REKLAMA

Jak rodził się polski hip-hop? Jak wpłynął na historię, a historia na niego? Rozmowa z OFF Festivalu

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-08-03 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dobre jesteście zapraszam państwa rozmowy Anny Piekutowski Szymonem Kobyla ziem Anna jest w Katowicach, gdzie trwa właśnie off Festival oraz wystawa zajawka Śląski hip-hop w latach 932000, czyli właśnie o tym, wydarzeniu, a Anna Piekutowska rozmawia z jego kuratora Anna Piekutowska dzień dobry z Katowic jestem tutaj na off Festivalu, ale nie tylko zawitała też do muzeum Śląskiego, gdzie właśnie trwa wystawa zajawka śląskich hip-hop 19932003, a moim Rozwiń » gościem jest Szymon Kobylarz kurator wystawy rządowy, dlaczego Śląsk jest akurat tym miejscem, które dla polskiego hip-hopu dla historii polskiego hip-hopu takie ważne wydaje się, że przede wszystkim ze względu na 2 bardzo problematyczne zespoły hiphopowe ze Śląska 1 kaliber 44 drugi to Paktofonika i wydaje mi się też względu NATO, że Śląsk jako aglomeracja jako nie tylko Katowice, bo wystawa jest nie tylko Katowicach jest również wszystkich miastach, które są wokół Katowic zgromadzone, czyli jest to wystawa o hip-hopie na terenie też nie województwa Śląskiego, a tak naprawdę konurbacji górnośląskiej chce się ładnie nazywa się na tyle było to, że jest to miejsce na tyle charakterystyczne na tle różnorodne, że hip-hop miał tej szansy zaistnieć w różny sposób nie tylko nie tylko w 1 stylu tak byśmy sobie pod nazwali 1 z takich pytań najczęściej zadawane istniej coś takiego jak Śląski styl hiphopowy, na które odpowiedź brzmi raczej nie ma czegoś takiego, ale jest na pewno wszystkie jak Śląska scena, która była niesamowicie różnorodna i która stała się 1 z kolejek hip-hopu w Polsce, bo powiedzmy szczerze, że ten szybko powstawał równolegle w różnych ośrodkach w Kielcach Szczecinie Warszawie oczywiście w innych większych miastach w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, dlaczego 19932003 ta cezura czasowa została wybrana przeze mnie ze względu na 2 bardzo istotne wydarzenia wspominając zespoły, o których powiedziałem wcześniej, czyli Paktofonika kaliber tym te daty dotyczą m. in. wydarzeń związanych właśnie istnieje już dziewięćdziesiąty trzeci to powstanie zespół kaliber 44 oczywiście chłopcy działali chłopaki chodził wcześniej podróżnymi nazwami natomiast my znaleźliśmy dostaliśmy tak naprawdę list, który został wysłany do 1 z wytwórni na wytwórni nagraniowej w latach dziewięćdziesiątych wysłany przez chłopaków kaliber 204, w którym wyraźnie napisane, że powstali w dziewięćdziesiątym trzecim roku zauważył uznał ten zostaje dowód ostateczny znak symbol, że w tym momencie powinno się zaczynać wystawa 2003 . czyli rozwiązanie Paktofoniki, które odbyło się w odbyło w takim symbolicznym miejscu dla Śląskiej sceny w ogóle muzycznej, czyli w Spodku poprzez taki koncert, który upamiętniał upamiętniały też postać magika to był koncert, który po to, wróg, którym Paktofonika zakończyła swoją działalność na wystawie jest bardzo dużo kaset przedruki tekstów można zobaczyć teledyski można zobaczyć zdjęcia jest też dużo takich nazwałabym to Arte faktami lat dziewięćdziesiątych lat dwutysięcznych możemy zobaczyć nóżkach komputer Commodore jakiś stary kasety z Focha z ze starymi filmami dyskietki to wystawa już działa jakiś czas i czy pan obserwuje jak reagują na te rzeczy młodsi ludzie, którzy ich nie pamiętają to jest niezmiernie trudne pytanie i nigdy nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć te osoby, którym ja miałem kontakt, który gdzieś interesują się też tak naprawdę tym jak szybko wygląda obecnie, ale też próbują sięgać trochę wstecz czy dla nich to jest wydają się bardzo ciekawa podróż Tychy do przyszłości do momentu, w którym to wszystko się rodziły w naszym kraju i czyni spotyka spotkałem system zwany negatywny feedback jem jeśli chodzi o młodych ludzi oczywiście idąc dalej dla osób w moim wieku, czyli po trzydziestce osób między trzydziestym czterdziestym rokiem życia to rzeczywiście dużo podróż sentymentalna wydaje się, że młodzi młodsi ludzie młodzież np. trochę traktuję te 90 jak jak my czterdziestolatkowie blisko traktujemy lata 70 lub 60 jestem pewien taka nuta sentymentu do czegoś tak do czegoś, czego nie doświadczyliśmy jest wszystko przykryte jakąś taką estetyką, która nam się mówi też w imieniu młodych ludzi, które wydaje się nam atrakcyjna dla nas jest czymś oczywistym tak pewne mody, które wracają w tej chwili związane z latami 90 tymi są są czymś oczywistym przepisy dla nas było w tamtym czasie czymś odkrywczym tezy czymś takim oddzielonym kotletem tych natomiast natomiast wydaje mi się w, że jestem wdzięczny to tu tak skonstruować, żeby młodzi ludzie znaleźli też powiązania między współczesnością współczesnym hip-hopem lub rzeczami związanymi z hip-hopem czy ze sceną graffiti n p . i a tym co było kiedyś jak to w momencie, kiedy ktoś otworzył, a skąd właściwie wzięły te wszystkie te przedmioty, które znalazły na wystawie duża część przedmiotów obiektu eksponatów w gruncie rzeczy pochodzi może tak 90 % pochodzi z prywatnych rąk prywatnych nawet nie tyle kolekcji oczywiście kolekcję kaset, którą pokazujemy to jest kolekcja będzie, który specjalizuje się w kolekcjonowaniu hiphopowych kasy właśnie natomiast cała reszta to rzeczy, które leżały zwykle w szafie w pudełkach czekały na swój moment tu dużo dużo materiału dawno przed jakim w tej chwili po kątach kiedyś Paktofoniki dużo dostaliśmy tyle właśnie od osób, które w tamtym czasie działały aktywnie na scenie hiphopowej Śląskiej trochę tych materiałów musieliśmy zdobyć kupując n p . ale tak naprawdę większość pochodzi z prywatnych prywatnych rąk i zostaliśmy po prostu dostaliśmy na wystawy zostały wypożyczone, a jest jakaś ważna rzecz dla pana osobiście, które tutaj jest, którą można zobaczyć na tej wystawie bardzo wiele to jest największe ja mam 2 swoje może nie ulubione, ale takich, które wspominam często, bo rzeczywiście one były zaskakujące 2 materiały 11 to jest materiał Sanchez, który dotyczy Dżemu graffiti z 1998 roku ten materiał jest oczywiście jest wypoczęty tak, żeby był bardziej bardziej przyjazne odbiorcy jest tam dodana jeszcze muzyka dźwięki natomiast z niezwykle ciekawa rzecz, ponieważ to jest też to materiał Sochę z kasety, które została wysłana do Stanów zjednoczonych, gdzie się zagubiła, a następnie cudowny sposób odnalazła i zostaną przekazane do dyspozycji na wystawie co ciekawe dotyczy 1 z pierwszych tak dużych Dżemu graffiti, który odbywał się w Katowicach odbyło się w samym centrum miasta zastrzyki nie kinoteatr Rialto i zapoczątkował tak naprawdę takie regularne dżemy graffiti odbywające się w tym miejscu dla mnie bardzo ciekawy materiał też ze względu na to, że są uczestniczyłem jako widz w tym, że w tym jest w tym wydarzeniu niestety nie ma nic nigdy na tym filmie trudno, ale widzowie wzięta wielu znajomych twarzy to jest bardzo bardzo fajny materiał to jest druga rzecz, o których wspomniałem wcześniej to kasetę demo kaliber 44 kasetę demo które, który był dołączony wspomniany list to jest tak naprawdę skali czy myśląc o takich obiektach związanych z kultu z hip-hopem na Śląsku to jest naprawdę taka totalna pomyłka, ponieważ nowy Abradab Joka nie mają dlatego tego tego od tych właśnie kasety po prostu było nagrywane w domowym sposobem i wysyłany, gdzie było tylko taka możliwość się do wytwórni muzycznych i nie został żaden z żaden z egzemplarzy na tylko mecze są też utwory, których nie da się znaleźli w sieci to też jest fajne i nadal są narzucone nie są to nadal zwrócone były tylko my mamy stylizowana my nie mamy prawa tego wrzucać dary oprócz tego, że na wystawie jest w hip-hopie o kulturze graffiti i o Bregę się jest też cały pokazane całe właściwie tło społeczne historyczne można tam zobaczyć fotografie z bardzo ważnych wydarzeń politycznych bardzo ważnych wydarzeń społecznych takich np. wizyta Jana Pawła II na Śląsku, ale są też takie wydarzenia kultury po popkultury premiery filmów premiery seriali jak ta kultura hiphopowa przenikała się z historią to jest także perspektywy nastolatka, którym ja byłem w latach dziewięćdziesiątych i uczestnika subkultury hiphopowej wydawałoby się wydawało się, że to tutaj nie ma nas wpływu natomiast patrząc na to z dystansu wydaje mi się, że większość tych wydarzeń, które gdzieś tam zostały pokazane one od mają swoje odbicie albo w tekstach albo jakiś elementach związanych z hip-hopem właśnie nie tylko śląskim hip-hopem, bo to jest ważne, ponieważ mówimy też o czymś co na wystawie nazwane jako kalendarium i to kalendarium pokazuje nie wypowie taki Strumień myśli którymi towarzyszył też przypuszczać przypominania sobie tamtych czasów i tworzenia całej tej struktury tej historii narracji wokół wystawy wydaje się, że te wydarzenia jeśli jeśli zostały przez nas zapamiętane i są i powodują pewne odklejenie się innych faktów i pewien ciąg myślowy na samej wystawy wydaje się, że taka jest i taka jest ich funkcje są wystawy natomiast siłą rzeczy one przewijały się z naszym życiem codziennym hiphopowców, bo zarówno tam był nawet informacje na wystawie o ustawach, które wchodziły w życie n p . o ustawie związanej z narkotykami narkotykowej ustawie tej słynnej 90 tego będą chyba 9 lat mamy to są wszystko rzeczy, które miały albo pośredni albo bezpośredni wpływ na nas jako młodych ludzi wydaje się że, że są bardzo ważne rzeczy wszystko czy ten hip-hop w latach dziewięćdziesiątych, a nawet teraz jest taki bardzo maskuje inicjowane i bo na wystawie udało się znaleźć 3 kobiety okrytych dany okres trochę tak niestety tak niestety tak no jest takie środowisko, które w, którym rzeczywiście kobiety istnieją i tworzą natomiast nie ma ich zbyt wiele nam udało się rzeczywiście pokazać pokazać odtworzyć utwór ani sól 1 z no chyba bez gry z ciekawszych takich postaci końcówki lat dziewięćdziesiątych początku lat dwutysięcznych środowiska hiphopowego w Polsce w ogóle moim zdaniem udało się pokazać właśnie pokazać puścić odtworzyć utwór niestety jest ono jak oficjalnie nie wydała żadnej płyty wice wszystko rzeczy, które odbyły nazwano mini regałami, czyli tymi rzeczami, które były w tym o takim drugim obiegu nieoficjalnym to jest też pokazujemy postacie i taką dla mnie bardzo interesują po interesu służącą postać, którą była Bogna ciągle jest oczywiście Bogna Zaborowska, czyli Bigger dzika dziewczyna, która skręcała scenę w bojowym właśnie by gdy Sową na Śląsku, która była wszystkim taką bardzo ciekawą postacią, która łączyła ze sobą różne środowiska z różnych miast w Polsce, ponieważ one bardzo aktywnie uczestniczyła w tym życiu, gdy Sowę jeżdżące po Polsce, występując w różnych miejscach i tak naprawdę sprowadzają z niektórych boi w tym wypadku na Śląsk w mega Clubu m. in . i współorganizowała środowisko zresztą już miejsce jest też duży jak na wystawie tezy odbiegają chyba całego pytania stałem się też pokazać te osoby, które były aktywistami tak byśmy dzisiaj powiedzieli środowisk w środowisku niekoniecznie, które zasłynęły świetnymi środkami utworach hiphopowych albo świetnymi zagraniami seks też karać tych ludzi, którzy łączyli środowisku tworzyli budowali no bo wg mnie tu to była 1 to bardzo istotna, że jakby to w jaki sposób to wszystko tworzyło się, ale od tych drugich stron tego, by z tej takiego i kobiety tutaj z pełnym spełniały też bardzo dużą rolę to jest to jest dla mnie bardzo istotne w tym wypadku chociażby Bogna Świątkowska, która oczywiście już przyczyniła się tego wiem różnił się nawet tylko wartym wspomnienia no dobrze, ale jak jest teraz na Śląsku czy istnieje coś takiego w ogóle nadal jak Śląska scena hiphopowa tak jak najbardziej Śląska syna i Jakub istnieje ona jak idzie w różne strony tak jak chce hip-hop w ogóle współcześnie idzie różne strony wydają się też ciekawe, że powstał, bo powiedzmy słyszy o związkach scena hiphopowa to nie tylko muzyka i to jakby ważne ten wydźwięk na wystawie mam nadzieję, że też w widoczny tam słyszalny, że Śląska scena hip-hop w ogóle scena hiphopowa również graffiti to również taniec byliby też i wydaje się że, że tutaj warto też obserwować jak się to już wie, chociaż wiemy, że to jest dosyć trudne kontrowersyjne nawet jak zwie się scena graffiti w Polsce, która z mojego punktu widzenia szczególnie na Śląsku też dostaje taki drugi młodości i stosuje też są coraz bardziej aktywni w Polsce w Europie i czasami budowy coraz częściej ich działania, by już zmieniają trochę postać już już nie są tylko wyłącznie działaniami nielegalnymi takimi, które nazwalibyśmy wandalizmem, ale czasami przeobrażają się bardzo, jakby ciekawą działalność artystyczną czy projektową to jest bardzo bardzo fajne fajne znowu odbiega od tematu, ale tak uważam ze Śląska chce ciągle jest jest z ciągnie się rozwija jest jest inna niż była wtedy to na pewno natomiast no i jest się być ciągle stają się być na bieżąco i uważam że, gdyby ktoś chciał kontynuować to wystawy do współczesności to naprawdę miałby, o czym opowiadać w ten weekend trwa off Festival, czyli 1 najważniejszych katowickich festiwali muzycznych będzie pan tam występował w kawiarni literackiej o dziewiętnastej 30 dzisiaj Bartek Chaciński Jan ratowanie Rafał Grobel i pan spotkanie poprowadzi Bogna Świątkowska jego tytuł to dlaczego hip-hop i pan się zastanawia jak pan odpowie na to pytanie cały czas zastanawiam i myślę, że będę improwizował w dużej mierze wydaje się, że w tej odpowiedzi nie można uznać udzielić jednoznacznej szczególnie się myśli o hip-hopie dzisiejszy współczesnym, bo chyba w latach dziewięćdziesiątych odbył czymś naturalnym, bo był czymś totalnie nowym, a dla nastolatka coś zupełnie nowego, o czym nie słyszeli jego rodzice jest czymś totalnie naturalnym jest pewnego rodzaju przejawem buntu, więc wiem, dlaczego szybko wtedy nie do końca jeszcze wiem, dlaczego dziś bardzo panu dziękuję dziękuję rozmawialiśmy w muzeum śląskim o wystawie zajawka śląskich hip-hop 19932003 moim gościem był Szymon Kobylarz kurator tej wystawy, a my zapraszamy na wystawę jeszcze kiedy można oglądać do końca sierpnia do 1 września na pewno zapraszamy serdecznie dziękuję bardzo dziękuję również do widzenia wczesne informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA