REKLAMA

Czy polityka migracyjna jest możliwa?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-08-07 20:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
54:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu Jarema Piekutowski nowa Konfederacja dobry wieczór dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu autor raportu Polska europejskim kryzysie migracyjnym o tym, raporcie będzie dziś mówili oraz prof. Witold Klaus Instytut nauk prawnych Stowarzyszenie interwencji prawnej dobry wieczór dobry wieczór postawie na to pytanie, który tezę, która szukałem przyznam szczerze Rozwiń » przez pół dnia chyba na razie stosunkowo kontrowersyjną warto tego, żeby mieści się na początku naszej rozmowy, zanim przejdziemy do raportu ciekawe czy zgodne, w którym mamy wpływ jako czy państwo ma wpły w na migrację skoro pamiętamy, że kolejne rządy w Polsce mówiły o tym, że uda im się ściągnąć z powrotem migrantów głównie tych, którzy wyjechali do Wielkiej Brytanii to mówiono o tym, że to się rząd politycy jeździli na wyspy brytyjskie mówili, że kraj zmienia także zapraszamy z powrotem do Polski Otóż ta migracja generalnie nie wróciła, ale te same rządy 1 za drugim ani razu przez 30 lat nie zająknęła się o planie sprowadzenia do Polski ponad 1 000 000 Ukraińców, a to akurat właśnie wydarzyło, więc ktoś, kto myślę, że słuchaczy, którzy są teraz najwyższe są tak zaraz zaraz czy w ogóle rządy mają wpły w na procesy migracyjne skoro te 2 olbrzymie rzeczy nomina setkach tysięcy ludzi migrujących one były kompletnie oderwane od tego co deklarowały rząd chciał pan zapytać czy nowi są przekonani, że rządy rzeczywiście mają wpły w na migrację czy to jest trochę także migracje są procesami nie chcę być takimi jak pogoda, choć globalne ocieplenie, na które mamy znikomy wpływ można, by pan Jarema Piekutowski nie zgadzałem, o którą tezę panu redaktorowi chodzi natomiast odpowiedź na to pytanie jest taka moje osobiste zdanie jest takie, że wpły w ten jest stosunkowo niewielki i może być jeszcze mniejszy w przyszłości ze względu chociażby na nadchodzącą być może prawdopodobnie w przyszłości fale migracji klimatycznych to znaczy jest tyle czynników, które na to wpływają na niektóre z tych czynników są przemożny chociażby kwestia zaludnienia w poszczególnych krajach możliwość utrzymania się tych ludzi w krajach i właśnie takie kwestie, które są niezależne od człowieka jak kwestie klimatyczne, które są małym czy są zależne człowieka tutaj chcę zgłosić jakiś poglądów będzie -li straż 1 właśnie oto słowo mi chodziło natomiast prawda jest taka, że presja migracyjna będzie i nasze będzie powiększać natomiast trochę sam sobie pokrętne racje, gdyż no mieliśmy mimo wszystko do czynienia z pewnymi zmianami, jeżeli chodzi o wielki kryzys migracyjny czy uchodźczy zaczynający się w roku 2015, który spowodował ze względu na niestabilną sytuację na bliskim Wschodzie i jednocześnie konflikt na Wschodzie Ukrainy spowodował ogromną presję migracyjną to, jeżeli chodzi o tym, migrację w kierunku południowego i południowo wschodniego to ona została jednak znacząco ograniczona w pewnym momencie przez korektę polityki migracyjnej Unii Europejskiej w roku 2016 i przede wszystkim od no stopniowe odchodzenie od tzw. polityki otwartych drzwi, którą promowała kanclerz Angela Merkel i przez porozumienie Unii Europejskiej z Turcją, które pozwoliło część tych osób zatrzymać także jakiś wpły w jest moim zdaniem są niewielkie profesor i teraz ja też dodać, że zespół jest pewien natomiast, bo jest on służby sektorowy jest możliwe, a na pewno nie ma wpływu tandety przy masowym etyki Matycz emigrację uchodźca, bo są zależne od innych od innych czynników natomiast na pewno mamy wpływ na teren w politykę integracyjną czy to jak będzie nowa i migrantów będzie integrować to element polityki migracyjnej, ale pełen wpływ jak rząd rząd PN wpły w na to, a jak będzie wyglądało przyjmowanie migrantów jeśli chodzi o procedury przyjmowania, które mogą spowodować, że pewnie pewne osoby wybiorą ten ani inny kraj jako jako kraj do ETS imigracji, a czy wybiorą nie wiem, a Polska Niemcy przedłożył brat Czechy, a ich, więc ma pewne pewne elementy które, które możemy stosować natomiast one są jak taki sposób wybiórcze, czyli jak rozumiem sytuacji jest wielce skomplikowana to jest problem kompleksowy i mamy wpły w na pewne jakieś czynniki chciałem zapytać, żeby to sprawy wyjaśnia w samym początku czy z perspektywy 30 lat funkcjonowania kraju po osiemdziesiątym dziewiątym roku czy można mówić że, chociaż przez parę lat działało coś co byśmy mogli określić mianem w miarę konsekwentna polityka migracyjna nie nie, jeżeli chodzi o Polskę to nie działało to nie działa co prawda teraz podobno pojawił się jakiś tam nowy projekt dokumentu dotyczącego polityki migracyjne natomiast na razie cały czas w fazie projektów Anders w konsekwencji co pan mówi jest to, że jeśli teraz widzę na ulicy i zobaczy kogoś z Bangladeszu, kto jedzie rowerem później spotka dwójka Ukraińców, a na przystanki autobusowe, by dociekać jakoś Białorusinką na przystanek tak w Warszawie jest czy to oznacza, że to co nie spotka tak to jest efekt, czego chaosu to jak jak chyba rząd musiał mieć jakiś rząd musiał mieć wpły w NATO na wasze codzienne kontakty z obcokrajowcami Enie gaszenie pożarów tak znaczy czym innym są kontakty z obcokrajowcami czy jest oczywiście trochę przepisów to nie jest także my nie mamy przepisów tylko my nie mamy sprecyzowanych jednoznacznie celów działań i kierunków rezultatów oczekiwanych polityki migracyjnej cały czas to wszystko jest w sferze bardzo mocno nie do określonej i ja widzę bardzo dużo emocji w tej polityce imigracyjnej to znaczy takie chodzenie od ściany do ściany najpierw deklarację ileś tam lat temu pani premier Kopacz, że przyjmiemy wszystkich kogo tylko trzeba jak nalewać tylko tak mówiła prezes mógłby pani w ogóle rząd Platformy baterii przez rząd w ogóle nie były proinnowacyjne też nie nie twórzmy takiego poczucia, że też otwierało drzwi dla migrantów, bo tego nie robiło, a rozróżnił wprowadził są jedno podstawowe rozróżnienie to jest kwestia uchodźców, którzy są tylko 1 z grup imigrantów prawda, więc to często w ogóle widzę, że politycy dziennikarze w ogóle mylą te 2 pojęcia zamiennie używają pojęć i migrantów uchodźca podczas gdy uchodźcy to jest 1 specyficzna grupa chodzi to trzeba mówić w przypadku pani Kopacz to mam pani premier Kopacz podobno myśli po prostu kwestia zgody na kwoty na relokację, ale mówiliśmy o 8000 osób nie więcej, a które przepisy przypadły nam również rozdzielnika w tym te nie były to też nie była bardzo bardzo, jakie kwoty te nie będą w ogóle nie była niewielki element polityki migracyjnej po prostu był efekt reagowania na to co się zdarzyło Unii Europejskiej na tzw. kryzys uchodźczy 2 piętnastym roku, a przystąpienie polskiego rządu do Solidarności międzynarodowej w tym w tym zakresie w tym zakresie, próbując spojrzeć na to z boku, ale czy mówiąc co któryś z ekip rządowych ktoś napisał jednak polityk jest pewien, że muszę mieć politykę migracyjną jako dokument strategiczny, czyli tam były jakieś założenia on wyznacza, jakie kierunki, a teraz po prostu nie mamy nawet tego dokumentu strategicznego tak mi, bo dokument wydajemy na Polski stan obecnie oczekiwane działania w 2012, a szesnastym rokiem, ale ten dokument Study nad dokumentem przełomowym w tym co kierunki to dokument aktywna, by problemem polskiego po polskich rządów kolejnych było to, że myśmy reagowali z opóźnieniem na to co się działo i próbowali zarządzi sytuacją, która miała miejsce tam nie było planów jak planować wyprzedzeniem politykę migracyjną tak czy jak przygotować do pewnych napływać można było przewidzieć ile nie jest w stanie przewidzieć napływu uchodźców, a tutaj też chce być przygotowanym, że oni polskich przypłyną, a mogą mogą napłynąć w tym poświęcić cały system, ale sprawny i ten w zasadzie mamy mieliśmy przez bardzo wiele wiele lat o tyle jeśli chodzi o migracje ekonomiczne to pewne rzeczy można przewieźć można było przewidzieć, że migracja kraj z Ukrainy będzie wzrastała pewnie nie w takim tempie tak krótkim czasie, ale to, że związany będzie teraz więcej, a w Polsce bo nasza sytuacja demograficzna, bo miasto gospodarcza w Polsce na Ukrainie to do przewidzenia o tym, eksperci mówili o do od wielu lat, a tylko nie spowodowało żadnych działań rządu poprzednich natomiast rządów prawa powiedział też nie dlatego, że by to temat polityczny jest 1 rzecz 1 rzecz, którą jest przyjęcie tej procedury uproszczonej do przyjmowania migrantów z Białorusi Gruzji Mołdawii Rosji Ukrainy Armenii to jest to jest faktycznie jedno działań, które zostało przyjęte bardzo dobrze natomiast, ale też aktywnie to, że bez pasji, jaką dostał przyjęte w 2006 rok w końcówkach pochodzimy do strefy Schengen siódmy wracam rok pan będzie do strefy Schengen wprowadzi wizy dla Ukraińców, a protest rolników, że nie będą jedynie będzie miał, kto zrywać owoców, a stąd rząd ówczesny prawa sprawiedliwości i obrona, która rządziła wówczas w ministerstwie pracy polityki społecznej wprowadziła te ten nowy instrument, który potem Rozmus rozrósł i troskę też główną spod spod kontroli rządzących i przez 10 lat był regulowany, ale tak szczerze mówiąc to całym państwie polskim można powiedzieć to ją w obecnym rządzie i poprzednich że, że jest pan państwo aktywne państwo funkcjonujące w sposób aktywny i są to reakcje bardzo często nawet nie ma jakieś konkretne wydarzenia, ale na jakieś takie doniesienia medialne, które są bardzo rozdmuchane wielką chmurę przypomnijmy sobie chociażby dramatyczną walkę rządu Donalda Tuska z dopalaczami w ramach, której m. in. zabroniono w Polsce hodowli i sprzedaży roślinki kawa kawa uprawiany na nowej Zelandii, które jest w całym świecie dozwolona nie wywołuje poważnych skutków psychoaktywnych rząd PiS -u tutaj nagonka na greckiej promy ale, ale nikt w przypadku migracji rozumiem, że nie chodzi o poszczególne wydarzenia czy te, chociaż nie pan w raporcie, o którym już mówiłem Polska europejskim kryzysie migracyjnym chodzi o właśnie takie wydarzenia, ale one mają miejsce na Zachodzie Europy w myśl szybko o nich dowiadujemy z częścią takiego problemu wzrasta poczucie zagrożenia notabene wg badań z ubiegłego roku najbardziej obawia się zamachów terrorystycznych w Polsce rolnicy z wszystkich branż właśnie rolnicy ja, jakby cela wód cytuje akurat to, dlatego że czytając raport Polska europejskim krucyfiksy trafią na taki passus dług, który mówi to zagrożenie terroryzmem w Polsce generalnie istnieje, ale ono kształtuje nastroje społeczne z 2 właśnie wymiana myśli nawet nawet jak rozumiem rząd myśli sobie tak skoro społeczeństwo tym przerażone to spróbujemy zbudować taką wizję naszej polityki migracyjnej, która ludzi uspokoi tylko to znowu się dzieje w próżni to nie jest także rząd reaguje na na reakcje społeczne, bo wcześniej wywołał tak, by to co się zdarzyło w Polsce jak ten strach przed przed uchodźcami przed muzułmanami przed imigrantami terrorystami to wszystko w myśleniu 1 Polaka jest 1, a jest co to tożsame pojęcia został zbudowany w 2015 szesnastym roku przez polityków media, a która wyciągnęła ten temat cała kampania, a w wyborcza nas do tego roku dotyczyła tzw. kosmetycznego obawy przed przed napływem uchodźców, a do zakładów mechanicznych mamy obecnie tylko teraz tą grupą, która jest, która od razu na jakich nawet nie osobę bez tego ta tajemnica ideologię nie sprecyzowała prawda bezładnie zdefiniował co tak naprawdę tak wykłady podobnie było piętnastym roku, kiedy mówi mówiono o zagrożeniu migracjami napły w jakiś inspirowanych osób i terrorystów również niesprecyzowanych Nieporęcie na nas na radnych tak, tak więc w tym teraz rząd podgrzewając nastroje reagują trochę nas wracam wywołał, a Całka zaostrza zawsze swoich język którym, która operuje powodu przed często zejdźmy na poziom takiego konkretu zarządzania takie zwykłego menedżerskiego zarządzania tak kompleks kompleks one w kwestiach migracji to mamy oto do czynienia z próbą stworzenia dokumentu, który będzie wyznaczał kierunki takiej polityki migracyjnej zresztą już założenia tego dokumentu wypłynęły media o tym, wydająca dokument naprawdę no tak cały dokument no i teraz dyskusja nad tym dokumentem w zasadzie sprowadza się tylko do 2 kwestii pierwsza, dlaczego tak wiele poświęcono w tym dokumencie właśnie tych kwestii związanych z zagrożeniem radykalizację środowisk nie islandzkich muzułmańskich, a druga kwestia niektórzy spoglądają też myślą no dobrze jestem pracodawcą jak to ma wpłynąć na to czy będą łatwiej większą ilość zatrudnia ludzi, czyli połączenie 2 kwestii, ale być może dobrze być może Bogu świeczkę diabłu ogarek też może powiedzieć myśmy tę kwestię firma w naszym raporcie nowej Konfederacji Wej ujęli myślę w sposób dużo bardziej kompleksowy, bo tak nie możemy powiedzieć, że w ogóle nie ma problemów z imigracją z krajów Afryki północnej Cetera, bo problemy są być może akurat nie jest największym z nich tylko najbardziej medialnym jest zagrożenie terrorystyczne to jest 1 z problemów problemem jest przede wszystkim to, że mimo naprawdę usilnych starań wielu krajów co my pokazujemy w raporcie na przykładzie Szwecji Holandii chociażby bardzo trudno jest część tych osób zintegrować no faktycznie jest taka kwestia, że część tych osób liczy na różnego rodzaju transfery socjalne ze strony państwa i tym problemu oczywiście trzeba się przyjrzeć natomiast nie w sposób paniczny nie w sposób emocjonalny tak jak politycy to nie tylko w Polsce, ale także piszemy w raporcie w kwestii w Niemczech Austrii to robią to dotyczy chodzi o to do aktywności że, o ile do tej pory polityka rządu była właśnie reaktywna to ten nowy dokument potem wycena po polskiej Niedzielana największy problem, z którym najwyższe wyzwanie, którym teraz się borykamy w Polsce migracyjnej naszym kraju, czyli na ogromne opóźnienia w wydawaniu decyzji legalizacyjnych o tym, dzisiaj mówił dzisiejsze raporty Najwyższej Izby Kontroli, a mam postu kompletnie wydolne przepisy kompletnie zielony struktury systemu i na ten temat w zasadzie nowy dokument nie dziękuje na ten temat niewiele państwo piszą u siebie w raporcie podczas gdy to jest jakiś jakaś kompletna katastrofa, która ma się przełożyć na to, że ludzie będą pracować legalnie że, a do jakiegoś jakiś problem z załamaniem trudno oczekiwać że, a bez daty spokojnie i pracownicy będą czekali po 8 miesięcy taki jest teraz średnio średni czas oczekiwania na kartę pobytu, a zwolnienia na pracę zgodnie z raportem NIK też była 80 NIK pisze, że dziś podjęcie decyzji zajmuje urzędnikom średnio 206 dni, a jeszcze 5 lat temu było to zaledwie 64 dni były to 34 dni co oznacza ni mniej ni więcej tylko, że mamy znacząco więcej osób, które składają tak wnioski to po pierwsze a po z drugiej strony są państwa mamy mniej więcej tyle samo urzędników, którzy muszą sobie z tym poradzić nie Moniki mówi z urzędników przybyło troszeczkę tylko to nie jest problem tylko dublowanie urzędników ten problem systemowy pokazujący te przepisy, które mamy są niewydolne nie nie możemy do dań z konieczności rozbudować armię urzędników, bo to nieco docent problem musi przemyśleć system, ale czy do tego jest polityka migracyjna czy to powinno być ujęte w raporcie Polska europejskim kryzysie migracyjnym to nie jest kwestia przepraszam może to analizuje ten problem takiej dyskusji jak w przypadku ostatniego programu dopłat dla tych, którzy chcą sobie założyć tam nie wiem panele fotowoltaiczne panie redaktorzy i niestety właśnie chciałem powiedzieć to znaczy spójrzmy tzw. piątkę Kaczyńskiego mamy do czynienia z różnymi obietnicami jedyna obietnica, która po prostu kompletnie leży wicie, które kompletnie albo prawie kompletnie nie jest realizowana jest ta, która wymaga sprawnego państwa czy związana z transportem publicznym niestety to co mówi tutaj pan profesor przed chwilą ja się z tym absolutnie zgadzam, ale to jest kwestia w ogóle to nie jest kwestia polityki migracyjnej kwestie usprawnienia instytucji państwa to jest kwestia ślimaczącej się urzędów pracy urzędów wojewódzkich to jest kwestia kulawego prawa to są faktycznie szczegóły techniczne import robi się zgadzam, że one są bardzo ważne natomiast to jest kwestia tego, żeby przemyśleć w jaki sposób państwo w ogóle funkcjonuje natomiast w momencie, kiedy mamy rząd, który pod, który stawia na to, żeby państwo zostało w takim stanie w jakim miejscu będzie oznaczało, że nasze będzie pogarszać wzmacniać będzie transfery socjalne idące do ludzi to nigdy nie zbudujemy ani sprawnego państwa, czyli ani instytucji, które będą tych pozwoleń udziały w odpowiednim czasie niż trzymał ludzi w nieskończoność ani w nie wpłyniemy rozmawiał pan transfery chciałbym już do finansowania, czyli obcokrajowcy mogą dostać transfery, gdyż przez ludzi przyjęto z Ukrainy powiedzą sobie państwo polskie nie daje mi kursów podsta w polskiego państwo polskie nie interesuje mnie w ogóle, ale przypominają mi 500 plus czy to nie może się okazać na długą na długą metę czynnikiem i trochę integrującym obcokrajowców wątpię tak naprawdę niestety bo jakby to nie to nie jest integracji tylko tego zysku które, które można modlić można, jaką jeśli osoba z Ukrainy przyjeżdża mówi do osobników jak sala 500 prosto skupiona jest kurs podstawy języka polskiej z boku, żeby cokolwiek innego nie ma na to sobie to ta osoba kupi sobie nawet na te pieniądze tym się zwróci tylko do tego do do tych jak pan potem bili szczegółów Amerykanie są szczegóły działań urzędy te kwestie przemyślenia w ogóle taki sposób powiedziała cały system, ale nie na poziomie technika, czyli to jak złożyć wniosek będzie wypełnione jest tylko pan, że nie wystarczy zatrudnienie oraz zdecydowanie nie gotowanie to niestety ostatnio wyników albo zmian system informatyczny to kwestia przenoszenia systemu jak chcemy widzieć migrantów w Polsce jak chcemy dla jak widać systemy, które nie systemy filozofie, która będzie sprzyjała zatrudnieniu w legalne zatrudnienie w nowym dokumencie widzimy jednoznacznie przyjeżdżać pracować i wyjeżdżać, a raczej do pracy i wyjeżdża, ale takie wahadłowe do tego to znowu nie rozwiązuje obecnie dużo do wcześniejszych emeryturach i głową z Ukrainy natomiast, gdyż problemy problemy są nie zapadło też notowana na główny problem tego tego dokumentu Czyżewska demografia co panowie powiedzieli, że jednak ta polityka reaktywna tak to jest obecność opisuje po prostu rzeczywistość o mnie nie nie pokazuje nam taktów ale, ale w na chwilę poba w się taką taki eksperyment myślowy akademicki jeśli tak zastanawiam się nad tym jak różne państwa na świecie od Kanady Australii poprzez Szwecję nie wiem Jordanii mają mają konstruowane te polityki migracyjne tak to, który z tych systemów polityk migracyjnych byłby odpowiedni do takiego kraju jak Polska jak panowie jak na spokojnie się z dystansu popatrzą na no na tę różne sposoby myślenia o migracji z próby zarządzania migracją to Polska potrzebuje jakiegoś systemu mądrego, a nie jestem ja jestem od piwnicy, żebyśmy kopiowania popatrzmy na to co zrobiła tak państwo tamta jedno drugie państwo teraz wybierzmy pojedyncze rozwiązania szczególnie w porze reprezentować to jest system, który cały czas testujemy tak wybieramy, a bez w praktyce tak dobre dobre dobre praktyki z różnych państ w próbujemy wprowadzić mimo tego żony inny system prawny interes społeczny inna inny sposób myślenia nic z tego nie wynika tak powinniśmy opierać się na doświadczeniach innych państwach zbudować swój system, który będzie szczyt dla nas na naszą miarę Małyszko ktoś, kto słucha może zapytać co ma być celem co by celem być może celem powinno być właśnie to, żeby zapraszać tylko do pracy na krótkie określone okresy ludzi być może to nawet to jest dobre pytanie, bo to mogliśmy porozmawiać o tym, aby nabyć tele polityki migracyjnej, a czy chcemy ludzi na długo na krótko, jakie są jak to się wpisuje całą strukturę państwa w rozwój państwa gospodarczy demograficzny społeczny polityczny każdy inny, ale takie debaty my nie mamy jak mamy ten dokument, którym mówiliśmy wycieku przypadkiem ze strony będzie ze strony być przypadkiem prostu w rządu państwo chcieli do nich dostępny na stronie naszej interwencji prawie myśmy opublikowali, żeby a, żeby się ludzie mogli zapoznać natomiast cały czas nie ma debaty nie ma rozmowy takiej merytorycznej to gdzie po co nam migranci w Polsce taką czy migranci, ale też jako chciałem krytykować emigrantów Polacy wyjechali, a z naszym kraju tej dyskusji brakuje nasz nasze państwo nie potrafi cały czas przystosować jak widzę do nowej sytuacji, która jest suk kompletna zmiana rynku pracy myśmy tak naprawdę przez bardzo wiele lat zwalczali bezrobocie na wszelkie sposoby, jeżeli teraz mamy około 5 , 2 % bez stopa stopa bezrobocia w Polsce to ja się dziwię, bo pracował w wojewódzkim urzędzie pracy w Szczecinie to była moja pierwsza praca po studiach pamiętam jak się wtedy mówiło o bezrobociu strukturalnym na terenach wiejskich, które miało wynosić kilkanaście procent właściwie było praktycznie prawie nie do zmiany nagle okazuje się to bezrobocie także tam znacząco spada i nikt nie wie co z tym zrobić dziś pośpiesznie wprowadzone zmiany w ustawie o rynku pracy i tak samo, więc myślę, że przez wiele lat nie myślano o tym, że może będą niezbędni imigranci w pewnym momencie do tego, żeby te luki na rynku pracy, które się pojawią wypełnić w tym momencie tak jest, bo w ciągu najbliższych lat będzie nam brakowało kilku milionów osób na rynku pracy i co roku 300400  000 osób znika z rynku pracy znaczy więcej jest tych, którzy schodzą z tego rynku pracy wyjeżdżają niż tych, którzy na ten rynek pracy wchodzą, więc jeżeli pyta pan redaktor, jakie powinny być główne cele polityki migracyjnej to przede wszystkim celem polityki polityki imigracyjnej powinno być zaproszenie do polskiego narodu politycznego nie mieszać należytego narodem etnicznym lub o narodzie politycznym, czyli o wspólnocie losu wspólnocie państwo wspólnocie obywatelstwa zaproszenie do polskiego narodu politycznego osób, które mogą przede wszystkim, o ile to jest możliwe osób, które mogą się przyczynić do dobrostanu tego narodu politycznego i nacjonaliści skrajnie podpowiedzą, że przede wszystkim trzeba tu się kierować kryterium etnicznym kryterium krwi pochodzenia i t d . nie ma takich nacjonalisty teraz tylko kulturowy no wie pan co tak to mogą być studia radiowe na Twitterze są kultur ma na to, że różne rzeczy poczyta i to się także polityków i działaczy to część tego co pan powiedział dla niektórych słuchaczy może być jedno wielkim znakiem zapytania, bo czy co jest tak naprawdę celem trzeciemu tak szybko idziemy do do takiej polityki migracyjnej skoro pan zaczął od rynku pracy ja wiem, że to wie czy nie wystarczy ściągnąć kolarki zza naszej wolności na tym dyskusjami, bo jak mówią migracja praca rynek pracy pracodawcy ostatnio tak jakby to po prostu był marsz mówił kapitał praca to korzysta się nad inną kwestią jeśli w dokumencie rządowym jak dobrze pamiętam dotyczące migracji było był olbrzymi passus o aktywizacji osób w Polsce po pięćdziesiątym roku życia co oznacza, że ta to w dokumencie o migrację tak tak tak to działa to co oznacza, że to jest zupełnie nie czas to sprawa śladowo, ale czy inaczej może trzeba było stworzyć spójną jednolitą politykę, która będzie obejmowała politykę demograficzną rynku pracy imigracyjną natomiast takiego pomysłu u nikogo jeszcze nie widziałem jak duża w tym jak najbardziej natomiast mamy politykę migracyjną, w której nagle niczym Piła do credo wskakuje fragment o aktywizacji osób 50 roku życia tak w życiu tego Marksa jeszcze w tym aparatury mówi, bo zdaniem nie jest bardzo bardzo ważny jeśli mówimy o polityce migracyjnej od dyskusjach mówimy o niej przez wiele lat głównie kontakt z rynku pracy i wielu państwowych na rynku pracy często siły roboczej również tzw. tak takiego sformułowania używa ten rządowy dokument w swojej swoje treści natomiast to jest wielki problem, który w, którym mamy z migracją także patrzymy na tydzień pracy wyłącznie patrzymy na nią z perspektywy krótkoterminowej, czyli potrzebujemy teraz kogoś, kto będzie pracował, a potem wiadomo co z nim zrobimy może sobie wyjedzie, a nawet nadzieje nie wyjeżdża najciężej, by przyjechały ręce do pracy przyjechali ludzie Irak, ale groźba, że został mówią z drugiej strony na dokumenty jeśli politycy ci poprzedni dokładnie mają ten sam zatem myślenie schemat myślenia ja powiedziałem o dobrostan narodu politycznego to jest dużo więcej niż tylko rynek pracy to jest ogólnie naród polityczny ogółem ludzi kształt kształtujących państwo czyli, kształtując kształtujących też kulturę nie tylko kwestie, które się wiążą z kapitałem dlatego to jest oczywiście coś dużo więcej niż tylko rynek pracy no natomiast bardzo trudno jest zbudować naród polityczny w przypadku, kiedy nie jesteśmy w stanie skutecznie zintegrować osób, które są w danym miejscu tworzą one własne uprawy to jest pewien problem to on z kolei niezauważony rolnictwa w Polsce na razie nie ja myślę, że w Polsce, po którym mamy obecnie to nie jest kwestia to mogę im nie obawiamy się politycznym tylko mały test auta marki etnicznym tak, by i język znają mnie od debata publiczna, która się, że się toczy jest debatą bardzo publiczną często tak by, a politycy tak się tam również wypowiadają to nie jest nawet na poziomie języka Polska nie jest otwarta na to, żeby przyjmować osoby, które będą miały inne innych podatków Polska nie jest otwarta, bo to jest bardzo ogólna teza jest taki wielki kwantyfikator, że tak szeroko rozstawione ma przemożną dużo gada na ten temat rząd to jest tak naprawdę patrzeć na dane to nie zmieniło się aż tak wiele w ostatnich latach, jeżeli chodzi o przyjmowanie np. uchodźców o rozpatrywał zmieniła się bardzo wiele zamknęliśmy granicy dla uchodźców, a oddano on oddany filmowania omawialiśmy za poprzedni rząd miał nie proszę mi ryby, a ja jestem dość sceptyczny jeśli chodzi o rządy Platformy i politykę migracyjną uchodźców natomiast to co się zdarzyło teraz pan pod pozycją piętnastym roku jeśli chodzi o Terespol o zamknięcie granicy odmowę przyjmowania wniosków na granicy to oczywiście zdarzało chwilami aż w poprzednich latach, ale to były krótkie momenty po krótkiej szybkiej interwencji od lat społecznych one one stawały obecnie 2 lata tego roku mamy po prostu banda granicy za zakaz wjazdu taka jazda na podległych my, żebyśmy skrótowo pewnych kwestii nie pominęli to, o czym pan profesor mówi to nie jest kwestia zmiany polityki rządu tylko jakieś niewypowiedzianej atmosfery, która powoduje, że na granicy strażnik zachowuje się tak jak inny sposób, że nie ma wyraźnej ani uchwalaniu ustawy, która mówi ograniczamy przyjmowanie uchodźców, ale bowiem ma argument, bo nie może być oczywiście nie może być natomiast sprzeczności jest oczywista tak, a natomiast to, że to, o co się dzieje od lata na to rząd akceptuje popiera, jakby to nie dzieje bez silnego poparcia politycznego minister spraw wewnętrznych, które odpowiada Straż Graniczną, która przyjmuje wnioski, by te zupełnie jasne jasne przełożenie to nie jest także tam, a wtedy gra zagraniczni robią jako samowolka, a nikt nie kontroluje przez te lata nie dał zauważył tam się dzieje to przy pełnym poparciu i wsparciu minister wewnętrzny, a myśmy wyszli od migracji zarobkowej z prostego względu z tego, że w mamy silne głosy z różnych środowisk w Polsce, że natychmiast potrzebujemy określenia podstawowych kierunków naszej polityki migracyjnej oczywiście możemy mówić o pracodawcach, którzy mają jasno zdefiniowane pod nóż do świetnie, że panowie powiedzieli o tym w jaki sposób kształtowały się praktyki migracyjne, że to był tak naprawdę świetny skuteczny lobbing owocowo-warzywny takich słów z czasów rządów PiS samoobrony, a ale, toteż pokazuje pewną rzeczywistość za silne grupy producentów, które mają przełożenie na politykę, ale są w stanie kształtować to będzie raczej taktyka migracyjne ani strategia w takim zaś długofalowym jeśli rozumiem pan Jarema Piekutowski mówi o tym, że wzbogacenie narodu politycznego narodu etnicznego powinna być takim celem to ja widzę szeroko to znaczy ja widzę w ten sposób, że oto państwo mówi z różnych względów w różnych miejscach nasze procesy będziemy potrzebowali obcokrajowców tak będziemy potrzebowali i o i teraz co i gdy ktoś musi siedzieć i oto jak będziemy robili czy czy ktoś będzie tym zajmował, bo co do reformy, bo trzeba w obecnym rządzie tak by, a jak tak jak przepraszam rozmawiamy o tym, a Ukraińcy przypływają już raz więcej osób z Ukrainy dla nowo można powiedzieć bardzo dużym przy ostatnich 5 lat ten ten los jest naprawdę bardzo wysoki, a rząd w ogóle nie mówi, kiedy minister próbował o tym, powiedzieć, a i prawo powiedzieć, że w Polsce potrzebni odpowiedział, że Polsce potrzebni są migranci stosownego zdymisjonowano czy to nie było, dlatego że jednocześnie wyraźnie powiedział o problemach, jakie mamy próbą ściągnięcia do kraju repatriantów może, że może, ale z drugiej strony nikt potem zadań minister innych już nie nie odważył powiedz okładek emigracji, gdzie to jest temat, który się nie pojawia wypowiedziach polityków poza poza takimi ogólnymi sformułowaniami chodzącymi z terroryzmem muzułmanami tego typu rzeczami, by nikt nie mówi z rządu o realnych problemach, które które, które są, które mają Ukraińców do Polski przyjeżdżają, a z zatrudnieniem z wykorzystaniem pracowniczym ich ochroną praw pracowniczych, ale też pracodawcy, którzy mają problemy z zatrudnieniem, bo zbiórkę produktów w ogóle tematu się nie pojawia na poziomie rządowym w żadnym ministra to jest zaskakujące o, tyle że muszę pana zapytać jak doszło do takiej sytuacji nasze społeczeństwo to do siebie, że jest bardzo łatwo poruszyć nie dziwię się zresztą jesteśmy ludźmi poruszyć nas przypadki nieszczęścia poszczególnych ludzi, kiedy pracownik z Ukrainy został wywieziony do lasu czy kobieta, która Ukraińca, który został wystawiony na przystanku w stanie ciężkim stanie chora to są rzeczy, które ludzi bardzo poruszają te pierwsze potrzeby pytanie co rząd na to jak to się dzieje, że nie wychodzi, po czym w takim jakiś minister czy premie czy ktokolwiek nie mówi właśnie społeczeństwu szykujemy ustawy rozważamy to zazwyczaj tak się dzieje, a tu się tak dzieje jak to działa jak też, że panowie wytłumaczył no każdy minister właściwie działa niestety tak to jest przynajmniej w warunkach naszej młodej i rozregulowane cały czas trochę demokracji działa mam w pewnym sensie podwójną lojalność to znaczy z 1 strony lojalność wobec państwa nie ona będzie jak największa prawda, ale z drugiej strony też lojalność wobec partii też kwestia prawdopodobnie kalkulacji tego czy to się z punktu widzenia kolejnych wyborów opłacone działań o, a to nie jest także w skoro pan pan powiedzieć jak bardzo skomplikowaną kwestią jest migracja i Międzyresortową czasami nawet, że tego typu sytuacjach po prostu każdy ministrowi to nie pojawi to nie moja sprawa to nie jest tym zajmuje ale, ale wiadomo czy wynajmu jak wiadomo, kto odpowiada w Polsce za kwestie migracji portretami spraw wewnętrznych w kwestii integracji prawda wykorzystywany pracownicy z Ukrainy, więc teoretycznie minister pracy polityki sporo rodzin i polityki społecznej nad morze staje się to w takim razie rozwój wzmacniam państwo bez pracy, a dotujemy, a że przed działałby są instrumenty są co możliwe rozwiązania chce trzeba znaleźć trzeba uznać to jest ważne role społeczne, a że, który ktoś chce rozwiązać, a nie jest to jakiś wypadek przy pracy, które zasadzie z punktu widzenia państwa nikogo specjalnie nie nie obchodzi szczegółowe rekomendacje w raporcie Polska europejskim kryzysie migracyjnym, którego współautorem raportu jest nasz gość Jarema Piekutowski szczegółowe rekomendacje są w kwestiach kryteriów reguł przyjmowania migrantów takie podstawowym kryterium ma być polskim bliskość kulturowa czy słuchają nas teraz słuchacze z Bangladeszu bliskość kulturowa językowa czy słuchaczy z Wietnamu nas teraz słyszą i religijna, bo to również Babla, ale też Wietnam również imigrant Wars od państwa porządku prawnego państwa, z którego przybywają jako żywo, a jak rozumiem państwa raporcie państwo celowo pokazują pewien ideał świadomie rozmijają się rzeczywistością, ponieważ akurat jeśli chodzi o integrację obywateli Wietnamu w Polsce możemy powiedzieć, że jest na poziomie dobry, aczkolwiek bliskość kulturowa językowa religijna także migrantów z Wietnamu to jest nie bliskość tylko daleko wciąż chciałbym zapytać o ten passus tak naprawdę rzecz jest w tym, że zależy co wziąć za minimum kulturowe, które muszą powinni imigranci spełniać i może być bardzo wiele różnic kulturowych na zasadzie jeśli chodzi o obyczaje o kwestie codziennego funkcjonowania natomiast chodzi o to, że istnieje pewne minimum kulturowe które, żeby to się wszystko nie rozleciało faktycznie musi być przez imigrantów respektowane i tutaj mamy już, jakie np. bo mamy takie słowo wytrych to zobaczyć, a z kulturową cokolwiek będziemy sobą bracia Filipińczycy będziemy chcieli to mogą być to Ukraińcy albo dowodem dobrze jak dobrze ja wszystko po na wszystko odpowie wiemy dobrze, że bywają pewne kultury, które mają, w których są zwyczaje na absolutnie sprzeczne z naszym prawem i powiem n p . przy swoim przykłady, które mogą być bliskie także osobom powiedz o poglądach bardziej lewicowych, czyli np. kwestię zakazu edukacji kobiet w niektórych w niektórych kulturach niektórych krajów islamskich czy obrzezania dziewcząt n p . są pewne rzeczy, których nie chcę, żeby się też z 2 przez NFZ, żeby uporządkować 2 opcji przyjmujemy ludzi takich krajów mówimy w Polsce obowiązuje prawo sprzeczne z prawem w waszych krajach, które musicie respektować wersja AB nie przyjmujemy takich ludzi pan mówi, a które tu nie ma tu nie ma wersji nie przyjmujemy tylko chodzi o to należałoby ze szczególną ostrożnością podejść do osób, które tego minimum kulturowego nie spełniają w jaki sposób to zrobić jest kwestia dyskusji, a my teraz robimy w ogóle mianem, aczkolwiek poznała każdy rząd dokładnie te to sformułowanie znajdziemy na złość i w 1 Polsce migracyjne w drugiej dokładnie bardzo podobna jak teraz chyba taki właśnie w tym raporcie podoba to taki właśnie dobre, a nic nie mówiąc moim zdaniem no bo to sporo zależy od osoby bardzo wielu osób tych państw, które pan pan wspominał ucieka właśnie, dlatego że nie mają dostępu do edukacji uciekają przed obniżaniem kobiet i w sprzeciwiają się tym pewną tradycją, które wcale tak bardzo powszechnego na chwilę zaraz wydam mało należeliśmy, ale niesienie przyszłym nigdzie nie piszemy w raporcie czegoś takiego, że powinno się wybrać powiedzmy jakieś tam konkretne kraje i zabronić osobom z tych krajów drugim zdradził państwo piszą to nakazuje w sposób zasadniczy limitować imigracji z państ w bliskiego Wschodu Afryki północnej Afryki subsaharyjskiej w szczególności osób znających ich, ale limitowanie polega na czym innym nie polega na tym, żeby wprowadzamy jasne kwoty tylko, że my sprawdzamy każdą z tych osób z jakiego powodu tak naprawdę przyjeżdża i staramy się każdy przypadek od odpowiednio osobno traktować problem migracji zarobkowej tak czy no przede wszystkim mówi o migracjach zarobkowych, bo wiadomo, że właśnie rzeczy w kwestii uchodźców czy istnieją istnieje naprawdę bardzo dużo mechanizmów, dzięki którym możemy zobaczyć czy taka osoba chce się integrować czy się integrować nie chce i możemy w pewnym momencie, jeżeli zobaczymy, że ktoś ewidentnie nie chce się integrować tylko chce tworzyć swoją enklawę to możemy przedłużyć prawo takie są to tylko znowu musiałam bardzo ogólnych określeń limitowanie ma zdaniem oznacza lekcję realnie o ograniczenie napływu tak to po oddaniu pewnych kwot, bo to ponadto limity, które państwo państwo mówią jednak w drugiej czy chce się integrować zespoły własną enklawę czy, a społeczność Anglików Amerykanów w Polsce, że można być poczynienie integruje, a nie mówi polskim językiem większości, a zamknięta swoich własnych swoich własnych kręgach kulturowych, a zarówno nawet nawet nie chodzi ani geograficzne, bo dużym stopniu mieszkania na warszawskim Wilanowie, a więc to znowu też takie czy to jest złe dobre to to jest pewnie zupełnie neutralny przypadku zupa proponuję w takim razie przyjmować wszystkich jak leci coraz raz, ale czy myśmy się nie postanowiono, by pomyślał 2 porządków czy kogo chcemy zapraszać tu do pracy czy z innych powodów i z procesem integracji, ponieważ ja akurat mieszka w takim miejscu w takiej części Warszawy, gdzie z wspomnianymi przez pana prof. Anglikami, którzy tworzą enklawy w ich ścisk, którzy mieszkają w Krakowie widzów, choć sami turysta zajrzy to już może być nic nie ja nie mam zbyt wiele do czynienia za to bardzo dużo do czynienia z ze społecznością, która rzeczywiście się zamyka, ale nie użyłbym słowa Get to tylko czy enklawa zamyka się w tym sensie, że mam wrażenie, że się dobrze czuję głównie we własnym towarzystwie, ale on jednocześnie w Polsce są uważani za świetnie integrujących się mam namyśli Wietnamczyków i w tej części wyższych, które ja mieszkam czytam zdanie z państwa raportu ja czuję pewien dysonans, bo myślę sobie tak, widząc te dzieciaki już Otóż drugie pokolenie jakiś, który po polsku tak, które chodzą do przedszkoli później do szkół widzę, że proces integracji następuje widać z drugiej strony, że wspólne święta wszystko działa działania zbiorową jednak wolą w swoim kręgu niźli z Polakami przeprowadzać celebrować dochodzę do wniosku, że widocznie to jest jakiś taki model lekarzem w ogóle myślę o tym jak sobie wyobrażam na czym polegać mają ograniczyć rację życie dla gospodarzy musiał się przyjaźń z Polakami, ale na tym, że muszą respektować ich prawa i miałem kulturę mają zapytać, dlaczego ludzie z pań z bliskiego Wschodu Afryki północnej oraz Afryki subsaharyjskiej czy to państwa raporcie nie są do tego zdolni skoro Wietnamczycy są to nic takiego nie mówię, że nie mówimy, że nie są do tego zdolni natomiast faktycznie z migracją z tych krajów wiąże się pewne problemy, które były w Europie, które widać chociażby po wskazanych w naszym raporcie przypadkach Schwedt i Holandii i chodzi tylko i wyłącznie o to, żeby w sposób szczególnie ostrożny do tego podejść oczywiście wiadomo, że ktoś może uznać za dyskryminację i t d . ale my na poziomie państwa musimy posługiwać się pewnymi uproszczeniami proszę zwrócić uwagę na 1 rzecz inaczej chodzi o to czy 3 czy rzeczywiście mamy promujemy również jest opis problemu w Danii Holandii albo Szwecji, a nie no skoro Holandia dania mają problem, dlaczego u nas miałby nie wystąpi też pytanie do mnie ja pracuję w radiu dostajemy maile telefony od słuchaczy, którzy są obcokrajowcami oni mają inne problemy nie mają takie są obrzezanie na siłę mają problemy takie, że rok czekają na decyzję urzędnika inaczej powiem mamy liberalizację procedurę uproszczoną w przypadku krajów, które wymieniłem Armenia Białoruś Gruzja Mołdawia Rosja Ukraina kryterium było czyszczenie rząd PiS -u pewność krajów polityczne oczywiście oparte są loterią było tak, ale organ wschodnie to wydarzenie surowe, a niektórym, bo tylko polityczne, by jak popatrzy na to jak wyrasta jak i dlaczego można było lojalny, dlaczego możemy jednocześnie w Ukraina Białoruś Rosja to były państwa, których przyjeżdżały osoby faktycznie wcześniej ruchu bezwizowym przed 2006 roku do Pol rokiem do Polski dyskusyjne wprowadzano przepisy to otwartość na, a potem sukcesywnie od teraz na kolejne państwa bardzo od niego 1 proc można prześledzić bo gdyby nie widzieli, jaką postępuje, bo cały czas biorę udział w tych towarzyszących cudzoziemcom w pracach, by widzieliśmy zmienia jasne ale jakby rząd chciał to do tych krajów dołożyłby np. Maroko czy Irak prawda tego nie zrobił, bo partnerstwo wschodnie to jest tak to jest naprawdę, ale można było ją pro formę armia innych prawie nikt nie przyjedzie do Polski czy na czystych Gruzji na próbne procedury mimo tego one zostały wpisane te państwa, a do do do tego rozporządzenia wówczas ne mi chodzi mi chodzi o tym, skład, który jest tylko dlaczego nie został np. rozszerzono inne kraje, ale dobre pytanie, bo zamiast Maroka posta w w Serie np. nasze, dlaczego np. dziś kulturowa i t d. ale jak rozumiem pan ocenia rzeczywistość polityczna, bo po segmencie, a dziś postu wydaje, że to byli na początku te reaktywne to jest towarzyszy pewnym innym to nie jest polityka całościowa myślimy o tym jak i migrantów byśmy chcieli się jakiś powiedzmy otworzyć bardziej tylko, a inne procesy wpływają na politykę migracyjną one zupełnie wtórna albo nie raz dziennie za rozwój realizowany to jest najbardziej bolesne, ale to mimo wszystko chciałbym panu profesorowi zadać pytanie czy w takim razie nie tworzyć żadnych kryteriów i przyjmować wszystkich, jeżeli mamy kryteria jeśli chodzi o przyjmowanie wydawanie wiz z prawem do pracy tam są bardzo jasne kryteria, które mówią, kto w Polsce może pracować, w jakich zasadach, kiedy mówi pan naukę o niebo markę ciekach w Holandii też świetny przykład Marka z Holandii rzeczywiście o tworzą pewne problemy z Sejmu Afgańczycy w Belgii czy w Niemczech tyle nie tworzą to jest kwestia działań państwa, a i działań integracyjnych państwa nie osób takie czy inne narodowości tak jak innego państwa tylko tego jak państwo przyjmujące prowadzi politykę integracyjną paradoksalnie to jest wiatr czy te żagle, o który mówił Jarema Piekutowski, bo ja sądzę, że to jeśli nie mamy zaufania do państwa bierzmy wszystkiego się przykład zakładajmy, że nam się właśnie to przy sprzedaży nie będziemy mieli konsekwencje polityki integracyjnej państwo nie będzie wspomagało takiego procesu jak chociażby podstawy nauki języka polskiego czy podstawy wiedzy o kulturze Polski nie będzie mieli translator międzykulturowych pop tak jak nie mamy teraz właśnie dlatego organizacje pozarządowe to państwo przecież tego nie robi to też ważne, żebyśmy pamiętali o tym, że pomimo setek tysięcy ludzi z zagranicy w Polsce no mnie nie państwo nie zapewnia tego tego narzędzia integracji, więc ja się zgodzić z tym, żeby brać pod uwagę najbardziej negatywny scenariusz czy niema Chińczycy w Niemczech tylko 8 Marokańczycy w tym kraju, gdzie niestety nie udało się zintegrowała jest też taka jest prawda, że nie możemy tak się przejść po prostu nad tym problemem, który jest jednak na Zachodzie z tą migracją z krajów Afryki północnej krajów bliskiego Wschodu, czyli krajów islamskich, bo wiadomo, że to są akurat te grupy, które najgorzej integruje żyjemy mówiła bliskości kulturowej to los mogą mnie obchodzi powiedzmy to, że Wietnam jest zupełnie inny język nie przypomina nasz naszego tak jak np. z kraju mówi też chodzi o to, że mimo wszystko powinno być jakieś kryteria, wg których my powinniśmy się zabezpieczyć przed tymi niebezpieczeństwami, które się na Zachodzie pojawiły to jednak to integracja niezupełnie wychodzi to myśmy są też w raporcie bardzo dużo różnych punktów co powinniśmy zrobić w celu integracji imigrantów mówił o szkoleniach kulturowej darmowych kursach językowych zachęta do podejmowania pracy łączenie różnych organizacji no tak wtedy nie ma znaczenia tak naprawdę, a kontaktami, z jaką motywację, a która towarzyszyła przyjazdowi chęci się do osiedlenia się, że w Polsce tak, by to, że mówimy o Polsce integracyjnej nie może wspomina żona musi mieć aspekt silna integracyjny bez tego to po prostu bez sensu, bo nie wnikamy dziękujemy niczego czy jak działa dobrze rozumiem lekarz, który chce w Polsce szybko weryfikować dyplom i dostać pracę co akurat teraz nie będzie problemu przy próbach z Polski służby zdrowia to bez znaczenia czy jest z Maroka czy jest z Wietnamu to dla to jest rodzaj to to jest filozofia, bo jeśli my potrzebujemy lekarzy jest dla niego miejsce Manu ułatwienia w formalnym podjęciu pracy to nie jest prawo, a pani Rajkowską i tak jednak w liczne są kraje, z których byśmy chcieli mniej ludzi albo tak jak państwo piszą w dość zasadniczy sposób limitować migracji chcemy rów no a, a i to będzie bardziej skuteczne jeśli chodzi o osiągnięcie celu jak rozumiem jak jest to państwo obawa, że nie tworzenie gett czy za czy po prostu się zagrożenie terroryzmem czy czy gdzie będzie ta obawa głów po prostu brak integracji brak respektu dla prawa do minimum kulturowego zróbmy taki eksperyment myślowy wyobraźmy sobie, że jest, że do Ministerstwa Spraw Zagranicznych chcemy zatrudnić kogoś np. do sprzątania i zgłaszają się 2 osoby 1 jest powiedzmy z Czech czy czy n p . z Rumunii, a druga jest druga jest wzrost, czyli państwo państwo, z którym powiedzmy łączy nas co najmniej napięte stosunki w tym momencie nie chodzi o to, żeby zabronić zatrudnić osoby z Rosji, bo wiadomo, że przede wszystkim kwestią jest emerytom pracy, czyli spojrzenie na to co ta osoba umie natomiast staje stoją cały czas na stanowisku, że nie możemy zamknąć oczu co do tego, że te kraje, z których przybywają imigranci się różnią i na jednych należy spojrzeć z większą ostrożnością i stworzyć więcej procedur zabezpieczających wobec wobec drugich nie i teraz, dlaczego akurat te kraje ze względu na dane na statystyki po prostu do pewne uproszczenia pewne uproszczenia muszą być, bo jak sami widzimy to integracja nie wszędzie nie zawsze tanie oraz nadmierne prawda, by to jest poziom, o które uproszczeń, które wydają się nie przystoi dyskusji akademickiej dyskusji takiej merytorycznej, kiedy bardzo, że zarzuty pan tu Nosek no no trochę jesteśmy w radiu ani na Uniwersytecie panie profesorze fakt moim zdaniem to, gdyby to ten nie możemy myśleć takimi kategoriami bardzo drobnymi bardzo by kategoriami obawy przed, ale klimatycznym rolniczym muzułmaninem, który przyjedzie będzie tworzyć jakieś enklawy takie rozumowanie przypomnę z tego co z Afryki północnej pytała zwoju są uzasadnione jest pragmatyzm ale dlaczego Indonezji nie ma tutaj, gdzie zamachy terrorystyczne ostatnio niestety się zdarzają no to prawda natomiast mimo wszystko wszystkie danej wielu danych, które też my byśmy tutaj wskazali to sąd dane, które pokazują, że te kraje nie zostały wybrane bez powodu oczywiście można się zastanawiać można dyskutować na temat konkretnych technicznych rozwiązań w jaki sposób to zrobić natomiast dno się też ostrożność nie szkodzi tak, ale nie chodzi o ostrożność, bo wszyscy też miasteczko pan, mówi że filozofia polega na tym wyznaczony kraje, a pan proces mówi nie wyznaczamy krajów tylko każdy przypadek traktujmy odwrotnie, bo osoba, która po kilku wyrokach za ciężkie przestępstwa, które będzie chciał przejąć do Polski do pracy i z napisze, że najchętniej byłaby pracowały w przedszkolu to się na lampkę zapali ze względu na to czy to jest osoba z Chile czy też osoba z organicznej osoba dbania o jedno drugiemu nie jedno drugim jest to sprzeczność wyznacza kraje, szczególnie że osoba po popierają też na dla tych na bardzo państ w w Europie biorąc pod uwagę te z tego może biorąc pod uwagę okresie, jaka była historia nigdy straty tych pań, mimo że my no tak, ale w porze ASA, więc jest problem z osobami z krajów ma Grybów we Francji wynika stąd, że ta ma płynęła w krótkim czasie ich bardzo bardzo bardzo wielka liczba, a w związku z tym, by nie można tych po tych i przy braku też dla wielu ich napły w, jeżeli będzie np. nacisk klimatyczne kraju grabu, którzy pojawi do 2030 lat no dobra nie wiemy w starciach o takich dyrektor Izby, bo opłaty to co się zdarzyło we Francji czy po rozpadzie system kolonialnego, a jak wygląda ten napły w to zrobił albo tego nie zrobi państwo francuskie, dlaczego taki sposób taki sposób ta ta grupa etniczna jak ten zachowuje jak wygląda w tym ma ma problemy mamy też inny grób w podobnej skali, które napłynęły do Francji mogli powiedzieć Okaj tym się udało im się nie udało byli tak samo traktowani nie ma takich danych tak, by otrzymany bardzo właściwe dla bardzo wybiórczo wyciągać wnioski to zabronimy przejazdu migrantom zabronić przejazdu osobom, a kraje północnej mocnej afery nie ma nic o zabraniu po pierwsze po drugie wprowadźmy limity to jest dokładnie czytajmy pamiętajmy o 1 rzeczy pamiętajmy o tym, że polityka zagraniczna, nawet jeżeli tych rzeczach się oficjalnie nie zawsze mówi to jest inna polityka zagraniczna jest prowadzona wobec każdego każdego państwa i my musimy spojrzeć, przygotowując politykę migracyjną na to co mówią nam dotychczasowe dane o potencjalnych zagrożeniach możemy też dyskutować o szczegółach oczywiście natomiast fakty faktem, że traktowanie wszystkich dokładnie taki sam sposób nie to właśnie takie potraktowanie wszystkich w sposób indywidualny nierealizowanie, ale proponuje musi, ale musimy powoli kończyć tylko, że jak panie, które mówią także Jarema Piekutowski panowie tylu zagrożeniach i do tego też odnosi nasz były gorzkie postawi od klasy to powiem szczerze, że jestem coraz bardziej skłonny do tego, że można poważnie trakcie ciągną tę linię dalej i pewnie słuchaczy składki wynoszące 00 wśród setek tysięcy ludzi, którzy z Ukrainy przyjeżdżają na pewno są też ludzie, którzy nie są patriotami ukraińskimi tylko są po prostu patriotami rosyjskimi co na Ukrainie inni nie jest trudne, bo to kraj, który ma po prostu potężne związki długą historię z Rosją być może wśród nich wielu też przednie szpiegów i tak daje tak, by jakoś w dyskusji publicznej proszę zwrócić uwagę nie ma takiej nie ma w ogóle takiej dyskusji czy z Ukrainy mogą przyjeżdżać do nas ludzie, którzy są po prostu rosyjskimi szpiegami powinna być dyskusja ja chciałbym jednoznacznie chodzi o jedność, chociaż byłoby zagrożenie ja chciałbym jednoznacznie pozytywną rzeczą z Afryki lubelskiej Afryki północnej bliskiego Wschodu już mówi Jerzy z kraju nazwy kraju, ale wszyscy już słuchacze wiedzą o ich reakcję rosyjskiego wywiadu nie co nie tylko nie wprowadzajmy tego absurdu, ale przecież ważne są dobrze też czy nie da się tego bardzo ogólnego stwierdzenia tak rozszerzyć, żeby w końcu nic nie znaczyło coś zdarza się w każdym dokumencie można wziąć pewne ogólne stwierdzenie i stworzyć taką jego interpretację będzie wyglądał absurd po co wymieniać kraje chciałbym powiedzieć tylko 1 rzeczy, o co tak naprawdę chodzi jak jakieś moje stanowisko w tej sprawie ewidentnie trzeba podchodzić do każdego przypadku indywidualnie natomiast przy tych procedurach należy zwrócić szczególną uwagę osoby z tych krajów, jeżeli chodzi, jeżeli chodzi chociażby mocniejsze ich sprawdzenie z tych krajów, w których do tej, z których do tej pory im imigracja przynosi pewne kłopoty w Europie i to nie chodzi o to, żeby zabraniać im tutaj przyjeżdżać jakikolwiek sposób, ale wiadomo, że nie możemy wszystkich sprawdzić idealnie dokładnie, więc jednak sprawdzajmy dokładnie drugich mniej dokłada wydaje się, że w kontekście tego co powinniśmy o to co pan powiedział i tak będzie faktem, bo praktyka jest w ogóle taka, bo co się dzieje tak dalej każda osoba, która przychodzi piątek organizacyjną jest sprawdzana przez służby bezpieczeństwa pytają też dobre czy niedobry jako dwudziesto funkcjonuje też inne pytanie, a to znowu nam pokazuje raport NIK -u trochę, kiedy mówimy dużo o tych zagrożeniach mitycznych no bo nie wiadomo co się kryje pod tym potem formowanie wszystko może kryć jak pan to wynika z panów w dyskusji potem okazuje, że osoby zostały na zagrożenie terrorystyczne, a nie wiadomo też Polski wyjechały czy nie, ponieważ nikt nie monitoruje to, żeby to jest dowód umowa taka, a duże duże słowa którymi idą żadne żadne działania widzi pan jest pan też monitorowanie tych osób nie mówiąc trochę to mówi o tym, że mecz w konsekwencji wynik uznajemy, że 12 osób w tym setki lat uznanych za terrorystyczne albo szpiegowskie to przypilnujemy tego dosyć wjechał w Polsce jak najbardziej były były uznane przez wójta za takowe nie powinny w Polsce się znać rozumiem te informacje albo nie udawajmy, a nie udawajmy, że tak bardzo nam zależy na sercu ochrona Polaków niż państwa prof. Witold Klaus Instytut nauk prawnych poważnej interwencji prawnej Jarema Piekutowski nowa Konfederacja współautor raportu, który znaliśmy Polska europejskim kryzysie migracyjnym bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!