REKLAMA

Kazimierz Rajnerowicz: Zespół Cool Kids of Death to najbardziej przewrotna ballada miłosna

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-08-05 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
21:52 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Buryńskiej jest Kazimierz Rajnerowicz, autor książki "Nie będzie żadnej rewolucji", biografii zespołu Cool Kids Of Death Rozwiń »






19:00
Kazimierz Rajnerowicz o Cool Kids Of Death: "Chuligańska poezja śpiewana" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista kręcimy się w kółko kulki co DF w kulturze osobistej dzisiaj na początek przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska ze mną studio Kazimierz Bejnarowicz autor wydanej przez wydawnictwo krytyki politycznej książki nie będzie żadnej rewolucji wita serdecznie dziękuję za zaproszenia Kazimierz rei nera, który sam o sobie mówi proszę państwa psychoz na kulki nic wbre w dokładnie ta piosenka kręcimy się w kółko tak naprawdę bardzo lubię tę metaforę metafory Rozwiń » pętli tramwajowej, gdzie pewne rzeczy są zawsze powtarzane cyklicznie zawsze się do nich wraca i w moim życiu zawsze wraca jako wątek kulki co Dead pisania kulki co de, ponieważ pisałem bardzo dużo udzielają na forum zespołu później prowadziłem bloga później napisałem taki dosyć obszerny artykuł, który został potraktowany jako pewne epitafia dla zespołu wręcz, że sporo osób z tego artykuł właśnie dowiedział, że zespół się rozpadł po z taką sporą popularność jako rok, który to był rok 2013 bodajże próba psią trzynastego czternastego to artykuł w dwutygodniku tak wykłady i prezes wreszcie zadowolony, ponieważ artykuł podobał się powoli Dunin Wąsowicz owi i to w taki właśnie największy osobisty sukces jeśli chodzi o jakąkolwiek karierę dziennikarską w bardzo sobie zapamiętałem i po kilku latach czułem też jakiś taki niedosyt i jak i analizowania i takie różne punkty, z których byłem zadowolony, które pani mi wychodziły, w którym dobrze się czułem to zawsze to pisanie o kulki co we to jakiś taki wasz stały element jak zawsze poradzą wkręcił się w kółko w takim pozytywnym znaczeniu, że wracam do czego żeby jakoś rozbudować dokończyć i jakoś wpadłem właśnie w tym pomoże to nie jest jakby niedokończona historia, że warto było ciągnąć dalej i stąd pomysł, żeby przed książki są oczywiście jako psycholog Anny kręciły się w kółko również na koncercie kulki co też podczas tegorocznego NRA tańczyła tuż pod sceną podobno tak stwierdziłem, że chce zobaczyć to bliska i tam uważa, że było warto, ponieważ ten pierwszy rząd zdaje się był troszeczkę inny niż niektóre dalsze błędy, bo w dalszych rzędach, bo jakiś Pogoń tak dalej, a w widzę, że w pierwszych rzędach było dużo po prostu osób które, jakby recytował wszystkie teksty piosenek na pamięć patrzyła takimi troszeczkę z krajowymi oczami tak dalej i tak chyba dosyć sentymentalnie podeszli do tego powrotu to ludzie w jakim wieku przede wszystkim chyba trochę młodsi ode mnie także dwudziesto kilku latkowi może około trzydziestki, ale też sporo nastolatków czy to trudno ocenić, ale obok była taka dziewczyna, którą widziałem, że tuż przed koncertem cała SMS ze swoim chłopakiem, który się pokłóciła się nie oglądałem, ale jakoś tak z życiem okiem i tam oczywiście się zwali tak dalej w formacie już tak napisała, że tam z spadaj powiedzmy, że napisała i Wschowa telefon i w tym momencie rozpoczęła się koncern zaczyna śpiewać piosenki wszystkiego nieszczęśliwej miłości wydaje się, że to są właśnie tak naprawdę idealne warunki słuchania takiej muzyki, że w momencie, kiedy właśnie jesteśmy skłóceni jesteśmy już przeszli na wszystko tak naprawdę to taki sposób na odreagowanie te piosenki są takim świetnym katalizatorem na używanie takich stanu w nie wracają do tego koncertu China, czyli Marcin Kowalski gitarzysta zespołu powiedział nam, że sam był zaskoczony i frekwencją my też ciepłym odbiorem festiwalowej publiczności tak znaczy no też napis pojawił się jakiś głosy krytyczne widziałem w komentarzach oczywiście zawsze wraca ten wątek czy oni tak naprawdę robią to sami się być dla pieniędzy, ale w wywiadzie oni też, jakby podkreślali, że troszeczkę jest to taka okazja zostali skuszeni finansowo, ale robią to też dla siebie, bo tak naprawdę ten sam zostaną budżet nie samymi sobą, bo tak różnie bywa, ale jak same występy, jakby Marka p t. kulki co jest troszeczkę niezależna od jakiej relacji między samymi członkami i wydaje się, że mimo wszystko na tym koncercie widać było, że to jest jakaś taka energia, której brakuje skóry z kraju nie da się cieszyli, a teraz przejdźmy może do książki w książce opisuje historię zespołu, ale tak naprawdę o wiele szerzej patrzeć na rzeczywistość ważną bohaterką książki o kulki co de jest Łódź, bo tam wszystko zaczęło kreślić w swojej książce obraz Łodzi w sposób bardzo sugestywne sam pochodzi z Łodzi nie nie jestem z Łodzi jeszcze, żeby było zabawniej po raz pierwszy pojechałem do Łodzi dopiero właśnie przy okazji przeprowadzania wywiadów z chłopakami w zdają się, że Krzysztof Varga swoich książek miały takiego bohatera, który wypowiada kwestię że, a man Chester Manchester jest piękne miejsce co prawda nigdy tam nie byłem, ale jeżeli robi się tam taką muzykę to musi być coś niezwykłego ja troszeczkę zawsze przez całe swoje życie o białym szerokim łukiem to Łódź właśnie o to, żeby nie przy sobie tego mitycznego wyobrażenia, bo też się wydawało, że bierze też miejsc z tego potem taki właśnie fajne zespoły jak kulki co daje 19 wiosen gdzie, jakby jest jakaś taka potężna scena społeczność ludzi zaangażowanych w muzykę to właśnie przez pryzmat muzyki staram się patrzeć na to mówi, a gdzieś tam ten obraz samego miasta pozwalają, żeby osoby funkcjonował jak jakiś taki bardziej wyobrażenie o miejscu, ale właśnie ta książka była okazją do tego, żeby poznać to uczelnia nie ma Łódź, która została dotknięta transformacją osiemdziesiątym dziewiątym roku taki negatywny sposób no chyba jak żadne inne miasto w Polsce ogromne bezrobocie tam przecież zrobiło tam rodziła się w osiemdziesiątym dziewiątym roku tak jak wynika swoje książki również muzyka alternatywna tzw . Underground Underground, który zrodził się trochę bankructwa tak jak pisze trochę wyrósł z takiej muzycznej pustyni rzeczywiście to było także w Łodzi działo się najwięcej w tym czasie w działo się dużo pod tym względem, że w całe środowisko związane z filmów com powiedzmy ASP plus bankowcy to były przenikające się środowiska Jan jakoś wykorzystały te powiedzmy ruiny poprzemysłowe trochę jako takie miejsca próbie koło inspiracje w swojej twórczości to właśnie dobry bardzo przykładem jest zespół Wiktora Coca, gdzie oni, jakby rzeczywiście dosłownie grają na jakiś maszynach na początku wzrostu uderzają jakimiś metalowymi prętami jakiś zniszczone elementy industrialne nagrywają hałas, jaki to jest muzyka stricte industrialna wynikające z tego, że mógł już była miastem przemysłowym, jakby tom pustkę po przemyśle tą ruiną wykorzystują też kreatywnie swoją twórczość i jakby to właśnie taki grunt, na którym niby jest jakaś jakieś Pustkowie, ale właśnie z tych różnych elementów tego świata, który się rozpadł budujesz jakąś nową tożsamość rzewne właśnie członkowie kulki co też tam padają takie, w których piosenkach rzeczy odwołania, że moje miasto to syf, ale z drugiej strony nie chciałbym urodzić, gdzie indziej, bo właśnie on mnie ukształtowało, że w innym mieście nie byłbym sobą nie ma jak zaznacza książek już takiego wyraźnego momentu, w którym zespół kulki co de powstał zespół ważne póki co bardzo szybko nagle znikąd troszeczkę się pojawił albo takie zaistnienie właśnie medialny cała po burza wywołana też artykułem ubywa Wachowicza, jakby to było zjawisko zdawał się pojawić znikąd, ale artykuł gazety wyborczej tak o generacji nic tak, ale był tobym się taki punkt jeśli chodzi o najwyższe kulminacyjny jeśli chodzi o ich sławę medialną, a sam projekt zespołu to były jakieś próby, które działy się tak naprawdę z 32 lata wcześniej to jakoś powoli formowały to był jakiś niezobowiązujące spotkania jedno z pierwszych piosenek, którą oni nagrali, która przypadła to był maj jak ścieżka dźwiękowa do pokazu odzieży urazu kolekcje ubrań tak tak Krzyśka Ostrowskiego ba prace semestralne i tam oni do tego Robin Hood podkład dźwiękowy tonie, jakby jakaś oficjalna piosenka, ale to była właśnie pierwsze przymiarki tworzy też tego materiału sporu, który się jakoś gdzieś zapodział i byli po prostu tak naprawdę paczką kumpli, którzy spotykali się na mieście chodzi o wspólne koncerty nawet niekoniecznie grali tak naprawdę zespół istniał jako pewien pomysł ze spółką jakiś koncept jakieś po prostu opowiadali wszystkim, że grają zespoły, żeby podrywać dziewczyny tak dalej nie może oczywiście nic nie grali jeszcze nic nie stworzyli ale jakby działał jako taka paczka kumpli o kultowym dla wielu z państwa pewnie również zespole kulki co de dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej moim gościem jest Kazimierz Bejnarowicz, który napisał książkę nie będzie żadnej rewolucji za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM uważaj, czyli najbardziej znana piosenka o miłości zespołu cool Kids w des, które dzisiaj w kulturze osobistej rozmawiam z Kazimierzem Rainer owi czym przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Kazimierz Rymarowicz autor wydanej przez wydawnictwo krytyki politycznej książki nie będzie żadnej rewolucji kulki co des o miłości śpiewali, ale ryzykownie tak bez pudru raczej pierwsza płyta zespołu była podzielona tak jak płyta powiedzmy winylowa czy kaseta na 2 strony jednak nazwała hejt druga la, ale to nigdy nie była taka też jakaś pusta nienawiść ani nigdy nie była jakaś cukierkowo miłość także te 2 pierwiastki elitę na zawsze się mieszają w piosenkach tego zespołu to właśnie moim zdaniem ciekawe, że to nie jednowymiarowe tylko zawsze jest jakiś element niepokoju właśnie jakieś wywrócenie pewnych wartości czyli, jeżeli mamy ballady miłosne, jeżeli można w ogóle uważa powiedzieć, że to ballada to oczywiście tam się pojawiają groźby te gady ballada napisana bardziej taka perspektywa jakieś odrzuconego stopera, który trochę kocha dziewczynę, którą się stało, a troszeczkę nienawidzi no dokładnie jak rozmawiałem ze znajomymi odnośnie tego, że pisze książkę w pewnym momencie jednak na znacznie spytała kulki co wtedy był taki zespół dla zbuntowanych nastolatek taka ze zdziwieniem i wydaje mi się, że w pewnym sensie coś w tym jest, że taki sposób ta figura tej zbuntowanej nastolatki czy właśnie dziewczyny ze złamanym sercem to jest jakaś taka persona, którą można się wczuć, słuchając tej twórczości, że jakby fajna muzyka to jest taka, która nas z tym przenosi albo jakiś inny świat albo inne miejsce, ale właśnie sprawia, że możemy, aby poczucie poczuć, jaki stan psychiczny kogoś innego i w czasami, że właśnie słucham tych piosenek nawet teraz, gdy się odwróci tak ma to jakby troszeczkę właśnie po mentalnie wracają do tego takiego swego okresu jak byli zbuntowanymi nastolatkami sama muzyka, która pozwala przeżywać taki stan i to niekoniecznie musi mieć jakieś bardzo negatywne znaczenie, ale byli głosem swojego pokolenia tak uważasz raczej uważam, że troszeczkę się rozwinęli ze swoim pokoleniem ze swoim buntem też trochę ogólnie to jest także mi ten ich bunt od razu dla wielu ludzi po prostu miał jakąś komercją jakąś taką kampanię marketingową, jakby byli troszeczkę za mało tacy bankowi w takim powiedzmy kwotowym undergroundowym znaczeniu, żeby mogli zaakceptować niektórzy słuchacze z kolei ta muzyka była zbyt taka nieprofesjonalna i niezależna i trzymająca się jakiś formułek, żeby mogli trafić do masowego odbiorcy tak zawsze jakieś takie zjawisko bardziej rozdmuchane medialnie, którym o, którym dużo osób rozmawiało, ale sama muzyka, jakby nie spotykała się z aż takim ciepłym przyjęciem także właśnie ciekawe spojrzenie spojrzenie na zespół pod z perspektywy jakieś takie zjawiska kulturowego, a niekoniecznie jak już czysto muzycznego, które jest wyrwane z kontekstu działa jakiś izolacji, czyli oni tak naprawdę nie byli dobrymi muzykami nie mogli być też głosem pokolenia, ponieważ to była jakaś po prostu niesioną wyrażali bardziej swoje poglądy, jakie swoje stany i na pewno sporą część słuchaczy mogła się z tym identyfikować, ale to nigdy niebyły jakieś jak i zaakceptowane faktycznie za nimi stała jakaś armia ludzi, którzy w to uwierzyli, którzy byli gotowi rzeczywiście się buntować i jakoś podważa establishment derby się wydawało karykaturalne i oni też już, jakby na tym etapie sobie zdawali sprawę, że to jest bardziej operowa, jakimi symbolami troszkę taka gra konwencjami troszkę się zaczęli odcinać od tego buntu, ponieważ wiedzieli, że bardziej chodziło o gest niż to, żeby to przy przełożyło na jakąś konkretną akcję zry w społeczny czy, żeby to zaowocowało, jakim kapitałem politycznym w tym czasie tworzy wokół zespołu, aby to była akcja skarżona niepowodzenia, ale jednocześnie bardzo spektakularna i ciekawa no to jakaś anomalia w Polskiej popkulturze dlatego właśnie pod tym kątem ciekawe zjawisko, ale też ktoś interesuje się muzyką to wydaje mi się, że warto po prostu potraktować zespół póki co tak takie jak jej stadia czegoś co nie powinno się wydarzyć, a wprowadza jakiś zdrowy chaos do popkultury no właśnie zrozumieć fenomen w swoim artykule sprzed kilku lat w dwutygodniku sugerował, żeby piosenek nie traktować jako muzyki tylko, żeby poczytać trochę jako tekst kultury tak wydaje mi się, że są zespół, który tworzą piosenki to są frukta piosenki mają powiemy fajne gitary i tam wokalista śpiewa, jaki zespół jest powiedzmy fajnymi chłopakami oni to wywraca do góry nogami to niebyły przyjemne piosenki to była jakaś taka bardziej chuligański poezja śpiewana w dodatku jeszcze w rytm automatu perkusyjnego kim tak kiczowatego rodem z lat osiemdziesiątych i to byłaby coś, czego ludzie do końca nie kupowali może to też nie jest takie najbardziej trafne skojarzenia ale w jaki sposób wydaje mi się, że to co teraz robi sikha to co robią synem to prawie 20 lat temu właśnie bardziej się w tym rodzaju, bo póki co też, że to był taki projekt troszeczkę awangardowy trochę taki, ale performer właśnie zabawa konwencją niż jakieś takie rzetelne solidne granie no właśnie oni nie być nota nie niezarobkowy byli to nie wpisywał się tą kulturę takiego roku jest mu spod znaku Dżemu i ogólnie długowłosych chłopaków z gitarami, którzy są jakoś bardzo mało jak uderzali w zupełnie inny tą inną estetykę właśnie wtedy Polsce już wspomniałem syn wtedy Polska już opanował w latach dwutysięcznych hip-hop oni byli trochę taką przeciwwagą, jeżeli w ogóle przeciwwagą przeciwwagą do czego do tych starych trendów do tych nowych trendów wydaje się, że nawet Sylwester Latkowski chciał również ich ująć właśnie jako jakiś taki przeja w kultury brokerskiej, że to jest jakiś taka przeciwwaga dla hip-hopu, bo oni też tworzyli piosenki zupełnie jak zespół rockowy ponoć dosłownie wycinali fragment piosenki zespołu jakiegoś Brito popowego zapytali to na świat do tego Krzysiek Ostrowski z jakich rzeczy do tego dogrywali gitary także też tworzyli ten materiał niekiedy tak właśnie producenci i popowi, a nie jak muzycy tacy klasycznych już grają próby ten materiał powstawał jeszcze kiedy oni niemal skompletowany go w ogóle składu i same teksty też, jakby mi są, jakby na tyle gęste i dosłowne, toteż czasami przypomina takie teksty hiphopowe, a nie jakieś właśnie uderzające metafory piosenki, gdzie o operujemy bardzo właśnie słowem nie to ściągamy jakże się po prostu wykrzykiwał różne rzeczy, ale tych teksty były właśnie takie bardzo długie wersje tak dalej przez to właśnie czasami recytował wręcz notował dosłużył się do opowiadania tak sama właśnie w popie, że piosenka to nie jest coś co tylko mała dnia pamięci można to ci tylko to służy do nakreślenia jakiegoś obrazu czegoś tutaj tak naprawdę mamy taki cały muzyka, jakby odnośnie właśnie tej nieszczęśliwej miłości tego braku umiejętność odnalezienia swojego miejsca buntu i jakby nakreślone, jakby cała taka odmalowane jest Łódź i przeżycia wewnętrzne takiego łodzianina działali z poczuciem misji Robert Leszczyński pisał o nich, że chcieli mieli dosyć mainstreamowe i kultury, że chcieli tak naprawdę dostać się do niej po to, żeby rozwalić od środka czy im się to udało wydaje mi się, że ten plan był z ich strony akurat autentycznym, ponieważ też nie zaprzęgać do tego jakich środków, które były przystępne tylko tworzyli coś w oparciu o swoje własne fascynacje muzyczne nie stwierdzali, że gramy b2b po bo Myslovitz grabi popiera też miła muzyka, która się sprzeda tylko gramy zadziorną muzyka, która gdzieś odwołuje się do Brit popu, ale działa na jakiś takich własnych zasadach, jakby w tym byli konsekwentni, że cokolwiek robili to zaś to odwoływał się do jakich ich aktualnych fascynacji także chcieli rozwalić to kultura od środka, ale jednocześnie nie nie do końca posługiwali się tym językiem projekt, który operuje popkultura to zawsze było jakieś wykrzywione i zniekształcone po ich niemu w, tłumacząc ich fenomen porównuje się korki co też do Doroty Masłowskiej piszesz o tych 2 nazwijmy kulturowych zjawiskach jako przeplatających się kulki z AfD stają się z Dorotą Masłowską polskiego rock and rolla, a Dorota Masłowska kulki nic wbre w polskiej literatury bardzo ciekawe porównania tak, ponieważ oni razem działali w tym samym czasie Dorota była młodsza, ale wyrażali troskę podobne nastroje tak uważa fanką kulki co do stolicy była fanką troszeczkę nie do końca się do tego przyznaje, ale mimo wszystko była no tak, iż te relacje Dorota Masłowska kulki co wtedy gdzieś tam się pojawiają okazjonalnie znów chodzić na wspólnej imprezy był jakieś takie różne wspólne sytuację ostatecznie Dorota Masłowska była wokalistką w 2 piosenkach ulicą Dec w momencie, kiedy wchodziła teatralna adaptacja wojny polsko Ruskiej to były przygotowane piosenki lat występowała anonimowo, ale rzeczywiście to były muzyka nagrana przez ulica Dec z wokalem do Doroty Masłowskiej i później te ścieżki też jakoś się krzyżują, ponieważ w projekcie minister Villi również udzielał się Kuba Wandachowicz także są to zjawiska też którymi ekscytowali się powiedzmy te same środowiska i np. imprezy lamp i t d. to były też takie punkty, gdzie oni występowali jakoś razem czy np. spotkanie z Masłowską poprzedzone koncertem kulki są Dec i w jakąś trzeba zawsze patrzeć na to zjawisko, że są do siebie równoległe i trochę się przenikają w interesujący sposób to mu się rozpadnie brak umiejętności dostosowania każdy z nich jest do dzisiaj bardzo mocną osobowością to było dla nich zbyt męczące czy może w ogóle przyjaźni się wyczerpała wypaliła w ogólnie na samym początku byli paczką kumpli, a w pewnym momencie zaczęły się te relacje psuć na zasadzie każdy jakoś bardziej zaangażowany w swoje życie jakieś inne projekty, ponieważ prawda jest taka, że gram taką muzykę nie da się, jakby wyżyć tylko z tego nie można tego traktować jako etatowe zajęcie i oni w pewnym momencie wszedłby zdali sobie sprawę z tego, że taki zespół tak naprawdę może dziać hobbystycznie to jakaś odskocznia od codziennych, ale też szkockich pierwszy senator odszedł, bo po prostu musiał iść do jakiej pracy nie mógł po prostu w weekendy jeździ na koncerty, a potem zakładać garnitury i iść do korpo tak samo w inny menadżer też wewnątrz ich zostawił, ponieważ musiał dostać pracę agencji reklamowej i musiał deklamować keczup prawa jak w sztuce Kaczor Schroedera, ale w z tą samą dotyczy członków zespołu, że pewne łącze Krzysiek też bardziej zaczął angażować się jako reżyser twórca komiksów i te ich kariery równoległe do grania w kulki co de zaczęły jakoś bardziej tak naprawdę rockowa niż sam zespół, którego słuchacze mieli troszeczkę dość, ponieważ oni zawsze jakby wykonywał jakieś takie kroki pod prąd i za każdym razem odcinali od 13 zniszczeń słuchaczy po takich różnych wolt stylistycznych i no nie umieli zatrzymać tej publiczności, bo jakaś łaska sukces, która traktowała te zmiany jako ciekawy, ale właśnie to byli tacy ludzie, którzy po prostu interesują się szeroko pojętą subkulturą nie są fanami jakieś konkretnego gatunku muzyki powrót jest możliwe nie wydaje mi się, ale nie, ale często słyszymy, gdy konieczne jakimś koncercie obecnie jest działa zespół tryb Kuba Wandachowicz czas z Marcinem prętem i tam głównie udziela się Kuba natomiast Krzysiek Ostrowski ostatnio jest wokalistą w zespole online również bardzo ciekawym także wydaje mi się, że nie chcą już jak dopasowywać się jakieś oczekiwania publiczności, ponieważ ta Marka kulki co des ona jest jakiś sposób skala na całym tom medialną wrzawą tak dalej i oni stwierdzili, że skupią się po prostu na jakiś niszowych projektach robione zupełnie dla siebie czy i online i tryb też muzyka zupełnie przystępna zupełnie nie nie radiowa pod wieloma względami bardzo ładna, ale w tworzona zupełnie dla siebie w oparciu tylko łącznie jakieś bardzo bardzo niszowe UE inspirację Kazimierz Bejnarowicz autor wydanej przez wydawnictwo krytyki politycznej książki nie będzie żadnej rewolucji był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie książka no nie tylko chyba jednak dla psychopatów kulki z FDS polecamy serdecznie dziękuję bardzo dziękuję dziękuję za uwagę teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!