REKLAMA

"Dostałem kopa, a zespół poszedł do lasu"

OFF Czarek
Data emisji:
2019-08-02 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
40:01 min.
Udostępnij:

Zbigniew Szymczyk odwołany ze stanowiska dyrektora Wrocławskiego Teatru Pantominy

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj łączymy się teraz studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest pan Zbigniew Szymczyk wciąż jeszcze rozumiem dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego dzień dobry panie dyrektorze dzień dobry witam serdecznie wciąż jeszcze do 3001. pierwsze ach, coś co jest co się stało co się wydarzyło, bo rozmawiał ostatnio rozmawialiśmy przy okazji festiwalu w Lądku Zdroju no i to i tak w nie jak to nazwać oznaczałyby optymistycznie patrzy pan w Rozwiń » przyszłość jednakowoż wiedząc o tym, że, że teraz na ten okres przypada przedłużenie Pańskiej umowy również urząd Marszałkowski to znaczy ja w i wiedziałem, że kontrakt, który miałem kończymy już 31 sierpnia no cóż, gdzie zakładałem też, że z koniec tego kontraktu może być czymś w rodzaju zakończenia mojej kariery naczep gdzieś gdzieś tam brałem pod uwagę nie spodziewałem się, że może się to odbyć w taki sposób po 35 latach pracy właśnie w tym roku mamy jubileusz 35 lecia pracy we wrocławskim teatrze pantomimy tak gdzieś daleko podskórnie myślałem, że dostanę jakąś nagrodę może ewentualnie żartuje sobie Gloria Artis czy może nagrodę pieniężną dostałem kopa no cóż no i choć jest życie to znaczy sytuacja była taka, że kilka miesięcy temu to dokładnie na początku kwietnia rozpoczęły takie pogłoski na temat likwidacji wrocławskiego teatru pantomimy oczywiście napiłem się wtedy strasznie jak Husarz ruszyłem do boju za mną w szeregach stanął zespół i mnóstwo mnóstwo naprawdę przyjaciół z całej Polski, którym teraz serdecznie dziękuję za za wsparcie ruszyliśmy do boju w obronie naszego teatru i udało się urzędnicy odstąpili od pomysłu likwidacji teatru nawet jakiś tam sposób obiecali, że będą wspierać teatr finansową nastąpił drugi akt jakiś miesiąc temu dostałem informację że jestem proszony na rozmowę do urzędu Marszałkowskiego tam dowiaduje się, że oczywiście nie przewidują za mną podpisania umowy jako dyrektora natomiast pragnę powołać na stanowisko naczelnego dyrektora menadżera echem przyznam stres to znaczy nie wiem co nas tacy jakoś trudno mi było to gdzieś tam przetrawić no menadżer menadżerem ja od razu mówiłem, że menadżer jakim by nie był menadżerem to z taką dotacją, którą ma obecnie wrocławski teatr pantomimy to nawet Salomon nie przeleje z próżnego i do tras wymaga jednak dofinansowania to bez bez co najmniej pół 1 000 000 zł, które można, by było przeznaczyć na produkcję normalną produkcję przedstawień w tym teatrze potentat nie obroni ten dostaje po prostu tylko wyłącznie środki na tzw. wegetację albo przetrwanie i dziwię się że, że do tej pory jakoś nikt tego nie widział ja przez długie lata borykają się z tym, że ciągle, uderzając do urzędu Marszałkowskiego pytałem o pieniądze chciałem te pieniądze uzyskać i słyszałem do 2012 roku, że pieniądze oczywiście, ale musimy wybudować stadion ten stadion jest potrzebny powstał piękny stadion we Wrocławiu, który teraz jeszcze przynosić zyski teraz oczywiście ten stadion przynosi straty co jeszcze więcej pieniędzy na ten stadion przeznaczać oczywiście później zaczęły się różne perypetie kultury we Wrocławiu przez długie lata teatr Polski był na skraju przepaści można powiedzieć, bo boi, bo ciągle był dług miał długi byliśmy swoistym beneficjantem długów teatru polskiego i ciągle mi tłumaczono, że nie ma pieniędzy niestety trzeba zakopać dziurę długów teatru polskiego poza tym Note, a to White, a to coś tam coś tam nie ma pieniędzy nie ma takiej możliwości, więc stwierdziłem, że w momencie, że musimy jakoś radzić i tak zaczął działać na zasadzie grantów na zasadzie pewnych projektów na tyle ile mógł tak Krawiec krajach materii staje nie wiedziałam że, że to jest coś złego teraz jest potrzebny menadżer nie wiem co menadżer będzie robić pewnie będzie to jakaś osoba tak tak podejrzewam z nakazu politycznego, która przyjedzie pewnie dostanie jakieś solidne pieniądze na to żeby, żeby tamta prowadzić nocą no i lekarza prowadzę teatr czy nieznającym materii to jest tak wyjątkowy, jakby kilka jest przestrzeń wyjątkowości tak po pierwsze jest to wizytówka nie tylko Wrocławia, ale wizytówka Polski ten wrocławski teatr pantomimy wcześniej przez osobę Henryka Tomaszewskiego, a teraz przez jakąś unikatową ości kontynuację tej tradycji jednocześnie budowanie tej nowej opowieści z drugiej strony jest to unikatowy, bo no, bo właśnie cała materia strach unikatowa IT i nie wdaje się, że nie da się od tak po prostu przejść będą menadżerem powiedzieć Super to czy to jest fabryka czy to jest zakład produkcji kefiru czy to jest teatr pantomimy to proszę bardzo jestem menedżerem jest tutaj będą teraz zarządza na pewno będzie Super no cóż na taką werdyktu nie mam odpowiedzi, że postaram się odpowiedzieć nie wiem ja przez swoją współpracę z Henrykiem Tomaszewskim lat prawie 17 zyskałem pewnego rodzaju spadek od Henryka Tomaszewskiego coś, czego właściwie nikt mi nie odbierze taką umiejętność translacji pantomimicznych literaturę i i pracy do nie jestem w stanie teraz odpowiedzieć czy i na ile osoba, która obejmie zarządy teatru pantomimy będzie w stanie ten ta w takiej formie artystycznej utrzymać no 1 z redaktorów we Wrocławiu stwierdził, że prawdopodobnie zostanie powołany likwidator teatru myślę, że coś w tym jest, czyli jednakowoż jak się nie dało drzwiami to oknem urząd Marszałkowski chodzi, żeby zamknąć nad Antonim nie wiem nie chciałbym być złym prorokiem w tym momencie a, ale gdzieś podskórnie czuje jakoś intuicja nigdy mnie nie myliła i czuję że, że coś takiego jest możliwe słuszną tak to wygląda dobrze i awans co planuje zostaje pan rozumie w zespole teatru to znaczy sytuacja była trochę inna, bo w momencie, kiedy nastąpiło, jakby drugi atak to znaczy przedstawiono mi ofertę menadżera i oczywiście dostałem propozycję od pana marszałka bycia w teatrze kimś w rodzaju kierownika artystycznego dyrektor dyrektora artystycznego no trochę poczułem, jakbym dostał w twarz, ale powiedział mi się zastanowi nad tym chciałem to skonsultować zespołem chciałem to jakby ustalić z ludźmi którymi pracuje no w końcu miałem zaufanie do do dowodu swoich aktorów sam ten zespół stworzyłem połowa tego zespołu to są to są moje dzieci to są ludzie, których wykształciły w materii teatru pantomimy właściwe można powiedzieć, że nauczyłem teatru no ale okazało się, że w momencie też trochę mojej naiwności było w całej tej sytuacji, bo usiadłem na na naprzeciwko zespołu powiedziała, jaka jest sytuacja niestety urząd Marszałkowski nie chce ze mną podpisać kontraktu dalej i proponują mi stanowisko coś w rodzaju dyrektora kierownika artystycznego rozpoczął jakaś dyskusja taka nerwowa w pewnym momencie zakończyliśmy, jakby całą tą historię okazało się, że zespół gdzieś tam spotkał się na, jakby swoim zebraniu ogrodowym i przeprowadził referendum na temat tego czy ja mam być tym dyrektorem czy mamy być dyrektorem samymi pracami zaczął już rozmowy z urzędem Marszałkowskim także spotkała mnie coś do nieprzyjemnego ja rzuciłem się do walki obracam się tą samą niema nikogo cały zespół poszedł do lasu Niewiem Niewiem co powie panie dyrektorze to jest wiele słów ciśnie się na usta, ale myślę, że to nie jest dobra Platforma do tego żeby, żeby te słowa na antenie się pojawiły przeraża w pewnym sensie stanowisko urzędu Marszałkowskiego, że używa jakiś słów które, które teoretycznie ma jakie znaczenie tak naprawdę dla ludzi, którzy cokolwiek o kulturze to jest jakiś gorące powietrze wydobywające się z urzędników tak, bo co to znaczy, że pojawi się menadżer przeważał, jakie środki terminarze miałby pracować to jest z tego pan mówi to przecież nie jest finansowo w ogóle atrakcyjna pozycja to nie jest tak w zasadzie grube miliony to jest myślę instytucja, która ma niewielki budżet no i teraz jest to bardzo specyficzna specyficzny rodzaj sztuki teraz co przyciągniemy sponsorów czy to w nie dziwię się jak zawsze też nie usłyszałem z urzędu Marszałkowskiego odpowiedzi, dlaczego nie chcą przedłużyć ze mną kontraktu, bo do tej pory jak nikt nie zgłaszał jakichkolwiek wątpliwości co do mojej pracy wręcz nawet kilka lat temu dostał nagrodę marszałka za za pracę artystyczną i było takich sygnałów, że coś nie tak poza tym finansowo nastała naprawdę trzymał dyscyplinę finansową nie było jakiś powodów do tego że, że coś dzieje się tak zatem nie należy też do osób, które jakiś tam sposób robią interes na teatrze jak ostatnio pan dyrektor teatru polskiego jeszcze paru innych panów, którzy zarabiają kokosy potworne we własnych teatrach sami sami się jakiś sposób, finansując nocą są powrócił panie dyrektorze do tego wątku po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut 1120 państwa i moim gościem jest pan Zbigniew Szymczyk do końca sierpnia dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego informacje o informację wracamy, bo wczoraj państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM we Wrocławiu jest pan Zbigniew Szymczyk dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego dyrektor jeszcze do końca sierpnia, bo potem już urząd Marszałkowski nie przedłużył nie przedłużył kontraktu pan Zbigniew owi Duńczykowi i tak jak rozumiem mówi urząd Marszałkowski potrzeba teraz menadżera, który będzie zarządzał cokolwiek cokolwiek to znaczy wreszcie skandaliczna decyzja kolejna wpisuje się chyba dobrze to co się dzieje z polską kulturą czy też polskimi teatrami dziwi mnie też to panie dyrektorze, że właśnie nie słyszałem żadnych niż listach poparcia protestach nagle to, że być może wrocławski teatr pantomimy niedługo przestanie istnieć wydaje się wszystkim w Polsce rzeczą normalną rozwiąże część społeczeństwa, która uważa, że być może tak powinno być ale gdzie ta druga część, która zwykle, którą zwykle trochę bardziej słychać w noc słuszną ja w mediach społecznościowych poinformowałem swoich znajomych przyjaciół o tym i mam bardzo wiele głosów, które popierają mnie w jaki sposób nocą no w trudno mi to komentować nie wiem no jakoś tak tak się składa że, że nie ma petycji nie ma, a nie ma list poparcia są mamy wakacje no zazwyczaj powiem szczerze, że zazwyczaj zazwyczaj takie rzeczy dzieją się właśnie w czasie wakacji, kiedy ludzie może mniej zaangażowani są w sprawy społeczne wypoczywają czują, że mają wolne od od myślenia o tym co się wokół nich dzieje i aktów tak to wygląda wszystkie zmiany jak Osiak pracuje 30 parę chat w teatrze wszystkie zmiany dotyczące teatrów różnych właśnie odbywały się w czasie wakacji to chyba najlepszy okres wtedy nikt powiem trywialnie nie podskoczy to jest smutne mam nadzieję że, że średnio co, bo bez drugiej są też czuje może niesłusznie, że trochę pan stracił ducha mam nadzieję, że nie straciłem straciła wiarę ludzi przede wszystkim w ocenie nie mogę nazwać przyjaciółmi, bo to klimy moi współpracownicy ale, ale wydawało mi się, że kiedyś pięknie coś powiedział pan profesor przyzwoitości, ale nie będę tego komentował na słuszną w jednak się zamykają inne otwierają i trzeba myśleć pozytywnie o przyszłości no cha pewnie będzie pan więcej czasu na jazdę rowerem po górach tak będę miał więcej czasu na myślenie wietrzenie głowy i myślę pan też jest także dyrektorem się bywali w domu wie ku przestrodze wszystkim urzędnikom, którzy myślą, że władza jest dana na zawsze urzędnikiem się bywa artystą się jest no tak tylko wypada trochę szkoda tego całego dorobku, bo to, że się ożenkiem bywa artystą jest tak tylko, że urzędnicy powinni trochę stać na straży pewnych instytucji którzy, które są czymś takim Szkatuła pewnego dziedzictwa przez po to, za przeproszeniem płacimy ja tak za import latem płacimy tylko ja się zastanawiam jak to się dzieje, że stosowna stanowiska ludzi, którzy mają opiekować się zajmować się kulturą są ludzie, którzy nie mają zielonego pojęcia na ten temat, którzy nie wiedzą co to co to jest za materiał jak tą materią się zajmować co coś co co się znajduje w środku jest bardzo delikatna materia jest specyficzna materia kultura jest zbiorem ludzi wrażliwych ludzi twórczych to nie jest fabryka guzików tu nie robi się nic z nakazu to urzędnicy są przyzwyczajeni jedno pismo drugie pismo nakaz nakaz nakaz z ludźmi trzeba rozmawiać czasem trzeba używać używać naprawdę forteli pewnego rodzaju i wyjątkowej wyjątkowej dyplomacji no i co teraz będzie ze spuścizną co będzie z Henrykiem Tomaszewskim, że tak zapytam pozwala albumach fotograficznych nie wiem myślę, że jest jeszcze parę osób skoro skoro postanowiły działać intensywnie w zespole to znaczy, że chcą chcą to kontynuować w jaki sposób mają jakąś wizję tego teatru chcą doprowadzić do tego, żeby ten teatr właśnie jakoś inaczej działa nie wiem słyszałem pohukiwanie czas na zmiany, więc no dobrze no to to zmieniajmy zobaczymy co z tego wyniknie ja WIA ja przyznam szczerze prowadzą sens ten ten teatr przez przez 10 lat nie mam sobie nic do zarzucenia właściwie starałem się połączyć to co było we mnie jeszcze tą tradycją Henryka Tomaszewskiego z czymś co jakiś sposób rezonuje ze współczesnością i wydaje się, że taki sposób udało się to zrobić na wykształciły całe grono znakomitych artystów wydawało się, że stworzyłem znakomity zespół pierwszy raz udało się stworzyć znakomity zespół techniczny, który w, które naprawdę był jest właściwie zespołem znakomitych fachowców i ludzi profesjonalnie pracujących dla tak troszkę też myślałem że, że uda się stworzyć taką grupę trochę filozofia w obszarze przyjmuje się do pracy ludzi, którzy w, którym nie trzeba mówić co mają robić, którzy mają taki zakres umiejętności i mocy twórczej, że to jest ich kreatywność oni oni zaczynają tworzyć dookoła wystarczy im tylko jakiś tam sposób pomóc pokazać jak jak co można zrobić albo zastanowić razem z nimi co co możemy stworzyć razem no cóż no w tak to się skończyło stworzyłem zespół i teraz mogę odejść no ale stworzy pan zespół jest pan współautorem sukcesów różnego rodzaju wyjazdów zagranicznych mam wrażenie, że jest to instytucja, która się bardzo pozytywnie kojarzy jest publiczność no, więc VAT to trochę rozumiem, że można powiedzieć no to jest czas na jubileuszową nagrodę jubileuszową odznaczenie wszystko jest na świetnej drodze, a tymczasem jak GROM z jasnego nieba no cóż powtórzę na taką werdyktu nie mam odpowiedzi dobrze czy zostały panu ten rower góry skąd, skąd pan też taka pasja do jazdy właściwie trudno no bo i w ogóle wysiłek p t. rower dla niektórych to jest coś strasznego jeszcze, żeby nie jechać po płaskim albo z Górki tylko pod górę to sensu, o co chodzi panie dyrektorze no to taka można powiedzieć chęć zmierzenia się samym sobą pokonywania własnych słabości, a przy okazji trochę zwiedzania świata świat z góry wygląda wspaniale jest przy wspomaganiu endorfin to wygląda jeszcze piękniejszy, a zwłaszcza z rana np. wschód słońca na szczycie góry jest czymś pięknym naprawdę polecam wszystkim o mnie zaczęło się od tego, że był taki czas lat temu kilka razy z powodu stresów i różnych historii właśnie związanych z pracą w Cannes całą garść tabletek i tuż przed wakacjami mówi lekarz powiedział panie Szymczyk, jeżeli pan nie zrobi coś sobą to we wrześniu możemy się spotkać na cmentarzu takie miałem wyniki i tak wyglądało w perspektywie moje zdrowie najlepiej serowe Lizak zacząłem jeździć najpierw 5 km potem 10 potem 25 potem 30 potem 50 potem 120 i tak na razie po płaskim potem trochę po górach potem żona namówiła mnie do tego skoro tak jeździć na tym rowerze to może mieć na maratony i może coś z tego wyjdzie no i zaczął no i tak w sumie zaliczył prawie 35 maratonów górskich jeżdżę jest, że walczę ze sobą walce ze swoimi myślami walczy ze swoim stresem, bo to nie jest spokojna praca naprawdę 1 z kolegów tuż przed świętami miałem takie wyobrażenie o samym sobie, że człowiek przychodzi trochę do pracy jak taka piękna Jodełka czy świerk i właściwie od rana zaczyna się coś takiego, że od pierwszych otwartych drzwi ktoś przychodzi wiesza bombkę ze swoimi problemami i tak właściwie do wieczora tych bombek na tej Chojnice jest bardzo dużo ja wracam do domu żona mi właśnie powiedziała wygląda naprawdę taka kolorowa choinka, na której się wszystko pali może rzuć to wszystko i zacznie jakoś normalnie patrzeć na świat i nie przejmować się problemami innych nie zawiera ich do domu niestety jest tak skonstruowany, że ze jednak wszystko biorę do siebie i wszystkim przejmuje nie potrafię tego jakoś odrzucić rower stał się właśnie tym rodzaju takiego oczyszczać ca filtra jest trującego myśli filtrujących głowa wiatr jest czymś naprawdę wspaniałym cudownym zdarzają się też fantastyczne przygody np. zmiana dętki w polu jakieś 30 km od Wrocławia gołymi rękami przy temperaturze - 6 stopni to są naprawdę przeżycia ekstremalne również cały ten sprzęt trzeba ze sobą wozić, żeby być gotowym na różne aktualności tak tak tak, jakie ma daleko do skuwania łańcucha kilka kluczy no w zdarzają się różne historie zerwany łańcuch gdzieś w górach przy zjeździe ze strony ze stromego zjazdu za zabawne historie karkołomne dziś zdarzają, ale jakoś na razie udało mi się uniknąć kontuzji jest jest adrenalina co się dzieje ciekawego były upadki o sito wiele o i to wiele no ale z racji tego, że właśnie całe życie ćwiczyłem i ciało mam w miarę sprawne, więc i no i ćwiczyłem sztuki walki także mam umiejętność upadania jest w stanie pewne rzeczy przewidzieć, więc nawet w czasie lotu, więc na razie na razie udawało się jakoś tak upadać bez kontuzji oczywiście były siniaki był jak już od podrabiania ale, ale nie było czegoś takiego złamany obojczyk tfu tfu tfu czy coś poważniejszego mam nadzieję, że się tak zdarzy również, że można rzeczy przewidzieć to warto jeszcze przewidzieć 2 sekundy wcześniej, żeby świat nie wie, że na konar no, toteż zaczyn do to też wymaga myślenia bo by to tłumaczy takim ludziom, którzy zaczynają jazda na rowerze, jeżeli zjeżdża np. ścieżką w dół to mieć świadomość tego, że w momencie, kiedy pada deszcz to deszcz wypłukuje piasek, który wpływa na dół na dole morze się po spodziewać łachy piachu, która spowoduje np. wywrotka przy zakręcie albo przy hamowaniu, więc mamy świadomość tego, że ten piasek tam jest taki dosyć luźne Nadole jest wiele kamieni trzeba zwracać uwagę na to jakim podłożu się jeździ Artego się uczy praktycznie w czasie jazdy na rowerze tak, że to są to są rzeczy które, która nabiera się czasem taka trochę umiejętność, którą człowiek praktycznie nabiera w czasie w czasie jazdy państwa mają gości jest pan Zbigniew Szymczyk do końca sierpnia dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek wczoraj państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM we Wrocławiu pan Zbigniew Szymczyk jeszcze do końca tego miesiąca dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego napisał do słuchać pan Marek władze województwa pewnie chętniej poprą zorganizowanie festiwalu piosenki kresowej albo festiwalu kulinarnego nie będą finansowały teatr pantomimy to jest głos naszego słuchacza, ale swoją drogą panie dyrektorze zastanawiam się nad tą właśnie nad tym w jaki sposób zatrzymać dziedzictwo Henryka Tomaszewskiego, bo z 1 strony to był wyjątkowy jego twórczość starszy wrocławski czy z twórczością wyjątkową natomiast to nie jest także można to zamknąć muzeum i pokazywać tak to to też nie jest także można oglądać nagrania z wielu powodów, a nawet, jeżeli to to też nie jest to samo, a z drugiej strony też jak rozumiem pokazywanie spektakli Henryka Tomaszewskiego też trochę nie wchodzi w grę, więc jak tworzyć pewną ulotną pewien ulotny dorobek artystyczny pewną pewne ulotne dziedzictwo także, by było dostępne zrozumiałe dla pokoleń za 1050100 lat oczywiście spotkałem się z takimi propozycjami, żeby wznawiać przedstawienia Henryka Tomaszewskiego, ale jak każdy aktor Henryka Tomaszewskiego ma świadomość tego, że tego się po prostu fizycznie nie da zrobić każda z tych postaci, która grała w przedstawieniach Henryka Tomaszewskiego była skrojona na ciało i dramaturgię tej postaci Hanny Tomaszewski właśnie na tym polegał fenomen Henryka Tomaszewskiego, że wykorzystywał pewne warunki psychofizyczne delikwenta i to właśnie on grał taką rolę w przedstawieniu ani inną także tworzył przedstawienia można powiedzieć na miarę swojego czasu trudno tę choreografię przełożyć na inne osoby i znaleźć takie ani inne postaci sam pamiętam, że największym problemem przedstawieniach indyka po Tomaszewskiego było znalezienie osoby na zastępstwa do przedstawień, a te zastępstwo musieliśmy robić dosyć często, ponieważ no jak państwo pamiętają wczasach dawno słusznie minionych walczy, kiedy zdarzały się wyjazdy zagraniczne tuż za granicą NRD, skąd np. znikali na aktorzy i zdarzało się np. że tuż po przyjeździe po przekroczeniu granicy z refrenem nagle znikało 3 aktorów i hotelu trzeba było robić nagle zastępstwa za tych 3 aktorów tu i teraz, ponieważ to groziło groziła nam to, że nie będziemy mogli grać przedstawienia na na tournée, ale to jest jakby historia oczywiście zgadzam się z tym, że trzeba ocalić spuścizna po Henryku Tomaszewskim nawet podjąć takie działania pewną w zeszłym roku pojechałem do do telewizji w Warszawie z pytaniem czy w roku stulecia urodzin Henryka Tomaszewskiego udałoby się wydać płyty DVD z, ponieważ telewizja Polska jest właścicielem praw autorskich do wszystkich programów, które były nakręcone z Jankiem Tomaszewskim i wszystkich tych można powiedzieć spektakli, które jest ich naprawdę niewiele spektakli które, które były nagrane za jego życia i na usłyszałem, że to będzie bardzo drogie i będzie bardzo dużo kosztowało od prezesa telewizji ówczesnego no zastanawia się zdobyć pieniądze udaliśmy się z kultury okazało się, że na takiej kwoty jesteśmy w stanie zdobyć może kiedyś przez były w przyszłości uda się coś takiego zrealizować, żeby wydać taki boks z przedstawieniami i reportażami Henryka Tomaszewskiego i w tym boksie jako z nami taki przyczynek będzie można zobaczyć twórczość Henryka Tomaszewskiego co do dalszej części pytania no cóż no każdy z nas jest mówi o aktorach, którzy z nim pracowali jest takim przetwornice jego idei wiele osób twierdziło, że właściwie nawet teraz, grając na scenie, jakby nie pozbędziemy się tego co dało nam Henryk Tomaszewski, czyli pewnej kwestii myślenia pewnej estetyki i ruchu i i tej swoistej wewnętrznej choreografii czy takiej transakcji panoramiczne którą, którą mamy no jest nas niewielu jeszcze do jak już dobiega sześćdziesiątki, więc myślę, że trochę lat nie zostało do życia, ale z tyle ile będę mógł tyle będę pracował i przynajmniej tworzył na taki taki jest moje założenie, jeżeli nie w teatrze pantomimy to to w innych teatrach robiłem to od wielu lat zrobiłem prawie 60 przedstawień w innych teatrach, tworząc ruch sceniczny choreografię czasem reżyseria i mam taką możliwość właśnie to jest to czego, czego nikt nie zabierze ta umiejętność tworzenia, którą nauczyłem się Henryka Tomaszewskiego i patrzenia na świat z perspektywy twórcy ruchu myślenia obrazem natomiast jak to miałoby wyglądać no oczywiście powstał we Wrocławiu Instytut Grotowskiego myślę, że mógłby powstać też Instytut Tomaszewskiego, ale dla mnie jako artysty najważniejsze jest to, żeby tworzyć tu i teraz zmieniają się estetyki zmienia się czas zmienia się patrzenia na teatr, ale z perspektywy tego naszego wykształcenia i z perspektywy czasu jednak mimo wszystko to jest bardzo specyficzna sztuka możemy to nazywać jak chcemy każdy chciał to nazwać pantomimą mówi, że to jest pantomima ja uważam, że to jest teatr ruchu zresztą sam Henryk Tomaszewski odszedł od nazywania swoich przedstawień teatru pantomimy i nazywał przedstawienia chory dramat mi nie myślę, że to było najbardziej adekwatne określenie do jego twórczości, czyli Instytut Henryka Tomaszewskiego, choć ciekawa idea, ale właśnie tak pan słusznie zauważył, że to dziedzictwo żyje w aktorach Henryka Tomaszewskiego, a potem rozumiem ich uczniach i elit i to poseł taka data to trochę tajna sekta nie może albo troszkę troszkę inaczej to wygląda, bo ja myślę, że młodzi ludzie zaczynają być zapatrzeni w zupełnie innym kierunku i jakby zaczynają naśladować formy, które istnieje, jakby w innych teatrach i i nie wierzą to co posiadają, a z drugiej strony jest taki znak czasów teraz totalnego ignorowania autorytetów dla młodych ludzi nie ma już autorytetów i jakby w proces bycia aktorem to jest proces długotrwały, zwłaszcza aktorem pantomimy ten proces bardzo długotrwały wielu adeptów, którzy rozpoczynają taką naukę albo drogę artystyczną wydaje mi się, że posiedli magiczną moc i robią niesamowite rzeczy Otóż nie człowiek musi wykazać się pokorą i uczy się całe życie ja też twierdzę, że całe życie się uczy właśnie uczestniczę teraz takim projekcie, który zrobiliśmy te z teatrem wrocławskiego Tarnowski teatr pantomimy z grupą IT kontr akt, który wykorzystuje technikę nowych mediów i ja się dziesięcioletni człowiek prawie nagle jestem zafascynowany pewnymi kwestiami dotyczącymi możliwości używania urządzeń elektronicznych, które ma zamontowane na własnych rękach mogę tworzyć muzykę, poruszając się, więc jest to dla mnie nowy świat, który poznaje fascynująca z drugiej strony czegoś uczy i z pokorą do tego podchodzę jest to dla mnie fantastyczne całe życie natomiast wracając do ludem ludową do ludzi młodych no no cóż ja tylko będę kiwał palcem na przestrogę oczywiście jesteście pewni siebie wydaje wam się że, że już możecie, że to, że to co to co macie to już jest wystarczająca do tego, żeby władać światem nie nie to naprawdę pokory troszkę troszkę pokory i wielu wielu godzin ćwiczeń, żeby mieć świadomość tego, że w końcu moje ciało zaczyna pracować tak jak ja chcę, a nie tak jak ja widzę, że inni pracują to to taka moja przestroga, a pan był Pokorny jak pan był młody starałem się starałem się być Pokorny, ponieważ trafiłem na Parnas trafiłem do teatru, którym marzyłem i właściwie dostałem się 35 lat temu dokładnie do teatru pantomimy Henryka Tomaszewskiego to miała takie wrażenie, że chwyciła pana Boga za nogi i moja pokora właśnie polegała na tym, że obserwowałem siedziałem godzinami na próbach oczywiście aktor posiada pewnego rodzaju nonszalancja i w pewnym momencie zaczyna to jest bardzo widoczne u artystów, którzy kończą szkoły aktorskie oni są bardzo pokornie na pierwszym roku na drugim roku już nabierają pewności siebie na trzecim roku Sojusz artystami, a na czwartym roku są wielkimi artystami i taka jest gradacja właśnie w szkołach aktorskich natomiast no sztuka pantomimy ma w sobie właśnie ten ten zakres pokory potrzeby pokory i i uczenia siebie i analizowania siebie głębokiej analizy własnych ruchów własnych gestów własnego myślenia takiej narracji wewnętrznej do tego trzeba czasu i umiejętności tego nie da się nauczyć oczywiście wszyscy muszą mieć świadomość można się nauczyć techniki oczywiście i to też tę technikę można wykonywać cudownie wspaniale, ale w dobrym aktorze pantomimy jesteście to coś co, czego nie ma każdy i tego nie można się nauczyć to jest właśnie ta ta moc ta magia przyciągania widza i pokazywania mu własnego wnętrza za pomocą gestów ruchów rozmawiania z widzem za pomocą gestów ruchów myślę, że ten te to szybkie przejście z adept do wielkiego aktora na ostatnim roku studiów w szkole teatralnej także spełnią się z tym, że już na ostatnim roku studiów każdy ma za pasem pewnie udział w kilku terenowe Lach albo reklamach tak tak oczywiście no ja oczywiście zaczynające na początku lat osiemdziesiątych no to jest właśnie to że, żeby ja nie wychodziłem z próby, jeżeli nie będą zapisane na tej próbie ja po prostu siedziałem na tych próbach obserwowałem obserwował swych kolegów wystąpił sam Jan Tomaszewski mówił, że najlepiej uczyć się na na błędach swoich kolegów ich ja siedziałem analizowałem czasem jak już sala była pusta to sobie tam gdzieś tam ćwiczyłem i próbowała robić swoje rzeczy także to była dla mnie szkoła to była to praca z mistrzem taki tryb czeladnicy to był dla mnie chyba lepszą szkołą właśnie szkoła aktorska, gdzie uczy się pewności siebie bezczelności pewnego rodzaju natomiast niestety sztuka pantomimy jeszcze teraz powiem wymaga pokory bardzo dziękuję panie dyrektorze przypominam po 35 latach na scenie i w roku stulecia urodzin Henryka Tomaszewskiego urząd Marszałkowski postanowił podziękować panu Zbigniewowi Szymczyk owi i nie przedłużył z nim kontraktu także tylko do końca sierpnia Zbigniew Szymczyk będzie dyrektorem wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego urząd Marszałkowski szuka menedżera cokolwiek to znaczy listów protestu nie ma taka sytuacja bardzo dziękuję panie dyrektorze dziękuję dla państwa moim gościem był pan Zbigniew Szymczyk jeszcze do końca sierpnia dyrektor wrocławskiego teatru pantomimy imienia Henryka Tomaszewskiego informacje już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Roch Kowalski i popołudnie Radia TOK FM dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!