REKLAMA

Więcej praw dla kobiet w Arabii Saudyjskiej – będzie można swobodnie podróżować. Część kobiet wyjedzie już pewnie na stałe

OFF Czarek
Data emisji:
2019-07-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa mają gości jest prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamolog arabistka zakład islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry to jest dobry pani profesor czasami są takie letnie noce nie mogę spać się budzę w środku nocy powstaje czytam sobie tekst profesor minęła lud w fajna lektura bardzo fajna lektura, tym bardziej że brytyjski miesięcznik prospekt uznał ją z 1 z 50 najcięższych głów w 2018 roku i tak kojarzyła mi się Rozwiń » lektura minęła Dudce, bo w nowo tygodnik The Economist pojawi się bardzo interesujący tekst dotyczący pewnych zmian w Arabii Saudyjskiej, czyli to co rozumiemy jako narzędzie opresji kobiet z Europejskiego punktu widzenia to niektóre z tych narzędzi się zmieniają, czyli wcześnie mamy do czynienia z kobietami, które mogą w końcu się za kierownicą, a teraz może nawet będą w stanie wyjechać zagranicę mało tego każdy skończy 808018 lat będzie mógł sam, więc granice i trochę ta rola męskiego opiekuna się zmienia się całkowicie zniknie, więc warto chyba zacząć od tego co jest ten męski opiekun co do niego należy ich, że to jest także właśnie w tym systemie prawnym Arabii Saudyjskiej prowadzona instytucja męskiego opiekuna to się nazywa to jest taki, jakby teoretycznie wysłali ją sprawuje Ula także ma właśnie taką władzę opieki nad nie tylko właśnie kobietami, ale również nad nieletnimi członkami rodziny i zazwyczaj jest to ojciec jak nie ma ojca dziadek ze strony ojca to może być starszy brat, a nawet wypadku kobieta może być syn i funkcja ta też nazywana jest Macron dlatego, że ma małżeństwo z tą osobą jest dla kobiety Haram tak czy zabronione funkcję macham może też pracować mąż czy, jeżeli kobieta wychodzi za mąż to wtedy ta funkcja opieki przychodzi na męża, chociaż życzą on ona mogła z niego wyjść, ale to jest właśnie ten prawny opiekun wezmą i to jest ciekawe, bo wprowadzono te to do prawa Arabii Saudyjskiej prowadzono w latach sześćdziesiątych i nie wszystko jest dokładnie sprecyzowane wiele rzeczy opiera się poproszono o obyczajach totolotka nie jest dokładnie sprecyzowane, kto jest tym tym tym opiekun no i teraz taki opiekun ma bardzo dużo przywilejów uważa się też poza poza Arabią Saudyjską uważa się też, że jak kobieta pierwsza wychodzi za mąż to musi być zgoda tego męskiego opiekuna czy oczyszcza musi być zgoda to jest na pewno właśnie musi być zgoda tego męskiego opiekuna polskiej szkoły prawne poza szkołą Hana fińską to uznają dodatkowo można w Arabii Saudyjskiej czy Mączka 2 nie jest także kobieta nie może dostać paszportu, jeżeli nie ma zgody takiego opiekuna dodatkowo w Arabii Saudyjskiej jest tak inaczej niż w manierze przy każdorazowej próbie opuszczenia kraju musi być zgoda męskiego opiekuna tak, czyli zaś w tym tekście czy można przeczytać, że jeżeli kobieta, która jest pod opieką tego mężczyzny chce wyjechać to dostaję SMS -a takie powiadomienie to proszę to osoba, która spod twoją opieką chce chce wyjechać jest dużo problemów z tym z tą opieką, dlatego że n p . jeżeli taki męski opiekun uzna, że np. Niechcę, żeby dziewczyna studiowała albo się uczyła to może po prostu zakazać edukacji może stwierdzić, że ona nie może pracować, mimo że niby oficjalnie 2008 roku zniesiono zgodę tych męskich opiekunów na na podjęcie pracy zawodowej to jednak bardzo często jest taki zwyczaj, że tak wyraża sprzeciw to po prostu kończy dziewczynie karierę i koniec i właśnie niem mimo tego odwołania, nawet jeżeli ona ma męża to może się tak zdarzyć, że ten ten opiekun prawny ze strony ten ten krewny może nam przeprowadzić rozwód, bo twierdzi, że to jest nieodpowiedni mąż to była taka sytuacja, że on rozwód kobieta wbre w woli dlatego twierdził, że ten mąż jest z gorszego plemienia niższym statusie to ukrył przed przed jej rodziną przed ślubem to z powodu rozwodu, więc auto kobieta wcale nie chciał się rozwodzić miasto marzeń dzieci, zwłaszcza jeśli tak także to jest no to jest to jest bardzo bardzo duży problem taki mężczyzna może też śledzić kobieta teraz są takie prawda aplikacja na telefon to sprzedaje Apple albo Google play i może mężczyzna warto śledzić te kobiety bez zgody, bo to pamiętajmy, że to odbywanie także nasze zgodzi każe, ponieważ ona do tego prawo, więc on po prostu wie, gdzie ona, gdy ona jest także jest to problem, który ogranicza kobiety bardzo już 2016 roku była taka petycja podpisana przez bardzo wiele przez kilkanaście tysięcy osób, że użyte to jest to prawo zlikwidować także także ta zapowiedź oczywiście jest bardzo ważna dla kobiet w Arabii Saudyjskiej, niemniej mu na obóz Lejman taka prezenterka telewizyjna, kiedy się pojawiły te pogłoski wytknęła, że 2 lata temu mówiono nam, że to będzie wkrótce tak minęły 2 lata znowu mamy zapowiedzi, że to zostanie zniesione, ale wiemy nie wszystkie przedstawicieli nie przez przedstawicieli władz to potwierdzają, więc to jest na razie taka książę Muhammad w razie czego ktoś tam ma inne zdanie tego wsadza do więzienia, chociaż też sadzenie reformatorów więc, gdzie będzie bardzo wiedzą co tam dokładnie chodzi co może po głowie chodził po głowie, żeby Musze nikt nie sprzeciwi sprawdzają się, że tak się zastanawiam jak to czytam to nie jest po prostu takie puszczanie takich balów formacji, żebyśmy się zajmowali właśnie tą zniesienie zniesie ani nie zajmowali się tym kogo sadza do więzień prawda jakieś inne ruchy wykonuje bo, żeby odwrócić może uwagę, bo zawsze no jest jest jest jest to problem dla kobiet musi pamiętać prawda, że on takie kobiety, które uciekały bez zgody męskich opiekunów i nawet były potem sprowadzone i potem trzymane w domowym areszcie prawda, bo ten męski opiekun próbował właśnie za zapobiegać kolejnej ucieczce teraz jesteś taki, że takie są głosy to też tych konserwatystów, że po prostu kobiety masowo wyjadą z Arabii Saudyjskiej będą mogły, że to, że to będzie, bo mówi się oficjalnie co roku ucieka około 1000 kobiet nielegalnie bez zgody opiekuna to są dane oficjalne dane nieoficjalne mogą być dużo wyższe, dlatego że rodziny nie chcą się przyznać do tego, że kobiety uciekły wstyd rozjechać do rodziny testy dla rodziny testy dlatego ma w ramach tego, ale do tego opiekuna, dlatego że tak naprawdę to nie jest to nie jest graniczny przepis on wynika z tradycji muzułmańskiej czy nawet przed muzułmańskimi powiedziała takie arabskiej honoru mężczyzny to było coś to ten honor nazywał się przed samym mułła i składa się z bardzo wielu elementów m. in. to była troska kobiet to był taki element składowy uważano, że ta troska kobiety jest powodem odwagi mężczyzny, że on po prostu troszczą się te kobiety jest odważny w związku z tym ta troska właśnie wynika wynika z tego honoru to było na tyle wrośnięty w kulturę tamtejszą, że przeszło przeszło też, jakby społeczeństwo muzułmańskie pochłonęło tak jak wiele innych obyczajów w muzułmańskiej i jest taki taki pisarz i rycerz arabski z okresu wojen krzyżowych osoba murki to jest tam psią 1011. wieku i on 1011. dwunastego wieku ją napisał w swoim takich pamiętnika ach, że nie mógł zrozumieć jak to jest życie rycerze krzyżowi są tacy odważni oni troszczą się swoje kobiety budował takie przykłady, że idzie mąż chrześcijanin żoną ona spotyka jego znajomego na ulicy sobie rozmawiać tym znajomym można bierze udział w konwersacji notują zostawia na tej ulicy masy pogadałem z tym znajomy sam idzie dalej niż na higienę narzekał także, że on też zapach tak, że nie mają tak, ale tutaj chodzi o to, że to nie mogli zrozumieć, skąd bierze odwaga rycerzy chrześcijańskich i jakby to było takie jak na jak konieczność ta kobieta są ważne ani koncertowali zaś to taka instynktowna odwaga zwierząt, ale widać, że po prostu to jest to jest taki zakorzeniony bardzo dawny obyczaj i bardzo głęboko świadomości muzułmańskiej, jeżeli arabskiej powiedzmy tak, jeżeli teraz, ale no ucieknie taka kobieta no to na wznoszenie sprawdził jako jako ten opiekun prawda, bo to też to jest tak naprawdę wynaturzenie tego tego systemu Life po chodziło o to, że pamiętamy ten obyczaj powstał w czasach, kiedy było niebezpiecznie, kiedy nie było policji, kiedy taka kobieta chodząc samotnie gdzieś mogła po prostu zostać napadnięta zgwałcona i chodziło o to, żeby taki męski opiekun zań odpowiadał, żeby się troszczyć, bo jej bezpieczeństwo, ale jak wiele takich obyczajów no właśnie ulega wydłużeniu służy do ograniczania wolności kobiet w tym momencie i ograniczenia wolności kobiet zajmie się m. in. właśnie wspomniana profesora minęła drut bardzo interesująca osoba myślę i mam nadzieję, że nie rozmawiamy w kolejnej części naszej audycji urodziła się w rodzinie chrześcijańskiej, ale w wieku 20 lat w czasie studiów na Uniwersytecie Pensylwanii przeszła na islam no i o tym, islamie sporo pisze przygląda się studiuje chodzi właściwie do do samego jądra do Koranu i Inter interpretuje trochę inaczej właśnie trochę w duchu feministycznym, ale tak nietypowo, bo z 1 strony osoby, które bardziej ortodoksyjnie może zagłosować to jest dobre słowo podchodzą do dokonano nie znoszą jej, ale też wiele nie działają niskie nie znoszą niewłaściwy pomiędzy 2 także żona się jeszcze w ramach ortodoksji prawda to jest to jest to jest bardzo dokładne co robią może bardziej konserwatywnie tak, bo on tradycjonalistycznych podchodzą dziś nie lubią, ale feministki też nie lubią się dlatego żona traktuje religię jako narzędzie do wyzwolenia kobiety AAA niektórych ruchach feministycznych praw religia jest traktowana wyłącznie jako narzędzie opresji kobiet wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o jedenastej 20 już za kilka minut prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamista KO i arabistka zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio wracamy po informacjach Radia TOK FM wcale państwa moim gościem jest prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamska arabistka z zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy m. in. o profesor minie ładu innego, która no jest postacią bardzo interesująco, ale też dla niektórych bardzo kontrowersyjną warto wspomnieć o 1994 i meczet obawa RPA w tym na wygłosiła piątkowe kazanie czym oczywiście należało się na krytykę bardziej konserwatywnej części i później rok 2005 w po Nowym Jorku Nowym Jorku prowadziła modlitwy znowu i wygłosił kazanie wygłosił kazanie i Londynie Oxfordzie w Barcelonie 2008 roku na konferencji to mniej kontrowersyjna, bo to było mniejsze audytorium to czy to jest to jest postać kontrowersyjna chociażby właśnie z tego powodu tej modlitwy piątkowej oczywiście jest także nie ma w Koranie nic powiedzieć na temat tego, że kobieta nie może prowadzić modlitwy można, by powiedzmy właściwie, kto prowadzi tę modlitwę to jest mamy się nazywa taka osoba i takie mamy i mama danego meczetu często osoba, która jest 1 urzędowo przypisanego meczetu i po prostu prowadzi modlitwy w tym meczecie to każda Kongregacja każde zgromadzenie wiernych przed modlitwą dla muzułmanie modlą się 5 × dziennie i taka szczególna modlitwa jest piątek w południe właśnie połączona z kazaniem może sobie wybrać mama ma do tego prawo to znaczy, że wybierają sobie osoby, która jest, jakby ich mniemaniu osobą najbardziej najlepiej przygotowaną ze względów właśnie religijną teologicznych do tego, że taką wizę przeprowadzić nie jest nic w Koranie powiedziane na temat tego, że kobieta tego nie może robić także to jest mamy takie przekazy też kobiety prowadziły modlitwę nawet w czasach proroka, ale to była także prowadziła kobieta modlitwa dla swojej rodziny, bo była lepsza niż mąż w tym prowadzeniu mam i wtedy mam też taka osoba która, która znajduje się przed całym zgromadzeniem wiernych i intonuje modlitwę i jako pierwsza wykonuje pewne ruchy pokłony tak wszyscy po prostu za tą osobą powtarzają to gest w związku z tym jest taki pewien problem jeśli chodzi o Kongregacja mieszaną to znaczy mężczyzn i kobiet uważa się, że kobieta, która zajmie się przed mężczyznami bije pokłony będzie źródłem zgorszenia, a może będzie rozpraszać tak, bo chodzi o to, że przed modlitwą muzułmanie dokonują ablucji, która wprowadza stan czystości rytualnej i podniecenie seksualne wyprowadza ze stanu czystości rytualnej związku z tym, gdybyśmy mieli nowe taką panią, która przed wszystkimi prawda w obcisłej szacie wykonywała ruchy to niektórzy panowie mogliby się prawda wyprowadzić stanu czystości rytualnej, bo mieliby nieczyste myśli na widok tej wygiętej powiedzmy pupy tak poza tym jest taka sprawa, że kobieta też nie jest nieczysta, kiedy instruuje czy kiedy jest w połogu ekonomia sytuacja zdarza się raz miesiącu trwa parę dni w związku z tym taka kobieta nie mogę prowadzić modlitwy, bo po prostu nie może się mogli wtedy, bo jest nieczysta rytualnie dopiero po skończeniu dokonuje ablucji, więc jest to rzeczywiście sprawa kontrowersyjna natomiast nie jest kontrowersyjną sprawą w ogóle prowadzenie modlitwy przez kobiety dla kobiet to znaczy, że jest Kongregacja całkowicie kobieca nie ma problemu, żeby kobieta mówi prowadziła co nas trochę przez tak, jakbyśmy patrzyli na kościół rzymskokatolicki to n p . jeżeli mamy zgromadzenie samych kobiet to i tak musi być ksiądz mężczyzna tak także widać, że to islam jest państwo może to od dochodu do przodu tak, ale tutaj chodziło oto żona właśnie, bo prowadzi mówi piątkową 18 marca 2005 roku dla Kongregacji mieszanej kobiet i mężczyzn prawda to było to było wydarzenie medialne ono było specjalnie zaaranżowane zresztą odbyło się w kościele episkopalnym w żadnym meczecie było ono udzieliła wywiadu organizator udziela wywiadu chodziło o to, żeby pokazać właśnie taką modlitwa i Amina ładu potem w filmach takich nakręconych w wywiadach ona tłumaczyła z tego, dlaczego na to zrobiło ono powiedziała po prostu żona nie chciała wzbudzać, jaki szczególnej sensacji, ale uważała że, ponieważ ona napisała książkę walczy oprawa kobiet to jest jakby naturalna konsekwencja, żeby jeszcze wykonać ten krok i poprowadzić tę modlitwę, bo ona uważa, że teologicznie nie ma żadnych przeciwwskazań nic nie, mówi że że tego nie można zrobić i to właśnie każdy człowiek jest paliwem każdy człowiek jest namiestnikiem namiestnikiem Boga kobieta mężczyzna w związku z tym każdy człowiek jako namiestnik ma prawo taką możliwe poprowadzić i potem ona poprowadziła modlitwę w jak mówiliśmy w Oksfordzie w Barcelonie, ale to było następstwo myśl tej modlitwy też na, a poza tym też uznanie autorytetu boją zgromadzenia po prostu poprosiły, żeby na tę modlitwę poprowadził z niektórych książek wspomniane przez panią to książka kobiety Koran 20001009 . rok oraz wewnątrz dżihadu genderowe dżihadu jądrowego no właśnie to oczywiście, gdyby mamy 2 słowa, które od razu osobom, które są niezorientowanym kojarzą się w sposób oczywisty można powiedzieć tak to myślę, że Ender na razie zostawmy, ale jeśli chodzi o dżihad to masz pewnie kojarzy ludziom, którzy islamu nie znają albo słabo znają jako jakaś krwawa wojna terrorystów przeciwko chrześcijanom traktem dżihad muszę pamiętać, że w języku arabskim to jest bardzo ważne znaczenie niesione przez 3 spółki stwierdza Anna tutaj mamy rdzeń dochody i ten rdzeń oznacza dokładanie starań, czyli tutaj chodzi o dokładanie starań, żeby rozprzestrzenił się islam taka interpretacja ten islam rozprzestrzenia w sercach ludzi n p . tak albo może się rozprzestrzeniać na świecie przez różnego rodzaju działania i mamy toczy się było także za proroka Mahometa czy w Koranie ten ten ten termin dżihad nie jest sprecyzowany to są późniejsze oczywiście interpretację, ale jak przyjrzeć temu jako występu jak jest używany to ewidentnie tutaj chodzi nie żadną walkę z żadną wojnę tylko właśnie chodzi o dokładanie starań rząd ten sam rdzeń jest i tych lat też mamy dochody jeśli to jest wysiłek na rzecz interpretacji Koranu interpretacji źródeł religijnych i dotacji hali słów proroka są tak także widać ewidentnie tutaj o to chodzi im ten dżihad dzielimy na mniejszy większy i właśnie większe obowiązkiem każdego człowieka narzędziem są serce rozum ręce język, czyli wykonujemy takie procesy np. właśnie myślowe, żeby być dobrym człowiekiem to jest dżihad, żeby zwalczać złe namiętności złe jakieś swoje uczynki stara się być dobrym człowiekiem to jest dżihad praca na rzecz społeczności muzułmańskiej to jest cicha czy np. można pomagać biednym można zbudować meczet można głosić islam także także można zgłosić równość sprawiedliwość no właśnie to również z możliwością profesor ładu mówi jest w Koranie, gdzie mężczyzna kobieta są równo ważni równo o równi sobie i też niejako się dopełniają uzupełniają no to jest właśnie to jest to jest to, że ona w swojej książce pierwszej z 1010 . roku pisze coś takiego, że do tej pory były 3 podejścia dok czy są 3 podejścia do Koranu pierwszy to jest tradycjonalistą ręcznym osie będą Kuranty słowo Boże bezpośrednio przekazane ludziom i to jest tak pieszy do tradycjonalistycznych, czyli tam ktoś był sobie gramatykę albo był prawnikiem albo był nie wiem teoretykiem literatury zajmował się retoryką każdy śledził swoją swój element w Koranie i po prostu wyprowadzą to jakby co mu się podobało, ale nie patrzył na Koran jako całość na jego przesłanie podejście drugie z reakcją mistyczne czy to są ludzie, którzy walczą o sprawie o, jakby unowocześnienie świata o sprawiedliwość, ale w ten sposób właśnie uważają, że Korony źródłem opresji to znaczy wg niej utożsamiają starą interpretację z tekstem czy uważają, że taka jest tożsamy z jego interpretacjami to nie jest prawda dopiero podejście właśnie holistyczne, czyli takie całościowe, które ona stosuje w swojej książce swoich pracach traktuję Koran jako całość, czyli podchodziło się gramatycznie podchodzi do niego też retorycznie jak jako element retoryki również zdobyczami nie wiem współczesnej nauki historii i po prostu traktuje Koran całościowego interpretuje właśnie całościowo czyli, czyli ta interpretacja nie odrzuca Koranu, bo uważa, że Koran nie może chodzić także on jest źródłem tego co się dzieje na świecie w świecie muzułmańskim właśnie tej opresji kobiet, którą widzimy już tak właśnie w Arabii Saudyjskiej to nie jest koronie po prostu to jest wynik interpretacji i nastąpiło utożsamienie interpretacji z samym tekstem w związku z tym trzeba oddzielić uznać, że interpretacje, które mamy do tej pory one są produktem pewnego miejsca czasu nie jest tak, że ta interpretacja dana raz na zawsze bo gdyby ta interpretacja była dana raz na zawsze to znaczy ktoś kiedyś w przyszłości pojął cały koron i go umiejętnie zinterpretował to interpretacje do naraz zawsze znaczyłoby, że wg niej tak ona argumentuje on byłby równy Bogu czy wtedy mielibyśmy szyk, czyli to największy grzech w islamie czy dodawanie Bogu towarzyszy żaden człowiek nie jest w stanie objąć rozumem tego przesłania Boga tylko Bóg w związku z tym każdy człowiek interpretuje po pro czy takim trochę takim otrzymaniu od słowa Bożego tradycji narosłych wokół tego idzie w kierunku, ale winny sposób Muhammada ibn Abd albo Chaba, bo takie takie, by jego zamysł, jeżeli dobrze pamiętam taką też on też odnoszą odcina narosło narodową tradycję, ale on stosował dość literalne czytanie Koranu, a ona mówi też nie można odczytywać literalnie tylko trzeba go cytować kontekstu walnie w związku z tym ważna jest też to, żeby umieć rozróżnić co w Koranie jest uniwersalne, a co w Koranie jest on kontekstu walne, bo Koran został zesłany w siódmym wieku pewne rzeczy po prostu są kontekstu wolne, bo musiałby zesłany w języku ludzi siódmego wieku, żeby do nich przemówił w związku z tym rozróżniamy pewne zasady, które stosują się do całej ludzkości i te zasady, które w, których Korony, gdyby opisywał należy interpretować wyinterpretować nie należy ich narzucać współczesnym ludziom takim przykładem jest np. wielożeństwo Otóż zazwyczaj właśnie tam się wyrywa się z kontekstu ten fragment mówi się, że mężczyzna może się mieć kilka żon, ale nie bierze się pod uwagę tego, że ten fragment znajduje się po fragmencie mówiącym o wojnie i bitwie i o tym, że są wdowy sieroty i ten fragment wg wg minęła lud po prostu należy odczytywać w kontekście całego tego fragmentu, kiedy został zesłany, w jakich warunkach i on jest właśnie takim szczegółowym przesłaniem, które mówi, że była wojna zginęli mężczyźni pamiętamy, że to jest siódmy wiek kobiety same nie mogą się utrzymać nie mogły też bezpiecznie sam funkcjonować, bo nie miały takich możliwości w związku z tym kobieta potrzebowała męża ojca brata, który by się nie zajął związku z tym te kobiety wdowy, które pozostały bez opieki, a skład nie miały już ojca albo nie miał brata gromadzi się nim zająć potrzebowały męża i środę potrzebowały pośród została bez opieki też takiego opiekuna w związku z tym to wielożeństwo, które na, które pozwolono ono ono po prostu było w wyniku tego, że była to bitwa płytowej czy oburzonymi i sieroty czasie, bo nimi zaopiekować, ale nie jest to reguła uniwersalna reguła uniwersalna odnosiłaby się odnosi się do całej ludzkości to się odnosiło tylko do konkretnej sytuacji konkretnego społeczeństwa w konkretnym momencie dlatego zadaniem interpretatorów jest po prostu wyodrębnienie tego co jest uniwersalne co jest, a co jest specjalne dla danego momentu jeszcze wracając do tego co pan redaktor mówił, że odrzucamy tę tradycję muszę pamiętać o tym, że tradycja i toteż minęło od podkreśla była była prowadzona tylko przez mężczyzn tak nie było głosu kobiet kobiety nie były podmiotem tej interpretacji przedmiotem szyk, polemizując z nią inni mówią, że dobrze, ale czy to oznacza, że jeżeli ktoś z mężczyzną to automatycznie nie zna prawa czy źle interpretuje inaczej jest ona mówi tak nie jesteśmy obiektywni nawet nasze interpretacji każdy jakoś tam no bierze udział w tej interpretacji też jego osobowość w związku z tym jest taka tendencja, że mężczyźni trochę interpretują swoim interesie, a kobiety zapewne w swoim interesie, ale trzeba brać pod uwagę to, że w głębi całego przesłania Koranu to mówi to podejście holistyczne bierzemy cały Koran kobiety mężczyźni są równi są stworzeni przez Boga jako równe jednostki i przed Bogiem oni mają te same prawa te same obowiązki związku z tym nie może być także skoro mają te same prawa obowiązki są równie w tej chwila tak, czyli w tym byciu namiestnikiem Boga kobiety są wyłączone z interpretowania one są wyłączone z tego żeby, żeby to słowo Boże interpretować i stają się tylko przedmiotem interpretacji ona jest wynikiem tego, że w momencie, kiedy zaczynano interpretować Koran 0708. dziewiąty wiek kobiety właśnie znajdował się winny sytuacji społecznej i po prostu one nie brały się do udziału w określaniu tym kim jest muzułmanin, a propos lasy to ona chyba nawet podkreśla, że był bardziej niż w kierunku znaczenia powiernik niż namiestnik no tak tak potoczy się to się pan, że arabski języki wieloznaczny, ale wrócimy do tego innych wątków związanych z egzaminu walut ładu przepraszam po informacjach Radia TOK FM prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamska oraz arabistka z zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają goście informację o 1140 posłów chciałby państwa moim gościem jest prof. Agata Skowron-Nalborczyk, a bliska islamska zakład islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o profesor ładu polecam książki profesor nieco pokrzyżowały kazał no, więc polecam pan wniosku Insights and dżihad element reformy inny islam to jest książka najnowsze w 2006 roku wcześniejsza nie koniec 1059 Kurant and Women Rybim sekret tekst ma umysł prospekt o, ale możemy np. polecić mu artykuł więźba na sam dżihad genderowe takowy rusza także polecam także artykuł pani prof. Agata Skowron-Nalborczyk pani poznała prof. Radut tak miałam miałam tę przyjemność kilka razy na konferencjach, na których właśnie pan prezes Amina ładu była tzw. kino spikerem przy 1 z głównych mówców i jest to osobowość naprawdę wspaniała musi ponieść też intelektualnie na bardzo wysoki poziom, a jednocześnie osobowość bardzo otwarta sympatyczna ona jest afro Amerykanką myślę że, toteż warto warto podkreślić, więc i przejście na islam jest związane z takim całym ruchem Afroamerykanów, którzy przychodzili na islam uważając, że po prostu ich przodkowie niewolnicy byli traktowani przez chrześcijan w końcu białych w sposób niesprawiedliwy w związku z tym no to ich od odcięcia się państwa poza tym oni byli przywożeni z Afryki, iż islam to religia ich przodków, jakby jest tutaj taki element też ciekawy dotyczące islamu w stanach Zjednoczonych, ale pamięć musimy też wiedzieć o oczyszczenie odżegnuje się też swojego ojca wziętego kaznodziei podkreśla to, że budżet, gdy strony to gest rządu człowiekiem Bożym i mówił dużo Bogu ją też z tego czerpała, a ona nosi dredy to jest coś takiego co nam się niekoniecznie kojarzy z profesorem natomiast właśnie ona ona jest taka bardzo afro amerykańska też w ubiorze jeśli chodzi o zasłony, bo to też jest ciekawe, że ona nosi hidżab dość specyficzny kolorowy, a czasami tylko nosi taką jakość opaskę na czasami w ogóle chodzi bez hidżabu to jest takie, że kiedy występuje się w rolach takich oficjalnych, kiedy ma wykłady, kiedy prowadziła modlitwę oczywiście wtedy stosuje zasłonę w innych takich nieoficjalnych sytuacjach tego tego nie robi, ponieważ ona uważa, że szczególnie ostatnie takie wystąpienia były właśnie, gdzie ona takim filmie nawet zaczyna w trakcie wywiadu ona ma zasłonę, a potem, mówi że jako człowiek kobieta jest człowiekiem równym mężczyźnie ją zdejmuje tę zasłonę także na te rady są takim też 1 z elementów dojście do uderzający i może to też jest ważne, że ona jest takim wzorcem dla młodych muzułmanek z Zachodu i to jest myśleć intelektualisty powiedzmy też tak takich młodych widać po prostu i zafascynowani on ich zafascynowanie one wszystkich koniecznie chcą sobie z nią zrobić zdjęcie i jakby takie to jest dla nich, jaki zaszczyt one czują się prawda właśnie zafascynowany nią jednocześnie starają się właśnie to jej myśl wdrażać swoim swą swoim życiu intelektualnym w swoim życiu codziennym także także nic dziwnego, że została uznana za ten 1 z najtęższych umysłów i to jest bardzo dobrze, bo to dobrze, żeby taka osoba była wzorcem mówił pan redaktor, że ona jest atakowana z 2 stron, że teraz atakowana ze strony tradycjonalistów prawda właśnie za to swoją interpretację odrzucenie starych interpretacji i włączenie interpretacji kobiecej i podkreślanie równości kobiety mężczyzny w relacjach z Bogiem, a z drugiej strony odrzucono też przez przez różnego rodzaju modernistów, którzy uważają, że po religia jest opresją jest źródłem opresji kobiet oczywiście taki jest religia bywa źródłem czy też interpretacja religii bywa źródłem opresji kobiet, ale musimy pamiętać, że społeczeństwo muzułmańskie są dość tradycyjne wciąż wciąż przywiązane do religii w związku z tym tak jak są to właśnie artykule o dżihadzie mundurowym wydaje się, że reforma pozycji kobiety i sytuacji kobiety musi być z pozycji religijnych dla tych społeczności muzułmańskich nie może być tak kursu odrzucimy religię bądź NATO jeszcze nie zgodzą tymczasem bardzo ten wczesny islam, gdyby nie odróżnia przestrzeni świeckiej przestrzeni religijnej dokładnie dlatego właśnie to też czasami jest nam trudno zrozumieć, że nie da się po prostu reformować unowocześnić tych społeczności bez uwzględnienia religii narzędzi, które znajdują się na skład właśnie w Koranie przy jego przy jego interpretacji dlatego dlatego to, że ona takim wzorcem do tych młodych kobiet, które mogą być nowoczesne, które mogą walczyć o równe prawa nie wyrzekając się religii jest jest bardzo ważne i muszę coś jest taki ważny element to jest właśnie to co co może sprawdzić, a nawet zadam takie w 1 artykule, który sam o o tej właśnie kobiece interpretacji Koranu, że to jest sposób na muzułmańskich feministek taki muzułmański feminizm, który może ogarnąć szerokie masy my oczywiście mówimy o anglojęzycznej części tego tego tego feminizmu muzułmańskiego religijnego, bo oni dla nas widoczna jest na Zachodzie ja pracę w zakładzie Europejskiego też dlatego się tym jakoś bardzo zajmuje, ale musimy pamiętać o tym, że to też odbywa to Inter interpretacja odbywa się też w świecie muzułmańskim na Wschodzie odbywa się w języku arabskim języku perskim, a przecież Amina ładu tę swoją książkę wydała po raz pierwszy w Kuala Lumpur ten Korean Human i ona wykładała na szczycie NATO wykładała na Uniwersytecie działała takiej organizacji system nie islam i ona tam jak gdyby zaczęła swoją myśl rozwijać czy, czyli czy to było tam właśnie tam w Malezji, która jest państwem państwo muzułmańskim tamte idee się należała, bo ryzyko nadal będą mogła w Malezji, bo w Indonezji tak tak ale, ale chodzi o to, że my zapominamy o tamtych też tak okazją do Indonezji Malezji, że Indonezja to jest największe państwo jak największy naród muzułmański większe państwo muzułmańskie ani bierzemy w ogóle pod uwagę, jakie mówimy o tym, islam o islamie także w świecie arabskim muzycznym powiedzmy takim, który może jest jako względu na język, bo to język Koranu jest taki może najważniejsze tam też odbywa się reinterpretacja na wskazań na pokazali my też o nich nie słyszymy no bo one piszą po arabsku, więc tylko właśnie jakiś tam naukowcy się nimi zajmują jakiś doktorat na ich temat powstają, ale to jest ważne to jest ważne po prostu tak jak mówię te społeczeństwa są religijne są tradycyjne i nie da się zreformować ich bez udziału religii po prostu musi się musi też uwzględnić nie to właśnie zarzucają profesorem nieładu, że to co jest, bo wciąż, gdyby do zmiany, ale co może być akceptowalne w tym islamie amerykańskim, jeżeli tak nazwiemy no jak się ma do tej codzienności kobiet w islamie nie amerykańskim poza amerykańskim Noto też też ogólnie mamy, bo to po prostu zależy, o czym mówimy mówimy Arabii Saudyjskiej tak nóżkę Arabia Saudyjska jest też bardzo różne nawet co innego dopuszczalne w Brdzie np. tam takie kluby nocne powstają właśnie już nie jest taki bardzo silne też nacisk na strój kobiety kobiety wchodzą z otwartymi bojami widać co mają pod spodem także także nawet sama Arabia Saudyjska jest różna mówi o świecie islamu on jest też bardzo różne to też jest Iran, gdzie n p . w klasie średniej wśród młodzieży jest bardzo duże odsetek osób w ogóle niewierzących w Boga i od żegnających się od religii także także to oczywiście musimy też pamiętać o tym, że społeczeństwa muzułmańskie większości żyją w państwach, które nie są demokracjami państwami prawa i tak jak w tej Arabii Saudyjskiej my mówimy o kobietach, ale musi pamiętać, że tam nie przestrzega praw człowieka w ogóle i jest monarchia absolutna i zawsze ostatnim ostatnią instancją jest król i król może wszystko po prostu zmienić takie będzie chciał w związku z tym akurat sprawie zaraz było w związku z tym jest także, że po prostu społeczeństwo opresyjne w stosunku do do wszystkich swoich członków nie tylko w stosunku do kobiet poza tym, o czym się też jeszcze mówi ważna jest edukacja edukacja na bardzo niskim poziomie różne będą użyte przez ze względu na to, że te kraje są po prostu biedna i n p . takim Bahrajnie 80 % kobiet jest analfabetami i podkreśla się też to, że nie będzie poprawy sytuacji kobiety nie będzie edukacji dla kobiet dlatego ważne jest to, żeby kobiety miały dostęp do edukacji, dlaczego feminizm muzułmańskiej w świecie muzułmańskim rodzi się w Egipcie, dlatego że tam kobiet na początku dwudziestego wieku nad może być na przełom dziewiętnastego wieku, dlatego że tam najwcześniej, bo edukacja kobiet po prostu kobiety uczyły się czytać pisać kobiety z wyższych klas miały dostęp do do różnego rodzaju literatury się dokształcał i zaczyna prowadzić nimi kółka samokształceniowe i t d. także także edukacja jest jest najważniejsza i dlatego ten feminizm, który stosuje Amina ładu to się różni od tego, który od kultury mamy do czynienia w świecie muzułmańskim, bo tutaj kobiety nie mają problemu z dostępem do edukacji, a za Hybrid prawniczka, która też jest feministką muzułmańską i interpretuje szariat, a ma bar la FOT Hassan one wszystkie pracują na uniwersytetach niema problemu z tym, żeby wykładał zresztą, kiedy mówimy Arabii Saudyjskiej to się pamiętać o tym, tam Uniwersytet dla kobiet tylko dla kobiet związku z tym wymagają kadry nauczycielskiej, która składa się prawie wyłącznie z kobiet, jeżeli jest mężczyzna, który wykładowcą on po prostu jest rozmów do kamery wykład kobiety oglądają go na ekranie natomiast no bo nadzór nad pracą magisterską nad pracą doktorską prawda to już musi być przez kobiety i dzięki temu są imprezy, które mają prawie 100 % kadry naukowej kobiecej roli najwyższych stanowiskach, więc paradoksalnie czasami jesteś także że, że ta separacja kobiet sprzyja swego rodzaju emancypacji przez edukację, dlatego że kobiety muszą być odseparowane i żeby się edukować w związku z tym muszą być nauczyciele kobiety chyba eksperymenty z wielkim edukacyjnym i występ w Arabii Saudyjskiej no to to oczywiście są wszędzie są, bo to, bo to mocno się przeprowadzić kartek w Iranie, kiedy wprowadzono separację kobiet mężczyzn na tej zasadzie, że kobiety siedzą, bo innej stronie mężczyźni panie w gronie dużo więcej tradycyjnych rodzin pozwolił swoim córkom na studiowanie, bo oni wtedy już czuli zabezpieczeni, że one nie będą tam molestowane nic nam się nie stanie ich czcić honorowi nic nie zagrozi w związku z tym kobietę w tej chwili stanowią większość studentek na na uniwersytetach irańskich to też widać, że po prostu dzięki tej edukacji tam narasta samoświadomość kobiet i one są świadome tego, że należą się pewne prawa jak mówię to jest powiązane z edukacją im wyższy poziom edukacji tym wyższe również poziom edukacji tych teologów interpretatorów musimy pamiętać, że niestety ta nie to nie są duchowni, ale my różni interpretatorzy oni zobowiązani władzą państwową przecież Mubarak mianował się hala z chorób myśmy dopiero niedawno do czynienia z pierwszym wyborem dzisiaj hala w hallu dokonanym demokratycznie przez przez uczonych do tej pory był po prostu mianowany przez oczy to była pewna konsultację dalej, ale mianował go prezydent, który nie był demokratą tak w związku z tym oni mianował osoby, które mogłabym powiedzieć robi źle i to jest to jesteś tam kompromitacja trochę tych tych różnych uczonych muzułmańskich przez powiązania z reżimem, kiedy reżim popiera różnego rodzaju prawa tradycja no to oni też będą to to popierać prawda, bo to, bo ci, którzy są intelektualnie na wyższym poziomie bardziej swobodni wolniej no to oni musieli wyjeżdżać, bo też byli prześladowani tak jak mówimy to Arabii Saudyjskiej to się takich wsadza do wieży, a między czasie myślę, że jeżeli ktoś nie znam greckiego to może sięgnąć do artykułu o zdrowym cicha, gdzie pani prof. Agata Skowron-Nalborczyk kwartalniku rolników wieś też jest wolnym dostępie mój artykuł egzegeza kolonista z perspektywy kobiecej sposób na muzułmański feminizm można się w Google wrzucić Jon jest Akademia Lidię dostępny w open Access proszę bardzo ewentualnie sięgnąć po książki profesor minęła wód, o której rozmawialiśmy przyjemność prof. Agata Skowron-Nalborczyk arabistka islamska zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego była państwa mają goście bardzo dziękuję dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Roch Kowalski i popołudnie Radia TOK FM bardzo serdecznie państwa zapraszam, a dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!