REKLAMA

Złoty Yorick przyznany!

Data emisji:
2019-08-05 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
25:16 min.
Udostępnij:

Zakończył się 23. Festiwal Szekspirowski. Nagrodę Złotego Yoricka 2019 przyznano Nowemu Teatrowi im. Witkacego w Słupsku za spektakl "Kupiec Wenecki" w reżyserii Szymona Kaczmarka. Festiwal podsumowuje prof. Jacek Kopciński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

państwo moim gościem jest prof. Jacek Kopciński Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk redaktor naczelny miesięcznika teatr, a na 2003 . festiwalu szekspirowskim w Gdańsku prof. Jacek Kopczyński jest członkiem żyli konkursu głównego do nagrody złoty i Olik wczoraj Szanowni państwo zakończy się 2003 . festiwal Szekspirowski w Gdańsku wczoraj zostały ogłoszone wyniki no i ja muszę powiedzieć że, zanim wyniki zostały ogłoszone to byłem trochę skonfundowany, Rozwiń » bo miałem swojego faworyta ale, ale właściwie wszystkich aspektach, które zostały pokazane w tym konkursie były bardzo mocne tak jak państwo może właściwie pan profesor powie coś słyszeliśmy to, iż informacja Radia TOK FM ale, ale proszę powiedzieć panie profesorze czy był także byliście w tym szerzyli sobą trudne łatwe 5 minut 4 godziny rozmawialiśmy 2 godziny, ponieważ było, o czym w tym roku w konkursie mieliśmy 3 spektakle każdy był inny każdy ma wpływ na swój sposób interesujące Hamlet Mai Kleczewskiej kupiec wenecki Szymona Kaczmarka i w końcu prawie na zakończenie festiwalu mieliśmy przyjemność obejrzeć przedstawienie w reżyserii Łukasza Kosa wieczór 3 Króli wieczór 3 Króli to niełatwy wybór, ponieważ każdy z przedstawień reprezentuje zupełni inną poetykę mieliśmy do czynienia świec z 3 różnymi teatrami maja Kleczewska zaproponowała awangardowy dość niecodzienny sposób odczytania interpretacji Hamleta w systemie 3 kanałowym widzowie zaopatrzeni w słuchawki trochę tak jak pan w tej chwili w naszym studiu w Łodzi Liza bohaterami w przestrzeni teatralnej w tym wypadku w w Gdańsku przestrzeni kościoła, który od dłuższego czasu jest miejscem, w którym odbywają się rozmaite wydarzenia kulturalne śledziliśmy te tych bohaterów trochę tak, jakbyśmy towarzyszyli im ich perypetiach blisko na wyciągnięcie ręki to jest eksperyment głos tych aktorów kwestie postaci dochodziły do nas bezpośrednio do uszu i mogliśmy wybierać też ścieżki, które nazwać interesowały hamulec kompensowane symultaniczne rozgrywający się w tym samym momencie w kilku miejscach jednocześnie, ale też Hamlet opowiadający o tym, że właściwie taka historia tektury przyzwyczaili nas reżyserzy już jest nie do powiedzenia, że jest oglądamy Hamleta po końcu historii po końcu niejako pewnego sposobu myślenia Hamlecie z kolei Szymon Kaczmarek przedstawił nam bardzo ciekawą autorską interpretację kupca weneckiego z dużymi skrótami tekstowymi, ale w sposób linearny obejrzeliśmy przedstawienie straż Wybrzeża i zachwycił swoją swoim odczytaniem współczesnym nowoczesnym wręcz idącym no w dużej mierze pod prąd pewnym interpretacyjnym stereotypom na temat tego utworu tak też bardzo konsekwentnym stworzeniem chronionym oddała spójnym tak tak innym niż niż te odczytania teatralne, które de konstruują sensy, które nas jak zapraszają do rozważenia różnych możliwości wariantów czasem popadają w pewien chaos interpretacyjny to mieliśmy do czynienia z gości tradycyjnym odczytaniem jeśli chodzi o sposób narracji, a autorskim oryginalnym jeśli chodzi o sens i wreszcie Łukaszka, z którym sięgnął po wieczór 3 Króli, a więc pod tę komedię Szekspira, która jest chyba chyba najbardziej po części używanej Deyny jest jak taką innym najbardziej charakterystyczne jeśli chodzi o tę figurę komedia omyłek komedii, których przebieranka zmiana tożsamości zmiana płci zaskakujące pokrewieństwa biorą górę nad nad samą fabułą i zaproponował coś bardzo oryginalnego, ponieważ nie obejrzeliśmy farsy, która śmieszy nas w każdym zdaniu w każdym geście pokazał nam komedią kontem komedię omyłek, czyli wieczór 3 Króli raczej w takiej konwencji dziwności niesamowitości oczywiście niektórzy widzowie reagowali na żarty, ale w sumie byliśmy dość poważnie z powagą przyglądaliśmy się temu jak rzeczywiście uległ często ulegamy ulegamy rozmaitym iluzją tego świata i które akurat w tym w tej komedii przyjmują kształt właśnie takich zamiany płci zamiany tożsamości to było ciekawe, że bez i warto oczywiście 1 z tym państwa, którzy nie nie słuchali informacji Radia TOK FM, ale z pewnością wszyscy słuchali, że tegorocznym zwycięzcą jest właśnie kupiec wenecki Szymona Kaczmarka także tam kolację po namyśle uznaliśmy większością głosów to niebyła jednoznaczna to niebyła decyzja wszystkich członków żyli, by złoty Joli trafił w tym roku do teatru w Słupsku właśnie za kupca weneckiego Szymona Kaczmarka ujęła nas przede wszystkim spójność tej interpretacji, chociaż pan i już kilkanaście lat obserwuje to jak interpretuje się w Polsce Szekspira niekiedy w Polsce także na świecie, ponieważ festiwal Szekspirowski nam coś taką możliwość oglądać spektakle świec całego świata i mam ambiwalentne odczucia co znaczy z 1 strony nadal cieszy to, że Szekspir potrafi inaczej Szekspir daje możliwość takich interpretacji, które dotykają współczesnych problemów, ale są najczęściej problemy natury społecznej lub psychologicznej zanurzamy się w psychikę czy też psychologiczne relacje między postaciami lub też reagujemy na no takie niekiedy bardzo ostre krytyczne wypowiedzi społeczny zawarte w tej dramaturgii, ale wydobyte w współczesnym kontekście Invest mam wrażenie, że troszeczkę tracimy to co jego nazwa filozoficzny wymiarem tej dramaturgii znaczy chyba już trochę brakuje cierpliwości, by słuchać w skupieniu tego co mają do powiedzenia bohaterowie i i przeżywać ich dylematy intelektualne także dylematy moralne, kiedy myślę o Kupcu weneckim tym nagrodzone przez nas spektaklu z 1 strony cieszy mnie to że reżyser wydobył kryty w gruncie rzeczy konflikt między trzyma, bo trzeba męskimi bohaterami tego tego dramatu konflikt o naturze homoseksualnej konflikt, który sprawia, że kobiety zaangażowane w akcje tego dramatu właściwie pozostają na jakimś trudnym do zniesienia dla nich aucie, a jednocześnie są pełne mądrości pełnej inteligencji pewne pewne przedsiębiorczości i pełne poświęcenia, a minister troszeczkę żałuje że, że w tym Kupcu weneckim zabrakło tego co chyba jest dla dlatego do tego dramatu najważniejsze mianowicie niesamowitej tego niesamowitego namysłu Szekspira nad relacją między miłością ekonomię interpretatorzy używają staroświeckiego słowa lichwa, łącząc je z nowości z kupiectwem tamtego czasu jesteśmy w szesnastowiecznej Wenecji, ale tak naprawdę, kiedy patrzymy na to z perspektywy współczesnej co widzimy, że to jest Namysł nad tym co różni te 2 sfery życia, jeżeli jednak zdominowana jest przez miłość miłosierdzie poświęcenie, a druga właśnie przez rachunek ekonomiczny to jest to jest niezwykłe, ale ale, żeby to, żeby tego dotknąć trzeba trochę dłużej popisy postaciami dokonać tych mniej mnie nie mniejszej niż ilości skrótów i wsłuchać w to co mają do powiedzenia i już nie jesteśmy na to gotowi natomiast rzeczywiście niezwykle interesuje nas to co ukrywamy przed sobą to bardzo intrygujący wątek panie profesorze i pozwoli pan, że od niego zaczniemy drugą część naszej rozmowy informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1120 państwa ma gości jest prof. Jacek Kopczyński z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk redaktor naczelny miesięcznika teatr oczywiście na festiwalu szekspirowskim członek żyli konkursu głównego do nagrody złoty i Rick informację o godzinie 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek wczoraj studio prof. Jacek Kopczyński redaktor naczelny miesięcznika teatr Instytut badań literackich polskiej Akademii nauki członek jury konkursu głównego do nagrody złotej ery w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego triumfatorem tego konkursu jest kupiec wenecki w reżyserii Szymona Kaczmarka produkcja teatru nowego teatru w Słupsku wspomniał pan się informacjami panie profesorze o tym, że teksty są coraz to, że sztuki są coraz bardziej skracane postać wycinane, czyli czy teksty wycinane być może nie mamy już czasu ani ochoty tego słuchać, ale jednocześnie wrażenia, ale przy oglądaniu zupełnie innej i innego spektaklu myślę tutaj o Romeoi Julii w wykonaniu ormiańskiego teatru zerwania, że nagle rzeczy, które wydarzają właściwie są bardzo tajemnicze dziwne, bo właśnie, dlatego że rzecz, że znikną tekst a, czyli np. mamy perkusja i banda Tymbark, który nam się jawić jako wcielenie wszelkiego zła, ale jakiegoś powodu jest ulubionym oznajmili właśnie, dlaczego zrobiono oznajmili nie wiemy tego nie możemy tego wiedzieć, bo dialogi ta da coś smaczki relacje, które budują się w tekście nam o tym, mówią, że pozbawiamy widza tych tekstów to nagle okazuje się, że ono właściwie, dlaczego tak się stało, dlaczego egzekucje oka, ale perkusja też niesłychanie sympatyczna postać fascynująca postać tak, wycinając postacią teksty właściwie trochę opieramy się na jakiej takiej przestrzeni no wszyscy wiemy co tam chodzi właśnie nie musimy sobie tego powtarzać ten jest zły ten jest dobry jest taki jasny i od będzie to sztuka tak tak całkowicie z panem zgadzam, skracając nadmiernie, skracając teksty Williama Szekspira poczujemy to co jest najważniejsze w tych utworach słowo, które objaśnia rzeczywistość objaśnia życie zewnętrzne także życie wewnętrzne bohaterów i uświadamia nam relacji, jakie wobec siebie pozostają objaśnia ich tożsamości tak dalej tak dalej rzeczywiście musimy się z tym zgodzić, że geniusz Szekspira polega m. in . na tym, że potrafił on w słowach zamknąć cały świat ale kiedy poczujemy słowa ten świat pozostaje nie tylko nie ma, ale też, by nierozpoznany taki bliski nam, ale tylko w pewnym domyśla w pewnym uproszczeniu i rzeczywiście mamy z tym takim do czynienia, że przed takim uśrednionych skrótach skomplikowana skomplikowana rzeczywiście dramatu Szekspira sprowadza się do takiego filmowego scenariusza, jeżeli skupimy się na 1 wątku, ale ten wątek wygramy do końca i dokładnie to strata nie jest jeszcze tak duża, jeżeli natomiast chcemy przedstawić całości dzieła, a działa tak np. tak skomplikowanego jak Roma Julia to rzeczywiście może mieć takie odczucie, że niektóre postacie z opisu lekko zarysowane i pozostają jak jedynie sygnałem pewnych sensów które, których już nie pamiętamy, w którym się nie zajmujemy się ona sobie tłumaczyłem toruńskie przedstawienie trochę jako takiej taka historia opowiedziana przez młodych ludzi dla młodych ludzi, czyli historia właściwie o takich bardzo czarno białych zimno gorących relacjach o świecie, w którym nie ma odpowiedzialności o świecie, w którym nie ma szarości świecie, którym wszystko jest tu i teraz decyzje prowadzą do kolejnych decyzji ale gdy nie ma polityki nie ma negocjacji nie ma po szkole odpowiedzialności nie ma tylko takie kocham nienawidzę zabija uciekamy nie chce tupie nogą wychodzę dokładnie tak można powiedzieć, że nie ma jeszcze wielu innych warstw życia, które uwzględnią szekspirowska nie mam pewnej tradycji choćby tradycji aranżowanych małżeńst w przeciętny jest to miejsce, do którego i tak sądziłem akurat teatr z Armenii mógłby się odwołać w sposób żywy i ciekawy dla nas jak sądzę w tamtej części świata aranżowane małżeństwa nie są historią i Niezgoda 2 rodów polityk kapele hipoteki na nas na małżeństwo z miłości nagle uruchamia nam zupełnie współczesny problem kultur nieco bardziej tradycyjnych, ale Czyż nie tak odległych w ZUS odpowiada pan tak myślałem, że na przyszły rok kiedyś rozwiązania reżyserów myślę, że rzecz że, że zobaczymy coś takiego, żebyśmy rzeczywiście dowiedzieli się czegoś ciekawego ważnego o ludziach, którzy przyjechali z tym z tym spektaklem do nas o ich kulturze o ich mentalności także o ich problemach, bo przyjrzenie się jednocześnie zderzają z mentalnością współczesną myślę, że wielu z nich po prostu taką ma i konflikt na przecięciu tej współczesnej mentalności mentalności tradycyjną może być dla nich istotne obserwujemy to np. w wspaniałe filmy, które do nas zaczynają z Iranu czy Iraku i toteż nie zostało zaprezentowane ma pan rację to są takie światy, które już chyba najbardziej bym szukał jakiś konwencji artystycznych przypominają wideoklipy, gdzie mamy się krótkie szybkie reakcje, na podstawie których budujemy sobie narrację taką przejmującą, bo często wywołującą ze być zachwyt, ale właściwie taką samą w każdym przypadku czy pan okazję oglądać to Sandra dzikusa produkcję teatru młodych w Zagrzebiu tak i oglądając produkcje z przejęciem przykład teatru minimalnego teatru, który tra przypomina próbę do spektaklu bądź warsztat, w którym uczestniczą aktorzy, przygotowując się do ról oczywiście wszystko to jest samym spektaklem jesteśmy na scenie pozbawionym właściwie dekoracji aktorzy grają swoje swoje sceny, a następnie schodzą i czekają na swoją kolej, siedząc obok na krzesłach wydawałoby się takim minimalnym teatrze zagranie tak skomplikowanej i uwielbia swoją krótką i przede wszystkim okrutnej tragedii Szekspira jest niemożliwe przeciwnie okazuje się, że pojedynczym gestem pojedynczym słowem bez w wsparcie ze strony całej technologii teatralnej można zrobić coś wstrząsającego byłem wstrząśnięty tutaj bardzo interesujące też zastosowanie muzyki na żywo tak 2 artystów, którzy 1 poprawy drugi po lewej stronie sceny którzy, gdyby razem razem osobno też grali dogrywali, używając różnego rodzaju motywów rynkowych instrumentów wszelakich tak tak podobno, że mogliśmy zaobserwować też przedstawieniu Łukasza Kosa też mieć muzykę ja też 3 Króli, a propos Apropos przedstawienie Łukasza Kosa i Szymona Kaczmarka, czyli wieczór 3 Króli kupiec wenecki bardzo interesujące nie wiem czy przypadkowe czy nieprzypadkowe użycie podobnych elementów scenografii krytych portowych Krzyżaków czegoś co się nazywa tak na dodatek oba nowe przedstawienia wyprodukowane to, zwłaszcza wieczór 3 Króli dość daleko od Morskiego Wybrzeża trafiły tutaj do Gdańska na festiwal ze scenografią, która jako żywo kojarzy się z pejzażami portowymi nawet nie zastanawiałem czy to jest jakiś i czy w tej w tej scenografii wyrażała się jakaś nadzieja na finał i udział w tym w tym festiwalu oczywiście tak jak zaskakująca zbieżność falochrony to chyba tak tak to są te duże elementy betonowe zdominowały scenę wobec w obu przedstawieniach przy tym w tym drugim nagle wszystkie unoszą się w górę i tworzą jakiś taki skomplikowany układ zawierający nad głowami bohaterów zdajemy sobie sprawę, że te falochrony są są wielkimi balonami, ale jednak dość przerażający widok kiedyś z kiedy, kiedy tyle umownych to on wisi nad głową bohaterów to, że na pewno czy bardzo dobre spektakle każdy inny, jeżeli ktoś państwa będzie się zastanawiał co w najbliższym czasie robić no chyba warto sięgnąć po repertuar teatru polskiego w Poznaniu i dowiedzieć się, kiedy będzie grany Hamlet znaleźli sięgnąć po repertuar nowego teatru w Słupsku zobaczyć będzie grany kupiec kupiec wenecki i w końcu sięgnąć po repertuar teatru w Lublinie Juliusza Osterwy w Lublinie i zobaczyć, kiedy zwierzył się król także 3 wyjątkowe spektakle wuj gość pan prof. Jacek Kopciński, mówi że nie zaczynajcie tyle ludzie to całe pierwsze chwile w tym tekście może może to jest jakiś początek nowego nurtu już w parze przyszło tak, gdy kwestia ekspert będzie dłuższy będzie musiał przesiedzieć o albo odsiedzieć 456 godzin, ale na tym polega piękno tak próbkę tego piękna miewamy czasem na festiwalu, kiedy przyjeżdżają do nas zespoły z Wielkiej Brytanii, kiedy też zazwyczaj minimalistyczny przedstawienia oparte są przede wszystkim na na grze słowie aktorów, którzy doskonale wyczuwają idzie Szekspira, choć wiemy, że Szekspir język angielski jest nieustannie przepisywane, ale jest to raczej redakcja nie parafraza w związku z tym nie tracimy kontaktu z żywym autentycznym tekstem Williama Szekspira to jak Anglicy potrafią mówić znać do nas Szekspirem dowodzi, że nadal jesteśmy w stanie skontaktować się z tym dziełem nie tylko na poziomie no właśnie takich szybkich skrótów i mocnych scen, ale także na poziomie wspólnego myślenia wypowiadanymi słowami, a czuje pan panie profesorze, że Anglikom bliżej do Szekspira tak jak n p . Rosjanom bliżej do Puszkina czy Gogola absolutnie tak absolutnie taki pamiętam sprzed kilku lat taki cały całą serię małych przedstawień granych przez pewien angielski zespół polegających na tym, że to przed dużym stole 1 osoba tworzy ten temat właśnie manipulując uwielbiałem te rozmaitymi przedmiotami zdobył jakiś puszki butelki i temu podobne przedmioty kuchenne opowiadały czy to tragedię czy komedię Szekspira i oczywiście, odgrywając niektóre sceny teraz na poziomie inscenizacji to był właściwie teatr dla dzieci bardzo umowne można powiedzieć, że nawet infantylne natomiast to jest ta opowieść wciągała nawet tych, którzy nie dysponują jakimś skomplikowanym angielskim widać wyraźnie, że ta tradycja opowieści Story Talik im i oczywiście tradycja samego dramatu oparta na awans na fundamencie dramatu elżbietańskiego są w 100 w krwiobiegu tych aktorów tych reżyserów ludzi kultury to oni oni oni się z tym rozum i ale oczywiście też poświęcają temu studia i i pracują nad techniką techniką aktorską bardzo dziękuję panie profesorze państwa i moim gościem był pan Jacek Kopciński Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk redaktor naczelny miesięcznika teatr no i co najważniejsze w naszej dyskusji członek żyli konkursu głównego to nagrody złotej ery w ramach 2003 . festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku przypominam laureatem tegorocznej nagrody jest kupiec wenecki reżyserii Szymona Kaczmarka produkcja nowego teatru imienia Witkacego w Słupsku bardzo dziękuje informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 po informacjach Krzysztof Grabowski kierownik artystyczny konkursu Szekspir off drugi nurt konkursowy w ramach festiwalu dowiemy się co tam siedział bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!