REKLAMA

Ciąża w sztuce współczesnej - wystawa w galerii BWA WROCŁAW w ramach Nowych Horyzontów

Data emisji:
2019-07-31 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
35:51 min.
Udostępnij:

Różne wymiary ciąży - po wystawie "Życie wewnętrzne: Brzuch” w galerii Studia BWA w ramach Festiwalu Nowe Horyzonty oprowadza Stach Szabłowski. Rozwiń »
Ciało, cielesność to jeden z ważnych tematów filmowych opowieści na 19 Festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Intrygującym uzupełnieniem dla wypowiedzi artystów kina jest wystawa prezentowana w galerii Studio BWA Wrocław opowiadająca o ciąży. Po prezentacji „Życie wewnętrzne: Brzuch” Łukasza Wojtusika oprowadza jeden ze kuratorów - Stach Szabłowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

nowe Horyzonty w kulturze 2 sponsor programu ten bank bądź bogatszy kultura osobista Łukasz Wojtusik Wrocław kultura osobista festiwal nowe Horyzonty właśnie we Wrocławiu kolejnego odsłona trwa, ale nowe Horyzonty jak się okazuje nie tylko spotkania ze sztuką audiowizualną w takim no najbardziej prostego słowa znaczeniu, czyli filmami działami artystycznymi, ale także możliwość obcowania ze sztuką współczesną, a jest temat, którym dzisiaj będziemy mam nadzieję sporo Rozwiń » mówili, bo tak szybko reaguje z pokazami filmowymi na samym festiwalu Gary studia wrocławskiego węzła wystawa, którą można oglądać do 18 sierpnia życie wewnętrzne brzuch Ewa Szabłowska i Stach Szabłowski są współ kuratorami tego przedsięwzięcia kilkunastu artystów z Polski zagranicy no i trochę właśnie o życiu wewnętrznym w brzuchu rozmawiać będziemy co ciekawe z strachem Szabłowski dzień dobry dzień dobry zresztą takie wrażenie trochę jak w tytule książki, że to będzie teraz taka historia w stylu mężczyźni objaśniają świat jest taka książka bardzo ciekawa Rebeki są oni, że 2 facetów będzie rozmawiał o cielesności ciąży i o tym, czym się tutaj na tej wystawie zajmują artyści artystki tak stąpam teraz podkreślono, że jak mężczyźni rozmawiając o tym czy znają najlepiej czynić w ciąży na szczęście wystawę współ kurator zwana przez Ewę Szydłowską i współpracowała z nami następna Polska przed nim większość składu tej wystawy to są artystki, chociaż aktywiści mężczyźni też biorąc udział no bo jak sobie powiemy ciąża to jednak jest fenomen, który też też zahacza męską wrażliwość przecież wiadomo, że te perspektywy są nieporównywalne, a piszecie we wstępie do tej wystawy, że próbujecie takiego dyskursu, czyli rozmowy między wyobrażeniami, które powstały na gruncie kina, a inwencją artystów sztuk wizualnych jak się to przykład na to co ci, którzy dostają taką informację zobaczą tutaj 4 studia była program tegorocznych nowych horyzontów był punktem wyjścia do stworzenia wystawy, bo rząd w tym roku zajmują się ciałem i cielesnością my chcieliśmy rozszerzyć te rozważania o format wystawowy zastanawialiśmy się okaże musieliśmy dobrać cielesność z to jest rzecz, na której sztuki wizualne znają się poniekąd najlepiej, ale obie strony to jest bardzo duże pojęcie ogromne ogromny worek, więc powinniśmy takie rozważania na temat tego, jaki aspekt cielesności, jaką historię cielesności moglibyśmy wybrać do opowiedzenia tak, aby zmieściła się w formacie wystawy, którą można zobaczyć za 1 zamachem aktora nie ma np. rozmiarów encyklopedii Britannica nasz wybór pat ostatecznie na ciąże jako na taki fenomen Trumpa cielesność już niektóre się podwaja zostaje podniesiona, do której tam doktor są potęgi ten moment, w którym ciało objawia być może swoją największą autonomiczną moc autonomiczną osobą autonomiczną od rozumu autonomiczną od umysłu i w punkcie wyjścia również oko od kontekstów społecznych, chociaż potem oczywiście ciąża kontekst wpada, ale punkt wyjścia musieliśmy ciąży jako, o czym tak, więc rzeczy nieprawdopodobne że, gdyby niezbite dowody na sposób w jaki rozmnażają się z takim to pewnie niby to w ogóle nie uwierzył tak biedna istota, która zaczyna rosnąć w drugiej potencji podczas wychodzi byty, które są połączone, ale jednocześnie rozłączne wyświadczenia posiadanie w swoim ciele obcego, który jest jednocześnie czymś niezwykle bliskim jest to jest to spektakl cielesności tyglem, w którym natura w powiedziałbym wszystko kuje samo samą siebie jest 1 aspekt, który podkreśla się w no we wstępie do tej wystawy, że nie do końca chodzi nam, chociaż ten wątek pewnie gdzieś tam jakoś można sprawne oko dostrzeże oto co najbardziej stereotypowo wiąże nam się też taką dychotomia nią ciąża artysta ciąża kotki pewien proces twórczy są pisarze, którzy mówią, że pisanie książki jest też przechodzenie ciąży, a później wydanie jest porodem, a i niektórzy traktują rzeczywiście swoje działania tak bardzo swoje dzieci tak oczywiście operę w tej wystawie zauważamy, że ta metafora procesu twórczego jako ciąże jest bardzo bardzo zużyta, a są nie da średni niezasadnie uciec dlatego, że to są, jakby fundament i procesu rozwoju każdego z nas jako jako osobnika jako jako indywiduum i 1 z najmocniejszych działów takiej naszej biologicznej biologicznych biografii, więc minister, jednakże jak metafora ostatecznie nie da się uciec, chociaż ta wystawa opowiada już tak przychodząc precyzyjnie do tego utrzymana jest ona opowiada o tym jak na polu kultury sztuk wizualnych kinematografii jak w strukturze, gdzie poruszają się pomiędzy tymi 2 dziedzinami w jaki sposób ci twórcy podejmują próby oswojenia opowiedzenia symbolizowane przepracowania doświadczenia w ciąży na bardzo różnych poziomach tego doświadczenia, bo zaraz przejdziemy po wystawie i zobaczymy jak to w praktyce działa to oswojenie przepracowanie symbolizował nie, ale bardzo proszę okazać, że ta część rozgrywa się symultanicznie na niezwykle różnych poziomach co takiego bardzo bardzo publicznego politycznego w po najbardziej intymne niemalże nie przekazywane, czyli ten poziom, który w, których dzieje się na jak na płaszczyźnie tego naszego tytułowego życia życia wewnętrznego zatem chodźmy, kiedy wejdziemy do galerii studio oby była to zobaczymy na samym początku cyklu plakatów, które mam wrażenie wszystkim tym, którzy interesują się tym co w kraju dzieje są bardzo dobrze znane są bardzo mocna symbolika dotycząca strajku kobiet zaprosić do udziału w wystawie w roli gościa specjalnego ogólnopolski strajk kobiet jego pasją jest zaznaczona symbolicznie transformacja tego słynnego już logotypu logotypu strajku i Thomas osadza w pewnych politycznego graficznym okolicznościach tak jakby chcieliśmy przypomnieć gdzie, kiedy opowiadam to tam historie te są ciąże w jakim politycznym politycznym kontekście, bo wciąż między nimi nie tylko, ale również jest również jest kwestią polityczną zaczynał byłam pozostaje nią i pewnie będzie tak tak już do końca pisali polityki historii kolokacji gatunku katem ludzkiego, dlatego że kontrola nad ciążą władza nad ciążą sposób w jaki jaki ona spisana taką narrację wolności wolności władzy tez wiadomo kwestia strategiczna dla nas dla zbiorowości dla każdego z nas osobno stajemy naprzeciwko 2 fotografii, które ustawione są naprzeciwko siebie na stelażach co to za pracę 2 fotografie, które mogą kojarzyć się takie obrazowanie barokowym z fragmentami, którą Police obrazu kawa czy ja jakieś późniejszego malarza przedstawiającego scenę religijną, chociaż tutaj artysta Partyka Witkowski przychodzi z pomocą odpowiedziałem i wyjaśnia, że tak naprawdę to kadry pochodzą z 2 i komicznych filmów na temat ciąży 1 im to Zdrowaś Mario Jeana-Luca Godarda gwar guru nowej fali ten bezbożny Kimi lewicowiec powiat liczy 80 tych wykonał tak nieprzewidywalnych zrobił film o Niepokalanym poczęciu też umieszczony współcześnie znaczy współcześnie wobec produkcji filmu w Szwajcarii po latach osiemdziesiątych dochodzi do Niepokalanego poczęcia i dodaje stawia takie pytania w jaki sposób jesteśmy w stanie przełknąć taką taką żabę współczesnym takim post sekularnej świecie druga fotografia jest oparta na nakaz się dziecka rozmawia Pańskiego, a więc na początku sami chcieliśmy stworzyć taką, jaką gramy przypomnieć ocen, że ciąża m. in. jest takim fenomenem, który podlega bardzo mocno sygnalizacji w kulturze i prowokuje skrajne taki bieg nowe formaty taktem fantazja diabelskim, który w, który tutaj krakowski przywołał za pośrednictwem dziecka dziecka rozmaryn ciąży jako przedmiotu lęku i przede wszystkim tego rosnącego brzucha nowego życia jako czegoś przecież obcego i potencjalnie wrogiego no bo jak pamiętamy film Pańskiego rozmawia uwodzi Antychrysta na tę bohaterkę filmu Godarda Marii współczesna inkarnacja mali matki Boskiej urodzin Mesjasza Witek Orski, przywołując te 2 skrajności tak to tę ciążę jako historia niebiańską historie diabelską postanowił wejść w tej opowieści przez przez osobistego osobiste relacje i do zrekonstruowania kadrów osoby 2 Finów zaprosił swoją matkę swego ojca oraz swoją oraz swoją dziewczynę i to oni odgrywają ten niekończący się uniwersalne archetypiczne spektakl gdzieś ściągnięty między między niebem piekłem i z ciążą porodem oświadczył jesteśmy Szanowni państwo w gry studia wrocławskiej była tutaj ustawa o życie wewnętrzne brzucha prowadzone wspólnie Stach Szabłowski współkuratorka wystawy wspólnie z osobówką za chwilę po informacje z autografem wrócimy na wystawa kultura osobista Łukasz Wojtusik cały czas Szanowni państwo festiwal nowe Horyzonty we Wrocławiu trwa, ale mnie na samym festiwalu na wystawie bardzo mocno korespondującej z 1 z ważniejszych tematów na festiwalu jest nim ciało cielesność życie wewnętrzne brzuch też wystawa, którą można zobaczyć w galerii studio Perła i tutaj Szanowni państwo Stach Szabłowski cały czas służy nam na pomocą i oprowadza nas mówiliśmy na 2 pierwszych pracach, które wprowadzają nas stanowią taką ramę tematyczną wystawę życie wewnętrzne brzucha tuż obok nich coś powiedział bardzo prozaicznego pierwszy rzut oka coś co kojarzy nam się z rękodziełem domowym artystycznym pracę 3 Monika Drożyńska, która już ich czas temu zasłynęła z takich matek, które albo o są kwestiami ważnymi społecznie to są najczęściej jedno 23 słowa albo zadają fundamentalne pytania i zadawania fundamentalnych pytań połączone z taką wydawałoby się prostą domową formą i czymś co kiedyś polskich domach pewnie było wszędzie zajmowało czas głównie paniom jest tutaj bardzo bardzo ciekawe tutaj jedno pytanie poroniła czy zabiła 2 stwierdzenia miałam aborcję i cud narodzin tych matkach są takimi mocnymi elementami tak wynika, że żeńska jest każdy prawie najsłynniejszą hafciarką polskiej sztuki polskiej sztuki współczesnej artystką, która tą kiedyś tak bardzo domową kameralną intymna i przede wszystkim kobiecą technika angażuje do zabierania głosu w rozmaitych publicznych debatach sporach polemikach ciekawe są też Monika używa tej idylli pracochłonnej techniki wyszywa frazy, które czasami sama wymyśla, ale najczęściej bierze je w no właśnie tzw. dyskursu publicznego tak to są to są hasła, które Monika widzi na demonstracjach to są hasła, które zna kont demonstracyjnych czasami są też komentarze komentarze z internetu i cała cała operacja wydaje się bardzo bardzo skuteczna ten ten haft, czyli technika, która nie miała swego mocnego miejsca kiedyś takim klasycznym porządku sztuki między nimi, dlatego że była, żeby kobieca w jej rękach sensie narzędziem, które daje wypowiedzią bardzo, że siły widoczności, choć dalej Szanowni państwo tutaj zupełnie inna historia film gorąco mamuśki Joanne Rytel animacja Jana Rytel znana jest może części państwa jako mistrzyni animacji specjalizująca się w tej technice animacji z plasteliny artystka świecka, chociaż polskiego polskiego pochodzenia, która bardzo wiele prac w ostatnich latach poświęciła swoje doświadczenia w ciąży porodu macierzyństwa i tej tematyce mieć mieszczą się także granice mamuśki prestiż nowa animacja, a więc jesteśmy w tej takiemu wyzwaniu kojarzącym się sprzedawcy jednak opowieściami z zakresem dla dzieci, że tłum bohaterkami są 2 kobiety w zaawansowanej ciąży, które na jak idą bardzo w Montanie pod prąd, jaki z tego typu zacnej matki, która czeka na szczęśliwe rozwiązanie ten cud narodzin, o których mówiłam wcześniej Monika Drożyńska mamy wpisany tylko granica, a także są bardzo bardzo niegrzeczne wyemancypowana i bardzo już dalekie od takiej wizji macierzyństwa i maskowania w jaki jaką chciałby pielęgnować patriarchat jest też świat bez mężczyzn i świat takich kobiet, które prowadzą bezpieczną bardzo bardzo autonomicznie za nic formę filmik i rzeczywiście oba ataki są bardzo bardzo wdzięczna tym co mówiąc robią film o seksie marzenia o używkach o przejmowaniu kontroli nad tym wielkim pędzącym irytującym brzuchem, który w, którym każdy z nich jest też coś takiego co jest niepokojący na tej wystawie jak się wchodzi tuż przy wejściu trafiamy na jaskinie na wejście na wejście do jaskini i warto wejść nie jest nie jest do końca faktem tak nas przekazane takimi czerwonymi różowymi wypustkami, jakby tkankami już naz w, obserwując to rzecz to są takie takie elementy elastyczne i campi przestępca się przedrzeć na siłę, aby wejść do tej do tej jaskini, na który w kontekście wystawy o ciąży też, że dzięki niej trochę też wejść w łono samej wystawy tak już jesteśmy przed przed jakimś metaforycznym łonem przed przebyć może szybko jakieś macice przychodzą nam głowy różne oryginalne oryginalne skażenia to zwykle dobry moment, żeby powiedzieć, że to skutek wdrożenia tej wystawy zaprosić na Biennale de francuskie akty ze stron współpracujemy od od 3 lat nad nadawaniem wystawą, które stworzymy przestrzenności trójwymiarowa aż do również odebrania dzieła sztuki różne interesujące ramy i jaskinia, w której zaraz za puścimy to właśnie pierwszy taki poważny Fabiana na tej wystawie, który ma służyć wzmocnieniu tego doświadczenia, które czeka na zewnątrz wewnątrz jaskini, a jaskinia z zewnątrz robi takie intrygująca jednocześnie mroczna wrażenia, bo odwrotnie strach niepokojąca jednocześnie intryguje chciałby się do niej zapuścić no to prace, które znajdziemy wewnątrz jaskini idą zbyt we wzbudzaniu tego niepokoju jeszcze dalej weźmy mamy nadzieję, że państwo usłyszycie również właśnie temu charakterystyczny dźwięk udało nam się wejść do środka na tutaj zesta w fotograficzny, kiedy znajdziemy świeckimi spotkań prace na pierwszym tego wydaje się dosyć oczywista na tej wystawie, dlatego że wszystkie przedstawiają pejzaż co więcej pejzażu są stworzono tam kolażu i wszystkie są co najmniej nieprawdopodobna większość spra w socjalistyczna oniryczna dosyć też są to mroczna mrocznym pracy został 42 Miss żadne nie istnieje naprawdę wszystkie są skonstruowane w oparciu o fragmenty miejsc, które w rzeczywistości istnieją i cały ten seks 42 kolarzy to projekt erotykę irackiej to projekty, czyli 40 tygodni Wasko raty to było jej 4 tygodni zagrożonej ciąży od początku, które była skazana na leżenie na leżenie w łóżku, a więc odcięta od życia towarzyskiego od możliwości zarobkowania również od możliwości kontynuowania pracy twórczej taka wymuszona bezczynność, ale niestety bezczynność podszyta strachem strachem niepokojem, więc najgorsza z możliwych i Dorota postanowiła nie poddawać zarówno strachowi jakieś czynności zupełnie i tworzyła 1 pracy tygodniowo podczas tych 4 tygodni, więc cały cykl możemy widzieć jako rodzaj takiego elektronicznego czytnika liczą, że również była odcięta od jakichkolwiek nowych doświadczeń to zaczęła budować te nierealne niepokojące mroczne surrealistyczne pejzaże akty mówi przed chwilą ze swoich przeżyć przyszłości ze zdjęć z podróży z fragmentów w poprzednich poprzednich projektów złożonych notatek notatek fotograficznych było wszystko co miał wtedy wtedy do dyspozycji, więc mamy taki bardzo bardzo dziwny dziwną podróż przez te przez kolejne osobliwe zwykle dosyć mroczne mroczne zakątki miejsca w opowieść o ciąży, w której ani razu nie pojawia żaden okrągły brzuch tak naprawdę w ogóle rzadko ludzie są bohaterami tych fotografii, a z drugiej strony, a z drugiej strony taka jest doświadczenie ciążowego bardzo bliska z rodzaju takiego mrocznego ciężkiego snu na ten temat idźmy dalej centralnym elementem w środkowej części wystawy jest Zbroja fragment zbroi kobiecej z ciążowym brzuchem, a dokładnie nocna Cześnik to pan coś pisarskiej, czyli 1 z fety naszej zbiorowej polskiej narodowej narodowej wyobraźni autora pracy Oskar Dawicki zamówił wykonanie takich posadzki zbroi 1 płatne, że współczesnych jest teraz bardzo wielu, dlatego że chociaż mieć zbroję to jest archaiczny oraz to osobom, które wykonują tego typu akty fakty nie ubywa pracy przeciwnie z jakiego powodu to temat na osobną dyskusję współcześni ludzie szczególnie współcześni Polacy przepadają za odgrywanie ról wojowników z przeszłości chętnie zachowają się z zbroje, więc płatnerzy w tej artystycznej grupie rekonstrukcyjnej Husaria była kobietą i Oskar zamówił zamówił Husak zbroje u współczesnego płatnerza z tym, że ta, które zostały wykonane zamówienie Oskara jest przeznaczona dla kobiet w zaawansowanej ciąży no i Oskar daje nam ten pan coś daje nam go do namysłu przynajmniej nie, odpowiadając na pytanie, które można, by przekazać podstawić co to znaczy co oznacza zakłóciła np. ciężarnej kobiety w Saską 17 wieczną Zbroja z wielkim wielkim miejscem na brzuch czy oznacza to jednak ostatecznie nacjonalizację militaryzacja ciąży, a może przeciwnie właśnie z tego co sabotażu i ta i tak ciężarna Kossaka jest takim aktorem scen ten spektakl narodowych licznych obrażeń, które ten gmach Narodowego Imaginarium, choć kościelni podważali i relatywizuje Oskar zostawia nas bez odpowiedzi na te pytania raczej mnoży kolejne, dlatego że takim Andante do tych zbroi jest jeszcze setki rysunków p t . Mary ich tematem również jest kobieta ciężarna właściwie już cały tłum kobiet ciężarnych spotykamy je na cmentarzu przez nią byliśmy przy Husarskiej zbroi i jeżeli tu od tancerze szepnąć na cmentarz na 3 prawdopodobnie czasy co się w Polsce tak jesteśmy przecież kultura, która bardzo dużo uwagi poświęca kultowi środków cele działalności cmentarnej tu spotkane kobiety kobiety ciężarne, które kręcą się po rozmaitych cmentarza opiekują się grobami doglądają jednocześnie nie są brzucha na życie, a na oczach ma wszystkie te ciężarne kobiety mają ciemne ciemne okulary kuratorzy kolegi Raster, którzy premierą okazywali to tam pracę 23 lata temu w sali wtedy, że to, że to ciemna akurat na oczach ciężarnych mogą być wprost kraty butanu letniego szyku albo znakiem nieuleczalnej ślepoty to, choć dalej, ponieważ bardzo zaintrygowało mnie to pomieszczenie zmieniamy zupełnie przestrzeń Szanowni państwo nadal jesteśmy w galerii studio, ale no trochę byśmy wrócili do do pierwotnie do lasu wyszliśmy przed chwilą do takiego wybudowanego wewnątrz galerii budynku małego domku, a wewnątrz tego tego domku zamiast trudnego wnętrza spotykamy takie miejsce pełne suchych gałęzi zasług liści różnych badań i traw no i przede wszystkim z tego całego tego roślinnego bałaganu wyłaniają się 2 postacie się 2 kostiumy 2 przebrania Wilków 1 przebranie zaprojektowane dla dorosłej osoby, a drugie dla nowego dziecka licząca mały i mały Dziczek, a trzecim elementem, który w, które znajdziemy w tym dziwacznym domku jest jest film takie krótkie wideo, które nowe przygotowano nastaną tak swego pełnometrażowego filmu akcji jak ktoś ze strony pokazywane na tegorocznych nowych horyzontach i ile to jest taka historia, ale raczej, choć diaboliczny intryga nadal, ponieważ w realizacji tego filmu takie granice między prowadzony na żywo na aktora eksperymentem i prowokacją i fikcyjną historią zupełnie się zupełnie się zatarły jak niezbitym faktem związanym z tym filmem jest dziecko, które zostały pocięte podczas kręcenia zdjęć do tego do tego filmu dziecko, które sama Anna Bel nazywa takim pytaniem albo AB czyni spotkamy się dzieckiem jako pewnego rodzaju projektem projektem artystycznym im tak kostiumy Wilków jak całe całe wnętrze po obejrzeniu tego wideo, które pokazujemy wszystko staje się wszystko staje się troszeczkę jaśniejsze, a jeszcze więcej jeszcze więcej rozjaśni się po obejrzeniu wyżej i akcji Greg bardzo śmiały rzeczy, które podobnie ten zwraca się bardzo podawano w Anna nadal w tej całej dyskusji na temat różnic i równości między żywioł męski i żeńskim przesuwa to ta dyskusja następne następne etapy tamten koncert też dziecka może być przed kolejnym dziełem artystki kolejnym projektem artystycznym takim jak film instalacja już pewnego rodzaju przedsięwzięcia też tam daje pewną perspektywę na to czym może być czy może być współczesna ciąża, a z ich strony każe też mieszkać gdzie, kiedy dla kogo ciąża może być czymś takim projektem, bo nadal, która też szef nie ukrywa tego tematu psuje to ta kwestia swoich pracach jest znaną szwedzką artystką reżyserką osobą, która ma materialne intelektualne zasoby do przetrzymania was liczą, że projekt artystyczny i pozycję społeczną też odpowiednio mocna, aby takie takie posunięcia bronić tymczasem przeszliśmy do kolejnej pracy i przyznam szczerze że, widząc tego typu obrazy mam w Budapeszcie i tam działem tymczasową wystawę surrealistów i dobre surrealistów czy filmy surrealistów, które pokazują bardzo różne rzeczy gdzieś zawsze widzę tego typu produkcje mi się kojarzą, ale tutaj z tego co widzę historia jest dużo bardziej prawdopodobne niż te surrealistyczne obrazy, w których możemy wyobrazić cokolwiek okazuje się, że to są jacyś przedstawiciele fauny flory tylko bardzo dużym zbliża rozmawiam teraz o pracy David dał Normana Leto i rzeczywiście na pierwszy taka to co widzimy na ekranie wejść nawet nie tylko idealistyczne, ale wręcz abstrakcyjne, choć rzeczywistości oglądamy rzeczy jak najdalszy od abstrakcji, ponieważ Norman zrealizuje bardzo wczesnym stadium ciąży, używając animacji animacji 3 GI opowiada o o tym, o czym w innych pracach daliśmy na poziomie symboli Antychrysta Niepokalanego poczęcia różnych politycznych uwarunkowań nagle przychodzi na poziom Białek samo domów łańcuchów łańcuchów dna na ten poziom, na którym ludzka maszyna nie ma żadnej osobowości jest maszyną para coraz czymś co nawet kiedy patrzy na ten film wydaje nam się nam się obce bardzo trudno się utożsamić z tymi wszystkimi cząsteczkami, które z tym tak naprawdę jesteśmy stworzeni i które które są nam bardzo zależało nam, żeby mieć na wystawie taką taką perspektywę, która ma odchodzi od od polityki od kontekstu społecznego już nawet od psychologii emocji, a film film Normana jest takim trzyma to klient pokazuje jak generują wada rozwojowa, która w wypadku tej konkretnej wizualizacji potem potem zaowocuje zespołem zespołem Downa prezes okrutny beznamiętny beznamiętny filmy, których obiektywne zupełnie zupełnie nie angażujące emocjonalnie sposób przedstawia jak bardzo złożony precyzyjny procesy jednocześnie delikatny jak najmniejsze odchylenie od normy w nim prowadzi to skutków, które one bardzo bardzo brzemienna już na tym poziomie właśnie, które normalnie interesuje społeczne emocjonalne międzyludzkiej weszliśmy do pomieszczenia, którego centralnym elementem jest taki fotel ginekologiczny tak ginekologiczne, który jest doskonałym miejscem, z którego możemy obejrzeć film zabity rezer w francuskiej artystki, która mieszka mieszka w RPA i jest poczta wita oprócz tego, że się zajmuje zajmują sztuką jest także one nową zrobić wielką jest instruktorką jogi kundalini i jest osobą, która opowiada nam ciąży znów zupełnie innym tonie niż nic tak słyszeliśmy w głosach artystów ówcześnie oglądaliśmy na tej na tej wystawie, bo tam bita przenosi przenosi ciąży taki wymiar duchowy jednocześnie jednocześnie kosmicznym niezwykle matki halny bardzo nie być owym, ale jednocześnie TEN-T imieniu, lecz jest ostro zasilane nowymi nowymi technologiami, a fotel ginekologiczny jest takim jak system, który sama elita chętnie się chętnie posługuje co ciekawe tak w obcych, więc akcje naszej publiczności na obecność tego tego tego hotelu można było po raz kolejny w zyskach startować nie przykładano do świadczeń kobiecych na męskie wobec wobec planowanej ciąży ten hotel ściągać tutaj Przyrowski mężczyzn panowie chłopaki chętnie wskakują sobie na ten fotel rozkładają nogi i oglądają film zabity natomiast natomiast dziewczyny szczególnie te które, które mają za sobą prawdę traktują obecność tego instrumentu zwiększą zwiększa zerwą tak maszynce się świetnie świetnie bawią, a dla kobiet jest głębsza głębsze doświadczenie niekoniecznie przejmując przedni zderzak, zanim wejdziemy do ostatniego pokoju jeszcze 1 zestaw prac kolaże Magdy Mikkel czy też zgrywają z tą taką kosmiczna strategiczną nie widziałam perspektywą, którą wnosi na wystawy tak wita Magda i także, gdzie ten trochę tylko bezpieczną technikę tworzy kolaże zbudowane ze starych atlasów anatomicznych botanicznych i ich astronomicznych motyw moty w ciąży przekrojów przekroju ciężarnych brzuchów wg słów płodów wagi to to są też taki uprzywilejowany zestaw ikonograficznych pracach w pracach Magdy z tego cyklu, który w tej pokazujemy ciekawe staże Magda zabiera ciąży z tego świata takie antropolodzy centralnego co się wydaje prawie niemożliwe, czyli prace są są ciąże brzucha i obchodach, ale człowiek jest centralnym motywem niezbyt bohaterem tego świata które, którą Magda Magda pokazuje także napisy ciąże raczej porządek natury i początek porządek 16 oczek nie jest niczym wyjątkowym tylko częścią większych większych cykli kosmiczna przewodniczy także z Rabitą wyszło świetnie obie artystki dogadały weźmy zatem do ostatniego już w pokoju na tej wystawie fotografie montaży tak naprawdę fotograficzne jesteśmy w drugim pomieszczeniu, które zorganizowaliśmy trochę na podobieństwo takiego gabinetu medycznego, bo znów jesteśmy w historii medyczne oczywiście ta perspektywa medycyna to kolejny ważny punkt widzenia na kwestie ciąży, a w tym gabinecie oglądamy prace wygrała ta Mania bali parę w życiu i tak w sztuce, a także filmie te prace, które wat las łamania pokazują naszej wystawie znów mające wspólnego z filmem kinowym Księżyca dla mojego ojca takim filmem, który opowiada o w przeżyciach z ostatnich lat pani jak mali i i klasa ma Ania przychodziła symultanicznie przestrzega medycznych procedur pierwsza walczyła z nowotworem po drugie, przeprowadzono na niej podwójną mastektomię i potem elastyczną konstrukcję obciętych obciętych pierwsi potem usunięto je profilaktycznie dzienniki w tym samym czasie artystka przechodziła procedurę in vitro, starając się zaś ze książę i ona Rosję i partner dla klas tak rosła zrobili tej historii, które tak jak oni słucha może wydawać się straszna i też bardzo też bardzo intymna zrobili bardzo piękny piękny film o takim symultaniczne walce o ocalenie własnego życia i o danie początku nowemu życiu i oczywiście miłości tych dwojga, która pozwoliła im przetrwać ten skąpi nam na bardzo bardzo mi łatwiej czasami drastyczny proces firmie zwinięte w jak medyczna strona całej tej tej operacji, czyli terapii nowotworowej i amputacji chirurgii plastycznej i in vitro jest pokazane bardzo szczerzy w fakcie Ania ma jak mali postawiono wtedy pokazać swoje doświadczenie przed przed kamerą istotne jest też, że bank jest artystką irańskiego pochodzenia i to od od kilku lat mieszka w wielkiej Brytanii, ale ten kontekst kontekst Iranu kultury kultury muzułmańskiej i rozmaitych tabu wokół przedstawianie dyskutowania kobiecego ciała te są częścią tej historii a, a dla nas ma jak wali tak z państwowym 44 kolaże, które tak bardzo intuicyjnie wprowadzają nas to ciężkie, ale zakończona happy endem doświadczenia wybór rzeczy, które przygotowaliście NATO wystawy artysty, który zaprosi liście to był taki wybór, że naprawdę było z czego wybierać czy czy trzeba było bardzo mocno śledzić, żeby rzeczywiście te rzeczy wyselekcjonować jak to wygląda to bardzo ciekawe pytanie zbieram materiał do tej wystawy myśmy taką sytuację że, o ile rzeczy przed i po ciąży, czyli ceny są seks z macierzyństwa to sam temat bardzo szczegółowo opowiedziane w kulturze wizualnej i w ogóle w kulturze rozumiane jako literatura jako film sztuki wizualne tak dalej to część rzeczywiście jestem tym tematem, na którym się, więc milczy niższa mówi i bardziej się nie pokazuje niż niższego przedstawia też z marca bardzo interesujące dlaczego, dlaczego tak jest w każdym z tak nam się tak nam się wydawało z pozoru, bo żywią głębi podkreśla, że przez tę narrację na temat ciąży na temat ciąży istnieją, ale to jest rzecz jeszcze przemyślenia i to do analiz wyższego to wynika, że są zakryte tym tematom, które przed chwilą przez prawie tak seksualnością, gdzie dzieciństwa to jest wielki temat nowoczesności, ale też, ale też też macierzyństwa być może zwycięży to łączy się w najlepsze powodem, żeby robić taką, jaką taką wystawę czy w tym, że naprawdę całej takiej symboliczne emocjonalne psychologiczne i politycznej komplikacji fenomenu fenomenu ciąży jej pewnego też takich nie prawdopodobieństwa jego elementy science fiction, które jest wpisanych w doświadczenia na pewno nie jest łatwo go oswoić i symbolizować ale tym bardziej potrzebujemy więcej staramy, żeby móc bardziej świadomie tego doświadczenia dotykać, a państwo życie własne świadczenie dołożyć, odwiedzając wystawę życie wewnętrzne brzuch w ramach dynastycznej dziewiętnastego festiwalu nowe Horyzonty we Wrocławiu galeria studio BWA Wrocław zapraszamy wspólnie Stach Szabłowski współkuratorka wystawy wspólnie z Ewę Szydłowską zawsze państwa nie bardzo serdecznie zapraszam na życie wewnętrzne brzuch oprowadzania kuratorskie w czasie samego festiwalu zawsze być nie osiemnastej, a sam stawał do 18 sierpnia w galerii studio była Wrocław teraz już informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA