REKLAMA

Rzecznik Praw Pacjenta apeluje o wprowadzenia przedmiotu wiedza o zdrowiu do szkół

Data emisji:
2019-08-03 08:40
Audycja:
Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Zakrockiego była Agnieszka Wernik Dyrektor Departamentu Strategii i Działań Systemowych w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta tłumaczyła, że często nie mamy pojęcia o tym jak działa system, do jakiego lekarza mielibyśmy się udać w danych przypadku i o potrzebie edukacji w tym kierunku od najmłodszych lat, co pozwoli też usprawnić działanie NFZ.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki zaprasza na ostatnią część szuka nowego poranka TOK FM ma teraz mówi pani Agnieszka Hernik dyrektor departamentu strategii działań systemowych no właśnie, że w biurze rzecznika praw pacjenta takie wskazał, że będzie to właśnie, a chcę teraz panią poprosić o przedstawienie szerzej może tej informacji, które się pojawiła, że to rzecznik praw pacjenta proponuje wprowadzenie do szkół przedmiotu wiedza o zdrowiu tak na wzór wiedzy o społeczeństwie czy Rozwiń » tego typu podobnych przedmiotów, dlaczego witam państwa dziękuję, że zaproszenie wydaje nam się, że temat edukacji powinien rozumieć dostatecznie głośno od lat biuro rzecznika praw pacjenta prowadzi bezpłatną infolinię dla pacjentów w związku z tym na bieżąco rozmawiamy z pacjentami, którzy do nas dzwonią często z przychodni, dlatego że nasz numer jest wywieszony na kartce wywieszone gdzieś w recepcji w związku z tym pacjentek ma problem to zadzwoni i chce porozmawiać z biurem rzecznika praw pacjenta w toku tych rozmów okazało się, że wiele pacjentów nie posiada wiedzy organizacji systemu ochrony zdrowia jak zaczęliśmy analizować również skargi pisemne okazało się, że pacjenci nie wiedząc, gdzie się kierować często opóźniają swój proces leczenia w związku z tym przeanalizowaliśmy praw ten program, który w tej chwili jest w szkołach i oczywiście ona bardzo wiele elementów wiedzy o zdrowiu natomiast uważamy, że warto byłoby dodać pewne informacje o systemie, aby pacjent wiedział jak z tego systemu korzystać w na przełomie 2016 siedemnastego roku rzecznik praw pacjenta przeprowadził również taką akcję jak lekcje o prawach pacjenta w szkołach przeszkoliliśmy około 24  000 uczniów, a dodatkowe 14  000 uczniów przeszkolił szkoły na podstawie skryptów, które dostarczyliśmy do szkoły te skrypty były opracowane razem z Ministerstwem Edukacji Narodowej i uczyliśmy małych pacjentów o tym jakie są prawa pacjenta, kiedy oni są pacjentami, ale również, kiedy ich rodzice są pacjentami odze w był bardzo pozytywne okazało się, że dzieci chłoną wiedzę pod warunkiem, że ta wiedza jest w przystępny sposób ciekawy sposób przekazywana, że to są lekcje warsztatowe nie tylko teoria, którą będą musiały się nauczyć potem powtórzyć na sprawdzianie no niestety na samym końcu zapomnieć rozmawialiśmy też z wieloma środowiskami m. in. środowiskiem samorządu lekarskiego i również te środowiska zauważają, że przydałoby się większa ilość informacji edukacyjnych w programie szkolnym, dlatego że potem dorośli pacjenci nie zawsze rozumieją nawet język, który w, którym posługuje się lekarz przy wydawaniu zaleceń wartość tych właśnie 1 rzecz, bo w w takim razie bo, żeby była jasność nie chodzi też o to, żeby nauczyć czy uczyć od dziecka rozpoznawania u siebie dolegliwości no bo tego jednak dalej powinny być lekarzy, bo pani w dużym stopniu swoją odpowiedź teraz koncentrowała na chociażby prawach pacjenta, ale czy chodzi też również o to, żeby nawet na poziomie właśnie obserwacji w domu na próbować wskazać np. czy podpowiedzieć nie wiem tacie mamie, słuchając w szkole mówili, że ktoś nie wiem ma takie czy inne objawy albo zachowuje się w takiej czy inny sposób to byłoby dobrze, żeby się skontaktować z lekarzy przez nią powinien zawierać 3 elementy jednak rzeczywiście jest wiedza o systemie kolejnym jest wiedza o uprawnieniach, dlatego że np. bardzo wiele kobiet nie wie, że istnieje coś takiego jak standardy opieki okołoporodowej to są standardy, które wskazują n p . jakie badania powinny być przeprowadzane i tymi standardami zarówno sama pacjentka jak rodzina powinna się zainteresować, bo wtedy mogą zobaczyć czy odpowiednie badania zgodne z aktualną wiedzą medyczną owych wykonywane, ale również trzecia część przedmiotu jak najbardziej powinna nawiązywać do tych tradycyjnych informacji przekazywanych na biologii, czyli informacji o chorobach przy tym chcielibyśmy, żeby to było już te choroby cywilizacyjne, a także, żeby zawrzeć bardzo ważny element informacjach medialnych często było przekazywane rzecznik proponuje m. in. informacje o metodach redukcji stresu natomiast uważamy, że to nie powinna być jedyna informacja przekazywana uczniom, bo mieliśmy również zapytania od pacjentki czemu nie nie chcielibyśmy więcej przekazać informację uczniom o zdrowiu psychicznym w związku z tym demon demontuje to informacje jak najbardziej uważamy, że takie lekcje powinny zawierać informację o elementach higieny zdrowia psychicznego, dlatego że o tym, bardzo mało się mówi wzrasta nam współczynnik samobójst w dzieci młodzieży oczywiście sama edukacja tutaj nie będzie rozwiązaniem, ale w Polsce niestety, ale skorzystanie z pomocy psychologa psychoterapeuty albo psychiatry jest nadal źle widziane, a jest to element czasami higieny zdrowia psychicznego zapobiegające o wiele poważniejszym schorzeniom dlatego warto jest, żeby dzieci w szkole usłyszała, że jest to normalny element dbania o siebie w lecie są już takie wypracowane metody jak dzieci uczyć no nie wiem wspomniała pani o chociażby chorobach cywilizacyjnych wiemy, że 1 z takich na pewno chorób są może niejedną chorób, ale zespołu chorób są choroby układu krążenia to one często w statystykach są wskazywane jako te, które niosą największe żniwo jeśli chodzi o śmierci czy wiadomo jak o chorobach układu krążenia mówi dzieciom tak, aby one zrozumiały powagę tych chorób wydaje się, że warto jest zacząć od rozmowy o profilaktyce przede wszystkim dlatego proponujemy informację o zdrowym stylu życia generalnie dobrze by było, żeby uczniowie np. rozumieć w jaki sposób układać diety wiemy, że są takie zachowania wśród dzieci, które polega szczególnie dziewczynek, ale w tej chwili moda pojawia się również chłopców, gdzie niestety dzieci stosują wyniszczające diety, a może jest efekt szybszy, ale bardzo niszczące dla organizmu w związku z tym, jeżeli taka informacja byłaby przekazana na pewnym etapie nauczania o tym jak komponować dietę, ale nie tylko np. też o narzędziach dostarczanych państ w przez państwo, o których obywatele nie wiedzą, bo nie wiem czy pan redaktor świadomy, że n p . Narodowy Fundusz Zdrowia, czyli płatnik zajmujący się ochroną ochroną zdrowia dostarcza taką aplikacja jak Narodowy fundusz zdrowa dieta, gdzie można skorzystać z dosyć ciekawych porad i chcielibyśmy, żeby podczas lekcji podczas rozmowy swobodnej rozmowy informować o takich możliwościach, z których portali internetowych o zweryfikowanej wiedzy warto, żeby taki młody człowiek korzysta być może on chwili jak te lekcje będą przeprowadzane nie skorzysta z tej wiedzy, ale będzie kojarzył, że informacje dostarczane przez Narodowy Fundusz Zdrowia to są informacje zweryfikowane warto spojrzeć spojrzeć na stronę czy rzecznika praw pacjenta, ale również Ministerstwa Zdrowia, dlatego że kampanii edukacyjnych jest prowadzonych bardzo wiele, ale nie zawsze trafiają do odpowiednich grup docelowych, a my też jako biura rzecznika praw pacjenta zauważamy problem korzystania przez osoby dorosłe niezweryfikowanych źródeł informacji dobrym przykładem są tu szczepienia jest bardzo tragiczny przykład, ale jednocześnie też dobrym przykładem, dlatego że zaczęliśmy rozmawiać problem jest bardzo dobra strona, która jest dostarczana przez państwowy zakład higieny i szczepienia kropkę Info tam są informacje zweryfikowane przez ekspertów przystępny sposób przekazywana m. in. informacje o szczepieniach przypominających, ale jest też wiele innych źródeł informacji niezweryfikowanych, które w zależności od pozycjonowania w wyszukiwarce pojawiał się osobie, która będzie wyszukiwać wyszukiwać informacji na dany temat w związku z tym chcielibyśmy, żeby taki pro program nawet jak powstanie był na bieżąco modyfikowany wręcz zależności od tego jakie nowe narzędzia, jakie nowa aplikacja dostarcza państwo swojemu obywatelowi, bo one się pojawiają tylko czasami trudno dotrzeć do wszystkich obywateli z informacją, że jest jakaś nowinka technologiczna, która być może warto skorzystać, a nie obawia się pani rzecznik, że może też dochodzi do sytuacji jednak pewnej brutalnej konfrontacji między tym co miałoby być właśnie przedmiotem takich zajęć chociażby w kwestii praw pacjenta, a tzw. brutalną rzeczywistością, że to może być element pewnej frustracji jeśli człowiek się dowie, że muszę pewne rzeczy należą, że należy mu się pewnym terminie są pewne procedury, których należy przestrzegać, a potem właśnie się okazuje, że jednak kolejka się wydłużyła tam zaczyna brakować specjalisty, a wiemy, że to jest jednak raczej codzienność w relacji z pacjenta ze służbą zdrowia oczywiście, że się obawiamy, że taka lustracja może się pojawić dlatego to nie jest jedyne działania systemowe, które proponujemy natomiast uważamy, że autonomia Wola pacjenta może być realizowana tylko w środowisku, w którym pacjent otrzymuje pełnię informacji o nie musi przestrzegać zaleceń lekarskich ważne, żeby je rozumiał i ważne, żeby wiedział, że nos stosowanie się do tych zaleceń raczej jest dla jego dla jego dobra, ale jak najbardziej system opieki zdrowotnej nasz ma swoje wady myślę, że jeżeli chcielibyśmy o nim rozmawiać musielibyśmy się na inną rozmowę bardzo bardzo długo z panem redaktorem redaktorem umówić, ale ten przedmiot ma dostarczać pewnych narzędzi i informacji na uczniów jest też powiązane z innym postulatem rzecznika praw pacjenta to znaczy stworzeniem portalu informacyjnego portalu wiedzy dla już osób dorosłych, którym również byłyby takie zweryfikowane informacje o systemie stan zdrowia o uprawnieniach przekazywane być może również infolinia obsługującą przez obsługiwaną przez personel medyczny czy specjalistów z zakresu zdrowia publicznego, gdzie można, by pozyskać informacje na bieżąco, jeżeli n p . są to osoby niepełnosprawne, które nie mogą przez aplikację mobilną stronę internetową skorzystać z takich informacji widzimy, że jest taka potrzeba też pacjenci, którzy do nas zwolnieni z konkretnym problemem, ale np. że nie mogą się dostać do określonego specjalisty pytali nas o radę czy powinni skorzystać z danego świadczenia zdrowotnego musieliśmy np. tłumaczyć czym się różne powikłania czym się różnił błąd ma czym różnią powikłania od błędu medycznego takich informacji Polski pacjent nie posiada to jest bardzo istotne, jeżeli np. takie powikłanie się sprzedaży, bo w przypadku jak przychodzimy do przychodni mamy udzielane jakiekolwiek świadczenie zdrowotne musimy wyrazić niezgodę często państwo podejrzewam kojarzy już tak bardzo bardzo długie rozbudowane formularze zgody i te formularze zawierają informacje o powikłaniach, ale w zasadzie rzadko kiedy ktokolwiek powie pacjentowi, bo niestety prawo do informacji jest prawem naruszany stopniu wysokim widzę, że pan redaktor wygodnym metalowym tylko 1 rzecz, bo to rzadko kiedy jest przekazywane pacjentowi powikłanie może zdarzyć zawsze nawet po prostej wizycie u dentysty ważne jest, żeby pacjenci o tym, wiedzieli na lata, więc powinno się zacząć w szkole teraz czekamy na wodzy ministra edukacji, który ma 30 dni, by odpowiedzieć na wystąpienie rzecznika bardzo pani dziękuję Agnieszka Rzeźnik dyrektor departamentu strategii działań systemowych rzecznika praw pacjenta dziękuję panu znać, by dziękuję bardzo również państwu dziękuję za dzisiejszy poranek dziękuje Martynie Osieckiej, która program wydawała mówi Prądzyński, którego realizowała za chwilę informacja pani Dominika Wielowieyska i program wybory w toku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA