REKLAMA

O wolności tworzenia i filmie "Liberté" opowiada Albert Serra

Data emisji:
2019-08-02 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
23:03 min.
Udostępnij:

Proponuję widzom niełatwe, wymagające skupienia kino artystyczne. Podchodzi z rozmachem do wielu projektów, nie tylko filmowych, ale także po prostu wizualnych. Na festiwalu Nowe Horyzonty widzowie mogą oglądać retrospektywę twórczości nietuzinkowego twórcy jakim na pewno jest Albert Serra. Z katalońskim reżyserem, między innymi o wolności tworzenia i nowym filmie "Liberté" - rozmawia Łukasz Wojtusik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista kultura osobista Łukasz Wojtusik radio TOK FM audycję cały czas festiwalu nowe Horyzonty, gdzie naprawdę całe mnóstwo filmów ponad 60  000 widzów wybrało się już na ten festiwal, a jeszcze weekend przed nami co warto zobaczyć na co warto się wybrać na pewno 1 z takich elementów jest retrospektywa 1 z najoryginalniejszych współczesnych twórców filmowych autor takich filmów jak honor rycerza śpie w ptaków historia śmierci śmierć Ludwika czternastego Rozwiń » oraz pokazy wodnego teraz premierowo na festiwalu filmu Liberte tym autorem twórcą reżyserem jest hiszpański kataloński artysta Albert Serra, który będzie dzisiaj w audycji moje państwo goście naszą rozmowę tłumaczy będzie niezawodnie Joanna Kubicka w filmie śpiew ptaków procent opowiadającym o podróży, z którym wyruszają 3 królowie 3 królowie często siedzą myślą rozmawiają od czasu do czasu natomiast między nimi taka piękna rozmowa o tym co przyśni pojawia się motyw węża senne życie mam wrażenie i takie perwersja sem w życie wcielają także bohaterowie pana najnowszego filmu Liberte, a ja chciałbym zapytać co się panu śni co wcześniej artyście wolno ocenia polityk po minister jest wielu, ale głównym z nami marzeniem, które mamy to jest to, żeby stworzyć oryginalne dzieła takie, które będą transcendentny tak takie, które będą pobudzały wyobraźnię oto, żeby oka miały zasięg nie tylko lokalne, ale również uniwersalne dotykały wszystkich osób niezależnie od tego gdzie osoby mieszkają kompromisu g 16 jest to bardziej kompromis nie do końca takie marzenie samo to jest kompromis pomiędzy sztuką dziełem sztuki jest to stan torów i uważam, że wartość też wszystko to jest na drugim planie nieważne, a polityka oczywiście polityka rodzinna państwo może dobrostan to są bardzo ważne, ale będą zawsze na drugim miejscu na pierwszym miejscu będzie kompromis ze sztuką Jaś pokory ta nowa fantasy, czyli sny marzenia są fantazją na temat tego kompromisu, ale pan wydaje się być twórcą w kinie ani dla mnie bezkompromisowym chciałbym poznać trochę bohater pana opowieści takich nie wprost wydaje się, że 1 z nich jest bohater jest czas n p . podczas takiego zawieszenia jak w filmie śmierć Ludwika czternastego albo czas drogi jak w filmie śpie w ptaków albo czas, którego trochę próbują się wyzwolić pana bohaterowie filmu najnowszy Liberte, jaką czas odgrywa rolę pana twórczości to jest taka rola, która się zmieniała na przestrzeni lat na początku była to zupełnie inne, bo to inny wymiar taki bardziej kontemplacyjne chodziło nam o to, żeby żyć w sposób bardziej intensywne niż takie zwykłe przyziemne życie ja to może mieć potem waga tego się zmieniała rzekomo aż tak jak mówisz kryzysowe bohaterowie moich filmach chcą ten czas rozpuścić tak jak n p . Casanova, który chce pożreć to życie chcę bardzo intensywnie przeżyć to życie łapać każdą chwilę z tego wynika Ludwik czternasty rokiem, bo chce, żeby ten czas nigdy nie upłyną, ponieważ chce zatrzymać ten czas dla siebie nie chcę się starzeć nie chce umierać Liberte pan z drugiej strony doszły takie etapy, które gdzieś tam się spalają, dochodząc do pewnego finału, czyli każdy do tego czasu podchodzi zupełnie inaczej, czyli 1 chce łapczywie łapać ten czas, a drugi odsuwa od siebie ten czas przecież taki wewnętrzny wymiar tego czasu pod kątem różnych postaci, które występują i na początku ta forma czasu była bardziej kontemplacyjne tak jak domki książka to to poziom różnych kierunkach, dostosowując się tak naprawdę różnych bohaterów poszczególnych moich filmów zresztą innym wymiarze czasu chciałbym rozmawiać a w jakim czasie pan pracuje słyszałem, że fintech czasem kilkaset godzin nagrań 3 kamery obecne i włączone cały czas na planie jak np. powstawały sceny do Liberty, bo ja oglądając libertarian takie wrażenie skojarzenie z 18 wiecznym malarstwem, w którym nagle widzimy ruchomy postać krajobrazem, którym nagle pojawiają się postaci trochę z innego świata transport ciekawe masz rację faktura, ale jeżeli skupi się dobrze na tym filmie to zobaczy, że tam jest pewien taki rozłam w stosunku jest komuś Patmos pomylenie Eli i wysta w i czasu tu tak jakby załamanie się poczucia czasu z tego masie takie poczucie wielkiej podróży psychodelicznej powiedział w kumite do końca nie wiadomo ile czasu upłynęło czy jesteśmy cały czas w tym samym miejscu ma z tym sobie czy kolejna scena dzieje się w tym samym momencie czy nie najbardziej operowałem tym, żeby tworzyć, jeżeli ta niszczyć taką logika czasoprzestrzeni i na tej logice oparłem wysuwają różne postaci, która ewoluowały na samym początku są postacie perwersyjne władze, które tak jak mówisz powstały narodzony jakiegoś dawnego dzieła sztuki, a potem już ich podejście, a także obrazy to strach ma on jest jest też podejście o wiele bardziej nowoczesne współczesne już wielu stron państwa czyli, przesuwając czas mówi Mirosław zostawił bohatera w tym miejscu, a ubywa tylko czas on tam zostaje ten aspekt w tym filmie jest poziom bardzo ważnym w szczególności ostatnie 30 minut ludzie mają podejście takie bardzo nowatorski takie aktualne polityka jest realne mówi to mogło być coś takiego takie przeżycie bardzo współczesne a gdyby szukać tych współczesnych odczytanie Liberte to można powiedzieć jest też taka opowieść o tym, że hedonizm stawiamy sobie często wyżej niż moralność nie wiem myślę, że zawsze rano była taka inklinacje raz załóżmy, że mamy Pawela, który zamknięte polami nie ma tam żadnych zasad chodzi o to, żeby tam dać ludziom absolutną wolność i podążać za arbitralną ściął pożądania czy uczucia, które występuje tak jakby to było takie taka przestrzeń z marzenia, czyli daje sobie przyzwolenie na coś właśnie, czego nie robi w ciągu dnia w tym filmie też chciała mówić minister musi wyspa i załamując przestrzeń i czas w głowach mieli, dodając do tego dyskusję nad nimi, a także marzenia, które się nie spełniają jakieś zamierzenia, bo człowiek w tym momencie jest okupiony pomiędzy tym co wiedział co sobie wyobraża co usłyszał, jeżeli i to tych różnych poziomach obrazu właśnie albo poprzez język, którym się porozumiewają się przez służby mówi ten las, gdzie cały film się dzieje mówiła w roku liczymy, że tam nie ma takiej struktury zwanej historii tylko są takie różne elementy te z pozoru mają wartość składają się na całość, a z drugiej strony w tej chwili w tym filmie jest coś bardzo szlachetnego na to jest taki rodzaj poziomowania aspekt ryzyka dla, czyli to jest takie pole do zabawy pożądaniem, gdzie nie ma ładnych brzydkich ani nie ma mężczyzn kobiet ani służących ani właścicieli ani młodych ani startu wszyscy są na tym samym poziomie to, o czym mówić to może być jakiś rodzaj utopii to jest formą pragnienie jest tak mocno głębokie i tak trudne do z intelektualistą działania kontrolowania ta utopia brzmi nawet czy wygląda jak taka czarna utopia naszym gościem studio Radia to kasa nano wchodzą takie stałe cera kataloński twórca hiszpański reżyser za chwilę informacje w radiu TOK FM, a później dalsze rozmowy o wolności festiwal nowe Horyzonty audycja kulturę osobistą każdy musi cały czas we Wrocławiu do niedzieli do 4 sierpnia cały czas można oglądać jeszcze mnóstwo filmów na tym, że festiwalu, a 1 z najważniejszych gości tych festiwalowych spotkań jest przybyły właśnie do Wrocławia Albert Serra kataloński hiszpański reżyser autor takich firm za śmierć Ludwika czternastego śpie w ptaków historia mojej śmierci honor rycerza także pokazywanego w tej premiera filmu Liberte naszą rozmowę niezawodni cały czas tłumaczy Anna Rybicka wróćmy jeszcze do samego filmu Liberte dzisiaj pana zdaniem jesteśmy bardziej zniewoleni czy wolni co nas zniewala co pana jako artysty może zniewala znajdzie pan jako artysta dzisiaj słyszę o, jeżeli umowa o tych ostatnich latach to myślę, że nastąpił regres regres wolności, jeżeli chodzi o o świat sztuki agresja polskie Autosan dlaczego, ponieważ nałożyliśmy sobie taką autocenzura na artystyczną twórców, a tam wtedy PiS tak silna presja temat jest politycznie właściwa, a presja sukcesu również ogromnie mocno Kamil sytuacja chwilę jak, ponieważ finansowane będą tylko rzeczy, które będą dobre czy w kinie np. soczyście wszystko bardzo drogie jak usta oraz co nieuniknione sposób pamięć innych sprawia, że mentalnie nie może podejmować żadnego ryzyka boją się, że może zrobić coś co może obrazić publiczność i przez to twoje ciało twój film np. może okazać się porażką może nie odniósł sukcesu dlatego mając takie coś gdzieś w tle religia jest tyle głowy artysta już boi się odważnie podejdzie do pełnej problematyki z ustawą zgodnie z mojego punktu widzenia jest to najpoważniejsza rzecz, która w ostatnich latach zadziała jestem osobą bardzo odważną, ale czasami również mamy takie przeczucie takie wrażenie że przy długiej konsensus, że często ktoś może wydarzyć, jeżeli chodzi o śpie w ptaków tam pracujący aktorami również takie potrzebne były w pełni się tematy np. homoseksualizmu i t d. ale mogłam się też pojawić filmy o tematyce społecznej do 45 proc jak i rządu państwa każdy może mieć swoją opinię tylko, że nie są naciskiem co jest nośne politycznie poprawne to stwarza napięcia, bo w tej komedii czasami, kiedy przekracza pewną roślinę Kuby i było to ustawa widzę, że cała ekipa, która pracuje ze mną bardzo mocno wspiera idee i by popieramy w tym mówiąc idźmy dalej kiedyś tak było teraz znalezienie takiego zrozumienia takiego konsensusu jest już o wiele trudniejsza myślę, że to już inny rodzaj nacisków, ponieważ nie wszyscy wiążą się w nami skazać czasami także osoby, które współpracują mają zupełnie inny punkt widzenia pana aktorzy to są często najczęściej z tego co wiem amatorzy na ile oni są wolni w pracy przy pana produkcji czasem wydaje mi się oglądać pana filmy, że oni zastygają, jakby nic nie robi, by chcieli coś przemyśleć, a jednak jest to jakieś napięcie dramatyczne, a sam polej z kolei powiedział w 1 z wywiadów, że nierobienie niczego jest konsekwencją robienia wielu rzeczy nagle aktorzy są pana wolni aktorzy są, więc wolę jak do momentu, kiedy pokażą wystarczająco dużo odwagi determinacji, żeby pokazać śmieje, że chcą coś innego ja nie będę egzekwował od nich wolności to oni mają zamanifestować swoją wolność w większości przypadków generalnie w życiu ja wolność zdobywamy wydzierając się po prostu rękami i prognoz już ja proponuję pewne rzeczy aktorzy po prostu robił tego co chcą czasami trzeba wziąć na siebie ryzyko już pójścia trochę winną stronę ja również przy podejmuje ryzyko pójścia w stronę czasami niewygodną te osoby również mogą podjąć swoje ryzyko i przeciwstawienia się i przeciwstawić się nie w 1 z wywiadów mówił pan, że profesjonalni aktorzy to w większości są idioci, skąd takie przekonanie taka opinia większość taką, którą nie wszyscy, ale znaczna większość tak sport posiada schodami Stobrawa a kiedy firmy jest coś naturalnego, bo wydają się, że w moim przypadku byłoby podobnie, bo tak dostajesz najlepsze pokoje w hotelu wszyscy na ciebie czekają każdy chce robić zdjęcia zaczyna się robić różne komunalne, a w tym próżności staje się idiotą i traci poczucie rzeczywistości i poczucie pewnych wartości zasad musi bardzo ekscentryczny i pan działa wiele partii pan dodatkowo pojawiają się rzeczy w życiu, które dla ciebie i mają, a drugorzędną wartość, bo najważniejsze nasze miejsce w tym samym, ale nie jestem jedynym reżyserem, który podziela opinię tak ma więc, że ponad 50 % reżyserów będzie podzielał moją decyzję o moją opinię w przypadku Polańskiego Polański opowiada ksiądz nie dla Wojciecha Polański przecież to sławny Polak pamiętam jak w momencie, kiedy o udzielał wywiadu na temat profesjonalnych zawodowych aktorów i Johna Travolty pamiętam jak opowiadała głupie Travolta i Polański powiedział, że każdą bzdurną, gdyby komuś zapłacono 10  000 000 USD za film to ratą jak to się to powiedział Polański znanych gości nie Alberta dla dobra dobra proszę nie nie umniejsza swojej roli w końcu to do siebie dzwonią z Paryża do ciebie dzwonią z gry tej modę to na ciebie tutaj czekają we Wrocławiu i często przeprowadzać wywiady i to ty masz tutaj retrospektywę swoich filmów jak stara się uniknąć tego jako twórca nie stać jego centralne, żeby sam o sobie powiedzieć jestem idiotą jest bardzo proste, ponieważ mnie interesuje mnie nie interesuje kino interesuje mnie to co robienie szanuje tego co robię nie jestem sfrustrowanym pisarzem ja piszę wszystkie scenariusze dla moich filmów, ale widzę uważa, że moje życie Kinematograf cha lub więcej klęsce drugorzędne rozwiązanie woleli mnie nie daje temu wydano i wagi tak naprawdę dziś w głębi to jest porażka Janowa nie chciałem być reżyserem nigdy nie nigdy nie pragnął zostać reżyserem pana cały ten system 3 kamer praca z przyjaciółmi tak, ale to jest po to, żeby się dobrze bawić umożliwia uczestnikowi to jest tak jak np. zrobić coś co ma na ciebie bardzo duże wyrzeczenie np. pisanie scenariuszy z drugiej są to coś co daje ci ogromną frajdę tak jak w moim przypadku robienie filmu to trochę patetyczne ja samego siebie nie szanuje pod tym kątem no no, więc jest mi obojętne co zarzucają krytyka jest obojętna, bo pierwszy w ogóle krytyka nie nie obchodzi, ale nie takie 45 osób na świecie, które szanuje i dla mnie ich opinia jest ważna, ale to jest taka, że bardzo formalna ponieważ, kiedy robię jakieś działo, bo staram się co osiągnąłem jakich szczegółach odniosłem porażkę to jest takie bardzo bardzo delikatne i tutaj zrozumieją to, że tylko osoby, które mają bardzo dobre zrozumienie kina współczesnego, a nawet nie jest taka filmowa artystyczna bardziej naukowa podjęła butelkę mówi formować ale, żeby odpowiedzieć na pytanie czy to co zrobić zrobiłem jest formalnie odpowiedział na aktualne kino współczesne czy jesteś takim twórcą trochę powiem przewrotnie dla filmoznawców nie dla widzów notował wszyscy artyści są artystami ekspertów bycie ekspertem bycie artystą dla głupców co nie jest artysta to jest ktoś, kto pisze książki, które są bestsellerami to jest malarz klawiatury maluje kilka obrazów rocznie dla jakich bogaczy, a potem być może dla jakichś dużych muzeów, do których uderzają tysiące miliony turystów rocznie ma, ponieważ sztuka jest cały czas coraz trudniejsza to jest jest tak naprawdę coś dla mnie dla małej garstki ludzi to sztuka jeśli mogę dopytać i to potrzeba twórcza pływał, żeby z takiej potrzeby, które powiedziałeś kilka razy tej takiej zabawy poszukiwania przez lustracji bardzo ciekawe pytanie myślę to trudne pytanie, ponieważ się wszystkie te komponenty byłyby zawarte w odpowiedzi myślę, że moty w przewodni to jest ból, bo to jest coś takiego jak inaczej Ińsko i pragnienie robienia czegoś interesującego ciekawego nowa czy nowoczesnego i to tworzy artyście taką taki nacisk nigdy nie przestajesz 365 dni w roku gdzieś dalej do przodu tworzy raczej nie ma takich momentów, kiedy może się zrelaksować zapomnieć o tym, ciśnieniu o tym, naciskach musi się nauczyć tym rzecz to na pewno nie jest proste prawo z drugiej strony bezdyskusyjnie czy w kinie czy literaturze, kiedy robisz coś z czego zdaje sobie sprawę, że to jest bardzo wartościowe estetycznego punktu widzenia, więc na europejskich również bardzo silną satysfakcję, a zawsze bardzo ulotne, bo zawsze myślisz o nowym nacisku nowymi problemem estetycznym bardzo trudno jest zatrzymać się i powiedzieć jestem zadowolony z tego działa cały czas tyle czujesz takie taki nacisk, że kolejna rzecz musi być lepsza bardziej perfekcyjna i skończy jedno, ale ta presja nie ustaje, bo ona wcześnie, żeby dalej ku nowym Szanowni państwo film Alberta sery można cały czas jeszcze oglądać na festiwalu nowe Horyzonty jego projekt perspektywa właśnie tutaj we Wrocławiu są festiwal do niedzieli naszą rozmowę z katowickim twórcą tłumaczyła jednak bliska są bardzo wielkie dzięki nam państwo macie jeszcze możliwość wybierzcie się do Wrocławia i zobaczcie co właśnie na nowych horyzontach, z których przez cały tydzień notowaliśmy w audycji kultura osobista oraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA