REKLAMA

Szekspir zaangażowany

OFF Czarek [Dobry Szeks]
Data emisji:
2019-07-31 20:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
49:29 min.
Udostępnij:

Trwa 23. Festiwal Szekspirowski. Gościem Cezarego Łasiczki jest Paweł Łysak, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie, juror konkursu SzekspirOFF.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do Radia TOK FM Cezary łasiczka to jest program dobry seks, a państwa, bo goście jest pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie juror konkursu czy nurtu Szekspira w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam cieszy się system zespół zaproszony jako ekspert od seksu tak co w taki program dobrym seksie, więc ekspertów od, a może pan jest ekspertem od złego seksu zawsze zaraz okaże w trakcie naszej rozmowy na ogląda Rozwiń » się pan dużo Szekspira to jest to jest przyjemność to jest trochę kara tak z 1 strony przyjemność, bo czy spełnia pewien obowiązek, a z drugiej strony po tylu latach pracy w teatrze mam też takie poczucie że, że być może teatru powinien mieć mniej w swoim życiu, że w 100 ostatnie lata spędzone głównie w teatrze zawsze w teatrze, a myślę, że jest życie poza czas wrócić, a jakie, a polityczne społeczne no właśnie, bo pan lubi się angażować tak, ale niektórzy mówią właśnie Szekspir jest takim autorem, który w pewnym sensie inspiruje albo pomaga nazywać pomaga opisywać no tak myślę, że Szekspir w ogóle jest takim jest takim przykładem takiego właśnie teatru politycznego takiego teatru który, który się nadaje do teatru politycznego i myślę też, że Szekspir przez to co się działo w dwudziestym wieku no stał się takim takim wehikułem do tego, żeby o tym, opowiadać słynna książka, którą teraz może może ktoś się trochę mniej mówi Elektra jednak przez kiedyś przez dużą część mego życia była taką bił Szekspir współczesny Jana Kotta pokazywał w jaki sposób w jaki sposób przekładać to co się dzieje dookoła to co się może dziać to co się wydarzyło w jaki sposób opowiedzieć językiem teatralny właśnie poprzez Szekspira zapewne znana jest państwo taka metafora koło historii to jest taka taki przykład zaczerpnięty z 1 z manuskryptów angielskich średniowiecznych bardzo takich dziwnych i przerażających to jest koło obracające się koło, na którym na czubku, którego po prawej stronie tego koła stoi człowiek, który ma zostać królem jest takim szczytowej w swojej potencji do tego że, żeby zostać królem na na górze koło jest narysowana cień, który króluje trzyma koronę berło po lewej stronie tego koła narysowane, który spada stroną i i gubi to berło i Korona nadal jest leżący człowiek półnagi zniszczone tak dalej to metafora, którą Jan Kott przyrównał właśnie do tego koła Szekspirowskiego i większości szczególnie w kronikach te opowieści powraca z taką opowieścią, która pozwala takie polityczne czy historyczne trudne czy straszne doświadczenie doświadczenie wojny przetłumaczyć 3 czy uogólnić w jakiś taki w taki mechanizm i przez tak, by pokazać, że ktoś coś co jest więcej niż taką doczesne polityczność czuje pan że, że jest, gdyby Szekspir i wszystko co nie jest Szekspirem dróżce, by 2 przestrzenie, że nawet to co nie jest Szekspira dowiadują się do Szekspira nawiązuje że, gdyby nie nie da się niczego innego powiedzieć nowego czy w ogóle bez Szekspira nie myślę, że tak nie jest to znaczy ja mam poczucie takie, że żyjemy w takim takim w taki z genialnym momencie dla nas wszystkich dla teatru, kiedy cały dorobek ludzkości stoi przed nami otworem tak naprawdę na jedno 23 kliknięcia myszką i że tych tych inspiracji dla teatru tych tych tekstów tych historii tych opowieści bardzo dużo, a i myślę, że dużo więcej dużo więcej rzeczy, które są, jakby już inspirowane Szekspirem teraz inny sposób inspirują czeki rzeczy, które są poza Szekspir nie byłbym nie powiedziałem tego, że ten świat dziś tam pogranicza Szekspira i całej reszty ten festiwal Gdańsk jest wyjątkowy, bo to jest jakby właśnie Szekspir jeśli zawsze zastanawiam i pytam co roku czy jakiś czas czy jeszcze można coś nowego powiedzieć Szekspirem no i oczywiście to też jest taka, że być może teksty pozostają te same, ale one nabierają innego znaczenia zależność od kontekstu zaś tego w jakim państwie czy w jakim momencie tak kupiec wenecki, który nas czeka tutaj w Gdańsku ponoć co innego znaczył przed wydarzeniami w Białymstoku i coś co oczywiście no to tak dokładnie tak jest to znaczy od tekst za każdym razem tekst czegoś nas uczy wielkie teksty coś mówił jest od od od dawna od kiedy jestem w trakcie, kiedy reżyseruje jestem przekonany o tym, że nie ma innego teatru niż teatr współczesny, że także z 1 z najbardziej współczesny ze sztuk z tego powodu, że czytamy teksty myślimy o nich, ale równocześnie czytamy gazety oglądamy telewizję myślimy o czymś przy piciu kawy, kiedy inny reżyser idzie na przejazd na piesze właśnie propos picie kawy jak reżyser idzie na kawę, kiedy reżyser idzie na próbę jest naładowany tym co się dzieje co się wydarzyło co się dzieje w świecie rockowa i w ten sposób rezonuje z tekstem rozmawia z aktorami, którzy również przy tej kawie poczytali Przyby obejrzeli i dziś w tym jest w tym w tym całym ciele powstaje napięcie, po czym wieczorem spotyka się z widzami, którzy dokładnie rolnictwo swe mecze współczesnym i w ten sposób, by w trakcie w czasach komunizmu czytaj cenzury takiej, która w, które dziś w teatrze obowiązywała ludzie tym tekstem porozmawiać o zupełnie na temat zupełnie innych rzeczy tak samo dzisiaj pytanie, który skrył się często zdarzały zdarzały, a mianowicie wierność autorowi o to w jaki sposób w jaki sposób ten tekst, by pokazywać być wiernym w zawsze jakoś jakoś bawiło, bo tak naprawdę tutaj nie jest tak nie do końca takim miejscem, gdzie przychodzi się wysłuchać znane rzeczy winnej interpretacji tak jak nie wiemy etiudę Chopina znaczymy jak ktoś wspaniale ją pokazuje, że to jest raczej takie miejsce, gdzie odnosił się tego intelektualnie, wyciągając stos tekstów czy opowieści co jest dla nas bliski jest dla nas dzisiaj gorące, a tak to zawsze działały też tacy mocni wcześniejszych też kultura powinna łączyć, ale wydaje się coraz bardziej nas dzieli no na to pytanie też, by co to kultura jest gdzie tam są te, gdzie są te banki myślę, że Szekspir jakość oczywiście też łączy, bo ta otwartość Szekspira na na takich kół takie poczucie wolności na to, że np. miłość jest ważniejszy od władzy to są takie rzeczy, które pozwolą na sport, które pozwalają ludziom się łączyć być może to jest też, jaką siłą, którą możemy dzisiaj Szekspir, bo pozostajemy w bankach pozostaje jakiś różnych systemach wartości niż się w nich się umacniamy, a no i teraz jakoś trudno jest dialog może dlatego Szekspir jest bezpieczniejszy, bo zawsze można powiedzieć, że to jest coś z przeszłości, ale jeżeli weźmiemy współczesnych autorów no to zanim jeszcze często spektakl jest gotowy już mamy problem no tak, ale my w naszym pięknym kraju bardzo często też, by tutaj można nawiązać również do spektaklu klątwa z mojego teatru, a dokładnie i ja myślę, że to jest problem też taki, że w, jaki sposób staram się staramy się wymyślać przyszłość i ta przyszłość tych różnych projektach jest bardzo różna mamy w tej chwili przyszło jakoś fundowaną, a na takiej bazie ojczyzny Boga krwi i rodziny honoru, a być może ta ta być może właśnie ta wizja, która bardzo odpowiada dużej grupie osób powoduje to, że myśli też jakieś innej wizji takim też rozumiem że, gdy dialog można stępić pomiędzy wizjami, a nie ani w ogóle znaczy, jakby dla mnie dialogi jakąś taką z kimś takim marzeniem jest takim punktem dojścia z taką rzecz idealną, ale z drugiej strony dialog musi być pewny jak takich czy na równych racjach, jakby pewnych na takich dać coś musi za tym stać byśmy mogli dogadać w wobec różny światopogląd wydaje się że, żeby dialog miał jakikolwiek sens to obydwie strony powinny zostawić sobie, chociaż odrobinę miejsca na torze zakładam, że być może da się do czegoś przekonań może to nie wydarzy, ale zostawiam sobie taką furtkę, że jeżeli argumenty do mnie trafią to pozwoli się przekonać tak absolutnie to jest test czy też taka zasada racjonalności myślę, że jesteśmy też niesłychanie emocjonalnie w tych wszystkich sporach i że z tym opcjonalną ości to się bierze, że bardzo czas jakiś ich racjonalne argumenty nie nie docierają zawsze takich w takich dyskusjach dochodzi do punktu edukacja czytanie książek krytyczne podejście do rzeczywistości to takie wydrukować człowieka, żeby się, że nie da sobą manipulować tak, żeby nie dał manipulować swoimi emocjami, a i mówiąc edukacja ta wspólnota edukacja edukacja to nie takie, że tak można łatwo łatwo zrobić Okaj niech coś zrobił w szkole, żebyśmy linii rada, ale myślę, że tutaj teatr również Szekspir jako takim językiem takim narzędziem, który otwiera nam głowy nie tylko młodzieży tak, ale nam po prostu do końca życia przez całe życie otwiera nam ból pokazuje różne punkty widzenia to jest stąd to dlaczego również jako człowiek reżyser wybrałem teatr, dlatego że mam takie poczucie, że to jest taka przestrzeń do dyskusji testy przeszli do sporu jest taka, że przestrzeń do mówienia o najbardziej bolesnych najtrudniejszy rzeczach rzeczach takich najbardziej nie do przyjęcia, że jak najbardziej kontrowersyjnych właśnie przestrzeń teatru kiedy, jakby to wszystko co się wydarza wydarza hipotetycznie po prostu jest jakimś takim laboratorium kiedyś może wydarzyć możemy zobaczyć możemy ocenić i mieć własne podejść do tego to są również te również ten mechanizm Szekspirowski bez większych mając szekspirowskiej spotkał się z taką opinię, że do teatru chodzą tylko frustraci w wiedzy, chyba że dyrektorzy teatrów jest frustrata lub bardziej, a no tak pewnie było tak pewnie też było w teatr Polski ta w segmencie straci bardzo znaczenie w dziewięćdziesiątych latach może wtedy to zostało powiedziane bardzo wielu moich kolegów, gdy przestało interesować teatr ludzi siedzeń zaczął interesować tym, że można coś stworzyć realnie tutaj, a na świecie wokół siebie zmienić ten świat, ale myślę, że te coraz bardziej staje się kimś takim narzędziem zmiany i myślę też, że w jakimś niesłychanie ważne w tej chwili te w momencie straty i jest niesłychanie silnym niesłychanie silne oddziaływanie i mówię to również do świadczeń z tego w pracy swoje w teatrze powszechnym w Warszawie w tym co robimy mam takie poczucie, że może coś realnie, że coś realnie wydasz nie ma zagrożenia właśnie, że w pewnym sensie w tym momencie na razie tak powszechny trochę jest z tą klątwą kojarzony dotąd jak Janusz Gajos, o którym przez lata się turecki był albo albo Janku prawda 4 pancernych nie oczywiście jesteśmy zamknięci w jakiej bańce oczywiście, że mówiąc też o tym, o tym utrzymywaniu dialogu, że też wiele w jaki sposób przerwał czy został zamknięty czy został utrudniony, a z drugiej strony to, o czym mówię, czyli wymyślanie przyszłości byśmy powołali coś takiego się z forum forum przyszłości kultury, jakby myśląc o tym, aby myśleć po prostu żeby, aby myśleć o tym co ma być świecie wdaje się też główna główna główne zadanie kultury tak jak słowacki pisał pomyśl o tym co będzie w Polsce za 200, ale to co się wydarzy, gdy kryzys klimatyczny to co się, gdzie jest to co się dzieje w Polsce nie wiem teraz wokół LGBT SEG takie rzeczy, które dziś na przyszłość projektują i gdzieś na dziś oczywiście, że być może jakiś bańce ale, ale myślę wydaje, że również można wymyślić taki spójny spójną wizję tej tej przyszłości nie ja nią zawalczyć o myślenie spójne wizje przyszłości to co aktorzy to dyrektor teatru, który ma umożliwić stworzyć pole reżyserzy, gdyż telewizory tak widownia, bo to jest, bo to jest pytanie to jakby daje etat może być dialogiem także 6 minut w teatrze powinien być dialog, jaki dialog jak wychodzi aktor na scenę widz siedzi najwyżej po klasie nie wie może coś zakrzyczeć hańba hańba albo albo ten, ale by jak by cała działalność teatru powinna być jakiegoś rodzaju jakimś rodzajem dialogu im do tego dialogu zapraszamy właśnie w ramach tego forum zapraszamy widzów 3 naukowców artystów czy Stowarzyszenie działające, a i rozmawiam też o tym co robić w teatrze stąd też pomysł na premierę następne macierzystego z tej dyskusji wychodzi dla mnie jakaś niezwykle fascynującą rzeczą jak by jak zrobić to, żeby wspólnie wymyślać program teatr, jaki większej grupie właśnie, która się składa również widzów również, jaki towarzyszy również wysoki ludzi jak realnie jak realni realny wpły w mają widzowie tylko taki, że ich głosy są wysłuchiwane, jeżeli to wieś jest także zależne na dyrektora teatru czy panowie chciał mieć tak panie dyrektorze, a może, a może, by zrobił na jesieni lub pan doskonale się na Zachodzie Europy daje się nie oczy może coś Bonapartego tak świetnie FF oczywiście to jest trudne i że to jest i że to jest gdzieś się, gdyby też, choć pewną autonomię, bo jest oczywiście absolutnie nam artysty to jest także artysty jakoś maszynką to jest także n p . nie wiem, że nie wie, że będzie pan mówił jak pan prowadzi audycję pan będzie nie dostawał po prostu wykaz tematów i sposobu prowadzenia rozmowy taka zostaje stref czasowych słuchacze przysyłają chcielibyśmy o tym, o tym bardzo proszę no właśnie, czyli temat ta rośnie, czyli temat n p . nie ma tak powstały Bachański tematów feminizmu czy tak, bo jest fajny gość to, żeby zaproszona proszę bardzo czytelna jest redaktor pani egoizm nie to jest jakoś też taki fajny reżyser jest fajny temat tak to gdzieś pada jestem odważny to czy fajny ważne w tej chwili w ten sposób bańka powstała w ten sposób postać Hanki Mai Kleczewskiej my mamy hasło feminizm faszyzmu, a i też pomysł na tę, a na te konkretnie ani inne teksty był pomysłem albo Dyrekcji albo albo twórcy gry w tym przypadku okres 2 pomysłami twórców także gdzieś tutaj jestem to spotkanie ta autonomia, bo nie będą jeśli ktoś przyjdzie powie chciałbym śluby panieńskie notek to nie jest to nie ta przestrzeń dyskusji możemy zrobić pańskie pytanie czemu, o czym tak nie proszę bardzo drogimi śluby panieńskie, ale nie chcą się Strzępka Demirski Stali tak może być państwa mają gości jest pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie juror konkursu Szekspir off w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego większość wydają się większość dyrektorów teatrów do zatrzymuje się w tej przestrzeni teatralnej, jeżeli chodzi o działalność pan się robi sporo, żeby wyjść tego teatrum i wtrąca się pan tak jak trochę też Włosi napis, ale wtrąca się pan w dzielnicy miasto i państwo w tak no jakoś pan tak jak zawsze miał też takie takie poczucie, że teatr jest, że ta ma obowiązki wobec wobec społeczeństwa wobec podatników wobec jakiejś wspólnoty i że teatr jest pewnym pewnym pewnym takim wehikułem zmiany czy z takim miejscem, w którym rozmawiamy o tym co nas dotyczy, o czym w takim, w którym rozmawiamy o tym, cyniczna mnie najbardziej bolesne najbardziej trudne, a i, że też właśnie to co jest jakieś ważne, żeby też tego teatru nie zamknąć w jakimś jakieś takiej artystą ski pułapce, żeby też być dostępnym, żeby też być powszechnym co śmieszne akurat powszechny po grecku to jest katolików z, a teatrem ten nasz teatr powszechny tak właśnie tak powszechne tak się staramy działać nie jest łatwe nie zawsze jest łatwa, ale tak się staramy działać no dobrze, ale rozumie, że to łatwo jest powiedzieć pewnie ktoś dziwi właściwie mógłby powiedzieć to znaczy, że pewnie nie ma pan wystarczająco obowiązków skoro zostały zostaje jeszcze czas na to, żebym no właśnie stara się działać no to jest ten to jest to jest niezwykle wymagające bardzo dużego wysiłku to na różnych polach, bo to wymaga wysiłku nie tylko ode mnie, ale przede wszystkim gra wymaga wysiłku c zespół teatru od działów różnych coś takiego w trakcie jest także powstają przedstawienia oczywiście ogromny wysiłek związany z pracą nad przedstawieniem, ale w momencie, kiedy powstaje przedstawienie to on w sposób powtarzalny wyznacza się godziny wszyscy znaj swoje funkcje wszyscy znają swoje zadania co do milimetra po prostu musiał się na tyle na tyle być skoncentrowani, żeby je co wieczór wykonywać i powtarzają to przedstawienie grane jest np. nie 20 × bywa grany z 60, aby w razie grany jest 300 tak jak miałem takie przedstawienia jest proces powtarzalne w momencie, kiedy pracuje się niewielu dziś na ulicy tak jak prowadziliśmy festiwal otwarta Ząbkowska wystawa miasto szczęśliwe na Pradze, kiedy robi się właśnie dziś projekt przestrzeni ostatnio pokazywaliśmy filmy Michała Zadary, który nakręcił dotyczące smogu to są takie projekty jednorazowe i one nie są powtarzalne, ale wymagają tyle samo prawo co oczekuję red co przedstawienie ale, ale za każdym razem po prostu szuka się czegoś innego nastąpi jakieś niezwykle ważne, żeby być razem wspólnie staramy się robić robić wspólnie i jakoś, a w taki sposób, żeby nastąpiło również miał sens lubię te wasze działania, które włączają lokalną społeczność np. nie wystawianie kapliczek, które poza mieszkańcy mogą zniszczyć w bardzo interesujący pomysł takie KE kanalizacja irytacji mieszkańców no robimy robimy wiele rzeczy dla mieszkańców robimy wiele rzeczy również z mieszkańcami i też w ramach otwartej Ząbkowskiej szybko zrobić takie rzeczy, pomagając mieszkańcom w tym, żeby zrobić to, czego chcą nam, żeby oni wymyślą jakiś projekt myśmy dawali do tego ludzi i a działali działali razem z nimi notes też pytanie, jakby też nie, bo jak od dłuższego czasu dawnym takimi rzeczami pracuje pytanie na ile rzeczywiście ten wpły w sztuki realny na na rzeczywiste w jaki sposób rzeczywiście ci poprzez takie działania się coś zmienia, a ja się też w jaki sposób jesteśmy wszyscy trochę sfrustrowani tym co się dzieje w Polsce jestem dyrektorem moc lat 20 jestem reżyserem mamy rodzaj miejsce, z którego mogę mówić, z którego mogę, w którą mogę działać również zapytać społeczne staram się troszczyć grupy wykluczone tak nagle po tych 20 latach mamy rok rok 2015 nagle czy myśli nie jak źle wszyscy działaliśmy tak jakoś wcześniej, bo od oddaliśmy się od od ludzi nie wiem być może ten tata bezpośrednia demokracja polegająca na tym, że 1 człowiek każdy z ludzi przychodzi do teatru tym, że jest w teatrze, że kupuje bilet do tej głos na stan, że może gdzieś to zostało jakoś niedoceniane w ten dialog trzeba rzeczywiście nawet nie dialog pomiędzy ideami tylko po prostu dialog z ludźmi i otwarci na bliższe potrzebom może gadaliśmy z ludźmi, którzy mają podobne po pokonał właśnie ta twarz tak żeśmy się po prostu nagrali sami ze sobą nie wiemy kim są ci, którzy głosują na kogoś innego się budowało kilka kilka kilka krajów także wszystkim się wydawało, że jedyne, czego potrzeba do życia to jest szczęście ty, dlaczego lek. Pendolino i autostrada do Berlina tak nagle pokazał, że taka co wielka grupa ludzi, która w ogóle ma wnosi, bo nigdy tego nie skorzysta ABBA albo skorzystać, żeby wyjechać albo skorzystać, żeby wyjechać nie wrócić tutaj kiedyś takie badanie, gdzie autor sugerował, że autostrady to właściwie, jakie mają teraz pieniędzy, bo to pozwala przemieszczać ludzi z mniejszych miejscowości właśnie do dużych ośrodków albo za granice natomiast, żeby zbudować tkankę społeczną to trzeba było te pieniądze wpompować w lokalne społeczności no ja myślę, że też bym coraz bardziej musimy myśleć o takim świecie po wzrostu to znaczy Dave coraz bardziej widzimy do mając zakomunikowane tak naprawdę 20 lat na to, żeby coś zrobić może tylko 12, że w ogóle nie wiem rozbudowywanie transportu rozbuchane rozbuchane gospodarki, że cały ten wzrost jest czymś co doprowadzi nas to do katastrofy, więc być może ten tata ten pomysł na poz wzrost właśnie na lokalność na to, żeby nie wiem jeść znowu owoce w polskie wtedy, kiedy one dojrzewają a kiedy ustalone przez rząd cena inwestycji takich, na które nas stać, a tak ani transportować z najdalszych okolicy i Chin może to jest jakiś pomysł na świat też tym bardzo się w tym teatrze tym w naszym teatrze zajmujemy po wydaje się, że ten, że te tematy związane z ekologią związane właśnie ze wzrostem związane z takim końcem kapitalizmu z jakimi podstawowymi tematami, bo one rzutują one również oddziałują na wszystkie inne tematy choćby na to co się działo w Białymstoku pośrednio również, ale czy takie tematy jak właśnie ekologia jak kapitalizm post kapitalizm czy no właśnie niuanse związane z demokracją to nie są tematy dla publiczności wielkomiejskiej do tego jeszcze odpowiednio wyedukowane i nie tylko w powietrznej szkolenie czy uniwersytecką, ale też w sensie wrażliwej społecznie, czyli znowu zamykamy się w elitarnych bani tak tylko pytanie właśnie do 3 do wszystkich to znaczy abym, jakby nie tutaj ja uważam, że podstawowym błędem jest nie niedocenianie widowni za przemówienie no to ci ludzie tego nie zrozumieją, bo to nie jest dla nich tak, by jak dyrektorzy teatru tak zacznę mówić to znaczy rzeczywiście jest jak z nimi niedobrze wydaje się, że te tematy one muszą wejść miał tak ostatnio reżyserował w teatrze w Bydgoszczy sztukę o roślinach o o takich relacjach między gatunkami o tym czy rzeczywiście człowiek z panem stworzenia o tym czy człowiekowi wolno więcej, a roślina mniej czy może z nimi działać tak dalej i przyjechał do Warszawy były premier bardzo zresztą ciekawa wyzwolenia Annę Augustynowicz taksy pomyślę to są bardzo podobne tematy czy nasz naród zwiększyć możemy innymi ludźmi rządzić, a czy jak relacje między nami innymi narodami sem nagle z latem mówiło się na poziomie narodów dzisiaj np. rozmawiam o tym na poziomie gatunku Vitesse jakaś taka przestrzeń, w której a oczywiście Kimi krokami ludzi można tylko zaprosić takiej rozmowy takie myślenie to jest to zatem te same tematy, które lokujemy co kilkaset lat od paru tysięcy lat ja się zwykle tak okrętem, przywracając do Szekspira wszystko są ciągle te same tematy po prostu rusz dlatego eksperci siedziała, bo prostu on tam on tam powiada cały czas te same historie różnych szatach i w różnych konfiguracjach, czyli toby znaczyło, że Szekspir albo teatr nie działa, a no, bo chcielibyśmy jakoś wyjść mądrzejsi w pewnym sensie tak czuje kinami odmienieni to ludzie mają od od paru tysięcy lat te same problemy także to raczej świadczy o tym, że jakoś generalnie nieduże możemy zrobić nie wiem jak to czy nie chce tego tutaj mówić, by artystycznie, ale trochę także rzeczywiście jakiś cel dziś czas ludzie orientują się, że ciągle mówią tym samym, a co prawda w różny sposób, ale ciągle mówi o tym, sam Szekspir korzystał z różnych stary historię był 1 z największych takich złodziei historii, a cudze historie opowiada nowy sposób my znowu jego kradnie jego historię, żeby jakiś sposób opowiedzieć o tym, świecie, a jak było źle tak było źle nie wiem czy jest postęp na świecie pewnie jakiś jest jak żyć na pewno pustaki z szefem jest tak pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie jest państwa i moim gościem Paweł Rusek jest jurorem konkursu Szekspir off w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego, który trwa wciąż do niedzieli w niedziele dowiemy się kto, które przedstawia odjedzie on wyjedzie stąd nagrodzona, ale pozostało jeszcze wiele wspaniałych rzeczy dzisiaj Hamlet Mai Kleczewskiej produkcja teatru polskiego w Poznaniu zbiera się pan tak bardzo jestem ciekawy niestety nie byłem na na premierze spektaklu Mai, ale dużo o nim czytałem dużo wiem również, ponieważ mają bardzo dużo pracuje u nas w teatrze bardzo często pracuje mamy kontakt jest też w trakcie przygotowań pomysłów też jakoś słucham tego na bieżące jak jak to powstawało bardzo z maja w jako reżyser jak czeskie reżyser bardzo ciekawe też momencie swojego swej kariery artystycznej wybiera takie bardzo nieoczywiste sposoby kontaktowania się z widzami to jest Hamlet, który mówi jakimś nowym świecie poszukiwanie nowego człowieka z tego co zrozumiałem no i chodzimy i wybieramy sobie swoją ścieżkę w trakcie tego spektaklu ze słuchawkami na uszach możemy słuchać słuchać pewnej, jakby przedzierać się przez ten gąszcz informacji bodźców i znajdować swoją swoją opowieść bardzo też czeka pytam o to dlatego, bo kim rozmawiam z pewnym pianistą kanadyjskim który, słuchając opowieści o tym w jaki sposób polscy niektórzy polscy artyści podchodzą do Chopina różnych eksperymentalnych pomysłach powiedział taki trochę z pań zbulwersowany bardziej zdziwiony mówi wy Polacy już, bo naprawdę macie pomysł na tego Chopina -li i był jednocześnie bardzo zdziwiony, bo wyczułem, że on mówił przed Chopin to jakby bez udziwnień Ania żyje tego słowa na razie to jeszcze jest ocean tak, a już kombinuje już tacy się znużeni już tak klasycznie zagrać już to się trochę oddział zastanawia się czy ma pan wrażenie, że może w teatrze też podobnie, że już tak ktoś młody reżyser już mówimy nie jak tak wziął klasycznie te kostiumy jak już umieszcza współcześnie no to już jest okay, ale to już minie wystarczy to teraz muszę iść w i no video projekcja musi być tak jedno już najnowsze technologie najlepiej, żeby się tam waliło paliło oczywiście publiczność postawimy na scenie aktorów w ogóle doszła je i t d. no to co będę dopiero awangardowym reżyserem to jest bardzo to pan pytał to jest bardzo ważna rzecz treść to co trochę wracamy do początku też naszej rozmowy, bo to jest pytanie o to czy teatr jest sztuką autonomiczną czy jest tylko sztuką wykonawczą, bo to po by pokutuje u nas od dawna taki właśnie przeświadczenie, że po prostu jestem jakiś wzorzec na interes teraz aktorzy reżyser po prostu wychodzą i staraj się otworzyć na jak można, czyli właśnie nie wiem zagrać Sonatę Beethovena albo albo albo Chopina i to, żeby się to wydarzyło natomiast mam też takie poczucie, że twórcy też tak sądzą, ale widownia też jest coraz bardziej tego przyzwyczajona, że ta sztuka autonomiczność tak naprawdę tekst może być może być inspiracją tekst może być pewnym materiałem do przetworzenia tekst może być czymś co się chce coś co właśnie dużo bardziej nas dotknie, bo pytanie to jest trzyma ten tekst stawiamy ze względu na jego piękna czy stawiamy ze względu na piękno języka frazę czy wystawiamy ze względu na piękno świata przedstawionego już tak może być też takiemu teatrowi nie odbieram nie odbieram prawa dobycia, ale i, ale mam poczucie, że to co w tej sztuce może właśnie zmieniać nas to jest w tej sprawie to jest interpretację pytanie właśnie daleko może ta interpretacja ja mam poczucie że, że może iść daleko oczywiście jest też taka funkcja teatru edukacyjna taka, żeby zapoznać kogoś z tekstem, ale bądźmy szczerzy tekst się bierze czy tak każdy go sobie może przeczytać i niekoniecznie musi być także musi ten tego tekstu dowiedzieć dowiedzieć ze sceny i jest jakiś materiał, który inspirację wydają się tutaj na tym festiwalu właśnie takie rzeczy również pre daleko tekstu odchodzą są niezwykle ciekawe innych, bo nie ma tak tak, ale że, kiedy ja znam tego Szekspira już na różne sposoby ktoś w jaki sposób osobistego pokazuje nawet nie wiem tak właśnie na projekcie jednostek przedstawi było na projekcjach zupełnie bez tekstu jak, korzystając z tego bagażu, który mam sobie po przeczytaniu 3 wyższych wspiera znając ten tekst wydają się to niezwykle ciekawe i niezwykle inspirujące, ale teatr jest dobrą przestrzeń do tego musi też zdolność kraju przestrzegającego i tego i dowody na te Szekspir właśnie, ponieważ co robił Szekspir Szekspir, a właśnie dokładnie robił to, o czym rozmawiam zawładnie, by 1400 umysły w walkach, ale nie historia Hamleta to jest historia, której opisana w kronikach w Krynkach skandynawskich historia Lotusa, który przeczytał sobie Szekspir zrobił po swojemu interpretując, niszcząc zmieniając, zmieniając czas, zmieniając realia, czyli tak naprawdę Szekspir również działa w ten sposób, że brał literatury, która w, jaki sposób sprawowała opowiada swojej historii wydaje się równie uprawnionym do tego jesteśmy my, aby tą, aby wziąć zmienić pokazać inaczej na 1 z pytań przy Szekspirze, bo jeśli ktoś mówi Nowak wziął co i co z tego zrobił mówi się pokaz grup lub co chcesz pod warunkiem, że jesteś gorszy artystą, ale jeśli chodzi o Szekspira to trudno się to trochę porównywać, ale mamy przykład Słowackiego słowacki, a przeczytał Makbeta napisał Balladynę, a no i może jest trochę gorszym artystą niż niższych nawet my jesteśmy naprawdę biegu przy Słowackiego ukształtowani na straży przez nie, że właśnie może lepiej przez Słowackiego Mickiewicza, którzy jakiś temat będą dyskusje, więc mam wrażenie, że te inspiracje czy to branie czy to nie wiem zmienianie żonglowanie tym przepuszczanie przez siebie jest rzeczą jak najbardziej sprawiedliwe w teatrze a czego panu brakuje w teatrze teraz czasu brakuje wody na wszystko, ale to jest no to jest pytanie czy myślę nad tym, czego brakuje w teatrze no może mi brakuje tak w ogóle w teatrze brakuje mi odwagi to znaczy dla mnie konwencjonalnych zabija teatr dla mnie zawsze miał takie poczucie, że w momencie, kiedy ludzie idą do teatru, żeby kulturalnie spędzić wieczór, a i 15 minut po spektaklu już nie pamiętają co widzieli, o czym się do nich mówiło na temat wrażeń dysk wieczór wieczór stracony i że to również te pieniądze stracone włożone w to jeśli to jest działanie lekarz komercyjna to wysoka natomiast jeśli jeśli te pieniądze są właśnie wydane po to, żebyśmy ciebie jako jako rzecz artystyczna ambitna no to powinno coś zmieniać, więc myślę, że jakby bardzo się obawiam konwencjonalne ości brakuje mi odwagi śle nam odwagi w teatrze często myślę, że również teraz w tych trudnych czasach, a pojawia się coś takiego jak autocenzura obawa mimo tego, że starają się wszyscy być odważni dzielni w teatrze i nie bać się tego co może zrobić minister, zabierając dotację, ale te taki moment, kiedy dziś autocenzura bardzo często się włącza to może zniszczyć sztuczne, które ten moment, kiedy ziarno od Plewa uznałam, że tak może tak, ale rośnie marzyć, bo ci, którzy teraz pewnie to auto autocenzury włączają pewnie za lat kilkanaście okażą się bohaterami, mimo że zgłoszą się jako głównymi walczącymi właśnie, a nie nie trzeba się nad nimi pastwić, bo ludzkie ludzkie różne uczucia są są zaczynał też ludzi wiele kosztuje, ale jak pan mówi o tych Plewa i ziarnach to myślę też, że to jest niezwykle ważny czas myślę, że to jest również bardzo dobry czas lata, dlatego że teatr zawsze się rozwija właśnie w tych trudnych czasach, kiedy trzeba było właśnie dziś odwagi pierwsze było się zderzyć z czymś Tadeusz Kantor zawsze mówił artysta musi mieć jakiś mur, w którym w, których wali głową i takie mury powstaje dokument posiada przepaść czy dobrze czy do sztuki to lata to Super tak, jeżeli chcesz festiwal zrobić proszę bardzo, ale kombinuj sobie pieniądze minister zrobić spektakl taki, który ludzie zapamiętają to dobrze, ale pamiętaj, że może pan zostać jajkiem w głowę albo jakiś protesty w sprawie się spóźnić na próbę no to nie jest dobre to nie jest dobre, ale z drugiej strony to wymaga również odpowiedzenia sobie na podstawowe pytania i a i determinacji i jak wyjaśnienia sobie po co niczego robić jeśli się uprawia sztukę po to, żeby być głaskane, żeby dostać dużo braw dużo pieniędzy, że było fajnie to w pewnym sensie czy widzi, że to sensu nie ma, że dużo rzeczy dużo bardziej sensowne natomiast kończy kiedyś coś walczy to taki ma przypominać tak mam przynajmniej gdzie czeka w kontekście tego co pan mówił wcześniej czyli gdyby ta konstatacja, że coś robiliśmy źle skoro obudziliśmy się w takiej rzeczywistości no ale znowu teraz pytanie jak robić ten teatr im dla kogo go robić dobrze może dla tych drugich tak to nazwijmy, ale z jakich narzędzi używać nowo dla tych, których znamy te narzędzia mamy znamy wiemy jak się z nimi komunikować tak oni to zrozumieją to jest pewien klub, w którym sobie rozmawiamy, ale teraz jak dzieci nauczyć tego języka się nauczyć dokładnie też testy co najbardziej w tej chwili zajmuje nas zajmuje też jako grupę i często, kiedy mówimy o przyszłości i często, kiedy mówimy o tym, jaka przyszłość powinna być, kiedy np. mówimy po wzroście, kiedy mówimy o takim odejściu od tej filozofii niż podboju zdobycia rozwoju dominacji hierarchii na na korzyść jakiegoś takiego, jaki się Patrii jak i zrozumienia dania głosu ludziom wykluczonym współdziałania opieki, a na to, że jakiś zarys takiej przestrzeni, w której nagle potrzeb warto coś zrobić warto się z tymi widzami komunikować i szukamy jakiś narzędzie właśnie to pokazać również się zmienia strat również, zmieniając sposób pracy na studiach za 6 mówi zawsze słyszałem starcie nie ma demokracji jest reżyser aż tak słucha my teraz pytanie oczywiście w teatrze nie ma demokracji, bo dyrektor teraz pytanie teatr powszechny walczy o demokrację w Polsce i 3 możemy dziś w teatrze nie ma demokracji czy mam możemy powiedzieć o tym, że robimy sztuki które, które w sposób przygotowywani są demokratyczne prawda tutaj tutaj z owych w sposób naturalny staram się znaleźć inne narzędzie poszukać tej demokrata albo powiedzieć jasno, że tak w teatrze nie ma demokracji nie może się na to zgodzić jeśli mówimy o tym, że okres pewne dzieła o demokrację to sobie tam jest, ale tak naprawdę w tym swoim życiu to wiem jednak, że musimy po prostu działać demokratycznie, ale skutecznie niektóre przestrzenie jednakowoż właśnie wymagają braku demokracji, żeby funkcjonować, ale te pytania o to w jaki sposób demokracja może wejść i musi tam wejść w jaki sposób czy tak jak w Polsce no tak wszyscy wiemy, że jest, ale wiemy też to pociąga za woreczki nie no właśnie dyrektor USA i tak decyduje oczywiście opowiadamy sobie tutaj, a ty, bo testy skomplikowana sytuacja jeśli mówimy o demokracji w teatrze czy w czy jak w relacjach w pracy na teście z tak skonstruowane prawo, że wszystko odpowiada jak dyrektorzy dyrektor popsuł Predazzo wszystko przyszli nie wiem ktoś coś z pracowników taka sytuacja 1 z teatru czy ktoś coś źle pos powiesił, który z pracy w ogóle idiotycznie nie mówiąc o niczym nikomu to spadło na na aktora co się stało to dyrektor pierwszy został oskarżony, który w ogóle nie ma przy tym nie była nim do tego pomysłu na nie być taki pomysł jak dyrektor wszystko odpowiada i rzeczywiście tak to prawa ZUS ułożone, ale no, ale też jak ta hierarchiczną ość jakaś taka despotyczny dyrektor po prostu to jest koniec to jest koniec tych czasów dają się, że wchodzimy w jakieś nowe czasy musimy o tym, inaczej myśleć, gdzie musimy dużo bardziej uzgodnić wszystkie rzeczy, które się jestem też w jaki sposób zgodnie też chce sposób uzgadniania dyrektor dopuścić czy no właśnie na to są te testy te procesy demokratyczne jest zawsze jest niezwykle niezwykły niezwykle długie żmudne i nie mają czasu pamiętam czasy Solidarności strajki studenckie czy się zagadał po prostu śmieć od dawna, ale to po prostu to były niekończące się 12 godzinne jak wszyscy ciężarną przed żydowską za mordę, bo dużo łatwiej tak jest pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie juror konkursu Szekspir off w ramach 2003. festiwalu Szekspirowskiego jest państwa moim gościem w programie dobry seks rozmawiamy o teatrze czy do Szekspira trzeba dorosnąć czy to jest jakiś stopień, że jeżeli jest reżyserem, a może aktorem ma może dyrektorem to to nie jest także można go sobie wziąć i z nim jakoś się zmagać się to jest trzeba do pewnego momentu jakiegoś etapu dojrzeć dopiero wtedy, że Szekspirem się właśnie zmaga się ponosi klęskę bardziej niż z innym tytułem seks jest trudne ja też w reżyserii kilkakrotnie Szekspira też zderzyłem z tym mocno czy trzeba dorosnąć jednostek 1 z książek Szekspira od dramat Szekspira, którą kupiłem mojej córce była mała to były bajki, które były takimi kilkustronicowy mi streszczenia mi historię okazało się, że temat miał wtedy nie jest 56 lat czytam to bardzo to podobało, więc te od te opowieści sami są ponadczasowe natomiast oczywiście także tam rynek ogrom ogromnie języka ogrom spra w na, toteż trzeba mieć jakiś pomysł, który jest adekwatny do tego co się do tego co jak jest w sztuce do czego widz jest nieprzyzwyczajone, jaką ma, jaką ma wyporność i wrażliwość Hamlet bez skrótów to jest około 5 godzin i sztuki są takie duże wydaje się, że trzeba też na jakiś pomysł wydaje się, że ten tata lawina języka, a jakiś czas nie poradzić pracowałem w szkole pod pod opieką prof. Gustawa Holoubka wybitnego aktora, który pracowaliśmy z młodymi aktorami Kretem były monologi w ramach Julia jak oni mówili jak to jest tyle gadamy po prostu języki w ogóle niemożliwe na cokolwiek powiedzieć, ale pomyśl o tym, jakby to jest także macie za dużo tekstu uznać za mało tekstu tak bardzo was jest tak wiele emocji co chcieliście więcej mówić są też jakiś jakaś jakieś sposoby na to z rynku akcji zawsze jeździ to jest taka fajna Polsce oferta Super, ale wiemy już jest fajny no i stąd, że rzesze wypowiada się wypowiada, ale też rybą tak też ciekawe, by były zrobiły Piter bruk z najwybitniejszych reżyser Szekspirowski robił sen nocy letniej i tam właśnie te powinny te monologi kochanków w lesie to bieganie on kompletnie przez nie zajmują się tekstem wyreżyserował całe przedstawienie opiera się na taki etiuda właśnie na budzeniu się w zasypianiu gonieniu pożądaniu i t d. i zrobił próbę, na której aktorzy zagrali cały sen nocy letniej Religa 2 godziny bez kompletnie bez słów, po czym dołożył tekst czy ten tekst, bo wypowiadane jako taka rzecz dodatkowa jakieś takie dopełnienie sytuacji jest też w tym jakiś sposób znalezienia znalezienia próba znalezienia sposobu na to na tę na tę opowieść właśnie opowieści, bo jeżeli uznamy, że jednakowoż tekst jest pewną opowieścią bardzo precyzyjną miną często brakuje albo właśnie debata albo albo perkusję, bo są fascynujące opowieści kasując postaci i kiedy nagle brakuje to człowiek mówi no ten typ bardzo kawał w bardzo dobrze go nie ma właściwie zaraz, dlaczego Julia uważa go za ulubionego krewnego co z czegoś nie rozumiem lubię Julie Julia go lubi, ale ja już wie co się wydarzyło zabrakło tekstu w oczy, jeżeli widzimy tutaj jako powiesił się co pani dla mnie znaczy teraz przetworzy jako reżyser coś państwu powiem jestem niewolnikiem jednakowoż, a nie pani jako widz jest niewolnikiem, a niewolnikiem tej powiedziała, że coś, jakby zabrał cenną analiza na rzecz no swoje opowieści pan zatem to cwaniaczków weź napisz swoją opowieść, czyli pan generalnie tak jak gdyby Maklakiewicz w rejsie zwolennikiem piosenek, które pan już słyszał nie właśnie nie czy piosenkę może może tak może jest to wynikiem coverów tak czy w sensie znam, ale ze śpiewami także usłyszał w niej coś, czego jeszcze wcześniej nie słyszałem tak myślę, że ja myślę, że trzeba jak też trudno tak, by dyskutować zupełna sucho na sucho, ale myślę, że do, jakby coś takiego, że każdy przekaz jest jakimś przekazu mieć powieści interes albo przychodzi do teatru chce pan, jakby usłyszeć właśnie piosenki, które pan słyszał liczby po prostu dostać co pan zna, aby pan otwarty prostu NATO co do powiedzenia słucha pan po prostu coś co jest coś co jest powiedziane to może być powiedziane kompletnie źle ja nie ja tutaj nie broni to może być widziany może być również będziemy bez sensu może być może być bełkotliwe czy Panek reżyser jako dyrektor teatralny czy aktor teatru właśnie tak potrafi jeszcze iść do teatru tak się dać zachwycić albo przerazić, ale jako widz czy włączają się już automatycznie, że tutaj za długo za mało światełka no tego, by żyć nie wystawi to za zdrowie moja żona od dawna nim mi, mówi że zanosi nie da oglądać przedstawienia ksiądz wam, mówi że wszystko zepsuje rzeczywiście taki był prof. Stefan Traugutt miał wykład wykłady zawsze przed teatrem telewizji w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych miałem szczęście mieć zajęcia ją do PiS powiedział panowie jeszcze w styczniu, jakim etapie entuzjazmu do teatru, ale w pewnym wieku to to te momenty kiedyś dajcie zaczarować są niezwykle rzadki oczywiście to moment są niezwykle rzadki czasem się też zaczarować patrząc na jakąś niezwykłą sprawność reżysera niezwykłą sprawność pomysły wtedy jestem zaczarowany czasem szyła, ale wymyśli po prostu jak szkoda, że tak na coś takiego nie spadły, a taki moment, żeby tak zapomnieć się w teatrze i tak zupełnie odlecieć, a i tak dać zaczarować no to te momenty są coraz coraz rzeczy, ale tego zatrzyma się trochę jak jak narkoman, który by chciał dostać pierwszą dawkę, kiedy było tak Super a kiedy to było takie takie właśnie niezwykła, kiedy tak pan ostatnio miał nie wie może tak miałem na przekazał ku Crist przedstawienia Krystiana Lupy może też za wcześnie o tym, żeby mówić, ale mówimy o tej o tym, nowym o tym, nowy teatr październikowej premierze tak ból był już były pokaz, ale myślę też że myślę też czasami czy w zamyśle też jakieś takie tworzy trochę alternatywne przestrzenie wydaje się, że czasem się też otwierają jakiś jakieś takie emocjonalne klapki męskie rzeczy coś świadomi np. miałem coś takiego na swoim przedstawieniu, kiedy zapomniałem, że moje przedstawienie, ponieważ coś się skojarzyło nagle i oglądałem oglądałem to zupełnie innym innym momencie nad Osą to są takie nie niem nieczęsto moment co ciekawe jest ten LUPA trochę czekam, ale może, by potem z 1212 października taka wyspa uciekinierów, bo ja uwielbiam opartego akurat atut, a nie skóra bardziej do mnie przemawia na to, że remis ze skór ska tak tak tylko tam jest język też pytanie jak ten język, który może jeść łyżkami im przełożyć na na inną przestrzeń w tym, że bardzo jakoś głęboko wszedł w ten język Krystian i że dziś bardzo ten oddał tym to tu atmosferę oddaje tam z 1 strony język z drugiej strony nawet czy nie trudniejsze to, że tego malca opartego są takie niesłychane obraz tak na razie jakieś wybuchające jaskinia dosyć takie obrazy zamarznięte konie zamarznięte kończyć takie apokaliptyczne rzeczy i toby się wydaje trudne do pokazania, że jak to jak to jak to pokazywać się też opowieści w tym jakoś w mówieniu tak to tak znaleźliśmy taką małą część tego przedstawienia, ale też fascynujące, ale myślę, że te różnice istniejące leki dla Krystiana Lupy na do tego, że nad tym pracować jak im się żywić, że to też daje to co zaszło Krystian zawsze ma z bardzo lubi takiego takie wejście bardzo w głąb takie wejście prosto w każdą nie wiem każdą sekundę w każdą każdy moment tej opowieści rzeczywiście pracuje już bardzo długo też pracuje już bardzo wnikliwie i bardzo dużo o tym, Krystian mu no dobrze, czyli rozpoczęliśmy od festiwalu Szekspirowskiego, który trwa w Gdańsku do niedzieli część go skutecznie w Sopocie Gdyni, ale głównie przez przeważnie w Gdańsku, a zakończyliśmy na teatrze powszechnym na premierze październikowej 12 października zapraszamy zapraszamy bardzo serdecznie zapraszamy będziemy grali w październiku szef klubu bardzo dziękuje pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie juror konkursu Szekspir off w ramach 2003. festiwalu Szekspirowskiego, by państwa moim gościem to jest program dobry seks jutro kolejna odsłona dziękuję dziękuję bardzo informację już za kilka minut o godzinie dwudziestej pierwszej do Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK [DOBRY SZEKS]

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA