REKLAMA

Po II Wojnie Światowej, rynek motoryzacyjny włączył trzeci i czwarty bieg.

Data emisji:
2019-07-26 16:00
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
34:14 min.
Udostępnij:

Po II Wojnie Światowej, europejski rynek motoryzacyjny podzielił się na dwie części. Zachodnią - komercyjną i wchodzącą do popkultury. Wschodnią, mniej kolorową i mało dostępną.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu też oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry panu dzień dobry państwu to co udało nam się przebrnąć przez Europejski rynek tuż po drugiej wojnie światowej ale, żeby go domknąć to dziś takie podsumowanie sobie zrobimy myślę, że trzeba powiedzieć że, zważywszy na to jak kraje były zrujnowane po drugiej wojnie światowej te największe, które poza oczywiście wielką Rozwiń » Brytanią, ale jednak to dość szybko podniosły się, jeżeli chodzi o motoryzację i dość szybko odbudowały dążenie do przemieszczania się już takiego masowego, które narodziło się przed drugą wojną światową własnymi był pomysł na to utrzymały te kraje prymat rzeczywiście z tym, że pewna tendencja już od samego początku dała się zauważyć, że nastąpił ewidentny koniec małych firm tych małych firm, które sobie jakoś tam funkcjonowały klepał samochody coś tam wytwarzały produkowały po kilkadziesiąt maksymalnie kilkaset sztuk w ciągu roku do 3009. roku było widać podkreślać jest do 3009 . roku około 2 tysięcy takich firm upadło także dowody sporo w pierwszej chwili wieczór, by tej rozwiniętej motoryzacji natomiast po drugiej wojny światowej takie firmy nawet nie próbowały podstawę, czyli wszystko przeszło w ręce tych średnich bądź dużych dużych firm, które z kolei były po drugiej wojny światowej rozliczane w sposób taki dosyć specyficzny mianowicie podział obowiązywał na tych co kolaborował i dla tych co nie liczyli tych co współpracowali z Niemcami Wehrmachtem powiedzmy i tych co współpracować nie chcieli, ale ten podział nie do końca sprawiedliwe, dlatego że zdarzały się firmy, które kolaborował, bo musiały, bo inaczej nie nie nie dało się, ale zdarzały się niestety firmy, które robiły to z pobudek albo ideologicznych albo finansowych chociażby mówiliśmy areną prawda jak ci smutno złoty sposób skończył ludzie Reno kolaborował z co dla firmy w rezultacie się okazało dobra dla firmy się okazało dobre jest, dlatego że przeszła firma w ręce Państwowej dla stała się potentatem i po dzień dzisiejszy funkcjonuje co prawda nie jako Państwowa, ale jednak miała gorszy lepsze chwile, ale zawsze jednak była na tym topie no i we Francji to wyglądało w ten sposób, że zachowało się kilka tych najpoważniejszych firm zasoby właśnie o tym, powiemy tym, że najpierw tych ogólnych jest tendencja druga taka charakterystyczna rzecz prawie samego początku nastąpił podział na wschód zachód, czyli ten podział polityczny, który bezpośrednio jak powiedział cierpię zapadła żelazna kurtyna od Szczecina do 30 i ta żelazna kurtyna była doskonale bardzo wyraźnie widoczna na przykładzie motoryzacji nie przyzna innym jak w przykładzie przemysłu jakiegokolwiek innego, bo ani przez elektroniczny jeszcze tak nie był zauważalna różnica ani w przemyśle naftowym ani przemyśle stoczniowym jednak motoryzacji od razu to było widać natychmiast tym, kto się różnią przede wszystkim na Zachodzie samego początku już po wojnie auto zaczynało być rzeczą powszechną, czyli oni doszli do czegoś takiego na początku bólu co prawda małe auta, ale doszło do czegoś takiego, że każda rodzina normalnie funkcjonująca funkcjonująca miała przynajmniej 1 właśnie to, że to, by auta były małe one były przez to tańsze, więc każdy mógł co pozwoli to na razie loty zacznie grać od dużych aut, bo jeszcze nie było na Europę stać Europa podnosi się dopiero z kolei, ale jednak to auto było już początek lat pięćdziesiątych coraz powszechniejsze i było powszechne w nas na Wschodzie aż 9 dziesiątego roku w państwach w państwach satelickich Moskwy samochód był wyznacznikiem bogactwa tak młodzi słuchacze tego nie pamiętają nie pamiętam pamiętam, że pomysł nawet latach osiemdziesiątych samochód kosztował tyle co mieszkanie dwupokojowe albo jednopokojowe dobry samochód nie tak bardzo dobre, ale samochód powiedzmy nawet nowy polonez już to była wysokość rzędu wierni będą ceny mieszkania kawalerki dzisiaj to jest dla nas nierealne wręcz, ale także oczywiście było dalej następna rzecz bardzo charakterystyczna dzieląca zachód od Wschodu to możliwość, gdy okupu za kupowało się samochód na Zachodzie ba konfiguracja taką kurację pojawiła się przed wojną była także konfiguracja w Polskim przemyśle samochodowym polskich sklepach polskich salonach przedwojennych natomiast konfiguracji po wojnie państwo wschodnich praktycznie nie było głaszcząc Kowa, a zaraz jak to wyglądało państwa zachodniej wyglądało to tak idzie zamawiały, bo chcę mieć samochód na wskazaniu zamawiamy wyglądu rady zamawiamy, bo chcemy mieć samochód dwukolorowy, owszem, dostajemy nadwozie dwukolorowe albo chcemy mieć samochód, jakim tam wyposażenie na tamte czasy tapicerka też można było sobie tak znana pisarka można było zmieniało dodatkowymi salonami w taki powiedzmy prawda natomiast w obozie wschodnim na początku w ogóle osoby prywatne nie kupowały samochody, ale później osoby prywatne kupowały zawód to wyglądało w ten sposób, o czym udało się przydział na samochód bądź, bo jakiś tam losowanie było prawda czy na przedpłaty i t d. ale potem szło się do dumnie nazywanego salony sprzedaży miejsca, gdzie miejsca odbioru bardziej biurkach dłużnika bliską uważa, że dla nas czwarty rok odbierali Dacia pojechałam pamiętano dodał na stałe na klepisku no miejsca odbioru i tam brały się nie ten samochód, który sobie wymarzyli tylko ten, który miał najmniej wad, bo każdy miał jakieś wady jak to się sprawdzało jak to się najpierw oglądał ze mną tak dojrzały zamykało drzwi, których nie zagrał jak nie odpadło to znaczy, że są lotne panie odpadały w Helu Jurata jedynie w armii zamykały się bowiem prawda, a w środku brakowało no ja był pomógł własnego podwórka powieść to było także my wybraliśmy zaworu, który miał lekko lektury przy wlewie paliwa to pamiętam, którą tata powiedział, że on załatwi to zrobi je i brakowało pasów bezpieczeństwa już u nas teraz 2 to w ogóle to kryminał za coś takiego ten zawód bez pasów wagi mogą być sprzedawane po prostu samochody w sposób tak miał zamocowanie koty pasy zniknęły w drodze ojej Odrę wydatki to nas Rumuni musiała przyjechać do po drodze po drodze te pasy w ich ale, ponieważ to było 70 czwarty roku i 4 pasy wprowadzono w Polsce obowiązkowe i niezapinanie, ale posiadanie pasów obowiązkowe samo za uszami bazy wobec tego lata wziął ten samochód nic nie mówiąc dopiero przy wyjeździe powiedział udawał, że postanowili się narodową proszę państwa jak i pasów musieli dopasować się ja pamiętam jak pracownika rzucił na tylne siedzenie mamy takie wściekłość no wie pan musiał z jakiegoś innego samochodu wyciągnęli ją innym znów do nas my sobie potem Warszawy zamontować, bo grali w samym Krakowie logiczne prawda mieszka w Warszawie gram w Krakowie nota grali w hali rywala aktualnego Gdańsku Krakowie Gdańsku zrobiło no tak inaczej pasy rzeczywiście dostaliśmy, a jeśli chodzi o wyposażenie samochód brało się tak jak i takiego, jaki był najmniej wadliwe, a dopiero przy zakupie przy odbieraniu już de facto po wybraniu samochodu sprawdzano co on ma dodatkowego np. mógł mieć lewe lusterko, za które należało dopłacić albo ogrzewaną tylną szybę, bo to nie było zamówień to po prostu jakich trafił egzemplarz za taki nie wiedzą nikt nie wie to samochody samochody bez dopłaty, dlatego że zawsze coś tam trafiło 1 musi trafić obuwie oraz o maluchach powie, bo to najpopularniejszy całą, że wyjeżdżał i by miało zwaną tylko, żeby proszę zapłacić akurat tym transporcie były samochody tylną szybą działa fabryka dawała transporcie to zakład miał, jeżeli dostawca jakich poddostawcą fabryki miały kooperantów ludzi masy lusterek wskazało zły z lusterkami lewymi bocznymi, bo prawie nigdy nie było prawybory albo wszystkie samochody były dwu prędkości owymi wycieraczkami, dlatego że akurat takie były takiego obrazu, a jak ktoś sobie powiedzieć, że nie chcę tego lewego nie nie można było nie absolutnie można było wprost albo się miał albo w ogóle samochody jadą ratować rozdaniu nie dostawało się mnie nie ma mowy nie było takiej sali ogrzewana tylna szyba albo n p . jest tam jakieś dodatki wyposażenie w środku w kabinie na rurze tak jak, za które należało dodatkowo zapłacić powinna za co pan zapłacił właśnie latków lusterko lusterko, ale to maluch jak gram malucha, bo taki tor nie pamiętam dokładnie za co tam było zapłacone takie nowe wały, czyli tej konfiguracji jako takiej nie było ich nie dla młodszych układ jest niewiarygodne, ale rzeczywiście tak odbierał na miasto zachodzi wyglądało tak samo jak i tej chwili poza tym na Zachodzie można było pójdą sklepu kupić samochód to było kompletnie nierealne aż do 9 tego roku w Polsce mało to, jakie były mało jest im starsi opowiadali ja trochę tak uważam, że trochę przesadzają ja wiem, że na Zachodzie wspaniale w nich nie Gadaj mi taka, że może taki, że można było do sklepu i kupić po prostu samochód, bo to kartofle prawda no jednak jest ich jakaś różnica, choć jak śpiewa w refrenie 80 roku byłbym zaskoczony, że posiada takiego dużego sklepu facet rzucił taki turystyczny mały telewizor do koszyka kartowe wróciła dziś truskawki wrócił telewizory tak długo bateria pewnie jedno tak, ale w ogóle mógł do telewizora, żeby wyrzucić telewizor oraz Katy dla władzy nieprawdopodobna w ogóle no jak tak można to u nas obywatele biorą się całą rodziną odbierało się to święto zdobyła tam po prostu wrócił Rogowski wracamy do samochodu następnie te różnice w zachód miał zmiany modelowe model zachód na Zachodzie już samego początku lat pięćdziesiątych zmieniały się dosyć często u nas w Europie wschodniej poza skodą tutaj taki ruch zgody, którą jak wiecie państwo pan panie Krzysztofie bierze się przemocą nadal za tą marką, ale rzeczywiście zgoda jak na warunki socjalistyczny radziła sobie doskonale i oni te modele zmieniali bardzo często natomiast jest natomiast pozostałe państwa już niekoniecznie na Zachodzie zmiany modelowe były, więc profesor 8 lat co 7 tracą część trasy między 45 mieli w tym jakiś musi być na wyjazd był powiedzmy 3 lat, ale były zmiany w na Wschodzie już nie trabant np. 601 był produkowany przez 27 lat, którzy państwa no to bardzo długo, by jak Syrena 26 lat była produkowana maluch produkowany nielegałów 24 z dużo i tak 2020 niemal 7 też się na produkowany Fiat był produkowany w 24 lata dacie jeszcze dłużej rumuńska przyrząd do dwudziestego roku klepali dzieli i 3 zlotego chyba 9 lutego 31 chyba nakłada ponad 402010 jest tam skończyli i wyjątkiem tutaj rzeczywiście powiedziałam była była Skoda dalej następna jest różnica no były różne różne rodzaje nadwozia przecież też w tych modelach nie pojawiały się biło tu sam na złożu o jakim od lat w ogóle w ogóle się pojawiały były kabriolety ten teza o tym, pan tak różne rodzaje, ale ale, jeżeli badania budżetów, by podstawowe to ono było dla mnie jasne oczywiście, ale mówię, że to też, a jednak na Wschodzie to jedno nadwozie było raczej ewentualnie artysta w Legionowie śladowe ilości śladowej oda do malucha, ale brata, ale to one, ale maluch też położnik z jakim dla Rosjan na wschodnie dla kraju na Zachodzie było, więc na dachu w porównaniu jest już porównujemy za pan potężny wybuch uznał, że pan mówiąc w oczy nie właśnie mu plany modelowej każdy model kilku konfiguracja nowość dwudniowe trzydniowe pięciodrzwiowy tak tak ma pan rację absolutnie zwracam honor tak oczywiście no i jeszcze następna rzecz to kolory tutaj to jest ciekawe duże państwa jest coś takiego charakterystyczne w dzisiejszych czasach mówi się, że szare czasy komunizmu prawda, ale zwrócił uwagę, jakie były zawody w latach siedemdziesiątych w Polsce, jakie kolory samochodów teraz w latach siedemdziesiątych samochody były kolorowe naprawdę w latach osiemdziesiątych zwrócił uwagę na stare pocztówki stare zdjęcia kwiaty nawet żółty czerwony zielony, a to w tej chwili wiek samochodu albo grafitowy albo zrobili albo czarne jest albo biały Alka musieli tylko odcieniu od białego czarnego i odcienie pośrednie bardzo mało samochodów jak i takich żywych kolorach jest to tendencja taka klient dyktuje co klient wybiera ten producent produkuje ludzie przeważnie są takie samochody bardzo ambitne programy Jagiełły tam to chyba mówiłem, kiedy jakiegoś takiego starego grata w segmencie mały samochód a, ale grafitowy kolor grafitowy metali tak ambitnie, żeby ładnie wyglądał dyrektorską i taka jest młoda uczestniczka teraz banki zauważyły, że wraca tendencja do samochodu bardziej kolorowe i tak było w latach osiemdziesiątych państw socjalistycznych i z państ w zachodnich natomiast w latach pięćdziesiątych to co mówił to w tych ligach interesuje samochody państ w socjalistycznych były szary były szare pastelowe w każdym kraju i tych kolorów było mało nawet sama Warszawa produkowana u nas FSO była produkowana zawsze tylko w kolorach czasami po powołaniu na gazie po co trzeci co trzeci kwartał, więc zmieniano palety z domu następne 2 kolory, ale zawsze były kolory smutne szare pastelowe kość słoniowa jakaś tam prac prawda taki brudny błękity w takich kolorach były produkowane na samochody i syrenki Warszawy natomiast na, dlaczego to kwestie oszczędnościowe i kwestie oszczędnościowe, dlatego że takie jak był tańszy ani tym po prostu nie będzie wymagać tam pigmentu prawda i był składa się z 23 komponentów NATO zdobyć takie, że zrobi też składać z 67 komponentu to było tańsze, a klient nie był wymagający, więc woda wraca było tak bardzo było, aby do tego te Warszawy obiecuje produkowany jest to zresztą też państwu mówiłem wasza wyprodukowano dla Clinta klienta indywidualnego Warszawy produkowano dla zbiorowego dla potrzeb zbiorowych miał zawał dyrektorki kierownika czuje, bo dla służb dla wielu uwagę jak i kawę, chociaż były zawody państwowe zatem państwowe samochody mogą być takim kolorze w jakim państwo da i wszystko będzie dobrze, a na Zachodzie były te kolory bardziej żywe co nie tylko to, bo były samochody dawka na początku lat pięćdziesiątych przyszła moda na samochody nadwozia dwukolorowe inne samochody prawie wszystkie te większe tym mniejsze miały na poziomie czy w pionie poziomie poziom może nie jak w pionie zarzut taki kolorytu tak nie jest to pikapy chyba najbliżej jest były często było także Litwa była elementem graniczącym jak tam stawki prawda tutaj trzeba przyznać enerdowski takiej tutaj coś jeszcze rzucili wartburga przez pewien czas Warbus, bo nazwisko mieli, ale Rosjanie musicie mówić o tak będą rozkwita 402 w lesie nazywał się tak Polski ten, który opatentował produkowany zaraz po tym, niemiecki włoski lub więcej te samochody jeszcze był jakiś wersja Deluxe to Niemcy wschodnie lubili swoją model nazwać LUKS Rosjanie jakiś tam też w wersji z rodziną i kolejna różnica, którą ja zauważyłem to za sprawą w wielkiej Brytanii zaczęto też produkować samochody sportowe i luksusowe i na taką szeroką skalę jednak na Wschodzie tego nie było jednak 1 model i koniec zniesienie nie widzi pan, żeby produkować samochód sportowy luksusowy sportowy powiedzmy jedno trzeba przeciąć żyły przyzwyczaić przez pory dlatego, że to będzie drugi samochód dla mnie trudno, żeby Kowala tak jak u nas Syrena sport była sprawdzana nie ma i umowy oto, żeby ta sama produkować, bo Syrena sport mógł być drugim samochodem w rodzinie, a Kowalski z pierwszego samochodu, więc mówić, że miał drugi 1 samochody sportowe to po społeczne są po prostu musi być bogatszy NATO wtedy tłumaczono, że z manipulowane społeczeństwo lat może drugi poprzewracało się obracało się wystarczy 1, a będą pieniądze trzeba wydać na inne rzeczy bezdomnych tylu tam jest i t d . u nas nie było bezdomnych także w ten sposób rząd próbował tłumaczyć każdy kraj rzeczywiście wersje sportowe były no i teraz mówimy tak 5 państ w zaczęło grać główne skrzypce po drugiej wojny światowej, czyli Włochy 23 państwa wygrany izba państwo przegranych czy ważna, bo wygrane Anglia Francja Anglia Francja ZSRR wygrane jednak jedno tak, ale to od państwa przegrane Niemcy i Włochy ZSRR dla ile w ogóle, dlaczego Anglia Francja dlatego Anglia Francja, bo to były potęgi przed wojną wygrały wojnę, chociaż Francja była bardzo Agata niebyła zniszczona była bardzo się ona potrzebowała tych 2 etapów biliśmy to prawda, że te samochody francuskie, mimo że projekty były ruszyła produkcja podatki płyną jednak Francuzi bardziej kochali to motoryzacja nasz Anglicy jednak trzeba im to da Anglicy, chociaż uważali, że tak jak piłkarskie są potęgą motoryzacyjną tak naprawdę to były żonami po drugie, Anglików, dlatego że bardzo szybko oddali pałeczkę teraz Rosja związek radziecki to sprawa prestiżowa produkcja samochodów i Rosjanie tutaj chcieli być skoro wygrali drugą wojnę światową skoro mieli najmocniejszą armia najlepsze czołgi, ale przez samoloty samoloty może niekoniecznie, ale czołgi jedne z najlepszych mód chcieli zrobić dobre samochody i dlatego Rosjanie zaczęli produkować, ale ideologicznie wyglądało tak, że nie produkowali samochody od początku duże małych samochodów w ogóle Rosja w afgańskiej postawił krzyżyk w latach, gdy w tej pierwszy powojenny samochody małe samochody małe nie było powszechnego użytku państwowego nie spełniały funkcji oraz motoryzacja miała być Państwowej tutaj tutaj związek radziecki miał zupełnie inny profil tego natomiast Anglia oczywiście Austina minął ratownikom byliśmy standard firma sztandar, która połączyła triumfem jeszcze były pozostałości ma mniejszych imprez przedwojennych, ale bardzo szybko Amerykanie wykupili Anglików, bo przecież oni ustały, a pięćdziesiątym roku mieli ponad połowę akcji producentów angielskich samochodów Anglicy oddali Amerykanów potem dopiero Amerykanie oddali tam nie tylko w jakimś innym, ale już 55 % akcji podał też chodziło nam trochę ustal to potrzebne są już Amerykanie tak naprawdę sami Stali mieli zresztą powiemy w następnym jak będziemy motoryzacja amerykański mówi Francuzi tam 90 % rynku przyjęły 4 firmy Reno citroen inka i Peugeot mówi nawet specjalnie w takiej kolejności w jaki one się liczyły na rynku Reno i citroen bardzo liczył, bo to były 2 modele Reno 4 citroen 2 TVP i tu mamy to co ciągiem mały samochód małym, bo te małe miały szansę, żeby znaleźć nabywców, żeby zmotoryzowani państwo, żeby znaleźć samochód kazał rodzić duże nie miały taki sam liczyła się wtedy inka i najmniej liczył się Peugeot o dziwo, po pożyczkę później dotarł do ciągną, ale wszystko te 4 firmy trzymały się cały rynek francuski z kolei Niemcy nie mieli celu tak jak tutaj renomą czy Anglicy czy Amerykanie mieli duże koncerny Niemcy tam była chwila BMW to przecież było to tu prawda i po tej po tej stronie a, ale WM, ale były duże potężne wytwórnie wraz z pojedynczymi markami Mercedes prawda państwowe pod uwagę, który był w rękach amerykańskich, który go byty brytyjskich brytyjskich opel, który byłby Amerykanin Amerykanka amerykański, dlatego że tak oni mieli powiedzmy BMW mieli jeszcze był messerschmitt to był samochody miniaturowe, żeby móc była taka młoda wtedy na te samochody miniaturowe to co znowu postaram się, ale małe samochody lepiej co dawało, bo społeczeństwo nie było stać na to jest były WZA, bo bez 2 firm zjada podpisał umowę produkowało malutkimi samochodziki Messerschmitty Mercedes opel był gest General Motors, którzy weszli Amerykanie zresztą wielka trójca tak no i Ford był w gestii tej amerykańskiej opel zresztą był jeszcze o tym, mówią, że Hitler na problem ten problem dlatego, że to jednak samo amerykańskiej i tutaj akcje były medale i Hitler nie miał problemu z fordem przecież to było przed wojną, ale potem jednak Hitler wywołał wojnę Ameryce bezpośrednio po napadzie Japończyków na pecha, bo lider tutaj też finał był solidnie, bo prostu uznał, że skoro Japończycy są wojnie w stanie wojny z Amerykanami to on będzie solidnie, ale czyta rządowi przed drugą wojną światową to się podobało, że ten Fort tak do tego Hitlera jeździ ja panu coś lepszego powinna ona, że właśnie podobało tak zresztą Hitler to do rozmów o tym, to tak Hitler dał fordowi krzyż wielki Orderu Orła niemiecka mówiliśmy od dawna mówiliśmy, ale co ciekawe po drugiej wojny światowej, gdy forma pewne kłopoty też sobie wypowiemy do Niemiec pojechał wnuk Henry Ford, żeby zobaczyć tam świetnie sprzedawał Ford Taunus wnuk tam pojechał, żeby to zobaczyć i przy okazji otrzyma od Adenauera wielki krzyż zasługi, czyli odznaczony został 1 drugi Ford 1 i drugiego Niemca tak nienawidzę tego w Polsce kanclerza Adenauera no i nie żyje pozostały tam winne firmy takie, które produkowały mniej Porsche powiedzmy małe, które produkowały przed wojną motocykle rapował robić samochody, czyli NSU i fundacji dla mnie najlepiej, żeby NSU pewnym momencie nawet otrzymał tytuł samochodu roku, kiedy zrobił tego swojego RO 8060 bodajże siódmym roku NSU prowadził badania banku silnikiem Wankla zew przyszłości będziemy o tym, mówi może trochę to prawda i to tak, dążąc trochę do końca po tych różnic, bo jeszcze takich ciekawostkach byśmy chcieli powiedzieć to takim największym wygranym z tych przegranych to jednak Włochy okazały czy ta część zachodnia Niemiec Włochy Włochy Niemcy to też okazały wygrany, bo co oczywiście tak tak tak, ale jednak, że producent zaraz po drugiej wojnie korzystali z planu Marshalla oraz 2 mieli tradycje Jawa czy Włosi bardzo szybko zrobili jeszcze pewne fajne zabiegi mądre Otóż Rico palić nowy facet, który produkował części lotnicze jego firma niewiele brakowało, by zbankrutowała, ale on wiedział w odpowiednim momencie na to, że przedstawi on siedzi w czterdziestym szóstym roku proszę państwa nie w latach sześćdziesiątych czterdziestym szósty roku zaprezentował BSP skuter, który zmotoryzowani całe Włochy idealne połączenie, gdzie kobieta może ruszyć nogi w czasie jazdy obu największym nieszczęściem kobiet, które miały zawodniczki, żeby na taki motocykl siąść i ta wyspa zmotoryzowana do tego doszedł aż 500, który też mówiliśmy i nagle Włochy stały się potentatem poza tym Włosi mieli kapitalnych stylistów nie oszukujmy się w tym czasie Włosi byli nr. 1 jeśli chodzi o stylistykę Pininfarina właśnie robili Rolls-Royce, a Włosi robili poloneza no to później, ale jak w latach pięćdziesiątych Reno citroen Peugeot nawet berła maczali bardzo mało tego kraju źle zatrudniał w swojej ekipie Włochów tam by na kierownika stałej stanowi stanowisk kierowniczych byli właśnie Włosi, bo oni najlepiej produkowali, tak więc tutaj Włosi rzeczywiście nie zasypie jest, by górze w popiele i oni oni po bardzo do przodu chyba wódka motorykę trzeba im oddać, że od zawsze od zarania dziejów, jeżeli chodzi sztuka no to byli wielcy Włoch szanownych działaniu radaru nieprawda my klamrą, bo Michał Anioł, kto nam wytłumaczył my klamrą Michała anioła czasem nawet kominówka pół miasta jest oczywiście bo, żeby ten kompletnie mnie to byłyby od niej mówiliśmy, że do tego doszły jeszcze 2 firmy, które liczyły całe lata 607089 rząd mianowicie państwa neutralnego, które w czasie wojny nie brało udział czy wiadomo, że chodzi o kwestie wtedy powstał słynny albo 444 prezentował krok milowy to był kapitalny samochód to był jakiś tam Głoska, którą pięknie zapytał zapisała się kwestia historii motoryzacji, gdybyśmy popatrzyli na ten samochód państwo w internecie to poszukajcie tą ustawą turysty uzupełnia przypominał Warszawy, aczkolwiek był on szczególnie tych akurat było to tylko Warszawy mniejszy, bo to samochód dwudrzwiowy volvo 444 tak nazywał, ponieważ był silnik czterocylindrowy o mocy 40 koni i dla 4 osób i ten samochód proszę państwa był bardzo nowocześnie zaprojektowaną, który jest trzecim roku gotowy był czterdziestym piątym bodajże, ale nie można go sprzedawać, bo nie było kupców czterdziesty czwarty na jesień czterdziestego czwartego roku był gotowy nikt nie chciał kupić, bo trwała wojna, a tylko Szwedzi sami, ale zawodnik projektowano z myślą o eksporcie i dopiero wtedy jest już zacięła się pełna produkcja tego samochodu się rozlał całej Europie i produkowany był aż co na warunki kapitalistyczny jest ewenementem produkowany był do sześćdziesiątego piątego roku co prawda trochę zmienionej formie, ale aż do sześćdziesiątego piątego roku masarni trzypunktowym basy w latach 60 droga w tym samochodzie niewielkiego pięćdziesiątego piątego roku w swej wprowadzili po raz pierwszy w tym samochodzie pasa w tym samochodzie volvo właśnie 444, więc to też taka moda na tę zmianę zbiorową ramiennej to chyba tam pięćdziesiąty ósmy jakoś tak tak tak, bo nawet były i obie drogi tak ten samochód miał pasy wyróżnia się tym do tam wycieraczki tym odcinkiem tak jak inne dlatego żony chyba kolektora brały jesteśmy pod ich nowe wycieraczki no i kilka budżety, ale w każdym razie takie opływowe ładny samochodzik to firma ASA szkoda tej firmy zawsze mi się podobały będą nie istnieje w tej chwili kroku motoryzacyjny za, bo oczywiście darowała lotnicze jak najbardziej do tego jeszcze ta Kolenda prawda samochody DAF, które zostały wykupione przez forda w latach osiemdziesiątych sport proszę państwa, że nie powinno, ale chyba tak Ford Eskort ten MK 1, jaka była eskorta to był projekt APA zdaje się, o ile mi wiadomo i to miał być samochód holenderski DAF, ale nie to volvo volvo volvo pomyliłem wykupiony został przez 2 lata czasami tak mili tak i volvo 144 było projektem holenderskim pomyliłem tak dochodziło wolą Hiszpanię też coś tam sobie analizowali źle źle w biedzie, bo Hiszpanów oni mieli problem Austriacy zrobili tego Steira pucha króciutko Szwajcarzy Zaura, ale też przewrócili na samochody większe, więc firmy stopniowo się liczyły coraz mniej zostały właściwie te firmy potentat i tak trochę zostało do dziś dzień tak zostało do dziś transgraniczna to wybiega na przyszłość znacznie później czyta, ale w ostatnich 20 latach tylko 1 firmie udało się wkroczyć w Europie wkroczyć na rynek, ale dzięki pomocy innych mianowicie Dacii Daria uprawa istniała od 60 lat produkowany ten model 1300, który potem tylko Rumuni chcieli jeździć, a 2000 roku 2001 Dacia Logan się pojawiła, ale z pomocą Francuz dlatego weszli dary, dlatego że po prostu korzystali z serwisów kraje samochodów francuskich tak jest połączyli się tam nie można wejść na rynek nie mają ba pełnej bazy serwisowej dlatego takie mrzonki, że zaczniemy proszę państwa produkować samochód wejdziemy na rynki światowe jeszcze elektrycznego tak to nierealne, dlatego że nie szuka za projekt realizował najśmieszniejsze jest to jak widać, że to jest kwestia tego, że się globalizacja wszystko, żeby chcemy zrobić nasz samochód elektryczny tzw . tylko, że żadna część nie będzie dochody z pochodzić z parku to znak ma wcześniej tak jest, gdyby komentarzy w internecie to znaczy nowego poloneza bardzo ważne, by pan garną projekt ten jest, dlaczego nie produkuje to ludzie, którzy pojęcia nie mają za projekt realna zmiana ma być także zaprojektować samochody 3 %, a 97 % jest rok wyprodukować go seryjnie jest WSL WSK też słyszałem, że mieliśmy znowu produkować wszystko, by pani, że jeszcze za 23 minut na ten odcinek poświęcimy chciałbym pana zapytać o takie smaczki technologiczne morze, które się pojawiły zaraz po drugiej wojnie światowej nie wie, jakie obrotomierza jakoś hamulce hydrauliczne Nawarry koła to już było przede przed wojną, ale na tle rywala już uznane chyba był ale by bank tak, ale spopularyzował autor nasze budynki są lata ojciec popularyzował trochę później, chociaż land roverze był od razu prawda, ale to nie był sobą odróżnimy co innego napęd na 4 koła samochodach niszowy, które są sprzedawane dla ludzi, by rzeczywiście tego potrzebujących, a co innego nawet dla was tylko dla ludzi, którzy nie potrzebują de facto takiego napędu i bardziej dla biznesu to biorą, bo takie dla lepszego samopoczucia wtedy był land Rover tylko da nawet na 4 koła zamówieniu do Afryki tam był rzeczywiście tak jak dzisiaj po ulicach Warszawy jego samochody napęd na 4 koła tylko pytam po co po co proszę państwa stosunkiem ja nie chcę tutaj się bez tych właścicieli napędu 4 koła, ale tak złego na sercu powiedzieć, że państwo jak często korzystacie z napędu na 4 koła jak często taka sytuacja z samochodem z napędem na 2 koła nie poradzili liście są dobrze doskonale ja zadam inne pytania te osoby, które jeżdżą bardzo dużymi SUV-ami to jak często wykorzystują przestrzeń w tym zakładzie to naprawdę dokładnie to samo, ale sprawa mają ludzie mają pieniądze albo mają tak, ale dojrzeć do rozliczenia dotacji co mówi bardziej masowe zrobił już rady w samochodzie to co pan powiedział aktor naraził się pojawiły w samochodach notesie bardzo Niemcy chwalą, że oni pierwsi zebrał punkt to radio pierwszy wymyślił tak dalej to nie jest prawda oczywiście do końca zostaną zwrócone też było wcześniej i Radia jest pojawiły w samochodach w latach trzydziestych za dopłatą nie będzie mieć model był już, który miał przed wojną standardowo w Polsce też można było kupić samochód radę do BIK zakładach w Warszawie montowany i około 20  000 zł także sporo i był właśnie z radiem upowszechniło się radio na Zachodzie w latach pięćdziesiątych na Wschodzie bardzo długo nie dopiero, ale Warszawa też była już można wam miejsce miała Warszawa miała miejsce na radio dedykowanymi narady, ale Rudd jako takiego nie nie miała zaprojektowano radio dla Warszawy dopiero 7 lat po rozpoczęciu produkcji Warszawy po pięćdziesiąty ósmy roku radio zaraz się pojawiła, a produkowano pięćdziesiątego pierwszego roku import teraz teraz proszę mnie zabić, ale nie pamiętam wiem tylko, że się pojawią oświetlenie kabiny już i też chodziło tylko, w którym modelu to jest noża oraz Warszawie w Warszawie, bo w Warszawie było tak zrobiono oświetlenie się dach gasił, gdy zamknęliśmy drzwi oraz o ważne, ale do dolara do bardzo to było dużo to było dużo oświetlenie kabiny jako takie pojawiały się w samochodach przedwojennych i było, że to było reszta oświetlenie nowe automatyczne nie pamiętam, żeby było jakiś przedwojenny zawodzi natomiast Warszawie rzeczywiście 55 roku zaczęliśmy produkować Warszawę biedy zaczęli produkować Rosjanie czterdziestym szóstym i samego początku był tam automat, czyli takie urządzenie przy via, które odwoływały się po otwarciu drzwi i oświetlenie działało na ojca, by nie mówić samochód w tych latach już powojennych przed pięćdziesiątym szóstym rokiem wchodzi do popkultury nie tylko w Europie, ale też Stanach jednocześnie Myszka Miki tak prawda zgadza się na taką do filmu to jest już tutaj temat rzeka następnie w ogóle to jest takie rzeczy nawet na siebie prawda zaraz pojawili rozpoczęli właśnie dla takich badań mówią o dodatek mu klimatyzacja nawigacja ogólniejsze epoka mówi o tym co się właśnie na przełomie 50 i wyjazdy na wiek naszych był bardzo rozpowszechniony w tamtym czasie i wiek samochodu już miała używanie w ogóle, bo volvo np. 444 był bez ogrzewania w Szwecji to jest dopiero się kawaler, że oni zaprojektowali zawodu ani ogrzewania, bo widocznie stać uważali, że samochód na eksport do sieci zimna całe europejskie po to, ogrzewanie nie będzie potrzeby, ale wtedy zaczęły się pojawi samochody z ogrzewaniem w niektórych państwach dawkach w Rosji samochody ogrzewaniu, które działało na postoju przy wyłączonym silniku, bo na pewno zaporowe coś takiego miał popularny w Polsce w latach 70 także ogrzewanie dalej plamki wąskie to się pojawił właśnie na przełomie lat na początku lat pięćdziesiątych, ale dosyć rzadko są klamki ryglowe i franki obrotowe dawniej samochody miały klamki ryglowe tak jak ja natomiast obrotowe klamki zajmują miejsca dzięki temu mogły być przeniesione na tylną część drzwi otwierały się nie pod prąd przez dawnych samochodach proszę państwa opierał się pod prąd dlatego tak wygodnie wsiadać cywile po prostu, dlatego że tam się nie było, gdzie w sali tej klamki inaczej jest chyba nie opuszczała i on sadzali klamki z przodu tam jest trójkąt okien dzięki temu szyba cała opuszczała i dopiero zatem robić obrotowe klamki, które miały były węże można było zmieścić klamkę im dać miejsce na opuszczanie, żeby i wtedy właśnie latach pięćdziesiątych zaczęły pojawiać się samochody coraz częściej z drzwiami otwieranymi już znali zaczęto odpowiednio trzeba wkładać także ona nie musiała być łamana prawda tak to też zapomniał o tym, tak para się do panoramy panoramy aż zdjęta później dzięki czemu nadwozie mogło mieć bardziej opływowe kształty mogą mieć opływowe kształty tak to, żeby w ogóle takie były inne, bo już były szyby hartowane towar, by nie pękały tak tak, by pieczeń robił krzywdy jasne pojawiło się też kolejne 2 państwa bardzo w zasadzie nie poprawi tak nagle salony są salony motoryzacyjne przecież już, o czym one zdarzyły ale by drugą wojną, a już miały inną formę, że tam faktycznie pokazano pokazywano takie premiery czekano na gwarancje dla samochodów da tak to warzy w naprawy gwarancyjne tak to no i zaczęły się wzbogacać kraje, które miały co drugi też paliwo, które realna prawda jest inna bajka, o czym więc wiele rzeczy działo się bardzo szybko po drugiej wojnie światowej naprawdę błyskawicznie tak jak powiedzieliśmy, że w ciągu dekady można tak nazwać dekady świat skurczył bardzo tam bardzo jeśli chodzi o motoryzację to właśnie te pierwsze 10 lat po wojnie tutaj Amerykanie w obrębie lokalu Amerykanie to były wsiadam w razie to siadamy na statek, bo przecież nie do samolotów wtedy jeszcze dalej będą odcinki UZ Real, bo Pięta myślę, że taki płyniemy do na drugi kontynent za ocean do Stanów zjednoczonych, bo tam co prawda proponujemy za tydzień dopłyniemy za tydzień o mniej więcej tak szybko niech i tak będzie, bo tam przecież podczas drugiej wojny w motoryzacji zakazano produkcji pojazdów cywilnych, ale szybko po drugiej wojnie jednak zmieniono zdanie to tylko na dobre wyszła odpowie za zaczynamy od ogólnego takiego pokazania obrazu rynku amerykańskiego po drugiej wojnie światowej nie będziemy omawiać poszczególnych ani Marek ani modeli to sobie przełożymy na następne odcinki, ale na pewno usłyszymy za tydzień Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję pani, że dziękuje również Krzysztof Woźniak kłaniam Nisko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA