REKLAMA

Amerykańscy naukowcy potwierdzili to, o czym mówiliśmy od dawna

Data emisji:
2019-08-08 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
38:04 min.
Udostępnij:

O Filistynach i kolejnych wyzwaniach historyków-biblistów z prof. Łukaszem Niesiołowskim-Spano

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry, gdy nowe niedawno m. in . w Gazecie wyborczej ukazał się artykuł taki bardzo sensacyjnie brzmiące najwięksi wrogowie Izraela byli Europejczykami jest analiza dna i w ogóle najnowsze badania potwierdzają się sobie coś to za najnowsze badania Rozwiń » amerykańskich uczonych zapewne, którzy o, której donosi Gazeta wyborcza Gazeta wyborcza, która razem właśnie jest badaczami potwierdza co to co dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano mówi już od wielu lat właściwie no tak no może to jest takich osób to dowód na to, że książki historyczne są mało czytane i nie trafiają pod strzechy, ale poważnie mówiąc no, prowadząc badania o przyszłości musimy zbierać kumulatywne dane ja się zajmowałem wpływa wpływami Filistynów i przedstawicieli innych ludów morza, które się w Libii wg mnie w pierwszej połowie dwunastego wieku przed naszą erą na terenach ewent Lewantu wpływach tych rzek przybyszy na kulturę Hebrajczyków później na Biblię hebrajską z punktu widzenia historycznego miałem minimalną wiedzę na temat archeologii minimalną wiedzę na temat językoznawstwa natomiast jako historyk coś tam potrafiłem powiedzieć mam nadzieję no i ustalenia, które poczyniłem teraz znalazły potwierdzenie w czymś co dla mnie nie jest żadnym zaskoczeniem dla części moich koleżanek kolegów jest mianowicie dzięki badaniom dna w wypracowanego z kości odnalezionych na cmentarzysku w Aszkelonie Aszkelon jest bardzo typowym miastem identyfikowanym zasadniczą w estońskim udało się wskazać no w naukach ścisłych uważa się to są bezsporne dane no niech będzie, że są, ale udało się znaleźć cechy dna, które świadczą, że przybysze, których archeologowie pozostałości znaleźli w warstwie 1211 . wieku byli Europejczykami czy to co za historyka było jasne tekstów którymi dysponowaliśmy jest też jasne teraz z punktu widzenia badania starożytnego dna kopalnych szkieletów ludzkich także nie jest to jedyne tak, ale to jest nowość, bo no, bo do tej pory nie badano pozostałości kostnych człowieka, kiedy czytamy o przygodach Filistynów Hebrajczyków oczywisty nie zawsze jawią nam się jako taki trochę tajemniczy lud, skąd się tam wziął na tym terenie tymczasem po prostu przypłynął z okolic Grecji zapewne to byli Grecy nie nie nie wiemy czy tylko listy nie, dlatego że badania, które zrobiono dotyczą, a szkolono tak naprawdę przebadano raptem 10 szkieletów, więc to jest badania badanie oparte na potem statystycznej analizie badania zrobiono taką metodą, że przebudowano przebadano 10 szkieletów 4 męskie 6 kobiecych pochodzących z cmentarzyska w Aszkelonie 33 z nich pochodziła w późnej epoki brązu, czyli hipotetycznie okresu przed migracją, żeby sprawdzić jak wygląda genom lokalnej ludności przed potencjalną pojawieniem się migrantów migrantów z Zachodu 4 szkielety 2 męskie 22 kobiece z warst w identyfikowane jako epoka żelaza faza pierwsza prawdopodobnie druga połowa dwunastego może 11 wiek sądzimy, że warto się stoiska i pozostałości lata późniejsze określane jako pokaże za 2, czyli to co ma co pokazuje jak w jak genom tych osadników przyjmując, że statystycznie to jest miarodajne jak wygląda powiedzmy 45 pokoleniach wnioski są takie w epoce brązu mamy typowo bliskowschodnie genom ludzki w warstwie tuż po inwazji mamy wyraźny sygnał Europejski którego, które odróżnia szkielety z tego 1211 . wieku później na późniejsze znowu dominują lokalne bliskowschodnie Gene, a ten element Europejskiej się rozmył rozmywa z czego można wyciągnąć bardzo interesujące wnioski dla kultur nacji asymilacji tych przybyszów i zapewne również ich liczby Otóż po pewnym czasie ten gan będzie europejskość w genach będzie niewidoczna i mieszkańcy obecnej Gazy w znikomym stopniu są tylko genetycznie napiętnowani po bardzo grupy z kością od 3000 lat oczywiście dobrze ale kiedy tzw. Filistynów oni to rozwiąże także głosów, choć nie przybyszy wędrowców wnieśli do słów jest nam znany pod Polesia w tekstach egipskich Palarz to syryjskich to jest jakaś nazwa własna to jest bardzo interesująca grupa Błonia genetycznie wszystko na to wskazuje oraz kultura materialna wydaje się, że pochodzili z Grecji właściwej może krety tego nie wiemy Egipcjanie, przedstawiając filistrów charakterystycznie tak to po przedstawiają na charakter nakrycia głowy taki kształt pióro pióropusze albo czegoś co starczy im na na czubku głowy nie wiemy jest jak znalezisko jedno w Grecji, które może jest czymś takim właśnie takie pióropusz rytualne odpowiadający temu co mamy na realiach egipskich tym niemniej jest jakaś grupa, która osiedliła się wg źródeł w Palestynie na pewno wiemy, że są gaże szkalowanie Aszdod pewnie również gaz i ochronie tych miastach filipińskich dobre za wysoko ulic kultury Hebrajskiej oraz na północy to jest najciekawsze z ostatnich znalezisk tak naprawdę mianowicie te to nad i nie i nieopodal, ale po jest Północna Syria istniało jeszcze w dziesiątym wieku królestwo, które nazywało u al-Asad PIN, czyli tak naprawdę Pala sati, bo to jest zapis hieroglify liczne, czyli tam w północnej Syrii też byli jacyś listy nie nazwa jest sama, czyli mamy jakąś grupę, która emigrowała z Grecji osiedliła się na 2 miejscach na południu wokół Gazy i w sąsiedztwie oraz na północy Syrii, gdzie też stworzyli państwo może osiedlili się przyjechali, a właściwie walczyli kto, kto był na miejscu na miejscu byli Kanadyjczycy Kanadyjczycy, którzy sami tak jak prezes Fenicjanie nieco później to jest grupa trudno uchwytna szkodzi kategoria genów np. określamy kanadyjską grupą taką tak taką ludność, która mówiła językami zachodnioniemieckim z grupy kanadyjskich nie wiemy nawet była jednorodna grupa późnej epoce brązu czy to wtedy tego okresu, który jako źródła pisane mamy wynika, że to jest wspólnota pochodząca z różnych miejsc za sam są pozostałości Chodeckiej pojawiają się imiona i europejskie n p . takie jak aryjskie no ale mamy jakąś dominującą ludność lokalną, która funkcjonuje w małych państewka ach, zwanych królestwami miasta państwa to nie jest precyzyjne określenie, ale jeszcze 14 wieku dobrze widzimy geografię Kanaanu to zniosą park na Wawelu przed naszą erą to są państwa, gdzie stołeczne miasto otoczone murami i otaczające je obszar nieprzekraczające powiedzmy terenu 20 km w promieniu 20 km od tego miasta czyli malutkie jak u nas mała gmina takie państewka funkcjonowały w większości były podporządkowane Egiptowi w późnej epoce brązu Egipt był hegemonem tych obszarów i sprawował kontrolę, więc ten biały państwa płaciły trybut Narocz Egiptu przesyłała liczne dary były zobowiązane do świadczeń militarnych na razie Egipcjan i w tym momencie doszło do katastrofy klimatycznej to brzmi aktualnie wielka susza ogarnęła tereny basenu morza egejskiego i Anatolija od przełomu 1312. wieku widać gwałtowny spadek liczby zamieszkałych osad miejskich na terenach Grecji Anatolii ludności jakaś próbuje się ratować ewidentnie mamy do czynienia z elitą, bo ta ludność wiejska po prostu pewnie umiera albo szuka lokalnie jakiś rachunków, a elita, która ma okręty pieniądze i wiedzę, dokąd trzeba popłynąć, żeby umrzeć z głodu wiedzą, że najlepszy jest Egipt po Egipcie zawsze dużo zboża nawet nie pada, a w Egipcie nie pada, ale jezdni, który użyźnia ziemię wystarczająco ta elita grecka szuka dla siebie nowych osad i widzimy taką falę migracyjną zwaną falą ludów morza od powiedzmy 1200 do 1170 przed naszą erą, kiedy próbują osiedlić się jakiś nowych obszarach Levante i Egipt są co docelowo punktami ich grą migracji do Egiptu, gdzie nie udało dotrzeć natomiast rewanż widać ślady i tam osiedlili wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studia dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informację za 3 minuty o dziesiątej 20 po informacjach wraca po wcale rozmawiamy dzisiaj o chwili scenach, skąd wzięli nad tym zastanawiają się najtęższe mózgi całego świata oczywiście dzisiejszy gość dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego już dawno nie tylko o tym, wiele napisał na ten temat już wiele prac książek, więc to miło, że w końcu także inni dowiedzieli się to co udało się ustalić na przy pomocy innych narzędzi teraz potwierdziły także badania dna w Aszkelonie m. in . czy mamy sytuację, w której zmiany klimatyczne doprowadzają do wędrówek ludów, które poszukują jakieś miejsce, gdzie da się żyć przypływają do dzisiejszych terytoriów Palestyny czy Izraela tam wysiadają mówią no dobra to musimy się raczej zmierzyć z lokalnymi mieszkańcami Kanadyjczykami no ale tak to czynie nie nie jest to paralela ze współczesnym wyobrażeniem o migracji, czyli 2  000 000 ludzi szturmujących granice UE Unii Europejskiej jest kompletnie mylne to nie to tak wyglądało ci, którzy migrowali jak podział poprzedniej części to byli przedstawiciele elity w związku z tym oni odpływają do portów Lewantu do Gazy szkolono i okolic posługiwali się niejako kulturowym kodem takim samym jak elita lokalna potrafili wejść dyskurs z nimi poprzez język symboli język takiego myślenia o darach wzajemnych i widzimy, że raczej pokojowe to raczej pokojowe charakterystyczne jest raczej to co się dzieje z tą ludnością pod osadnictwo, ponieważ myślimy, że nie jest ich bardzo wiele to mówimy pewnie o kilku tysiącach ludzi najwyżej na terenie całego Levante od północnej Syrii do granic Egiptu, którzy po prostu Stali się górno z właśnie w Elite lokalnych miast większość osadnictwa jest jakby kontynuowanych punktach osadniczych, czyli to jest ludność trafia do miast żyje skalnej czekami lokalnymi, a nie buduje nową Nowe Miasto na na surowym korzeniu związku z tym oni ewidentnie topili lokalną ludność charakterna jest to co się dzieje z ich kulturą badania archeologiczne pokazują, że w pierwszym pokoleniu po osadnictwie widać używanie greckich o takich obciążeń IQ do warsztatów tkackich warsztat tkacki to jest w ogóle taki symbol proste co bycia członkiem elity dla kobiet kobieta czekająca to jest, jaką Homera to królowa księżniczka wielka wielka pani Otóż ta ludność, która pojawiła się na rewanż przywiozła z kobietami własne warsztaty tkackie używali swoich na wzór grecki robionych obciążnik ów, ale po 1 pokoleniu to obciążniki greckie znikają powracają w gazie w Aszkelonie w innych oś obciążenie i typu lokalnego kanadyjskiego innymi słowy w drugim pokoleniu lokalne teściowe narzuciły ten stary pierwotny system robienia tych warsztatów tkackich co będziecie tamten importowane warsztat nasze lokalne są lepsze ewidentnie doszło do mieszania się ludności przybyłej z lokalną nie doszło takiej mieszanki kulturowej język lokalny to znaczy ludność, która przybyła ze swoim językiem zatraciła tę Odry odmienne to widzimy Biblii, że nie ma poza 23 słowami jak np. Sereny to jest taki termin, który jest po dniu Hebrajskiej zapisane jako nazwa jakiegoś przywódcę miasta i jest utożsamiany ze słowem greckim tyran nos i Taranis chadeckim czy inne europejskie słowo, które razem z funkcją ewidentnie zostało użyte na gruncie lokalnym, ale większość słów którymi posługiwali się mieszkańcy miast hiszpańskich to było jak kanadyjski oni mówili tak jak lokalna ludność, czyli ten wypadek, kiedy kultura ja bardzo szybko zaszła i przyjęto wzory lokalne to co zachowana zostaje kultury przybysze to na pewno jakieś elementy kultu widzimy odmienność religii widzi Stański jeszcze do siódmego wieku przed naszą erą niektórzy twierdzą, że później, ale to, że trudno dowieść no jakieś takie terminy, które są bardzo specyficzne nasze, które określają np. właśnie bóstwo późna inskrypcji zakonu filipińskiej, która jest napisana w języku semickim takim jak hebrajski pojawia się sformułowanie pod dnia taki jak znamy z pism list pisma linearnego, czyli tekstu z czasów mykeńskich oznaczających panią to to jest epitet dla bogini, więc myślimy, że jakieś takie techniczne zostały takie przerzutki na tej kulturze wiemy też niedużo, bo listy nie zostawili PiS -u po sobie to co o nich wiemy to na ogół wiemy z relacji wrogów, czyli Hebrajczyków mieszkańców i lody czy Izraela głównie Judy, którzy obserwowali Filistynów traszki tak, pisząc to są strasznie wrogowie bezbożnicy i t d . zostawiając na boku fakt, że wielu rzeczy o wysokiej kulturze Hebrajczycy nauczyli się właśnie od chwili Stanów, kiedy Kana Kanadyjczycy stają się listy nami brudzeń, żeby na miejscu są Kanadyjczycy, którzy tych, którzy są wszelkim konglomeratem luźnym różnych ludów pojawiają się ludy morza mała elita mieszka w tych miastach, ale nasze rozpływa trochę trochę tak, ale chyba jesteśmy to jest najbardziej hipotetyczne element w tym momencie, ponieważ mamy dane późna mianowicie Herodot, czyli grecki historyk opisujący świat blisko, bo śródziemnomorski końca piątego wieku pisze od tych regionach, że są zamieszkałe przez Syryjczyków palestyńskich to jest taki termin nie bardzo precyzyjne wcześniejszych kilku tekstach akademickiej pochodzących jeszcze czasów nową syryjskich mamy określenie mat balastu, czyli kraina Filistynów o określające duży teren w taki sam sposób Asyryjczycy n p . mówią o północnej Syrii, używając terminu chaty, czyli hity ci powiedzmy w czasach, kiedy już dawno kredytów nie ma nic istnieje państwo kredytów nie istnieje odrębność języka poetyckiego, ale dla Skry BofA syryjskich nadal stara nazwa i oni używają starej nazwy chaty tak jak to geografia to nie zmienia jest podobnie chyba jest Matt balastu, czyli nawet jak w ósmym co siódmy wieku, a syryjskiej skryba pisze odpala to nie znaczy, że te tereny są pili Końskie wówczas wtedy też jest królestwo Izraela jest królestwo Judy jest gaz jako osobne miasto, ale to zapewne jest Echo, że wcześniej istniało duże terytorium podporządkowana politycznie Filistynów ten okres jest wyłącznie to czy możemy hipotetycznie mówić między mniej więcej 1100, a 1000 albo 1100950 powiedzmy, czyli to jest takie 1 , 5 wieku, o których prawie nic nie wiemy i wtedy można sobie wyobrazić, żeby taki teren politycznie zdominowane przez ludność kanadyjską listy niską, ale która z siebie nazywa się ze Stanami metod Biblii widzimy w takim w takich odprysk drobnych elementach w opisie w księgach pierwsze drugie księdze Samuela, zwłaszcza pierwszej, gdzie opisuje jest królestwo czy władza Dawida i wcześniej władza Saula widzimy, że w różnych miejscach centrum tego, gdzie mają mieszkać chyba ojciec są twierdza hiszpańskie bez szans to jest miasto nad przedawnienie Jordanu daleko na na nas na wschód od Wybrzeża filipińskiego po śmierć Saula sam został wywieszony zwłoki Saula zostały wniesione na murach tego bez szans przez twierdzę, że przez załogę trzydzieste skończyć tam są żołnierze hiszpańscy z dala od Wybrzeża w Betlejem wiemy, że stacjonowała twierdza hiszpańska, o czym mówi księga Samuela w gębę tam, gdzie miała być stolica Saula wiemy, że jest twierdza i Ford filipiński czy jakby cały ten teren politycznej militarnie był pewny momencie pod kontrolą Filistynów myślimy, że to się musiało wydarzyć do powiedzmy ostatniej ćwierci dziesiątego wieku później pojawia się nowa rzeczywistość polityczna po 92005 . roku przed naszą czy David to był jakiś taki lokalny król Dawid lokalny watażka, który lokalny watażka nas na usługach gminnych miasta, który hegemonem lokalnym, czyli Agat jakiś, które jest wspomniana jako król Agat nosi charakterystycznie inne europejskie imię niemieckie i to jest chyba rzeczywistość sprzed końca dziesiątego wieku tak to czy małe lokalne bandzior, który opłaca się swoim patronom z miasta łupiąc soi swoich sąsiadów, a dając jakiś haracz królowi czy to mamy do czynienia z bardzo, żebym skuteczną propagandą mistrzostwa propagandy mamy zupełnie odwróconą rzeczywistość opowieść o wielkim Dawidzie wielkie państwo Davida to jest fikcja literacka, która powstała w czwartym może w trzecim wieku jako literatura piękna mająca mało wspólnego z rzeczywistością dziesiątego wieku, ale bardzo się utrwaliła bardzo skutecznie weszła w świadomość Czytelników nawet u nas w kraju wszędzie tam się czyta to właśnie bardzo stresujący, że chodzi o archeologii szczególnie współczesną bo gdzie archeologia Izraela to przez długi czas pewne nurty wyznaczała Biblia hebrajska, czyli mamy tekst teraz spróbujmy dopasować to co nam wyjdzie z ziemi do różnych elementów tak mówi się złośliwie o izraelskich archeologa, że pracują z łopatą w 1 ręku Biblię w drugim ręku to jest oznaka błędu metodologicznego, ale mówiąc o tych Krystyna jeszcze jednak chciałem powiedzieć, żeby jak spuentować ten wątek no decyzyjnych nagle decyduje o tym, badania genetyczne Otóż mamy jeszcze 1 wątek, który czeka na badania albo na potwierdzenie Otóż wśród ludów, które Biblia hebrajska określa jako własne jako plemię, które ma być 1 z hebrajskich jest premie dana Dan nici są bardzo nietypowym nietypową grupą chociażby miał uznaje ich zabrać cieków nietypowa są, ponieważ nazwa, a Dani ci pojawia się również na terenach dzisiejszej południowo wschodniej Turcji w mieście, a dana to jest zresztą nazwa tego miasta pochodzi od tych od tych granitów pochodzi stamtąd inskrypcja z 0708. wieku, która mówi o tym, że jest to królestwo Danii TUW właśnie ta sama nazwa znana jest nam z hummera i greckich tekstów Otóż da mało wie to jest ten sam rdzeń potwierdzone już wcześniej w czasach 15 wieku w tekstach egipskich pod formie pana, a i to są Grecy i wszystkim od swoich lekarza świadczą, że nazwa Dan i nici to jest ekwiwalent dana ołów i dana to są to są granice paradoks polega na tym, że tak jak w pustyni to są przybysza ze świata greckiego, których Brytyjczycy uznali za swoich wrogów to danie ci zdaje się są takimi są przybyszami, którzy zostali z czasem uznanie za swoich pobratymców i tu jest wielkie pytanie jak to się dzieje, jakie czynniki wpłynęły na to, że jednych obcych zachowuje się jako obcych innych obcych uznaje się z własnych i taki sam son, który jest bohaterem porównywalnym z jakimś Heraklesa stał się bohaterem hebrajskim to jest to jest ciekawa rzecz do zbadania, gdyby genetycznie to dało ustalić myślę, że tutaj prasa oczywiście pisała na pierwszych stronach czy poszukujemy dna Samsona dna Samsona oraz należy TUW to są wyzwania dla badaczy starożytnego dna kopa tylko palnego wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji za 3 minuty dziesiątej 40 dr hab. Łukasz Niesiołowski panu z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego państwa mają dość wczoraj państwo moim gościem jest dr hab. Łukasz Niesiołowski panu z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o listy na hotel, skąd się wzięli, ale jeżeli kogoś interesuje Biblia i tematy biblijne to już za kilka dni doskonała okazja do tego, aby dowiedzieć więcej wszystko za sprawą konferencji, która odbyła się właśnie w Warszawie na Uniwersytecie warszawskim istotnie Universe w warszawskich gości coroczną konferencję Towarzystwa naukowego, które nazywa Europie są mniejsze nowi Black Stars to jest największa Europejska daje Towarzystwo europejskie zajmujące się badaniami Biblii spotykające się co roku w różnych miejscach na konferencjach, które w tym roku w Warszawie przyciągnie prawie 400 osób mamy w programie 350 składem wystąpień konferencyjnych studia wędliny robione w przez takie Towarzystwo, czyli przez ludzi z różnych uniwersytetów europejskich, ale nie tylko, bo Izraela Stanów zjednoczonych referenci to są studia, które czy badania, które są troszkę inne niż nasze wyobrażenia z punktu widzenia polskiego świata naukowego powiat ma już akademickiego powiedziałbym, że 3 główne nurty badań około publicznych można wyraźnie wskazać pierwszy to jest badanie otoczenia Biblii to znaczy w jakim świecie powstały teksty biblijne to są referat sesje dotyczące historii archeologii językoznawstwa nawet takiej etnologii historycznej czyli, żebyśmy dobrze zrozumieli świat, z którego pochodzi tekst Biblii i starego nowego testamentu stanowią takie badania ogólnie mówiąc historyczne drugi typ badań to są tak to są badania bez Biblia po Biblii, czyli np. badania recepcji wątków biblijnych sztuce wizualnej dwudziestego wieku Biblia w dramatach Biblia w muzyce Biblia w albo w recepcji lokalna n p . mamy silną sesje południowo słowiańską, czyli jak bułgarskich rękopisach średniowiecznych różne wersje biblijne są zachowywane i t d . czyli jakby to co się dzieje z tekstem biblijnym, kiedy już jest jak, pod jaką żyje w różnych różnych formach i trzeci nurt, którym żaden sąd może nazwać najbardziej tradycyjne, ale też najbardziej innowacyjne to jest nowe spojrzenia na tekst biblijny metodami krytyki tekstu, ponieważ wydaje się, że to jest już właściwie zrobione bada bibliści zajmują się od ponad 200 lat naukowo zwracaniem na nic tekstu Biblii Hebrajskiej oraz biblijną oraz nowego testamentu właściwie znamy wszystkie warianty tekstowe wszystkie możliwe interpretacje jednak cały czas jest do robienia właśnie ta trzecia grupa referatów stawia pytania nowe Starym tekstom n p . o mamy sesję poświęconą emocjom w tekstach biblijnych albo sprawą płci na ida jest tam brzydkie słowo gender na ida jest obecne myślenie autorów biblijnych starego nowego testamentu co to znaczy męskość to jest wzorzec kobiecości albo mamy sesję dotyczącą metafor czy takie bardziej literaturoznawca, które przez różne teksty biblijne przechodzi, szukając jakichś takich wzorców jakich metafor biblijne są budowane używane czy tak naprawdę bardzo szerokie spektrum zainteresowań Czech, gdzie tak biblijne jest tylko takim zwornikiem, ale badania idą bardzo wielu różnych kierunkach chciałbym dla takich badaczy, dla których Biblia jest ważne to jest uczta intelektualna to inny przykład też zwierzęta, które pojawia się w Libii zwierzęta nie ma jeszcze tak Animal stary już dawno weszło jest też sesja poświęcona nazwą własnym roślin, ale miotają się dość gruba jesteś o zwierzętach, ale osobno też o roślinach, chociaż to jest leksykon graficzne tak to nie będzie to wiele sobie oczekuje po referacie n p . prof. Leonid Kogan z Moskwy o etymologii nazwy wąż, skąd wziął hebrajskie i t d. tak to jest podział jest też ze szpitalem co o wężach i ich użyciu starożytnym Egipcie nowi bardzo ważne to jest także ja nie znam na wyrywki programu, ale od poniedziałku na Uniwersytecie duże duże wydarzenie naraz mamy pewne mecze 19 sesji równoległy, więc nie da się być wszędzie natomiast no to jest dość ważne wydarzenia naukowe czy przyjeżdżając tutaj badacze to jest pierwsza liga Europejska czasami światowa zarówno bibliści, ale i specjaliści od tekstów klinowych archeologowie interesująca dobrze, chyba że to jest to w Warszawie z pewnym rodzaju goryczą powiem, że spodziewałem się procesów Tur mu polskich badaczy Biblii pracowników wielu publicznych uczelni o charakterze koncesyjnym, którzy mają wydziały teologiczne już są zajęci czymś innym się na fejsie no mamy kilkunastu przedstawicieli polskich uczelni, którzy jeżdżą na międzynarodowe konferencje będą tutaj też obecni, ale to jest raczej mniejszość spośród tych, którzy są w Polsce zatrudnienie po publicznych uczelniach mieliby okazję tutaj zaprezentować swoje badania świat w światowym czy europejskim kontekście, ale liczby jest ich niewielu widocznie termin wakacyjnymi odpowiadał jej nie chcę tutaj właściciele to jest dziwne Amandy ma pani wszystkie czy wpłyną wszystkie referaty niesienie mamy to tutaj każda sesja czy szef organizator sesji jest panem swojego to bardzo demokratyczna Towarzystwa to znaczy nie jest to scentralizowane można było zgłaszać tematy sesji jeszcze do do stycznia, więc coście tu członkowie Towarzystwa są twórcami tego Towarzystwa nie władze jest kilka sesji, które opierają się na tym, że teksty są regulowane wcześniej i potem się tylko dyskutuje, ale większość sesji polega na referatach wygłaszanych po raz pierwszy właśnie konferencji ważne jest oczywiście jak normalnie naukowej ważnej konferencji, że to są teksty niepublikowane wcześniej to są nowe badania jak wartość intelektualna takiej konferencji też polega na tym, że widzimy badania, które są w trakcie, które są prowadzone w tej chwili przez uczestników, a wynik, czyli publikacja tych tych badań ukażą się dopiero za rok czy za 2 i czasami te dyskusje, które towarzyszą referat tom mają znaczący wpły w na ostateczny kształt takiego takiego tekstu właśnie to jest najsmutniejsze, że to z czasu mi kiedyś w końcu coś się jakoś ukaże drukiem, ale wszyscy się spóźniamy różnymi rzeczami, więc to, że to jest nauka to jest praca z długiego trwania to musi być z dnia na dzień żyjemy za bardzo w pośpiechu tak tak chodziło o cierpliwość już się tym poczytał, bo wiele z tych referatów na podstawie oczywiście taki krótki informacje jest niesłychanie fascynująca mam 1, który przeczytałem mianowicie 1 z referentów nie będzie mógł przyjechać, więc przyszła referat rząd za niego odczytał prof. Brus Lauder z uniwersytetów w Teksasie El Paso porównuje księgę wyjścia rozdział 3002 . czyli opis nie nie nieposłuszeństwa Izraelitów pod nieobecność Mojżesza i potem śmierć zadana przez lewicę w tym nie posłusznym odstępstwem od wątku dwunastej księdze Odysei, której pod nieobecność Odyseusza w Flow, czyli jak się stadne notariusz stado Heliosa zostaje no to jest rodzaj profanacji także, że marynarza owiec tam był to owce Heliosa została już skonsumowane Helios wścieka i Alladyn pokazuje, że to są 2 narracje o analogicznej strukturze, że też Helios chce dokonać totalnego końca świata, bo został obrażony przez ludzi ze zgoła uspokaja podobnie jest tutaj wypadku Biblii Hebrajskiej, gdzie w księdze wyjścia to kto to Bóg chce ukarać całe Izraela może się z nim targuje to może tylko tych tych tych, którzy tu naprawdę zawinili, a Aaron, który w tym brał udział został ocalony jest to jest taki przykład badań odprowadzanych na bieżąco tak, że tu jest pomysł porównania tych 2 tekstów z wielkim pytaniem, na które jakoś teraz dla mnie ważne, bo też prowadzę taki projekt badawczy temu poświęcony, jeżeli mamy podobieństwa narracjach tekstu Biblii Hebrajskiej i literatury greckiej n p . o Homera, ale później również Herodota to jak doszło do zapożyczeń literackich, bo to niemożliwe to przypadek nogi same mamy Malisz stworzenie świata i w księdze rodzaju stworzyliśmy tak, ale to rozumie to jest łatwo wytłumaczyć, ponieważ tekst Noma niż w wersji klinowe, a później w i odpowiednika ach, krążą na bliskim Wschodzie od zawsze niemalże w związku z tym moment, w którym Hebrajczyków mógł zapoznać się z tym tekstem to dowolny moment zawsze można było wyobrazić taki kontakt, a Grecy znali nie, skąd brać się znali tak grecki to jest pytanie, bo to nie jest inspiracja ludy morza zieloni Herodota rada jest drugą płeć końcówka piątego wieku Homer to jest siódme i krewni to jest wielkie pytanie po pierwsze, czy potrafimy naukowo udowodnić kierunek zapożyczeń większość badaczy klasyków wiele prac poświęconych zwraca uwagę na orientalną dziedzictwo w literaturze greckich no i toczy się, zwłaszcza takim Martin US książka, która ma polskie wydanie wschodnie oblicza silikonu pokazuje stawia mnóstwo analogii w obecnych mitologii greckiej kulturze greckiej, które ma swoje orientalne pochodzenia, czyli jakiś zapłacę brąz może wczesnej epoce żelaza wpływy kulturowe były gracz różne rzeczy zapożyczyli postać kat masa Europa, która jest Fenicjan kontaktach tymczasem mamy literaturę późną tak jak Homer, a później jeszcze Heroda oraz Travicy piąte wiek i ta literatura ma swoje analogie w literaturze biblijnych pomysł, że grecki intelektualista w Atenach zna literaturę pisaną po hebrajsku jest nie do zaakceptowania niema żadnych szans próby na to wskazywało natomiast odwrotną drogę jest to bardzo prawdopodobne to znaczy wiemy, że Grecy greccy intelektualiści podróżnicy poruszali się po imperium perskim, więc wtedy może byłby taki moment, kiedy kontakty mogłyby być bliskie albo co może być wnioskiem dla niektórych radykalnym, ale nie wiem czy nie będzie najbardziej prawdopodobnym, że ta literatura hebrajska, która jest inspirowana greką powstała w epoce hellenistycznej po prostu wtedy, kiedy po Aleksandrze macedońskim cały wschód mówi po grecku, a jak mówił po grecku to chodzi do szkoły greckiej szkole greckiej czytasz Homera Herodota tragików i każdy żydowski kapłan ze świątyni jerozolimskiej, które znak raka znał też Homera po prostu uczą się w szkole i ta literatura przesiąkała do niego to może być wniosek finalne dla niektórych będzie szokujące, bo oznaczałoby to, że część duża część Hebrajskiej powstała nie wcześniej niż w trzecim może w drugim wieku, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by uznać, że tak było dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację już za 4 minuty o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA