REKLAMA

Zerowy PIT - czy naprawdę odpowiada na potrzeby młodych?

Data emisji:
2019-08-02 15:20
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
13:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest dr Jakub Sawulski ze szkoły głównej handlowej polskiego Instytutu ekonomicznego dzień dobry dzień dobry od w wczoraj młodzi ludzie młodzi rzecz względna, więc powiedzmy do 2006 . roku życia mogą w zasadzie co powinni zrobić, żeby nie zapłacić podatku powinni złożyć takie oświadczenie, którego są już istnieje Ministerstwo Finansów go podało i nie będą płaciły te osoby podatku PIT to wysokości dochodu Rozwiń » rocznego 85  000 zł to technicznie, żeby powiedzieć jak wypełnią to oświadczenie, którzy w ogóle nie muszą rozliczać z urzędem tak już wypełniać jego PIT -u u, gdzie tam coś muszą wpisać zrozumie rejestrowani na zasadzie znaczeniu pytanie też o tym, mówimy, aby studenci n p . nie płacą składek też, ale osoby, które są po szkołach zawodowych czy technikach nie są studentami wchodzą na rynek pracy to osoby płacące składki i do tego przejdziemy, czyli to jest nowy projekt rządowy ustawa, która weszła w życie z 1 sierpnia, która właśnie osoby do 2006 . roku życia zwalnia z podatku PIT no jak rozumiem tych deklaracji, chociaż te ustawy u nas są czasami mają przedstawiamy ich cele inne niż potem okazuje, że miały co tym razem chodzi o to, żeby dalej nie ludzie nie wyjeżdżali zagranicę albo rozumie młodzi ludzie szczególnie nie szukali przyszłości za granicą ewentualnie jak rozumiem też chodzi o walkę z bezrobociem, bo ten odsetek młodych niepracujących jest 2 × wyższe to jest ponad 10 %, gdy średnia dla całej populacji do 5 % tra pomyślicie ten projekt odpowiada tym celom przede wszystkim to jest projekt, który jest skierowany głównie do tych młodych które, którzy dosyć szybko wchodzą na rynek pracy, dlatego że z tego zwolnienia można skorzystać tylko do 2100 szóstego roku życia, więc studia jeszcze rok studia jeszcze rok, ale ten tylko niecała połowa osób młodych studiuje, więc przede wszystkim ten projekt trwa do tej drugiej połowy tych, którzy wchodzą na rynek pracy po zawodówkach technikach i często są osoby, które no mają niskie kwalifikacje raczej niskie kwalifikacje nie mają doświadczenia na rynku pracy i wchodząc na ten rynek pracy zderzają się w Polsce z 40 %owym klinem podatkowym, czyli tym, że od ich wynagrodzenia pracodawca musi zapłacić aż 40 % podatków składek konsekwencje taka, że wielu pracodawców zatrudniających młodych, wykorzystując swoją siłę przetargową, jakby przewagę przetargową w obecnych pracowników albo oferuje pracę w ogóle bez umowy albo n p . w takiej formie, żeby uniknąć płacenia tych podatków, że jakaś kwota na umowie, a pozostała część pod stołem albo w kopercie no i teraz to rozwiązania rzeczywiście może spowodować, że motywacja do tego do takich działań będzie mniejsza do tego typu kombinowania, dlatego że tata klinie, jakby podatkowe spadnie z 40 % do mniej więcej 35 % to motywacja się zmniejszy, choć ta różnica widać ona nie jest bardzo duża no tak ministerstwo mogę zacytować wylicza, że przy minimalnym wynagrodzeniu to jest w tej chwili 2250 miesięczny zysk to są te 133 zł, a przy przeciętnym wynagrodzeniu, które na ten rok ma wynieść 4765 ten zysk miesięczny to ma być 355 dokładnie tak, jeżeli weźmiemy z wynagrodzenia netto to co dostajemy na rękę to mniej więcej wynagrodzenia powinny wzrosnąć tych młodych o 80 proc, ale nie spodziewam się na moje pytanie czy to odpowiada na problemy wyzwania społeczne odpowiedziałem to znaczy na te wyzwania które, którym jest właśnie wchodzenie na rynek pracy młodych, którzy zderzają się z tym wysokim klinem podatkowym i często ofertą albo pracujesz bez umowy albo pracujesz z umową, ale część wynagrodzenia będziemy wypłacany pod stołem to zerowy PIT dla młodych zmniejszy motywację do tego typu działań, ale to oni nie zmniejszy bardzo znacząca właśnie to zjawisko dotyczy tylko młodych poznaniakom no właśnie, dlaczego on jest skierowany tylko do 2006 . roku życia jedno na świat zarabiających najmniej albo nic nie posiadających doświadczenia on ma cezurę wiekową to to jest problem, który dotyczy całego polskiego rynku pracy przy niskich wynagrodzeniach na bardzo wysoko opodatkowujemy opodatkowanie płacy minimalnej w Polsce jest trzecim najwyższym na 30 kilka państ w OECD i to jest problemem państ w, z którym trzeba się zmierzyć i jakby to działania nie adresuje całego tego problemu zgadzam się na swojego wybiórczo wobec osób młodych, ale akurat wobec osób młodych też szczególnie ważne, bo to w jaki sposób my zaczynamy karierę na rynku pracy to rzutuje na całą naszą przyszłość m. in . na to czy po pewnym czasie zdecydujemy się wyjechać zagranicę czy nie no dobrze, ale jak pan ją oszacować chodzi o rząd to znaczy ile takich umów zawartych pod stołem zostanie zalegalizowany, ale jestem jakimś niedużym odsetkiem czy chodzi o to, że stara się zrozumieć po co jest rozwiązaniem o budżet wiemy ile ma stracić tam samorządy same mają pół miliarda stracić a jaki zysk nie mamy pojęcia ile w ogóle mamy w Polsce jak jest skala płacenia podstawa niestety, bo nikt tego nie zbadał nikt tego nie zbadał i nie ma nie ma badań na ten temat w ogóle trudno trudno zmierzyć natomiast ja mam silne przekonanie, że to jest bardzo duża skala, bo miasto dla małych firmach małych miejscowościach praktycznie większość tych małych firm zatrudnia pracowników w ten sposób skala tego rozwiązania nie jest duża to jest tak jak podkreślam wcześniej obniżenie klina podatkowego 40 do 35 proc nadal ważna jest co pan mówi to znaczy nie mówimy o zarabiających najmniej w całej populacji tylko mówimy o zarabiających najmniej najwięcej do 2006. roku życia, bo również to obejmuje tych, którzy tam zarabiają 7000 zł tak jest to nie to jest też są za działanie datku to jest działanie, które z powodu tego mówiłem wcześniej dotyczy większym stopniu osoby jednak o niskich kwalifikacjach, czyli te po zawodówkach technikach, ale dotyczy jednak przez krótki czas także osoby po studiach, czyli te albo lepiej zarabiających na studiach w samych informatyków młodych dokładnie, tak więc to nie jest rozwiązanie, które adresowane tylko do osób po niskich wynagrodzeniach to się zgadza to wydawałoby się, że należałoby powiedzieć, że jednak jest to bezsensowna polityka to znaczy chodzi o to, że jeżeli problemem są umowy pod stołem może polityka powinna kierować się do umów pod stołem niezależnie od wieku, a nie do grupy wiekowej nieważne ile zarabia, jeżeli pani nie pytać to jest rozwiązanie najlepsze możliwe nie czy, chociaż dobre, ale czy jest dobre wolę świat w tym zerowym PIT dla młodych ze względu na to, że to pomoże tym części młodych osób w dobrym wejściu na rynek pracy niż świat bez tego zerowego PIT -u dla młodych, a poza tym w końcu coś dla młodych tak, ale koszt tego jest taki, że budżet staje się uboższy również z usługami dla młodych samorządy biorąc pod uwagę te 3 decyzje podatkowe stracą kilka miliardów to jest koszt pierwszy koszt drugi taki, że skomplikowany system podatkowy komplikuje się jeszcze bardziej koszt trzeci taki, że walczymy z nadużyciami czy umowa pod stołem, wystawiając się nad użycia inne nadużycia potem pracodawca wykorzystujący tę sytuację młodego tam wpisujący mu różne nieważne, jakie fikcyjne zarobki, bo one i tak nie są opodatkowane na to są 2 istotne rzeczy, o których pani wspomniała jednak jest rzeczywiście znów komplikujemy nasz system podatkowy niestety, dlatego że wprowadzamy do niego jakieś nowe kryteria, które do tej pory istniało tego czy ktoś płaci czy nie płaci podatki znaczy kryterium wieku, które zresztą jest dosyć rzadko stosowane jednak na świecie co w w jakim stopniu ten system po raz kolejny komplikuje nam druga rzecz to jest koszt koszt 223 miliardy złotych no dużo, ale jeżeli porównamy te kwoty do tego co wydawano wcześniej na realizację obietnic wobec osób starszych to przykładowo trzynasta emerytura jest 60 miliardów złotych obniżenie wieku emerytalnego to jest kolejne 10 miliardów złotych tylko wobec osób starszych mamy 2 rzeczy, które łącznie kosztują 20 miliardów złotych to mamy 2 trochę ponad 2 miliardy wobec osób młodych także to ja już zdobytą w rozwoju po lekturze i bardzo państwa zachęcam książki Jakuba Wolskiego pokolenie 89 młodzi o polskiej transformacji to jest bardzo ciekawa no właśnie opowieść ekonomisty młodego urodzonego właśnie już w pokoleniu 85 tak to plus chyba tak jest coraz, które państwowy i w zasadzie o polskiej transformacji, ale bardziej o skutkach, które właśnie to pokolenie odczuwa, czyli o braku polityk publicznych w wyniku braku polityk publicznych brakuje tego co dla młodych jest ważne, czyli mieszkań brakuje rynek pracy jest taki, jaki jest pisze pan o tym, całym systemie, który nikt nic nie budował polityk, które wspomagały młodych agresji kolejne rozwiązanie, które proponuje opozycja, która proponuje o obóz rządzący, który nie nie nie nie adresuje problemu nie przedstawia jego kompleksowego systemowego rozwiązania tylko jest kolejnym projektem takim ślepym bez bez bez przemyślenia czy bogatszych też w tym systemie wspieracie, by jakiś cel dokładnie czy to nie jest rozczarowujące dla kogoś, kto nam są tak mądrą książkę o koniecznych rozwiązania systemowe tu 500 plus zwoje z podatku 2006 . roku takie bardzo jedno 1100 rozczarowuje co jest dla mnie jednak skala tego programu to powiedziałem przed chwilą, że wobec osób starszych adresujemy program no łącznie 910 × większej skali podczas gdy osób młodych w Polsce w wieku od 18 do 29 lat jest tyle samo osób w wieku 65 plus są te same 2 wielkości owo grupy ludzi w związku z tym ja bym oczekiwał, że te działania będą wobec tych grup mieszkanie podobnej skali dla młodych mieszkaniem plus luźna na razie na razie nie działa natomiast 500 plus na niewiele osób w wieku poniżej 30 lat korzysta jednak z 500 plus notes rozwoju chciał głównie dla osoby w wieku między 3050 lat, więc ja bym tutaj oczekiwał, że działania będą większe i rzeczywiście są polityki są rzeczy, których jak pokazuje w tej książce transformacja młodych zawiodła też 1 rzecz to jest polityka mieszkaniowa znaczy rynek mieszkaniowy w Polsce jest fatalny jest 1 z najgorszych Unii Europejskiej mieszkania są drogie mieszkaniec za mało dalej problemy z właśnie z tym dobrym wejściem na rynek pracy to znaczy z tym, że mamy bardzo wysoki odsetek umów niestabilnych form zatrudnienia czy umów cywilnoprawnych umów o pracę na czas określony no i dalej bardzo słaba opieka żłobkowa i przedszkolna dla tych z nas, którzy właśnie zakładają rodziny nad są 3 takie podstawowe rzeczy, których czas formacja rzeczywiście w ostatnich kilkunastu latach zawiodła czy 30 latach i czy PIT 26 to jest wyjście przecież nazwa bez PIT tak wysoki hasztag, który stworzył bez PIT dla młodych hasztag tam to to jest rozwiązanie, które w niewielkim stopniu rysuje 1 z problemów, o których mówiłem, czyli wchodzenia na rynek pracy tej wspominałem nie jest idealny jest skala nie jest duża, ale summa summarum wolę to oni nic, a drugie rozwiązanie jest drugi obniżenie PIT 1817 % to też korzystne klincz zmniejszy nam ironizuje boja ani uważam, że te 3 decyzje, obniżając wpływy podatkowe w obliczu wyzwań stojących przed systemem edukacji czy ochrony zdrowia czy mieszkalnictwa to jest krok w dobrym kierunku zaczęli Apropos systemu podatkowego w pierwszej kolejce powinniśmy postawić diagnozę ogólny poziom opodatkowania w Polsce nie jest wysoki, ale jeżeli spojrzymy na to kto konkretnie w Polsce płaci, jakie podatki to okazuje się, że duży dużo płacą relatywnie dużo płacą osoby o niskich dochodach uznał tylko nam w tym rozwiązaniu dla młodych też minimalnie, zarabiając miesięcznie zyska 133 zł zarabiający ten maksymalny pułap około 7000 zyska 565564 zł tak to nie jest rozwiązanie, które obniża klin podatkowy tylko dla niskich wynagrodzeń do tego dlatego właśnie tam, że jeżeli dążymy do chcemy postawić diagnozę, a propos polskiego systemu podatkowego tego, jakie powinny być priorytety to priorytetem powinno być obniżenie klina podatkowego od niskich wynagrodzeń dla wszystkich nie tylko dla młodych i tu się zgadzamy, że zerowy PIT nie adresuje tego konkretnego problem dr Jakub Sawulski ze szkoły głównej handlowej polskiego Instytutu ekonomicznego państwa są bardzo dziękuję dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!