REKLAMA

Michał Urbaniak: "Muzycy zaczęli dedykować siebie Warszawie i Powstaniu"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-07-26 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
17:57 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Michał Urbaniak."For Warsaw with love" to tytuł płyty Michała Urbaniaka, która ukaże się 26 lipca. Jej premiera jest częścią obchodów 75. rocznicy powstania warszawskiego i cyklu projektów muzycznych Pamiętamy'44. Rozwiń »

Michał Urbaniak: "Dzień przed powstaniem moja mama, udając Niemkę uciekła z Warszawy ze mną, miałem 1,5 roku. Stałem się Łodzianinem, ale często z mamą przyjeżdżałem do Warszawy. Pamiętam Warszawę w gruzach, straszne, ten obraz przez całe życie został we mnie. Jestem dumny, że cała plejada wspaniałych muzyków złożyła hołd Warszawie i Powstaniu" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska red ba 100 Freedom czerwony warszawski autobus dowiózł nas na spotkanie z Michałem Urbaniakiem saksofonistą skrzypkiem wybitnym jazzmanem, który dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dowiedzieć jeździł pan często takim czerwonym autobusem mając 15 lat jeździłem do szkoły w Łodzi w ogóle o mniejsze mówi warszawski łodzianin się urodziłem w Warszawie wychowała młodzi, ale mając 17 lat Rozwiń » tymże autobusem dostałem się do Warszawy przeniosłem się na studia i potem szybko poszło na samolot i dalej i od tego czasu podróży to ten autobus czy taki symbol życia muzyka jazzowego, czyli chcące w drodze podróży no właśnie okazją do naszego spotkania jest zbliżająca się premiera najnowszej płyty Michała Urbaniaka for US są wiz dla, która ukaże się pod koniec tego tygodnia w ramach corocznego cyklu pamiętamy 44 i obchodów 705 rocznicy wybuchu powstania Warszawskiego to może jeszcze o tej tytułowej miłości panie Michale porozmawiajmy, bo płyta wzięła się jak rozumiem z miłości do do miasta ma być dlatego miasta miłosnym prezentem tak, ale też bardzo personalny, bo tak jak mama wiele razy opowiadała mi dzień przed powstaniem mama uciekła razem ze mną Warszawy pociągiem, udając Niemkę pan wtedy 1 , 5 roku pracę na pewno pan nawet może mniej nie pamiętam dokładnie tak i naszemu ugrupowaniu etc i od tego czasu wystarczy łodzianinem to historia często opowiada mama często też bardzo mały przywoziłam je do Warszawy pamiętam Warszawy Gruza zupełnie pamięta ruiny straszne niesamowity ten obraz przez całe życie został na jak się pojawiła możliwość nagrania takiej płyty i dedykacji wziąłem się za to bardzo poważny i mało tego, że osobiście to chciałem to całą plejadę mojej nowojorskich przyjaciół muzyków, którzy się szczerze mówiąc nie wiedzieliby to jest nawet często Warszawa albo albo nieraz Europo mają kłopoty tutaj postąpił w ten sposób, że wysłałem im opis trochę życiorysu trochę o Warszawie linki postulowali o całej sprawie także jestem bardzo z tego dumny, że cała plejada amerykańskich muzyków wspaniałych muzyków złożyła hołd Warszawy powstanie warszawskie jeszcze o tym, którzy to muzycy złożyli hołd razem z panem w Warszawie będziemy rozmawiać, ale jeszcze wracając do tej miłości jednak, jaka to jest miłość do tego miasta trudna łatwa może taka miłość trochę przyzwyczajenia, bo pan bywa w Warszawie prawda pan mieszka już tak na stałe nowy Jork jest ona miastem ten no tak tak to jest zalet to jest też względu na na cały ten model z powyższym mając naście lat zakochał się muzycy czarny, czyli Blues potem dalej idąc do dzisiaj Hypo i i pierwszy 15 latach jako piętnastoletni chłopak marzenia nowy Jork ido do źródła, żeby dostać się do źródeł ze zużytej muzyki i to dokonałem tego i bardzo jestem szczęśliwy powiedział dumny, że nagrałem tam taką płytę właśnie dedykując ją w imieniu wszystkich, którzy brali udział także w powstaniu, a des warszawski u pana, kiedy się tak naprawdę w pojawił wżyciu, bo to było za sprawą Zbigniewa Namysłowskiego prawda oczywiście grałem w Łodzi w klubie pod budynkami, które już nie już przyjechał Zbyszek Namysłowski rodzinne dzieje mówi, gdybym był w Warszawie tobyśmy mogli grać razem drugi dzień się przeniosę do Warszawy zdałem egzamin do studia do Akademii muzycznej no i byliśmy zespole, gdzie okres pod hybrydami jest ze Zbyszkiem niedługo później Andrzej Trzaskowski notabene ojciec Jerzego prezent dla bardzo tak zaproponował granie w jego zespole Zbyszkowi mnie nauczyli się do zespołu mówi w takim razie spotkamy się ambasady amerykańskiej ziemi do Stanów dał się, że dostaliśmy nagrodę dla najlepszego zespołu jazzowego zza żelaznej kurtyny to wtedy taka piękna kurtyna był marzenia zaczęły się pewne nie potem już był nowy Jork no właśnie, bo na płycie 12 utworów jazzowo bluesowo hiphopowych jeśli ktoś spodziewał powstańczych ballad to może się srodze zawieść tak się zastanawiam czy więcej na tej płycie jest Warszawa czy nowego Jorku to na pewno jest nowy Jork dla Warszawy dlatego tytuł został zmieniony na początku miał być może, ale jak się zorientowałem, że naprawdę wszyscy muzycy wokaliści raperzy naprawdę przejęli się historią zaczęli krytykować siebie po swojemu dla projektu po prostu zmieniłem tytuł, bo tu stał się bardziej adekwatne w gościom kultury osobistej proszę państwa jest dzisiaj Michał Urbaniak rozmawiamy o płycie for US są w UE dla, które ukaże się pod koniec tego tygodnia w ramach corocznego cyklu pamiętamy 44 i obchodów 70 tej piątej rocznicy wybuchu powstania Warszawskiego za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM idący Eweliną utwór płyty for US są dla Michała Urbaniaka, który dzisiaj goszczą kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze muzykami Urbaniak słowa wokal Patrycja Zarychta na fortepianie herbie Hancock często udaje wam się grać przy różnych projektach nie powiem często grywaliśmy, by mieliśmy trasy koncertowe razem naj to nie jest pierwszy raz, kiedy wielu jego gra na mojej płycie, kiedy coś zaczęło to ta znajomość muzyczna siedemdziesiąty czwarty rok pierwsza płyta Kolumbii Nowym Jorku i trasy koncertowej jeździliśmy właściwie całe stany 2 zespoły herbie Hancock miał płytę, pod którym chętnie, gdyż ja płyty atma i cały Polski zespół wbre w zaleceniu wytwórni płytowej bardzo zdziwieni wszyscy byli, dlaczego na pierwszą płytę w stanach wybiorę amerykańskich muzyków mówi masztu najlepszych muzyków na świecie, dlaczego się Polski zespół, by do tego, że nikt ze mną nie grał 55 lat byliśmy razem w tym samym zespole nagramy płytę szybko i sprawnej i rzeczywiście tak było parę dni nagraliśmy płyty cena wtedy w tej technologii rzadko się zdarzało, by nakładki poprawki do prawie raz na 100 % graliśmy wtedy odbyło się trasa postawa, a potem często spotykaliśmy się w herbie Hancockiem i festiwalach koncertach kiedyś przyjechał do nowego Jorku, a był buddystą na ich obchody spotkaliśmy się też tam na litery przez ja akurat nagrywałem nagrywał na płycie moje są Blue paru innych miejsc no właśnie, bo oprócz Herbiego Hancocka na płycie inni wspaniali goście też chciałam nie spytać wybitni muzycy basista Marcus Miller pan poznał, kiedy Marcus Miller miał 15 lat był nastolatkiem jak się okazuje wciąż mam muzycznie po drodze tak zresztą to był powiedziałbym bardzo dwustronna naukę ja się uczyłem, by tych elementów całej dzielnicy markę, więc w ogóle te są historie większość moich muzyków pochodzi z dzielnicy do Marka jest około lotniska Kennedy ego i oni mają swój styl stamtąd podzielenie UE Marcus Miller byli skrzynek Klan Victor Bailey umowy takim cała plejada muzyków bąble pan to plan i t d . i tutaj jak miałem 1 muzyka np. był piły Forbes lista przed banku mówi tego nie zagra mówi mam chłopaka na bloku Kośmider oczywiście takiego nastolatka wtedy tak tak jak nigdy nie starałem się mieć nazwisk na płycie tylko młodych utalentowanych muzyków Alicję miał szczęście, bo większość moich sekcji rytmicznych po jakimś czasie grania ze mną odchodziły, bo można Visa albo leży port i symboliczne było nagranie pomoc dla moich dewiz nagranie płyty atutu wizję 17 natomiast swój zespół sprzed pół roku trwały to nie starał się pan nazwiska ci ludzie jednak stawali się nazwiskami bardzo sławny mi pan wspomniał perkusistę dla niego Why te na płycie również gitarzysta David Gilmour trębacz Mark pacierz jak to jest tani szybko łapią ten klimat, który pan chce wywołać muzycznie tak było w przypadku tej płyty że, bo podobno pan zawsze dobiera sobie takich muzyków, z którymi trzeba się docierać tylko po prostu podążają oni za pan ma pan trochę za nimi no właśnie dla mówi obopólne zresztą po to, pojechałem do nowego Jorku, kiedy ktoś powiedział, że pojechałem po sukces podbiec nigdy tego nie miałem plany, chociaż mawia, że sukces w życiu jazzmana to zmieni mu, żeby wygrać, ale rzeczywiście to wymiana doświadczeń, by wymiana Muzy muzyki wymiany kulturowej, a bardzo ważnym elementem jest to że, że po prostu chciałem się sprawdzić czy te moje feeling moje czucie w jazzu i czarnej muzyki jest prawdziwej rzeczywistej w tym celu jechałem do korzeni tej muzyki i dostałem się jest bardzo licznym, bo to się wszystko sprawdziło wszystko się sprawdziło i dlatego przyjeżdżam wykonuje parę telefonów i ma zespół jeszcze wrócimy do płyty for USA UE dla, bo na płycie pana kompozycje jestem ciekaw jak one się rodziły cieczy czy to było właśnie komponowanie zmyślą o Warszawie też absolutnie tak i żeby i te sam polowanie siebie sam prowadzi miasto są chowani będą wypowiedzi brzmienia miasta, ale tak wyobraźnia zadziałała bardzo wręcz czasami widziałem tę muzykę i rent to niesamowite pan widzi muzykę na potrafił tak, a i to nie niekoniecznie na YouTubie wideo tylko właśnie, gdyż wewnętrzne wizualizacji do pana kompozycje wspaniały na płycie, ale także są interpretacje utworów tyle samo NK Billa Evansa czy Marsa Davisa n p . Blue in Green to jest chyba najbardziej nostalgiczne całej dwunastki utwór czemu akurat ten nie to jest 1 z największych utworów z płyty, która została nagrana pięćdziesiątym dziewiątym roku przez MAK zapisy na zwlekają do Blue i ta płyta jest największą dla mnie płytą w historii jazzu i najpopularniejsza jest też wśród fanów na taką kompozycję na płycie są osób są perły po prostu niesamowite to jest taka wersja zharmonizowana nowocześniejsze malarzy harmonicznie, ale też oddająca ten klimat współpracy ona powstała w gruzy współpracy Bill Evans z moich dewiz z Max Davis, który dla pana cały czas najważniejszym tak to jest wód wódz nieżyjący już za dalszym ciągu jest wodzem i tak moi rówieśnicy moi koledzy nowe kontrakty wracając jeszcze do płyty nostalgicznie chwilami się robi, ale tylko czasami całość tak naprawdę utrzymane w takim rytmie klimacie bardzo energetycznym tak to odbieram bardzo pasującym właśnie do mi bardziej do nowojorskiego klubu niż do niż jakieś Akademii na cześć no bo jednak tutaj mówimy o powstaniu różnie bywa z tymi obchodami i z upamiętnianiem powstania także muzycznie Walter jest rapujący rytmy dobrej zmiany Gott cięć z pana muzyką jego słowami jak pan odkrył po prostu wezwanie do przyjaciela producenta, że poszukuje fajnego świeżego głosu i do śpiewania i raper dostałem parę trójek i oddać, bo ten to ten się nie zawiodę mało tego bardzo się przyłożył mu te ds. studiowania w Warszawie nawet po polsku się nauczyć z gazu po polsku mówi uważałem, że byłoby to przesada także nie ma tego na płycie, ale pierwszej wersja w biały cytaty polskie i na pewno zrobił humor dobrze odrobił pracę domową lub jak w ogóle naprawdę straszne, że wszyscy tak emocjonalny łączyli w ten projekt i to co ci słychać, aby jeszcze powiem, a propos energii i Apropos rytmów i wręcz kontrastujących powiedzmy do wzrostu nowymi schodami to były, że w tradycji murzyńskiej na pogrzebie się tańczy śpiewa i raduje, więc wszystko jest doskonale spasowane, a sporo na płycie już wspomnieliśmy terrorysta sporo na płycie tej mieszanki hiphopową jazzowej mamy pan twierdzi cały czas, że to hip-hop uratował Jazz absolutnie tak młode generacje mało tego jest n p . Marek Pędziwiatr, który bardzo ważny muzykiem byłby w Polsce bardzo ważny w dla mnie on zaczynał Urbanator Days w warsztatach, które organizowałem od 13 lat i jego pierwszą płytą k on po prostu nie był wykształconym muzykiem był raperem początkujący i usłyszał płytę Urbanator srebrna pierwsze polityczne 90 tego roku mówi Zyta płyta spowodowała to, że zainteresował się, że słyszy to bardzo często bardzo mnie to loty no właśnie te niesamowite, bo dzięki panu rodzi się miłość do jazzu i rodziła wśród młodych muzyków jest pan mistrzem no właśnie dla Marka Pędziwiatra, aby jest pan również mistrzem dla chłopaków z piwnicy gra pan z nimi i co podkreśla podkreślają często, że traktuje pan bardzo po partnersku tak się zastanawiam cieszy pana ta nowa fala też polskiego jazzu jak młodzi grają tez absolutnie wspaniale jest strasznie dużo talentów jest bardzo powiedziałbym bardzo zdrową, a ze związku ze zdrową prawdziwy ze w Marek są PZ dusze i takiej nas nostalgiczny film, który aprobuje bardzo słyszany na płycie każdą Blues Blue malca Davisa to jeszcze na koniec proszę powiedzieć to forma Soły LAF płyta z okazji 705 rocznicy wybuchu powstania Warszawskiego z dedykacją dla kogo przede wszystkim dedykacja dla Warszawy dla powstania i gdzieś dla moich wspomnień jest też dla mojej mamy, która wtajemniczy mamy wiele spraw dotyczących właśnie tamtego okresu Michał Urbaniak bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję za rozmowę dziękujemy za płytę for USA US LAF proszę słuchać, a teraz w radiu TOK FM czas na informacje jeszcze raz dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!