REKLAMA

Czy gry rodzą przemoc? A może mogą wychować?

Data emisji:
2019-08-08 21:30
Audycja:
Wieczór - Paweł Sulik
Prowadzący:
Czas trwania:
26:23 min.
Udostępnij:

Donald Trump zrzuca winę za strzelaninę w El Paso na gry komputerowe, które według niego wywołują agresję i skłaniają do przełożenia zachowań w grze w prawdziwym życiu. Gość Pawła Sulika - Stanisław Krawczyk zwraca uwagę, że gry niepotrzebnie w tych dyskusjach są stawiane w pierwszej kolejności, podczas gdy dużo mocniejszy wpływ na zachowania zamachowców ma wiele innych czynników (np. osamotnienie).

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wieczór Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM w naszym studiu gość Stanisław Krawczyk magazyn kontakt dobry wieczór, aby wg po strzelaninach w amerykańskich miastach pojawiło się różne komentarze część z nich to komentarze takie jak ta amerykańskiego prezydenta, który no i obarczył poza rasizmem biżuterię tak dalej tak dalej również obarczył gry komputerowe odpowiedzialnością za przemocy strzelaniny w stanach i powróciła dyskusja, która w stanach Rozwiń » jest bardzo silna w innych krajach czasami jest czasami nie jest przestrzeni publicznej obecna, a nasi chyba zawiera w takim najprostszym pytaniu czy ktoś, kto często gra w gry komputerowe gry wideo, w których jest wiele elementów przemocy czy ten ktoś naturalnie będzie bardziej skłonny używać tejże przemocy w przestrzeni publicznej co pan na to to jest duże pytanie, żeby wszystkim powiedzieć pewnie potrzebowalibyśmy też dużo czasu zacznę od tego, że w stanach Zjednoczonych jest tak od 20 lat mniej więcej te badania są prowadzone ze względu grusza to, że 20 to miał miejsce strzelanina w szkole średni kombajn Trybuła taką pierwszą bardzo głośną strzelaniną i później już było znacznie więcej tak ostatnio parę ostatnim czasie, a jeśli chodzi o wyniki tych badań one z grubsza są takie, że obserwuje się dosyć słabo dosyć mało wyraźną zależność między graniem kres będące przemoc, a różnymi typami agresji, ale ta zależność jest właśnie bardzo umiarkowanej wielkości i ma generalnie dotyczy znacznie lżejszych zachowań niż chodzenie do szkoły z karabinami strzelania do ludzi to jest tak w 1 zdaniu można rozwinąć, ale mała zależność oznacza, że co jednak ci ludzie, którzy grają w gry, w których jest duży przemocą bardziej są skłoni użycia przemocy jednak, że jeżeli przebadane sporą grupę ludzi nie stanowiące trochę na tym co ich różni to zobaczymy, że jest jakaś drobna zależność rzeczywiście atest co troszkę tak, jakbyśmy wyciągali średni wzrost Michela Jacksona jest kilku hobbitów oznaczony wyjdzie wyższy wtedy średni wzrost żadnego niskiego hobbita, ale to może znaczyć, że to jest tak z Melem Gibsonem czy, przekładając to na nasze warunki może być tak też jeszcze nie jest dobrze przebadane, że są pewne cechy osobowości, które sprzyjają takiemu skutkowi grania, a osoby z innymi typami osobowości są odporne, by tak dołujący czy bardzo dziwne myślę, że badają już są tak skonstruowane w naszych czasach, że da się jednoznacznie odpowiedzieć czy jest związek nie ma tego związku, ale rozumie pan, mówi że jest, ale niewielki tak tak to jest takie najbardziej uproszczony w 1 zdaniu stwierdzenie, czyli to co powiedziała Hillary Clinton, a on reagująca wypowiedź prezydenta trampa postrzeleni w wahają w El Paso powiedział, że problemem nie jest dostęp do gier, które zawierają przemoc, dlaczego dlatego, że wielu innych krajach też internet też są gry wideo też są gry, które co zagram księdza, ale tam nie dochodzi do takich strzela dla pana to jest argument na na rozciągnięcie tego sporu to jest argument, jeżeli zastanawiamy się nad tymi brutalnymi zachowaniami nad przemocą taką czystą, bo wtedy rzeczywiście ten ten związek się zaciera te badania, o których mówiłem dotyczyły jak w sumie trochę łagodniejszych form to znaczy takich, że podam przykład 1 z modeli badań 1 modeli badań wygląda tak, że dajemy ludziom do zagrania jakąś grę będącą przemoc innej grupie odpowiednio wylosowanej dajemy, więc Tetris np. jakąś dyrektor jesteśmy bardziej spokojna i potem patrzymy czy osoby 12 grupy są np. bardziej czy mniej skłonne do tego, aby emitować głośne dźwięki jako karę za niewykonanie tego zadania przez trzecią osobę i to jest jednak wielu agresji są też inne, ale ja, ale z tych badań bardzo ciekawe wychodzi to, że pan wychodzi, że jest znów pewne słabe zależność taka, że jeżeli graliśmy w grę, w której sporo przemocy to później będziemy trochę głośniejsze dźwięki emitować jako kara to jest 1 z takich miary ze wskaźników agresji stosowanych w badaniach, ale w tej słabo zależności to jest trochę kłopot taki, że gry, które zawierają przemoc często ma też inne elementy n p . są żywe czas się w nich straci życie przegrywa chwilę później znowu i dalej walczy z wrogami, więc też trochę jest pytanie w jakim stopniu sama przemoc odpowiada za efekty w jakim stopniu to są 2 dedykowane nam różne, a ktoś może swoje pan powiedzieć zaraz zaraz, ale w przypadku osób grających długo gry komputerowe, które zawierają elementy przemocy możemy mówić pewne wpływie na psychikę, ale ta sama osoba, która nie gra, a inna osoba, która nie gra takiego w ogóle oraz weźmie udział w eksperymencie, który pan mówiąc nie jest reprezentatywna jeśli ktoś przez 5 lat dzień z dniem 8 godzin dziennie gra tzw. strzelanki to chyba on inaczej za zareaguje NATO albo nie wiem inne i inaczej będzie reagował na różne sytuacje stresowe niż osoba, która raz zagra tylko w takim eksperymencie pewnie inaczej natomiast kłopoty taki, że ciężko się to bada, ponieważ trudno jest w domu psychologicznym jakoś kontrolować to, żeby mieli grupę ludzi, którzy przez rok będą grali w taki sam sposób u siebie w domu właściwie nie do zrobienia, więc trochę jesteśmy skazani na domysły, ale tam wracam do tego, że ten związek, którym mówimy jest dość prawdopodobne, że on jest bardzo mocno uzależnione od tego kim jesteśmy w jaki sposób gramy jak mam osobowość ostatnio czytałem taki przegląd różnych badań z tego wynikało, że w stanach Zjednoczonych ten efekt jest relatywnie najsilniejszy u białych Amerykanów słabszy u Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, a najsłabszy u Latynosów Hiszpanek stosowna nazwa wyjaśnić w tym dziwny efekt to było bardzo krótko omawiane w samym badaniu być może są kwestie kulturowe związane np. też rodzajem więzi społecznych może jest kwestia pewnego indywidualizmu versus takie versus i wsparcia w grupach społecznych i być może jest to indywidualne podejście jest związane z tym jesteśmy trochę bardziej skłonni agresji pod wpływem mediów to są hipotezy bez świeży wynik, który to zinterpretować to chcę powiedzieć to, że wracamy do przykładu znakiem, że samymi kobietami, jeżeli mamy różne osoby różne podgrupy nasze grupy badanej to może okazać, że mamy trochę iluzji wyniku, który odnosi się do wszystkich w rzeczywistości jest jakaś część osób, które odpowiadają ten wynik reszta jest, gdyby pod tą iluzją są tacy ludzie, którzy mówią często są zwolennicy dostępu do broni w stanach, którzy mówią jest dokładnie odwrotnie to wcale gry, które zawierają brutalne elementy nie każą ludziom później w życiu prawdziwym życiu w realnym świecie dokonywać aktów przemocy te gry pozwalają im się wyładować w procesie grania dzięki temu mamy sytuację dokładnie odwrotną te osoby mogłyby kiedyś użyć przemocy, ale nie robią tego wyładowuje się w grach co pan na to wytłumaczenie zakłada taką koncepcję ludzkiej frustracji, która jest z nami więcej czasu Fronda i psychoanalizy, która mówi, że nam narasta frustracja w życiu musi ją wyładować na wtedy maleje i jeżeli nie ładujemy NATO ten pasek frustracji dojdzie do końca mówi z gier wideo i wtedy wtedy gen przemocy, ale ta koncepcja jest dość podejrzana, bo z innych badań psychologicznych wiemy, że jeżeli coś nam pomogło sobie poradzić ze stresem danej sytuacji pewnie będziemy to zachowanie powtarzać będziemy tego uczyć jako pewnej strategii radzenia ze stresem, czyli powiedzmy sięgniemy po po gry wideo teraz czas będziemy ich używać czasu może się zdarzyć sytuacja, której nie mamy gry pod ręką sytuacja jest stresująca i wtedy trochę będziemy bezradni zacząć bez tych naszych strategii to są różne wytłumaczenia, ale ta koncepcja trzeba wyładować frustrację jakiś czas do końca działa też tak samo z emocjami to nie jest tak, że jeżeli będziemy krzyczeć na ludzi przy każdym dyskomfort c to staniemy się spokojniejsi prawda nie będziemy więcej krzyczeć, że to będzie działać, jeżeli będzie przynosić efekty, więc pewne powtarzanie zachowań uczenie się zachowań to jest w moim odczuciu mechanizm, który też brać pod uwagę nie tylko ten mechanizm, że na chwilę się ładuje wtedy jesteśmy spokojniejsi przez najbliższe nam pół godziny np. ciekawe to wchodzi jakiś związek ten pan na początku mówił, że te czynniki Kurt kulturowe mogą mieć duże znaczenie, bo wyobraża sobie, że w takich społeczeństwach nie wiem, gdzie wspólnotowości dbanie o siebie nawzajem jest kluczowe innym i inne możliwe kanały takie auto ekspresji czy chociażby właśnie ich nawet takich agresywnych zachowań są dopuszczalne, a społeczeństwo wsi, gdzie silny indywidualizm tak rozumiem to tam trzeba jakoś inaczej badania robić jakoś, żeby one były porównywalne w ogóle z badaniami w takich kulturach n p . trzeba uważać na siebie nawzajem lub też w taki, że te relacje między ludźmi jest istotne w zasadzie trudno zrobić takie badania są bardzo trudno to 1 znak zapytania duży trudno zrobić no i tu dochodzimy do tego, że psychologia, jeżeli ma być nauką dosyć rygorystycznie badają różne rzeczy to gdzieś ten swój rygoryzm rozbija to znaczy w pewnym momencie już jesteśmy w stanie zachować takiej szczegółowości dokładności jednak uwzględniać takie miękkie różnice kulturowe np. chciał mieć jedno wątek zwrócić też taki wątek, kiedy mówimy o grach dostał na rozmowy tras dotyczy to trochę takim ubocznym efektem jest to zostajemy z wrażeniem, że gry to jest to trzeba mówić przede wszystkim prawda to znaczy, że to jest ten czynnik, który zasługuje na to, żeby nie mówić najwięcej lotów w przypadku tych masakr Donald traf powiedział wyraźnie tak tak nie jest taka opowieść zgodnie, z którą gry są jednak z głównych czynników natomiast nawet tych badań, o których rozmawialiśmy wynika, że ten wpły w jest bardzo niewielki mniejsza o statystyczne szczegóły, ale jest nieduże, a przestrzelenie też bardzo często okazuje się, że sprawcy byli np. osamotnieni rękami w szkołach mieli przyjaciół ziemi różne problemy psychologiczne jak się prześledzi taką historię tych strzelanin to gry wideo są raczej 1 z wielu elementów w życiu tych osób więc, zwłaszcza przy najbardziej przed najbardziej skrajnych torach przemocy trudno mówić o tym, że są przyczyną mogą być ewentualnie 1 z bardzo wielu czynników, ale nawet takie stwierdzenie jest też troszkę niepewne co nie znaczy, że i jednoznacznie gry są czymś neutralnym, dlatego że nie tylko w Polsce w wielu rozwiniętych społeczeństwach mamy do czynienia z sytuacją uzależnienia od gier więc, zostawiając masakry, zostawiając wpływów w ogóle gier brutalnych gier NATO czy ktoś w swoim życiu realny będzie sięgał po agresji czy też nie zostawia w zupełnie na boku trzeba powiedzieć, że dyskusja o tym czy gry są neutralne jeśli chodzi o szeroko pojęte kształtowanie posta w to ta dyskusja o nasze niekończące się nigdy nie skończy, bo tutaj otwieram się olbrzymi potencjał myślę o tym, czym są tak naprawdę gry wideo czy gry internetowe czy gry, które od, których właśnie chciałbym tę chwilę pan poznać od, których można się uzależnić ona się pojawiły, a w zasadzie dopiero ten fenomen gier musimy jakoś zrozumieć tak czy one mogą stanowić dla niektórych ludzi zagrożenie, kiedy usłyszał, że mamy problem z uzależnieniem od gier nie wiemy jak to uzależnienie leczyć nie wiemy dokładnie z czego wynika to uzależnienie to są zupełnie nowe tematy rzeczywiście chodzi o tzw. uzależnienie od gier niektórzy mogą nadmierną użytkowaniu gier wideo to pojawił się ostatnio opowie się za wiadomość o tym, że na głównych pacyfikacji zaburzeń chorób lub psychologicznych używanych na świecie ma zawierać taki taki punkt uzależnienie od gier wideo ma za parę lat stać oficjalnie częścią trasy niepełne, które jest klasyfikacja natomiast trochę jest także my patrzymy na to medium on jest stosunkowo nowe przy czym, jeżeli chodzi o takie gry w miarę realistyczną grafiką gdy, które mają nowoczesne rozwiązania mające nas utrzymać przed ekranem i troszkę jest tak że, że my też patrzymy z pewną podejrzliwością często na gry wideo wydaje nam się, że coś co widzimy jest niezwykła podczas, gdybyśmy nie zobaczyli osoby odczytujące się w powieściach 100 lat temu, a to też nałogowo widzieliśmy nałogowo prawda żona nie widzą świat został także wtedy też czasem mówiło, że kobiety zaczęły się tych romansach informuje wizja rodziny demoralizuje młodzież demoralizuje się czytając np. literaturę przedstawią przestępstwa, więc ze stron nie chce lekceważyć tego, że gry mogą być bardzo absorbujące, ale z drugiej strony jest także gry są 1 z rzeczy w naszym życiu i równości chodzi o to potencjalne uzależnienie czy jakieś inne negatywne skutki to jest także, jeżeli mamy w życiu miałem przyjaciół mamy dobrą rodzinę mamy warunki do tego, żeby rozwijać jako ludzie mamy też inne pomysły na siebie rozmaite zajęcia to prawdopodobnie Gryf Radomyśl nie staną się dla nas, a na pewno nie na długo czymś co miało nas wchłonąć zaabsorbować wielu stroni od gier zależy, ale dotyczy otoczenia społecznego tego, kto gra tak to w dużym stopniu to znaczy gry są absorbujące i może wskazać mechanizm, który nas przetrzymują przed krachem krótkie poziomy możliwość osiągania krótko mocą też dość dziwny dla dla tych, którzy nie grają na przednie g czy krótkie poziomy to co tak krótki rozdział w książkach centrum jeszcze 1 rozdziału centralnego, że z, że zrobię coś przez 1520 minut zajmę się, by następnym odcinkiem jest taka bardzo popularna gra karciana internetowa hal z tą robiona przez 1 z głównych filmowych w tej chwili Blizzard, która ma spotkania France mniej więcej 10 minut to jest 1 z przykładów tego mechanizmu może mówić dużo, jakie mechanizmy mogą nas absorbować przytrzymywać, ale właśnie jak wspomniałem, jeżeli mamy też inne rzeczy w życiu to z dużym prawdopodobieństwem też nimi będzie, ale podejrzane moralnie, że firma zarabia pieniądze na produkcji gier, które są konstruowane z tego co pan zrozumie w ten sposób, żeby korzystać z nich jak najdłużej trochę tak, ale w takim sensie podejrzane w jakim sensie podejrzane są książki sensacyjne, ale wrzucamy jednak gry w taką szufladę, której bliżej jest być może do uzależnienia nie wiem od substancji psychoaktywnych albo alkohol albo nikotyny, a rzadziej do książek czemu tak myślimy o tym nie potrzebuje teraz szybko badań dotyczących tego czy jest związek właśnie takie fizjologiczne między między korzystaniem z Pierre, a nie mówią nasze myślenie i dyskusjach na ten temat raczej traktuje się gry jako coś bliżej alkoholu papierosów albo narkotyków aniżeli bliżej tego pan poczuł czytania książek oglądanie filmów, którym tak myślę, że w naszym myśleniu w naszym języku to jest trochę efekt tego, że to medium jest dość nowe to prawda pierwsze gry już mają z 70 lat niecałe 70 trochę przez niemal 60 już spokojnie tak zupełnie najwcześniejsze prototypowe natomiast jednak gry jako masowe zjawisko kulturowe to jest coś co ma powiedzmy 30 kilka lat może 40 w stanach Zjednoczonych u nas jeszcze odpowiednio mniej, więc to zjawisko nie jest jeszcze tak do końca Ros znanej takie uznane za norm, więc czasami pewne pewne skrajności w naszym języku też będą wychodzić na to nie tylko kraść w języku słuchać nas może ktoś, kto ma dorastające dziecko, które przestało się uczyć chodzić do szkoły albo przynajmniej na coraz gorsze wyniki w nauce, ale spędzę za to wiele godzin dzień za dniem przy grze wideo i tak dla takiej osoby nasza rozmowa jest no pewnie dużym przeżyciem bo, bo ono dowiadujemy się, że mamy do czynienia po pierwsze, wciąż nowy, a wiemy, że nie jest łatwo w w Polsce szczególnie znaleźć pomoc psychologiczną w przypadku zależnie od gry wideo pan przed chwilą powiedział, że w ogóle niektóre z tych nie są w ogóle tak konstruowane, żeby przyjść za skrót myślowy uzależnia w związku z tym ta rozmowa mogłaby się potoczyć dramatycznie kierunku i skończyć takim biciem na alarm uwaga uwaga uwagę pewnie nie da się wszystkich skojarzeń też kontrolować naszą rozmową natomiast myślę, że w tej sytuacji to pan opisuje pewnie zastanowił się nad tym jak w ogóle jest sytuacja rodzinna co mogło skłonić te osoby tego, żeby dużo czasu spędzać przy komputerze to niekoniecznie musi być założenia czymś złym można zrobić np. praca przy komputerze w grach też poza tym pewnie większość nas materiały takie wspomnienia zaabsorbowanie jakąś rozrywką, która nie dawała nam ani pieniędzy ani jakiegoś bezpośrednio widocznego skutku, ale w tym momencie życia byśmy to mocno wciągnięci to akurat teraz często są gry, więc pewnie pewnie znajdą się na tym jak jest cały ten kontekst, w którym ta gra się odbywa nie, żeby skupić się wyłącznie na tym, że jeśli podłączymy kabel od komputera czy internetu to nagle wszystkie problemy rozwiążą, bo jeżeli jakieś problemy powstały też mało prawdopodobne, że gra była główną przyczyną czy gry mogą budować jakieś system wartości taki jaki oczekujemy, że zbuduje n p . nie wiem szkoła, a albo bardziej rodzice czy te wartości, które podzielają rodzice czy gry mogą mieć taką wartością godną funkcje, a biorąc pod uwagę to rzeczywiście one są głównie rozrywką i o tym, pamięta tylko skoro rozmawiamy już o grach w ten sposób chciałem pana zapytać czy to jest także ludzie, którzy grali bardzo konkretną grę oni i oni mają podobne poz mogą być podobne postawy przez przejęcia chodzi o jakie rzeczy czy wskutek gry mogą wychować mogą wychować n p . do relacji społecznych to znaczy jest bardzo dużo gier, który gra razem z kimś niekoniecznie, siedząc przy ekranie 4 możliwe są też paczkę z gry taneczne, w których gra po prostu fizycznie parę osób jednocześnie, ale są bardzo liczne gry, który gra z kim przez internet i nie mogłem podawać opowieści anegdoty związane z tym, że ktoś nie z Holandii przyjechał do moich znajomych do Krakowa, ponieważ poznali także ładował Kraft bardzo dużo gra sieciowa te zresztą te firmy, której mówiłem miliarda, więc gry są też okazją do kontaktów społecznych to jest pierwsza część odpowiedzi na pytanie o wartość dzień druga część z tych wielu część wypowiedzi mogłyby iść stronę gry też pokazują pewien świat to znaczy te światy jakoś funkcjonują i np. świat jest bardzo dużo pieniędzy bardzo duży jest wymiany mój dobry znajomy, kiedy miał okazję rozmawiać 50 latkiem na temat gier, które on gra na komórce i okazało się, że to co najbardziej lubi ten dziesięciolatek, a przednia, mówi że najbardziej się podoba to jest właśnie zbieranie takich wirtualnych pieniędzy, jakie transakcje przy użyciu tego cyfrowego gros piwa i pewnie dla nas jakoś też przyzwyczaja we wczesnym wieku do tego, że pieniądze są jakąś bardzo ważną częścią świata jest wymienianie pieniędzy za różne rzeczy to jest coś naturalnego na pewno nie we wszystkich okresach historycznych tak było i nie we wszystkich tak musi być czysty mam pytanie ma też takie po tych skoro tak, który pan mówi możemy czy tego typu gry mogą wychować to może taka klasyczna strzelanka też wychować kogoś jak rozumiem tak pytanie, dlaczego łączą tak tak ciągle jeżdżą po ekranie strzelają niektóre niektóre gry mogą w jakim sensie wychowywać do myślenia strategicznego, jeżeli możemy użyć tego słowa wychowanie, ale też nie nie przesądzałbym czy może nie przesadzałbym z oznaczeniem gier pozostały czas myślę 1 z 1 z elementów naszego świata jest ważny element, ale no najprościej powiedzieć tak w dokumencie już nie jest tak łatwo znaleźć nastolatka, który gra też pytanie czy taka skala osób grających zawsze pytanie też co to znaczy, bo niektórzy grają czy niektóre straty bardziej gry mobilne na telefonach nie wszystkie grają takie gry trochę dużo czasu spędza z 1 zamachem przy komputerze stacjonarnym przy laptopie to jesteś bardzo złożone, ale nie tak łatwo byłoby znaleźć osoby, które nie ratuje 100 %, ale orzeczenie to pomożemy będzie duże dorzuca lekarz co ich spotkać się rozpada no tak no tak to jest prawdziwa zmiana, a niektórzy twierdzili, że w pewnych pewne względy społeczeństwo rozpada, skąd się bierze taka popularność niesamowita popularność w internecie kanałów głównie na YouTubie kanał, gdzie ktoś pokazuje, jaką sam gra jakąś grę, gdy co za mechanik, który przyciąga taką tak dużą liczbę obserwujących to zostało w odpowiedzi nie da odpowiedź jest taka, że dla osób, które są w gorszej kondycji finansowej może być sposób takie zastępcze zapoznawanie się z najnowszymi grami pan szuka ich nie stać na sprzęt trudno powiedzieć czas to jest powód, ale to jest pieszy, który przychodzi namyśl lew tej naszej rozmowie 0202. powód takiej, że często ograny jest też powiązany, jakim poczuciem swojskości, którego kontaktu osobom, które dosyć podobne do nas jest zbliżonym wieku może trochę starsza może być też takim troszkę wirtualnym starszym bratem i to, skąd tak znów w pewnym sensie społeczne to znaczy oczywiście większość osób obserwujących nie będzie miała nigdy bezpośredniego kontaktu z tym grającym, ale to obserwowanie gier może minister właśnie takiej takich aspektach także patrzymy na kogoś, kto staje się dla nas pewnym przewodnikiem walimy musi przejść, ale musimy już dobrze w tej grze musi tam zwyciężać czy tam zbierać dużo punktów czy czy po prostu grać już ludzie zechcą oglądać jak jestem też idea, dlaczego miałbym patrzeć, kto gra w krajach, z których są znów różne modele są są tacy którzy, którzy pokazują jakoś niesamowicie zmontowane w bardzo efektowne to wymaga dużo pracy filmiki zgrania i są tacy którzy, którzy pokazują mniej dokładnie niedokładnie przygotowane trudno będzie to ujednolicić pokazy 1 model, ale chciał zwrócić uwagę na to, że stara się n p . że youtuberzy, którzy robią filmiki zgrania też gorsze, jakim stopniu charytatywnie to pytanie jak dużą skalę Toma, ale to jakoś pokazuje żony czasem ściągają też ludzi do robienia czegoś innego niż tylko oglądanie gier to znaczy, że znów w branży są to, że są staje się popularni są ograniczone do czego wykorzystują do patronów również to da się zdarza oczywiście mało to zjawisko ma swoje negatywne pozytywne strony więc, więc po to, strony to jest 1 rzecz czy też to, że w tej kulturze grania może można przeżyć wojnę niż mówić po stronach tej kulturze grania jest też trochę trochę kupił kłopotów związanych n p . z tym że, że jest taka pod pod kultura gracze bardzo mocno zaangażowanych w wyborze na graczy bardziej i bardziej luźnych potrafią czasem patrzeć z góry, jeżeli ktoś próbuje tej kultury wejść to jest maskowane np. pograć, który jest nieprawdziwy, który nie, starając się angażuje to też może się wiązać ze sposobem traktowania w niektórych widowiskach kobiet Graczyk jako osób, które są albo takimi trochę rodzynkami i mówi się o nich są w warunku są inne niż większości grających albo są traktowane przez pryzmat różnych stereotypów oczywiście też bez przesady nie mówię, że to jest ważna rzecz dotyczy opłat z tego z tego co pan mówi to jest niby wirtualny świat, ale po prostu zawiera większość wad zalet tego zwykłego świata 4 różne dobra konkluzja dosyć to znaczenie ma mamy skłonność patrzeć właśnie na grę mówiłem jako medium to może nie bardzo może nie supernowej z punktu widzenia takie czystego czasu, ale nowe z punktu widzenia tych oswojenia kulturowego i widzimy w tym coś niezwykłego coś oddalonego naszego świata, a gry są częścią tego świata, w którym żyjemy czy na koniec muszę zapytać czy zbliża się czas, kiedy któryś z polityków, a może partia polityczna pójdzie do wyborów z takimi hasłami i pan słyszy w tych hasłach torze, a że ci ludzie są właśnie z oni grają tak nie wiem chodzi o zwrot sposób formułowania takich rzeczy musi paść na naszych oczach za moment wydarzy myślę, że może nastąpić to był przypadek, chociaż jest to atrakcyjnego wręczenia gry Wiedźmin 2 Barackowi Obamie podczas wizyty w Polsce 2011 roku, ale najbardziej sądzę, że w gry są na tyle istotne, że gdzieś ten język będzie się pojawią, chociaż inną sprawą jest to, że nasza polityka ma trochę kłopot z wymianą pokoleń to znaczy ta zastępowalność pokoleń w polityce jest umiarkowana, ale to jest temat na trochę inną rozmowę, ale jak coś czuję że, że za naszego życia to usłyszymy od, których polityka rzecz która, których będą się kojarzyły z grami on wtedy będzie świadomy mówił do tych, którzy wychowali się nagrań wideo po prostu myślę, że tak w stanach Zjednoczonych mówi o tym, że ta kultura graczy tych mocno zaangażowanych była 1 ze źródeł sukcesu Donalda trampa i że była też powiązana jest osobna historia tą częścią prawicy amerykańskiej, która za sukcesem trampa stała, ale nie chcę mówić, że są założenia związane z prawicą zakończoną, ale musi raz, bo musimy koniecznie umówić na jeszcze 1 rozmowę o związkach od prawicy z graną są kluczowe dla nich Gate ach, drodzy słuchacze państwo też się umawia dziękuję naszym gościem był Stanisław Krawczyk magazyn kontakt dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA