REKLAMA

Szekspir zmysłowy

OFF Czarek [Dobry Szeks]
Data emisji:
2019-08-01 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:28 min.
Udostępnij:

Trwa 23. Festiwal Szekspirowski. Gościem Cezarego Łasiczki jest Ewelina Marciniak - etatowa reżyserka Teatru Wybrzeże, jurorka konkursu SzekspirOFF

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do Radia TOK FM Cezary łasiczka to jest program dobry seks państwa moim gościem pani Ewelina Marciniak konsekwentna wyrazistej wrażliwa społecznie tak pani przeczytałem reżyserka nie myślę, że wszystko się zgadzać i dobre dzień dobry potwierdza to wszystko pani jak najbardziej pani Ewelina Marciniak jest także jurorką w konkursie Szekspir off w ramach 2003. festiwalu Szekspirowskiego, który trwa w najbliższe niedziele wieczorem dowiemy się to zarówno w tym czasie papierowe Rozwiń » jak w nurcie głównym zdobędzie nagrody wyróżnienia w okresie zasłuży, ale z racji tego, że pani jurorką w nurcie Szekspira to o ten nurt nie będę pytał no to by było chyba trochę fermo zawodowiec baniek, jakie wobec na pewno mogę nie mogę powiedzieć, które przedstawienia są moimi faworytami, ale mogę powiedzieć jestem pierwszy raz wice no tu off jestem bardzo pozytywnie zaskoczona ten, jaką popularnością cieszy się ten nurt jak rozmaite są spektakle nie ukrywam, że prowadzący Krzysztof Grabowski jest osobnym przedstawieniem w nurcie off to znaczy w sposób, jaki on prowadzi ten festiwal zapowiada spektakle sprawia, że chce się to oglądać mam nadzieję, że ten ekspert będzie w ciągu roku następnego żył i przyjdą nowe zgłoszenia i wasza prywatna to kontynuować znakomicie trzymam kciuki za Szekspirowski nurt główny, ale chciał, żebyśmy trochę poskakali po różnych innych miejscach w życiu na świecie pani ostatnio tak to chyba nazywa fachowo robi karierę w Niemczech Niemcy panią pokochali i zastanawiam się jak czym różni się praca w Niemczech na różnych poziomach od pracy n p . w Polsce no nie ukrywam, że pokochaliśmy się ze wzajemnością i też takie szczęście, że widzowie teatru w Gdańsku mogli oglądać moje zmagania z niemieckimi aktorami, ponieważ rok temu na festiwalu szekspirowskim byśmy ze snem nocy letniej moim naj pierwszym niemieckim przedstawieniem nie najbardziej nagim już to jest to najbardziej nagie nie anonim była najbardziej nagie ono było najbardziej zmysłowe, ponieważ na aktorzy krążyli wśród widzów i dzieli się swoją czułością tak było to przedstawienie, które otworzyło mi walkę to wielu etatów niemieckich nie było ono możliwe wtedy nie tak fantastyczne i otwarty zespół aktorski i zazwyczaj jest także jak reżyser z Polski przyjeżdża do jakiego zagranicznego teatru zabiera ze sobą 1 gościnnego, kto da, żeby tak on otworzył trochę tych ludzi jak to my pracujemy, jakie są możliwości jak to się improwizuje co ta osoba lubi ja nie mam takiej możliwości zatem przyjechał jako obca im na musiałam tę grupę ludzi 12 osób przekonać do tego jakiś inny sposób pracy jest możliwe jak prokuratura obrońca 12 gniewnych ludzi tych tak a, ale zdarzył się cud ani mi uwierzyli i to było niezwykłe przy przeżycie i dostałam wspaniałe wsparcie od dyrektorów teatru zaproszenia od innych teatrów no i też, że tych wspaniałych ludzi poznam n p . ZO Meyer młodą aktorkę, która teraz przygotowuje ceną Hamburg kół role Wiecki króla Szczepana Twardocha no to, że sam fakt, że taki transfer też było możliwe stoi Budka do Hamburga jest ciekawy jest dla mnie krytyki otwierający na czym się różni praca ta co różni się niestety warunkami tej pracy to znaczy ja już dzisiaj wiem jak wyglądają 2, a nawet 3 sezony następne Mamed poustawiane dokładne daty już wiemy mniej więcej jak tytułach rozmawiamy co pozwala mi i moim daje realizatorom przygotować się, że nie ma czegoś takiego, że rozmawiam sobie, a może coś antycznego złoto Renaty zrób to i tak człowiek ma miesiąc na przygotowanie się nie zanurza się w ten temat, a ja muszę się zanurzyć się wyjaśni za dużo nie zaproszę aktorów do tego, jeżeli ja z faktami się nie zanurzymy to widz też na to nie ma szans, a o to spotkanie między widz ma aktorami spotkanie właśnie pełne czułości tajemnicy zagadki, ale też kości od spotkaniem przede wszystkim chodzi Jano może być spotkaniem bazującym na iluzji, ale może też spotkania, bazując na deser mówi w tym spotkaniu też może być jakieś intelektualne przeżycie po tam też tak konstruować wypowiedzi, żeby one były zaangażowane, bo sama uważam za taką osobę, ale jednak wolałabym nie mówi inny co mają myśleć tylko wydawać pewne pytanie o naszą rzeczywistości poruszać bardziej emocjonalnie pizza w tym niemieckim teatrze przez to, że dzieje się to wszystko wcześniej jest możliwe lepsze przygotowanie i jest lekko możliwe lepsze przygotowanie przez to, że np. teraz pracuje w Thalia Theater w Hamburgu, gdzie moja scena prób wygląda tak samo jak scena, na której będę pracowała docelowo mam próbne kostiumy tupnąć scenografie jest też asystent to każdego realizatora przypisane zatem są osoby, które dbają o to, żebyśmy i posiłki w trakcie tu, żebyśmy mieli kilka dodatkowych kostiumów, kiedy coś zostanie podrzucone, żebyśmy cały czas rekwizyty do dyspozycji, jeżeli nie wymiar rano sobie myślę, że potrzebuje zbić cenę, w której są lustra to na popołudnie dostaje te lustra albo, że potrzebuje zbić cenę, w której jest kilka butelek z wodą no i musi też informację czy ta woda będzie witać nie będzie pita i to wszystko się tak płynnie odbywa no i sam fakt, że pracuje sektorami, którzy mają doświadczenie spotkania z takimi nazwiskami jak Luc Perceval jak wciąż Simmons czy Zając ton no to to jest niezwykłe doświadczenie i to, że oni oczywiście na początku mają wątpliwości świecą co to będzie jak to będzie też wchodzą bardzo specyficzny świat n p . w tym wypadku, kiedy pracujemy, nad którym Szczepana Twardocha, bo opowiadamy o Europie z lat trzydziestych, ale pasji w Warszawie niż w Berlinie, czyli Warszawie podzielonej na polską żydowską także też z wspólne mylne to dowiadywali się o tym jak było kiedyś niezwykłym przeżyciem tak jak to w poprzednim sezonie w Facebooku przygotowała przedstawienie na podstawie królowej Margot ma tytułem noc Świętego Bartłomieja i opowiadanie sobie nawzajem uczą były wolne religijne szesnastym wieku, czyli protestantyzm no to to jest naprawdę ciekawe doświadczenie sam fakt, że jak Turcja po angielsku niestety nie mówi w języku niemieckim wiem, że powinnam tutaj uczynić pewne kroki w stronę, aczkolwiek jest tutaj zajętą osobą i jest to dla mnie trudne dużo rozumiem nie mówi pośredniczka wstydzę, ponieważ ten jest aktorami oni mówią świetnie, ale ten wysiłek, kiedy który, który składa na to, że mamy się nawzajem rozumieć pracuję po angielsku na niezastąpione i moim takim wielkim marzeniem jest to, żeby w Polsce też taki teatr zaczął się odbywać to znaczy teatr, w którym możemy pracować z ludźmi z zagranicy mieć mieszane zespoły i pokazywać na scenie rzeczywistość po przecież no niestety w obecnych warunkach w Polsce tak jest, że mieszkamy w takim monolit w tym społeczeństwie, aczkolwiek na Europa się zmienia miasta jeszcze bardziej mu kulturalnej chciałby taki świat pokazywać i pracować z takim mieszanym zespołem, żeby takie koprodukcje nie wiem np. Polsko-Niemieckie niebyły tylko ekscesem i myślę, że jest to możliwe wierzę w to bat co i myślę, że byłoby to bardzo atrakcyjne i dla widzów i dla aktorów właśnie spotkanie się z innymi aktorami innym systemem pracy z innym językiem po prostu czy inny system pracy, które pani mówiła to jest -li tylko większy budżet i z tego można wyprowadzić na taki system pracy wcześniejsze przygotowanie asystenci tak liczne po prostu też inne etyka pracy wynikająca może trochę z innego myślenia o tym, myślę, że to to z 1 są na pewno jest to inna etyka pracy to znaczy im inne podejście do pracy to czegoś takiego, że jeżeli ja mam do dyspozycji światło scenę na sali prób i ja nie proszę aktorów wczuwanie się w dresach w pokoju 2 na 3 no to jestem bardziej fair, że od nich oczekuje najwyższych emocji w warunkach będą podobne i daje jej przez te warunki daje szansę wczucia się oni rzeczywiście są jakimś innym świecia i też no cała opieka, jaka jest wokół aktorów w tym momencie, że mamy dział tematu liczne dramaturg stara się rozmawiać z aktorem co pasuje czego by chciał negocjować naszą relację też, jeżeli czegoś chce aktu nie jest gotowy do tematu idzie próbuje przekonać go dać jakieś dodatkowe teksty, żeby się wydarzyło, ale to wynika po prostu zwiększyć tradycji Catanii tam etatów jest więcej nas takie same też te pieniądze, które są tam przeznaczona teatr są też pieniądze, które pochodzą z biletów n p . jak pomieszkuje teraz Hamburg ku to tam w środku tygodnia w środę na dużej scenie mamy przedstawienia przed tym 2 osoby, a na widowni mamy 700 osób i ta widownia jest pełna to jest ten entuzjazm szansa spektakl, który odniósł triumf na tatę też w Berlinie z aktorką, którą polscy widzowie mogą kojarzyć Toniego Erdmanna chce wspaniałego filmu opowiadającego o relacji córki ojca i takie osa roku, a Korony film tak no i ta dwójka na scenie wszystkie, choć właściwie rozmawiać ze sobą i to przedstawienie piętnujące na nim potrafią też słuchać nie, dlatego że są inteligentniejsze od polskiego vice com mają pewne przyzwyczajeni do tego, że przedstawienia mogą być różnorodne, że mogę czasem pójść tylko co się oglądać i mieć takie wrażenia zmysłowe czasem mogę pójść i jesteś sztukę bardzo zaangażowaną w tej opowiadam się o sytuacji w Afryce i nie ma jej i 11 recepty na teatr i ja mogę chcieć właśnie Patsy intelektualnie przyjmować mogę chcieć przyjmować bardzo zmysłowo i nie ma żadnych obowiązujących norm, których my się niestety uczymy w naszej szkolnej edukacji bardzo kulejący, jeżeli chodzi o wiedzę o kulturze, że my powinniśmy wiedzieć co autor nie na myśli, a interpretacja dzieła teatralnego jak i czy w oczy w ogóle obcowanie ze sztuką to jest coś czym no, czego bardzo brakuje nie tylko w szkole, ale także zamach ten problem moim zdaniem powierzenie nam się rodzice nie chodzą aromatyczny słucha chciał widzieć autor ma namyśli to, że się czuję, że może nie odgadł wszystkiego i tak może właśnie nie trzeba może właśnie trzeba pójść za tym co ja jak ja mam dzisiaj dzień, jakie to odbieram, czego ja potrzebuję i pozwolić sobie na to, ale też taką przestrzeń otwierają rodzice, jeżeli rodzice siadają do pociągu i nie mają ze sobą książki dziecko nie będzie miał tego nawyku, żeby łatwo pani mówić, bo pani do roboty albo się ludzi, by nauczyć czytać tak niestety tak było więcej nauczyłem czytać i zawsze jest z książką nawet tutaj przyszłam z książką i Patsy dziękuję za to moim rodzicom za te konsekwencje i bezwzględność rozumie, że pani brat pewnie nie miały powodu aż do takiej radości no nie on był bardziej tresowane niż rozpieszczane, ale pewnie rodzice obydwu przypadkach myśleli, że czynią coś pozytywnego dla dzieci mam takie poczucie, ale w takie poczucie, że w ogóle wśród moich znajomych większości rodzice nam spychani gdzieś te książki dzisiaj też sama nie mam dziecka jeszcze w moich znajomych, gdzie są małe bąble no to zawsze staramy się wynajdywać ciekawe wydawnictwa, bo jest ich na polskim rynku bardzo dużą i nowi też ogromną różnicę między tymi dziećmi, które przeglądają już można powiedzieć tak na początku przeglądaniu niż czytaniu przeglądają opowiadają te ilustracje te rysunki i zajmować takimi dziećmi przebywanie jest zaproszeniem to jakiś krainy fantazji, a rozmowa z dziećmi, które siedzą tylko ze świnką PPI tabletem jest BOŚ po prostu państwa mają gości jest pani Ewelina Marciniak reżyserka teatralna głównie, ale rozumiem, że chodzi pani po głowie Opera tak to prawda marzy o Operze najprawdopodobniej w Facebooku będę przygotowywała pierwszeństwa OPS 2 sezony co to będzie nie wiem jeszcze rozmawiamy o tytule ja mam już swój ukochany tytuł, jaki odciął się krytyka na pewno nie będzie to nowa Opera przygotowana specjalnie dla mnie jeszcze nie teraz jeszcze nie teraz chciałabym się w ogóle na początku zmierzyć z taką formą tak we Freiburgu jest tym dramatyczne także teatrem operowym i przez to, że znam tam dział techniczny powoli poznaje muzyków, ponieważ jeszcze 1 różnica między teatrem w Polsce ATA tym za granicą właśnie też o to, żeby różne działy się ze sobą spotykały nie tylko w pracy w związku z powyższym 2 × w tygodniu są zajęcia jogi o ósmej 30 akcja może przyjść każdy pani uwielbia jogę tak i tak poznamy n p . jest 1 z osób z działu oświetlenia ciepłe no zaczęliśmy rozmowy od tylko nas Hannę spotkaliśmy się potem na widowni już w trakcie prób lub na scenie się okazało, że pracuję przy 1 projekcie to są takie miłe zaskoczenia wtedy ta relacja zupełnie inaczej się rozwija jesteśmy tacie partnerami w pracy niż trybikami w jakiejś hierarchii w tej ktoś musi zrobić coś po ta osoba każe płacić po prostu przyglądamy się pracy wiemy, że musimy razem to zrealizować mamy ograniczenia czasowe czasem osobowościowe też po też różnie to bywa ze spotkaniem się w międzynarodowych zespołach i to jest bardzo bardzo przyjemnej nie tylko joga jest w repertuarze teatru są jeszcze i inne zajęcia ruchowe też 2 × w tygodniu też każdy może wydać coś dla siebie i uważam też ciekawe, że ten zespół artystyczny miesza się z działem technicznym i na sprawia przyjemność i też jest w Hamburgu z kolei są wspólne wspólny pierwszy dzień wakacji sezon taki pracowniczy kończył się wraz z końcem czerwca, ale w połowie czerwca organizowany jest pierwszy dzień wakacji, gdzie wszyscy wyjeżdżają nad kom wyspy czasem mi się bawiąc cały wieczór nie ma spektaklu nie ma prób jesteśmy razem jak z obawy muzyka klasyczna czy bardziej nikt też z rokitnika to jest po prostu piękni dzięki umacniali Iwo tak nad tym się wspomnienie rozmawia o teatrze poznaje się na Sejm, bo w teatrze pac ludzi odbywają się w tym momencie 3 produkcje naraz was ze mną próbuje Kornel Mundruczó i jakiś TK, czyli takie no tam bardzo duże nazwiska ja czy taka hitem malutka, ale myślę, że mam najlepszą obsadę, którą wynegocjowała już w grudniu zatem, toteż te ten cały proces jest ty pat długotrwały, ale jak się czegoś chce to można tam rzeczywiście wychodzić swoje fantazje mówi pani, że kiedy przekonała pani aktorów do snu Noto był trochę cud, ale dobrze dla tych z nas, którzy nie wierzą, że takie rzeczy zdarzają to na czym polega ta perswazja, jaki rodzaj argumentacji, bo pojawia się tak jak pani wspomniała obca osoba ma teraz przekonać aktorów nie tylko do swojej wizji, ale także do wizji, która być może może niektórym to wydawać się obrazoburcze tak, bo jest sporo namiętności nagości do pomysłu tego nie wszyscy pewnie muszą być na początku przekonani no tak w nocy Świętego Bartłomieja jest jeszcze trudniejsza solna, w której aktorzy nago o są z takimi trudnymi napisami są pomnikami są napisami Juden aus i t p . no będąc Niemkom staje nago na stanie z takim napisem muszę bardzo wiedzieć, dlaczego tobie to ta naj przede wszystkim odpowiedzenia sobie, dlaczego w, jakim celu tak sięgamy po tak radykalne środki po pierwsze po drugie czułość i empatia to jest klucz do przygotowywania takich scen to znaczy po pierwsze, staram się jak najszybciej powiedzieć, kiedy ja też to wiem to nie jest także to wiem od razu tu rzeczy moja fani, których Niewiem, ale jeżeli wiemy już taka scena będzie tak wyglądać tam to powiedzieć jak najszybciej, żeby te osoby mogły sobie to przemyśleć wiedzieć czy chcą czy nie chcą podjąć jakieś kroki decyzje cokolwiek powiedzieć, jakby chciał to klubowe czy chcemy nóżkę próbować to w bieliźnie albo, że chcemy popływać w mniejszym świata i robimy takie takie wspólnie takie ciała w tym, że oswajamy tę grupę tych ciał, które ma pracować ze sobą ze sobą razem na chyba tuż przed, kiedy pojawia się ten największy lęk przed pierwszym spotkaniu z publicznością to co ja miałam sen pułku to byłam ekstremalnie empatyczna i szczera ja im powiedziałam Słuchajcie, gdyby on nie chodziło tam mogła wyjść tam na gola ja ich to być na co się mówiliśmy nie jest dla mnie problem, ale tylko za was nie zrobię to jest wasze przedstawienie już i cokolwiek wam się bowiem nie ma żadnego znaczenia to wy tam jesteście ani ja, więc ja mogę tutaj mówić ja mogłabym to zrobić w tym bardzo proste, żebyśmy to wiele razy, ale co wam to słyszeć jak to wy za chwile wobec tych 600 osób będziecie, bo teatr w 2 ma bardzo dużo widzów no i na trzecią generalną siedzą sami sobie wtedy pani płacze to dokładnie i oni są z tego abonamentu nie przychodzą i to jest mocne doświadczenia tak, czyli też mamy do czynienia z inną publicznością na tych generalnych tak tak duża jest z abonamentów, którzy abonament też są przede wszystkim starsi ludzie, którzy kupując abonament i w zależności od tego najlepsze stawy chcą wchodzić w miesiącu to to taki abonament kupują młodzi ludzie nie są Adam na mentor ich, chyba że do startów w prezencie od rodziców czy też dziadków, ale też chętnie chodzą do teatru no to jest też bardzo zależne od miast tak samo jak w Polsce, kto inny w Warszawie przychodzi do teatru, który w Jeleniej górze a kto inny chodzi niszczeje od lat wzrostu przychodzi no myślę, że ta studio teatr Rozmaitości tak powszechne mają pracę podobnego widza widza, który lubi teatr nowoczesny współczesny teatr, który czasem jest tak wojującej ma czasem sam usypia, a czasem stratę w zastraszającym do tego, żeby po prostu pobyć ze sztuką muzyką obrazami, ale obserwuje pani, że ta publiczność nie tylko ta, która przychodzi na trzecią generalną, która w ogóle przychodzi do niemieckich katów to jest publiczność, która bardzo różnie polskiej jeśli chodzi o przygotowanie choćby na czytanie czy też pewnie większą trudnością, bo łatwość obrażaniu się albo protestowanie, że jej nagość to od razu z była za transparenty, lecz pod teatr podobno tam, gdzie był papież matkę trzeba teraz szybko dzwonić do ministra, żeby zakazał no w ogóle nie ma takich reakcji to ciekawe, bo wiele lat temu w Lipsku był spektakl, w którym scena seksu na żywo na Pogodno była grana bardzo długo, że tam 1 z aktorów miał monolog w tym samym czasie była to scena seksu pod dno ona była z z udziałem starszych aktorów porno i nikt nawet o tym nie napisał w historii teatru niemieckiego, bo bardziej interesuje, o czym to jest, jakim to jest celu po przecież Oliver chwili czy zjawią wspaniały spektakl o pedofilię podejmie pedofili w Polskim kościele, a nie o tym jak skomplikowaną figurę po papież Jan Paweł II no i wydaje mi się, że ta potrzeba poszukiwania skandalu jest skup finansów pomysł kupna i zabiera nam przyjemność z tego czym jest teatr czy może być teatr jak fantastycznym medium, że 1 osobą teatr kojarzy się właśnie z czymś takim podniosłym patriotycznym czasem z czasem właśnie ze skandalem to jest naprawdę przyjemne miejsca czart sta powinien być zaangażowany politycznie powinien być politycznie i w którym momencie twórca może stać się z pożytecznym idiotą wykorzystywanym przez władze wydają się, że każdy artysta w jaki sposób jest zaangażowany politycznie, ponieważ żyjemy w otaczającej nas rzeczywistości korzystamy z niej, nawet jeżeli nie wprost to tak czy jakiem komentuje my ja się staram to komentować w sposób bardziej delikatne, ponieważ nie to jest moim pierwszoplanowym komunikatem, ale w tym, że każdy z nas jest za zaangażowane politycznie czas ta może być wykorzystywane jest pytanie czy wtedy jest artystą dalej tak, kiedy przychodzi dobra zmiana i usilnie próbuje wymienić kadry jest to niemożliwe, bo nie ma własnych kadr na tyle artystycznie uzdolnionych czy nawet wykształconych żeby, żeby to zrobić no to wydaje mi się, że jest mamy do czynienia z tak z takimi sytuacjami jak w teatrze polskim wyrzucanych, choć dyrektor, który jest kompletnie bezradne to znaczy nie umie po pierwsze, zarządzać ludźmi nie umie zarządzać zespołem nie umiem budować repertuaru nie umie zarządzać budżetem nie umie skonstruować zespołu aktorskiego takich pod nie ma podstawowych umiejętności do tego, żeby być dyrektorem teatru podatki mogą być różne może być teatr, który zaprasza zagraniczne nazwiska i OPI takie duże produkcje do tego mniejsze ten produkcji bardzo młodymi reżyserami jak teatr Rozmaitości w Warszawie może być tak to jest bardzo zaangażowany społecznie i pokazuje, że należy w tym momencie walczyć oprawa kobiet należy wskazywać na niebezpieczeństwo faszyzmu Testa powszechne Warszawy są bardzo różne teatry, ale różnie prowadzone, ale jednak skuteczne to znaczy tam jest silny zespół aktorski tam są ciekawe mocne tytuły moich wydaje mi się też to właściwie jestem pewna tego to w jaki sposób prowadzone jest teatr Wybrzeże tego w jaki sposób jestem częścią przygotowałam też wiele moich przedstawień no też mi się w tej bardzo ciekawy sposób prowadzony, bo to jak tutaj prowadzi zespół aktorski, jakie możliwości repertuarowe rozwijania się jak ta się rozbudowuje na testy co zostanie często o tym, zapominamy także patrzymy tylko na sezony tytuły nie zdajemy sobie sprawę, że kiedy są 3 scenę za chwilę dostępny obok siebie to będziemy zachowywać, bo tu jasna znika co mnie bardzo denerwuje, bo jednak rację Andrzej scenie i co teraz chcę zrobić potem pomysł na dużą, ale ta cierpliwość sprawia, że może jakiś czas będzie można zdobyć takie przedstawienie, które będzie dopieszczony technicznie będzie można sobie na 3 scenach w tym samym czasie być wtedy dostaniemy takie przedstawienie, jakie moglibyśmy obejrzeć największym teatrze w Zurichu czy w Bazylei poczujemy się, że jesteśmy częścią światowego jakiegoś patolog, a teraz nie nie czuje pani w Polsce, że mamy powody, aby czuć się częścią tego światowego repertuaru myślę, że mieliśmy, ale mamy coraz mniej ze względu na to, że wiele teatrów festiwali jest zawłaszczana już przez przez władzę no i tak jak został zniszczony tak we Wrocławiu tak w Krakowie to sprawia, że jest mniej możliwości i Tracy dla artystycznych realizatorów wielu twórców jest wiele osób kultury czy wielu osób, które działają animują kulturę mówi o tych ostatnich 34 latach jako się takim okresie, kiedy się drastycznie zmieniło, ale wydaje mi się, że genezy należy byłoby szukać, gdzie indziej państwa doskonale też czuje, bo Kotlina Kłodzka Kudowa Zdrój i ten galopujący kapitalizm, który wkroczył do Polski i ludzie, których pozbawiono nadziei i złudzeń i trochę zostali zostawieni za burtą i te ich emocje zbierały zbierały zbierały w końcu stało się taką śnieżną kulą ktoś powiedział to ten kule wykorzystam, aby zbudować partię władz no tutaj się jak najbardziej zgadzam, że jeżeli popatrzymy na to z dystansu z takiej szerszej perspektywy i mówimy nie tylko zmianach w kulturze w ogóle o zmianach społecznych to tak jak jak najbardziej pozostaje nam wierzyć, że ostatnie zjednoczenie lewicy przyniesie nam jakąś nową opcję i ja to bardzo wierzę, że to będzie możliwe to takie religijne podejście to znaczy, że wierzy pani, że znowu nastąpi jakiś cud czy czy to jest wiara, która pojawi się pani na podstawie np. rzetelnych albo wiarygodnych liderów albo programu, który wydaje się, że ma szansę zaistnieć to jest taka wiara typu nie rozumiem, ale wierzę nie wiem jak, ale wierzę proszę sprawdźcie nowy pan lokowana w katolickim domu jak mogłaby nie wierzyć w cuda, ale nie jest na pewno są takie nazwiska na polskiej scenie politycznej, które mogą być optymistami już są i i mam nadzieję, że stworzą taki program, którym będziemy chcieli pójść nie tylko po to, żeby nie głosować nad tą złą stronę tylko, żeby głosować za czymś nowym co wierzymy co otworzy nam przez nich zmiany jest sierpień wybory za chwilę rozwiążą wciąż czekamy na ten program no myślę, że także zjednoczenie przed chwilą było ten program musi się dobrze skonstruować to przenieśmy tę sytuację np. na sytuację w niemieckim teatrze, czyli przychodzi pani do teatru mówi mam premierę na jesieni trochę jeszcze pracuje nad scenariuszem, jaka byłaby reakcja władz straty no myślę, że powiedzieli, że jesteśmy w trudnej sytuacji, ale damy radę po sobie wszystko, żeby tłumacz zdążył sprawdzimy jego terminy i rzeki jesteśmy w trudnej sytuacji no to musimy się spiąć dać radę nie mamy wyjścia no dobrze to widzę, że to jest takiej religijnej wiary Lecha, a co pani w Kotlinie Kłodzkiej bardziej lubi o bardzo tęskni za kotliną Kłodzką ja wróciłem niedawno stamtąd a aby pan na festiwalu Olgi Tokarczuk nie na festiwalu między Odrą festiwal tańca w Lądku Zdroju w kraju na cel, by najbardziej w Kotlinie Kłodzkiej to jest mój dom rodzinne, do którego lubię wracać lubię tam spokój atmosferę między ludźmi pewną otwartość i tak takie no jest TK, a taka cała kraina tam się wychował mam miał takie poczucie, że człowiek się wychowałem w bajce w otoczeniu gór lasów zamków takich zamków takiej architektury no bo jedno malutkie osiedla dookoła była taka, która tylko uzdrowiskowe jak możemy tutaj oglądać sobie w Sopocie to jednak wpływa na wyobraźnię że, jaki w jakiejkolwiek porze roku jak nie wiem pamiętam to rodzinne czy właśnie spacery po upadku po lasach są takie ładne obrazy, które dostała w dzieciństwie z tego miasta pytam, bo to są przepiękne tereny wspaniali ludzie wspomina pani o tym, ale to są tereny, które właściwie nikt nie był polskie do drugiej wojny światowej i ciekawe jest to budowanie tożsamości tworzenie tożsamości, które przecież musiał zająć wiele lat, bo osadnicy, którzy się pojawili zaraz po wojnie podejrzewam, że przez pierwsze kilka kilkanaście lat co właściwie rozglądali się dookoła siedzieli też poprzedni rezydenci tej ziemi chociażby po to, by zobaczyć co tam się dzieje jest takie napięcie czy my to zaraz stracimy przecież pierwszy pewnie lata po wojnie tytuł lata myślenia o tym czy będzie kolejna wojna czy zmierzyć się zachód ze Wschodem czy znowu stracimy czy znowu wrócimy może gdzieś indziej stracimy i trudno jest chyba budować tożsamość na takiej niepewności wydaje mi się, że z 1 strony masz wakacje może być trudno, a z drugiej strony może być szczerze czy gdziekolwiek tak naprawdę możemy powiedzieć jesteśmy do końca u siebie, że jestem po lekturze pustego lasu książki Moniki Sznajderman, która po opowiada zupełnie innych terenach leśnych w okolicach łowca żadnego oprócz tego, że opowiada tam ona o początkach wydawnictwa czarne o tym jak pierwszy Staszek był drukowany jakiegoś księdza to też daje to pytanie, kto był tam wcześniej i kim byli moi sąsiedzi jak to się stało, że tych domów jest tak mało i oni wszyscy wyjechali jak do tego doszło opowiada o tym jest on też patrząc na ten krajobraz, który jest jakieś imponujący ta przyroda posiadająca te te piosenki i wydaje mi się, że w Kotlinie Kłodzkiej jest podobna atmosfera i właściwie dzięki niej trafią do teatru o moje pierwsze spotkanie z teatrem to nie był spektakl Krystiana Lupy to jakoś się zaraziłam tym i odkryłam, że to, że tutaj trzeba pojechać i tu dostanę tę adrenalinę ten narkotyk ten świat, w którym po prostu się człowiek zanurza i nie może po prostu wyjść nawet na sekundę jak wychodzi na sekundę to matki Buczek dostał obuchem i doświadcza tzw. realnego, ale wracający tutaj ziemi Kłodzkiej to moje pierwsze spotkanie właśnie stratę to było spotkanie z kim teatrem o charakterze pacjenta biologicznym to były takie warsztaty teatralne one nazwał drugi czasu i przyjechała tam aktorka z Gardzienic Mariana Sadowska i partner niemiecki aktor Andrzej Ellen oraz taki koordynator projektu Michał nocami i naszym zdaniem właśnie wspieranie taki wywiad tu na wioskach w Kotlinie Kłodzkiej takich takich takich historii domów, kto tam wcześniej wyjechał to nie wyjechał też było także, a starzy ludzie nie chcieli wyjeżdżać ja nie w tych tomach razem mieszkali po tej wielkiej trudnej w wojnie i to wiaty wanie się tego o tym, taki bezpośredni sposób, a potem próba wykreowania z tego jakiegoś teatralnego świata no to było niezwykłe doświadczenie to było takie tak jest z spotkanie jest jak ważna jest przeszłość jak ważna jest pamięci takie no zmysłowe doświadczenie tego kiedyś przychodziło do jakiegoś starego domu w tym miał też, że nikt już nie mieszka i gdy okazuje się, że mieszka tam TK PAP dziadków, a starsi ludzie, którzy no i trzymają kury w domu przez to, że nie mają siły się nimi odpowiednio odpowiednio zajmować nauczyliśmy na tych warsztatach tak rozmawiać z ludźmi się patrzeć co oni mają w tym domu dookoła, jakie mogłoby ich życie kiedyś doprowadzać do sytuacji ten dziadek dla swojej żony kraju na skrzypcach można, by tego 30 lat i to jest jakieś takie dotykanie czegoś tam mieszka w teatrze i Szcze nie umiem jeszcze nie wiem, ale wciąż próbuje szukać tych punktów styku w tym czymś państwa moim gościem jest pani Ewelina Marciniak reżyserka w Gdańsku trwa 2003 . festiwal Szekspirowski czy w życiu, że cel jest także zawsze musi sięgnąć po Szekspira czy reżyser, który nie sięga po Szekspira jest w jaki sposób gorszy myślę, że nie myślę, że są reżyserzy i reżyserki trzymają po prostu potrzeby spotkań jest Szekspirem ja pisałam pracę licencjacką na wiedzę o teatrze o wieczorze 3 Króli i pragnieniu pożądaniu tym dramacie Szekspira i wiedziałam, że nasze wspiera to trzeba sobie troszeczkę poczekać i mój pierwszy Szekspir sen nocy letniej po niezwykłym spotkaniem nie żałuje jako to było fantastyczne przeżycie myślę, że ktoś nie spotka się nigdy z Szekspirem to takiego wybór takie prawo ja mam w planach w przyszłym sezonie poskromienie złośnicy i też na to bardzo cieszy, chociaż zupełnie inny tekst inna praca inny świat i no to jest naprawdę myślę pasjonujące no i wydaje mi się, że trochę za mało w tym momencie w Polskim teatrze mamy przedstawił szekspirowskich za mało za mało, gdybyśmy więcej to wydaje mi się, że konkurs złotego środka byłby naprawdę atrakcyjne ta ale kto wie pani mówi może do tego Szekspira trzeba jednakowoż w jaki sposób nie może słowa dojrzeć dorosnąć niekoniecznie może to nie jest dobre słowo tak, ale ja mam wrażenie jednakowoż po Szekspira niektórzy sięgają zbyt wcześnie nie jest kwestia wieku to jest kwestia jednakowoż także pewnych umiejętności, a może, a może pewnego podejścia intelektualnego, bo bardzo łatwo powiedzieć dobrze wezmę Szekspira i tak o przekręty do góry nogami wyniesie nie zorientuje wtedy będą okrzyknięty najlepszym bokserem świata najbardziej modernistycznym nowoczesnymi wracającym po tak, chociaż wychodzi mówi zmarnowałem 3 godziny na wyższych spłat trzeba się przygotować wszyscy ciężka intelektualna praca wymagająca czasu po prostu czasu, ale mam poczucie, że mogłoby to być naprawdę więcej, że jest jednak dzisiaj tyle nowych interpretacji cały czas powstają kolejne publikacje, które pokazują coraz to nowe perspektywy i wcale też w tych interpretacjach nie trzeba zawierzyć 1 autorowi można naprawdę skonstruować swoją wypowiedź pat co różny sposób Szekspir jest tak częstym autorem do tego co ten wydaje mi się, że mogłoby kupić, więc mam nadzieję, że tak będzie jak to życie teatralne znowu nabierze rozpędu w Polsce, by osiągnąć jakiś jednak stagnacji, kiedy ten rozpęd, dlaczego miałby nastąpić no może to Super zmiana przyjdzie jednak i na jej myślę, że jeżeli wraz ze zmianą polityczną to prędzej czy później z tej stagnacji musimy jakoś wynurzyć no takie takich Bano albo może zdać zniknie po prostu no mam nadzieję, że nie w ci lepsi przeniosła się do Niemiec tak jak pani czy gorsze będą tłuc jakiś po prostu patriotyczne potworki mam inną wizję konkurencyjną, że jednak spotkamy się z artystami z Niemiec Francji Beneluksu i będziemy tworzyć teatr międzynarodowy nie będziemy musieli nigdzie uciekać pani mówi się, że często pani na nowo odczytuje tekst takie nowe odczytania, a czy nowo czytanie oznacza lepsze odczytanie albo właściwsze lepszy dla mnie pani mnie interesujące jak mierzyła się ze snem nocy letniej to ja taki problem właśnie Inter ze sławną Patsy interpretacją Jana Kotta częsty tanią, gdzie już od czytania tak jak pani zamierzała jego odczytanie nie było złe jako odczytanie mnie po prostu irytowało to znaczy odczytanie, w którym pożądanie jest tylko czymś mrocznym ciemnym i niepokojącym tytani są zwierzakiem tak jest dla mnie odczytaniem po prostu troszeczkę seksistowski niż w mistycznym, bo jednak kobiety mają prawo do pożądania i to musi być ciemne to może być jasne delikatne lekkie intrygujące i no, kiedy przygotowuje się do jakiej pracy staram się znaleźć wiele kontekstów i tak przygotować odczytanie, żeby ono było dla mnie ważnym głosem i też nie jest to tylko mój głos pracuje z dramaturgiem pracuje również aktorami i taką ważną częścią tych przygotowań są wspólne rozmowy, jakie prowadzimy i to jak ja im podsuwa pewne teksty konteksty jak oni to widzą co oni z tego czerpią to zresztą nie tacy inspirujące i też siebie z tego tam dają to znaczy swoich prywatnych przeżyć wspomnień tematów problemów wczoraj mieliśmy możliwość Ham lecie my możemy się z niej oglądać Alona Szostak, z którym pracowałam przy spektaklu Stańczyk w poprzednim sezonie w Chorzowie to mój pierwszy musical bardzo trudna, ale intrygująca forma, ale nadal tam królową Bonę jest aktorka pochodząca z Rosji i jako królowa Bona na polskim tworzy też mogła czuć się obca i Polski Dwór pat co dobitnie dawał jej to odczuć i mamy w tej pracy taki niezwykły monolog czy właśnie ona opowiada o tym, że czują się jak zaszczute zwierza czujesz się żem musi grać bezwzględną Włoszkę, bo wszyscy tego od nich chcą taką szczerość zawsze docenią pracę z aktorem aktorką i Alona Szostak jest w tym bezwzględnie konsekwentna i mam też tutaj taki kontakt z aktorami teatru Wybrzeże np. z Piotrem Pietro niem Krzysztofem Matuszewskim no czy Magdalena Gorzelańczyk, która jest takim świeżym nabytkiem, ale nabytkiem mojego serca i polecenia po współpracy przy spektaklu dyplomowym szantaż czy pani kalendarz zapełniony najbliższe 3 lata przyszłym sezonie Roman Polański w przyszłym sezonie Roman Polański nie od razu przyszły sezon zaczynam od króla, którego tytuł po niemiecku brzmi jak bokser, która w Hamburgu premiera 14 września następną pracą będzie przypomnienie pracy z poprzedniego sezonu, kiedy nie dostałam praw autorskich do książki była ta Luis nieporozumienie między teatrem wydawnictwem autorem na szczęście mój dramaturg Jan Szopiński po wydał się do Paryża i zdobył prawa bezpośrednio od autora wdarł się do mieszkania mówiąc to biblioteki ułański gestem zdobyliśmy te prawa myślę, że się, jeżeli przedstawienie nam wyjdzie to będzie piękna anegdota przedstawienie malutkie przygotowywane w prowincjonalnym można powiedzieć teatrze w Gnieźnie celowo właśnie w takim miejscu najłatwiej, który opowiada o swoim homoseksualizmie w kontekście pochodzenia małego francuskiego miasteczka spektaklu przez godzinę pada deszcz i jesteśmy po próbach generalnych jest to niezwykłe zmysłowe przeżycie główną rolę gra Piotr Chmielewski aktor znany ze śmieci dziewczyny wspaniała osobowość no i potem wracam do w tej Budka przygotowuje tam poskromienie złośnicy potem przyjeżdżam do Polski i będę gościła w ukochanym Gdańsku wczoraj kryptę Orzechowskim rozmawialiśmy o tytułach, ale nie mogę jeszcze nic powiedzieć mamy 3 propozycje ode mnie w stronę teatru i rozmawiamy sobie nad czym chcielibyśmy się skupić to wszystko też zależy od możliwości technicznych naj pod koniec sezonu zaczynam próby w Berlinie, gdzie w Deutsches Theater przygotowuje spektakl no można powiedzieć o Romanie Polańskim tych najbardziej to interesuje mnie masakra w Nomura Romana Polańskiego zamontowanie Korony będą też pytanie o sektę, która to zrobiła i taki takie takie też na przeświadczenie gwiazd chodził 3 są bogami ta to to topór to ta potrzeba bycia Bogiem ta potrzeba sprawczości jak sama potrzeba po prostu przemieszcza się między tymi grupami między ofiarami katem katem ofiarą to jest Paco Paco i szykującej przedsmak tej pracy był też w Gdańsku w trakcie czytania letniego sierpniowego dnia i aktorem gościnnym będzie tam Grzegorzka kantów miało niewidomy muzyk, który tutaj też wstępował takie, że trzymam kciuki za powodzenie tych projektów i pewnie chciałby sobie tutaj posiedzieli pogadali, ale już zbliża się godzina dwudziesta pierwsza, a to oznacza, że pani Ewelina Marciniak będzie musiała popędzić do swoich zadań i zajęć obowiązków festiwalowych konkursowych, bo o godzinie dwudziestej pierwszej w teatrze wok nie rozpoczyna się Hamlet Telia już sobie ostre Ząbki, chociaż boi się już podobno czekać dużo dużo nagości wstydzie boję się nagość zawsze możemy jako wice też to zebrać tak myślę, że tak opowiada pani powołać zostanę zatrzymany aresztowany tak dobrze, jakie skutki też nie pogorszy sytuacji jest to możliwe przy bardzo bardzo pani serdecznie dziękuje trzymam kciuki no i oczywiście czekamy na 14 września tak jest dobrze najbliższa premiera 14 września państwa moim gościem była pani Ewelina Marciniak, która nie jurorką w konkursie Szekspir off w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego dziękuję serdecznie dziękuję informację już za kilka minut o godzinie dwudziestej pierwszej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara dobry Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK [DOBRY SZEKS]

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA