REKLAMA

Kiedy tablet w muzeum służy do przybijania gwoździ

Data emisji:
2019-08-06 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
40:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studiu gość dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry dr Monika Stobiecka laureatką tegorocznego konkursu w programie start fundacji na rzecz nauki polskiej tak wskazać oprócz tego też w swoim stylu zakopiańskim tak tak to jedno z pierwszych zainteresowań badawczych, które wyrosło w zasadzie jeszcze w Instytucie Rozwiń » historii sztuki i pod kierunkiem pana prof. Waldemara Baranowskiego pisałam prace magisterską stylu zakopiańskim ta praca wzbudziła pewne zainteresowanie, bo stała się kanwą do wystawy, którą przygotowuje obecnie muzeum architektury we Wrocławiu także czekamy teraz już na konkretne daty mam nadzieję, że wystawa dojdzie do skutku, czyli styl, który został totalnie wyssane z palca tak tak tak na taki zupełnie sztuczny konstrukt oparte o schemat kolonizacyjne schemat kulturowe, które właśnie zasadzała się na tym, że bogatsi inteligencji z opresyjnej Warszawy wyjeżdżali z Zakopanego, gdzie mogli spokojnie takie sielskie atmosferze wśród właśnie górali rozwijać swoją koncepcję zaczęli tutaj na kwestii nie chodzi tylko koncepcję stylu zakopiańskiego, ale koncepcję generalnie takiej narodowej Arkadii gdzieś tam ukryte pomiędzy górami i właśnie na fali takich patriotycznych pobudek narodowych wyrósł ten także styl fascynujące, ale trochę pan interesuje się też pani innymi rzeczami takimi choćby bardziej cyfrowymi, czyli i tym co teraz Budzowski zainteresowanie jak mówią wszyscy krowę to wszyscy nastawia uszy po co jeszcze chodzi tak to muszę powiedzieć, że zapis cyfrowy aparat cyfrowy SK PIT pojęcie wiek tytuł nowej powieści druga część powieści samotność w sieci w roku efekt nie myślę, że byłoby to świetne narzędzie badawcze realizowane od lidera Niewiem czy ja na Jędrusik wyszli ze mną zgodziła jeszcze książki czytała ale, ale już kupiłam tak tak jestem zafascynowana wszystko wszystko co ma jakiś taki wymiar protezę cyfrowej, którą sobie wszczepiane telefon jest dla mnie fascynujące nie tylko telefon, ale życie codzienne nasze wizyty w muzeach korzystały nie wiem czy się taki to ciekawe, że zobaczy pani z ciekawości myślę a, chociaż z, a można zmieniać ustawienia trudności w Interze w tle my nie myślę, że to już tak Józef węgli, a i myślę, że już trudno jeszcze wyższy niż ich nie ma tam poziomów trudności w tej grze, bo zastanawiam się na czyny czy odurzania Tinder pojawią się jakieś dolegliwości, bo proszę zobaczyć był tzw. zespół cieśni kanału nadgarstka, czyli karta sędziom, który pojawi się w tym momencie za dużo pisaliśmy na klawiaturze, zanim powstały różne podkładki nakładki tak dalej zostaje się czy jakiś taki zespół czegoś, który właśnie pojawia się od przesłania paluszkiem jednak z drugiej strony na pewno będą jakieś problemy nowa jednostka chorobowa nie no to już są diagnozowane te jednostki tak jak pan mówi o zespole cieśni nadgarstka wiadomo, że dzieci też się nie rozwiązuje dla da się pewnie tym co nie 1 ten garby nowy się pojawił o taki jest taki nie pamiętam już fachowej nazwy tego garbu, ale jest druga prowizja ta jest cyfrowy Gar wysuwanie które, których pojawi się od pochylania się nad smartfonem albo jest dopiero za rok mamy małe urządzenie, które możemy trzymać w dowolnym miejscu, ale wciąż zieleń pochylenia to była jakaś ciężka książka książka zespołów w ciężko też może manipulować przecież, ale wracamy do cyfrowego ska pismu klucz to jest dobry tytuł w ogóle na film sensacyjny no dziękuję dziękuję no może może kiedyś trafi do takiego biegu dziennie jest to pojęcie, które zastosowała w odniesieniu do wystawy cyfrowych wystaw, które na masową skalę aplikują multimedia IT multimedia nie zawsze służą bardzo określonym celom w zasadzie mamy tutaj do czynienia bardzo często z takimi problemami przekroczenia granicy między tym co nazywamy techno optymizmem taką fascynacją technologiami i ich celowym wykorzystaniem, a takim techno set też zmian, kiedy już nie chodzi o to, żeby pokazać coś zwiedzającym w muzeach nie chodzi o to, żeby przekazać pewne informacje, żeby cię zainteresować, ale chodzi bardziej o to, żeby oczarować technologiami tak jest niebezpieczny proces proceder, który obserwuje się w bardzo dużej ilości muzeów tutaj muszę powiedzieć, że w Polsce, zwłaszcza muzea historyczne muzea archeologiczne są niższe powiedział ofiarami tego procederu, bo też mamy cały szereg świetnych wysta w multimedialnych, niemniej jednak obserwuje się taką tendencję zaobserwowano taką tendencję, w której w zasadzie wchodząc na wystawę nie wiemy czy oglądamy zabawki cyfrowe czy uczestniczymy w jakiej opowieści śledzimy narrację jesteśmy wciągani w pewną opowieść czy każdy naszych słuchaczy, jeżeli bywa od czasu do czasu jakieś muzeum to zauważył pewną tendencję, że są muzea, które wciąż polegają na nie cyfrowym świecie no i także się przy wejściu już musimy może odczytać Szkot siła 1 ekran pogania drugim tutaj może wyciągnąć jakąś publikację no i wydaje się, że wśród zwiedzających tak na pierwszy rzut oka to jest coś pożądanego, bo myślę sobie świetnie muzeum zabieram je jakąś fascynującą podróż i zamiast stać przed blokami i wypytywać jakiś pożółkłych karteczek co się tam kimś na to mówimy o dzięki temu silnikowi, ale dzięki jakiemuś obracające się przedmiotowi szybciej i łatwiej przyswoją sobie wiece, ale mówi pani, że ta droga jest ta wycieczka jest najeżona różnego rodzaju niebezpieczeństwami takimi bankami to jest iluzja, bo na pierwszy rzut oka to wszystko wygląda bardzo pięknie i faktycznie na to, żeby multimedia wprowadzają taką przeciwwagę do tradycyjnych wystaw już nie mamy tych poszerzał gablot tych smętnych szarych artefaktów mamy wspaniałą i Marsy inną kolorową czarującą wizję przeszłości, która nas zaprasza swoje progi mamy zaciemnione sale bardzo często, bo tego wymagają multimedia, więc też jak pojawia się nowy rodzaj aury muzealny daje także muzealne Dark room w umysłach Dark room dokładnie, więc zmienia się też estetyka wystawiennicza, zwłaszcza jest istotne dla dla muzeów historycznych muzeum archeologiczne pewnie też muzeów etno ekologicznych, niemniej trzeba się zastanowić co robimy czyni proszę zauważyć, że teraz ogromne nakłady finansowe są wpompowano właśnie digitalizacja w muzeach i oczywiście moglibyśmy na pewnym poziomie powiedzieć, że tak to jest ważna, bo musimy zarejestrować zabytki mamy nowe technologie, które są lepsze niż fotografie rysunki ryciny cokolwiek co było wcześniej tak mamy nowe media IT media służą ulepszeniu pewnego warsztatu, ale z drugiej strony z tej z tej pobudki powiedzmy digitalizacja innej rejestracyjne i mróz taki proceder, który polega na tym, że często zamieniane rzeczywisty zabytki na wystawach w multimedialne reprezentacji tres wspomniał pan o jakimś obiekcie, który się krętej interesująco daje się kręci no fajnie, że się kręci nam nie dla mnie to w ogóle kasz po prostu jako państwo chętnie też wszystkie, które do ręki właśnie, ale rozumiem, że właśnie jeszcze bym nie, ale to jest, ale też dobry trop tak są technologie, które pozwalają nam na to właśnie możemy zeskanować coś w technice 3 dania możemy zrobić fotogramy tria na tej podstawie zbudować modeli dalej to rzucić drukarkę 3 dach drukować idealną kopię położyć muzeum dla zwiedzających i to takie zastosowanie multimediów rozumiem, bo to się też zgadza z takim ogólnym wielkim postulatem multi sensoryczną ości muzeach także nowe technologie przyniosą nam właśnie tutaj na tarczy zwycięstwa taki model demokratyczne muzeum, w którym właśnie będzie można uruchamiać wszystkie zmysły, ale niestety to się na ty to się tak nie skończyło tak nie wygląda mamy jeszcze bardziej oko Centralna instytucja, w które to co mamy tablety możemy sobie coś przewijać może już budować właściwie tak, ale też pojawia się kolejny problem bardzo istotne, że muzea powinny uaktualnić swoje stałe ekspozycje co 10 lat to jest taka taka norma dla wysta w tradycyjnych można powiedzieć opartych na tekście na obiekcie na zabytku na takim tradycyjnym eksponacie i teraz jeśli mamy to przeniesienie do wymiaru cyfrowego to taka wystawa stała powinna być uaktualniana zmieniana co dwa -trzy lata, czyli ta ta ta rama czasowa ten przedział czasowy nam się niebezpiecznie Kurka to łatwe, bo można wskazać przedmiot się w tablecie wraca sprawa to zmienia się procesu jest wiele kierunków, więc teraz poprawić kolory filtry tylko ładnie z obrazem z taką sytuację można to było wspaniałe wiele tu to jest 1 problem mieli problemy poznają po informacjach o te są bardzo ciekawy wątek i od niego rozpoczniemy drugą część naszej rozmowy, ale po informacjach informacje za 3 minut co dziesiątej 20 studio dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia z cyfrowym SK piśmie w muzeach to już trochę jak film, ale cyfrowe ska PiS informację o informację wraca, bo wczoraj państwa moim gościem jest dr Monika Stobiecka z wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego, która zajmuje się m. in. tzw. cyfrowym ska pismem, a do tego co wróciła pani co nie daje od Legii kilku dni w Szczecinie od kilku dni od 2 dni spokoju tak przez te informacje, że w przyszłym roku 10 lutego do Płocka przyjedzie prezydent Andrzej Duda jak to wszystko z okazji stulecia zaślubin Polski z morzem i przeglądam archiwalne zdjęcia zaślubin, bo różne były w roku 1920 gen. Józef Haller, ale i to to jest ta setna rocznica, ale były też w 3005 . roku nie widziałem tam żadnych księży i wydają się w ten związek nie sakramentalne czy Polska z morzem żyje, czyli Polska żyje z morzem na kocią łapę no mogłoby nie daje spokoju nie mogę nie mogę spać jak dziecko stopniowy spadek mogły być to jakimś argumentem teraz o tak mi się od razu nas taki trop może może ta byłaby ciekawa forma prześledzenia historii związków międzygatunkowych tak czyni ludzi ludzi nie ludzi tak, że albo bankiem niż Polska chyba tak Nat, ale mamy tutaj też piękny związek, przełamując podział naturę kulturę też można już było tak trochę 3 zostałem rzeczniczka Gdynia nie jest takim bez kartek w związku z przysłów, które wchodzą pozdrawiał bardzo zresztą nikt z 7 Gdynia ma piękną architekturę, więc sens tutaj nawet ja nawet jako bękart broni w fantasy nasze świetne muzeum już mamy dobre stulecie stulecie życia na kocią łapę Polska i może Polska Bałtyk dobrze to taki ktoś chciał podzielić panią, bo pan na tym znał wdaje się pan na tym zna w sensie na właśnie takich związkach kultura muzeum upamiętnianie pamięć jak jak to dobrze upamiętnić i czasami wchodzą takie ciekawe treści, bo wracając już do do muzeów i do tego czy cyfrowo czy właśnie staroświecko czy kopie oczywiście gdzieś tam na na samej górze tych sporów spierają się ze sobą różne idee czym muzeum powinno być tak czy ma być właśnie kimś takim przeżyciem czy ma być dotknięciem dosłownym przyszłości na ile tę przeszłość można dotykać nie, niszcząc tak ma być dotknięciem no właśnie jakieś protezy czy też ma być poszukiwanie jakieś prawdy to znaczy nie wiem czy muzeum Pałacu króla Jana trzeciego jest doświadczeniem skoro właściwie niewiele eksponatów jest autentyczny tylko są raczej takie stylizowane albo w stylu albo w ogóle kopiami czy doświadczenia być myślę, że gdzieś na samej górze to to trochę o to czy teoretycy wspierają, a rozszerzeniem tego jest właśnie wybranie kierunku no albo przedmiotów rekwizytów obiektów muzealnych, które można dotknąć albo zobaczyć albo zobaczyć karteczkę, że jest konserwacji albo, zwłaszcza kryzys wypożyczony przez inny poseł ja mam do tego pytania o to czy muzeum ma być dodała jeszcze pytanie to dla kogo to muzeum ma być, bo to wydaje mi się pytaniem kluczowym czyni oczywiście mamy różne kierunki muzeum może być przeżyciem muszą muzeum może być doświadczenie muzeum może być instytucją krytyczną muzeum może być instytucją, która nakłania nas do refleksji do krytycznego myślenia, które nas uczy, która też daje nam dużo rozrywki, tak więc tutaj też n p . nie przekreślam tak do końca idei muzeum jako nie chce podzielona parku, ale parku rozrywki jest też miejsce, gdzie powinniśmy przyjemnie spędzić czas, niemniej jednak wydaje się, że właśnie w kluczowym pytaniem jest pytanie do kiedy do kogo to muzeum ma się kierować i tu jak sądzę tkwi i duży problem też wystaw cyfrowych do kogo one się kierują na z 1 strony można po pomyśleli to co można wyczytać wielu wielu muzealnych exposé, że za muzea skierowane do młodych ludzi na lekko nie mogą urządzenia do muzeów, więc po co kierować nawet nie wychodzą to nawiązanie do tego co powiedziałam wcześniej przed przed informacjami mamy tutaj taką sytuację że, że wystawy multimedialne nie są aktualizowane co dwa -trzy lata tak jak powinny wystawy stałe i spotykamy się zderzamy się z taką, jaką taką sytuacją, w której ten nasz młody zwiedzający ma wtedy w kieszeni telefon lepszy niż większość tabletów na wystawie i co co ma być dla niego atrakcyjne, że musi zacznie tablet, że rzeczywiście nie przesunie poza tym co jest zabawa co jest za przyjemność to jest nauka jeśli na na tablecie muzealne można tylko przeczytać informacje i obejrzeć obrazki ewentualnie to trochę tak jak byśmy używali właśnie tak, że ta do przybijania nowość w wyroku, aby nie to jest to jest ta sama to sama mówią, że mówiąc, że wystawa cyfrowa powinna być aktualizowana co 3 lata mamy namyśli sprzęt czy mamy też na myśli jak gdyby w samą zawartość sprzęt oprogramowanie i zawartość przez wszystkie 3 komponenty, ale przede wszystkim sprzęt to jest tutaj jeśli wystawać dobrze przygotowana jest dobrze zaprojektowana jeśli mamy właśnie, by jeśli czerpiemy tą tą wiedzę tą to lekcje z poprzednich modeli ekspozycyjny, czyli tych modeli tradycyjnych uda się przygotować treść narracje, która będzie aktualna przez powiedzmy 10 lat tak jak tak jak w tych podręcznikowy hasłach pro promowanych przez reprezentantów studiów muzealnych, ale właśnie tutaj sprzęt nie będzie domagał tak ile razy stykamy się z taką sytuacją, że przechodzimy do muzeum multimedialnego czy będzie to muzeum powstania Warszawskiego muzeum Polin muzeum Chopina czy centrum nauki Kopernik, które muzeum nie jest ale, ale centrum interpretacji z centrum nauki i coś nie działa czy źródlaną Chopina nie było tak, ale kiedyś, że na początku z taką kartę i tak coś tam została wydana karta trzeba oddać to nie chciała oddać od się nam miasto tak jak niż tonami, które wprowadza często żeby, żeby kubek jakimś lokalu odebrać kubek tak n p . w lunaparku stworzono taki system, że trzeba zapłacić więcej dostać kubek plastikowy, którym przychodzi dostaje się, że to później można zwrócić stał się skomplikowany system czy da się w jaki sposób podzielić muzea ze względu na ich tematykę i określić n p . nie wiem muzea właśnie archeologiczne to bardziej powinny iść w takim kierunku czy lepiej, żeby używały nie więcej niż, jakie już zresztą nie 25 % cyfrowych, ale np. muzea poświęcone nie wiem w architekturze to to w ogóle nie albo, że tylko tak muzea dotyczące pierwotnego człowieka, kiedy artefaktów niema wiele no to właściwie można przedstawiać filmiki o tych jaskiń nocach nie sądzę, żeby udało się wprowadzić taką taką reguła wszystko zależy dokładnie już precyzyjnie od tematu od tego ile mamy oryginalnych obiektów tego czym dysponuje muzeum, jakie są prawa jak jak i jakie badania są prowadzone i przecież nad na tej podstawie buduje się na rację, więc to jak sądzę powinno być kluczowe nie wybór medium tak podkreślam, że technologia jest tylko medium to nie jest jego celem wystawy nie powinno być prezentowanie nowych technologii to można zobaczyć jakiś targach Expo tak, że w internecie oglądać biegły muzeum nie powinno pełnić funkcji salonu technologicznego to to żaden ze z ze statutowych tradycyjnych nie tradycyjnych nowoczesnych funkcji czy misji muzeum nie wpisuje się sobie, że przy zna cena tak nie boję, że taka myśl, że wystawy cyfrowe nie są pewnie rzeczą bardzo tanią, więc to i ta inwestycja w kontekście tego czy pani mówiła, czyli konieczności aktualizacji co dwa -trzy lata no pewnie raczej nie jest już bardzo atrakcyjnym, jeżeli chodzi o inwestycje tak, bo inwestujemy w coś co właściwie czy będzie zmienić 3 lata, ale to, gdyby nie zmienia stanu posiadania muzeum tak się wyrażę to nie jest inwestycja zakonserwować nie przedmiotów artefaktów tak to jest inwestycja jakieś dodatkowe badania które, których efektem może być pogłębiona wiedza tego typu inwestycja właściwie jakąś cyfrową powieść, którą i tak trzeba będzie za chwilę inaczej przedstawić to jest już inwestycja doraźna celem pozyskania środków celem zainteresowania odbiorców celem przyciągnięcia większej ilości zwiedzających do muzeum ale, toteż nie jest także muzea przestrzegającej zasady 23 lat muzeum chociażby podziemie rynku w Krakowie swoją multimedialną w całości multimedialną wystawę, która w, która chwali się w ilością 600 multimedialnych eksponatów czy 400 w każdej jest naprawdę jest zawrotna liczba ta wystawa została otwarta po 2008 dziewiątym roku już tak zarobionej kasy na nic nie zmieniło i ich na motorach lata wszystko nie kresek ale padło takie określenie sympatyczna skamielina w książce Mirosława Pęczaka o mediach wersja media wersja beta właśnie takie siedzenie historii takich obiektów jak np. kaseta fucha jest tak jakby pomyślimy, że w zasadzie te tablety te przeróżne poszerzone wirtualnej rzeczywistości za 23 lata też na takim sympatycznym niska linami to wszystko traci sens tymczasem tak jak pan powiedział no pompowane są ogromne środki finansowe w tę wystawę mam właśnie taką politykę doraźną tak czy zrobimy coś za ogromne pieniądze ludzie zaczną przychodzić będzie spokój na jakiś czas i to jest bardzo złudna z tego względu, że po pierwsze, cierpią na tym na takim poziomie zupełnie zupełnie najniższym cierpią na tym zabytki tak, bo muzeum Muza zostało to smutne jest tym, że ich nie ogląda kruszą się niszczeją biologiczne procesy zbierają żniwo przecież obiekty nie są stałe chyba nikt nie wierzy w to, że pomnik jest pomnik nie wiem garnek zapinka kolumna to jest to jest twór który, który się nie zmienia, odkąd zostaje odkryte czy przeniesione do muzeum nie na przewodnika uważa tom grasują po nocach jakiś bandy, które potem tylko mit obalają określam na nie taki cel, ale właśnie na takich pomników też dziś powinno być miejsce to jest jest też myślę odrębny ważny temat a, niemniej jednak skoro wypompowuje się ogromne środki finansowe te cyfrowe wystawę digitalizację to wiadomo, że tych środków dużo mniej na konserwację zabytków i teraz dochodzimy do problemu, który opisywała, przedstawiając koncepcję cyfrowego jest pismo czy dochodzi do podmiany tak do do do zamienienia do zastąpienia tego materialnego świadectwa historii właśnie cyfrowym cyfrowym substytutem im oczywiście można powiedzieć, że tak, ale choćby z duchem czasu tak bądźmy nowocześni i nie twórzmy nowoczesne wystawy nowa, ale w takim razie po co 2 lata wszystkie zabytki po co wpisuje się kolejne zabytki na do rejestru zabytków po co prowadzi się ochronę skoro skoro później nie ma pieniędzy na konserwację to może od razu wszystko wita Jezus my na nas, że jakby dochodzimy tutaj do ściany tak, by jak ja ja chcę podkreślić w jakim jesteśmy w tym momencie sytuacji to po informacjach to zrobimy, jeżeli pani pozwoli dr Monika Stobiecka wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego studia informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek wczoraj wracamy do cyfrowego SK pismu państwa moim gościem jest dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego, ale co będzie pani doktor albo będzie także zamiast muzeum będzie mieć serwerownia tak ogromne jak np. widział pan może jej zdjęcia pól serwerowni Google tylko ogromne w rolę Suchanek podlewają chyba w nie chorych ale, ale tutaj pojawiają się wydaje mi się, że będą się materializować już niektórzy badacze o tym, mówią, by będą się materializować wyzwania związane z tym jak no jak utrzymać energetycznie takie muzeum oparte na cyfrowych reprezentacjach no bo wiadomo, że wielkie archiwa wielkie zbiory nawet zasłyszana na na konferencji Computer aplikuje się znaki Lodzi badaczka z Ermitażu mówiła, że z Ermitażu zaczął taką wielką akcję digitalizacji inną w wiadomo zbiory mają ogromne i strona po prostu internetowa nie wytrzymuje nic nie wytrzymuje baza danych nie wytrzymują serwery, jakby tych serwerów pojawia się więcej klamką piosence co należy też przecież nie materialna w sensie jest materialne tak to potrzebuje prądu to potrzebuje jednak tego tego tego czarnego pudełka, jakby właśnie posługujemy się pojęciem Kraus to sugerujemy się pojęciem Air posługujemy się całym szeregiem pojęć, które w, jaki sposób nas naprowadzają na niematerialny gość, a jednak wirtualną jest bardzo materialna i w tym momencie dla kondycji naszej planety może się też okazać, ale rozważnie Izby notarialnej o tym, tropem rozumowania, że w ogóle zamknąć muzeum, bo też konsumują prąd z i marnują zasoby no tak tylko, że po co większość zwyżkę w taki sposób tak co warto obliczyć nie wiem jak gdyby jak wygląda arkusz kalkulacyjny zaprzeczały po stronie klasycznego muzeum co jest po stronie pani trochę może też w kierunku tego, że zwiększona liczba odwiedzających rzeźnie droższe niż źródlana i i to raczej przemawiało za światem cyfrowym, bo możemy sobie siedzieć w domu odwiedza wszystkie muzea właściwie nie latają samolotami zostanie oddająca tak dalej tak dalej z tak są w stanie ich aż 3 zachować, żeby za bardzo też się nie zapędzić, ale wsi są ważne kwestie, bo digitalizacja niejedno ma imię z 1 strony mówimy o, jakiej formie archiwizowania np. dokumentów, a z drugiej strony otwarcie się na właśnie na nowych klientów tak, czyli powiedzmy biblioteka narodowa, która od wielu lat prowadzi digitalizację i realizuje swoje zbiory ma już tam ileś milionów obiektów zdigitalizowanych one są dostępne online dobrze to znaczy oczywiście to jest wkład energetyczny finansowy i t d . ale dzięki temu mamy np. dostęp właśnie do tych milionów dokumentów z różnych epok, do których pewnie nie mielibyśmy dostępu, a przynajmniej tak łatwo czyli, jeżeli ktoś mieszka w Polsce to jeszcze mógłby się przejechać jakoś w miarę szybko, jeżeli ktoś mieszka innym kontynencie to wyprawa do biblioteki narodowej w Warszawie pewnie jest droga trudna czasochłonna w ten sposób wchodząc na nią tam Polona PL mamy dostęp do tych milionów już zdigitalizowanych dokumentów to jest pewnie 1 kierunek, który jakiś tam sposób jest atrakcyjny ciekawy i rozumiem ważna i ważne również związane są z tym koszty obsługi digitalizacji utrzymania tak dalej, ale to właśnie pytanie czy to jest coś co chce ponosić w zimie jakiegoś innego dobrać paczkę do otwartości dostępności dostępności także dla badaczy z całego świata w kolejna rzecz turysta, który pani trochę mówić jak konstruować wystawy jak rozmawiać z odwiedzającymi muzea co chcemy przekazać i czy filmik animacja jakaś migająca plansza jest najlepszym do tego celu narzędziem rozumie, że tu chodzi o to, żeby się nie zapędzić za bardzo w ten 2001. wiek i powiedzieć muszę być nowocześni skoro musimy nowocześni to poszukajmy studia animacji studia graficznego nie zrobią Super fajne filmiki nie zawsze tędy droga nie nie absolutnie tutaj jak głód głównymi postulatami rewolucji, któremu za przeszło w ciągu ostatnich lat ze sprawą zwrotu cyfrowego głównymi hasłami była właśnie partycypacja demokratyzacja muzeów właśnie możliwość wizualizacji niewyobrażalnego nie byłby niewyobrażalnego czy po prostu niemożliwego niedostępnego jednocześnie tak jak mówiłem już wcześniej to to to wszystko gdzieś zaczęło przechodzić pewne granice celowości i jednak bardzo często skończyło się na takim techno, ale też stycznym podejściu do do multimediów, niemniej jednak oczywiście można można tutaj dalej dywagować, ale ja się powoła tutaj na przykłady Wład 2 lata była rok temu wystawa w muzeum Etnograficznym w Warszawie skargę kwestia one formę i grobowiec kwestia dał czarnej i podczas tej wystawę zastosowano w 1 sali taką ogromną konstrukcję drewnianą, której zwiedzający mogli się wspinać mogli po niej jak archeolodzy poszukiwać poszukiwali siła kodów i kiła kody pozyskano waniu dawały informacje o obiektach, które były w tej konstrukcji w gablotach umieszczone tutaj mamy faktycznie młodsi sensoryczną 6 mamy modele edukacyjne informacyjne i mamy estetykę to była też niesamowita wystawa była po prostu piękna także pojawiło się tutaj właśnie faktycznie celowość tak, ale ta wystawa była moim zdaniem sukcesem, dlatego że był bardzo jasno ustalone odbiorca czyni nie było powiedziane, że robimy dla wystawy dla wszystkich, czyli dla nikogo także dla nikogo tylko robimy wystawę najpewniej dla młodych ludzi, którzy lubią technologie mają smartfony są w stanie wejść na tą wystawę ze swoim sprzętem wszystko sobie po skanować nie wiem po używać wszystkich wszystkich mediów i Toma sens tak tymczasem jednak tkwimy w takim paradygmacie rzekł się wydaje te środki zmienia się te muzea to te muzea mają być dla wszystkich na jej tak jak pan słusznie zauważył są dla nikogo to rzeczy włodarze tych muzeów nie są świadomi tych niebezpieczeństwo znany właśnie zbyt z SK pismem cyfrowym chciało moim zdaniem nie są moją moim zdaniem nie są świadomi i to muszę powiedzieć, że w tym roku prowadzę zajęcia na wydziale artes liberales zajęcia zatytułowane muzealne materię w ramach, których ze studentami chodziliśmy po różnych warszawskich muzeach i czytaliśmy bardzo dużo dokumentów wywiadów taki właśnie exposé manifestów danych muzeów i można powiedzieć, że wielu kuratorów wielu dyrektorów jest przekonanych, że nowoczesność równa się technologie tymczasem ci młodzi ludzie mówię tutaj młodych, zwłaszcza już po pokoleniu milenialsów, czyli to pokolenie x Grek tak już zetrze wyróżnia to nie są pokolenia, które dzień są zainteresowane technologiami ci starsi ludzie o skórę są zainteresowani bardziej tak wie pan, dlaczego to jest prosta prosta prosta sytuacja ja się jeszcze nie nie wychowałam komputerami i natomiast już większość osób, które urodziły się w połowie lat dziewięćdziesiątych z komputerem z komputerami się wychowała tak miała od początku telefony miała tablet, a opady wszystko co można mieć tak to dla nich nie jest fascynujące dla nich to nie jest ciekawe, bo mają lepsze w domu tymczasem ludzie, którzy są koło czterdziestki pięćdziesiątki i wyżej na granicę fascynujące badanie też nowe, bo oni musieli tego uczyć i przepraszam nie chcę być bez oskarżona o ojczyznę w żadnym wypadku, ale wydaje mi się, że tutaj tutaj wreszcie zwiedzania w być może pokaże w PiS PSL i otwierają drzwi, a efekt dają prawo to nie jest to nie jest zły pomysł byłam na spotkaniu z dyrektorem muzeum przyszłości w Norymberdze nowa nazwa tak to możemy się jest kończą już przygotowywać w każdym razie na nagraniu nie skończą, żeby nas była aktualna, ale np. mają mają będą tam pokazywać chociażby samochód sterowany przez drony i będzie tam taka taka sala, w której będą uczyli jak zachowywać się etycznie w internecie będzie ściana, na której właśnie będą się wyświetlały wszystkie treści, które akurat przechodzą przez nas przez nas nasz smartfon czy dronem steruje samochodem aktor stronami no w albo albo do NATO NATO pytanie nie odpowiedział pan dyrektora nikt tego pytania nie zadał no to pytanie o swojej przyszłości tak być może w oby, ale zdecydował, że w końcu tak panie podoba się pani to co mi się na pewno spodobało w tym muzeum to, że dyrektor powiedział, że od razu bardzo jasno określono grupę docelową, czyli między 1117 między 1217 i zgadują tę wystawę z tymi dzieciakami tak z tymi młodymi ludźmi są są grupą tak to co poza konsultować no bo właśnie na tym polega błąd, że jak przychodzi 45 latek Jon myślę, że wie najlepiej przychodzi 50 latek ja myślę, że wie najlepiej, czego chce piętnastolatek no błagam ja nie wiem czy żal, ale teraz za lata czym, ale muzea mają być teraz instytucjami, które są spełnieniem oczekiwań piętnastolatków albo czterdziestolatków powinny moim zdaniem ją wnieść także na dialogu to nie kościół nie no tak oczywiście nie wysokością, ale los związało się czy nie nie jest nic oczywiście jest koncepcja muzeum świątyni muzeum jako rytuału i t d. koncepcji możemy bardzo dużo na rzecz są bardzo ciekawe są powiązane z tym tradycyjnym modelem muzealnictwa, niemniej jednak, choć do muzeum, które wynegocjowało ze mną to co chce zobaczyć też, że chce wywalczyć coś nie przechodzić no ale właśnie o to chodzi, że jak muzeum wie co pan zobaczyć co jest panu w stanie przedstawić tak już nie pójdzie to nie znamy ciekawe, dlaczego dwoje chcę być zaskoczony chce być oczarowany Alek muzeum ze mną wynegocjuje co by mnie ewentualnie zainteresowało to my to przestaje interesować takie trochę dalej będą żyli Gierowskiego muzeum nie pokaże tego co dokładnie tego co co pan chce, ale Rosji powiedzmy jest są przeprowadzone badania oczekiwań potrzeb zwiedzających to z taką potrzebą jest też potrzeba zaskoczenia tak serio będzie pytać zwiedzających nie ma potrzeby przejście z ekspertami przyznaje, że po to mamy do procesu studio muzealne skoro właściwie to powinny być studia z komunikacji zapytajmy zwiedzających co by się zobaczyć muzeum nie, ale w, zwiedzając nie znają się w ramach w jej ramach studiów muzealnych prowadzone są też studia z komunikacji ze studia socjologiczne bardzo dużo badań socjologicznych i na tej podstawie powinno się układać wystawę wypowiedzi na podstawie tego, że przyjdzie człowiek, który po prostu jego funkcją jest bycie dyrektorem tak jak mamy sytuację w muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie np. właśnie konsultował ludzie są do niczego co najmniej do niczego tak da Vinci, który jeździ po dworcach kolejowych i po lotniskach we włoszech, a u nas jest muzeum narodowe, ale moim zdaniem mamy faktycznie rytuał suma może to skończyć zjadające, więc to jest to jest argument na to, żeby jednakowoż nie do końca w ogóle nie słuchać no, jeżeli ktoś jest ekspertem to trochę tak jak pani nie wie poszła do swego wykładowcy mówi, a profesorze, o czym pisać to właściwa to niech pani, o czym napisać to przyjmie, bo w ten sposób zgodnie z panią nie wszystko powinno polegać na na tym dialogu na tej wymianie prawdy bowiem czasami dialog jest w ogóle nie nie złym rozwiązaniem wydaje mi się, że to w jaki sposób na sprowadza w ogóle kółku pojęciu ku problematyce polityczności, ale do tak dobrze wyobrażeniem dyrektor Filharmonii narodowej konsultuje się z warszawiakami albo z mieszkańcami wiem Krakowa, czego chcieli słuchać mówią fajnie np. żeby życie tak trochę zaaranżowali Dody orkiestrową no i co teraz no i co teraz SN dyrektor ma swoją radę dla doradców nadal ekspert, ale co teraz no ale chce pani zaspokoić większość, bo wtedy się sale zapełniły albo chce pani prezentować pewną pewien poziom, ale dlatego mówi o grupie celowej na, ale to co np. disco polowe środy muzeum Chopina w piątki może kojarzy pan taką wystawę, która odbyła się kilka lat temu muzeum Narodowym, które miała tytuł muzeum wolno wszystko tak tak do tej wystawy były zaangażowane dzieci niestety najbardziej dumny z tego były rodzice byli rodzice dzieci no to zupełnej, a właściwie pani, bo to, bo ta wystawa ona, gdyby nabyła szeroko komentowana w zachodnich zagranicznych mediach, bo aż z ciekawostkami rekin z 2 głowami im wystawy w Warszawie jest podobny poziom wytrenowania pytanie brzmi a co by dzieci, skąd dzieci były czy kim byli morderstwo w Grecji właśnie do kosztów no właśnie, a więc mówimy o elitach, które bawią się opowiadać historię co elity, które bawią się same ze sobą zapas za publiczne pieniądze, mówiąc że tworzą coś wartościowego ważnego nie to była elitarna zabawa dla elit zrobiona przez elity tak to były zaproszone dzieci z rodzin wykluczonych czy coś takiego to były prostu elity, które same sobie się ze sobą świetnie bawią tam była z tego pamiętam 1 grupa o 1 grupa dzieci z ruchem nie były to trzeba tylko urzeka miast tek nie na oczywiste to w bardzo dziękuję musimy ponosić tego wątku jest bardzo ciekawy, a czas już ucieka tak jak elity powoli dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa mają goście informację dziękuję o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA