REKLAMA

Wielka trójka amerykańskiej motoryzacji

Data emisji:
2019-08-02 16:00
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
24:58 min.
Udostępnij:

Ford, Chrysler oraz GM, to oni liczyli się na amerykańskim rynku zaraz po II Wojnie Światowej. Kto wygrywał wyścig?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście w studiu Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry panu dzień dobry państwu to co przekonaliśmy Europy do Stanów zjednoczonych na drugi kontynent tak jak powiedzieliśmy w czasie drugiej wojny światowej produkować pojazdów cywilnych nie można było w stanach Zjednoczonych zresztą tak samo jak w Europie przecież to się dużo nie różniło no ale jest nastąpił Rozwiń » koniec drugiej wojny światowej i otwiera się znowu motoryzacja cywilna taką otwiera się motoryzacja teraz będziemy przede wszystkim piloty wielkiej trójce, więc tutaj na początek, żeby państwo nie mieli, bo ta wielka trójka to są 3 producenci, którzy zdominowali rynek w stanach Zjednoczonych i do nich należało kilka różnych Marek, więc ja sam początek państwowy może bowiem jak co wchodziło spłaty co najważniejsze marki tej wielkiej trójki Otóż no Ford najstarszy z nich no to Ford miały 3 takie głównej marki poza fordem linką Merkury i cel cel od imienia cela syna Henry ego forda dalej dzieje General Motors ogromne potem ta prawda znalazł dzisiaj jest teraz sprzedaje się częściowo ostatnio pracował przecież peugeotowi 1 PPSA Walterowi idea Moto posiadał posiadał stawać do roli Chevroleta Big cadillaca Oldsmobile bardzo znana firma szanuje szanowana i stara oraz pontiaca na skraj najmłodsza z tych firm, która tak do skoczyła to były firmy to był samochody kraju Lary limity i samochody dot i to ta wielka trójka jesteśmy 45 roku to co pan powie rzeczywiście nie wolno było produkować samochodów osobowych od momentu, kiedy stany Zjednoczone przystąpiły do drugiej wojny światowej, czyli troszeczkę później samo wojna się rozpoczęła, ale to wyszło na dobre, dlaczego to doskonale było pierwsze koncerty koncerny nie straciły na tym tylko przyglądać, bo zawsze tak było i w Europie i zdaniem uczonych i na całym świecie było jest pewno będzie zawsze dostawy dla wojska są dostawy dla wojska na tym można stracić na tym zarabia i to były dostawy przez dzięki temu pojawiły siedziby Legii przez firmę, czyli jak najbardziej i to to były wyszło na dobre poza tym jeszcze druga sprawa bardzo istotna Otóż tutaj o drugiej wojnie światowej nagle okazało się, że jeżeli wolno produkować samochody, a przez parę lat nie było przerwy niewolno było to te stare samochody były używane i one bardzo powtarzały między czasie Niki kupował samochodów się okazało, że w czterdziestym piątym roku było mniej aż 4  000 000 samochodów niezarejestrowanych niż 3 jest nic jest pierwszym od 4  000 000, ale brakowało nie 4  000 000 tylko brakowało 10  000 000 samochodów, dlaczego dlatego, że te nawet starsze już też Doda to też były wyjeżdża na samochody i średnie długie życie samochodu przerwano stany Zjednoczone to było około 3 , 5 roku proszę sobie wyobrazić o nich tak bardzo zmotoryzowanych, że samochody dusić krótko, żeby nie był taki solidny wbre w pozorom dopiero później niż średnia były samochodu znad znacząco wzrosła, ale właśnie do do czterdziestego dolat czterdziestych ona była stosunkowo stosunkowo krótka no 4 poza tym na koniec reglamentowania benzyny, bo ta benzyna była reglamentowana od 15 sierpnia 1945 roku nie mają tej reglamentacji nadchodzi złoty okres dla samochodu i produkcja się te stare są wyrzucane na złą zwyczajnie i nagle potrzeba 10 nie 4  000 000 tylko 10  000 000 samochodów to jest bardzo bardzo Eko no to obliczyli sprawia, że pan jego, dlaczego akurat z tego sprawę jako oddziały oglądalność telewizji zawsze, że tutaj TVN ma tyle oglądalności tamy dzień wiadomości tyle wiary zastane dlatego wypowiedziały kablówka o nich wiadomo jak to nie ma kablówki widocznie taki sposób analitycy mają swoje nie wiem nie jestem analitykiem, ale brakowało każdy kraj 10  000 000 samochodów to jest ogromna suma pieniędzy do zarobienia to jest taka poza tak jak firmy zorientowały parę lat temu na komórkach oraz złoty interes, bo tej komórki masowo sprzedawany jest kilka miliardów tak samo tutaj samochodami 10  000 000 teraz pomnożyć przez kolegia, a że stany Zjednoczone to raczej na drugiej wojnie światowej nie zbiedniał niewielką wręcz przynależy zaczęło społeczeństwo do zarzutu, bo społeczeństwo konsumpcyjne to niebyły czasy wielkiego kryzysu to było społeczeństwo, które się dorobił, które miało pieniądze, które chciały teraz szaleć wybawić się to byli ci młodzi ludzie, którzy dorastali w latach pięćdziesiątych to było ustami oznaczonych w państwie dość bogatym ludzi w wieku 18 lat mieli samochody 20 lat i to jedynie samochody dobre, więc tutaj to były inne wymagania w ogóle proszę państwa pamiętajmy o tym, że stany Zjednoczone to zupełnie inny świat jeśli chodzi o spojrzenie na motoryzacji z Europy inne samochody dlatego duże samochody, dlatego że tam są duże odległości, dlatego że tam są dosyć szerokie drogi za jej nie ma budownictwa z siedemnastego osiemnastego wieku i to wszystko obudowane perspektywicznie miejsca jest dużo od odległości są ogromne chodziło o to, żeby przez 1 pkt 2 u nas w Polsce chcę przegrać z punktu ADO punktu Beto 2030100 km natomiast jest 1000 i 2000 nawet kilometrów zdobyły ogromne odległości tę samą musiał być wygody kierowca nie musimy stąd też były automatyczne skrzynie biegów i trzeba było rzeczywiście tych samochodów bardzo dużo wyprodukować tak dużo, że okazało się zostanie oznaczony też brakuje Stali, bo mówiliśmy sobie, że Andy brakowało, że oni tam eksportować samochody po to, żeby podlizać Amerykanów dostać tak, ale stan znaczny dochód takiej paradoksalnej sytuacji pewność, że za pojawiały się nad samochodem ławka z drewnianymi deskami, bo tak bardzo brakowało Stali no, a tutaj z tej całej wielkiej trójki najtrudniej właściwie miał Ford, dlaczego dlatego, że Henry Ford już starą no on niedługo po koniec drugiej wojny światowej to zmarł no taką też jest chyba siódmy raz orze starał i tutaj wyglądałoby to jeśli historycy np. motoryzacji często mówią, że stany Zjednoczone to rok jeśli siódmy był przełomowy, bo zakres zakończyła się produkcja modelu modelu teraz uda, a to nie tak do końca jest, dlatego że przełomowy moim zdaniem był rok 9002002. 2003. to jest czas, kiedy Henry Ford jeszcze sprzedawał bardzo dużo samochodów wyznawał on Ford zdawał pewną filozofię, że samochód ma być wszystko jedno jak zrobiony ma być tylko sprawny prosty jak najtańsze do picia raport od rady reform cer były malowane dla kolei też sobie o tym, mówiliśmy i Ford cały czas uparcie trzymał się tej niskiej ceny do OFE z modelem tego ceny 290 USD to bardzo bardzo Nisko samolot był tani, ale gdzieś tam go 2002. 2003 . roku zmieniło się zapatrywanie Amerykanów na samochody oni przestali już zaczęli wiek chcieli więcej po prostu więcej jazd na początku szczerymi cało tylko jak i brali tego Thin Lizzy jako nazywali ten blaszaną odbitkę, czyli podatek i żeby o nich dowie z miejsca na miejsce, żeby można było nim jechać, ale potem stopniowo się nimi coraz lepsze samochody i tutaj już filozofia forda zupełnie nie sprawdzała on stworzony Fort Henry Ford urodzi się do innej epoki on urodził się po to, żeby zmotoryzowani sami znaczone, ale nie po to, żeby utrzymywać motoryzację i może niektórzy będą mieli je mieli za wywóz za złe, że od brązu Avia Henry ego forda, ale państwo on był geniuszem jeśli chodzi o zmotoryzowani są znaczone natomiast po dwudziestym piąte roku on robił dużo błędów bardzo grubym on niewiele brakowało doprowadził w ogóle organa Ludowego uznał tak, bo był uparty i tylko żona jak dopłat na niego miała on nie chciał nic zmienić tutaj przez synowie był on tego woda dalej produkował, gdyby snu republikanin syn właśnie bony 1 syna chce będąca może i tak no w każdym bądź razie tutaj zrobił się ten kryzys dla forda co zresztą wykorzystała wielka trójka wtedy się nabrać, bo my kojarzymy tę wielką trójką, które mówią w latach pięćdziesiątych kojarzymy to epoka jako chromu tak, by nie wielka trójka zaczęła już funkcjonować właśnie w momencie, kiedy Ford się potknął pojawił się oraz, więc do głosu dochodził General Motors, który bazował na Chevroleta, ale pojawił się w stanach znaczony, ale też zaczął funkcjonować w Europie przecież General Motors była dla dla prawa i to już od dawien dawna lekarz jest ekspansja General Motors Ford trochę się spółek też zaczął budować zakłady w Niemczech banda no i dali się chevrolety przecież w Polsce to był najpopularniejsze samochody ciągle powtarzam proszę państwa nie ja 508 w Polsce najpopularniejsze zawody tylko się w rolę rolę ten zwrot organ wyższy segment ani niewiele tańsze od fiata 508 to i tych chevroletów było w Polsce najwięcej i bliźniaki Cadillac przecież też praktycznie deptak tak przemysł motoryzacyjny amerykańskich chodził do Europy to motoryzacyjny przemysł Stanach Zjednoczonych wysunąć na pierwsze miejsce właśnie w latach dwudziestych i to było także najpier w dominowały przemoc premia stanowi rafineryjnych natomiast on obroty przemysłu motoryzacyjnego w latach dwudziestych wyprzedziły obroty przemysłu w tym jak zostały dlatego między nim, dlatego że przemysł motoryzacyjny też korzystał z przemysłu rafineryjnego znaną regulacja stanowi niekorzystną dla pewnego motoryzacja rodziła się coraz popularniejsza już nie starczało Amerykanie tną tą samą tylko jej musiałby coraz lepszy w 1916 roku doszło do tego, że stan złożonych było więcej ubitych twardych dróg niż torów kolejowych zostaną dodane promuje się koleją stoją roku zaczęto produkować powyżej 1 000 000 aut 2003 . roku zbudowano 3 ,51 000 000 samochodów z tego samych powodów te było 2  000 000, ale potem już ta proporcja proporcję zanikały forda w tym coraz mniej, a w końcu trzeba było zaprzestać produkcji, chociaż nadal dominowały samochody Detroit, bo cała delegacja trojki Detroit stolica motoryzacji miasto, które trasy są na progu bankructwa zdaje się ale, ale wtedy to było miasto marzenie i one produkowały 3470 % samochodów amerykańskich było wyposażenie z Detroit Detroit nie no i teraz właśnie tę samą ta trójka obudziła się, że auto nie ma być tylko auto auto musi być lepiej wyposażony jest pakuje każdy ze swoją linię de Soto to była taka linia troszeczkę jak rolnicy w Europie jak jakiś pan sobie za takie eleganckie samochody jest to kraj potem kupił dwudziestym ósmy roku kupił Klimta kupił dobra zaczyna produkować pierwsze samochody samo sami hydraulicznymi, gdzie General Motor zdobył 3 w tym drugim baroku natomiast General Motors 3004. zaczął produkować pierwsze samochody z hamulcami hydraulicznymi walczyły też małe firmy typu Packard np. Jon jeszcze przed wojną sobie radziły po wojnie przed ich kres dlaczego, bo Packard Packard samochód dla klubów dla carów dla milionerów to był bardzo Jantar samochód, ale też został wchłonięty przez tą wielką Trójcę poparcia Packard w nasze połączenie w karcie połączyć ba studia Bakero chyba chyba nie on po prostu zanika stopniowo natomiast papier nie zmienia model on uważa, że tak jak rozwoju jest dobry model ten model będzie mógł przez dziesięciolecia Tusk to funkcjonowało proszę państwa w latach dwudziestych latach trzydziestych to się sprawdzało, ale w latach pięćdziesiątych absolutnie nie te auta musiały zmieniać modele musiały się do tego, że model się zmieniło prawie co rok naznaczony już było idiotyzmem kompletny nadal, ale tak było rzeczywiście poza tym auto musiało być wyposażone wszystkie samochody musiały wtedy światła wymagano, żeby zamachu hamulce były na 4 koła, żeby każdy samochód rozrusznik czy rzeczywiście każdy amerykański samochód miał rozrusznik muszą mieć ogrzewanie i musiał mieć radio powoli 4 cylindry wchodziły do lamusa wstanę z dużym zaczynała się epoka rządowych jeszcze chętniej wał 8 czynników ósemek dużych silników może tam no i przez to musieli mieć coraz więcej miejsca na te silniki dlatego pojawiały się samochód oraz minister tak jak mówię początek dwudziestego wieku w Europie samochody ze stanu w znoszonych samochody małe ona owi i po wodę w Watford delty, ale potem, gdy Ford model IT powoli się wycofywał zrobiło się także Europa zaczyna preferować samochody mniejsze natomiast stany Zjednoczone coraz większe coraz większe oraz na etatach wynika właśnie z tego co mówiliśmy na początku, że jednak Europa była biedna po drugiej wojnie światowej Ameryka wręcz przeciwnie tak i filozofia forda, która była zawsze z dnia maksymalnie tanio za potrzebą jest General Motors co wolno potem już nie natomiast każdy, który się skoczył tak elegancko można powiedzieć jest Kreta uznawał inną filozofię Otóż oni uznawali, że ustalić maksymalny pułap cen ile klienta za samochód się tego trzymać tak i wtedy w tej cenie sali jak najwięcej i tak jak w tym samym momencie Fort Henry Ford myślał jak obniżyć ceny samochodu to oni myśli jak sadzić więcej jak zrobić, żeby więcej upchnąć ten samochód i ta filozofia sprawdziła się bardzo dzięki temu samochody każdy był wtedy już zostały bardzo zaawansowane technologicznie bardziej prestiżowe robił lepiej wyposażone i tutaj Ford zaczynał śladu po dwudziestym siódmy roku nagle drastyczny spadek Henry Ford on właściwy ten sam czas nie za tą sprawą całością produkować auto było to ślepy zaułek to produkcja tych miejsc samochodu 3002 . roku oni poszedł do OFE do kontrofensywy wreszcie za euro zaczęli robić samochodu rozwiną, ale to PSL wszystko SL syn Ferry ego forda był to maszynką napędowych to on przejął fabrykę i on zaczął spowodował, że Ford produkował samochody ośmiocylindrowy i przebił znowu odrodził się przebił Chevroleta między nimi też ośmiocylindrowy fortu wymienił Boni i Clyde, a i tak się zakończyła tak wyglądała sytuacja przed drugą wojnę światową po drugiej wojny światowej tak jak mówiliśmy właśnie robi się odrodzenie wszystko to skazuje się dogadali po prostu ze sobą czy inaczej ja podejrzewam, że trochę druga wojna światowa wymusiła dogadanie się, bo jak po żeśmy państwo przejęło zaczęło okazać tym wszystkim firmom produkować pojazdy i w ogóle całą technologię na potrzeby militarne, a jednak po drugiej wojnie światowej no to już każdy trochę sobie, ale jednak to dogadanie się czy też zauważenie, że wspólnie można więcej no za ożenił się o nich i przynosiło zyski, a to się opłaca, więc szukać oczywiście, bo samochody były wtedy największą żyłą złota społeczeństwo gotowe było zerwała się robi konkurencja między sąsiadami sąsiad ma takie samo te zakupy lepszy i stąd doszło do tego, że samochody były zmieniały modele tak naprawdę one nie były do końca zmiany producenci mieli swoje jak sam szablony wykonywania różnych modeli w różnych segmentach i oni jezdnie, ale niewiele wyszło trochę tam błotników z przodu tyłu płyta podłogowa zawsze była ta sama tego modelu, ale na pierwszy rzut oka dla kogoś się nie znalazłem to był zupełnie inny samochód inny Chromy inne wyposażenie inne listwy jakich ozdobne i to wychodził, jeżeli ktoś miał jakiś tam miecz miał samochód rocznik czterdziesty dziewiąty to jego sąsiad kupił ten sam model rocznik 50 i wynosi 50 różnił od rocznika 3009 . wobec tego 55 roku ten chciał mieć je i następnie z czterdziestego 0910. i taniej wychodziło na to, że każdy miał już 2 lata samowoli 2 lata trzeba było wymieniały się zawodach salę szły albo dla udać do biedniejszego społeczeństwa albo Europy, bo wtedy Europa bardzo dużo kupowała samochodu m. in. Polska PL i Zachodem mówi ten import marna dni, więc do Polski bardzo samochodu Amerykanie bardzo dużo eksportowały używanych aut używanych nie nowych tylko używanych podwójnie zarabia i podwójnie zarabiali natomiast jeśli chodzi o forda to wyglądało tak jak powiedziałam, że zakłady przejął SL syn z tym, że SR zmarł nagle niespodziewanie wtedy jest trzecim roku i wtedy nie bardzo wiedziano co zrobić firmie woda i z powrotem wrócił Henryk Holland co było koszmarny dla fabryki, bo organy formuła oto kratą osoby nie dało mu przetłumaczyć w ogóle jednych uznanie go to miała żona, a tak naprawdę to niewiele tutaj można było wytłumaczyć Henry Emu fordowi i to szło w złym kierunku stary Fordon jest to smart 3007 . roku jak czterdziestym piątym roku przy zakończyło już od odsunięto go tak naprawdę Świętego, które były 43 umiera SL 4 czwarty broni po czterdziesty piątego i portale widzą, że dodanie tego nie zmieni nie zmierza i usunięto go i kto przejął fabrykę przejął wnuk forda państwo amerykański rząd amerykański tutaj, o ile wiadomo zrobił duży ukłon w stronę forda dlatego rozwoju wojska uważa służby wojskowej nawet po to, tylko, żeby mógł, żeby mógł przejąć stery, ale państwo też to by się też to się opłacało tam państwo nie robili sobie nie opłacało zrazili nieszczęście polegało na tym, że wnuk Henryk też nazwał Henryk nie miał kompletnie przygotowania żadnego żadnego przygotowania, dlatego że nie przewidywano, że cel tak szybko umrze chłopak nie ma przygotowania chłopak miał głowę na karku ją po prostu to jest tak jak nie wiesz to tutaj otoczyć ludźmi, którzy wiedzą już zrobił i następne przedsięwzięcia forda no były bardzo mądrze dzięki czemu Ford utrzymał się biorcy wielkiej trójce, bo tak jak na początku fordem głównym producentem lata dwudzieste do Fordo minął wał lata trzydzieste już zaczyna walczyć w latach czterdziestych dochodziło do tego, że formę wybrać wypad za burtę, ale dzięki wielkiej wagi mówi, że jeżeli czegoś nie wie, kto otoczy się ludźmi, którzy wiedzą i tutaj też trzeba powiedzieć, że dzięki temu co się działo przed drugą wojną światową właśnie w Detroit to coraz więcej ludzi znało się na tej motoryzacji widziało co trzeba zrobić i technologicznie marketingowo przecież to też było tak, by pamiętali o tym, że marketingowo samochody przemysł motoryzacyjny to nie tylko produkowanie nowych samochodów to jest też obsługa tych samowoli to są tysiące ludzi zatrudnionych lub firmach serwisowanie pamiętajmy, że Henry Ford prowadził wprowadził bardzo podróże wszystkim będzie do samochodu były skatalogowane można go było kupić jak pierwsze sklepy z artykułami metalowymi nawet jeśli było to zamawiano potrzebuje kawę część numer był łamany przez 17 i był łamany przez 44 i wtedy taką tej sprowadzonej z chwilą nabyła to były bardzo mądre posunięcie nowego forda to praktykowano różnych innych przedsiębiorcach później, bo co co dobre należy powtarzać to warto powtarzać no ale takie silniki wtedy oczywiście czterocylindrowy nie wchodziły w grę już już poszły do lamusa praktycznie górna zaworowe się pojawił, dlatego że stanę znaczony zaczęły rządzić silnik górnozaworowy na przełomie lat czterdziestych pięćdziesiątych właśnie nawet już w drugiej połowie lat czterdziestych i zaczynały się pojawiać automaty, bo do drugiej wojny światowej samochody nie miały skrzyni biegów automatycznych ale, ponieważ te odległości Ano właśnie dlatego odległości warto powiedzieć o drogach ucieczkę o tym o tym nie mówiliśmy, dlatego że nam się pojazdy stany Zjednoczone to są doskonałe drogi niedokończone jest nawet dzisiaj tak nie jest natomiast bardzo szybko Amerykanie mieli drogi bite dużo ich mieli bardzo dużo, ale nie wszystkie ubite to nie znaczy były drogie warto no tak niekoniecznie one były drogi ubite na tyle dobrze żony te drogi funkcjonowały i latem zimą nie było nie było roztopy nie nie powodowały jakiegoś błota, ale jednak nie zawsze to były drogi asfaltowej i tak proszę państwa do dzisiaj, jeżeli są główne drogi autostrady szerokie są, ale drogimi zmniejszy miejscowościami same znaczone są bite do dzisiaj nie mają asfalt tylko, że to bite drogi są trochę inny niż u nas pizzę, bo to młodziutkie widzę drogi, po który podaje prędkość 50 mil i samochodzie chęci dzieje ale, ale rzeczywiście nie mają one drogi nie mają asfaltu no i latach pięćdziesiątych zaczęły zatem budować autostrad te trans, zanim nas, ale od 1 brzegu do drugiego brzegu wtedy powstała powstały też dokończono rok inwestycji z wtedy dokończono różne inne drogi, których budowę zatem, ale za ten jako drogi wąskie, a kończono jako autostrady szerokie autostrady i tych autostrad powstało dużo, ale wszystkie autostrady zbudowano stany oznaczonych na zaczęto budować pod koniec lat czterdziestych zakończono właściwie już w latach pod koniec lat 50 ona się pojawił wtedy okazało się, że samochody można jechać z 1 końca drugi nie tylko koleją transport ciężarówki popularność ciężarówek transport drogowy wrócił do Łask i był bardzo powszechny to co się zrobiło właśnie u nas w Polsce przecież tirów tak dużo jeździł w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, bo przeważał praw transport kolejowy w tej chwili transport kolejowy powoli do ubolewam nad tym, ale jeśli chodzi o ten transport torowy towarów to nam całkiem nieźle idzie to w Polsce jeżeli, choć tak mą na tle nawet europejskim to ten towarów to to całkiem dobrze idzie transport ludzi kiepsko Kolegium nie chodzi miasto z co czeka na linii nowy właśnie chociażby z tego powodu bardzo różni zarządzanie szczególnie te poniemieckie linie tam na ziemiach odzyskanych na Mazurach to one wszystkie już wymierają no w każdym razie zaczęto coraz poważniej traktować możliwość transportowania drogą lądową samochodami ani pociągnięty samochody ciężarowe jeździły autostrady były ludzie ludzie też osobowymi samochodami zaczynali jeździć i stąd musiały być właśnie mocniejsze silniki zatem rządzi silniki wał 8 i zaczęły do nich skrzynie automatyczne kierowca musiał się komfortowo on musiał jechać i jechać 4 czy 6 godzin nie mógł być zmęczony IZ, dlaczego dlatego Amerykanie zaczęli preferować przy automatycznym proszę mi uwierzy, że Screen skrzynie automatyczne zdominowały stany znaczone w ciągu zaledwie 7 lat od 50 tego roku do pięćdziesiątego siódmego roku pięćdziesiątym siódmym roku tak jak za, bo statystyka podaje 84 % samochodów miały już skrzynie automatyczne samochody osobowe jasno 84 % te 16 % to jest tylko marny dla tych, którzy nie chcieli po prostu miejskim stary kierowca, który się przyzwyczaili powiedzieli ani tym automatu, ale stary kierowcy powoli wybierali i 87 po 84 proc powoli rosła rosła ich dochody 90 pary, ale w latach pięćdziesiątych nagle skoczyło 0 na 80 właśnie 7 % i że jest także wstanę samo Zjednoczonych dniach samochodu z automatyczną, że wniosek, że to jest tak, by Pierce Brosnan taką nazywa ten grał Bonda to on miał problemy, dlatego że on miał jej w tym piwie ze skrzynią automatyczną, a on sobie nieraz już jest chwila na panu malowana, a osoby nie realizuje firma nie potrafi prowadzić zawodu i manualną Amerykanie Rosjanie potrafią tego robić powoli się w Polsce zaczyna dziać garbusa, który zaczął być tak wysyłane Thora, ale zachwyca, kiedy były one Banega zaczęto wysyłać na przełom pod koniec lat jest na przełomie lat czterdziestych pięćdziesiątych wtedy jeszcze skrzynia manualna była rzeczą normalną i nawet jak mówią, że 50 siódmy roku 84 % aut miało automatyczną to nie znaczy, że wtedy Amerykanie nie potrafili prowadzić jeszcze z manualną oraz tylko ich zwyczaje nie chcieli, ale potrafili jasne dobrze to proponuję, żebyśmy dzisiaj skończyli trochę krótszy odcinek, ale w przyszłym tygodniu też powiemy trochę o tym, rynku, bo jeszcze musimy chyba tak wiele jest rok do powiedzenia parlamentowi na konkretne modele w zastanawia mnie na ile na ile państwo, czyli rządzący zaczęli finansować czy też współfinansować czy czy w jaki sposób nie wiem prowadzić politykę rozbudzania rynku motoryzacyjnego czy w ogóle nie ona rozbudzała ona się za zamach za zobowiązania, których latali nad pełną gębą dar państwo było tak lub radę, że i konsumpcji nie podchodziła do życia, że wtedy bez problemu wszystko sprzedawało natomiast rzeczywiście rząd pomagał dużo, ale to późniejszy tam już w latach siedemdziesiątych w dobie kryzysu naftowego to wtedy były pomoc rząd była pomoc rządu Take IT jest do Detroit tam się chyba sporo dopłacać nie znam dokładnie na tym 1, jakie są ekonomiczne tam realia Detroit, ale wiem, że tutaj to kosztuje państwo spore pieniądze no dobrze to dziś kończymy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję panie zwykle jest Krzysztof Woźniak za tydzień zostajemy już na tym drugim wielkim kontynencie i stany Zjednoczone oczywiście przez kilka odcinków zostaniemy na pewno myślę, że 34 to spokojnie, a później pewnie się przeniesiemy niedaleko, bo może do Ameryki Południowej coś powiemy czy za wcześnie jeszcze badawcza po dniach no tak no to już całkiem czemu tak to prawda jest o czym mówić drodzy państwo do usłyszenia w następnym odcinku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA