REKLAMA

Nowy Jedwabny Szlak: czy Polsce może się opłacić?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-07-29 12:40
Czas trwania:
14:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest dwunasta 43 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM na giełdzie w Warszawie spadki dzisiaj w 20 traci teraz 44 % indeks WIG 33 % pod kreską euro po 4 zł i 27 gr dolar teraz po 384 frank kosztuje 387, a za funta płacimy 4 zł i 74 gr rynek w tym tygodniu tak naprawdę czeka na środę wieczorem z tej naszej polskiej perspektywy wieczorem amerykański bank centralny podejmie decyzję o stopach procentowych no cóż wszyscy spodziewają Rozwiń » się, że bank centralny Stanów zjednoczonych dni właściwie po raz pierwszy od 10 lat obniży stopy procentowe w gospodarce dzieje się trochę gorzej stąd decyzja ona właściwie wycenione przez rynek i jej już nikt nie spodziewa, że mogą być inne natomiast pytanie, jaka będzie komunikacja po posiedzeniu amerykańskiej rezerwy Federalnej no bo to będzie wpływało na nastroje rynków w kolejnych dniach w Polsce my tutaj inny stopach w tym miesiącu mówić nie będziemy, ale to co jeszcze poznamy to na sam koniec miesiąca wskaźnik ceny towarów i usług konsumpcyjnych, czyli inflacja w środę wstępne wyniki inflacji za marzec jeszcze 1 sprawa przypominam wszystkim małym mikro mikro małym przedsiębiorstwom oraz jednostką samorządu terytorialnego, że do dzisiaj jest czas na to, żeby złożyć specjalne oświadczenie, które pod te potwierdzi uprawnienie do utrzymania zamrożonych cen prądu nie tylko jakby za pierwsze półrocze, ale do końca roku 2019 ostatnie dni to rzeczywiście głośno o tym, się zrobiło, bo w sumie firmy zostały zostały bardzo mało czasu na złożenie tych oświadczeń mało tego nikt specjalnie tym nie przypominał, a już na pewno nie robiła tego ministerstwo energii, więc my przypominamy do dzisiaj jest czas, żeby złożyć specjalne oświadczenie, że jest się właśnie mikro albo małą firmą albo jest np. szpitale albo inną instytucją związaną z samorządem terytorialnym wtedy się otrzyma gwarancję, że ceny w drugiej połowie tego roku ceny prądu nie wzrosną to oświadczenie trzeba złożyć trochę trzeba udowodnić, że nie jest, więc nie jest wielbłądem, ale tak to zostało skonstruowane niewłaściwie firmy nie bardzo mają jakiekolwiek inne wyjście raport gospodarcze, a my w raporcie gospodarczym patrzymy dzisiaj na moście wielkie inwestycje inwestycje, których było głośniej przez jakiś czas teraz pojedyncze są momenty, kiedy znowu ten nowy jedwabny szlak, bo o nim będziemy mówić, gdzie jej się wybić, ale trochę mam wrażenie, że przynajmniej w tej polskiej z tej polskiej perspektywy mniej o tym, słychać dzisiaj za studia pan Andrzej Kozłowski członek zarządu firmy relikt susy logistyk dzień dobry dzień dobry witam panią redaktor wita wszystkich stron, zanim pójdziemy do Jedwabnego szlaku to zapowiedź punktu pokrótce oświadczył się państwo firma firma relikt z osobistych jest kompleksowym operatorem logistycznym o zasięgu globalnym działamy na wszystkich kontynentach obsługujemy wszystkie moduły transportowe logistyka kontraktowa agencje celne także dostarczamy takie kompleksowe rozwiązania lub leczenia dla naszych klientów, czyli tak naprawdę z państwa perspektywy perspektywy państwa branży nowy jedwabny szlak to jest coś czym się absolutnie trzeba zainteresować śledzić, jakie są postępy oczywiście z naszego punktu widzenia i z punktu widzenia również naszych kluczowych klientów, którym zabezpieczamy takie właśnie kompleksowe rozwiązania zarządzania łańcuchami dostaw jest to taka bardzo ważna inicjatywa, która w sposób taki kompleksowy uzupełniła, jakby brakującą część Formuły transportowej do tej pory tak powiem ten trend dla chiński kierunek chiński był głównie obsługiwanym przez transport morski transport lotniczy, a dzięki tej inicjatywie nowego Jedwabnego szlaku to, bo dziś około 5 lat temu myślę, że trzeba u nas rok temu był pierwszy moment, kiedy tak takie działanie 232013 przez opowiedziane my tu tak mocno się z tym tematem zainteresowaliśmy się około 56 lat temu i zaczęliśmy już takiej mody kolejowe transportu kolejowego zapewnia dla naszych klientów rzeczywiście w ciągu tej perspektywy 56 lat ten transport kolejowy bardzo mocno się rozwiną rząd chiński bowiem wiemy jest to inicjatywa tak bardzo mocno polityczna tak naprawdę z punktu widzenia ekonomicznego, gdyby nie bardzo duże dofinansowanie tej inicjatywie tego projektu tego rozwiązania kolejowego przez rząd chiński to tak naprawdę nie wiadomo czy ktoś korzystał z tego z tego rozwiązania kolejowego bony za stosunkowo drogi natomiast dzięki temu, że rząd chiński dofinansował ten projekt to cena zaczęła być atrakcyjna wystarczająco dla dla klientów z drugiej strony zwiększył się przez te ostatnie 5 lat bardzo duży wolumen towarów przywożonych w ramach tego korytarza czy dzięki temu też brakiem utylizacja wykorzystanie tych pociągów jest o wiele wyższe czy ten koszt jednostkowy też spadki te 2 kwestie finansowania plusy coraz większe taktowa rozprawie, że ten transport kolejowy się bardzo mocno rozwinęły skróciła się droga trochę mi Chiny do np. Europy dzięki temu temu ciągi komunikacyjne kolejowe teraz pracujemy też o autostradzie w Rosja wydała zgodę, żeby przez jej terytorium właściwie kluczowe terytoria, jeżeli ta ostatnia w ogóle powstać może Rosja wyraziła zgodę, żeby też droga właśnie kołowa powstała ta w ramach inicjatywy Pasai szlaku, ale wspomniał pan o tym, że to właśnie inicjatywa jest politycznej tej polityki nie da się dziś tak naprawdę uciec, bo zarzuty wobec tej inicjatywy właśnie promowanej przez Chiny dofinansowywane przez Chiny Chiny, których nie zależy na tym, żeby ten kanały rozwijać się czasami są takie zarzuty, że chodzi o to, żeby wykorzystać słabsze państwa ich trzeba tylko uzależnić oczywiście to jest myślę, że takie naturalne, bo bardzo duże projekty infrastrukturalne czy inicjatywy infrastrukturalne bez bez takiego wsparcia politycznego czy wręcz to są bardzo często inicjatywy typowo polityczne, ale nie mają szansy szansy dla powodzenia, więc oczywiście taka gigantyczna inwestycja Infrastrukturalna czy w ogóle cały projekt tego nowego Jedwabnego szlaku jest oczywiście inicjowanej odbywa się przy wsparciu rządu chińskiego i gigantycznych środków, które są tam co roku praktycznie wpompowane oczywiście, bo tak naprawdę w trakcie ostatniej konferencji, która odbyła się też w kwietniu tego roku poświęconej temu nowemu łagodnemu smakowi jest około 126 państw są, jakby z tą samą inicjatywę zaangażowane i wnieść większy sposób nie partycypują ma pani rację oczywiście słabsi partnerzy, czyli ci, którzy tak naprawdę nie mają nie mają też zaplecza finansowego bardzo mocno opierają się na finansowanie tego przez rząd chiński jest od 2 to bardzo prosty sposób jest to po prostu zadłużanie się w bankach chińskich na pewno takie kraje typu nowym lało, które dla, którego inicjatywa po ich stronie jest około 80 % ich ich PKB to wiadomo, że praktycznie wszystko finansuje po pożyczki banku znika będzie spłacał, oddając koncesje n p . na wykorzystywanie swoich jak i zasobów naturalnych, więc rzeczywiście słabe kraje sobie partnerzy będą bardziej masowo wykorzystywali i dla nas z naszego punktu widzenia Polski jest bardzo ważne, żeby tutaj wynegocjować dla siebie najlepszą pozycję, żeby negocjować z rządem instant na inny przypadek mają kraje jak Polska myślę, że tutaj mamy uprzywilejowaną sytuację, że nasze położenie geopolityczne rzeczywiście dzięki temu, że jesteśmy takim rytuałem taką bramą, jakby do Unii Europejskiej Otóż, jakby wszystko się u nas u nas jakby wszystko zaczyna, czyli mamy tutaj z 1 strony kraje jak jest prawda były kraje związku Radzieckiego i mamy tutaj już Polska zaczyna się Unia Europejska i wykorzystujemy nasze przejście graniczne, które jest w Małaszewiczach do tego, gdzie właśnie przejście z sektorów też szerokich stary wąskie europejskie, więc mamy taki naturalny Goethe do tego, żeby właśnie wykorzystać szansę, żeby wynegocjować sobie lepszą pozycję natomiast nie oszukujmy się w tej chwili ten już wolumen przepływ towarów jest na tyle duży, że ta infrastruktura funkcjonuje w tej chwili Macierewicza, czyli centrum logistyczne Małaszewicze jest około 5 terminali plus jeszcze kilkanaście terminali prywatne, które funkcjonują służą do przeładunku różnych towarów zostały już powolnie wystarczająca, jeżeli liczba pociągów, które są dofinansowane przez rząd chiński będzie rosła w takim tempie od tej pory na pewno kluczowe jest, że jak najszybciej dokonać kolejnej inwestycji z tego co mi wiadomo jest jest już rozpisany przetarg ma być zamknięty w 2020 roku na rozbudowę tego terminal Małaszewiczach to jest bardzo ważne, żeby ta infrastruktura nadużyła musimy pamiętać, że nasi sąsiedzi typu Czechy Słowacja Węgrzy również bardzo mocno zainteresowani, żeby jak największy przepły w tych towarów przeszedł przez ich terytorium zrozumiem inwestycje powinny też być dobrze pomyślane i przez jak rząd Polski to oczywiście prywatne inicjatywy oczywiście jak najbardziej tutaj wyjaśnimy sobie jesteś taka skala inwestycji do tego musimy sobie jasno też powiedzieć, że terytorium to znakomitej większości są właścicielem są jest i PKP w dalszej to są to jakby inwestycje infrastrukturalne potencjalnie na terytorium właśnie PKP należących do skarbu państwa, więc jak najbardziej rząd musi w tym partycypować w tym są to bardzo duże inwestycje, więc oczywiście mogłoby się znaleźć się z konstytucją prywatnych inwestorów, które w tym partycypował możliwe, że tak się zresztą finalnie skończy dziś częściowo może średnim starzy będą, ale to musi być głównym takim Drive RM z zaklętego tej inwestycji musi być na pewno rząd i to na pewno nie możemy abstrahując od tak tam tak pani mówi, ale kwestia może ich negatywnym sensie uzależnienia się dziesiątki to na pewno nie możemy przespać tego momentu, bo już Węgrzy Czesi Słowacy czekają tam potencjał szczególnie w Czechach Słowacji jest bardzo duży, dlatego że jest to Zagłębie też przemysłu samochodowego całego Automotive, który bardzo mocno wykorzystywane ten okres ten transport koleją będą dobrze to takie nasze trochę trudno się tych politycznych czynników uwolnić, ale spróbujmy na chwilę odsunąć poszukajmy dla zwykłego przedsiębiorcy w Polsce, który tutaj prowadzi działalność gospodarczą i polityka go uderza o tym, że patrzy płaci podatki albo jasności Gaza różne historie, ale te dowody chciały prowadzić biznes opiera się nowe rynki to ta inicjatywa Pasai szlaku takie normalne przedsiębiorcy w Polsce jakąkolwiek perspektywę zmienia otwiera na pewno na pewno ja uważam, że to jest znów widzimy to po naszych klientach których, które rząd obsługujemy, że tak mówiłem wcześniej 56 lat temu ten trakt nowy jedwabny szlak to każdy śnieg oparł taką ciekawością traktował jako coś po prostu takiego nadzwyczajnego transport kolejowy z Chin każdy się zastanawiać czy jest bezpieczny np. czasie rzeczywiście tak szybki, że 14 dni przez Szanghaju do do Warszawy tam do Łodzi można dojechać natomiast później rzeczywiście ten transport rozwiną bardzo mocna i rząd chiński podtrzymał ten sposób ten system subwencji dotowania tego całego projektu oraz więcej klientów zaczął z niej korzystać nie mówimy właśnie tylko takich gigantach typu Delta 3, jaki się spółki Automotive typu BW ciało, które z tego bardzo skorzystała mówi właśnie tutaj o takich jak pani po zwykłych polskich przedsiębiorcach, którzy importują z Chin bardzo dużo różnego asortymentu rzeczywiście w tej chwili widzimy, że jeżeli transport lotniczy jest bardzo drogi bardzo szybki, że coś potrzebują pilnie na promocję co wykorzystują ten transport największe oczywiście flotowa również pewną niem 8085 % transport morski, który właśnie lot trwa tak on trwa rzeczywiście nie od 30 kilku pewno do 50 dni w zależności od serwisu się używać bezpośredniego wpływającego do do do portów polskich cieczy czy płynącego przez Hamburg n p . albo Rotterdam natomiast jest transport kolejowy, gdzie tutaj jest fajna alternatywa do transportu Morskiego bez ponad dwukrotnie trzykrotnie szybszy na to z drugiej strony są tańsze transportu lotniczego i on bardzo dobrze się rozwija też kiedyś była taka pani wrażenia na temat wyobrażeń na temat transportu kolejowego, że on może niebezpieczne okazało się jednak jest moim miejscu bardzo się monitorowaniem względy bezpieczeństwa przy bardzo cennych towarach, które tam jeżdżą z elektroniką czy Automotive są też broń strażnicy tak dalej, więc to już też bez stare wyobrażenie w ten sport jest bezpieczny szybki i rzeczywiście coraz więcej klientów wykorzystuje to już sam koniec proszę już o krótką odpowiedź co się musi wydarzyć się powinno stać, żeby ten projekt okazał się w Polsce sukcesem, ale właśnie więcej, bo w tym sukcesu niż ryzyko na pewno na pewno Polski rząd musi bardzo dobrze wynegocjować jakąś taką umowę współpracy z zasady w niej funkcjonujące na pewno też my musimy ze swojej strony też partycypować bardzo mocno w tej inwestycji, żeby się gdzieś tam nie uzależni do końca od od naszego partnera chińskiego natomiast bardzo ważne będą też uregulowania uregulowania w nim takie prawo celne, które za tym pójdą ten musi być naprawdę wszystko przecież poukładane, bo musimy być bardzo atrakcyjna dla naszych partnerów biznesowych, więc musi pójść po pierwsze, inwestycja Infrastrukturalna terminal, ale również Platformy do tego, żeby właśnie przez przełamywać szeroko szerokich torów na wąskie to jeszcze Platformy, żeby ten coraz większe planów lot towarów obsłużyć oraz rozwiązania celne, czyli pełna, chociaż to naprawdę też na co lepiej funkcjonować musimy pamiętać, że w zeszłym roku w Małaszewiczach 3 miliardy złotych za należności celno-podatkowe to nie chodzi tylko import do Polski, ale również bardzo duży szlak tranzytowy Europy zachodniej to jest nasza bardzo duża szansa na to, żeby rosnąć inicjatywa Pasai szlaku, czyli projekt chiński ten wielki infrastrukturalny z inicjatywą też finansową ze strony Chin po to, żeby ułatwić usprawnić przepły w towarów pomiędzy Chinami, a np. Europą do tego tai ta inwestycja zmierza od lat prowadzona właśnie był moment i kiedy było bardzo głośno teraz trochę ciszej właśnie tego się nie wróciliśmy bardzo dziękuję za spotkanie z rozmowy pan Andrzej Kozłowski członek zarządu relikt susy ludzi z tych moim państwowość dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA