REKLAMA

Biznes a klimat

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-08-08 12:00
Czas trwania:
11:24 min.
Udostępnij:

Czy firmy już dostrzegły, że są tak samo odpowiedzialne za niszczenie klimatu, jak każdy obywatel z osobna?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest dwunasta 6 i tak to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Aleksandra Dziadykiewicz dzień dobry dzisiaj wyjątkowo zmiana planów, ponieważ doskonale państwo już wiedzą o dwunastej 30 głos ma zabrać prezes prawa i sprawiedliwości Jarosław Kaczyński będzie dla państwa transmitować doświadczenie, ale właśnie dlatego raport gospodarczy robimy już teraz, a po raporcie gospodarczym od 1220 komentarze polityczne trzymamy się naszego schematu raportu Rozwiń » gospodarczego, czyli najpier w sprawdzamy jak sytuacja na rynkach, bo w końcu raportu raport na i teraz tak na giełdzie w Warszawie lekkie wzrosty WIG 20 teraz zyskuje 1 i 13 %, a indeks WIG teraz zyskuje 92 % jeszcze oczywiście warto spojrzeć na rynek walutowy teraz widzimy, że euro po 4 zł i 32 gr dolar po 385 frank kosztuje 3 zł 95 gr za funta płacimy 4 zł i 68 gr jeszcze 1 rzeczy w raporcie gospodarczym na początek moralność finansowa Polaków, która niestety jest coraz gorsza coraz słabsza spada nasze poczucie za to, że jeżeli ktoś robi błąd to nie wykorzystujemy tego będą tylko zwracamy uwagę niestety okazuje się, że w badaniach, które zostały zlecone na przedszkole przy Konfederację przedsiębiorstw finansowych w Polsce we współpracy z Instytutem filozofii socjologii pan oraz w partnerstwie z biurem informacji gospodarczej InfoMonitor z tego badania wynika, że jeżeli kasjer pomyli się na naszą korzyść nic złego w tym, żeby to wykorzystać i wziąć nienależne pieniądze takie takie stanowisko ma 32 % badanych Polaków o 12 punktów procentowych więcej niż było to 2 lata temu, kiedy podobne badanie było przeprowadzone i jesteśmy młodsi tym moralność słabsza największa szansa, że młody mężczyzna z mniejszej miejscowości będzie tym, który wykorzysta ten błąd to są właśnie wyniki badań, o których wspominam odsyła, żeby sobie odnaleźć niestety ten portret moralność finansowa NASA z roku na rok jest coraz gorsza raport gospodarcze i kościele trochę przy moralności zostaniemy teraz w raporcie gospodarczym ze mną studia pan prof. Bolesław rok Akademii Leona Koźmińskiego ekspert w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu dzień dobry mówi o moralności, bo teraz, kiedy popatrzymy na klimat na kryzys klimatyczny, który za wywołany przez ludzi co do tego nauka nie ma żadnych wątpliwości to zostaną jak to jest moralność przedsiębiorstw, bo wielu konsumentów już sobie zdaje z tego sprawę przemy deklaruje, że chce być bardziej Eko, że chce inaczej robić zakupy, ale wiele osób mówi o tym, tak, ale nie można przerzucić całej odpowiedzialności na konsumentów czy biznes zaczyna sobie z tego zdawać sprawę myślę, że biznes już dawno zaczął sobie zdawać z tego sprawę, ponieważ jednak takie analizy ryzyk finansowych jak robi się dosyć standardowo w biznesie, więc wszystkie jak popatrzy się na raporty np. światowego forum to widać wyraźnie, że w ciągu ostatnich 5 lat ta mapa ryzyk całkowicie się zmieniła z tych ryzyk takich czysto finansowych politycznych nawet w tej chwili przede wszystkim to są ryzyka społeczne związane z migracją i prawami człowieka naruszeniami różnymi i t d. to są ryzyka takie z cyfryzacją gospodarki zarówno pozytywne negatywne konsekwencje i trzecie, które są właściwie najważniejsze to wszystkie ryzyka ekologiczne związane ze zmianami klimatu zanieczyszczeniem środowiska z odpadami tak dalej i to wyraźnie, jakby Wyparło wszystkie inne ryzyka, czyli świadomości jest w świadomości aż ze świadomością, gdzie działanie no, więc jest kwestia, gdzie jest ta świadomość mam się na poziomie zespołów strategicznych szczególnie w dużych korporacjach to jest bardzo wyraźnie takie myślenie natomiast, jeżeli później popatrzymy jak ktoś przekłada na procesy produkcyjne czy na produkcie czy nawet na strategie marketingowe to bardzo niewielkim stopniu głównie wtedy się mówi, bo klienci jeszcze tego nie docenią tak czyli, jeżeli np. zasięg 1 managerów i odpowiadał na rząd dobrze wie, że np. jogurty, które są mniej słodkie są zdrowsze w związku z tym oni mają w swojej misji właśnie dostarczenie zdrowych produktów, więc powinni jak najmniej tego cukru należeli próbują na testach konsumenckich wychodzi, że klientom w Polsce to kompletnie nie smakuje w związku z tym no muszą dawać coś co jest niezdrowe, ponieważ klienci zdrowych nie chcą na in na tym się kończy odpowiedzialność biznesu często, że zrzucają wszystko na klientów i sąd jest dyskusja teraz, która gdzieś się pojawiać coraz mocniejsze właśnie klienci już czują tak zasypani tym poczuciem winy prawda, że to właściwie, że to my jesteśmy indywidualni klienci winni prawdę, bo wzięliśmy 1 torebkę plastikową za dużo prawda, bo kupiliśmy coś co było atakowane prawda, bo polecieliśmy samolotem, bo zrobiliśmy cokolwiek co szkodzi środowisku no, więc teraz, jakby widzę jak w tej dyskusji się, jakby pojawia druga strona i 5 mówią nie to nie my jesteśmy winni prawdę to biznes powinien inaczej zmieniać nasze i inaczej funkcjonować, bo to jest wielkie wyzwanie to jest wielkie wyzwanie są akcje organizowane przez konsumentów wspierane przez duże organizacje prośrodowiskowe np. odsyłania tych opakowań zużytych butelek plastikowych opakowań po jogurtach do producentów do firm, które to wyprodukowały co zresztą, jeżeli po jest podszyte taką myślą ekologiczną jest kompletnie bez sensu, bo znowu transport śmieci poszerzymy też potem wyrzucili do śmieci to zadanie ekologiczne tak natomiast jest tym bardziej że istnieją przepisy, które nakładają tę rozszerzoną odpowiedzialność producenta prawda za wprowadzone opakowania, gdyby było lepiej egzekwowane, a teraz mam zgodnie z nowymi dyrektywami europejskimi będzie to jeszcze bardziej silnie, jakby monitorowane czy ta odpowiedzialność producenta jest ściśle określona, tyle że brakuje tutaj ciągle, jakby no właśnie tak jak pani mówiła wcześniej moralności płatniczej klientów to także pomyślałem o administracji publicznej prawda Ks Konrad niemoralna pod tym kątem czy no bo to jest także potrzebne są pewne reguły my ciągle przyzwyczailiśmy się, że wreszcie rynek rozwiąże sam wszystkie problemy prawda klienci dojrzeją będą chcieli kupować Eko w związku z tym biznesem będzie dostarczał dalej będzie na tym zarabiały wszystko się będzie wspaniale niestety jest tak, że po prostu wprowadziliśmy na rynek tak dużo szkodliwych rzeczy produktów i t d. prawda taka masa opakowań prawda Ano choćby ta cała afera z plastikiem prawda, która od lat, jakby jest istotna teraz dopiero stała się publicznie dostępna prawda, ale no to jest także w ciągu 5050 lat, odkąd plastik zaczął być powszechny to 50 lat temu więcej około 2  000 000 ton produkowaliśmy plastiku na świecie w tej chwili ponad 400  000 000 ton już są porażające wiosny klimaty rzeczywiście, jeżeli spojrzymy co z tym zrobić prawda to to już mamy ilość tego zalegającą prawda cały czas dodajemy w związku z tym, nawet jeżeli będziemy prawda mniej kupować nie wiem torebka plastikowych do dalszego zachęcamy czy tak jest co dalej ilość opakowań rośnie, a poziom recyclingu np. na poziomie nie wiem dużych miast jest ciągle na poziomie 20 dobrze to w takim razie jednak już wskazaliśmy to w takim razie rządy powinny narzucać takie regulacje, które wymuszą zmianę pewnych zachowań wśród producentów, ale czy producenci mają może takie poczucie, że teraz jeszcze, jeżeli udowodnimy, że jednak będziemy bardziej, jako że zmieniamy, że da się na tym jeszcze w wózku pojechać trochę wypromować właściwe własną markę to znaczy my się wydaje także widzę wielu firmach, że coraz częściej się mówi i na poziomie strategicznym także operacyjnym ona przykład gospodarce obiegu zamkniętego pewna, ponieważ ona pasuje do naszego wyobrażenia o tym, że właśnie marnotrawstwo jeszcze złem w związku z tym, że mniej zużywamy wody prawda, jeżeli zagospodarujemy odpady powtórnie wykorzystujemy jej tak dalej oto zmniejszają się na koszty to jest coś tak oczywistego dla każdego menedżera prawda, że ochrona środowiska jest redukcją kosztów i że właściwie, mówi że przepisy nie są potrzebne, bo oni to widzą sami, ale te przepisy jednak ustanawiają pewne ceny, czyli ile kosztuje to zanieczyszczanie środowiska, a ile możemy zarobić nie ponosząc kosztów prawda, czyli wprowadzają inne rozwiązania, ale niestety biznes moim odczuciu bardziej się skupia na tym, żeby zmniejszać negatywny wpływ krok po kroku na co jak mówiliśmy sobie wcześniej niekoniecznie mamy już czas na to, bo to jest długoterminowy proces zamiast na tym, żeby jednak dostarczać takich rozwiązań, które mogą całkowicie, jakby pozytywnie wpłynie z takim hasłem takim pozytywnym wpływem prawda czy zastąpić pewne tradycyjne rozwiązania, które są nieefektywne rozwiązaniami innowacyjnymi takimi odpowiedzialnymi innowacjami to jest bardzo silny trend w niektórych branżach już widoczny, ale tylko na poziomie dużych firm, jeżeli pomyślimy o tych milionach firm w Polsce mniejszych, które kompletnie nie mają żadnej polityki środowiskowej to jest olbrzymi problem właśnie dla regulator no tak rzeczywiście jak tych mniejszych, którzy często mówią, że mają no tyle, żeby mieć na bieżącą działalność nawet nie bardzo często się rozwijać ze względu na to, że to niesie za sobą koszty, jakie ich przekonać do tego, że środowisko jest ważne, że klimat jest ważne, że nie ma czasu na za 15 lat za 20 lat, bo może się okazać, że 20 lat po prostu nie ma kto tych przedmiotów kupować reprodukuje nie wie, dlaczego się, że nazywanie właśnie rzeczy po imieniu tak jak choćby to zrobiliście mówimy katastrofa klimatyczna prawda i podejmujemy wszystkie działania naprawcze, żeby zmniejszyć negatywne konsekwencje, ale być może także, żeby jednak przedłużyć ten okres trwania względnym spokoju prawda i rola biznesu tutaj jest bardzo duża to nie wystarczą same działania indywidualnych konsumentów, chociaż te są potrzebne zachęcamy, żeby biznes popatrzy na to również w ten sposób bardzo dziękuję za spotkanie pan prof. Bolesław rok Akademii Leona Koźmińskiego ekspert w dziedzinie sporo społecznej odpowiedzialności biznesu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA