REKLAMA

Wielka Brytania nie wystawi kandydata na komisarza europejskiego

Data emisji:
2019-08-12 14:40
Audycja:
Magazyn Europejski
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:10 min.
Udostępnij:

Dzisiaj w programie przyjrzymy się, czy Ursula von der Leyen będzie mogła przedstawić Parlamentowi Europejskiemu niepełny skład Komisji Europejskiej. O tym, jak to się przedstawia pod względem prawnym tłumaczy profesor prawa, kierownik Katedry Prawa Międzynarodowego i Prawa UE w Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie Jan Barcz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

magazyn Europejski zaprasza Maciej Zakrocki dzień dobry możemy być świadkami zmniejszonej aktywności prezydenta Donalda trampa na Twitterze bowiem w 1 ręce trzyma pióro co z pewnością utrudnia emitowanie czemu Otóż w minioną środę w Waszyngtonie był Dominik Graf brytyjski minister spra w zagranicznych, który za oceanem wzmacnia więzy z różnymi państwami w związku z osłabianiem więzów z Europą do jej po rozmowach odpowiednich Dominika walczyli sekretarz stanu albo po Rozwiń » powiedział, a tak to rezerwat rozmawialiśmy dzisiaj trochę o brexicie i mogę powtórzyć to co już mówiłem, gdy byłem w wielkiej Brytanii, że wspieramy suwerenną decyzję tego kraju jednak, że Brexit niesie ze sobą pewien wstrząs dlatego będziemy gotowi z biurem w dłoni podpisać w każdej chwili nową umowę handlową możliwie najszybszym terminie osoba ta, tak więc do 31 października prezydent Tramp czeka z biurem w dłoni, a tymczasem inni brytyjscy politycy starają się zmiękczyć serca unijnych partnerów i wracają do idei ponownego otwarcia negocjacji umowy rozwodowej wagonów minister odpowiedzialny zaplanowanie brexitu bez umowy mówił o tym, dość stanowczo im Witalisa jestem głęboko zasmucony tym, że Unia Europejska odmawia rozmów ze Zjednoczonym królestwem nasz premier stawia sprawę jasno chce negocjować dobre porozumienie z Unią i wykorzysta całą energię swojego rządu, by zapewnić, że w duchu przyjaźni możemy wypracować nową umowę, ale 1 rzecz musi być jasna stara umowa, którą wynegocjowano nie przeszła w izbie gmin trzykrotnie nie widać dzisiaj innego do niej podejścia, ale cokolwiek zdarzy my pozostajemy gotowi do negocjacji natomiast Unia musi docenić naszą wolę wyjścia 31 października z porozumieniem lub bez niego dziś umieli doceniamy determinację, choć raczej jej do końca nie rozumiemy, a samego Bella łączyli gmachu komisji Europejskiej rzecznicy powtarzają monotonnie ten sam od miesięcy komunikat, jaki mandat może państwu przypomnieć, że stanowisko Unii Europejskiej jest niezmienne uzgodniliśmy z rządem brytyjskim umowy o wyjściu, którą uważamy za najlepszą z możliwych możemy coś dodać do deklaracji politycznej, ale nie otworzymy negocjacji dotyczących im to była Annika Reinhard z biura prasowego komisji, ale mówiła tak jakby to był Tusk Jung werbalnie, a zapewne Ursula von der Leyen no właśnie, a co Unii słychać prowadzi bardzo sekretne spotkania z kandydatami na komisarzy rozmawiała m. in . Laszlo torcie ani z Węgier to były minister sprawiedliwości w rządzie Orbána mianem Lenarcik ciem ze Słowenii to z kolei dyplomata przedstawiciel Słowenii przy Unii Europejskiej i jak się okazuje z Krzysztofem Szczerskim niestety wiele o efektach tych rozmów nie wiemy, a sam kandydat polskiego rządu powiedział po spotkaniu, że to była raczej osobista rozmowa mówiliśmy o wzajemnych względem siebie oczekiwaniach w razie przyszłej ewentualnej współpracy czekamy na dalsze szczegóły tymczasem warto porozmawiać o wszelkich także związanych z Brexitem aspektach tworzenia nowej komisji Europejskiej magazyn Europejski właśnie magazyny Europejskiego pan prof. Jan Barcz profesor prawa unijnego Akademia Leona Koźmińskiego dzień dobry dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu Ursula von der Leyen spotyka się z kandydatami na komisarzy tymi wyznaczonymi przez poszczególne państwa, ale Boris Johnson zapowiedział, że wielka Brytania nie wystawi swojego kandydata no bo przecież 31 października, jaką mówi zrobię to albo umrę wyjdziemy z Unii Europejskiej czy zatem Ursula von der Leyen prawnego punktu widzenia będzie mogła przedstawić parlamentowi Europejskiemu niepełny skład komisji Europejskiej z formalnego punktu widzenia sytuacja jest dosyć ciasno, dlatego że państwo, które występuje z Unii do ostatniej chwili pozostaje państwem członkowskim pełnią praw i obowiązków i myśmy widzieli ten problem jest już widzieliśmy ten problem na przykładzie wyborów do parlamentu Europejskiego tam od strony unijnej sprawa była jasno postawiona albo bierzecie udział wyborach, jeżeli członkostwo ma nawet parę tygodni przesunąć poza rozpoczęcie pierwszej sesji parlamentu albo albo występuje cie albo robi się wybory albo występuje cie tu sytuacja jest podobna, ale nie do końca dlatego, że jeżeli to jest punkt podstawowy stwierdzenie, kiedy Zjednoczone królestwo rzeczywiście wystąpi z Unii Europejskiej, jeżeli termin 31 października miałby zostać utrzymane no to oczywiście wtedy pewna elastyczność jest możliwa i ona jest możliwa nawiasem mówiąc 2 strony dlatego, że jeżeli byłoby potwierdzone jeżeliby Zjednoczone królestwo powiedziało akceptujemy porozumienie o warunkach przejściowych te strony porozumienia o wystąpieniu albo występujemy na dziko no to wtedy oczywiście nie ma sensu rozpoczynać procedury weryfikacji kandydata ze Zjednoczonego Królestwa nawiasem mówiąc to też trzeba znaleźć politycznego straceńcy, który by się zgodził taką rolę odgrywać natomiast, jeżeli sprawa będzie niepewna no to sytuacja komplikuje to jest trochę czasu, dlatego że z tego co wiadomo parlament Europejski ma zamiar rozpocząć przesłuchania kandydatów na przełomie września i października i pewnie gdzieś w drugiej połowie października zajmie swoje stanowisko w sprawie przedstawionej listy trzeba też brać pod uwagę i o tym, przed chwilą wspomniałem, że pewna elastyczność jest drugą stronę, że ten termin 1 listopada, o którym traktat wspomina, od którego los powinien rozpocząć powinna rozpocząć działalność komisja w nowym składzie jest traktowany, jeżeli trzeba dosyć elastycznie, bo były przypadki np. wtedy, gdy czekano na wejście w życie traktatu z Lizbony, który przez życie pamiętam 1 grudnia 2009, a ponieważ radykalnie zmieniał warunki dotyczące składu komisji to czekano na to wejścia w życie jeszcze trwało 2 miesiące, zanim ostatecznie skład potwierdzono, czyli prawie 4 miesiące wówczas było poślizgu w stosunku do terminu traktatowego, więc jeżeli byłyby jakieś wątpliwości i te wątpliwości, by sięgały paru tygodni to można zakładać, że poczekano, by z procedurą natomiast tusze do pytań, ale właśnie czy gdyby ktokolwiek się przyczepił, że parlament Europejski przed 1 listopada głosował za całym składem komisji, który de facto nie jest cały, bo nie ma tam 1 komisarza to ktoś mógłby podważyć legalność tej komisji czy czy niema takiego zagrożenia możliwość oczywiście jest, dlatego że ostateczna decyzja jest podejmowana przez radę Europejską ma charakter decyzji w rozumieniu prawnym więc, gdyby ktoś bardzo chciał to można, by spróbować zaczepić od strony prawnej, ale w takich przypadkach zdarza się raczej, żeby państwa członkowskie czy inne instytucje się taki tego typu rozwiązanie czy biały brzydko mówiąc przynajmniej przyszłości właśnie w takich sytuacjach, której mówiłem nikt tego nie podważał, dlatego że jest to wynik pewnego ustalenia kompromisu kompromisu politycznego sumując tylko powiedzieć także, jeżeli byłyby wątpliwości czy Zjednoczone królestwo 31 października wystąpi, a jak z praktyki niedawnych wiemy podejmowano decyzję o przedłużeniu terminu co jest możliwe do prawie od Hok no to wtedy procedura musi być wszczęta wszystkie wymogi przestrzegane kandydat Zjednoczonego Królestwa musiał być przedstawiony, o ile nie byłoby porozumienia między państwami członkowskimi, że ten termin się pobiec 34 miesiąc 2 miesiące nie przesunie, gdyby taka sytuacja była to można sobie wyobrazić, że i parlament Europejski państwa członkowskie zebranych w radzie Europejskiej, bo ona podejmuje ostateczną decyzję podejmą po pod czekają ostateczną decyzję także tutaj jest pewna pewna elastyczność niestety w przypadku brexitu wszystko zależy od tego jaki będzie stan ducha polityków w Zjednoczonym królestwie jak wiemy nie jest najlepszy w tej sprawie to jest dobra okazja, żeby porozmawiać w ogóle tej komisji Europejskiej z punktu widzenia zapisów traktatowych oraz jej my powiedziałbym praktyki działania no bo już wspomniany przez pana traktat lizboński zakładał, że nie musi tak być, że każde państwo ma swojego komisarza moim zdaniem zakładał trochę naiwnie było pierwsze pytanie jest takie, które pierwsze państwo zrezygnuje z tego, żeby nie mieć swojego komisarza, ale formalnie jest to możliwe czy w takim razie tego zapisu nie można wykorzystać, gdyby ktoś dopytywał czy może być niepełny skład komisji w dniu głosowania przez parlament, bo skoro nie musi być 28 komisarzy na 28 państw członkowskich no to może sięgnąć po traktat lizboński, żeby przypomnieć przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, że skład Kolegium komisji, czyli to ilu komisarzy jest Kolegium to jest 1 z ważniejszych 1 z ważniejszych problemów instytucjonalnych, dlatego że jest ono jednak wyrazem równości państ w i prestiżu państwa i wszelkie reformy, które przeprowadzono za chwilę o tym, 2 słowa powiem mają połączenia to bezpośrednie z siłą decyzyjną państ w n p . przy decydowaniu czy w formule decydował zdecydowana większość kwalifikowaną w radzie czy też alokację w parlamencie europejskim to są naczynia połączone, a wszystko zaczęło się w latach w końcu lat dziewięćdziesiątych, kiedy już informowała pierwsza grupa państ w członkowskich i przypomnieć trzeba, że wtedy duże państwa członkowskie miały po 2 komisarz i powiedział mi zrezygnujemy z tego drugiego komisarza, żeby zrobić miejsce dla państ w przystępujących i wtedy sobie te zastrzegły, ale chcemy kompensaty naszych interesów politycznych i to zastrzeżenie powracało przy kolejnych dyskusjach nad wizjami traktatów co ci co o tym nie wiedzieli albo tego nie rozumieli często nie wiedzieli, skąd się biorą różnego rodzaju oczekiwania dużych państ w, które traktowano jako nie na miejscu albo dyskryminujące państwa mniejsze w podczas negocjacji nad traktatem Znicz Sernice i 2000 rok, kiedy już wiadomo było, że duża grupa nowych państ w członkowskich przystąpi podjęto decyzję po bardzo trudnych decyzjach, żeby zmniejszyć liczbę komisarzy w stosunku do liczby państ w członkowskich i pakiet rosyjski, jaki wszedł w życie razem z traktatem nicejskim później z realizacją traktatu o dużym rozszerzeniu Unii Europejskiej zawiera w sobie zobowiązanie do zmniejszenia liczby komisarzy do mniej więcej 23 liczby państ w członkowskich po finalizacji dużego rozszerzenia i te zobowiązanie stało się aktualne w 2009 roku stąd wspomniałem państwu na początku, że czekano z niecierpliwością na wejście w życie traktatu z Lizbony, ponieważ po paru latach duże państwa członkowskie, zwłaszcza Francja zaczęły podkreślać, że to jest sytuacja nie do przyjęcia, aby duże państwa nie miały swojej reprezentacji w jakiś kadencji rady Europejskiej traktat z Lizbony to zmniejszy, czyli znaczy zmienił, czyli wprowadził klauzulę docelowo 23 liczby państw członkowskich, ale rada Europejska może to zmienić, utrzymując zasadę jedno państwo 1 komisarz i rada Europejska to zrobiła, utrzymując zasady kadencji po 2014 roku i rada Europejska przynajmniej nic nie wiadomo, że miała zamiar podjąć inną decyzję utrzyma to to to ten ten kierunek interpretacji również nadchodzącej kadencji był były między rok temu 1 , 5 roku temu w dyskusjach na temat ustroju reformę ustroju Unii takie głosy n p . ze strony kanclerz Niemiec Merkel, żeby powrócić do myśli zmniejszenia jak liczby kolegi komisji za tym opowiada się szereg państw członkowskich w imię zasady efektywności jest dużo racji, ponieważ Kolegium składające się z 28 było 27 państ w jest mało sterowalny rem, niemniej jednak na tym etapie jeszcze państwa członkowskie nie są gotowe do podjęcia takiej decyzji, czyli musimy się szykować na kontynuację zasady jedno państwo 1 komisarz, czyli tutaj nie ma żadnej możliwości co pan pytał w tej formule prawnej powołanie się o to tu klauzule umożliwiające zmniejszenie liczby członków komisji, ponieważ to wymagałoby decyzji rady Europejskiej, która zmniejszała liczbę członków komisji mniej więcej do 20 na to w tej chwili zgody politycznej nie ma czy to decyzja była musi być ta decyzja rady musi być jednomyślna ta decyzja rady są podejmowane jednomyślnie, dlatego że one zmieniają istotne uwarunkowania ustrojowe unici w tym musi być jedno jednak jednomyślność państ w członkowskich przy czym traktat jak ktoś zajrzy się tymi sprawami bliżej interesuje określa, jakie byłyby warunki rotacji, gdyby taką decyzję rada Europejska podjęła wówczas trzeba by uwzględniać przy kolejnych w następstwie wielkość państ w, czyli potencjał demograficzny trzeba by też uwzględniać uwarunkowania geograficzne i inne szczegóły byłyby w takiej decyzji rady doprecyzowane, ale jak wspomniałem na razie nie ma pewności atmosfery politycznej, żeby państwa członkowskie, które przez co reprezentowane na najwyższym szczeblu w radzie Europejskiej taką decyzję podjęły, czyli oczekuje nas jeśli chodzi o ten problem związany z Brexitem to jakaś formuła rozwiązań pragmatycznych w zależności od tego jak ostatecznie decyzja zostanie podjęta w Zjednoczonym królestwie to jeszcze na koniec chciałem pana zapytać już, choć może to do naukowca nie jest właściwe pytanie po trochę chodzi o plotki polityczne czy sądzi pan, że równie elastycznie można, by przeciągać kwestię powołania nowej komisji Europejskiej, bo n p . w niektórych państwach planowane na jesień są wybory i wtedy jest pytanie czy ewentualnie nowy rząd nie powinien mieć na swojego komisarza czy desygnować nowego komisarza do nowej komisji w tym przypadku rozumiem, że pana pytanie zmierza do tego, żeby wyjaśnić sytuację, jaka wystąpiła w Polsce wyniku czy w następnych wyborów, które zostały, których termin został określony 13 października to byłoby nieco czasu, żeby zmienić czy podjąć decyzję już sytuacji innego rządu, gdyby takiej zmiany politycznej doszło wtedy ja nie mam osobiście żadnych wątpliwości, że został zgłoszony nowy kandydat na komisarza, który reprezentował te siły polityczne, które objęły władzę po 13 października formalnie można ewentualnie kandydata wcześniej zgłoszonego wycofać wycofać można dopóki ostateczna decyzja nie zostanie podjęta przez radę Europejską bez wątpienia można można, by się zastanowić czy dałoby się to zrobić już po decyzji ostatecznej rady Europejskiej dominującej nowe Kolegium, ponieważ wtedy wymagałoby to zgody wszystkich pozostałych państ w członkowskich, ale dopóki taka decyzja nie zostanie podjęta to na pewno droga jest otwarta jak przed chwilą mówiliśmy to ostateczne zatwierdzenie ze strony parlamentu Europejskiego planowane jest na drugą połowę października, więc tutaj pole manewru na pewno będzie bardzo dziękuję pan prof. Jan Barcz profesor prawa unijnego Akademia Leona Koźmińskiego był gościem magazynu dziękuję bardzo dziękuję bardzo to był magazyn Europejski do usłyszenia kolejny poniedziałek po czternastej 4 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN EUROPEJSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA