K 2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na magazyn EKG, a ze mną studia pan Marcin Korolec prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych kiedyś minister środowiska kilku obrońców kupiłby pan samochód elektryczny z rządową dopłatą no ja bym bardzo chciał kupić taki samochód tylko, jeżeli ten projekt się nie zmieni to jest niestety jestem wykluczony z tego z tego systemu, bo ja prowadzę działalność gospodarczą wydaje się,
Rozwiń »
że to jest przez 3 panie ministra energii, ale ten projekt w moim przekonaniu dziś jest niekonstytucyjny w tym sensie, że wyklucza możliwości wzięcia dopłaty skorzystanie z tego systemu osobom prowadzącym działalność gospodarczą nawet wszyscy w sytuacji, w której nie chciałby wpisać tego samochodu do swojej działalności gospodarczej n p . gdyby musiał kupić taki samochód mojej żonie albo mojemu synowi nie mogę skorzystać z tej dopłaty, więc czym to jest wydają się ostrze panie, ale ja osobiście dzisiaj nie mógłby skorzystać natomiast to jest 1 aspekt rzeczywiście jest ciekawy, że osoby, które prowadzą działalność gospodarczą nie mogą w tej wersji projektu korzystać z tej dopłaty, ale to co wzbudziło jednak dużo więcej zainteresowania tą sama konstrukcja dopłaty, czyli ograniczenie ceny samochodu, do której możemy to potem zostać to jest osobny punkt i może być, że co do zasady ograniczenie wartości samochodu, który mogą korzystać z dopłat jest uzasadniony nie ma co promować drewnianych kierownicy skórzanych foteli i tam nie wiem, czego Dolby Rand systemu głośnomówiącego to rzeczywiście nie jest zasadne, żeby dotować publicznych pieniędzy, ale to co powinniśmy dotować publicznych pieniędzy to jest zastępowanie samochodów spalinowych samochodami elektrycznymi w związku z tym samochodów elektrycznych, które mają odpowiedni zasięg 1010, które się pojawią na początku przyszłego roku czy w końcu tego roku to są zasięgi typu 400500 za rok nawet 600 km na 1 ładowaniu są ograniczane nie możemy przyjechać w Warszawie kawał drogi, by pojechać w Warszawie do Gdańska z powrotem i nie ma do samochodu do związku z powrotem w Warsza takie samochody elektryczne mogą rzeczywiście zastępować samochody spalinowe nie być drugimi trzecim samochodami w rodzinie takimi, które się jeszcze wyłącznie po zakupy, ale one kosztują więcej niż 120 późniejsze zyskują więcej niż 20 000 to są koszt rozwagę pokazuje samochód, który będzie miał zasięg 450 km, który kosztuje 130 000 w przyszłym roku, więc nie wiem, dlaczego akurat te 125 000 wziętych to powiedz, jakie teraz teraz rozumiem te modele, które są popularne kosztują więcej niż ta kwota, która wynika z granicy dopłaty, a tych modeli, które można kupić do 125 000 jest w 2 w tej chwili na rynku to jest 12 samochody też zależy w jakim systemie to się sprzedaje, bo n p . to ten projekt rozporządzenia nie bierze pod uwagę takiej sytuacji, w której tak jak Reno np. sprzedaje samochód, a baterie wynajmuje wtedy ten samochód nie jest taki drogi i czy płaci miesięczną ratę wynajmu baterii takiej sytuacji projekt rozporządzenia nie nie nie obejmuje te najpopularniejsze dzisiaj samochody elektryczne w Polsce to są BMW 3 co widzimy na ulicach Warszawy to jest Nissan Leaf to jest Reno, że to są samochody w granicach z około 160 000 zasięg g około 200 trochę więcej kilometrów natomiast ceny na przyszły rok mają znacznie znacznie spaść mają się pojawić nowy model to w takim razie czy jest szansa na to, że n p . ci, którzy sprzedają samochody dostosują ceny do tej dopłaty jakikolwiek sposób obchodów n p . że coś trzeba dopłacić osobno byle się złapać na na dopłaty, którą rząd proponuje czy budżet w drugą stronę niż się polskim rynkiem Tourist maleńki rynkiem umówili się rynku samochodów elektrycznych po prostu przemową nie będzie to pierwszy na świecie popyt przewyższa podaż i sytuacji, w której na polskim rynku de facto dzisiaj nie występują żadne dopłaty żadne przywileje to korporacje nie przyznają na polskich kontyngentów sprzedaży był po prostu wyrabiają swoje cele sprzedażowe na koniec roku w 2 w Holandii Norwegii we Francji w Niemczech i t d . w związku z tym podwójnie trudno wpływów w w Polsce kupić samochód w związku z tym nadzieje na to, że ktoś z niż ceny dlatego, żeby zawalczyć oto ten Polski rynek jest płonna być może mamy do do czynienia z sytuacją taką, że minister energii znowu zaskoczy za chwilę, ale widać alianci zaskakiwać różnymi rozwiązaniami i może zaskoczyć tym, że ogłosi, że po jest jednak Polski samochód elektryczny wyprodukowany przez electromobility Poland, które akurat mieści się w tej w tym w w tych widełkach cenowych co pan wie o tym, że taki samochód jest nie, ale wydaje mi się, że to jest jedyne logiczne wytłumaczenie tej sytuacji daje mocny logiczne wytłumaczenie tej sytuacji mamy w papierach, że jest dopłata, ale wiemy, że nigdy nie skorzysta oficjalnie w dokumentach funkcjonuje, ale też ludzie korzystają to wybór ludzi no to jest też 1 z wytłumaczeń natomiast, jeżeli popatrzymy na skalę makro i przedstawienie polskiego transportu napędu tradycyjnego na elektryczny to jest oszczędność dla gospodarki 32 miliardów złotych wyrok na czym to oszczędność w tym, że po prostu prąd jest tańszy od ropy naftowej benzyny no to musi teraz liczyć na miliardy złotych możemy zostawić w Polskiej gospodarce myśmy policzyli razem z Cambridge Econometrics to jest jakieś pewnie 60 000 miejsc pracy więcej to jest dla porównania 500 plus kosztuje 42 miliardy złotych no tak, ale sam pan wie że, żeby ten prąd mógł być produkowane, jeżeli popyt na niego będzie rósł to trzeba go też produkować więcej i znowu pytanie, które często powraca dyskusja samochodach elektrycznych o ekologię czy samochody elektryczne biorąc pod uwagę właśnie to, skąd w Polsce jest prąd działanie głównie z węgla, że potrzeba inwestycji te nowe źródła energii oprócz metale ziem rzadkich, który wykorzystuje przy produkcji np. tych baterii samochodów elektrycznych czy ostatecznie można powiedzieć odpowiedzialnie, że samochód elektryczny jest bardziej ekologiczne od tradycyjnego spalinowego i myślę, że można tak powiedzieć dzisiaj aż o, a że sprawa będzie się jeszcze bardziej poprawić w przyszłości, którzy prąd w Polsce nie będzie zwęgla to chyba wszyscy wiedzą i to chyba nawet 2 rząd w tym sensie, że wszystkie nowe projekty, które ogłasza to jest promocja energii ze słońca wczoraj akurat kolejne ogłoszenie promocji energii odnawia odnawialnymi złotych dla ludzi, którzy założą fotowoltaiczne panele, więc to, że rząd nie wierzy w to że, że przyszła energia w Polsce będzie z węgla to to chyba widać myślę, że żeni przy zdrowych zmysłach tt w nie wierzy w ten w ten taki czarny scenariusz Polski energetyki jest po pierwsze po drugie inne rzeczy się wiele głosów, które mówi o tym, że samochody elektryczne to one są nieekologiczne, bo coś tam to tak się wymienia jakiejś czy samochodu tradycyjne są ekologiczne, skąd bierzemy to ropę naftową czy wyprodukowanie silnika w Hucie takiej czy taki jest ekologiczne czy musimy porównywać nie od zera tylko tego tego co jest poza tym nasze, by 1 z wątku ekologicznym rzeczywiście myślę, że w Europie musimy zdefiniować bardzo sprawnie to co w jaki sposób będą produkowane np. baterię do samochodów elektrycznych to, że one są powinny być produkowane i przywożone w zasadach ofert, czyli ci, którzy wydobywają te pierwiastki ziem rzadkich są odpowiednio opłacani pracują w odpowiednich warunkach to, że baterie są produkowane tu jest duży nakład energetyczny przy wykorzystaniu prądu ze źródeł odnawialnych taki był zresztą warunek tych inwestycji, które się w Polsce pojawiły bakteryjnych LG ku Miko i innych, ale po trzecie, że to wykorzystanie tej baterii ona będzie przeprowadzona w będzie recykling przeprowadzony w taki sposób, żeby odzyskać te podstawowe pierwiastki, bo dostęp do tych pierwiastków jest o ograniczony ja osobiście biorę udział w pracach grupy roboczej przy komisji Europejskiej, która te zasady recyklingu ma określić, bo to wśród producentów światowych dzisiaj nieco nie zostało dostatecznie dobrze sformowany, bo to 3 centra produkcji pojazdów elektrycznych daleka Azja Chiny stany Zjednoczone dopiero Europa stawia pytanie co to znaczy no żal, ale tak jak dobowe baterię, że producenci samochodów spalinowych też stawiają na ekologię też starają się tworzyć takie modele takie czynniki, które mniej paliwa potrzebują paliwa spalają ten rozwój technologiczny i w samochodach spalinowych elektrycznych pewnie po przebiegu równie szybko tylko, że samochód spalinowy nie ma takiej sytuacji, żeby nie emitował co 2 tlenków azotu i t d. samochód elektryczny, jeżeli jest napędzany energią ze źródeł odnawialnych naprawdę nie emituje poza tym się nie psuje, bo tam nie ma paska rozrządu skrzyni biegów w rury wydechowe tłumika sprzęgła i tam nie wiem, czego jeszcze tam po prostu mechanicznie niema się co psuć to zapytam o jeszcze 1 strona w stronę ekologii już popatrzyliśmy na samochody elektryczne to teraz popatrzymy od strony zysków i kosztów czy ktoś już zarobił na samochodach elektrycznych i ja myślę, że to jest bardzo specyficzna sytuacja na świecie, w której emocje konsumentów wyprzedziła zaskoczyła producentów i konsumenci oczekują samochodów elektrycznych co najmniej tak dobry jak samochody spalinowe de facto fajniejszych bardziej przyjaznych w tym sensie producenci muszą stworzyć te kompetencje muszą stworzyć te fabryki muszą tworzyć tę technologię, żeby dostać dostarczyć ten produkt w związku z tym ci, którzy ruszyli w ten w ten wyścig Tirreno BMW volkswagen przedstawia całą produkcję volvo Tesla oni dzisiaj de facto walczą o to kto przeżyje w tym wyścigu, bo samochody w perspektywie 10 czy 3 czy 15 lat prawdopodobnie w ogóle nie będzie nie będzie się sprzedawały samochodów spalinowych, więc to jest walka o przetrwanie na przyszłość, a myślę, że marże są dzisiaj bardzo bardzo ograniczony w tym segment no tak też trzeba pamiętać, że jeżeli coś jest nawet na początku musi kosztować więcej np. z tego powodu, których pan wspomniał czy infrastruktury ludzi tak dalej, a potem technologię taniejące widzimy na rynku o chociażby kompetencje w budowaniu silników spalinowych były budowane przez 100 lat tutaj kompetencje budowania magazynowania energii w bateriach, bo silnika elektrycznego nie będziemy już myśleć to jest kompetencja, która zbudowana 10 lat to jest ta różnica w tej kompetencji trzeba zbudować, ale które daje również możliwość wejścia nowym producentem takich jak takim jak Tesla czy cała cała grupa producentów chińskich, którzy de facto zagrażają producentom europejskim śledzimy uważnie co dzieje się na rynku samochodów elektrycznych no właśnie z tych marzeń rządu 1 000 000 aut elektrycznych to na razie niewiele będzie sam rząd zresztą, mówi że musi przesunąć swoje plany ambitne plany, żeby na początek 10 % loty tych aut którymi poruszają się rząd owcy czy samorządowcy były autami elektrycznymi da się nie udało myślę, że w ogóle w tym roku się bardzo mało samochodów w Polsce sprzeda, dlatego że ludzie się powstrzymują z zakupem samochodów elektrycznych, bo cały czas czekamy na ten system wsparcia i w związku z tym, że nie ma systemu wsparcia to co z ludzie przy powstrzymuje od od od tych aktów zakupu on z szóstym mamy takie podwójne sprzężenie to na sam koniec już znajdziemy odpowiedzi, ale słuchaczy oraz napisał odnośnie tego, że elektryki nie psują naprawę auta elektryczne i właśnie one też się psują już teraz naprawia samochody, które mają po 23 lata padają sterowniki akumulatory i t p. koszty naprawy to około 2030 000 zł zobaczymy jak będzie za 2 lata pisze słuchać zobaczymy Marcin Korolec prezes fundacji promocji pojazdów elektrycznych bardzo dziękuję za spotkanie kończymy pierwszą część magazynu EKG, ale oczywiście po informacjach wrócimy
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
28.05.2023 09:00 Świat się chwieje49:43 W studio: dr Wojciech Rafałowski
-
28.05.2023 08:40 Weekendowy Poranek Radia TOK FM15:30 W studio: Jacek Gądek , dr hab. Maria Wincławska
-
28.05.2023 08:20 Weekendowy Poranek Radia TOK FM18:24 W studio: Adam Balcer
-
28.05.2023 08:00 Weekendowy Poranek Radia TOK FM12:22 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
-
28.05.2023 10:00 Nagłe zastępstwo50:24 W studio: dr Barłomiej Błesznowski , dr Ruta Śpiewak
-
-
28.05.2023 10:01 Twój Problem - Moja Sprawa
-
28.05.2023 07:20 Weekendowy Poranek Radia TOK FM13:42 W studio: Marcin Krzyżanowski
-
-
28.05.2023 11:20 Magazyn Radia TOK FM17:00 W studio: Ryszard Szul
-
28.05.2023 11:40 Podróże duże i małe15:10 W studio: Radosław Śpiewak
-
-
28.05.2023 13:40 Życie w Zdrowiu15:07 W studio: Julian Sobiech
-
28.05.2023 12:40 Jak z dzieckiem14:37 W studio: dr hab. Michał Rusinek
-
28.05.2023 12:20 Przy niedzielnym stole14:33 W studio: Krystian Świderek
-
28.05.2023 13:00 Życie w Zdrowiu26:10 W studio: prof. Jacek Szaflik
-
28.05.2023 14:20 Magazyn Radia TOK FM12:48 W studio: Grzegorz Gacek
-
28.05.2023 14:00 Magazyn Radia TOK FM11:37 W studio: Marcin Szymański
-
28.05.2023 14:40 Magazyn Radia TOK FM11:08 W studio: Joanna Czarny
-
28.05.2023 15:00 Andymateria13:32
-
28.05.2023 15:20 Praca od podstaw25:00 W studio: Gracjan Szymański
-
28.05.2023 16:00 U TOKtora44:15 W studio: prof. Piotr Rutkowski
-
-
28.05.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie24:25 W studio: Roman Kołtoń
-
28.05.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:44 W studio: Janusz Dziedzic
-
28.05.2023 18:20 Przy Niedzieli o Sporcie11:56 W studio: Przemysław Pozowski
-
28.05.2023 18:00 Przy Niedzieli o Sporcie11:34 W studio: Marcin Włodarski
-
-
28.05.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony24:48 W studio: Dominika Ożyńska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL