REKLAMA

O wojnie kulturowej i nierównościach społecznych z prof. Tomaszem Zaryckim

Światopodgląd
Data emisji:
2019-07-26 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:51 min.
Udostępnij:

Problem coraz większej wojny kulturowej w Polsce objawił się szczególnie mocno podczas Marszu Równości w Białymstoku. O tym i konfliktach wywołanych nierównościami społecznymi z prof Tomaszem Zaryckim z Instytutu Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiała Agnieszka Lichnerowicz

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd państwa gościem jest teraz prof. Tomasz Zarycki dzień dobry panie profesorze dyrektor Instytutu studiów społecznych imienia prof. Roberta Zająca na Uniwersytecie warszawskim też autor współautor bardzo ciekawej pracy Totem inteligencki arystokracja Szlachta ziemiaństwo w Polskiej przestrzeni społecznej pewnie dziś z tyłu te to praca czy wynik tej pracy i analizy będzie w tej rozmowie Rozwiń » do wysuszenia, ale jednak jestem bardzo ciekawa na co by pan zwrócił uwagę czy czy jak próbował nam zrozumieć pomóc mi przynajmniej to te spory wojny kulturowe, które teraz mamy w Polsce od razu chcę zaznaczyć, że w żadnym wypadku nie twierdzę, że to jest jakiś symetrii to znaczy ta przemoc, która w ostatnich dniach znów jest szczególnie widoczna od dramatycznych ataków na marsz równości w Białymstoku pobicie teraz Przemysława Witkowskiego we Wrocławiu też informacje niesamowitą, którą w Super Express przedstawia pobiciu z kolei w Sopocie projektanta mody, dlatego że wyglądał jak homoseksualista i właśnie za to został pobity, więc to jest dosyć przerażające reakcji władz powiedzmy są mieszane z 1 strony policja chwali się zatrzymanymi w Białymstoku z drugiej strony słyszeliśmy pierwsze wypowiedzi ministra edukacji narodowej, który w dużej mierze prawie, że sięgną po argument, że sprowokowani zostali ci co bili, więc po, jakiej strefy wolne od LG BT w kolejnych samorządowych jednostkach są wygłaszane nawet nie wiadomo co oznacza aż strach się bardzo, ale z drugiej strony mamy ogromną mobilizację tych, którzy mówią o obronie praw człowieka o prawach mniejszości w tym seksualnych Solidarności organizują się jutro w miastach będą kolejne manifestacje Solidarności, więc jak pan określił ten moment czy to jest radykalizacja postępującej dlaczego ja się dziwię się trochę na nie czuję komendant do odpowiadania na takie precyzyjne pytania, bo nie śledzę w sensie zawodowym tych, jakby akurat tych sporów w szczególności tak z dnia na dzień nie analizuje nie mam jak i większej wiedzy od pani na temat tego co się dzieje, a mogę próbować jakieś wino do rządzenia integracyjne konteksty związane z moją perspektywę badawczą i jeśli chodzi o przeto pytanie, które pani zadaje radykalizację to dowód to mam wrażenie, że trudno na nią odpowiedzieć, bo trudno znaleźć w miarę którą, by można mierzyć kolejne momenty takiego wzmożenia i zwiększenia się sporów politycznych i też tych emocji politycznych które, których doświadczamy, że może naturalną cechą w szczególności mediów też częściowo naukowców jest koncentrowanie się na tym co najbardziej emocjonujące co najbardziej widoczne to oburzające bolące teraz to już ich też niepokojące rzeczy zaczynamy mówić niektórzy ludzie mówią strach po prostu się boją też to jest dosyć przerażające wiec wiec w trybie jest uważa, że część 1 trudno po prostu ja sam będzie nie podjął no bo no, bo Wojtek ocena proporcji jest jest jest bardzo trudno, żeby te proporcje oceniać w stosunku do przeszłych, jaki momentów napięcia czy wręcz jakiś tam starć, które też pojawiały się też to zawsze problem prawda z tą przemocą, która przyciąga ogromną uwagę, a jest pewien dylemat taki czy w czyjej takie na koncentrowanie się na niej nie tworzy paniki stan pewnego prawda paniki moralnej takiego nie wymaga bardziej niż rozwiązuje, więc jest strasznie trudne strasznie trudno na to pytanie o tą od tendencje odpowiedzieć takim czysto akademickim sensie na pewno mamy prawda od kilku lat nowy, jakby prawda z podział polityczny związany w szczególności prawa wygraną PiS w 2005 roku i piętnastym piąte tak architekta właśnie tak rzec, więc wiedzą, więc w momencie te te kulturowe kwestie stały się dużo bardziej ważne niż były przed i taka moja teza operacyjne co do tego związana z tym, że to jest taki odroczony efekt wejścia Polski i w ten świat na wszystkim do Unii Europejskiej, ale integracji z Zachodem, czyli że rzecz, że głównym jak napięciem strukturalnym polskim stała się kwestia dostosowania się do tej zachodniej wspólnoty jednak do zależności, bo ja widzę prawdę no Polskę jako kraj peryferyjny to jest naprawdę moja perspektywa głównie tego tzw. też listę światowego gdzie, gdzie są te kraje tzw. rdzenia najbardziej rozwinięte zamożne kraje zachodnie i kraje bardziej peryferyjne, które wielu nerek są zależne i mam wrażenie, że żeśmy weszli w to też na pewno byśmy weszli w orbitę, jakby po upadku komunizmu zachodnią i potem z pewnym opóźnieniem polskie życie polityczne też przez zmieniło przez rezerwy, które zdawały się w sposób taki, że głównym podziałem jest efekt to stosunek do wszelkiego rodzaju zmiany, które są czy to wymuszane czy w sposób naturalny przychodzą z tego co nazywam Zachodniego wywalczone tak rdzenia, chociaż ja zaczynam pana, bo to oczywiście pana profesora jak toby, jakby pod to co pan profesor powiedział w jakim sensie wpisywałby się w popularną na prawicy ważne tezy, która w sposób zorganizowany wygląda także jest polskość, którą teraz tracimy bo, bo ściągamy z Europy podczas gdy popiera takie są znacznie skomplikowana, a po drugie, gdy miała wejść w ten dosyć prosto z głosem tobym powiedział, że polskość również jest nowym Kościuszką walką oprawa to znaczy to, że może, kiedy Polska w ostatnich dekadach dwudziestym wieku bardzo skupiona tożsamości narodowej nie znaczy, że w bardzo chce podjąć radzili sobie dać narzucić interpretacji polskości w tym duchu 1 na 1 jest naturalne, że z tym jak z tym podziałem z tym napięcie związane to, że ta strona, którą nazwał głównie peryferyjną, czyli ta która, jakby jest z pewien stawia opór tym zmianom używa tych argumentów patriotycznych, które w wersji skrajnej są właśnie tak, kiedy jak pani jak pani działa zarastające pewną wizję polskości tak i druga strona w większości przypadków raczej mówić o definicję polskości modernizacji zmianie pewnych akcentów w rozumieniu polskość, więc taka tak to widzę i prawda i to na co ma to peryferyjna rolę to do tego jakby to peryferyjna pół peryferii, ale coraz większą nadzieję mają polskie w stosunku do tego rdzenia, który w tej bardziej na zachód Europie no w kwestii taką jest, że to jest bardziej jak się wydaje zewnętrzne większym stopniu czy też przez nią delikatnie operować naprawdę wewnętrzne zewnętrzne, bo Bonda to strona peryferyjne czy prawda eurosceptyczna będzie mówiła to są rzeczy narzucone wyłączne prawa, które wzrok przychodzą i w tym jest jak jak i jaki zakres prawdy bo, ale z drugiej strony można mówić, że wszystkie ważne rzeczy do w Polsce są narzucone przez zewnątrz prawdę na czele z chrześcijaństwem i katolicyzmem, więc dużym stopniu prawda te rzeczy są przyjmowane też sam prawda z własnej inicjatywy dużym stopniu jest to szczególnie dzisiaj w okresie prawda już, kiedy komunizm upadł, kiedy można mówić o narzucaniu takim strukturalnym Rzym pod przymusem to mamy raczej przyjmowanie pewnych nowych idei instruktor instytucji niż niż narzucanie tym niemniej pozostaje faktem, że to są rzeczy, które nie narodziły się w większości przypadków w Polsce przeciwieństwo przewodu krajów zachodnich, gdzie te przemiany, które na, który teraz przed Polsce obserwujemy, które dużo bardziej się wewnątrz tych krajów narodziły ten prawda mamy 60 o zmroku różne momenty, w których to co dzisiaj jest taką prawdę już dosyć oczywistym systemem wartości społeczne za chodnik rodziła się też napięcia czasem przez co walka, ale wewnątrz też tych krajów w naszym przypadku jednak dużym stopniu to są rzeczy prawda zapytane czy naśladowane to wyższe wzbudza mój o to znaczy w takim sensie mówię budzi mój amur, bo wynika z takiego bo jakby właśnie postrzegania świata, który podzielony bardzo silnie na państwa narodowe jako to, że to jest główna kategoria, a jeżeli spojrzymy na to jednak tak bardzo humanistyczny sposób to może używać języka, że to jest Solidarność, że tutaj po prostu nie było możliwości walki o prawa wcześniej teraz ona się pojawiła, ale Wola tej walki potrzeba tych praw była zawsze oczywiście na to jedno drugiego wg mnie nie wyklucza ale, ale to jak na przemówiły konkretne formy prawda kulturowo działania to, że nazywamy to problemy takimi innymi pojęciami prawda to jest jednak związane z tym za realizację z nowelizacją w tym, że w tym świecie zachodnim one uzyskały taki już status uznane w dużym stopniu i w tej formie kulturowej to prawda jest przyjmowane też jednak to, że na Zachodzie one są na tyle ugruntowane to też znak jest często używano legitymizację dla dla zmiany w Polsce, więc de za co oczywiście zaprzecza, że za te idee prawda istniały w Polsce bardzo wiele prawdę w z różnych ciekawych przykładów na to, że w nauce i w różnych ruchach społecznych rzeczy, które prawdę przychodzą do nas teraz Ekonomiki Zachodu dokładnie funkcjonowały, żeby nie różni tam pionierzy działacze tych, którzy robili mówili o różnych problemach społecznych w tym różne fajne pomysły, gdzie na 19 wieku wiedzą, więc 1 droga nie wyklucza, ale dzisiaj pan, że z tej perspektywy na zmianę konserwatywnej to bardzo grzecznie, bo w przypadku Białegostoku należałoby użyć znacznie mocniejszych wrażeń z 3 słów to jest w szkoleniach suchy no nie jest na pewno jakiś aspekt tego ja zajmowałem się polską wschodnią jak ja jako regionami obce ze wydałem taki zbiór esejów różnych autorów Polska wschodnia Oriental orientalizm Polska Unia wydaje decyzję o mówienie o Polsce wschodniej właśnie jako takiej wewnętrznej peryferie reż zacofana m. in . dlatego że bardziej konserwatywna i też jest uboższa jednak strukturalny więc, więc ten ten aspekt wg URE w do funkcjonuje tylko tylko jakby też jest w konkretnej rotacje są redukuje do bardzo delikatnym kwestią wydarzenia dobra dla tych efekty tych agentów w tym skoro skoro jest to też o tym, typu wrócimy po informacjach prof. Tomasz Zarycki z państwa gościem za kilka dni wrócimy do rozmowy, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest cały czas prof. Tomasz Zarycki z Instytutu studiów społecznych imienia prof. Roberta Zająca na Uniwersytecie warszawskim zapraszam pana profesora z 1 strony poruszona tą przemocą w ostatnich dniach znów widoczną szczególnie w białym stoku poruszającą dla wielu niepokojącą, ale z drugiej strony jednak też próbują zrozumieć jak nasze społeczeństwo jak Polski społeczeństwo siedzieli, bo naturalnie z 1 strony jest to przemoc, którą na szczęście bardzo wiele osób potępiło, choć nie wszyscy łącznie z rządem, a policja wiemy jak reagowała no ale z drugiej strony są też jest ta część społeczeństwa, które nie używa przemocy no ale nie akceptuje np. marszu równości w Białymstoku co oczywiście dla mnie samej jest no właśnie trudne do zrozumienia i rozmawiamy już jest w pierwszą część jest prof. Zaleskim, że to jesteś związane z takim podpory seryjnym położeniem Polski tu Góra w dużej mierze nie jest w tej chwili źródłem centrum myśli idei przemian społecznych tylko one następują u nas z pewnym opóźnieniem w stosunku do tego co się dzieje w centrum no i dla części ludzi to część ludzi odbiera to jako kolonializm jakiś esencję realnej polskości, a jak bardzo panie profesorze to jest banalna walka o władzę to znaczy jak bardzo rząd też i z 1 strony wywołuje takie awantury albo prowokuje albo z nich korzysta również, dlatego że takie wojny kulturowe dzielą społeczeństwo korzystną dla władz zgodnie z zasadą dzieli rządź to z rejestru zawarte w teatrach pytania, na które trudno jest dla nasz kraj jest za nieprawdę to jest czuję, że to jest prawda, ale można odwrócić ten argument prawdę mówiąc wszyscy, którzy angażują szczególnie elit zarówno politycznych intelektualnych, jakby próbują coś ugrać i nie można nawet taką szerszą tezę powiedzieć, że duża część podziałów takich wspólne kulturowe są konstruowane przez elity projektowana, jakby na społeczeństwo z nadzieją, że społeczeństwo pisze pewnie bo, bo właśnie dobrze ustawiony podział mobilizuje elektorat i domyślam się, że wśród prawda wśród rządzących i też Węgrzy opozycyjnych różnych ośrodkach prawda są ludzie, którzy to badają mają dane własne czy jakieś kwestie warto podkreślać, bo one mobilizują w sposób taki, jakby się oczekiwało czy tylko mobilizują zły sposób, bo powodują, że tracimy elektorat albo w ogóle nie mobilizują a, ale można, by jeszcze wrócić tę książkę do tej dysk, jakby przed przerwą na 1 nowy objęto Kubą chciałem powiedzieć tej prywatności ściany wschodniej pełnej realizacji, w które się zdarza w szczególności liberalnych dyskurs jak ocenia takiego Nana na tę Polskę wschodnią jako taką wycofaną polską to jest trochę takim projektem całej Polski w stosunku do Zachodu, a myślę, że w szczególności byłem w toku, które troszeczkę dałem jest bardzo dużo pozytywnych zjawisk, których niestety nie nie tak często słyszymy jak wszyscy słyszymy na szczęście wielu sędziów jego długu trudno się pogodzić z tymi stereotypami, które narzuca dalsza część Polski i próbują pokazać wyraża, jakby głośne są to nie niefortunne różne wydarzenia, które miasto głos niestety dzieją np. daje mało mówi o tym, że Białystok jest praktycznie w skali Polski jedynym dużym wielokulturowym miastem, które żyje względnie pokojowo ułożył sobie z soczyście mniejszość białoruska tutaj pewnie bardziej zaniepokojona byłaby niż państwa to przez nas zapewne dla obu stronach są pewne osoby, które mają zastrzeżenia, jakie należy względnie patrząc jaka, jaka to skala wielokulturowości nie ma w Polsce miasta dużego o takiej skali wielokulturowości, które różnymi problemami i czasem napięciami, ale żyje pokojowo współżyje ja jako warszawiak 1 zabieg stoku wchodzącego wtedy jak środowisko czułem się jak zapóźnione prowincje człowiek, który wychował się tylko wśród dzieci w ogóle osób 1 wyznania 1 kultury 1, jakby całkowicie myślenia o świecie podczas gdy stoku jak zobaczyłem że, że ze wszędzie w klasie w urzędach w różnych sytuacjach może osoby radę pochodzące z różnych wyznań różnych czasem języków i ich, że jest ogromny ogromny sukces w jego toku de facto, który jest reklamowany jest trochę lubi też głośno o tym, mówić ta kultura współżycia jest zakażenie nie nazywa często wielu rzeczy głośno i też ciekawą spotkam kwestią ROM romskiej społeczności, które jest 1 z liderów rozmawiałem, który mówił, że w takim był konkurs na kulturową stolice Europy i Białystok startował on proponował w ogóle, żeby zgłosić hasło Białegostoku jako stolicę Romów, ponieważ wg niego ta współżycie Romów z większością postaw mieszkańców wzroku względnie dobrze się układa wtedy był okres takich na oddech w szczególności napięć we Francji walkę jak z wyraźnie służb ze społecznością romską różnych przykre wydarzenie i on chciał pokazać, że jest to jako właśnie ten miasto w tym sensie względnego sukcesu to niestety często ludzie przebiło i serze w ogóle nie przebija myślę, że można, by jeszcze znaleźć tam prawdę planowania tej pamięci żydowskiej społeczności Białymstoku i wiele sukcesów takiej właśnie nazwę to, które sławy, ale jednak prawdziwej bardziej prawdziwej wielokulturowości tej trochę taki obrażony i bardzo świeże, którą mamy w Warszawie i o tym, jakby nie pamiętamy nie widzimy jak właśnie pan też powiedział o takim zjawisku, którym istnieje stereotyp to znaczy sposób zawstydzanie tych, którzy mają bardziej konserwatywne poglądy właśnie że, że nie jeszcze się i żywności są za nami w tym modernizacyjnym ciągu tylko jak pan ustawiłby tutaj akcenty to znaczy z 1 strony boiska wydaje jest taki trend, że walczymy o emancypację to znaczy coraz więcej ludzi ma prawa także czas szlacheckich większość w ogóle nie miała praw wyborczych potem kobiety walczyły o prawa wyborcze mniejszości może nie w Polsce walczył o prawo wyborcze czy w ogóle niższa niż wyborcze na ci, którzy ciągle jeszcze tych praw mają mniej np. osoby np. homoseksualiści geje lesbijki LGBT nie mają pewnych praw obywatelskich, więc nie walczący naturalne, bo mamy proces demokratyzacji inne, więc w Monte budzimy bowiem sprzeciw właśnie taki jak pan właśnie nadchodzą powiedział próbuje to dobrze ujęć, żeby też nie wyrazić niewłaściwie, ale w tym sensie, jakby dla mnie ono oczywiste jest, że rację mają ci, którzy walczą o równe prawa ci, którzy nie walczą o równe prawa to znaczy są mniej znane są demokratyczni wg wiedzy różnica jest w jak w tym czy to jest rozszerzenia praw czy redefinicja praw nas ci myśleć po sceptycznie wobec tego procesu mówić raczej redefinicja, więc małżeństwa czytam różnych przywilejów, a nie niekonieczne rozszerzenia, ale to jest polityczna stanowisko polityczne więc, ale dostrzega pan, że rzeczywiście za jest takie zawstydza mnie powszechne ze strony bardziej liberalnie nastawionych Ozzy w Polsce no zdecydowania zdecydowanie tak jeszcze tak może dodałby o tym, na -li w kwestii oporu napięcia itp perspektywy religijnej, zwracając uwagę na to, że w kontekście zachodnim mamy bardzo wyraźne struktury ekonomiczne definiujące klasowo jest ekonomiczny i w dużym stopniu ta zmiana kulturowa przebiegła przy zachowaniu tej hierarchii ekonomicznych przynosi elity ekonomiczne nie utraciły przyjęły to zmianę kulturową ogromną, ale nie utraciły swoich przywilejów, jakby kosztowały część tej kontr kulturowe elity przyjęły ich i hasła zasadniczej hierarchia społeczna ekonomiczna pozostała bez zmian, bo wtedy Polska peryferyjność szczególnie cechuje się tym, że nie mamy co można ciężko oburzyła ją nazywać, czyli wielopokoleniowych dominujących elit ekonomicznych, które mogły powiedzieć, że HOKEJ róbmy to zmianę kulturową dopóki nasze majątki za nie różane to też wszystko dobrze skoro zgoda skoro większość młodzieży czytamy klas średnich i tego domaga, a w Polsce prawda brak takiego aktora i że w związku z tym kultury wszystkie zasoby kulturowe tożsamość kulturowa na dużo bardziej funkcjonalne znaczenie, ponieważ to jest dla wielu osób to główne co posiadają prawda, że oni mają jakąś religijną narodową różny prawda w tożsamości poczucie utraty jest takim poczuciem utraty dużo większej części statusu społecznego nie w przypadku elit ekonomicznych które, które mogą powinni zrobić jakiś tam kompromis i coś przyjąć prawdę właśnie bezpośrednie wspieranie nie wiem nie ma tak gorących sporów o modelek i gospodarczo konkretne rozwiązania nie ma dotyczące systemu podatkowego czy kształtu programu 500 plus, który przecież budzi sporo emocji czy w ogóle poza kapitalizm ultra kapitalizm versus socjalny kapitalizm to wywołuje naturalnie spore emocje, ale no normalnie to jest świetne pytania to z dyrektorem czeczeńskim tak poruszałem poruszaliśmy ten ten temat Maria Ratajczak była taka, że prawda będą marginalne, czyli ogólnoświatowe taka, że w ostatnich dekadach możliwość znany radykalnej i ekonomicznych systemu społeczno-ekonomicznego ograniczyła strasznie to, że politycy utracili wpły w na gospodarkę przy pomocy tego głównie, że przekazano ją do władz ekspertom tzw . którzy przedstawiają dane rozwiązania społeczne ekonomiczne jako nieuniknione jedyne obiektywnie słuszne i właściwe i prawdę w elektoracie społeczeństwach zachodnich, ale to samo jest właśnie w Polsce jest tylko częścią robiona doszło także należy takie nie da się po prostu zawsze kogo byśmy wybrali na naszego polityka to do niego przyjdą eksperci powiedzą panie ministrze panie premierze musi pan zrobić tak, bo to jest jakby ekspercka jedno w związku z tym co pozostaje pozostaje ten populistyczny bunt jaki, który jest bardziej kulturowy niż ekonomiczny, bo to jest jedyny wymiar, który jeszcze można burzyć kogoś i pokazać pewne, że chce coś nie jest bezczynny, więc myślę, że Polska jest też takim jest takie sytuacje, gdzie dużym stopniu większość wyborców i polityków ma takie przekonanie, że efekt albo się nie da wiele zmienić w gospodarce albo nie opłaca się politycy zbyt ryzykowne robienia radykalnych ruchów wstęp podatkowym w ochronie zdrowia jakich prawda, bo to naruszy istniejące jednak delikatny układ różnych interesów i wygodniej w tym sensie właśnie tak jak pani zagrała ukrócić te kwestie kulturalne życie bardzo dramatyczny wygodnictwa słowie, bo jesteś dosyć przerażające też jednak ja, że to, że to się tak dzieje to ja ja ja przełamaniem czy właśnie po pewnie pan powiedzieć, że tego nie badał, ale dojazd z niepokojem też patrzy mam wrażenie, że z 1 strony jak to nazywam walką o prawa człowieka coraz więcej ludzi angażuje też wiemy z sondaży, że n p . nie mam akceptacja dla takiego rozwiązania prawnego związki partnerskie również dla osób tej samej płci wzrosła już służby w badaniach ponad połowa, ale z drugiej strony taki bardzo głęboki związany z władzą i również instytucję kościoła sprzeci w dlatego też pytam o to czy walka o władzę tak po wprost mówiąc to nawet przecież są zdjęcia prezydent Białegostoku złożył zawiadomienie prokuratury ma aktywne działanie tam również przedstawicieli prawa i sprawiedliwości, ale jesteś walkę o władzę po prostu jest śledztwo w sprawie swego pytała, więc za ten ten konflikt jest wpisane obecnie polską politykę ją naprawdę minęła nie zmienia, więc nie sposób zaprzeczyć, że jest to, że jest to kwestia związana z walką władzy wiele, ale tak jak mówiłem dla obu stron, więc to jest też ryzykowne prawda dla tych, którzy wręczają rynkowi prawda, że mogą być postrzegani prawda, że nie do końca walczą o ideały, które deklarują, ale mają też ukryte swoje polityczne interesy, więc myślę, bo sieć da tek, by diagnoza jasno wrócimy do tego bardzo też serdecznie państwa zachęcam do przeczytania to temu inteligenckiego prof. Zaryckiego to jest bardzo ciekawa opowieść wina, że wspólnie z redaktorem naczelnym napisanej książki, więc będzie okazja prof. Tomasz Zarycki z Instytutu studiów społeczny imienia prof. Roberta Zająca na Uniwersytecie warszawskim państwo się bardzo bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA