REKLAMA

Bunt młodzieży przez lata i jeszcze trochę punku

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-08-09 20:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM piątkowe Horyzonty w radiu TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska rozpoczynamy rozmowę pod hasłem ach ta dzisiejsza młodzież nie wierzę drodzy państwo, że z moich ust pada ten frazes, ale on dzisiaj padnie być może nawet więcej razy jest z nami dzisiaj, ale studiów w Poznaniu ekspert od dzisiejszej wczorajszej młodzieży Edgard Hajn socjolog historyk nauczyciel animator radiowiec dobry wieczór dobry wieczór witam serdecznie wszystkich słuchacza no to 1 Rozwiń » ile jest zasadne w ogóle używanie tego hasła dzisiejsza młodzież za chwilę przejdziemy do pana tekstów do pana badań jest pan ekspertem od subkultur, ale czy w ogóle hasło dzisiejsza młodzież nie jest hasłem świadczącym o np. wieku osoby, która komunikuje taki termin może młodzież po prostu ma uniwersalne cechy niezależnie od tego jakich czasach to młodzież jest bardzo ciekawe badania, kiedy zostały przeprowadzone na ten temat, a propos młodzieży, że młodzież może się zmieniać, ale młodzież ma 1 cechę konstytuującą, a jest nią sprzeciw wobec zastanej rzeczywistości wiadomo, że ci właśnie, którzy wypowiadają słowa z Acta dzisiejsza młodzież tak naprawdę troszeczkę zazdrości już się nie sprowadzają tak dokładnie wiadomo, że w pewnym wieku ten poziom buntu, gdzie spada większość z nas dostosowujemy się do norm społecznych, jakie są przed nami stawiane tymczasem może troszeczkę tej młodzieży zazdrościmy, parafrazując w końcu jesteśmy w razie nie mogę zacytować dokładnie, ale Kazik Staszewski kiedyś 1 z boku wypowiedział wyśpiewał takie słowa, że to co najbardziej wkurza u młodzieży to, że już więcej do niej nie należy i to jest chyba najlepsze podsumowanie tego, dlaczego my w momencie, kiedy dorastamy dojrzewamy, kiedy zakładamy rodziny troszeczkę tej młodzieży zazdrościmy zresztą narzekanie na młodzież to jest rzecz absolutnie stała często, kiedy rozmawiam ze starszymi, którzy mówią, że Acta dzisiejsza młodzież mówi pamiętajcie o tym, że byliście młodzieżą to jeszcze stać oczywiście to jeszcze kucharzy znaczek na młodzież i pewnie kochana Cecherz narzekał mamona upadek obyczajów jeszcze jak sądzę, że akces do starożytnego Rzymu nie cofali Acta mamy mamy takie zapisy tak tak starożytności też upadek obyczajów przecież następowało młodzież też rozkładała normy zasady społecznej wzbudzała grozę bądź będzie letnich zawodach, a właśnie w wersji zadaniem młodzieży w końcu młodzież jest elementem, który ma wprowadzać pewnego rodzaju zamiarem taki pozytywny ferma dokładnie, a czy to duchowy czy to moralne nawet poszukiwania społeczeństwo, jeżeli zostaje za bardzo NATO w tym momencie, kto ma to rozsadzić od środka zawsze ktoś będzie osadzał albo to będzie inwazja zewnętrzna albo to będzie zmiana wewnętrzna młodzież, tym bardziej młodzież jako subkultura jako kategoria socjologiczna czy gdzieś tam od powiedzmy połowy dwudziestego wieku jest najlepszym motywem ku temu, żeby właśnie społeczeństwo zmieniać no i jeśli chodzi o subkultury też bardzo ciekawy temat temu poświęcił pan część swej pracy i zainteresowań badawczych jeśli chodzi o subkultura Toya, która przeżywała swoje nastoletnie lata w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych to dla mnie było jasne ile jest subkultury, jakie są subkultury, jakie są plemienne atrybuty i kody i mam wrażenie, że ostatnio subkulturą, jaką byłam w stanie zidentyfikować jako osoba dorosła to była subkultura emo takich dzieciaków trochę no właśnie czy akt w ogóle my dzisiaj mamy jakiś subkultury to jest przejdźmy od razu gruby pan mówi nam się cofniemy się do tego tematu subkultury klasycznych ale, a jest taki badać MAK to się nazywają bardzo ciekawy sposób zaprezentował koncepcję subkultur granicznych i wskazał właśnie od, o co chodzi może zwrócić uwagę na to mieliśmy świat nowoczesny układane poukładany, w którym wszystko się gdzieś tam mniej więcej było stałe, kiedy było wiadomo, że jeżeli było się robotnikiem to moje dzieci także będą robotnikami będą mniej więcej ten sam kod kulturowy wysoki poziom solidaryzmu klasowego tegoż powiedział pan tekstu jak najbardziej tylko, że dochodzi do pewnego momentu, kiedy cały świat zaczyna dochodzić do pewnego rodzaju rewolucji to się zaczyna, gdzie w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych coraz bardziej i mamy do czynienia tzw. supermarkety rację stylów zachowań to również dotyczy subkultur no właśnie, jeżeli mamy lat 80 nawet 90 mówię tutaj po raz opowiada żony względem Zachodu jesteśmy troszeczkę opóźnienia byliśmy bez realnego socjalizmu pan żelaznej kurtyny Cetera et Cetera tymczasem w latach dziewięćdziesiątych właśnie mamy ostatni chyba moment, że istnieją rzeczywiście są kultury, gdzie mamy właśnie ten wysoki poziom solidaryzm, gdzie mamy potrzebę realizowania siebie kolektywnych grupa upodobnienia się swoich rówieśników budowania się konfrontacji lekarzu my tak, ale to jest konfrontacja w sensie poziomy konfrontujemy się w takich sytuacjach z dorosłymi, ale z instytucjami publicznymi tymczasem w momencie, kiedy dochodzi właśnie do takiego rozdrobnienia rozczłonkowania, gdzie post nowoczesność wkracza również do ta płynna post nowoczesność tutaj nawet Obama się odwołać zaczyna wpływać również do subkultur to my dzisiaj nie mamy tak naprawdę czegoś takiego klasyczna kultura ostatnio wraca z Paulem rock festiwal, a takich banków Pańtak powiedzmy, których my mamy, a zakodowanych to mogą liczyć na palcach nałożenie 1, ale 2 maksymalnie 3 rąk tak no tak, ale to i tak już jakaś Arriero Garda, o ile w ogóle lepiej gonić te dzisiejsze Panki to to trochę, jakby ze skansenu jakiegoś się pojawili po prostu przeniesienie w czasie Niewiem jak oni funkcjonują, ale kiedyś to rzeczywiście były całe grupy to była cała codzienność komunikacja i to były lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte i wtedy był ogromny rozwój renesans na całym świecie i w Polsce również natomiast natomiast dzisiaj właściwie to są pojedyncze ostatnie takie egzemplarze ginącego gatunku takie mam poczucie kilka lat temu także w czasie tych badań doszedł do bardzo smutnego wniosku wtedy do dzisiaj osobie, mówi że jestem bankowymi, a bankowcem się nie było bankowca ile stanu mego śmiech mam nadzieję tak oczywiście zachód bankowcy nie wiedzieli komu po trzydziestce niestety całkiem niedawno, gdy przekroczyłem, więc teoretycznie musiałbym się wypisać tej subkultury, ale wracając niestety, ale bankowcy czy w ogóle słuchać muzyki rockowej tak jak kiedyś byli awangardą społeczną wśród wszelkiego rodzaju subkultur tak niestety, ale dzisiaj okazuje się, że to jest jednak bardziej konserwatorom maruderzy już tak stanowią dla was, że pod względem muzycznym chociażby już chodzić szczegółową sytuacja jest taka, że albo grać 3 akordy darcie mordy, jeżeli zaczyna cokolwiek kombinować wprowadzać ręcznie pan tajniki tak to już nie jest pan, kto jest chociażby sytuacja tego typu, że dzisiaj, kiedy dyskutujemy ostatnio z Krzyśkiem Grabowskim Dezerter, kiedy zaprosili nas aporty takie artystki jak sikha czy małym jednak druga bardzo świeże spojrzenie na muzykę jednak kiedy rozmawiam ze znajomymi takimi klasycznymi bankowcami to oni twierdzili, że nie oni pójdą dopiero na Dezertera dla nich co to w ogóle ich za to nie żaden bank to jest on worek z wartą jakieś zachowawcze podejście rzeczywiście nie jest niestety, ale na scenie oczywiście nie, mówi że w całości, ale bardzo taki mocny konserwatyzm względem muzycznym możemy wychwycić zresztą zauważmy, że w ogóle muzyka rockowa stała się no ile można coś myślę ile można wymyślać czegoś nowego mostu ten klasyczny przykład, czyli gitara bas wokal perkusja, jakby się zakończył możemy cały czas spójrzmy chociażby na wielki sukces budżetową Fleet oczywistej Skopje 11 praktyczna LED Zeppelin dlatego właśnie oni odnieśli wielki wielki sukces wraca jednak do samych subkultur tak z tym emocje mówiąc to pani zaskoczyła, ponieważ zaczął razem z ostatnich osób kulturą, której możemy tak mówił, że w naszym kraju to jest kultura hiphopowa drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, która gdzieś była troszeczkę przedłużeniem tego bankowego podejścia z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych, ale była taka alternatywna tylko pamiętajmy o tym, że MO to było to MO, które my znamy tak z całym malowaniem dniach macierzami tak dalej w przeciwieństwie do subkultur, które znamy klasycznie to jest raczej odgórny wyrok za sprzeda produkt, a tak tak, a wcześniejsze kultury szczęście było to ruch oddolny, który dopiero w pewnym momencie był przejmowany przez wielki biznes do nich tylko tego pan będzie najlepszym wykonaniu przepraszam znowu do niego będę odwoływał, ale po pierwsze z racji własnych zainteresowań rozumiem najlepiej się na nim znam głos z internatem przykładem taktach głosem, ale też troszeczkę rozumu wsparcie było tak przecież ten protokół banknot mamy jeszcze końcówkę lat sześćdziesiątych tak naprawdę, że pierwsza połowa lat siedemdziesiątych wystudzić kapele pub rockowe Wielkiej Brytanii cała wierchuszka artystyczna na wschodnim Wybrzeżu Stanów zjednoczonych to tam rodzi się tam bank otrzyma go kojarzymy z Sex pistols tymczasem Sex pistols to nie jest nawet zespół, który wydał pierwszego singla bankowego, bo to jest oddając, a kilka kilkanaście tygodni wcześniej niż bynajmniej nie na zamówienie wielkiej wytwórni, która w ten sposób sobie zaprojektowała hity tak tylko to był oddal oddolna energia, która szła do góry jak najbardziej tylko Malcolm McLaren potrafił do boju nie zarzuca absolutnie chłopakom Sex pistols oni nie byli prawdziwi potrafił zagospodarować kreatywny sposób tak, bo jeżeli druga płyta sex Pistol, z której nikt nie uznaje za płytę nazywa się wielki rockandrollowy szwindel tak będzie najlepsze podsumowanie no dobrze, ale doszliśmy do bardzo ciekawego styku subkultury kontr kultury, bo jeśli w ogóle uznać grupę dzieciaków MO zasób kulturę to na pewno już nie za kontr kultury generalnie biorąc ideologię bankowa tożsamość bankowa postawa bankowa była zdecydowanie kontr kulturowa, jaka jest różnica dla tych słuchaczy, dla których może nie jest to jasne między subkulturą kontr kulturą ja w ogóle mu się na samym wstępie zaznaczyć, że bardzo lubię sformułowania kontrkultura tego kont dla Niemców tak tak tak, ponieważ kontrkultura sama sobie jak to możemy czytać uważnie tajna Żuławskiego czy Pęczaka, czyli tych naszych realistów nagi chodzi o osób kultury no to jest totalne odrzucenie zastanego porządku, a nie konstruktywna krytyka tak tak, bo zauważmy zdecydowanie bardziej wolę sformowanie kultura alternatywy, a kultura alternatywna dlaczego, ponieważ subkultury, jaki kult w ogóle kultura młodzieżowa nie może istnieć bez tych kodów kulturowych, których funkcjonują tylko, że co oni robią oni odrzucają część część przerabiają część przyjmują w ten sposób lepią swój własny kod kulturowy dzięki temu zaczyna funkcjonować nowe grupy, które są z kulturami najlepszym przykładem kultury alternatywnej bardzo mocno zbliżonej do kontr kultury w takim sensie Zaborowski, czyli bardzo czystym to oczywiście kultura hipisowska Stanach Zjednoczonych drugi tak wielu 60 tych, bo pełna kontrami po nad tą tutaj naprawczych kontratak tylko jak to się skończyło wszyscy doskonale wiemy zresztą chyba wczoraj w nocy była rocznica słynnego morderstwa żony Romana Polańskiego zresztą przez dział mięso na rodzinę Bensona, którzy gdzieś troszeczkę są dziećmi również rewolty hippisowskiej, ale właśnie, by subkultura jest pewnego rodzaju młodzieżową kulturą alternatywną, która przekształca pewne wzory kulturowe, które funkcjonują społeczeństwie się, aby taki sposób, żeby pasowały im były wyrazicielem ich potrzeb, a nie pokolenia rodziców ma to kilka man ma na celu kilka kilka rzeczy po pierwsze, właśnie zdystansowanie się od świata rodziców drugi zbudowanie własnego alternatywnego świata, w którym będą mogli się poruszać, w którym będą mogli się porozumiewać właśnie taki sposób, żeby nie mogli zrozumieć, a po trzecie no każdy z nas tak naprawdę lubi budować nawet ci, którzy bardzo niszczą to i tak pewien sposób budują branża, która ponad zaraz za względu najpier w decydują zastany system potem kodują po swojemu zrezygnowani zakodowanie kodowania to jest takie tam takie taki łańcuch taka ścieżka zresztą to, o czym pan mówi w jakim sensie doskonale wpisuje się to, o czym mówią psychologowie jeśli chodzi o rozwój indywidualny jednostkowy młody człowiek w wieku w wieku kilkunastu lat potrzebuje dla budowania swej tożsamości zburzyć to wszystko co jest wokół to wtedy zaczyna się ten etap, kiedy rodzice są w ciąży dziecko nimi gardzi, że nagle nagle rodzic przestaje być autorytetem dziecko bardzo często wraca z powrotem do tego punktu, z którego wyszło, które zakwestionowało, ale już na swoich warunkach z własnego wyboru albo nie, ale najpier w kwestionuje wszystko co jest swoje zastane oswojone trwałe po to, właśnie, żeby gdzieś poszukać siebie to jest ta przysłowiowa podróż w świat dziecko wyrusza albo wraca albo zostaje, gdzie indziej, więc tutaj chyba dzieje się coś podobnego tylko na poziomie pokolenia pewnego rodzaju zakwestionowanie zastanych norm reguł zasad i poszukiwanie swoich pytanie zawsze jest takie w jaki sposób podróż światek pani to bardzo ładnie ujęła będzie realizowana kiedyś te wzorce kolektywne potrzeba akceptacji ze strony grupy była o wiele większa praktyka wśród tych wszystkich subkultur pierwszych subkultur młodzieżowych w pewnym momencie znowu wracamy do tego co mówiliśmy ocenia w pewnym momencie ta potrzeba przeżyć kolektywnych wiadomo wyrażana w sposób jednostkowy ale jakby powodująca możliwości przyjęcia kodu kulturowego, który należy do do pewnej kolektywnej grupy dziś jest praktycznie niemożliwy do zrealizowania dlaczego, ponieważ my podchodzimy z poszczególnych styl bierzemy sobie, abyśmy sobie to, abyśmy sobie to, abyśmy sobie tonących tylko Super marginalizacja kultury tak chodzimy jak Ali niż z niej jesteśmy w świecie kapitalistycznym różnego rodzaju idei symboli atrybutów wejdźmy do dowolnego nie wiem sklepu z ubraniami znajdziemy Patsy ski znajdziemy symbole bankowe, które zostały właśnie ten wielki świat biznesu również, żeby gdzieś przerobione na towary znajdziemy symbole różnych innych dawnych subkultur i trochę jest taki właśnie dzisiaj jarmark, którego sobie wybieramy to może teraz porównajmy to co się dzieje dzisiaj jeśli chodzi o osób kulturę bądź jej brak subkulturę młodzieżową z tym co wiemy co pan wie jako ekspert, ale też jako przedstawiciel gatunku co się działo w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych jeśli chodzi o przedstawicieli subkultur młodzieżowych to, o czym pan pisze w swoim tekście to przede wszystkim to, że kiedyś kiedyś ach ta dawna młodzież naprawdę to był etos subkultury była bardzo dobrze zaakcentowana odmienność tak była bardzo bardzo wysoki poziom buntu i właśnie taka definicja stroje słuchano muzyką przecież kiedyś to było podstawowe pytanie, jakiej słucha muzyki ja przy okazji, kiedy czytam ten fragment pana tekstu zastanawiam się czy dzisiaj takim plemiennym atrybutem pytaniem o to, jakiej słuchasz muzyki nie jest pytanie np. czy jeść mięso nabiał to zaczyna też określa tożsamość poglądy lewo prawo o wydanie in Eko, a może właśnie Polski przedstawiciel działkowców i handlowców zastanawiam się czy dieta dzisiaj nie jest jakimś takim plemiennym atrybutem, ale wracając do lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych, jakie mieliśmy subkultury, bo to, że był pan bardzo silne to jest jedno, ale ja pamiętam co najmniej 4, ale może pan pamięta więcej lata dziewięćdziesiąte w ogóle to jest wielki powrót subkultury pamiętajmy z 1 prostego względu upada żelazna kurtyna i ciągi komunikacyjne zostały odblokowane i nagle młodzi ludzie widzą, że o wiele łatwiej dotrzeć nie tylko wąsy mamy awangardy, która ma dostępności dopłat z Londynu, bo ma tam cioci która, a kolega wtedy było źródłowy Londyn tak dokładnie tak ewentualnie, gdyż te rozgłośnie rozgłośnia harcerska gdzieś, gdzie można było przemycić bardzo alternatywne treści ja tylko wspomnę, że to jest właśnie w rozgłośni harcerskiej niegdyś tak bardzo sympatyczna anegdota jak to chłopacy z UKS-u czasem się również Ustrzyki Dolne koniec Polski oni wysłali list przemycony właśnie przez taką szczotkę z Londynu tych było radio Luksemburg w takim razie, jeżeli przemycane to było nie pomny teraz nazwy i oni nagle gdzieś tam nasłuchują cichutko się okazuje, że ten został odczytany na antenie następnego dnia już zostali wciągnięci na posterunek milicji co to w ogóle tutaj Olejarczyk było co tutaj co tutaj robicie, bo wszyscy doskonale wiedzieli, ale wracając do lat dziewięćdziesiątych oczywiście banki to jestem w tamtym momencie bardzo dominująca subkultura oczywiście mamy bardzo mocno włoskiej kultury metalowej w ogóle bardzo specyficzna, dlaczego ponieważ, o ile każda subkultura w jaki sposób buduje swój kod kulturowy nie tylko w oparciu o muzykę, ale także właśnie stosunek do różnego rodzaju chociażby spra w spółek, a naród metalowców niespecjalnie tej ideologii tam było widać jakoś tak nieba znowu parafrazując, jeżeli krzyczy Slayer Kurtza okrzyknięto 1 drugi to, nawet jeżeli macie bardzo odmienny stosunek do służby z ulica Zana służba wojskowa może nie, bo to jednak długie włosy to wymagalna noszenia tych długich włosów, ale jeżeli proponuje nawet wolę realizacji planu butami Francji tak kwestię nacjonalizmu Cetera et Cetera na pewno mamy wtedy bardzo mocno rozwiniętą jak na skale polskich czy są również Europy niestety z kultury skinheadów tak czy subkultura skinheadów, która była bardzo mocno bardzo mocno troszeczkę w naszym kraju przerysowana sensie takim, że wszystkich winnego rzucano do tego organy do nazistowskiego na Zachodzie oczywiście kultura kim była o wiele bardziej rozczłonkowana jednak w Polsce jakby Sharp owcy, czyli zginęli anty rasistowski czy raz łowcy, czyli bardzo lewicowi wręcz lewaccy zginęli praktycznie nie przyjęli to dopiero gdzieś w kolejnych latach można było zobaczyć charakterystyczne trojany na ring Tomka, czyli korkach, które są wnoszone przez wszystkich Szwedów, więc te słynne wojny pomiędzy bankami z Chinami nie tutaj tego najlepszym przykładem będzie będzie każdego roku spotkanie w ramach dnia wagarowicza dług za jego marca na Starym rynku w Poznaniu chyba miał pan myśli na Agrykoli w Warszawie nie ja pamiętam ten jak sądzę, że w każdym mieście dla wersji do dodania rodzaju starć, ale w Poznaniu rzeczywiście w ogóle od dzisiaj można znaleźć tam filmiki niesamowicie niezawodnie mówi to wyglądało przy czym co ciekawe można zauważyć, że w momencie, kiedy pojawiła się policja, czyli widać już lat dziewięćdziesiątych sprzedawano milicję na policję w tym momencie nagle zarówno ci z czubami na głowę, jaki ci z łysymi pałami nagle może nieraz ramię w ramie, bo gdzieś tam dali sobie kuksańca troszeczkę, by sprzedawali a, ale znajdowali sobie lub innego wroga, bo ona na ring wolny, jaki sens chodzi także głównego wroga nie uznawali uznawali oczywiście siebie, ale tak naprawdę instytucje państwa i te najbardziej opresyjne, czyli policję oraz wojsko muzyka z tak muzyka była tak silnym wyróżnikiem elementem tożsamościowym jeszcze była 1 subkultura muzyczna depesze oni w latach dziewięćdziesiątych też określali jako subkultura zbierali się specyficznie na czarno te buty z blachami, a czemu to skomplikowane skomplikowane, tyle że są do DPS-ów chyba żadnym kraju tak jak w Polsce nie osiągnęli tak tak wielkiego sukcesu tak samo mówiło się w latach w latach osiemdziesiątych przepraszam bardzo aresztowanych z żadnym kraju europejskim poza wielką Brytanią, ale wiadomo Wielkiej Brytanii to była duża mniejszości imigrantów z Jamajki, które tam było jeszcze w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych wrasta mali nie zdobyli tak wielkiego nie osiągnęli tak wielkiego sukcesu to wynika w dużej mierze z tego większość tych, którzy zakładali kapele oraz Tomański częstokroć byli ci, którzy zaczynali od bankruta wspomnieć chociażby Roberta Brylewskiego, który po latach funkcjonowania ośrodków bankowym rozkręca Izrael 1 z najważniejszych w ogóle bankom reguły zespołu w historii, na którym bardzo wielu się wzorowały tak samo było z zapisami to było gdzieś taki bardzo Loka sznyt, ale rzeczywiście tak rozpoznawalność DPS-ów w naszym kraju była bardzo duża ja chciałem tutaj wspomnieć jeszcze 1 rzeczy lata dziewięćdziesiąte i to jest pierwszy raz, kiedy w Polsce pojawia się nawet nie tyle subkultura co moda moda, którą raczej nie wiadomo kultury to jest jak coś teoretyczny niższego, ale jednak mimo wszystkiego taką awangardę tak tymczasem moda to moda może być różne rzeczy tak samo jednak moda może panować wśród młodzieży i ta młoda to mniej więcej rok dziewięćdziesiąty dziewięćdziesiąty pierwszy i moda na muzykę branżową, a stosuje cywilizowane wydajne formalnie to nie jest do końca subkultura są często żony córek kolejna córek obejmą to są często dziewczyny w ogólniaku zakochane Kurt Cobain nie, bo pozostałych członkach zespołu po paru dziełem są gada i całej tej wielkiej wielkiej wielkiej fali, która wypływa z Zachodniego Wybrzeża Stanów idealnych w naszym kraju tworzą się kapele, które naśladują przypomnijmy sobie grupy Hey, chociaż oni na początku to była typowa gazowa muzyka mało, kto pamięta, że Kasia Kowalska też pewne normy zaczynała jako zagubiona g SUV -a tylko nagle przychodzi rok dziewięćdziesiąty czwarty i wszystko znika wraz ze śmiercią Kurta Cobaina oczywiście np. zgrzytanie zębami, ale część to już przestaje funkcjonować pojawiają się nowe mody przypomnimy sobie chociażby mody na muzykę metalową Limp Bizkit Linkin park jest przewaga połowa lat dziewięćdziesiątych przypomnimy sobie wśród środowiska bankowego mody na muzykę bojową, czyli Street bankową tzw. czyli odrzucamy wszelkie elementy związane ze odrzucamy wszelki element związany z ideologią i po prostu idziemy do baru napić piwa one, ale tu się zaczyna niebezpieczny moment odrzucanie wąskich elementów związanych z ideologią, gdyż jak zauważył pan w swoich badaniach bardzo zmienia się z czasem podejście młodzieży w Polsce do za kwestii polityki spada zainteresowanie polityką spada zaangażowanie w lokalną politykę w działania samorządów działania w najbliższym otoczeniu i stawia pan ciekawą tezę, że osoby współtworzące subkultury młodzieżowe ostatnich latach młodsi młodsza młodzież dlatego tak niespecjalnie interesuje się polityką, bo było jej dobrze, bo wychowywała się demokraty zajął się państwie w ogóle nie było w powietrzu wisiała kwestii jakiegokolwiek zagrożenia właściwie była jedynie wizja nawet jeszcze wtedy nie padło hasło końca historii jedyna wizja to był wieczny postęp no tylko ten jest poseł jak się skończył to wszyscy doskonale widzi lotach dookoła, a poza tym właśnie tutaj jakby musiał aktualizować co napisałem, bo jak to zresztą nas 1 profesor powiedział, kiedy zaczynaliśmy studia socjolog to jest osoba, która ma powiedzieć jak będzie za 5 lat po 5 latach tłumaczy, dlaczego tak nie było i chyba troszeczkę tutaj może się pokazać, ponieważ okazało się, że pojawiło się rzeczywiście tematy które, które poruszyły młodzieżą, bo wydawało się po 2004 roku po tym, kiedy jak bezrobocie zaczęło spadać, jakby to wszystko zaczęło funkcjonować, kiedy wydawało nam się, że ten, że Fukuyama chyba miał rację ten z historii nastąpił, ale też pokazuje, że jednak nie tematy związane z terroryzmem to jedno tematy związane z problemami na bliskim Wschodzie to drugie, ale przede wszystkim władze landu czy pani szczęście mówiła akta te atrakcje, a dla nas mobilizować młodzież ma w Polsce też częściowo jak najbardziej tylko to była niesamowita mobilizacja chodzi na protesty, żeby zobaczyć jak ramię w ramię idą anarchiści każe śpiewają o tym, że właśnie zyski wyzysk przez kapitalistów powoduje, że zabierane są kolejne obszary wolności obok idą chłopacy z krzyżem celtyckim i krzycząc że raz sierpem raz młotem czerwoną hołotę, bo im się Acta kojarzyło z prowadzeniem się zamordyzmu stylu bolszewickim komunistycznym to było coś niesamowitego niesamowite przeżycie ale, przechodząc dalej to to konglomerat jednostek to nie było życie pana żaden sposób w ogóle mamy w Polsce taką tendencję do nazywania wszystkiego pokoleniem pamiętam jak nazywało się moje pokolenie można m. in. pokoleniem JP 2 to są tylko może fakty medialne to niema żadnego absolutnie potwierdzenia w kwestiach nauki chociaż, jeżeli chodzi o kwestie ekologii tutaj radziłbym chwilę poczekać, ale życie oddał się z 3 na to być pewnego rodzaju element, który może być z tożsamości twórczy tak dokładnie tak wobec pewnej tożsamości pokoleniowej to już nie będzie tylko łącznie kohorty, ale to rzeczywiście widziałem mówi o pewnej generacji dlaczego, bo zauważmy, że młodzi ludzie zdecydowanej znakomitej większości przejmują się tematami teologicznymi tematami przyszłości swojej planety i robią to, dokąd się do pokolenia rodziców dziadków, którzy się nie przejmowali i bardzo akcentują tę kontrę i podkreślają różnice w odpowiedzialności za stan rzeczy my was teraz tutaj chcemy postawić do porządku chcemy zmienić ten świat to rzeczywiście bardzo silne aspekt tej komunikacji ich i zauważmy, że troszeczkę rozliczyć także one sobie z liścia koszt naszej planety, a co nam zostawiliście na konsumować liście naszej musiał, ale to przejście na kredyt przy tej okazji jak wspomniał pan wcześniej też anarchizm to uświadamiam sobie, że to jest być może anarchii, który też jest bardzo zaangażowany w kwestie ekologiczne to jest być może dzisiejsza żywa subkultura być może nie tylko młodzieżowa zdecydowanie nawet nie tylko młodzieżowa, ale subkultura i to alternatywna bardzo wyraźnie jeśli popatrzymy na to w jaki sposób funkcjonują skłoty czym się zajmują, że walczą przede wszystkim prawa wykluczonych wciąż bardzo trzymają rękę na pulsie praw i sytuacji statusu osób właśnie z klasy Robotniczej pracowników najniższego szczebla lokatorów lokali komunalnych, ale też w ogóle jeśli przyjrzymy się funkcjonowaniu polskich składów to jest tam pewnego rodzaju kod, który jest powtarzalny podobne zasady współ budowania organizowania różnego rodzaju przedsięwzięć akcji wydawnictwa edukacji no jednak trzeba powiedzieć, że zdecydowanie te ruchy Koterski anarchistyczne zasilają młodzi ludzie może to jest jednak żywa subkultura dzisiejsza taka w pełnym tego słowa znaczeniu wydaje mi się jednak mimo wszystko mówimy o awangardzie tylko wobec sytuacji, ale rzeczywiście powiedzmy, że zrozumienie dla idei którymi kierują się kwoty zdecydowanie większe dziś niż niegdyś dlaczego, ponieważ zauważmy tutaj możemy zrobić piękną klamrę z polską przełomu lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych to jest czas, kiedy w kulturze bankowej coraz wyraźniej dochodzi do rozbicia na klasyczny ruch bankowy, który coraz bardziej odchodzi od polityki poza zapoznaniem się za przeproszeniem ze skinheadami z nazistami, który przede wszystkim uderza w takie mistyczne hedonistyczne tony coraz bardziej rozwija się z kultura hard Kor bank zwróci nazwana Hardkor owcami po prostu nie naszą i okazu do tego nie potrzebują oni najczęściej chodzą w ramkach wytartych dżinsach jest na desce słuchają zdecydowanie bardziej melodyjny, ale zdecydowanie ostrzejszej muzyki to są ci ludzie, którzy już niedługo zaczynają tworzyć skłoty w naszym kraju i to są ci ludzie, którzy swoich szans, na który nie chodzi już tylko wąsy jak wcześniej przepisywaniu tekstów kapel zachodnich czy wyrażanie swojego zdania na temat, a ta kapela zagrała z kapelą, która zagrała kapela c, która zagrała z nazistami dlatego nie można chodzić na koncerty tylko to są ludzie, którzy zaczynają poruszać tematy właśnie ekologiczne feministyczne tematy związane z samą organizację spotkań z obrony praw pracowniczych to są ludzie, którzy w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych troszeczkę wyprzedzili swój czas, ponieważ zauważmy, że są to wszystko tematy, które dzisiaj kilka lat tak nie więcej koło 2012 trzynastego może czternastego roku, kiedy w Polsce skończyło się to zachłyśnięcie się, a rozwojem dążeniem do dogonienia Zachodu i zauważenia przede wszystkim pojawił się horyzont, bo kiedyś właściwie to był to była niekończąca się, że wizja przyszłości teraz wszelkie dane dotyczące stanu naszego oraz stanu naszej planety przybliżają nam ten horyzont coraz bardziej to bardzo zmieniło nasze myślenie o teraźniejszości o przyszłości o tym co do nas należy jako do do grupy do gatunku stąd też być może ta kolekty w na mobilizacja i powrót do tego typu form współpracy przeciwnie paliwo tak do tego rozwija nie chodzi Ross indywidualizm wania tych naszego trudne słowo tak nikt nie zauważyć, że dzisiaj kolektywizm kiedyś to było bardzo negatywnie nacechowane słowo no wiadomo to gdzieś tam wynika z takiej właśnie po nowoczesnego podejścia do tego rozpadu subkulturę liderami przeżyłeś, a oczywiście taka kolektywizacji wy sobie tam możecie robić na skutek, ale my tutaj każdy sobie rzepkę skrobie tymczasem dzisiaj okazuje się, że to kolektywne podejście zyskuje coraz większe największe zrozumienie ba coraz więcej osób akceptuje, że trzeba po prostu coś zrobić kolektywnie i wydaje mi się, że jeżeli miałbym wymieniać oczywiście nikt nie zaprzecza, że największą spuścizną ruchów młodzieżowych ruchów kultury alternatywnej czyli, jeżeli możemy tak powiedzieć kolokwialnie kontr kulturowych to jest oczywiście to co zrobili PiS -u w latach sześćdziesiątych to rewolucja sześćdziesiątego ósmego roku nie udałaby się, gdyby nie rewolucja hippisowska oni zmienili świat podejście do pacyfizmu do praw kobiet, a nie do praw mniejszości seksualnych do praw mniejszości narodowych rasowych i t d. tak dalej, ale wydaje mi się chciałbym za kilka-kilkanaście lat przeczytać w opracowaniach z kolejna wielka rewolucja tylko za o wiele cisza od tej hipisowskiej to była ta, która przetoczyła się na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych i która wyrosła ze skłotu i która zaczęła mówić, że nic nie matka żem jest tylko 1 nie ma kompromisu w obronie matki ziemi ze musimy zastanowić w jaki sposób podzielić tymi dobrami, które w końcu mogą się skończyć z kolejnymi pokoleniami, ponieważ tam zaczęła kiełkować myśl, o której po 20 kilku latach zaczęto mówić głośno, a być może za kilkanaście lat to wszyscy dostrzegamy i okazuje się, że n p . taki skutek rozbrat w Poznaniu będzie miał swoje miejsce w podręcznikach historii absolutnie trzymamy kciuki za rozbrat polecamy przy okazji państwu podcast z 1 z aktywistek Rozbratu, kiedy ostatnio byliśmy w Poznaniu razem Paweł Kierzniewski nagraliśmy rozmowy polecam jest dostępna na portalu TOK kropkę FM tam można też poznać więcej specyfiki Rozbratu akurat w ogóle, ale generalnie ruch skuter ski bardzo ciekawe też polecamy państwa uwadze to czym różni się też postawa powiedzmy subkultur czy młodzieży tej młodszej powiedzmy po latach dwutysięcznych czy nawet po 2 dziesiątym roku to jak rozumiemy własne aspiracje sukces życiowy o tym, też pan pisze w swoim tekście, że w latach dziewięćdziesiątych właściwie perspektywa zawodowa niespecjalnie jeszcze istniała jako poważna perspektywa była 1 wielka alternatywa do rzeczywistości 1 wielki protest czy błąd, a dzisiaj jakoś wygląda na to, że dzieciaki naprawdę wcześnie zaczynają przygotowywać się do dostosowania się do systemu, że właściwie wchodzą w te tryby znacznie wcześniej niż kiedyś trzeba dobrze to rozumiem absolutnie tak, by w latach dziewięćdziesiątych jeszcze cały czas można było, cytując Tomka Budzyńskiego troszeczkę przeżyć grosza można było funkcjonować można było po prostu się buntować może nie zawód buntownik, bo to zabrzmiało bardzo źle, ale powiedzmy, że należało można było funkcjonować bez większej ilości gotówki poza tym to był czas, kiedy wydawało się, że dobra i tak gdzieś coś zarobić tak dziś jakoś tam będę mógł funkcjonować wraz bogaceniem się społeczeństwo wiadomo te wymagania także jednostkowe wzrosły, a poza tym młodzi ludzie zaczęli coraz bardziej najważniej tu dochodzimy znowu do tego już nie walka o dobro wspólne, ale walka o swój własny byt dlatego jak takie klasyczne subkultury praktycznie dzisiaj nie istnieją, a młodzi ludzie zamiast walczyć o to, żeby zmieniać świat czytam przed kilkoma laty powiedz, bo to dziś do tego odnosimy zaczęli jak najszybciej zdobywać wpisy do TVP musi skończyć studia, a nie to jest troszeczkę ta ten dyskurs pomiędzy obywatelem, a konsumentem tak obywatel, który kształtuje rzeczywistość dookoła siebie konsument, który dostosowuje się do rynku, który jest dookoła dlaczego, ponieważ ten rynek w końcu będzie musiał go połknąć przez Łódź przy okazji organizm mówi się też trochę pieniędzy, ale niestety na końcu w pluje pytanie tylko czy dookoła rzeczywiście wtedy będzie lepsza, jeżeli tylko łącznie na rynku, a nie na rzeczywistości społecznej się skupić na, a co się dzieje na polu w stosunku do wielkich instytucji tutaj wskazuje pan na stosunkowo podobieństwo do wielkich instytucji typu państwo typu kościół czy do wielkich słów typu patriotyzm młodzież wykazuje sceptycyzm zarówno teraz wcześniej, jaki jeszcze dawniej, jeżeli chodzi instytucja klasyczne konserwatywna albo inaczej państwowe oraz kościelne tak to nazwijmy to zawsze młodzi ludzie będą sceptycznie do tego podchodzi dopiero z wiekiem się najszybciej zmienia, kiedy trzeba puścić dziecko, kiedy trzeba iść do ślubu a kiedy trzeba walczyć o swoje w sądzie i t d . i t d. jesteś akurat nie zmieniło żaden sposób i wtedy, kiedy badałem dzisiaj, kiedy obserwuje rzeczywistość, gdyż zerka na różnego rodzaju badania to wydaje się to być wszystko po staremu jednak zmienia się to jest akurat bardzo widoczny stosunek do instytucji wolnorynkowych instytucji kapitalistycznych tak to nazwijmy pierwsze połowie lat dziewięćdziesiątych powiedzmy, że przedstawiciele subkultur czy młodzieży alternatywnej może tak w ogóle powinniśmy nazywać, a bardzo często radykalnie występowali przeciwko wchodzącym korporację na realne takie protesty od McDonalda protesty przed różnego rodzaju firmami, które w z punktu widzenia alternatywnej młodzieży były naganne moralnie zachowania dzisiaj, kiedy mówię, że nigdy nie jadłem właśnie w tej 1 z sieci fast foodów to wszyscy na mnie patrzą jak na głupka, ale jak nigdy, a prawnie, że mój naprawdę tak właśnie tak nie więcej w ringu, ale ja jednak pojone z kolei przyznają siostry, która właśnie swój okres buntu miał w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych i tam było wtedy jasno powiedziane, że to to i to to zło dzisiaj względem korporacji młodzi ludzie nie mają żadnych zahamowań, żeby iść na protest przeciwko wyzyskowi pracowników w fabrykach korzystać ze swojego iPhona tutaj mamy troszeczkę taki dysonans poznawczy, który jestem do końca się wydaje być nieuświadomione, chociaż mam nadzieję, że wojsko widać chociażby na rynku spożywczym coraz większym stopniu my chcemy kupować rzeczy lokalny chcemy kupować rzeczy, które są hodowane zgodnie z zasadą fair play i miejmy nadzieję, że tego będzie coraz więcej i dojdziemy także w pewnym momencie do technologii tylko to wiadomo, że proces o wiele bardziej skomplikowany, więc powiedzmy, że stosunek do instytucji państwowych kościelnych jest cały czas taki sam jednak do instytucji kapitalistycznych instytucji wolnorynkowych, jakby zdecydowanie zelżała krytyka ze strony młodzieży alternatywnej w ostatnich latach mamy też rozwój pewnego rodzaju ruchu być może z cechami subkultury ciekawa jestem pana komentarza mam namyśli właśnie tych Neo patriotów oni mają pewne pewnego rodzaju kod wizualny noszą tzw. odzież patriotyczną kotwicami z napisem 1944 pamiętamy mają charakterystyczne tatuaże charakterystyczny sposób się ubierają on ma być właśnie taki charakterystyczny styl bardzo zwykły zwyczajny hetero normalne to to jest aż aż po prostu krzyczące, że to jest nie krzyczące, że to ma być takie pary takie po prostu zwykłe normalne polskie męskie albo damskie i to jest ruch, który został jakiś sposób zapoczątkowany w 2004 roku, kiedy zostało zbudowane w Warszawie muzeum powstania Warszawskiego seria ówczesnych celebry uroczystości, która potem powtarzała się z roku na rok z każdą kolejną rocznicą powstania Warszawskiego zaczęła odradzać coraz większą obecność na tych uroczystościach takich właśnie kibiców Neo patriotów czy to już się kwalifikuje jako subkultura tak rozumiany tak uznać jak najbardziej oczywiście nie subkultura młodzieżowa, ponieważ jazda bez pokoleniowych ona zresztą zrobimy sobie poszła na stary chuliganów stadionowych z lat dziewięćdziesiątych, którzy dzisiaj równie wielką chęcią przywdziewają na siebie ubrania patriotyczne i gdzie również z taką retorykę, ale jako subkultura sensie powiedzmy naukowym jak najbardziej możemy czymś takim mówić sytuacja jest jednak o tyle dziwna z, kiedy rozmawiają w czasie badań dna wszystkich starć chuliganów który, który jeździł z Lechem Poznań jeszcze w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych na wszelkiego rodzaju zadamy pamiętajmy to jest czas rozkwitu bandy Terka stadionowej w naszym kraju zwraca uwagę na to, że go to dziwi, ponieważ dla niego nigdy nie było powiązane z jakimkolwiek patriotyzmem tam nie było żadnego połączenia pomiędzy, a jestem chuliganem Antonik miejsce decydowali o tym, połączeniu na naszych oczach to się stało to politycy zdecydowali o tym, żeby włączać zwrócę wyciągów zwrócono uwagę zwróćmy chociażby uwagę na marsz niepodległości przez zaczną kilkaset osób dzisiaj mamy około 100  000 tak wyglądają rozegrano krzyczących to samo trzymających te flary i Borskiego właśnie ja bym tutaj mimo wszystko nie rysował tego w takich barwach tak mi się wydaje 16   000 do takich uświadomiono takich co rzeczywiście są kibicami mającymi flary wyglądającymi tak samo to jest tylko jakiś tam procent to jest 10 to jest 40 % nie było jeszcze żadnych badań na ten temat, ale bardzo dużo osób to są po prostu mieszkańcy stolicy, którzy rzeczywiście przychodzą na marsz ponieważ, ponieważ niczego innego im nie zaproponowano to jest w ogóle są jednak, mimo że tak oczywiście to jest jednak większych przyczyn poważniejszych tego w ogóle to szybko lamp subkultura mogła zaistnieć, ale w tej kulturze też ciekawa 1 rzecz ona ma wyraźnie płeć to przede wszystkim subkultura mężczyzn, o ile można było być bankową dziewczyną banków jak najbardziej, słuchając DPS-ów czy metalu, chociaż metal może być bardziej męski, ale generalnie biorąc nie było założenia, że jest to sprawa męska o tyle ci Neo patrioci wywodzący się właśnie z ruchu kibicowskiego, ale nie tylko wydaje się, że identyfikują się również poprzez płeć tutaj także nie dokona to znaczy tak robią to identyfikują się również pewien sposób przez płeć oraz przez pewne wyobrażenie płci w istocie bardzo macie Stołowski tam, który jest taki prawdziwy Polak prawdziwy mężczyzna, który wygląda tak jak inny sposób nie musi być koniecznie umięśniony, ale musi wyglądać groźnie przynajmniej, ale zwróćmy uwagę chociażby na subkultury skinheadów w naszym kraju nie teraz, ale powiedzmy gdzieś tam właśnie no, tak więc diewięćdziesięciu nie było za dużo to jest akurat cech tak to jest cecha, która akurat jest dominująca we wszystkich kulturach, które są nastawione właśnie takim czysto na dominację tak my tak, bo jak Madonna, która tak, których miejsce kobiety jest bardzo jasno określone zwróćmy uwagę być może teraz bardzo ryzykowną tezę postawił, ale zwróćmy uwagę to się pomalutku zmienia, ale chociażby na politykę w naszym kraju polityka bardzo mocno cały czas jest kojarzona raczej samcami Alfa którzy, którzy będą prowadzić swoją szóstkę w lewo albo prawo i miejsce dla kobiet było bardzo ograniczonej to bardzo mało się zmienia i w takich kulturach jak właśnie zwrócił uwagę kultura i to cóż jedyna oryginalna polską kulturę, która wzięła się przepraszam jest zebranego wielka tak, ale jeszcze byliby nic przepraszam bardzo gliniarze w sobie tak Witnicy w naszym w naszym kraju, którzy również również tam, ale oni mieli jakiś tam konotacje zachodnie, ale giną ludzie to była typowa kultura Polska, która również tak jak później subkultura skinheadów czynami wykonaniu tym bardzo skrajnie nacjonalistycznym czy wręcz neonazistowskimi bardzo mocno podkreśla ten aspekt męskości tutaj także pewien sposób na zauważmy zresztą w jaki sposób mowa jest o kobietach w kręgach tzw. młodzieży patriotycznej nie mówią, że to jest nastawieni na to, że kobieta ma tylko łącznie zostać w domu gotować ale, ale reali to jest takie traktowanie kobieta ma być pięknego ma być adorowana kobieta ma znać swoje miejsce przy rogu szeregu, jeżeli będzie to robić to wtedy pan i władca będzie dla nich łaskawe tak dokładnie drodzy państwo ma tak to wygląda dzisiejsze społeczeństwo mamy co najmniej 2 nurty 2 prądy 2 Energie w dzisiejszym społeczeństwie być może możemy mówić o subkulturze Neo patriotycznej, ale też osób kulturze rosnącej wegetariańskiej takich, dla których ważne jest nie patriotyzm, a materiał o tym, dla, których ważna jest nie tożsamości narodowa tożsamość ziemska planetarna tożsamości ludzka po prostu zobaczymy jak to się dalej będzie rozwijało tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem studia w Poznaniu był dzisiaj Edgar Hańczy socjolog historyk nauczyciel animator radiowiec bardzo dziękuję dziękuję bardzo i życzę miłego wieczoru Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!