REKLAMA

Szekspir (wciąż) aktualny

OFF Czarek [Dobry Szeks]
Data emisji:
2019-08-02 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:39 min.
Udostępnij:

Trwa 23. Festiwal Szekspirowski. Rozmowa z Szymonem Kaczmarkiem reżyserem z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku. "Kupiec Wenecki" w jego reżyserii znalazł się w Konkursie o Złotego Yoricka. Rozwiń »

W tym wydaniu audycji "Dobry Szeks" zjeżdżamy do podziemi Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do Radia TOK FM Cezary łasiczka witam serdecznie w kolejnym odcinku programu dobry seks, bo jesteśmy na 2003 . festiwalu szekspirowskim w Gdańsku państwa i moim gościem jest pan Szymon Kaczmarek reżyser teatralny dzień dobry dzień dobry witam państwa pana wczoraj kupiec wenecki Wiliama Szekspira oczywiście w reżyserii Szymona Kaczmarka to jedno z 3 przedstawień konkursowym konkursowych w nurcie głównym, czyli pretendent do nagrody złotego Yoricka trzymam kciuki do tej pory ja Rozwiń » Niejestem jurorem, ale euro i jurorzy i publiczność widziała 2 spektakle Hamlet Mai Kleczewskiej i wczoraj kupiec wenecki kupiec wenecki, o którym n p . prof. Jerzy Limon, mówi że interesujące przedstawienie, ale także, dlatego że po wydarzeniach w Białymstoku ono trochę zmieniło znaczenie to nie słyszałem tego tego sformułowania prof. Simona, ale rzeczywiście jest coś takiego, że w można powiedzieć zmieniło znaczy niewiele zmieniło znaczenie ma ono pozostaje zawsze takie samo, ale rzeczywiście, zabierając się do tego kupca co się nagle po wychodzą szafy wszystkie duchy antysemityzmu i t d. zresztą tekst też Ciech firma, żeby postawiono zarzut że, że sam tekst Szekspira Kobylański jest antysemicki są tam rzeczywiście takie fragmenty które, które wskazują na to, że publiczność tamtejsza lubiła się trochę pośmiać z pewnych przywar żydowskich re czy prawdziwych czy nieprawdziwych to dlaczego oni mogli o tym, wiedzieć, ale no tak wydarzenia w Białymstoku jak pokazały, że to nie jest takie czcze gadanie, że teatr też w jaki sposób może takich sprawach opowiadać, a pan miał takie wrażenie, że trochę chciał pan coś powiedzieć nagle okazało się, że życie wyprzedza sztukę albo, że sztuka tak, ale to, jakbyśmy powiedzieli, że to co się wydarzyło w Białymstoku tak nagle się okazało to nieprawda byłaby nieprawda to istnieje od istnienia cały czas i to też można powiedzieć, że nie tylko możemy mówić o naszej polskiej współczesności teraz powiedzmy w tym roku czy 2 lata do tej i t d. ale przecież to są tematy, które istnieją zawsze zawsze zawsze zawsze i to jakiś czas gdzieś tak zaczynam o tym, mówić, bo mamy do tego jakiś taką jakiś taki powód no i oczywiście to powód jest jest strasznie fajny, ale wydaje się, że to póki tego każdy sobie w głowie już tam nie przepracuje dopóty będziemy o tym, rozmawiać w takich kontekstach po prostu pan wcześniej sięgał po Szekspira bodaj 10 lat temu poskromienie złośnicy tak tak policzyłem 11 na 12008 tak 11 lat temu to było poskromienie złośnicy to był mój debiut także, że w teatrze Wybrzeże tak to miałbym takie przedstawienie zero-jedynkowy tak też wtedy nazywało się chyba dostałem pierwsze wyróżnienie tak to się nazywało bodajże coś co było rolnicy z takim dużym zaskoczeniem, bo rzeczywiście trochę wspominam tę pracę w litewskim jako takie wejście mógł się do teatru dużo jeszcze wtedy nie wiedziałem od razu wszedł w taki dosyć duży zespół strasznie dużo nauczyłem trochę to było takie starcie z rzeczywistością wtedy dla mnie teatrem Wybrzeże, ale do dzisiaj wspominam to to to wspaniała przygodę przed wszystkim nam się to starcie z Szekspirem, bo to teraz wraca właśnie się rozmowy się okazało, że 1 ze scen, która jest tutaj spektaklom jakąś taką silną konotację zostaną, który w tamtym spektaklu to się pojawiała się też dla mnie takie ciekawe, że wracam do miejsca i mogłoby to w głowie poukładać inaczej trochę, a czy pracy reżysera właśnie istnieje Szekspir i inne teksty to w tym 2 kategorie, które nie nie wydaje mi się nie wydaje mi się to to jest rzeczywiście jak ja zaczynałem moją przygodę z teatrem mieszczą się do liceum i w ogóle zaczną się tym interesować w taki boom na Szekspira Szekspir robiło i wszyscy robili Szekspira i to co jakiś czas pojawia się no bo rzeczywiście jest tak już teraz z tej perspektywy kitem tych 10 lat można powiedzieć to jest coś takiego rzeczy zaczyna czytać tego Szekspira zaczyna się go przerabiać pokazuje, że on naprawdę wiedział jak pisać, a przede wszystkim to jest taki tekst, w którym można totalnie zaufać rzeczywiście wchodzącego Szekspira mówi też takiej pracy z aktorami to znaczy, że to tam jest to nie są tylko takie takie sobie postacie Inki, jaką są naprawdę skonstruowane to jest niesamowite jakie, jakie są głębokie i dla aktorów zawsze wspaniała przygoda, bo no, bo ten Szekspir no tam tam jest wygrzewa się czasem przecież właśnie wczoraj w taką rozmowę przeprowadza właśnie, że czasem się człowiek boi, że tak szuka w tekście szuka w tekście może tego w ogóle tam nie ma, a przy Szekspirze chyba już wiadomo, że jest w sensie coś takiego co jest ludzkie i nie tylko na takim poziomie pierwszym tylko ma jakiś tam kolejne dna, a jednocześnie coraz trudniej na scenach znaleźć Szekspira wystawionego może niedobre sowy jest po bożemu, ale powiedzieliśmy w kostiumach ze epoki żagle z takim nic do eksperta grał w kostiumach epoki prawda to znaczy teatr Szekspirowski w tamtych czasach, toteż była zbieranina jakiś tam kostiumów Szekspir sam nie traktował tego jakoś Super poważnie to jego tego przestrzenie, w których się dzieją to nie są przestrzenie geograficznie spójne tak to tu są Czechy Polska tu dania i t d . że może rosnąć domowa tak dokładnie, a z kolei wiadomo, że ta część dzieł Szekspira, który nazwą kronikami tam rzeczywiście jakoś można się przyzwyczaić do tego, że ci królowie istnieli tak dalej tak dalej na akurat kupiec wenecki to Venezia no no dobrze, ale właśnie pan, że Szekspir miał trochę takiej nie nie oczywisty zbiór, ale w swoim spektaklu pan jest bardzo konsekwentny pan tworzy bardzo spójny świat no tak tak tak tak tak bardzo swój spójny świata nie do nie są to kostiumy z epoki nie może być po prostu z epoki naszej tak, ale my wreszcie tam wszystko jest bardzo starannie przemyślane, że nie może, a może Polska Czechy wszystko jedno właśnie co już wszystko gotowe wszystko jest przemyślane i tak no tak tak w sensie musi to być jakoś spójne wszystko się dzieje w Wenecji na to jak w Wenecji takiej od tyłu tak, żeby nam mówiłem, czyli w Wenecji pełnej kontenerów i takiego handlu taki mam trochę świat nie Wenecji z tymi gondolami tylko takiej Wenecji jak wjeżdża do rewelacji to tam są też takie port statki kontenery wielki handel przez te kiedyś przede wszystkim było miejsce załatwiania wielkich interesów, dlaczego kupiec wenecki tobyśmy się już dyrektora zaprosić ze Słupska, bo rzeczywiście te pertraktacje propos tekstu gdzieś, gdzie się pojawiło się, że ze Słupska potrzebne klasyka nie miał pomysłu też jednak wrócić do tego Szekspira i przeglądałem ja chciałem robić komedia Szekspira, bo one też potem Poskromieniu złośnicy rzeczywiście coś takiego, że teksty moim zdaniem komediowe mają jakieś takie drugie dno to jest fascynujące, że tam też taka opowieść o trochę taka takie starcie z konwencją n p . że mamy tutaj w Kupcu weneckim mamy szczęśliwe zakończenie, które się takie złamane i to to był jakiś taki i jakiś tam powód, żeby właśnie jakoś tak tak tego typu materią się zająć najlepsze tak przyglądałem przeglądałem czytałem tego Szekspira napadł dlatego kupca, choć oczywiście ze względu na jego aktualność i miał takie wrażenie, że też dużo tego nie było robionego albo dawno nie było zrobione i takaż poraziło rzeczywiście tych tematów tam jest mnóstwo, bo możemy mówić o wykluczeniu ze względu na religię Żyda ale, toteż możemy w kontekście uchodźczym jak sobie interpretować mamy strasznie mocny wątek feministyczny mamy wątek homoseksualny mówi w Senacie takie duchy polskie, które tak aktualnie bardzo bardzo mocno są gdzieś eksploatowane pomyślałem, że to może jakoś rozładować, że tutaj, że jest jakiś taki temat w tym wszystkim i też fajnie, bo Szekspir nie traktuję tego tak po łebkach tylko mamy jakiś takiego przysporzenia te postaci może o tym, rozmawiać, a dzisiaj rozmawiamy o Szekspirze, że życie to scena życie to teatr też czujemy bardzo wyświechtane, ale jednocześnie pana spektaklu to nabiera nowego znaczenia bo, bo jesteśmy w świecie ludzi, którzy grają pewne role, ale może nawet nie nie, dlatego że chcą tylko, dlatego że że muszą tak do każdej uwięziony w jakiej tak to jest też ciekawe, bo to rzeczywiście w pierwszej scenie bardzo mocno postawione też po skrótach i t d. jesteśmy taką potrzebę, żeby gdzieś na pierwszy plan wyciągnąć pierwszy konflikt przedstawieniu jest konflikt między Starem Antonio młody basa niem właśnie Antoni mówi życie to scena jak gram role moja rola jest tragiczna ABBA stanie się bardzo im z tym nie zgadza mówi to ja będę grał błazna, bo wolę grzać wątrobę winem niż słuchać tych narzekań można powiedzieć jest coś w tym starciu to znaczy albo się w jaki sposób godzimy z tą rolą, która jest przypisana albo walczymy i Bassano tę walkę podejmuje i chyba każdy w przedstawieniu każda z postaci tę walkę podejmuje walkę z tym kim jest walka z tym, jaką rolę musi kraje grać, jaka rola jest przypisana i naj to jest strasznie ciekawe właśnie ten happy end teoretycznie dając dając im takie rozwiązanie wszystkiego no właśnie do końca jest takim biednym rzeczywiście walczy trochę tak jak walczy się uda o tym, trochę takiego walczy, ale tak naprawdę nie wiadomo też się uda to znaczy, że też, że ta walka jest czasem skazana na przegraną z góry skazane na przegraną i pytanie właśnie czy czy walczyć jak w sanie się miotać się tak jak Antonio trochę go przyjąć ten los stwierdzić, że tak po prostu Reksia blok czy jak Charlotte nosi też gigantyczną walkę walkę prowadzi o to, żeby coś zmienić tak naprawdę także wszyscy są trochę walczą i grają są niewolnikami pewnych sytuacji, które próbują z lepszym lub gorszym skutkiem zmienić, a jednocześnie okazuje się, że rzeczy są nieoczywiste, bo to co trochę dobrze może zapoznanie się trochę w walce o tron nie przywiązuje się zbytnio do bohatera o tron czy jutro w 6 ochrona tak to nie przywiązuje się trochę do do bohatera, bo prawdopodobnie zaraz zginie pan tak nie przywiązuje się zbytnio do hal do do postaci zaś okaże się ona wcale nie jest taka pozytywna tak tak na tym zależało, bo rzeczywiście jest tak, że to jest jakiś taki pierwszy rejs, który powoduje, żeby nie wpaść w taką moim zdaniem 1 z głównych pułapek tego tekstu, żeby nie wyszło, że zły, bo to rzeczywiście wszelkim pierwszym czytaniu i można tak poprowadzić ten tak się rzeczywiście z tym zgadza, jakby wtedy co może być sztuka antysemicka, bo rzeczywiście żyli od początku wtedy zły chytry na pieniądze od początku wierzy w Antoniowie obecnie ten kawałek mięsa i oby tylko po to, ten tylko po to, robi i i próbując uciec z tego znając znając i szukają z tych powodów Szekspira, które powoduje powodują dzisiaj okiem to sprawiło, że praktycznie w każdej postaci można było znaleźć to znaczy, że z 1 strony porcja na początku jest uwięziona w jakim świecie bajkowym wychodzi z niego jest taka naiwnie mówi to teraz uratuje przyjaciela mojemu mężowi, ale okazuje się, że ten przyjaciel to jest nie wiadomo czy tylko łącznie przyjaciel czy partner czy właśnie tam jest wielka miłość między tymi 2 facetami Antonio i saniami basa niem no i nagle okazuje, że bierze udział w jakimś takim wydarzeniu, które ma po prostu z zniszczyć Żyda i mimo że jest to wszystko zgodne z prawem weneckim złotym krzyżu to prawo o jakieś takie kopnięty bo, bo w tym prawie weneckim zapisane, że jak się skrzywdzi chrześcijanina jak obcy skrzywdzi chrześcijanina to możemy go zabić, jakby w sumie tak dokładnie to pada to prawo tak skonstruowane tam niesprawiedliwe znaczy to nie jest takie mówi nawet to nie jest takie prawo okazało się, że zarząd tego jak w mieście sprawą sprzed Hammurabiego są lepsze oczy i lepsze zęby tak tak zdecydowanie, więc ona się też NATO na China zaczynacie się na to właśnie to wszystko nie jest tak pięknie skonstruowane najlepszy każdej postaci tworzą tak oczywiście był długo można coś takiego należy, że oni się wywracają trochę wywracają na tym takim swoim właśnie będzie dobrze pójdzie coś osiągnąć to trochę takie współcześnie tak aut antyku uczą Gove tak się ja uwielbiam wszystkie zdobądź świat bądź wspaniały motyw, ale jak sobie wyznaczyć cel to znaczy, że go osiągniesz i im się też, że to straszne jest w sensie takim, że to trochę nie daje takiego nie daje szansę na porażkę, a przecież wszyscy te porażki ponosimy nagle okazuje, że każdy myśli, że jestem sam, a tutaj Szekspir pokazuje trochę, że nie właśnie tak skonstruowane śmiałe świat tych porażek z tego, że naprawdę czasem bardzo chce, ale się nie udaje, a jednocześnie, że porażki mogą być nauczką ani nie tylko tragedią katastrofą parcia no fajnie było, gdyby porażka Sherlocka przedstawieniu też była dla nas jakąś nauką, bo rzeczywiście ta no to co się z nim dzieje jak dobrze by było, żebyśmy my jako widzowie też wyciągać z tego jakieś wnioski tak, bo ten triumf chrześcijańskiego świata, który poradził sobie z tym złym Żydem jest strasznie niesprawiedliwe i przewrotnie ironiczne i jest właśnie taką pułapkę tego tekstu myślę kostium, który na początku sztuki Europa dla Sherlocka trochę sugerowałby takie pewne jego dresiarz stworzą powiedziałbym no tak zależało mi na tym, żeby Heil rzeczywiście był obcym w tym świecie, więc mamy Antoniak basa Ania wchodzą w garniturach są załatwiają interesy, mimo że są wśród kontenerów tak dalej mamy się lokal, który trochę innego świata i zależało mi na tym jednak rzeczywiście oni status materialny mają podobne pożyczają od siebie pieniądze dzisiaj ma pieniądze, ale nie ma czegoś co ma Antonio i mam czasami to znaczy nie uczestniczy w łódzkim ich trakcie można tak powiedzieć nie ma wstępu na Rialto i tam też podobało, bo rzeczywiście czasem współcześnie można coś takiego odnaleźć, żeby ktoś ma pieniądze, ale nadal chodzi w klatkach tak to znaczy nadal jest nadal ma złoty łańcuch na szyi tak można powiedzieć i czasem gdzieś aspiruje do tego, żeby wejść do świata i też nie dostaje nie jest wpuszczony i jakie nowy ruski no tak można powiedzieć i mi zależało mi też takich postaci szukałem sobie właśnie takiego wykluczenia miałem takie obrazki z Amsterdamu właśnie takich emigrantów, którzy gdzieś tam właśnie, a może są już mają pieniądze już są jako zaaklimatyzowali, ale nadal nadal sprzedają się tam telefony z jakiegoś kontenera tam się pojawia w tym kontekście takich hip hip hop tam używane synów, więc dom był po prostu chciałem jak Antonio chodzi po chce pożyczyć pieniądze to jest jakiś takie miejsce, do którego nigdy nie zagląda w sensie jest jakiś ciemny zaułek do tego nie miał wstępu, a z drugiej strony chciałem, żeby też miał do czego aspirować dlatego jest takim trochę emigrantem w trasie można powiedzieć wprowadza pan do do sztuki także przemoc domową tak, w czym jeszcze za mało tego wszystkiego jest jeszcze w bezprzewodową, ale tam pojawiają się takie też takie teksty, więc chciałam, żeby to nie pozostało z takim głupim żartem ale, żeby się uśmiechnąć, żeby zobaczyć co pod tym żartem tkwi, bo do tego, że doprowadzi do czego to może doprowadzić, bo tutaj mi bardzo podobała ta historia Lorenca i Jessiki, czyli chrześcijanina młodego, który wykrada córkę Żydowi i ona w będąc takim zamkniętym właśnie trochę ortodoksyjnym świecie Religi ucieka z tym chrześcijaninem właśnie takiego świata zabawy pieniędzy na przepuszcza majątku swojego ojca najwyższą byłem cieka w jak to się kończy, bo znowu nie chciałem, żeby to doprowadziło do chińskiego właśnie happy endu, które są do tak ci chrześcijanie, wygrywając nagle okazuje, że to jest właśnie powiązane właśnie z czymś takim to znaczy, że nokaut teraz jesteś chrześcijańską żoną to rozważymy gotowała obiad i realne jak Irak obiera ziemniaki kraju kapustę, a pod tym za chwilę jest kolejny etap, czyli kolejna scena taka też dość kluczowa dla drugiej części, czyli właśnie takie starcie z takim na taką poezją zobaczyć piękne jest Księżyc, jakby uwierzył moją wizję świata mówi mówi Lorenc co, kiedy dziennikarz NATO nie godzi na to no to niestety z zostanie pobita tak czekają los dobrej katolickiej żony tak to przy tak ironicznie tak no nie chcę, żebyśmy więcej o tym, spektaklu rozmawiali, dlatego że dziś trzeba to po prostu się zobaczyć tak powiedział tak zapraszam zresztą do Słupska chyba na razie wiem, że w Słupsku będzie grane przedstawienie przez macierzyste teatrze, bo w listopadzie bodajże, ale znaczne końca kolejny szef PiS za 10 lat, a w Tychach nie mam zielonego pojęcia jak pan wybiera teksty na ile to jest właśnie każdego negocjacje z dyrektorem dyrektorem teatru czy drogami teatrów na ile to jest coś co pan leży na wątrobie no nie to zawsze coś twarze patrzą inaczej myślę, że chyba inaczej inaczej się po prostu nie da to czasem oczywiście są negocjacje, bo muszą być bo, bo dyrektor też ma jakąś wizję i ona też jest nie tylko wizją taką czasami im też jest wizją artystyczną jednak zawsze myślę, że jest taka taka rozmowa starcie, które i, która ma sens i zawsze warto się do czegoś przekonywać nawzajem mąż zawsze także mam jakąś pulę rzeczy, którą chce robić i na co mam ochotę czasem też takie taka sytuacja, że ktoś coś wrzuci nagle okazuje, że dobrze spoko to jest to jest to jest fajne nie mam nie myślałem, że jest wojna może morze się okazuje, że właśnie, że tak ten spektakl można powiedzieć, że pewnie łatwo umieścić w kategorii spektaklu zaangażowanego politycznie społecznie, ale czy robienie tego typu teatru ma sens niektórzy mówią, że do teatru chodzą frustraci i mówią, że chodzą osoby, które są wykształcone znają język mogą odpowiednio zdecydować, a więc są osobami, które są trochę wyobcowany, bo to nie oni głosowali na obecną władzę to nie one te osoby znają rzeczywistość świata Małysz i średnich miasteczek to jest ciekawe z 1 strony oczywiście możemy tak mówić o ogólnie o teatrze polskim, ale przede wszystkim działa lokalnie w sensie zdrowie przedstawienie w Słupsku jak mamy słupską publiczność wiadomo, że rozrastać wielu recenzentów warszawskich recenzenta trudno jak przyjadą to Super, ale no to jest właśnie to jest walka to znaczy to jest walka to pewnie Dominik Nowak dyrektor więcej o tym, powiedział no przede wszystkim taka walka, o ile można grać Wars, bo to jest publiczność na rozrywkę w teatrze jest publiczność i nawet osób, które jest małym miastem potrafi zapełniać są sale są naprawdę duża liczba 400 osób chodzi w tej sali zwiększa to chyba niż w Gdańsku no ale żeby zapełnić sale na kupców czy na Masłowski i t d . i t d. to nie jest już takie proste to znaczy, że ta publiczność jest też mocno podzielona to znaczy, że wyczerpuje się jakaś pula ludzi, która ogląda przedstawienie po premierze chce zobaczyć typu właśnie tak publiczne zaangażowana, a później czasem pojawia się problem to znaczy gramy, a nagle okazuje tych ludzi nie ma nie chcą tego oglądać ja ja uważam, że jest też kwestia takiej edukacji to znaczy, że widzów trzeba nauczyć czytać dowie się tak jak ich nauczyć organizować spotkania organizować grupy w teatrze, bo dla mojej dla mnie takim posłem przyczyną jest to, że ludzie jak zaczynają ktoś przeczyta tekst i potem pójdzie do teatru to jest tak totalnie inne doświadczenie, że wtedy zaczynasz rozumieć, o co w tym chodzi jak klocki są poukładane nie jak zachęcić ludzi też ja się też końca to nie jest moja praca, ale są tacy ludzie, którzy tym zajmują pedagodzy w teatrze tak dalej, którzy powinni zmuszać do czytania tekstów właśnie, ale może siłą to nie jest pana praca, ale trochę jest pan połączony z decyzji, aby tak było, że tak decyzja dyrektora będzie taka no premiera świetnie, ale na trzeci spektakl przyszło 5 osób, więc chciałbym pokazać cały rok, ale niestety będą musiały dać kolejną farsę, bo inaczej zbankrutujemy tak jest to jest to jest taka szara rzeczywistość teatru i tam parkuje przed wyborem albo chcę powiedzieć coś co leży na wątrobie albo chce skomentować sytuacja nie dać nadzieję zmieniać świat albo mogę iść bardzo płytką sztukę, która też będzie świetna i i zmienia inaczej ja zawsze sobie, mówi że nie umiem tego robić to znaczy, że nie robiłem farsy, więc tak mówi z używaniem tego robić co daje taki wentyl bezpieczeństwa nie podejmuje takiej decyzji, ale ostatnio szkoła z roczną zaczął robić reklamy, więc to jest może takie miejsca, gdzie teatralne w dniach gdzie, gdzie właśnie też dotykamy coś takiego innego świata kompletnie daje mi jakąś taką odskocznię właśnie od tego sensów teatrze, bo to jest zupełnie i inne miejsce, ale rzeczywiście wracając do tematu oczywiście nie znam tego robić farsy robić ambitnie no no nie wiem ja chodziłem do szkoły takiej, gdzie w ogóle nie znaczy wiadomo było coś takiego, że musisz mieć warsztat musi mieć warsztat farsy też powinniście umieć robić no ale by jak jednak nie to znaczy jednak całość tego tego tego przygotowania reżysera jest jednak do tego, żeby zajmować się wielką literaturą jednak to cały czas jakby powinno być zaangażowane ten teatr jest o czym zresztą ja zacząłem chodzić do teatru właśnie z tego powodu i chodziłem na farsę nie zakocham się farsa tylko chodziłem na przedstawienia, które gdzieś coś ze mną zrobiły gdzieś ni przedstawiały sposób myślenia i tony to może jest szaleństwo takiego już do teatru chodzą frustraci no to może jestem tym stratę właśnie pewnie niektórzy, by powiedzieli do reżyser teatralny, bo w ogóle reżyser, który łapie się za reklamy no to trochę się sprzedaje pan czuje, że media co z niego nie słabe nie nie wydaje mi się też ciekawe bardzo, bo w świecie filmowym jest także wszyscy robią reklamy no bo trzeba zarobić na życie i marzą o tym, żeby zrobić film ja zawsze od drugiej strony, że wyroby do przedstawienia w teatrze, a tutaj mam szansę też dla mnie to jest ciekawy system takie światy, w których ja w ogóle nie uczestniczyłam przez TOK studiów tak dalej, czyli np. wielka firma która, która zajmuje reklamom nagle rozmawiam z ludźmi, z którymi bym się nie spotkał pewnie na ulicy i był z nimi porozmawiał, a tutaj mam taką szansę i mam szansę zobaczyć jak jak ten inny świat chyba mi się wyda jednak korporacyjne np. funkcjonuje jak ci ludzie jak ludzie pracują kim oni są także dla mnie wielkie pole takiego takiego poszukiwania naj też cały czas jakby taka szkoła tego jak to, bo to jednak są techniczne czasem rzeczy dochodzi do ich budżetów mówi świetnie tutaj widzę nie może Krystynę Jandę dania bliskiego może Robert DeNiro zgłosi się pani, ale to jest maszyna szczury, ale nieważne nieważna to musi być nie to musimy pokazać złożoność życia szczura i w ogóle przez to przechodzi metody tak właśnie status taką reklamę, gdzie występuje taki reżyser ośrodki zaangażowane reszta się zostawia się, skąd bierze ten mit tego reżysera no chyba polega na tym, że tak naprawdę nikt nie wycięto reżyser się zajmuje tak naprawdę i właśnie ma taki szalik i tak właśnie coś tam śmiesznego mówiło się z takim zaangażowaniem nie, ale też przede wszystkim, by jak tylko taka konstrukcja tego co jest na początku c na końcu, gdzie kulminacja jak przykuć uwagę widza gdzieś od pierwszej sekundy tak naprawdę to jakby zajmowanie jakąś konstrukt małą formą jak bardzo można dużo rzeczy informacji sprzedać jakiś takiej krótkiej formie, ale też fascynująca praca z kamerą, bo to dla mnie nowy świat się tego nie uczyłam też mogę tego uczyć i i konstruowania kadru i t d . tak dalej to jest sfera prywatna Sejmu już tak to jest coś co np. nie pomaga w pracy reżysera teatralnego, że to, jakby to zawsze pomaga jak reżyseria to jest jednak układanie czy ich głowach jakiś tam struktury jakich informacji więc, jakby im większy mam dostęp do tego jak to się odbywa no bo jakoś się odbywa wiadomo, że każdy może ocenić sztukę jakiś tam różny sposób jednak przykrywania taki to takiej aktywności uwagi widza no to jest jakaś taka umiejętność i wdaje się cały czas trzeba ją sobie, by wzbudzać szkolić no bo ta muzyka w tym momencie musi wejść gdzieś musi być głośnie gdzieś musi być cisza jak dziś spektakl kulminacja też też musi być i chwali pan o bardzo zresztą moje co wpisze nie raczy pan u nich ale, ale pytany był o świetna reklama co sądzicie Fire nie nie nie wiadomo w pracach, zwłaszcza zostaw zosta w to w takim razie w zawieszeniu dobrze bardzo dziękuję trzymam kciuki, bo myślę do mówienia, że jako widz widziałem 2 z 3 spektakli trzeci spektakle w sobotę mówimy o spektaklach konkursowych trzeci spektakl w sobotę no i 3 bardzo różne spektakle się, że z 1 strony maja Kleczewska Hamlet taka po prostu być Hamlet maszyna, ale w sensie to jest poczty wielka lub trenera, a no nie stworzyli, więc na razie mogę powiedzieć, że obstawiał kupca weneckiego miło także trzymam kciuki aby, aby się udało ale, ale myślę, że to jest pewnie tylko jakaś część sukcesu, gdyby się udawano, że prawdziwy sukces jest to, że ludzie wychodzą rozmawiają o tym, że, że coś co się dzieje co się robi że, że komentują jak przysłuchiwał się po spektaklu wczoraj w różnym osobom no widzę, że to nie jest także nowe to co tam następne mamy do obejrzenia tylko, że rzezie wręcz czuję potrzebę porozmawiania czują potrzebę wyrzucenia zostaje mi coś co co rzeczywiście czasem przywraca nadzieję i jakoś taką chęć, bo czasem tej satysfakcji jest bardzo bardzo bardzo mało w tej pracy, a tutaj właśnie jest taki odbiór nagle ktoś coś mówi ciekawego no to jest Super, bo po to, się to robi chyba bardzo dziękuje państwa i moim gościem był pan Szymon Kaczmarek reżyser teatralny jego i teatru nowego tatę w Słupsku produkcja kupiec wenecki bierze udział w konkursie o złotego Yoricka w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego dziękuję serdecznie dziękuję również za chwileczkę Szanowni państwo w programie dobry seks wybierzemy się niesamowitą podróż także proszę się przygotować dobry dla mnie to kasa udałem się Szanowni państwo w podróż po gdańskim teatrze szekspirowskim oczywiście w programie Owczarek słyszeli państwo wiele razy opowie o tym, teatrze, ale w końcu udało się wedrzeć na scenę i dotrzeć do tych wszystkich zakątków, do których na co dzień, a właściwie nigdy niektórzy nie mają dostępu państwa moim gościem przewodnikiem po gdańskim teatrze szekspirowskim jest pani Magdalena Hajduk rzecznik prasowa rzeczniczka właśnie po pani powiedzieć rzeczniczka prasowa gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry dobry witam jesteśmy teraz na scenie jak scena, bo do tej z centrum jak psów jest tym teatrze właściwie to jest 1 jest ich bardzo bardzo wiele teraz stoimy na klasycznej pudełkowej włoskiej scenie czy włoska Senacie pewnie to co państwo widzą najczęściej w teatrze czy publicznej sobie siedzi w fotelach, a scena jest lekko uniesiona równa i właśnie jest równa, bo są jakieś dziury szczeliny tak cała trzeszczy cała się rusza ta przestrzeń, jakie nazywamy sala główna dlatego nie mówimy duża scena ta przestrzeń cała może się przeistoczyć właściwie dowolnie w zależności od tego co reżyser sobie zażyczy albo wymyśli, ponieważ zbudowana jest 56 ruchomych platform zarówno sceny, jakie widowni w związku z tym teraz stoimy właśnie w tym pudle sceniczne ma po drugiej stronie mamy 195 białych pokrytych skórą foteli w ogóle takiego wzięcia, a nie wiem przyznam muszę zapytać proszę te fotele są w całości demontowane można je schować takie specjalne schowki siateczki czy hotel znika właśnie kilka minut galeriami dokładną może nie kilka minut komfortowo 2 godziny, ale nasz zespół techniczny się postarać o 20 minut w stanie to zrobić, czyli teoretycznie w czasie przerwy w spektaklu można przebudować tę przestrzeń całkowicie wprowadzi widzów to zupełnie innej rzeczywistości to część podłogi, na której te fotele stoją to także było widać jest uniesione takie środki mamy już, że to też opuszcza radę mamy teraz amfiteatralną ustawioną widownią także każdy mógł dobrze widzieć można ją opuścić całą do poziomu podłogi możemy usunąć fotele wtedy mamy przestrzeń dla miejsc stojących, czyli możemy sobie zagrać koncert w układzie stojąca siedzący, ponieważ mamy zawsze jeszcze do dyspozycji galerię, na których jest 400 miejsc czy może być także np. wszystkie fotele są schowane oprócz 1, na którym ja sobie siedzę może panie no czy każdy fotel oddziela nie, a są ze starcia z banku 1 o honorowe 3 ale, żeby było komfortowo dobrze, a to ta scena, na której stoimy stanowiska nas co się dzieje radu w lewo prawo lewo prawo nie Góra dół poziomu 0, czyli można całą scenę opuści do poziomu podłogi wtedy mamy jeśli dobrze pamiętam 340 m ² zupełnie płaskiej powierzchni n p . na bankiet przy okrągłych stołach w góry też można wyżej nie 108 cm maksymalnie część, która stanowi sceny elżbietańskiej, która właściwie jest teraz na części widowni dom 120 cm jest podnoszona i wtedy widownia wokół stoi na parterze wokół sceny, a miejsca siedzące najdroższe są wtedy na galeriach dobrze to jak długo się opuszcza scena już to zależy to sprawia, że pan, że większość naszych pożyczek nasz mistrz czy ktoś będzie cofał sobotnia uwaga o rozważamy w dół Szanowni państwo im szybciej tym głośniej taka może być jeszcze szybciej może przyspieszyć była, a pozycja przetrzymać, a zjeżdżamy 6 m do do magazynów serio serio będziemy pod ziemią, a miał być go do poziomu płacy zostały pochowane jak kiedyś Szekspir, a co już coś się, że coś jeszcze w tym magazynie to są właśnie dekorację tak tutaj część scenografii, chociaż w naszym teatrze, który z teatrem Impresaryjnym nie ma bazujemy tego zbyt wiele tylko z naszych produkcji, ale są tutaj rzeczy, których normalnie nie pokazujemy, więc przepraszamy za bałagan i tutaj z tym są drzwi takie wielkie rozumie, że chodzi o to, żeby jakoś ciężaru podjechać i duże elementy dekoracyjne przywieźć wywieźć tak to jest taka ogromna brama nie wiem Filipiak Ilona ma metrów długości Filipa Ejsmont z nami na oko ma około 8 m szerokości 22 par drzwi i służy nam do tego, żebyśmy mogli wwieźć na scenę scenograf elementy scenografii, które tam właśnie chowamy i to, przez które w których, który wcześniej zachwyca liście my potocznie nazywany Mordorem o, dlatego że istotnie wychodzi dokładnie okien, a to co to są jakieś pneumatyczne coś co jest to są wspierali ty tak też nazywa to jest dokładnie hydrauliczny sposób podnoszenia naszych zapadni jest o tyle ciekawy, że dzięki niemu możemy podnieść dostosować wysokość poszczególnego podestu co do milimetra jak, jakie leki nacisk, jakie obciążenie tu jest do 600 kg na metr kwadratowy, a to może spokojnie jeszcze chwileczkę postać tutaj, a co za tym drzwiami gdzie, skąd dziś wyjeżdża do prosto do ABW nie w ABW mamy inny skrót, ale o tym, nikomu nie mówimy w stopniu tak zamknięty z wywiadów uwierzyć ze względów bezpieczeństwa tam i gdybyśmy otworzyli dokładnie za drzwiami mamy schowane 5 dużych stalowych wózków, które służą nam jako część naszego in-house tak chaosu, który jest czwartą ścianą lub, którzy robią to zależy jak na to patrzy, ale jest najważniejszym elementem teatru elżbietańskiego, gdy Globów Wiater to był główny element, na którym się grało jak on ta ściana stanowiła scenografia wszystkich spektakli my coś takiego posiada, a tutaj po prostu, bo drużynę, że ta druga przestrzeń to już ostatni jest jakieś w Szczecinie czy z niego, jeżeli podjechaliśmy do góry zostajemy tutaj do następnego zjazdu Rosja nie dzieje często w rozumie czy czyta części taty nie czytał środkowa część ceny chyba ty pedale w sumie tył zjeżdża tu i teraz można załadować, a dokładnie, a te pozostałe można do poziomu podłogi dokładnie 2 sceny elżbietańskiej wypoziomować nadali nad nami dokładnie nad nami znajdują się ankiety oraz mostu oświetleniowe, a z ankiety służą głównie do podwieszania scenografii i chociaż wykorzystujemy do innych rzeczy np. nielegalnych jeszcze nie suszenia tytoniu rzeczach, które rozumie, że nie możecie mówić teraz z wolnej chwili organizujemy ZT małą siłownię czy zdarzyły się jakieś nieprzewidziane sytuacje się, że też, że zmierzę się zdarzyły to nie rzecznik krzywi nie nic nieprzewidzianego nie może zdarzyć mamy tak profesjonalny zespół techniczny mają wszystko z góry zaplanowane nawet te nieprzewidziane wypadki mają zaplanowane natomiast chciałam jeszcze dodać, że te 3 zapadnie którymi zjechaliśmy sobie do magazynów do wieku są tuż przy scenie, która jako jedyna jest nieruchome, czyli może stanowić małą scenę n p . dla tej całej wypłaconej potem powierzchni tylko ona zjeżdżają tak Nisko 1 cała zapadania może to będzie łatwiej sobie wyobrazić ma udźwig około 1 , 5 tony, czyli tak naprawdę samochód osobowy średniej wagi można spokojnie sobie tutaj było opuścić i parkujące samochody nie, ale np. prezentujemy nowe marki samochodów zdarza się, że dobrze, a tutaj mamy jakiś pomost pomostówki mostki pod płacone są tylko, żeby obserwować nie nie to są galerię technicznemu może tak przejdź się zobaczymy co jest wiele technicznych z reguły przy większości spektakli i galerie tektoniczne są wysunięte są nam o to, żebyśmy mogli dostać do reflektorów tak to ustawić jakieś mikrofony dlaczego, ale n p . teraz tak lub 2 dni temu 2 aktorów korzystało z gali technicznej w trakcie wydarzenia pojawiać prostu, czyli Gallery techniczne są dostępne dla różnych produkcji, jeżeli potrafią sobie jakoś wkomponować tam przecenie z ogólnie przecenie na scenie przez ogólnie dużej sali naszej dużej sceny jest dostępna w całości teatrów, jeżeli reżyser jest w stanie jakoś zagospodarować wykorzystać ograć to dostępem do rzeczy tutaj co ustawę czy wzrostu światła na każdy spektakl przedstawienie wysiać do ankiet różnego rodzaju rzeczy dokładnie, że są średnio dostępne bilety to tutaj znajomi przyjaciele się wybijają dając techników, ale oglądają na nielegalu koncerty spektakle nie nie było takiej, a oczywiście dobrze, że do, czego służy galeria techniczne zostają z tym sobie uwagę na Galery technicznej, a po drugiej stronie druga galeria układy, ale jakiś rozwinięta my Janusz Grażyna pierwsza druga lewa prawa jak to woli tak galeria, na której znajdujemy jest obejściem całego zasłania wyższa to co tak naprawdę tylko balkony, a po są również się wyższa jest 804 tak czy znaczy się ta taj na my możemy obejść coraz wolniejszy to jest 1 z zawałem tutaj mamy prawo do jego prawa na lewej prawej czy piętrowy znajdują się też silniki od sztangistów zdjęte kurtyny ta z przodu z przodu nie wiem nie da się trochę wyglądać, bo to za krótka nie tamta jest doskonały długości i idealnie dostosowana do naszej sceny, a służy nam do tego, żeby mogli w zawiązać okno sceniczne, a i teraz opuszczamy teraz puszczano gra 3 pakiety, do których będziemy mogli powiesić elementy scenografii następnego spektaklu możemy, że na przednie odwiedzić jak trzeba, bo czasami widziałem tak trzeba, ale czasami, gdzie właśnie, że aktorzy unoszą się do właśnie do 1 do 1 z tych 3 do 1 z tych c tak one mają 250 kg nośności to niezdrowo jednakowoż, ale możemy podstawić do 3, a okres po a czego używa do podtopienia są jest jakiś taki taka uprząż to już musi zapewnić sobie tak sprzyjający, a każdy z własną obszarze przez rok ładnie my takie są wymogi BHP, czyli Nowak nowo również wtedy oni odpowiedzialność za to co się ten dobrze, a może opuścić przed tą główną kurtyny właśnie kolega opuszcza parlament, a od ręcznie dopuszcza tak wykluczone, że mamy, gdy w 2 ankiety pierwsze 1 parlamentu drugi od kurtyny, a referent i one są wewnętrzne z tego względu, żebyśmy coś ze starej techniki scenicznej u siebie mieli o to sporo tutaj rzeczy zestawy EFIS stycznej, ale rozum i tylko tyle czy czy też oficjalne wyjaśnienie, że generalnie skończył się fundusze potem ktoś mówi to, dlatego że byśmy mieli co zostaje techniki taki był zamysł taki był zamysł z w momencie, kiedy tak budowany zostały rzucone wszystko co było najnowsze, który sprzęt najczęściej psuje żarówki padają najczęściej w trakcie profil profil tak, że zaprosili to to jest profil, czyli taki no dobra co, więc to wiedzą, a ci co nie wiedzą to i tak jak wyjaśnia, a często się też zmienia co spektakl one mają od 40 do 650 godzin pracy czy biorąc pod uwagę próby i tego lata faktycznie może być także co kilka dni raczy dodatkowo, jeżeli jeździmy z ankietami i mostami to urządzenia wydają drgania przenoszone na ciepło żarówki, więc o wiele łatwiej jest, żeby ewentualny Wolfa, który tam pękł mam to samo Kuciel wskoczymy przez jednak nie czy 6 godzin wyrabia dobrze co co też mamy ciekawego tutaj widzimy np. most oświetleniowe w tym momencie są one obładowane sprzętem powstaje w spektaklu ormiańskim o zjeżdżają teraz tak zdają ktoś mierzy prędkość nie mieliśmy potrzeby wyżej książka jest reżyserem wie jak szybko mogą zjechać tutaj te mosty najlepiej pokazać dobrze to wszystko bardzo, ale da się bardzo proste Góra długu radu i 123456 już, a to możemy podać do operatora tam doskonale wszystko wytłumaczy jak to działa dobrze to za chwilę podejdziemy do operatora, jeżeli nie przepada do tego czasu, a most oświetleniowy tak ściek dla ciekawości mają 350 kg udźwigu 100 kg więcej niż w taki ty, ale nie poczekamy do niczego tylko przed oprócz świateł, jeżeli reżyser zażyczy sobie potrzebni do tego coś innego światła na medal tak ważna czy one stosowane przez konstruowane, żeby pierwotnie po to, żeby światło nie było mi, że jest taka potrzeba to to też w takim razie wracamy do stanowiska sterowania do bazy do rodzącej albo baza proszę bardzo podąża za panią rzecznik ona tutaj wydaje się, że wie, dokąd idziemy mam nadzieję, że się zapala się światło światła są zapalają się ludzie chodzą jak wampiry jak wampiry to zależy właściwie wampirów chyba nie widzieć tylko lustrzanek w ogóle podobno są widoczne powinny zapalać uruchamia czujki tak samo, ale uruchamiają jeszcze żadnego nie spotkałam dobrze teraz idziemy do prawej kieszeni, gdyż pan redaktor przygotował do prawie niemieckiej kieszeni i tutaj mamy prawa niemiecka 1 prawa jest zgodnie z niemieckim nazewnictwem tak z naszym polskim dolewa serio tak nasze życie do niemieckiego tą sprawą zdaniem Błaszek, ale co się dzieje n p . jeżeli przez ekipa, która operuje niemieckim systemem jesteśmy elastyczni, ale coś co ustalać na początku no to jest ważne, bo wyjaśni słuchaczom, że prawa lewa scena strona sceny czy też kulisach czy kieszeń wydawałoby się też jasne, ale to jest zupełnie inną stronę, jeżeli patrzymy ze stron sceny, a jest, że patrząc ze strony widowni, więc również w systemie niemieckim jest także patrzymy na widownię ze sceny wtedy to jest pole to sprawia to co poprawi to poprawi, ale w gdańskim teatrze szekspirowskim jest inaczej, czyli strony ustalamy patrząc od strony widowni strony reżyser od strony reżyseria dokładnie okres zostanie wtedy czystek czy przeczy przedstawia się na system niemiecki no dobrze, że teraz jesteśmy w prawy niemieckiej kieszeni, gdzie mamy tutaj coś co co to jest coś wyświetlane są to właśnie podłoga tak to jest pulpit sterowniczy do obsługi zapadni ta dostarczony do nas z ekranem dotykowym, czyli z szczyty techniki, ale może ten świat, jakim w tym tablecie zewnętrznym jeszcze ktoś nie chce nie próbowaliśmy a, czyli takiej 2 stopnie niżej 100, ale ładnie wygląda kolory już takie były rzeczy ustały ustawiać kolor możemy ustawić tapety, ale to kolorystyki czcionek na 400 czerwony aż w zielone zapali dobra nieważne w nie zakreśla bardzo ważne, a to co wygląda jak taka walizeczka, która wystartuje wysyła rakiety balistyczne w kosmos to jest nasza specjalną walizeczkę do psów do obsługi mostów i suwnic na widowni a, czyli właśnie to co widzieliśmy tam z góry czy bony zjeżdżał nie to jest ważnego, a na widowni widownia a, a tam jest ile ich rozwój 3 suwnice i w każdej z ze słów nic znajduje się też most czy most w pobliże przeci w tym też kurcząt zagrać w ogóle ultra mogę coś nacisnąć cokolwiek uwagę związek o naciskam rzuty i co teraz robić zjeżdża może Nobla jeszcze jeśli ktoś zjeżdża Super, a teraz, a teraz poszedł w górę była właśnie tutaj bawić cały dzień tym genialne, a no dobrze jestem jestem pod wielkim wrażeniem jeszcze pozostał nam pulpit sterowniczy i on steruje ten właśnie strona, czyli to co są gdzieś takie mimo stale pakietami mostami chodzi to jakoś cóż takie cacko wiadomo, który albo też most 0102 . 0301. 0203 . i każdy z nich ma jej to skomplikowane rozumie, że ktoś już pracuje więcej niż dzień to właściwie obcy Kane no dobrze bardzo bardzo bardzo dziękujemy w takim razie jeszcze posługuje się pani rzecznik już, ale już jest niższa znalazłam w takim razie bardzo dziękuję i ruszamy w dalszą wyprawę po gdańskim teatrze szekspirowskim narusza w takim razie Adios zapraszam bardzo dziękuję pani Marlena Hajduk rzeczniczka prasowa gdańskiego teatru Szekspirowskiego była państwa moim gościem oraz bardzo oraz chwili państ w Mont mistrz światła i właściwie innych cudów techniki tego teatru kłaniam się uniżenie pomagał też Marcin Wróblewski dziękuję bardzo dziękuję bardzo w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK [DOBRY SZEKS]

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA