REKLAMA

Marta Kownacka: "Film to zbiorowe ryzyko, zadanie pełne pasji"

Data emisji:
2019-07-25 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
20:48 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Marta Kownacka, reżyserka castingów. Rozwiń »
Rozmowa m.in. o pracy przy filmie "Mowa ptaków" Xawerego Żuławskiego, którego premiera na Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Marta Kownacka:"Trzeba mieć sporą wiedzę o kinematografii, jakie postaci były w polskim kinie, który z aktorów ma większe szanse, żeby grać, a kto zrobi rolę wyjątkowo i dlaczego warto go zatrudnić? Są różne grupy widowni, za każdym razem kiedy czytam scenariusz i się spotykam, pytam dla kogo jest ten film? Kogo chcecie obejrzeć?
Istnieją w Polsce gorące nazwiska, które czasem przysiadają, wracają, kinematografia jest taka, że tyle jesteśmy warci, ile nasz ostatni film. Ludzie są najważniejsi w filmie."


Marta Kownacka: "Andrzej Żuławski twierdził, że każdy może zagrać. Ja w to wierzę i staram się tego trzymać" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska międzynarodowy festiwal filmowy nowe Horyzonty rozpoczyna się dzisiaj we Wrocławiu o festiwalu sporo mówi my będziemy mówić na antenie Radia TOK FM przez cały czas trwania tego wydarzenia, czyli do 4 lipca to już dziewiętnasta edycja festiwalu nowe Horyzonty tym razem obejrzymy aż 223 pełnometrażowe filmy z 54 krajów w tym zarówno hity z festiwali w Berlinie Cannes nowo horyzont owe odkrycia także Rozwiń » polskie premiery na otwarcie portret kobiety w ogniu Sellin się Amina zakończenie nowy obraz Quentina Tarantino pewnego razu w Hollywood, a wśród premier również filmy, na które wiele osób czekało z niecierpliwością mowa ptaków Xawerego Żuławskiego wg scenariusza jego ojca Andrzeja Żuławskiego ze mną Study jest dzisiaj Marta Kownacka witam serdecznie na reżyserka castingu, która również przemowie ptaków pracowała, ale ma na koncie wiele wiele wspaniałych obsad to nie jest pierwszy film Xawerego Żuławskiego, przy którym pani pracowała jest jakaś dobra chemia twórcza między wami w samym zaczęliśmy blisko teraz 20 lat temu robić razem ja występował wtedy jako producent skończyłem jako producent kreatywny film ten chaos zrobić go 6 lat, więc mamy dosyć taką zażyłość solidną udało nam doprowadzić do tej produkcji to było w okresie, kiedy nie było jeszcze PiS Foo był upadał Polski Instytut filmowy dopiero tam musisz swoje odczekać swoje wychodzić, abyśmy się wszędzie naprawdę z tym dolna ten film skończyć wojna polsko-ruska też pani udziałem tak na to już 2 lata później chyba czy 3 tak jak najbardziej tak nawet na planie byłam co sobie bardzo ocenia te przygody planowe tak obsadę też robiliśmy razem bardzo no tak powiedziałem zrozumienie wspomina tam produkcję, zanim jeszcze pracy reżysera castingu rozmawiamy, bo ja chciałbym dzisiaj, żeby pani trochę sekretów swojej pracy nam wyjawiła to muszę panią spytać o to co działo się ostatnio wokół festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni wokół umowy ptaków byliście zdziwieni, że komitet organizacyjny nie zakwalifikował waszego filmu do konkursu głównego czy byliśmy zdziwieni no wiem, że Ksawery nie był zaskoczony ja byłam zdziwiona rozżalona, bo uważam, że ten film zasług jak najbardziej na NATO, żeby jak najwięcej ludzi obejrzały myślę, że dzięki tym perturbacje więcej ludzi obejrzy niż mogłoby, gdyby tylko poszedł do festiwalu w Gdyni tak z pewnością będzie tak to promocyjne dobrze zostało użyte przez zadziałało demo filmie w konkursie no Comment tak właśnie po licznych protestach i po tym, jak z komisji selekcyjnej odeszły wszystkie osoby firmy odrzucone w tym właśnie mowa ptaków z powrotem znalazły się na liście filmów konkursowych pani myśli, że dokończy sprawy nie wiem nie wiem nie żydowska nie przewidywalny dla nas co się dzieje nie wiem może co zrobi będzie znowu dosyć trudno o pieniądze na film nie jest artystą, który ma taką łatwość w zmienianiu swoich pomysłów nie wiem nie potrafię tego powiedzieć po prostu do Gdyni państwo wybierają ja na pewno mamy też Ksawery też podglądam co roku wszystkie filmy to jest takie moje źródło wiedzy nie jest pani za Donaldem tego wydarzenia w tej chwili nie skoro jesteśmy wszyscy jestem bardzo dużo znakomitych kolegów w tym konkursie, który przynależy po prostu też byśmy wszyscy razem film obejrzeli problemy bieżące, bo to są jednak problemy na chwilę co my na bok, bo trochę pani profesji tak jak zapowiadałem chciałbym dzisiaj rozmawiać reżyser castingu to jest zawód w Polsce doceniany, ale przez kogo może tak niektórzy sobie bardzo cenią i mam na ma szczęście z nimi pracować, a niektórzy uważają, że niepotrzebne są też to jeśli chodzi o twórcy reżysera to jest indywidualna sprawa potrzebuje pomocy przy obsadzie czy potrzebuje pomysłów uzupełnienia czy zdecyduje się sam obsadzić swoich bohaterów czy po prostu jego postaci to jest 67 osób, dla których Pisza to to jest naprawdę za każdym razem indywidualna sprawa, ale zawód nie jest doceniane nie jesteśmy uznani za zawód artystyczny nie ma takiego zawodu w ogóle to znaczy nie można skończyli na ciągle nie ma wydziału reżyserii casting działania studiował produkcję scen pisarstwo myślę, że każdy z reżyserów ma inne wykształcenie nie wiem czy wszyscy mają reżyserów castingu mają jakiekolwiek filmowe niektórzy nie niektórzy literackie bardzo różnie także to jest taki bardzo unikalny zawód jest nas około 20 paru osób w Polsce niektórzy w ogóle stało, że zaczęła pani zajmować się w filmach obsadą ma, więc przynoszą sławę tym chaosie też obsady robią też mam tego w napisach też wymyślam ludzi na potem jakoś tak od 1 filmu do drugiego sporo reklam zrobiłam też między czasie teraz już mniej tak ktoś mi zaufało komuś spodoba mój gust moje pomysły moje widzenie bohatera moja analiza postaci względem psychologicznym pytania, które zadawała, które pomagają też w realizacji i takiegoż poszło jestem ciekawa co w tym zawodzie najbardziej się liczy z pewnością trzeba mieć niesamowity zmysł obserwacji tak obserwuję cały czas i w zasadzie jeśli ktoś mówi się, że pracuje nad jakimś filmem no to już cały czas zbieram ludzi pomysły na to, jakie postaci mają być kim są aktorzy na mnie też pani patrzy teraz wzrokiem kas ligowca od pustych zawsze trochę będę wiedziała więcej na temat pracy studia ich jak wygląda ktoś taki jak pani zdarzają się takie postaci obsadzić może kiedyś pani zagra w naszym klubie w o jej w takim razie jeszcze proszę wymienić te cechy co jeszcze liczy reżysera castingu musi rzeczami sporą wiedzę na temat kinematografii tego co się działo tego, jakie postaci były w filmach, jakie były filmy kiedyś, jakie są, jakie będą, czyli to co będzie się produkowało to, jakie filmy i kto będzie autom, kto jest na wznoszącej tzw. jest takie nieeleganckie trochę, ale który aktorów do teraz będzie bardziej miał szansę więcej grać będą Maniek ludzie chodzić po prostu a kto zrobi jakąś rolę po prostu wyjątkowo pomimo tego, że nie jest jakimś bardzo znanymi aktorami tutaj też pole do popisu, żeby przekonać wszystkich dlatego warto go za kogoś zatrudnić teraz ryzykowne pytanie na kogo ludzie teraz chodzą do kina, a w no nie chciałbym tego nazywać, bo są różne grupy widowni i za każdym razem jak czytam scenariusz spotykamy się to pytam się dla kogo ten film kogo chcecie obejrzeć to odpowiedź, która nie zawsze podane takie gorące nazwiska są oczywiście, które czasem przysiadają trochę się podnoszą wracają w zależności od tego, jaką postać zagrał na fotografie niestety trochę tak jesteśmy tyle warci ile nasz ostatni film Jan Sebastian Fabijański to jest ciekawa postać rzeczy, które teraz w umowie taką zagrał na kogoś zupełnie innego niż mogliśmy sobie wyobrazić do tej pory tutaj z obsadą w umowie ptaków to taka trochę ciekawsze jest dla mnie historia bowiem miał kiedyś przyjemność pracować nad scenariuszem z panem Andrzejem Żuławskim, żebyśmy siedzieli na scenariusze gospodyni we dwójkę i to wszystkie postaci, które tam były on sobie wymyśla różnych ludzi tak staram się, aby ci ludzie byli podobni do jego wyobrażeń do jego filmów do postaci w jego filmach rozróby aktorze, który wtedy mówiliśmy również z zdarzy się w tym filmie jest tam parę osób, o których wtedy rozmawialiśmy z tamtego filmu nie doszło do tej realizacji to futurystyczny film był bardzo moim zdaniem kosztowny, ale piękne tam były pomysły i ludzie znaleźli w tym filmie są też aktorzy, którzy grali jego starych filmach staram się dotrzeć do osób, które grały na srebrnym globie czy w trzeciej części nocy w różnych filmach, które znamy bardzo dobrze, a my tam parę osób na szczęście tak Marta Kownacka dzisiaj gościem kultury osobistej reżyserka castingu, która pracowała m. in . przy najnowszym filmie Xawerego Żuławskiego mowę ptaków za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Marta Kownacka reżyserka obsady reżyserka castingu wielu filmów m. in. pokazywanego premierowo na rozpoczynającą się dzisiaj festiwalu nowe Horyzonty we Wrocławiu najnowszego filmu Xawerego Żuławskiego mowa ptaków rozmawiałyśmy przed przerwą o tym jakie cechy powinien mieć reżyser castingu, żeby dobrze wykonywać swoją pracę tak pomyślał, że odwaga jest chyba też taką cechą, którą trzeba mieć odwagę w podejmowaniu ryzyka, bo film jest chyba jednak najczęściej ryzyko takie zbiorowe ryzyko całej grupy to taka trochę jak zawsze tak samo myślę, że schodzę jakiś film jeszcze jak 1 plan chcą się niestety bardzo rzadko zdarza to jest trochę jak byśmy pojechali na zamknięty obóz i wszyscy tam trochę obóz przetrwania szczególnie u nas niestety bowiem mamy mało czasu na przygotowanie filmów mamy mało pieniędzy na realizację filmów, że to są wszystko takie powiedziałbym zadania pełne pasji, żeby się dobrze udało to wszyscy dają dużo więcej niż wynagrodzenie wygląda jak wiadomo nie jest to nieważne, ale dla wielu osób w pewnym momencie, a w tym przypadku dla Ksawerego wiele osób naprawdę pracuje z taką potrójną energię mam każdy projekt zaczyna się tak samo przeczytanie scenariusza rozmowa z reżyserem to jest za każdym razem co innego jest także ktoś opowiada pomysł mówi o postaci 12 kilku ważnych i o sobie myślą tam piszą coś tam czytam staram się nie ten, który w wersji po kolei, żeby się nie przywiązać do czegoś co potem mi miesza po prostu w głowie, więc scenariusze czytam równolegle, bo znowu ten brak czasu powoduje, że powstają naprawdę tak ma na bieżąco robi obsada w tym momencie wszyscy piszą trudne zdarza się także scenariusz zmienia się w trakcie tych rozmów pani z reżyserem bowiem, że był taki przypadek pani karierze na pewno 1 taki bardzo znaczące zawiną Janowską tak no no zdarza się z nami zmieniają się postaci zmieniają się w tym przypadku płeć jak to pani generał ponoć rozmawiali z Michałem nad obsadą poszliśmy dużo czasu wtedy jako siedzieliśmy we dwójkę Jezusek wyszły na pani generał policji też, by się przydała no po prostu jakoś muszę to spodobało test taka zmiana, że zawsze staram się jednak tych kobiet było więcej w filmach, a zdarza się, że musi pani naciskać, bo reżyser kompletnie nie przyjmuje pani wizję to świadomość no bardzo często jest także się konflikt czujemy pewnie dlatego lubią ze mną pracować, bo dopiero w swoim zdaniu nie zgadzam się tak szybko na jakieś rozwiązania znanego swoją wizję to jest taki obraz, który gdzieś tam oddaje reżyserowi producentowi widowni jednak ludzie są najważniejsze filmy, chociaż u nas uważa się, że scenografia kostiumy są ważniejsze ani charakteryzacja ani my reżyserzy castingu nie mamy tantiem jest też uznanie zawodu zawody twórcze a jaka jest z takim zgniłym kompromisami bywają one służą produkcji czy raczej nie może pani musi jednak ze swojego tak powiem punktu widzenia mogą mogą pozostać pozostać w dobrej formie te kompromisy, bo jest jakaś prawdopodobnie podyktowana oczekiwaniem widowni decyzja producenta bezpiecznie wzięcie aktora, którego wszyscy znają lubią niż kogoś nowego i nie wiadomo może coś nie za nie zaskoczy dla mnie to też duże ryzyko się denerwuje takich, gdy ktoś chodzę na plan oglądać ci czysta tak mam oglądając film po raz pierwszy mam tak dosyć duże napięcia, że emocje to są także pani szuka nowych talentów przede wszystkim no od dzieci zacząłem dużo dzieci gra prezydent robi też dla dzieci film z Marią Sadowską w przyszłym roku dzieci szukamy, ale już mamy jak nam nie rosną to będziemy szukać dalej matek z dziećmi straci profesorze rosną w rosnąć zmieniają też takie dzieci znam od dziecka znam aktorów potem teraz oni poszli do szkół aktorskich pokończyli poważne wydziały aktorskiej i grają grają zdarza się pani zaczepia ludzi na ulicy takich, w których wyczuwa pani potencjał no właśnie jeśli chodzi o to kto to bardzo tego nie lubię bardzo tego nie lubię też taki trochę mit u nas starego kina, gdzie reżyser rzeczywiście zaczepiają na ulicy ktoś się podoba zdarza mi się dlatego mam zawsze sobie wizytówki, żeby nie wystraszyć daje proszę o kontakt jeśli ktoś zainteresowany, ale dużo ludzi się odzywa ta zazwyczaj ta tak nic z tego wyszło kiedyś takiego spektakularnego kiedyś chłopiec taki problem taki film gwiazdy o piłkarzach i szukaliśmy młodych bohaterów odtwórców ról dorosłych zagra chłopak pani największe aktorskie odkrycie to kto to był ja nie potrafię tak powiedzieć to to nie jest moje odkrycie to jest decyzja wspólna nigdy jestem tak daleka od takiego nazwania kogoś odkryłam to jest nie odważy się powiedzieć tak z mu pomysł, owszem, tylko ci, którzy oglądają filmy i pracują jednocześnie wiedzą jak to jak to wygląda Borys Szyc w tym wojnie polsko Ruskiej przyszli się Dorocie Masłowskiej podobno no, więc to 2 × pomysł, że to jest bardzo taka emocjonalna historia nie potrafię powiedzieć czy ktoś jest moim odkryciem na pewno wspiera kariery ludzi, którzy mają ten błysk, który moim zdaniem przyciąga widownię i że chce wracać do filmu dzięki nim co najważniejsze dla mnie by temu co zatopienie na ulicy, ale w ogóle takie szukanie filmu naturszczyków właśnie to jest większe wyzwanie dla reżysera castingu niż obsadzenie profesjonalnych aktorów zdecydowanie potrzeba więcej czasu trzeba się rozglądać no nieoceniony w tym jest internet w tej chwili rozpisywania castingu, gdzie skrót przesłał nagrania tzw . są w tej potem się spotykamy dzięki takim właśnie castingu mamy w mowie ptaków debiutantkę, która nigdy w życiu nie pana planach kogo gra gra dziewczynkę to postać dziewczynka jest nie tylko z aparatem filmowym z kamerą w 1 z głównych bohaterach jest tak jest przysłała swoje CV to akurat ona była gdzieś w 1 z agencji, ale no to jest to jest także, że absolutnie mierzonego pojęcia jej naturalność była bliska naszym wyobrażeniom o tym, filmie, bo chcieliśmy jak najbardziej zbliżyć się do takiej realizacji podobnej do filmów Andrzeja orłowskich jak jak jak on opowiadał on twierdził, że każdy może zagrać na tego staram trzymać to w ogóle ta pani uważa tak tak jeśli jest reżyser potrafi to wykorzystać i potrafi tak pokierować krokami na planie dosłownie krokami każdy każda słowem to tak tak, ale jest bardzo trudna i dotykowy wybitni mistrzowie potrafią coś takiego kogoś tak poprowadzić tak przypilnować, żeby ten ktoś się i poczuł dobrze i dobrze zmieścił w tym i nie zafałszować nawet nie stracił tej autentyczności swoje stracił autentyczności też koledzy fachowcy profesjonaliści obok, którzy otaczają te osoby zatrzymają także na to, że ten na to czy zawsze będzie lepiej widoczny jest po prostu jakiś taki inny nie on to coś tak wyważyć, żeby to nie słowo czy jest bardzo trudna rzecz połączenie profesjonalistów lubię słowa naturszczyk kamicy z debiutantami doświadczeń w interesie ten mówiłyśmy o ryzyku i intuicji zdarzają się takie sytuacje, że na castingu ktoś wcale nie wypada fenomenalnie, ale jednak to on dostaje rolę, bo wierzy pani i pozostali członkowie ekipy jakiś potencjał, który rozwinie się podczas zdjęć właśnie tak tak jest tak jest ktoś nam się podoba szukamy szukamy wracamy do tej samej osoby nie byliśmy pewni, a potem okazuje się to dobry pomysł to jest to się okazuje to się okazuje na plany najczęściej zdarza się także czas zmieniamy, ale też bardzo rzadko doznaje najboleśniejszych rzeczy, która spotyka Kinematograf na palcach 1 ręki mogę policzyć takie przypadki, że kogoś trzeba było pragnę także to jednak nie jest to, że to był to był jakiś po prostu nasz błąd wspólne no ja też kogoś wymyśli komuś coś zachwyciły jedziemy, a potem no właśnie to co ryzyko zawodu aktora kiedyś kończy pracę reżysera obsadę wraz z pierwszym filmowym klapsem chyba nie z tego co pani mówi, ale co z podpisaniem kontraktu też nie to jest praca od początku do końca do montażu tak tak tak do montażu od kiedy trwa plan zdjęciowy ja mogę spodziewać się codziennie telefonu, że coś zdarzyło za 3 dni aktor nie może się rozchorował albo ktoś albo dochodzi postaciach aż albo kogoś wymieniamy, bo no tutaj właśnie wyszły wolę, że to był rosły facet nie tam jakiś taki epizod bowiem ja uważam jednak w dużej mierze kształtuje, kto kształtują trzecie planet takich najmniejszej zawsze tych najważniejszych dla mnie produkcjach staram się, żeby to byli ludzie, których ja wybieram czy te najmniejsze rurki też czemu ten trzeci plan najważniejsze jest pan opowiadał tej rzeczywistości to umieszcza umieszcza nas w tym całym świecie te twarze, jakie są z mojego punktu widzenia oczywiście z punktu widzenia scenografa mamy tam ściany i ona opowie o tym, kluczowe jest najważniejszy zawsze, czyli każdy film trochę swoją historię opowiada oczywiście reżyser obsady swoją scenograf swoje nota ona musi wszystko zgodzić w głowie reżysera w zawsze liczyć w ostatniego dnia kultury osobistej był Marcus lancer austriacki reżyser, którego film Angelo będzie zresztą pokazywane na nowych horyzontach we Wrocławiu Marcus przez lata był odpowiedzialny za castingi do filmów przede wszystkim Michaela Hanekego i to właśnie się Bachanek namówił go, by sam zaczął kręcić filmy czy pani myślała o zrobieniu swojego filmu trochę myślała one jakoś się nie udało natomiast cały czas marzę o tym, że coś napisać sensownego do do tego, że ktoś to zrealizować umowami jest taki bardzo jeszcze na postacią z sposób myślenia coś opowiedzieć, ale bardzo trudne potrzeba dużo czasu, ale jakiś scenariusz jest pani w szufladzie no 1 niejeden Noll to jest podejmowane próby myślę, że to co robię wszyscy tak lubię, że to trudno jest mi się zacząć coś mówić o tym, że zwyczaj mam taki ta to widzę, że takie, które przerażenie jest też coś takiego, że każdy w tym naszym fachu są wszyscy chcą zrobić film, więc wszyscy przyzwyczają do tego, że każdy ma jakąś historię w głowie chciałby majstrować przy tym naprawdę być reżyserem jest unikalna, a umiejętność unikalnej i u nas tak naprawdę niewiele osób to Unia wielu jest dobrymi wynikami także, by opowiedzieć historię ta inscenizacja to wszystko działało to niewiele unikalną umiejętnością jest również dobierania obsady co myślę panie udowodniła nam tutaj też dzisiaj podczas dzisiejszego naszego spotkania bardzo panie dziękuję Marta Kownacka reżyserka castingu jak lepiej mówić reżyserka castingu obsady, a dyskusja trwa to, a w razie nie wiemy do końca ja nie przekazania 1 ani drugi to w takim razie reżyserka castingu, która również pracowała ostatnio przemowie ptaków Xawerego Żuławskiego była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia teraz czesne informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!