REKLAMA

Jak sprawić, by klienci wracali?

Data emisji:
2019-07-24 14:50
Audycja:
Własna firma
W studio:
Czas trwania:
20:00 min.
Udostępnij:

Czym kierować się powołując do życia własny biznes? Na jakie błędy uważać, jak dobrać pracowników, jak wyróżnić się wśród konkurencji i sprawić, by klienci wracali? Jak w tym wszystkim znaleźć czas dla siebie oraz jak urządzić pokój w stylu Alberta Einsteina? O tym opowiada Anna Dębska, właścicielka AB Hostel.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

partnerem podcastu jest kasa terminal dostarczony przez idea bank jak Kubica dzień dobry jest z nami Anna Dębska właścicielka, aby hostel opowie nam dzisiaj to o tym jak prowadzić własny biznes jak zaczynać będziemy mieli kilka porad dla początkujących przedsiębiorców jak to się stało, że postanowiła mieć własny biznes dzień dobry jak to się stało własnym biznesie myślałam już jakiś czas pracując na etacie pracują w firmie bardzo chciała mi coś swojego Rozwiń » wyniknęło to z tego, że wyczułam, że nie jestem typem osobowości, która siedzi w miejscu musiało się coś dziać musiało się być coś kręcić zawsze miał dużo energii dużo pomysłów lepszych gorszych fajniejszych mniej fajnych, ale czułam, że takie taka stabilizacja takie siedzenie już zaczyna męczyć służba po po wielu latach pracy w administracji w później przeniosłam się na chwilę do korporacji no i ten cały czas myślenie o tym co zrobić co co co może być fajnego, ponieważ jest zajmował bardzo taką techniczną działką i taką dosyć ścisłą prowadzenie firmy w tym zakresie było raczej niemożliwe, a i cały czas jeszcze pomysły rodziły, a to jakiś sklep z winami, bo może coś zacząć trzeć albo może coś na nich w momencie na 1 land jak to się mówi z koleżanką wpadł na to, że może sprawimy otworzyć hostel, dlaczego akurat posta w złota myśl miała wcześniej jakieś doświadczenia albo zna ludzi którzy, którzy polecili ci akurat ta dziedzina nie bardziej znajomych nie miałam wiedzy raczej też nie, bo jestem wykształcona w ogóle żadnej turystyce czy hotelarstwie bardziej to było takie odczucia rzeczy sam jeździ sam podróżuje prywatnie też bardzo lubię gościć u siebie gości ilu ich przyjmować lub jak zostają na noc i to chyba gdzieś tam po części jakoś się połączyło, że ta myśl taka zrodziła iskierka, czyli warto kierować się co chce szyby, a robiła wszystko jakieś rozpoznanie terenu Ricard na zasadzie jak hotel kolejny kolejny ostry potrzebne albo czy akurat w tym miejscu cały tak to to na pewno od pomysłu do realizacji no trochę czasu minęło tak najważniejsze jest zbadanie swojego rynku ja staram się zbadać rynek nie tylko Warszawy, ale też innych jeszcze 3 większych miast tylko w obrębie hosteli tak czy nie żadnych apartamentów hoteli tylko, żeby to były hostele patrząc, jakie są nazwy, jakie są ilości miejsce na co zwracają uwagę co oferują i no w Warszawie też taki reset się zrobiło zbadaliśmy to wszystko co jak funkcjonuje coś istnieje co istnieje czy z pomocą internetu okresy internet oczekiwana razem z koleżanką internet parę godzin ślęczenia spisywania danych patrzenia czasami nawet zadzwonienia i zapytania się np. jakąś usługę dodatkową, więc to to badaliśmy prawie 3 miesiące na jej później zaczęło się szukanie lokalu no i tutaj jest tak naprawdę znaczy miejsce, które mamy bardzo fajna i bardzo wydaje mi się dobrym miejscu, ale centrum Warszawy tak jest obok hotelu Sobieski, ale niestety jest to przypadek też w jakim stopniu, dlatego że lokale lokal jest wynajmowane od miasta takich lokale lokali pod hostel nie jest też dużo to nie jest tak, że wszystko jest pokazane można zrobić na hostel tak, bo też odpowiednie są wymogi musi być odpowiednia wielkość wielkość i też nie nie zrobi się hostelu mając 2 pokoiki tak jeśli mówimy o hostelu takim z recepcją, żeby jakoś większej skali funkcjonowało no, więc szukanie tego lokalu trochę nam czasu zajęło cel dosyć unikatowy pomysł na hostel, bo każdy spokoju nosi imię ważnej słynnej postaci z lat dwudziestych trzydziestych to są, kto politycy zdaje naukowcy z tak jest i słynny gangster tak z lat dwudziestych trzydziestych jedno z moich wykształcenie takie, że znam epoki wszystkie po kolei i choć strój o ubiór wygląd i toteż jak zrodził się w głowie, żeby stworzyć każdy pokój o innej nazwie dedykować innej osobie na pewno jest to oryginalne i na pewno to fajne znalazłyśmy w kilku miejscach w Polsce, że ktoś próbował takich rzeczy, że nasz niepokój Merlin moro albo Charlie Chaplin, ale okazało się, że to jest tylko taki obrazek, więc my chciałyśmy ich z tą myślą tak po tym, że to jest fajny pomysł, ale zróbmy to tak dokładnie do tak, żeby ta osoba wchodząc naprawdę czuła się, że jest w pokoju czy Marley Mono czy Charlie Chaplina postawiłyśmy na to, żeby w każdym pokoju była dodatkowo rzecz zrobiona przez nas własnymi rękoma i plus do tego, żeby tych gadżetów tych dekoracji było dużo tak, żeby zachować taką oryginalność, żeby się wyróżniał się na rynku, żeby ktoś sobie pomyślą, że to kolejny hostel, gdzie są np. wstawiono łóżka i po prostu się sprzedaje jak tam nocleg dla klientów to jest ważne sztukę czegoś więcej niż miejsce do pana i wydaje mi szerzenia wydaje się, że aż tak ktoś szuka noclegu to bardziej patrzy na na opinię patrzy na pewno jest czysto patrzy, jakie panują warunki, ale to n p . że jest to oryginalne na pewno bardzo zaskakuje wiele razy opinia gości w komentarzach czy pracownicy na recepcji bardzo wiele razy słyszą, że każdy mówiła, że taki pomysł, że to jest dopracowana, że nawet każde zdjęcie każdy każda rzecz, której dekoracją jest tam przypadkowo jest przemyślane i goście to doceniają, ale nie jest to chyba raczej wybór nie jest raczej punkt taki decydujące o wyborze czy to jest ten ostry czy nie ten hostel, ale się w nim dobrze czują to na pewno wracają tu, więc także, jeżeli ten wystrój ten pomysł na nich zrobił wrażenie to potem opowiedzą swoim znajomym każe się rany marketing to to mi się wydaje, że to jest największa siła, iż nawet największa, bo ktoś może powiedzieć, że instagram Facebook oczywiście, bo to też działa, ale marketing szemrany jest bardzo dobrą formą komunikacji ludzie tak sobie przekazują i też to jest także przyjeżdżają mniejsi takie mniejsi przedsiębiorcy do Warszawy, których nie stać też na bardzo drogi warszawskie hotele przyjeżdżają tutaj okazuje się, że ma jakieś szkolenia czy jakieś tam inne spotkania później przyszła przysyłają to miejsce swych pracowników i tak to działa, więc już nie nie szukają, gdzie indziej tylko są tutaj zresztą mamy bardzo dużo małych średnich firm mamy bardzo dużo gości, którzy chętnie do nas wracają mamy programy lojalnościowe i też goście chętnie do tego zapisują, więc chyba to działa gdzieś gdzieś to co stworzyliśmy się sprzedaje i ludzie się podoba czy widać, że opinia gości jest ważna wyjął w jaki sposób pozyskuje Maciek system zbierania informacji zwrotnej trochę tak pierwsza no mamy wizytówkę na Gula i mamy opinię Booking bardzo pilnujemy, żeby na każdą opinię nawet jak to się nie tylko Miastkowo było podziękowanie za za za te wioski jeśli ktoś wyraża swoją opinię też za nią dziękujemy i przyglądamy się temu oczywiście nie wariuje my jak ktoś nam powierzyli mu się nie podobało, bo też czwarte piętro bez windy, bo jak to się mówi trzeba założyć jakiś ten procent niezadowolenia, ale opinie gości tutaj właśnie z tych stron czytamy, ale też pracownicy rozmawiają z gośćmi starają się nawiązać jakieś relacje goście hotelowi bardzo często też proszą o pomoc, gdzie kupić bilet, gdzie wymienić walutę czy mogą zostawić bagaż i pracownicy też zawsze pytają jak było się podobało czy coś możemy zrobić i wtedy widzimy po reakcjach gości czy ci się podobało czy nie, a wręcz przeciwnie, którzy siadają opowiadają tak jak im się tu mieszka jak jest czy czują się swobodnie czy są dobrze i a i tak zbieramy informacje i tak cały czas patrzymy na na na tego gościa nawet jak coś nowego próbujemy wprowadzić, toteż wszyscy obserwują, jakie są reakcje są odczucia, bo w obecnej dobie nie da się gości oszukać ktoś próbuje zrobić taniości łatwością to konsumenci w wielu branżach chcą teraz bardziej świadomi wiedzą, czego chcą mają większe też swoje własne doświadczenia i wymagają, więc nie da się tak po łatwości liście, zwłaszcza że internet to opinie są pewni błyskawicznie rozchodzą ludzie zwracają uwagę jak dbać o wizerunek marki w mediach społecznościowych na różnych portalach, gdzie ludzie wymieniają się opiniami do tego tego dopiero się uczymy jest to część, którą od paru miesięcy próbujemy poznać, ponieważ okazuje się sami tak jak dla mnie, że media społecznościowe i relacjonowanie tego co się dzieje w hostelu co wprowadzamy co robimy jest szalenie ważne i oglądalność tego kliknięcia, a najwięcej podpisywanie tych postów i relacje z gośćmi powodują, że wtedy jesteśmy bardziej widziani widzą, że się rozwijamy, żeby też staramy się uciec od czegoś tak już ktoś powiedział no tak zrobiły się czegoś i dalej stoją nic się nie dzieje, a to właśnie o to chodzi jak staniemy to to firma chyba każda firma jak się rozwija nie unowocześnia się nie wprowadza pewnych rzeczy nie zmienia się nie dostosowuje się troszkę do rynku to gdzie za chwilę zaczyna się cofać i to chyba wiele osób z każdego biznesu może powiedzieć trzeba się samemu rozwijać trzeba rozwijać pracowników trzeba rozwijać się też pod gości pod wymagania rynkowe i no i media temu służą, ale uczymy się to jest dla nas też nowa rzecz ostatnia wspomniała, że ważną częścią doświadczenia wrażenia z jakim wychodzą klienci hostelu są relacje z pracownikami oni na pewno muszą potrafić rozmawiać z ludźmi w jaki sposób dobierać to jeszcze sami także trzeba trochę się zdać na wyczucie, ale wydaje mi się, że pierwszym krokiem jest rozmowa kwalifikacyjna i to jak wygląda pierwsze parę minut tego spotkania to nie oczywiście jakaś nie wiadomo jak szczegółowa i bardzo wielce analityczna rozmowa, dlatego że przychodzą młodzi ludzie często są osoby, które albo rozpoczynają studia albo rozpoczynają i przyjeżdżają do Warszawy, więc kto dziś pracować chyba pierwszą taką rzeczą, na którą ja zawsze zwracam uwagę to jest tego czy ktoś w ogóle wie do kogo przychodzi do pracy naprawdę zdarzały mi się sytuację, że ktoś oprócz słowa, aby hostel nie wiedział co hostelu, więc to dla mnie znaczyło, że jeśli on nawet nie był w stanie na smartfonie w autobusie otworzyć stronę zobaczyć, że mamy takie pokoje nawet ile ich też ich jest jakąś nazywają pierwsze 2 zdania, które by przeczytał no to znaczy, że się nie zaangażuje to jest taki wydaje mi się 0101 . punkt i druga otwartość tej osoby jak się z nią rozmawia jeśli ona fajnie rozmawia widać jest otwarta czasami rozmowie też widać, że dopuszcza prawo błędu dość do siebie to znaczy, że to będzie pracownik, którego można sobie ukształtować i będzie zależało na tej pracy, ale to są tak jak mówię to nie jest jakaś wielka psychologia oczywiście zwracamy na kilka takich wytycznych punktów uwagę, ale wprowadziliśmy coś takiego wprowadzone, że wszystkie osoby, które są zainteresowane i nam się podobają po tych takich 2 rzeczach największych zapraszamy na 3 dni próbne my za to płacimy i chcemy, żeby taka osoba przyszła 3 dni popracować z ludźmi popracował z menadżerem i w ogóle powiedziała czy jest zainteresowana tym, żeby tu być, dlatego że nie chcemy, żeby nikt w hostelu był na siły tak się nie stworzyć jeśli ktoś widzi pracę widzi jak to się żyje, jaki mamy kontakt ze sobą jak ze sobą spełnią współpracujemy jak zdalnie współpracujemy, bo nie ja tam nie jestem np. na 124 na dobę i ktoś powie po 3 dniach Okaj im za to płacimy i mówimy i mówi Okaj chce tu być chce zobaczyć się tu dalej pracuje dopiero podpisujemy umowę jakoś tam na 3 miesiące nie raz na 2 miesiące zależy jak o sobie pasuje i wtedy poznajemy się dalej nie chcemy, żeby nie pracował nosiła i z nikim nie robimy problemu, żeby rozstać jak nawet powie po tygodniu jednak nie dziękuję OKS dziękujemy na siłę nie stworzy się temu, kiedy już postanowi IC z ta osoba zostaje to co dalej solistek szkolenia z hotelowego Suwar bimbru musi się nauczyć znaczy na pewno musi się nauczyć otwartości i nie panikować tak, bo to jest to jest taka rzecz, że nie wysyłamy od razu na nie wiadomo, jakie branżowe szkolenia tak, bo mówimy o hostelu nie mówimy o hotelu nie mówimy o machinie kilkunastu osób tylko mówimy o kilku osobach, więc to jest bardziej, żeby nauczyli się otwartości i przede wszystkim wybaczania sobie błędów, bo bardzo wielu młodych ludzi, którzy też podejmują takiej pracy jak n p . widzi przed sobą gościa na szkodę Japonii czeskim, który nie mówi po angielsku dostają paniki, a i my obserwujemy na kamerach nieraz jak jesteśmy w recepcji, aby nasłuchuje obok okazuje się czasami wystarczy odwrócić monitor włączyć translator można się dogadać i to jest umiejętność radzenia w tej sytuacji i wtedy okazuje się, że nawet jak nie potrafimy rozmawiać sam języku nawiązana współpraca uśmiechają się do siebie śmieją się im się wydaje, że to najszybciej weryfikuje oczywiście szkolenia jak najbardziej tak samo można się pewnych trików czy obsługi gości nauczyć, ale został wprowadzony taka takiej od początku jakiś tam pułap tej obsługi, czyli że pracownicy chodzą wszyscy dzisiaj tak tych samych, żeby goście szukali po struktury goszczą tu z pracownikiem wymóg jest od o od nas jako od właścicieli, że jeśli gość wchodzi do recepcji ma od razu stać gość nie nie może być obsługiwany na siedząco to są takie drobne rzeczy takie rzeczy, które od razu dostają od nas patrzymy, kto wprowadzają w życie jak rozmawiają, ale młodzi ludzie są bardzo intuicyjny i intuicyjny i w hostelu też jest taka trochę luźna atmosfera i młodzi ludzie to wyłapują jeśli są fajni tacy z żartem z humorem to co potrafią sobie to wyłapać naprawdę potrafimy fajnie to zgrać patrząc z perspektywy czasu jakich błędów powinien wystrzegać początkujący przedsiębiorca tak przykro mi powiedzieć, ale z jedno jedno tak naprawdę rzecz mam, którą najbardziej powiedziała jest to, żeby w swoim przykładzie nie do końca ufać urzędnikom jeśli ktoś coś powie, że jest okay, a my wiemy, gdzie stół głowa gdzieś doczytać, że nie z oka to nie zostawić tematu Kopacz pytać dzwonić doradzać biurokracja jest bardzo duża dokumentów jest bardzo dużo i czasami jak wydaje nam się, że ktoś powie, a to nie potrzeba, a nagle dostaje się PiS-em od innej części urzędu, że to potrzeba pilnować tej biurokracji, ale trzeba się już szykować czas za podjąć rękawy o zwrocie w cierpliwość i powiedzieć trzeba to przejść trzeba być u zdystansowany NATO, ale jednocześnie upartym, żeby dobrnąć do końca, bo te wszystkie procedury są są długie są czasami żmudne czas dużo papierków i to chyba takie takie najcięższe, więc pilnować tego im od samego początku bardzo mocno tego pilnować zwracać uwagę i potrzeba zgód wszystko załatwić wszystko wszystko pilnować, żeby było na czas na na tym to chyba to chyba to cała reszta nie wiem ogólnie podoba mi się to co stworzone i to wygląda fajnie i i jest pomysł na następny jest pomysł na to, żeby się dalej rozwijać i walczyć dalej ktoś, kto myśli o założeniu własnego biznesu spodziewa się, że jeżeli już zacznie to możemy mieć czasu na odpoczynek pracuje dłużej niż te 8 godzin dzienny to więcej niż etat jest, że tak naprawdę non stop myśli o tym, swoim biznesie tak faktycznie wyglądać udaje się znaleźć jakąś równowagę znaczy na początku na pewno tak na początku to ja sypiam z telefonu i budzą się z telefonem i tu nie ma co ukrywać to jest zasuw 24 godzinna dobę, ale też dla mnie było to cieszy, ponieważ ja jestem z wykształcenia hotelarze, więc pewnych rzeczy muszą się nauczyć pewnych rzeczach muszę przeczytać poczytać od tych, jakie informacje od osób, które są w tej branży tak, żeby coś tam zaczerpnąć na początku naprawdę nie ma nie ma się życia jest ciężko później to zależy też, bo zależy jak ja jakiś rodzaj biznesu, bo jeśli prowadzimy to sami czy sprowadził np. partnerem współmałżonkiem czy 3 osoby to wiadomo, że ta siła rozkłada w hostelu teraz zatrudnionych są 4 osoby prócz biuro księgowe jest osoba, która jest menedżerem, która pilnuje pracowników ustawia grafiki, więc jeśli to później ta machina ruszy to faktycznie dając takie delegowane zadania i tylko ich nadzorowanie można sobie odetchnąć można pomyśleć o czymś innym tylko trzeba tą pracę sobie ułożyć też trzeba zawierzyć trochę ludziom, bo jeśli chce się mieć bardzo mocno silną kontrolę nad każdą osobą, która pracuje w firmie to wtedy to się nie da to to wydaje mi się wg mojej oceny, że to się nie uda musi być takie trochę zaufania trochę oczywiście kontroli, ale zaufania nie nie musi stać nad tą osobą nie musi każdej rzeczy pilnować i wtedy można troszkę, ale na początku nie ma co liczyć to są nieprzespane noce nie przez 2 rysunki pomysły to to trzeba wszystko przejść, ale to chyba każdy tak musi przejść były takie chwile zwątpienia które, w trakcie których pani nieba wątpliwość co nie warto tu uda nie ja tu była tak napalony na ten pomysł z taką głową, która po prostu tworzyła pomysły, które odrzucało które, które się brało, które się myślało, tym bardziej że mówimy nikt nie chciał się coś takiego suchego hostelu mówię to nawet realizowało na 100 życia było zaś drugi koniec Polski i odebrać łóżka z koszar, żeby odrestaurować, bo uszka są z koszar wojskowych tak odrestaurowany naprawione i to wszystko tak nakręcało udawało się zdobyć samemu coś zrobić samemu, więc nie ja ja chyba nawet nie miał ani razu chwili zwątpienia czy czy to wyjdzie to się zacznie kręcić, tym bardziej że pierwsza część była bardzo mała, bo my pierwszą część tworzyliśmy to było 9 hot hot pokoików tylko, więc to nie było wielkie to nie było ogromne to niema też milionowa inwestycja, a później zaczęliśmy ich boki się rozwijać, więc tuż tuż po taką machiną pomysł tak ale, ale nie chyba nigdy, a jak wygląda pokój Alberta Einsteina Alberta Einsteina ma bardzo dużą wielką żarówek w środku z takimi rozmieszczonymi wróci kami są na tablicach jego wzory jego zdjęcia i książki na półce, więc kolor zielony został złożony jako kolor taki naukowy badawczy tak nam się skojarzyło bardzo dziękuję za rozmowę Anna Dębska, aby hostel dziękuję bardzo partnerem podcastu jest kasa terminal dostarczany przez idea Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WŁASNA FIRMA

Więcej podcastów tej audycji

Patron

POPULARNE

Patron

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!