REKLAMA

Boeing blisko katastrofy finansowej

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-07-29 13:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
11:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry zabrzan państwa na popołudnie Radia TOK FM okres wakacyjny jest dobrze porozmawiać o samolotach, a przede wszystkim samolotach firmy Boeing 707 Max, która to samolot jak wiemy mają kłopoty, a przez to cała firma jak to się może odbić na firmie Boeing, ale też na nas po prostu pasażerach linii lotniczych o tym, powie nasz pierwszy gość pan Eryk Kłopotowski ekspert ds. rynku lotniczego milioner z projektem państw przypomnijmy cała sprawa Rozwiń » zaczęła się od bardzo smutnych i dramatycznych katastrof lotniczych z udziałem tych samolot tak to były 2 katastrofy 1 w Azji 1 w Afryce doszło do nich w okresie kilku miesięcy i okazało się, że przyczyną jest wadliwe oprogramowanie samo liter w samolotach boi się czy 7 Max, czyli w samolotach, które miały być takim flagowym produktem firmy Boeing Boeing sprzedał czy tak naprawdę miał zamówienie na ponad 5000 tych maszyn te maszyny tak naprawdę miały bardzo potężnie na pędzić sprzedaż firmy i rzeczywiście wszystko wskazywało na to, że to jest nowa bardzo dobra maszyna niestety okazało się niedopracowane tym no i skutkiem tego w drugim kwartale 2019 roku bank zanotował spadek sprzedaży samolotów 35 % okres ten zakończono ze stratą prawie 3 miliardy dolarów no jak to zwykle mówimy w porównaniu z okresem analogicznym roku poprzedniego na to jest dramatycznie, bo w ubiegłym roku to był zespół ponad 2 miliardy dolarów to się jak rozumiem wiąże nie tylko zahamowanie sprzedaży, czyli kupna przez linie lotnicze tych maszyn, ale również odszkodowaniami oczywiście związanymi z tymi wspomnianymi przez pana katastrofami, ale też i tu nie wiem czy już już te rzeczy mają miejsce niektóre linie lotnicze zaczęły zastanawiać się nad sięgnięciem po jakąś formą odszkodowania od Boeinga, ponieważ chociażby Polski lot ma 5 takich samolotów i czeka na kolejne w sumie mamie ma ich 15, ale te 5 uziemione w związku, z czym musi często czarterowa, acz z innych linii lotniczych ostatnio pasażerowie lotu mogli się zorientować chociażby komunikatów na lotnisku, że rejsie odbędzie samolotem innych linii, ale przy standardzie, a Lotos no i rzeczywiście firma ponosi straty, bo musi wynajmować samoloty z od innych ni są to zarówno stratę rzeczywiście takie finansowe materialne a jakie straty wizerunkowe są też straty, które przekładają się na brak jest zarabianie pieniędzy przez pilotów czy załogi, które są wyszkolone na te ma się także tutaj na straty ponoszą absolutnie wszyscy myślę, że ten proces odszkodowawczy, jeżeli chodzi o same linie lotnicze z tym jeszcze musimy poczekać do dnia, kiedy tak naprawdę nie samoloty będą mogła wzbić się w powietrze wtedy będzie można rzeczywiście w excelu pokazać takie takie straty firma poniosła takiego odszkodowania oczekujemy w drugim kwartale Boeing już zabezpieczył ponad prawie 5 miliardów dolarów właśnie na te odszkodowania no i obiecał wypłacić w pierwszej transzy 50  000 000 na rzecz ofiar katastrof i przygotować kolejne 50 na dalsze wypłaty poruszamy się tutaj bardzo dużych liczbach i to trzeba pamiętać, żeby gdzieś te liczby sobie uzmysławiać w latach 20162018 czy w okresie tych 3 lat Boeing zrobił 50 miliardów dolarów także to jest firma, która fantastycznie rozprawa przez wiele lat dzisiaj ma ten problem, ponieważ tak naprawdę ponad 30 % całej sprzedaży zakładano, że to będą właśnie 737 Max reszta sprzedaży to są samoloty szeroko kadłubowe nowe produkty, które miały wejść, czyli nowy 777, który też ma opóźnienia ze względu na problemy z silnikami także Boeing jest w trudnej sytuacji, ale myślę, że nie jest jeszcze w sytuacji, która zagraża tak naprawdę firmy jako całość pan wspomniał o tym, że przyczyną tych katastrof i w efekcie potem uziemienia tych samolotów było wadliwe oprogramowanie to w tym lotniczym w języku się mówi o systemie no właśnie z angielska dbać, aby tak mmg sta akt jest manewr im kara stylistyki, a argument, iż system toczy się w radiu trudno opowiada, ale jak ja zrozumiałem czytając o tym, chodzi o to, że ze względu na umieszczenie silników na skrzydłach, które są trochę bardziej wysunięte niż w innych modelach samolotów rzeczywiście tam przy starcie i dodaniu mocy no jest taka skłonność tego samolotu do pójścia dziobem mocno do góry i ten system miał właśnie równoważyć tą ten efekt i wyrównywać lot samolotu, ale w efekcie właśnie dochodziło do sytuacji, w której za mocno to wyrównywanie nastąpiło w efekcie samolot dziobem spadał spadał na ziemi czy dotyczy czy może no i jest pytanie czy to rzeczywiście tylko kwestia wyeliminowania tego elementu systemu stabilizującego czy problemy się na konstrukcyjny no bo wydawać, by się mogło, że skoro tych katastrof minęło już tak wiele czasu to jest przypominam październik osiemnastego roku i potem marzec dziewiętnastego to poprawić komputer to nie jest taki problem jest to jak się okazuje bardzo duży problem tych maszyn jest bardzo dużo ten system jest bardzo skomplikowane to nie jest to nie jest taki, aby byt tworu, jakim mamy do czynienia w komórkach czy czy telefonach to jest dużo bardziej skomplikowany proces mi trudno się wypowiadać na temat aerodynamiki i konstrukcji samolotów inżynierowie, którzy spędzają godziny czy tysiące rodzinne na badaniu kształtu samolotu i sprawdzaniu co jest skuteczniejsze pewnie lepiej są w stanie odpowiedzieć czy ta konstrukcja jest prawidłowa czy wadliwa informacje, które ja mam, które ja zbieram z rynku mówią o tym, że konstrukcja sama w sobie jest bardzo dobra, czyli to przesunięcie skrzydeł umiejscowienie tych silników w trochę innej pozycji okazuje się, że powoduje, że samolot jest cichszy bardziej wydajny zużywa dużo mniej paliwa, a i to był ten główny punkt sprzedażowy dla Boeinga, czyli to, że lot otworzył połączenia n p . na London City, który jest bardzo wymagającym lotniskiem, które ma bardzo wysokie wymagania, jeżeli chodzi o utrzymywanie niskiego poziomu hałasu n p . to mógł zrobić właśnie na tych maszynach na starszych modelach tego zrobić, by nie mógł i to otwiera otwiera kolejne rynki, bo przecież lot otwiera oczy otworzył połączenia London City nie tylko Warszawa, ale z innych miast europejskich, ale to właśnie przy okazji zapytam czy na tyle dużo czasu minęło od tego uziemienia, że rzeczywiście obecny jeśli się pojawiają jakieś zakłócenia co do terminowości wylotów utrzymania tej siatki połączeń one się właśnie niem nie mogą związać z tym uzupełnianiem przez linie lotnicze tym właśnie brakujących samolotów innymi to jest pamiętajmy, że jesteśmy w szczycie sezonu letniego, czyli tak naprawdę w momencie, kiedy tych samolotów na niebie jest najwięcej parę dni temu pobity został kolejny rekord rekord liczby samolotów w powietrzu i to jest rynek, który rozwija się bardzo dynamicznie, więc tych samolotów zastępczych też jest niewiele, bo stara się pomóc wiem, że 1 maszynę przekazał gotowi w zastępstwie 77 Max lot w mojej ocenie sprawnie radzi sobie z zapewnianiem tych tych luk oczywiście jest to bardzo bardzo trudne w przypadku w sytuacji, kiedy mamy szczyt sezonu letniego po prostu w tej całej sprawie kończący chciałem zapytać o 1 rzecz, bo się, mówi że z 1 strony to tam czarno nowość technologiczna, o której byśmy powiedzieli trochę inna konstrukcja tego samolotu umiejscowienie silników oczywiście wymaga jak w przypadku gości każdego samolotu specjalnego przygotowania pilotów specjalnego szkolenia mówi się, że jednak tutaj, bo trochę zaniedbał szkolenie dla załóg, które właśnie na tych samolotach miały latać rozumiem, że teraz ewentualny powrót tych samolotów, choć myślę, że to będzie trudne dla wielu pasażerów po tym co się stało wsiąść do takiego takiej maszyny musimy się jeszcze spodziewać właśnie tego procesu rzetelnego szkolenia załóg do latali tymi maszyna to rzeczywiście wydaje mi się, że Boeing przyspieszył zarówno wprowadzenie na rynek, jaki system szkolenia część tych szkoleń odbywała się po prostu online, a żeby było szybciej, żeby było taniej myślę, że żadna firma lotnicza tego błędu nie popełni, ucząc się na błędach Boeinga sam Boeing będzie na pewno bardzo intensywnie pracował na tym, żeby pewnie zmienić przez Brenda bać się całkowicie zrezygnować z tej nazwy 77 Max będzie walczył o rynek mamy sytuację, w której w tej chwili jest tylko 2 graczy na rynku takich bardzo poważnych przy tego typu samolotach, czyli Airbus Boeing i to w mojej ocenie nie zmieni się no, chyba że rzeczywiście rząd Stanów zjednoczonych agencję bezpieczeństwa lotniczego będą tak długo naciskać tak przeciągać tę sprawę, że Boeing zacznie mieć dużo dużo poważniejsze problemy niż te obecne, bo te liczby jeszcze nie położą Boeinga, życząc państwu spokojnego bezpiecznego lotu na tę chwilę się żegnamy dokładnie pan Eryk Kłopotowski dziękuję bardzo złym, a ja tylko na informacje w radiu TOK FM po nich wracam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!