REKLAMA

Samochód na LSD

OFF Czarek
Data emisji:
2019-07-29 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:27 min.
Udostępnij:

O związkach architektury i motoryzacji z Łukaszem Wojciechowskim, architektem z pracowni VROA architekci Rozwiń »

Więcej: http://www.oficyna.pwr.edu.pl/ksiazki/zwiazki-architektury-modernistycznej-i-motoryzacji-indywidualnej-wybrane-realizacje-europejskie-1903-1973/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gość pan Łukasz Wojciechowski architekt pracownia ROA architekci dzień dobry witam serdecznie dobry i 2 książki mamy trochę trochę o podobnej tematyce 1 bardziej dla ekspertów fachowców architektów albo teoretyków architektury druga pewnie też, ale także dla tych, którzy już nie tak bardzo są gry żeni architektury czy teorii architektury związki Rozwiń » architektury modernistycznej i motoryzacji indywidualnej wybrane realizacji Europejskiej 19031973 wydane przez oficynę wydawniczą Politechniki wrocławskiej jak mogą się państwo je nazwać po tytule czy długi nudny to jest właśnie to bardziej naukowa kwestia druga książka to we wstecznym lusterku, czyli architektura samochody o proszek można prosto w dwudziestym wieku wydane przez wydawnictwo lampa Brześć, czyli oddział SARP we Wrocławiu no dobrze rozumiem, że rzecz, że właściwie całą całe całe zawiązanie akcji mamy mamy w tytułach, a więc, czyli czy mała architektura, która jest na przestrzeni wieków architekturą, która wynika z pewnych przemyśleń ideologicznych estetycznych filozoficznych religijnych tak dalej tak dalej, a później pojawia się motoryzacja pojawiają się samochody i oprócz tego, że możemy się łatwo przemieścić z punktu ADO punktu UB no to ta wzrastająca liczba samochodów w miastach na wsiach sprawia, że architekci myśląc o przestrzeni, którą zagospodarowują przestrzeni, którą kształtują przestrzeń, którą tworzą muszą także brać pod uwagę te wszędobylskie samochody pan swojej książce tej bardziej naukowej pisze o okresie 19031973, ale państwa okres, który pewnie warto podzielić na mniejsze okresy także związane z tym, że samochód na początku nie jest zaparkowany u każdego z myślą czy Kowalskiego w domu tylko raczej jest elitarnym urządzeniem tak na początku samochody są niesamowicie rzadkie posiadają tylko najbogatsze, ale też bardzo szybko zmienia w tym okresie międzywojennym tak to tak to nazwijmy, chociaż podczas pierwszej wojny światowy samochód odegrał już dosyć istotną rolę czy to w postaci ciągu czy to w postaci taksówek francuskich służących żołnierzy na front, niemniej jednak to pierwsze, a auta, które są prowadzone nie przez właścicieli, a przez szoferów wymagają bardzo intensywnej obsługi technicznej zresztą nawet 1 , 5 późniejsze samochody rzeczywiście wymagały bardzo dużo czynności wykonywanych n p . na stacjach benzynowych no to budynki odpowiadają na te potrzeby tak jak zawsze była architektura odpowiada architekcie odpowiadają na potrzeby potrzeby społeczne, ponieważ samochód można powiedzieć, że jest 1 z najważniejszych osiągnięć techniki dwudziestego wieku on zmienił całkowicie krajobraz tak jak zmieniła go nasze życie elektryfikacja tak jak zmieniły postęp medycyny tak jak sztuczne użyźniania nawożenie gleby i t d. samochód tutaj jest na 1 z pierwszych na jednych z pierwszych miejsc i architekcie od razu zaczęli reagować na to potrzeba co jest ciekawe pierwsze garaże, które powstawały one nie były wcale takie racjonalne to znaczy samochód był z czymś supernowoczesnym i te garaże przynajmniej tę garstkę garaży, które zbudowano na początku dwudziestego wieku też cechowała te supernowoczesne, kiedy w Paryżu szofer parkował samochód swojego bogatego szefa to wjeżdżał do garażu przez przeszkloną fasadę, która wyglądała jak obudowa szkatułki na coś Super cennego, kiedy miejsce garażowe znajdowało się na pierwszy dajmy na to pierwsze to ten samochód ten trochę pokraczny jeszcze powolny mało trudno trudny do manewrowania samochód wjeżdżał najpier w na obrotnicy, która była zainstalowana w podłodze rozwiązania znane wobec nastawni kolejowych później, kiedy było wrócono 90 stopni wjeżdżał do windy później ta winda prowadziła go na pierwsze drugie lub trzecie piętro leniem nie kończyła się tutaj przygoda, ponieważ wyjeżdżał na Platformę, która transportowała za pomocą silników elektrycznych ten samochód w poziomie i dopiero ten samochód wjeżdżał do swojego boksu garażowego z szofer grał na piechotę cały czas siedział obsługa się tym zajmowała to był cały problem, ponieważ te garaże były bardzo mało przepustowe i kiedy tych samochodów przybywało, bo właściwie w ciągu tych pierwszych 30 trzeba uważać 3 dekad dwudziestego wieku np. tych mocarstwa oczywiście mówimy o tych najbardziej rozwiniętych krajach, czyli imperium brytyjskim czy we Francji przybyło 2  000 000 samochodów 30 lat 2  000 000 aut jest ogromna zmiana no i oczywiście takie garaże nie przestały spełniać swoją funkcję, ponieważ nie były przez ustawę, ponieważ wymagały obsługi były awaryjne i dopiero w latach dwudziestych architekcie wpadli na pomysł UKE zróbmy pochylnie wtedy każdy będzie mógł wjeżdżać nie będzie takie trudne, ale samochody też bardzo szybko się rozwijały, więc coraz łatwiej było nimi jeździć co też trochę nie pokazuje, że architekci są od klejenia w rzeczywistości trochę torach 20 lat tak ocenia zniszczenia tylko tak, ale wyobraźmy sobie, że jesteśmy w tamtym czasie pojawia się ten samochód wszyscy są niesamowicie podejrzani tym mamy samochód wpływa nie tylko na społeczeństwo oczywiście wszyscy każdy podzielone z 1 strony są zafascynowani z drugiej strony są przerażeni samochodami, bo samochody wynalezienie samochodu wiąże się z wynalezieniem wypadku samochodowego, ale i artyści są zachwyceni mówią, że motoryzacja, że futuryści włoscy mówią, że motoryzacja to jest odpowiednik NIK z Samotraki mamy nowe piękno walczących silników prędkości i t d. pojawiają się wyścigi samochodowe, które przyciągają bardzo wie wielką wielką publiczność, więc architekci też są wtedy podjechał jakiś taki próbują, jeżeli mamy techno tę odpowiednią technologię to dlaczego nie użyć tak oczywiście można powiedzieć, że jesteśmy może trochę odklejenie, ale znowu pamiętajmy, że to był luksus i ten luksus też wiązał się z innymi funkcjami, które nawet później w tych garażach z pochodniami w tych branżach z żelbetowymi pochylnia ami, które architekci, z którymi architekcie eksperymentowali i to też niezwykle ciekawe, bo teraz, kiedy oglądamy czasopismo architektoniczne to często widzimy zwykle widzimy piękne obrazki już na nic nie zaskakuje, jeżeli chodzi o działanie budynku wiem, że ten biurowiec jest mieszkaniówka czasem znajdę znajdziemy takie prawo, ale wtedy w tych czasopismach architektonicznych z lat dwudziestych trzydziestych architekci zastanawiali się jak parkować samochody nie były takie oczywiste, że jedziemy drogą pakujemy samochód prostopadle trudno się wtedy manewrował trudność wyjeżdżał tyłem, więc wymyślono taki przelotowe miejsca parkingowe co oczywiście wiązało się z tym, że mamy dużo więcej powierzchni, ale te parkingi były fantastyczne i w ten sposób te poszukiwania doprowadziły do tego i to upowszechnienie samochodu doprowadziły do tego żony teraz na to patrzymy trochę jak mu taką samą konieczność tak te parkingi nowe, które budujemy to właściwie współcześni architekci raczej chętni ukrywają te parkingi niż eksponują wtedy eksponowano ten architektury pan swej książce swej pracy, by podzielił te ramy czasowe jego pracowania na 4 okresy ten pierwszy, gdy do drugiej wojny światowej potem pomiędzy drugą wojną światową 1973 rokiem, który w podtytule książka jest cezurą, ale potem my okres krytyczny, czyli lata 19731990, kiedy rozumiem dołącza do reszty Europy Europa wschodnia Centralna iPod ten okres estetyczne to już do współczesności także tych okazji będziemy także rozmawiać ale, ale wspomniał pan garażach i od garaży chyba rozpoczniemy, a może nie rozpocznie się dyrektor rozmawialiśmy zastanawiał się czy doświadczenia francuskie brytyjskie są inne Niewiem niemieckich czy właśnie polskich czy czechosłowackich czy czeski słowacki, ale może może do tego wątku powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa mają gości jest pan Łukasz Wojciechowski architekt z pracowni pro architekci rozmawiamy o związkach architektury modernistycznej i motoryzacji indywidualnej dobrze jak tytuł pracy tak takim też ich jest tak informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan Łukasz Wojciechowski architekt z pracowni w ROA architekci wznawiamy relacjach pomiędzy motoryzacją architekturą w tym, że architektura samochody dwudziestym wieku o proszę bardzo wersja wersja w celu ma być skrócona we wstecznym lusterku także książka autorstwa mojego dzisiejszego gościa wspomnieliśmy panowie oka okazać, że po garażach tak dobrze garażach i zastanawia się czy te garaże różnił od siebie myśl techniczna myśl architektoniczna także n p . Zjednoczonym królestwie czy we Francji w Niemczech n p . w Europie centralnej wschodniej Polska Czechosłowacja, jeżeli chodzi o działanie to raczej nie czy Polska różniła się od wymienionych krajów w tym, że mieliśmy najmniej garaży najmniej samochodów w okresie międzywojennym właściwie byliśmy nawet wg statystyk za Rumunią w tamtym, a w tamtym okresie się jesteśmy w każdym razie garaży w Polsce był bardzo niewiele były bardzo krytykowana specjaliści dopraszać -li się budowy stacji benzynowych, których też było jak na lekarstwo w okresie międzywojennym raczej to był wolnostojące pompy bez zadaszeń bez możliwości naprawy samochodów, a jeżeli już były budowane garaże to były krytykowane natomiast pozostałe wymienione kraju raczej można powiedzieć, że cechowały też garaże dosyć podobna rozwiązania oczywiście różniły się np. elewacjami tak, ale to może nie było takie ważne, bo coś co stoi w centrum Paryża przebudowanego przez House Mano, a coś co stoi na przedmieściach przemysłowego miasta we wschodnich Niemczech będzie się trochę to różnić formalnie natomiast rozwiązania raczej to wymiana międzynarodowa doświadczeń raczej funkcjonowała tak jak zresztą wymiana modeli, bo to model się pojawiały w różnych w różnych krajach dobrze to garaże to taka przestrzeń prywatna albo albo właśnie do publicznej rozwiał też publiczne tutaj może dodam, że to pierwszego marzec był bardzo ciekawe szczególnie w Paryżu, gdzie centrum było zbudowane zmodernizowana przez Haus man właśnie tam mieszkali bogaci i tam można tam budowano garaży dla bogatych, ale jeżeli budujemy garaż to zyskujemy też budynek w centrum miasta, które trzeba jakoś zagospodarować np. jego dach dachy tych budynków były wykorzystywane na korty tenisowe tani był wtedy dosyć elitarnym sportem i n p . na restaurację dla tych bogatych ludzi do dzisiaj 1 z garażu w Paryżu, w którym byłam znajduje się ten klub klub tenisowy i z restauracji tarasu restauracji na tym garażu widać wieżę Eiffla, więc mieliśmy naprawdę luksusowo funkcję powiązaną z garażu w centrum Londynu lex gracze jak ktoś będzie w w Londynie to na pewno w centrum Londynu to na pewno zauważy ten budynek, ponieważ jest bardzo długi planowano zbudowanie pola golfowego na jego dachu płaskim dachu nie doszło do tego, ale takie były ambicje w tamtym czasie w dziale kolejna przestrzeń architektoniczna 3 i architektury użytkowej, którą na pewno dopóki jeszcze nie pojawiły atrakcyjne opcje w Polsce podziwialiśmy amerykańskich filmach to stacje benzynowe, kiedy kultowe miejsce tak na początku stacje benzynowe funkcjonowały troszkę inaczej niż obecnie, ponieważ pompy paliwowe były obsługiwane ręcznie, więc dosyć wolno powoli się tankował paliwo, bo najpier w przebój napompować do butelek, które znajdowały się dystrybutorzy to były butelki pięcio litrowe lub więcej w nich przez szkło można było skontrolować jakość paliwa i później z tych butelek to paliwo powoli spływa grawitacyjnie do Baku obsługę samochodu trzeba było również w tamtym czasie tylko wykonywać częściej toczył spór o to, o czym wspomniałem wcześniej co 800 km np. tworzę model, a trzeba było wymieniać olej ten olej trzeba było często uzupełniać opony nie były tak doskonałe jak teraz ani drogi, na których te opony się przebijały, więc właściwie stacja służyła też jako taki warsztat można, by powiedzieć podstawowej obsługi samochodu i klient ten bogaty klient oczywiście nie stoi pod chmurką tylko ani pod dachem tylko mógł schować się w przeszklonym pomieszczeniu przez szkło mógł obserwować jak ten samochód jest obsługiwany i czekał sobie na kanapie właśnie takiej poczekalni stacji benzynowej, więc pod tym względem stacje benzynowe troszeczkę różniły się od naszego obecnego wyobrażenia stan dobrze potem gazem coraz więcej właścicieli samochodów i kierowanie samochodem podróżowanie samochodem staje się powszechne popularne trzeba teraz stworzyć miejsca, które umożliwią przepustowość tak jest właśnie to jest bardzo ciekawe, bo po wojnie te stacje zasadniczo się nie zmieniły to znaczy miały po 2 dystrybutory paliwa i dopiero w czasie kryzysu paliwowego w latach siedemdziesiątych stacje zaczęto wyburzać czy wyburzono tysiące, a właściwie można powiedzieć dziesiątki tysięcy tutaj mam dane tylko z Niemiec w siedemdziesiątym 0304 . roku w samych Niemczech wyburzono 12  000 małych stacji benzynowych, których bardzo dużo było takimi małymi dziełami sztuki takimi małymi dziełami architektury te pozostały do dzisiaj są fascynujące czasem są nawet przerobione na domy tak jak 1 ze stacji benzynowych w centrum Berlina z lat pięćdziesiątych została przebudowana na dom i te stacje po siedemdziesiątym trzecim roku zaczynają wyglądać tak jak obecna, czyli mamy bardzo wiele dystrybutorów te stacje są rzadziej rozmieszczone w w krajobrazie i rzeczywiście nastawione na przepustowość mamy też te stacje, które doskonale znamy z obrazów Edwarda Hoppera ta tak jest i z zdarza się, bo podstacje i samochód oczywiście przede wszystkim w stanach Zjednoczonych staje się symbolem symbolem popkultury i mną samochód jest związany można być z najważniejszymi wydarzeniami historycznymi dwudziestego wieku od tego zamachu, który rozpoczął drugą pierwszą wojną światową w Sarajewie przez śmierć znanych aktorów czy np. zamach na Jana Pawła drugiego, który też wiążemy właśnie motoryzację, więc samochody fascynują artystów muzyków pisarzy wystarczy choćby przytoczyć co, jeżeli jesteśmy w Amerykę w Ameryce w latach pięćdziesiątych czeka koła AK z książką rączką tak drodze właśnie i mamy tu właściwie również subkultury tych loża szyderców subkulturę z subkultury, które oparte są na samochodzie i też związane są z architekturą tutaj mamy tu architektura, która powstała w stanach Zjednoczonych architektury Drive in, czyli podjeżdżamy samochodem daj wieczorem z dziewczyną kupujemy kanapki i jedziemy gdzieś w ustronne miejsce wielu amerykańskich filmach widzieliśmy widzieliśmy takie sceny architektura Drive in, toteż są banki Drive to też są nawet kaplice Drive in, których nie trzeba dzisiaj, w których nie trzeba wysiadać z samochodu tylko nie wiem jak się kręgach wtedy przed taką w takiej w takiej dawnej kaplicy w każdym w każdym razie no samochód kształtuje wyobraźnię całych społeczeństw no i architektów też architekcie zaczynający niesamowicie ciekawe projektować w skali autostrady jest 1 był przynoszą w stanach Zjednoczonych New Heaven 1 stadion, który został przykryty genetyka stanie karetka tak, by został przykryty dachem stalowym, w którym ukryto, o ile dobrze pamiętam 3 kondygnacje garażu na 1000 kilkaset samochodów to jest to był budynek po prostu szalony to był jak jakiś taki Transformers, który tam wylądował zresztą przy autostradzie przy przy obwodnicy i na wyobraźnię działa choćby fakt, że ten budynek został wysadzony w powietrze dwutysięcznych latach, ponieważ nawet nie było pieniędzy na utrzymanie jego, ale sam architekt wino, które niedawno ma świetny amerykański architekt przyznał się normy trochę nie projektowaliśmy w skali człowieka myśleliśmy w skali samochodu autostradę czy pamiętać, jakie wtedy były samochody amerykańskie nasze w garażach nie mieścił trzeba było bramy dr prezesów na razie wnieść nową były zaprojektowane na wcześniejszy model HP Akademia Duckie te i inne co mogę Rebecca Ross bo, ponieważ one rosły tak do pewnego czasu te samochody cały czas rosły tekst popatrzymy na History choćby Wikipedii na modele cadillaca to zobaczymy żona kilka centymetrów rosły tu właśnie w tych latach braku rozwoju widać, że w UE także one jeszcze zachowały łatwo jest 50 tych no dobrze stację stacje benzynowe, a czy były stacje benzynowe, które były takimi bardziej poziom artystycznymi projektami indywidualnymi były, bo z 1 strony mamy moim zdaniem tutaj rozmawiamy o estetyce trach moim zdaniem piękno tej architektury motoryzacyjnej polega na tym, że ona wynika bezpośrednio z tego jak jeżdżą samochody, czyli mamy zaokrąglone narożniki dopasowane do Promienia skrętu do Promienia skrętu mamy bardzo eleganckie w dach na 2 one w stacjach benzynowych tych wczesnych, bo teraz nadal są obłożone szyldami NFI mamy bardzo niewiele słupów mamy bardzo dużą rozpiętość belek żelbetowych, które nawet w salonach samochodowych nie są ukrywane, bo one są przedmiotem dumy, ale architektów i właścicieli tych tych budynków, więc ta architektura taka szczera wynikająca bezpośrednio szczerość to jest takie marzenie każdego architekt projektować jest to, że dzisiaj niestety takie niemożliwe, ale wtedy ona rzeczywiście w pewnym sensie była szczera i wynikała z tego jak jeżdżą samochody natomiast rzeczywiście architekcie akta architekcie no trochę lubią sobie po projektować poszaleć, więc projekty dla mnie niezrozumiałe stację n p . w kształcie samolotu tak, gdy dach jest po prostu skrzydłami i samolotu no można tutaj zrozumieć to, że to nowoczesność tak tak się kojarzyła no raczej to te formalne zabiegi są interesujące w tym okresie po kryzysie paliwowym w tym okresie krytycznym, kiedy zaczęto się trochę z śmiać z tego modernistycznego zadań czas tego podejścia, że wszystko musi być funkcjonalne i uzasadnione wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie dziesiątej 40 państwa i moim gościem jest pan Łukasz Wojciechowski architekt z pracowni w RO architekci rozwojowi dzisiaj o relacjach pomiędzy architekturą motoryzacji, czyli architektura samochody w dwudziestym wieku, czyli we wstecznym lusterku to jest tytuł książki autorstwa pana Wojciecha proszę pana Łukasza Borowskiego wydany przez rolnictwo Tabisz oraz bardziej naukowe podejście wydane przez oficynę wydawniczą Politechniki wrocławskiej związki architektury modernistycznej i motoryzacji indywidualnej czy wybrane realizacji Europejskiej 19031973 informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek wczoraj państwa i moim gościem jest pan Łukasz Wojciechowski architekt z pracowni w RO architekci dzisiaj architektura samochody w dwudziestym wieku przed informacjami rozmawialiśmy o garażach zarówno tych naszych małych prywatnych, które w z wraz z każdym nowym modelem samochodu stawał się za mało, więc w 2 to budować przebudowywać, ale także garażach publicznych i oczywiście stacjach benzynowych no bo bez nich dużo trudniej byłoby pokazywać te dłuższe odległości no ale te najdłuższe odległości, żeby pokonać to pewnie trzeba się wciąż się zdrzemnąć i przechodzimy do świata moteli, które od razu wydaje nam się najmłodszymi budowami świata tak niestety ta architektura motoryzacyjna z biegiem lat podupadała szczególnie motele, które nie tylko kojarzą się z ze słabą architekturą, ale też z tak oględnie mówiąc miejscami kryminogenne mi znany to z filmów tak choćby te modele, które są pięknie zobrazowany w filmie to nie jest kraj dla dla starych ludzi, ale te europejskie motel w ogóle motele na początku też były bardzo ambitnym projektem to jest on były projektowane w sieciach po to, żeby właściwie można było z 1 miejsca kontynentu w tym wypadku z Europy przejechać z północy na południe, zatrzymując się n p . w sieci hoteli 11 firmy no to budynki czasem miały jakieś wartości architektoniczne, ale z reguły były po prostu prostymi obiektami powiązanymi ze stacją obsługi ze stacją benzynową tutaj ciekawą rzeczą właśnie czy ciekawy aspekt pojawił się w stanach Zjednoczonych gdzie, żeby łatwo było z drukować sobie miejsce w i kolejnych modelach wprowadza wprowadzono 1 z pierwszych systemów komputerowych w latach sześćdziesiątych, więc to był dosyć prymitywny system nie wiem dokładnie jak jak on wtedy działo, ale właśnie wraz z pojawieniem się tych pierwszych modułowych com komputerów na przełomie lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych to też próbowano jakoś ułatwia to podróżowanie i właściwe w tamtym czasie jest też bardzo istotna bardzo promowaną od podwórza z 1 strony mieliśmy te podróże bitników, których wcześniej wspominaliśmy to, że wzbudzali wyobraźnia i młodzieży, ale też związane było to z kulturą hipisowską, która też była mocno mocno oparta na przemieszczaniu się choćby w tych słynny autobusach szkolnych adoptowanych adoptowanych na takie im i imprezowania, więc podróż samochodem była też przedmiotem zainteresowania architektów, niemniej jednak był już okres, kiedy tak nie inwestowano tak jest spektakularne obiekty, chociaż powstały wały w bardzo ciekawe samochody, które pozwalały na to, żeby nie mieszkać w motelach ale, żeby mieszkać w samochodzie i architekci włoscy zaprojektowali tak działającej na wyobraźnię samochód kar, a sutra tu to był projekt dla muzeum w model, a nowym roku samochód dla ułatwienia w taki wyobrażenia sobie wyglądał jak 1 z pierwszych jedno Espace, a więc miał dosyć prostą bryłę był mocno przeszklony, ale w środku nie było typowych siedzą tylko modułowe poduszki, na których można, które można było sobie ułożyć w dowolne konfiguracje był to koniec lat sześćdziesiątych w gigantycznym Melex trochę tych gigantycznych akcji elek meleksa z takim volkswagenem chyba wszyscy tylne TV można można tak powiedzieć, ale to była po prostu imprezowania to był to był okres rewolucji obyczajowej to był okres rokiem rola, więc to był okres też powszechnego zastosowania daleka od klubów tak ja nie wiem czy to nagle zdanie później obwód lecznictwa, a więc zwykłym paliwie, bo bo, bo wtedy trudno o tych skojarzeń uciec myśląc o samochodzie imprezy kasy 3 z końca lat sześćdziesiątych tak to to było jak szczerze powiem że, że nie widziałem oprócz oprócz 3 czasopism, w których taka raz trasie pojawiała to nigdy nie udało się w ostatnim czasie widzieć, a więc czasu czasu widujemy jest takim modelem żadne z okresu była zaprojektowana dla muzeum w nic nie wiem czy Nowym Jorku stoi czy nie, ale dno mimo tego, że w internecie krąży plotka, że to jakaś firma zamówiła ten samochód to mimo tego, że rzeczywiście to by mógł być świetny model to sami projektanci powiedzieli, że to się nie mogło przyjąć, ponieważ jak kierowca mógłby się skupić na prowadzeniu tego ziemskiego raju ja się poddać takim próbom także Carrasso Evra Szanowni państwo władz z centralnym maczał w tym łapki Pirelli w tym projekcie być może to jakoś dofinansowywał je rząd nie do końca wiem, bo w internecie teraz wiadomo mamy bardzo dużo różnych źródeł natomiast, kontaktując się z samym projektantem otrzymałem takiej informacji no dobrze czy mamy modele, ale model motele i samochody, ale nawiąże do tytułu podczas mrozu wspomina pan jakieś konkretne rozwiązania architektoniczne pewnie fajnie, że wysyłamy słuchaczy do Londynu i do Paryża, ale np. warszawskie albo wrocławskiej mogę polskie motele jakiś interesujące niekoniecznie piękne tak, ale interesujące rzeczywiście zachowało się kilka kilka moteli przy przy różnych trasach teraz niestety nie jestem w stanie spamiętać pan pamiętać o nich ich naz w one niestety są często mocno przebudowywane tak jak np. motel w Mławie, który pojawił się w Polskiej kronice film filmowej jednocześnie z komentarzem, że on jest nieczynny w weekendy to były te te nasze realia budowano do niego cały taki rząd różne, że tak tak on miał dobudowane w warsztaty był też motel, na którą który potwierdza to tezę, że to były takie biedne raczej obiekty w wagonach kolejowych Romney z zorganizowane no i chyba takie najbardziej popularne, ale też w latach siedemdziesiątych były Novotel, które też były jak tego nie pamiętam, ponieważ mimo tego, że urodziłem się w latach siedemdziesiątych to wiem, że one były fenomenem, ponieważ budowali też francuscy robotnicy, ponieważ to francuska sieć, którzy wzbudzali też bardzo duże zainteresowanie pań, które przychodziły popatrzeć na budowę, więc był to również jakiż to fenomen 1 z takich Novotel stoi we Wrocławiu do dzisiaj przy wjeździe z autostrady i nie jest jakoś zasadniczo przebudowany, więc można też zobaczyć jak on wyglądał w tym typie pierwotnym stanie na natomiast prefabrykaty prefabrykowane elementy wchodziły tak wtedy już prefabrykacja było bardzo powszechna, więc stosowano ją w no we wszelkiego rodzaju budynkach motele zajazdy tak zajazdy tutaj jest niesamowita czy niesamowita historia z Włoch z okresu lat sześćdziesiątych Włochy zaczęły tak naprawdę zmotoryzowani po drugiej wojnie światowej, kiedy wprowadzono fiata 500 buta malutkie samochody tak jak Citroën 2 TV, które tutaj pan wspomniał czy właśnie volkswagen garbus produkowany dopiero oczywiście powojnie i Fiat 500 one zmotoryzowane społeczeństwo Bóg właściwie każdego wtedy było stać największym największym wyzwaniem, kiedy idziemy to jest to czyta moja ulubiona stacja benzynowa albo moje ulubione miejsce, w którym z jakiś fast food będzie polewać po prawej stronie tak tu nie mamy tego problemu Włosi mówią o tam moje tak i przemierzają restaurację jak mosty nad autostradami to jest szaleństwo kolejne szaleństwo, ponieważ z próbują tłumaczyć ekonomią to znaczy okay potrzebujemy jednak kuchniach tak długo 2 pary schodów wchodzimy na autostradę mamy piękny widok, ale budujemy most do diaska Faust jest cholernie drogi i te włoskie mosty, które właśnie projektowano w latach 60 Info przestaną projektowania ich dokładnie podczas kryzysu paliwowego są stoją z do dzisiaj niektóre są trochę trochę przebudowane nie mają już oczywiście oryginalnego oznacza oznakowania, ale to jest taki pokaz muskularną ości architekturę w tamtym czasie w okresie modernizmu architekci tak trochę mniejsze zastanawiali nad tym racjonalnością nawet jak to już pewne rzeczy tak jak w innych samochodach i poziomu w garażach i poziomu jeżdżące Platformy zrozumieli, że to może przesada to tutaj dalej próbowali projektować coś co jest fascynujące niekoniecznie racjonalne, ale to znowu można zrozumieć wtedy pojawił się beton wyższej klasy, z którego można było więcej budowę wszyscy konstruktorzy chcieli chcieli też przetestować takie rozwiązania, czyli właśnie pokazać muskuły na jej oczywiście to też był bardzo ważny aspekt komercyjny znaczy to przyciągało to było widać z daleka teraz jadąc tym Starym piernikiem 500, kiedy widzimy takiej żelbetowe albo stalowy most przewieszone nad autostradą to kto się nie zatrzyma choćby po to, żeby wejść popatrzeć na te i inne świat dzięki 500 jeżdżące jeżdżące po tej autostradzie do dzisiaj jest to przeżycie będąc w 1 z takich mostów gapiłem się na te samochody nagrywa filmiki tak dalej, bo jest to jednak trochę taka niecodzienna niecodzienna sytuacja wspomniał pan już o tym, ale warto powiedzieć, że rozwój cywilizacji sprawia, że te budynki budowle, które zwykle potrzebne są w innych przestrzeniach coraz bardziej zbliża się do dróg czy do autostrad jak właśnie wspomniane kościoły tak jest no tutaj znowu mamy w taki po społeczny obraz właśnie architektury tych kościołów autostradowych zbudowanych specjalnie jako kościół autostradowe nie ma za dużo to jest spowodowane tym, że najwięcej kościołów w Europie zachodniej, czyli tej, która najbardziej korzystała z autostrad, bo we wschodniej Europy w bloku sowieckim ograniczeniach jest można powiedzieć, że stawiano na komunikację publiczną tak nie ma motoryzację inny indywidualny to kiedy popatrzymy na zachód to kościołów najwięcej budowano od lat pięćdziesiątych do lat sześćdziesiątych wczasach, kiedy władze sprawowały bardziej konserwatywne rządy w mówiąc wprost w czasie, kiedy zachodnia Europa była jeszcze biedna i kiedy bała się i miała traumę po poprzedniej wojny bała się kolejnej wojny natomiast kiedy oni się wzbogacili do przestali budować kościoła no tak to działa jak trwoga to do Boga i dosłownie kilka osób interesujących kościołów powstało przy autostradach, ponieważ to autostrady budowano po wojnie i ten okres się tak tylko na chwilkę za zazębiają bardzo bardzo panu dziękuję państwu moim gościem był pan Łukasz Wojciechowski architekt pracowni pro architekci dziękuję serdecznie informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA