REKLAMA

"Pewna historia, pewnego ruchu z pewnej perspektywy" – o książce "Solidarność Queerowa"

Data emisji:
2019-08-11 21:00
Audycja:
Lepiej Późno Niż Wcale
Prowadzący:
Czas trwania:
38:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

lepiej późno niż wcale dobry wieczór państwu lepiej późno niż wcale dziś 11 Justyna Struzik dyrektor no socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków Fundacja przestrzeń kobiet spotykamy się dzisiaj z okazji wydania książki Solidarność Kurowa, którą wydał unijny wydało wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego pozycja zaskakująca taką powiedziała mu się dziś progresywna ciekawa i trochę rebeliancką jak będziemy rozmawiać nie do końca Rozwiń » kojarzące się Uniwersytet Jagielloński czy Solidarność Kurowa podtytuł mobilizacja ramy działania ruchów kursowych w Polsce jak nie ukrywam, że ta książka nie dała trafia moje ręce państwa zapewne też w księgarniach szerzej dostępne jak nie w księgarniach internetowych też lata pracy dziś będziemy panią doktor 16 rzuty przepytywać przed państwem przed i dowiemy się jak to z tym kurami tą mobilizacją w Polsce jest w badaniach wiemy zakończą się tysiące trzynastym roku, więc ostatnie 4 lata ma ważny jest duża dynamika racja w tym polu i też odniesiemy do tego dzisiejszej audycji, ale może zaczniemy w ogóle taką taką rozmowę od momentu co to znaczy się Solidarność no właśnie ta Solidarność pojawiła się moich badaniach właściwie dzięki rozmowom z aktywistami jak listami, którzy w trakcie rozmów wspominali o tym, że ważne jest dla nich, żeby jakoś tam siebie wzajemnie oczywiście wspierać wspierać społeczność LGBT, ale także, żeby wychodzić poza nią to znaczy, żeby widzieć jak problematyka dyskryminacji wykluczenia szerzej niż jedno w odniesieniu do orientacji seksualnej czy tożsamości płciowej i dla mnie ta Solidarność bardzo silnie zakorzeniona jednak aktywizm to jednak z tym, że działamy mobilizujemy się, bo dostrzegamy np. jakąś sprawiedliwość w relacjach społecznych czy w ogóle w społeczeństwie szerzej mówiąc natomiast w odniesieniu do tej konkretnej książki to ta Solidarność Kurowa jest taką pewną ideę utrudnia zauważyłam, więc badania tak 1 z głównych, jakby cele, które postawiłam w tym projekcie było to, żeby zastanowić się co właściwie łączy aktywistów to znaczy jakie daje idea tutaj scalających aktywizm w Polsce i zaczął przyglądać tym właśnie tytułowym ramą w różnym ideom, które jakoś tam, które sam łączą aktywistów aktywistki i zauważyłam 1 z takich wyłaniających się ram, która gdzieś tam krąży być może nie jest jakoś szalenie widoczna w takim dyskursie jest właśnie Solidarność chwilowo to znaczy odnoszę odnoszenia się do tego, że po pierwsze musimy wewnątrz ruchu się wspierać niezależnie od tego czy się ze sobą zgadzamy czy nie jesteśmy dosyć jednak stosunkowo słabej pozycji, jeżeli chodzi o n p . nie kwestie praw czy w ogóle kwestii uznania naszych postulatów, a więc musimy się wspierać nie chodzi o przemilczanie różnic, które wewnątrz, jakby ruchu czy właśnie tytułowych ruchów, a nawet stosuje tę liczbę mnogą, który wewnątrz ruchu istnieją, ale chodzi o takie wsparcie i wsparciem może się np. wpływać na linii duże miasta mniejsze miejscowości co konkretnie chce w kontekście ostatnich wydarzeń myślę, że bardzo się nie widać także dowiedziała się rozmawia Katarzyna Cisło, bo dalej dla mnie ta kategoria Solidarności jest taką idea idea drugim rozmawiać w TOK FM i myślę, że ważna jest też na próba nazywania i takiego rozbrajania hektary teorii i pewnych kategorii mamy Solidarność dla naszego pokolenia średnicy, więc już jesteś młodszy atak na okupację, ale nie wjedziemy tylko zgadywać, gdzie tak bawić, ale żona jednak zawłaszczona Niemczech zawłaszczana do sportu oraz takie radykalne stwierdzenie, które proponuje jednak przez ruch Solidarności tej Solidarności walki z komunizmem tak dalej tak jakby, a jednak ta teza próba kategoria odzyskania w ogóle wtedy tego wyrazu, który dziś po prostu taką bardzo piękną przez społeczność LGBT przez społeczność Kurowo on ma miejsce od niedawna mam wrażenie, że dlatego się także mają na lata twoja książka wakacje badania i o tym, chcę się zresztą znaleziono z takim odważnym posunięciem 1 była taka audycja kiedyś państwo mogli słuchacza jeże mają ochotę posłuchać po naszej audycji zapraszamy napotka Stach jest taka grupa kury solidarnie w Warszawie działająca młodzieży urodzonej pod koniec lat dziewięćdziesiątych tak tak tak dobrze państwo słyszą pod koniec 2 lata dziewięćdziesiąte dwudziestego wieku inwestora w dniu dziewiętnastego czy mają teraz właśnie wtedy 1718, gdyby nie w radiu i Super ciekawie mówi Darek co to znaczy to właśnie są nie Solidarność tylko solidarnie dla nich był jednak by określenie czy będziemy bawić gramatykę fleksji 100 i językoznawstwo, że dla niego idzie zupełnie inne, jakby konotacje są związane jest, by woda w tejże tego rzeczownika Solidarność to się bała go biernego na warsztat ja szczerze powiedziawszy się nie bałam napędzający sprawę z tego jak co właściwie po słowach komentuje tak tak w naszym kontekście wydawało mi się, że ja nie wiem czy czy wszyscy pamiętają zakazany marsz w Poznaniu wówczas malca maturą 2000 piąte wówczas za tym marszem pojawiło się marsz solidarnościowe w całej Polsce również ja pamiętam jednak taki tekst Anny Gruszczyński, który z taką taczką właściwie ruchów kadrowych w Polsce, ale ulokowaną poza polską stąd też może mniej, jakby w naszym kontekście rozpoznana, która analizowała wówczas tamte wydarzenia przez przyznał właśnie odwołania do Solidarności ona uznała, że to, że w ogóle przestrzeni wówczas to było już ponad 10 lat temu wówczas w ogóle przestrzeni medialnej publicznie zaczęto mówić o tym, że musimy być Solidarni tak jak Solidarność bawiła się w latach osiemdziesiątych to właśnie przełożyła się na sukces tamtych wydarzeń na sukces sukces w każdym razie to, że udało się, jakby jakoś zmobilizować ludzi wokół tej idei Solidarności mi się wydaje, że ona również w środowisku kulturowym czy ruchu czy społeczności LGBT jest jest jakby terminem do odzyskania natomiast zgadzam się się z tym, że to istnieje pewne ryzyko i też trochę ten tytuł jest nie będę ukrywać takim w pewnym sensie postulatem mojej strony znam z 1 strony dostrzegam w różnych manifest ta odezwa, ale też właśnie w rozmowach z aktywistami aktywistami to oni mówią o tej Solidarności żona się pojawi jako ta ważna dla dla działań z drugiej strony tak mu powiedziałam jest jak sam postulat, bo chciałam szczególnie właściwie jakoś jakoś uwypuklić te idee drugą taką rzecz, którą dają się, że warto wspomnieć w kontekście tej Solidarności chwilowej jest również taka nowa i tak nowa nowa no powiedzmy do pewnego stopnia nowa, która wyłania się z tych działań społecznych to jest tym rama rodzinność i ona ma już dosyć dobrze współgra z Solidarnością chwilową Arama rodzinność jest skupiona wokół pokazywania znaczenia relacji rodzinnych intymnych posiadania dzieci przez osoby LGBT i ona w Polsce również od kilku par la parę lat bardzo mocno bardzo mocno wybrzmiewa i tutaj można powiedzieć, że w pewnym sensie i ta idea Solidarności i ta idea rodzinność ci, że one w pewnym sensie pokazują takiej no zwrot społeczny tak ku relacjom, że relacje zaczynają być ważne i też my te relacje chcemy mieć na sztandarach w pewnym sensie jak rozumie rozumiemy kurą Solidarność będziemy rozmawiać o starcie państwo z nami lepiej późno niż wcale najmu przerwa jest na stronie, do których nastrój dzik rozmawiamy o książce, która właśnie wyszła wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Solidarność Kurowa ten moment rodzenia się Solidarności tego tego poczucia wspólnoty też to będą pytania, które wynosić nawet zadawać, ale wiadomo, że taki moment, kiedy wytwarza się właśnie ta relacja TEN -T ta troska o tego drugiego czy mogą możesz się tymi badaniami danymi podzielić jak to wyglądało, gdy jednak jest socjolożką to są badania pewne fakty dane jak to kiedyś ten moment ktoś zabierze zaistniała sytuacja Solidarność ja w tych moich badaniach zastanawiam nad tym może to nie jest do końca odpowiada twoje pytania, ale postaram się w tym w tym kierunku pójść stawiam się na tym jak to się dzieje, że ludzie stają się z aktywistami aktywistka i znaczek co się dzieje, że jakby mówią tak ja muszę zacząć coś robić dla mnie taka rzeczywistość, którą widzę wokół siebie jest wymaga koniecznie zmian wymaga wymaga jakiejś korekty ja chcę jak walczyć o nową lepszą rzeczywistość i też, jakby z aktywistami listkami zresztą sama również jestem aktywistką nie chcę tak trochę się jakbym opozycji także w pozycji ustawiać, gdy rozmawiałam z aktywistami aktywistami oni wskazywali na właściwe takie może powiedzieć 3 kluczowe momenty albo jakieś wydarzenia ich życiu, które sprawiły, że powiedzieli tak chcemy nie wiem chcę działać mówiąc krótko i 1 takich 11 takich aspektów uznane z miłością po prostu tak to znaczy po prostu to miłość zadziałała także osoby zdecydowały się walczyć i to wchodzenie w relacje heteroseksualne sprawiało, że osoby chciały walczyć o lepsze jutro o większą sprawiedliwość społeczną, ale to były także inne inne przyczyny to znaczy tutaj jakby pojawiały się n p . takie zagadnienia jak kwestie związane z działaniem innych obszarach, a więc osoby najpier w działały n p . w sferze feministycznej to był taki bardzo ciężki Rytel częsty model i później przenosiły się niejako do tego do tego kulturowego aktywizmu no i trzecią taką ścieżką była kwestia związana z wysokim określam jako profesjonalne profesjonalna aktywizm, więc przechodzenie z takich zawodów, które w pewnym sensie można powiedzieć ułatwiają nam zaangażowanie się czy właśnie zobaczenie tej potrzeby Solidarności, ponieważ wiążą się z tym, że ciągle odpowiadamy na potrzeby innych ludzi przed takiej sytuacji byli pracownicy socjalni albo terapeuci czy terapeutki oni po prostu w pewnym momencie stawali się z aktywistami, ponieważ widzieli potrzeba Solidarności na co dzień, jakby w swojej swojej pracy wysyłam pokazuje, że tak naprawdę chodzi konkretnie aktywizm to tutaj ta idea Solidarności pojawia się w różnych takich momentach życiowych i dotyczy zarówno tej sfery, jakby intymnej personalnej tak zakochałam się dziewczynie czy chłopaku nie podoba mi się jak w tym kraju wygląda traktowanie mojej relacji odbieranie mojej relacji, więc decyduje się na zmianę, ale są też te 2 inne można powiedzieć sfery, czyli sfera aktywizmu w ogóle, że wcześniej sobie jakoś już miały zakorzenioną tę ideę zmiany ciesz lub też właśnie ta sfera profesjonalna, o której wspomniałam ja myślę, że ta idea Solidarności w dużym stopniu się wiąże z psami z mojej perspektywy jednak ze świadomością niesprawiedliwości to znaczy, że w momencie, kiedy ja dostrzegam, że niesprawiedliwości nierówności się dzieje mi, a moim bliskim albo zupełnie innym osobom, których nie znam tu, u których o, których sytuacji potrafi wiele powiedzieć, ale potrafi ją zdiagnozować jako jako nierówność właśnie sprawiedliwość wówczas to, że jakby taki 0101. krok do tego ażeby ażeby móc, jakby te idee Solidarności się jakoś sam włączyć ten bodziec w postaci niesprawiedliwości społeczne do rozpoznania także ktoś mówi coś co się dzieje nie tak jakby tego taki pierze aktywiści aktywistki mają taką dużo większą wrażliwości taką membranę także oni więcej czują więcej widzą, więc się tam też irytują, więc zwrócić stają często co irytuje tych starszych zaprawiony w boju aktywistów dlatego tekstem denerwują, ale dlatego, że więcej widzą, tak więc niezgody na pewne sytuacje jakoś sobie z tym ratą, która badała takim, jakie sposoby, jakby radzenia sobie z takim nowość, zdejmując rocznie sprawiedliwość tak dobrze ciągła frustracja tak tak to znaczy no właśnie, bo w kontekście polskim no pewnie nie tylko polskim ale, ponieważ tutaj jesteśmy to w Polsce rozmawiamy, ale w naszym kontekście to jest wydają się szczególne, że jeżeli chodzi o cerów rekwirować właśnie ruchy LGBT to czasami jest określane w literaturze jako takie ruchy Becks bez sukcesu, bo z 1 strony mamy ruchy, które kurczę no robią naprawdę bardzo dużo to znaczy Wit są bardzo medialne są rozpoznawalne są dyskutowane są osią bardzo wyraźnych sporów politycznych i bardzo dużo im się udało zmienić zresztą widać, jaki mamy język teraz jedynie zespół 10 lat temu czy 20 lat temu on jednak się jednak bardzo zmienił, ale z drugiej strony mimo tej rozpoznawalności mimo wielu działań Niewiem organizacji bardzo wielu miastach to nie przekłada na na na prawa to się nie przekłada na 2 wprowadzenie zapisów anty dyskryminacyjnych w Polskim prawie 3 na wprowadzenie edukacji antydyskryminacyjnej czy edukacji seksualnej, więc to siłą rzeczy wywołuje takie no bardzo duże poczucie porażki czy rozczarowania i ta zbadała jak sposób radzenia sobie z tym zawsze to zawsze intryguje, toteż pytam tutaj osoby, które walczą lepsze jutro jak siebie dbają, gdzie zawsze pytanie, które wytrąca z silnego niewiedza w ogóle, o co chodzi rząd ma takie poczucie walki o lepsze jutro społeczeństwo o sporze obywatelskie równe prawa swoje inne rzeczy mamy tak jak siebie dbacie o seksie przestworzy tak nie bardzo na miejscu dziś wiemy, że to jest, że to jest prawda czy u mnie akurat te ten wątek zresztą jego nazywam to również w książce jako prace nad sobą, ponieważ ba w tych rozmowach, które prowadziłam pływać taki wątek właśnie, że musimy teraz pomyśleć o sobie tylko w kontekście aktywistów aktywistek bardzo rzadko oznacza to np. odpoczynek najczęściej to oznacza muszą się nauczyć czegoś nowego ażeby móc np. odpowiadać na problemy grupy są wcześniej nie zetknęłam, a widzę, że potrzebuje mieć większą wiedzę czy i nowe narzędzia syf taki sam rozwój, ale nastawione przede wszystkim podnoszenie kompetencji bardzo niewiele tak naprawdę tego dbania o siebie rozumianego właśnie jako odpoczynek więcej pojawia, ale ja też myślę, że część z tych osób z tymi rozmawiałam na pewno miał takie przekonanie, że to nie jest ten moment, kiedy powinnam powinienem odpocząć to znaczy, że jest jeszcze tak dużo do zrobienia, że w tym momencie moje potrzeby są gdzieś raczej na dalszym dalszym miejscu czy badała też taki jak długą żywotność zaangażowania aktywistów aktywistek, czyli zaczynają w wieku 1817 lat aktywizm trwa 10 lat wysoko ja obserwuję go właśnie pani przed czterdziestką jako 1 pan swoje biura i tak dokumentów takie totalnego zaangażowania nic się nie liczy już walka walka walka walka potoczy mówi GI, by nie do końca tak polityczność pytanie tak się z nami cały czas, bo czy jest możliwość w innej dynamiki dramaturgii bez zaangażowania społecznego nie podam, że w ogóle odstawiam na Kołek swój aktywizować na pewno nic tak radykalnego kiedyś tak czy czyta wywołuje poziom takiego się za znak zapytania, kiedy są jak i etycznych rozszedł masowej mówi się na teraz do tego prawo i mam poczucie winy związanego czy masz taki badanego taki dość długo życia aktywisty w polu aktywności w ogóle takie wydaje się, że tutaj jakby te aktywistki aktywiści z tym rozmawiałam oni bardzo często działają trochę tak rotacyjnie to znaczy są momenty bardzo silnego zaangażowania potem są trochę takie momenty wyciszenia jakiegoś takiego oddalenia się też zresztą w tym momencie wydaje się, że jestem takim będzie trochę, gdzie się oddalenia się i no niestety jest tak jak potrafi powiedzieć ile ten, że żywot aktywisty aktywistki w Polsce wynosi, ale niestety jest także bardzo się do tego przyczyniają się wciąż warunki zatrudnienia np. będzie rosła, jeżeli mówimy o tym, bardziej takim profesjonalizmem w danym w organizacjach pozarządowych aktywizmu no z drugiej strony w momencie, kiedy osoby są zaangażowane w nie wiem ruchy nieformalne grupy kolektywy i t d . to w pewnym momencie też przychodzi taki moment, kiedy mówią musimy umieć zadbać o siebie musi znaleźć pracę na cały etat bardzo trudno jest łączyć kolekty w z pracą na cały etat, więc to jest tak mam takie wrażenia po rozmowach jest bardzo dużo takich banków niesprzyjających aktywizm mówi de facto oprócz politycznych to również te np. ekonomiczna oraz celowej generowane przez system, który przez ministra budzi się angażowali to jest jakby systemowi na rękę tzw. mitycznym systemowi ale by zmiana społeczna w interesie mniejszości podsumować interes mniejszości na z pewnością tak z pewnością tak, żeby się wsparcie systemowe, żeby zmieniać system to by sądzić, że paradoks no to kraje skandynawskie, które dojrzały, żeby się opłaca, ale na pewno nie nie tutaj w Polsce, gdy państwo znacie znamy rozmawiamy o zaangażowaniu Solidarności oszukuje i różnych bardziej sformalizowanych ruchu zostanie z nami lepiej późno niż wcale jest nastrój Katarzyna Szustow rozmawia o książce Solidarność Kurowa patrzy na 1 z rozdziałów 1 z ostatnich niebezpieczne związki ruchy chwilowe późnym kapitalizmie tak 1 podpunkt komercjalizacja seksualnego obywatelstwo co znaczy no tak no oczywiście częścią tej tych dyskusji, które dzisiaj się toczą nie wiem czy wokół parady czy wokół innych wydarzeń to jest kwestia tego w jaki sposób wchodzimy jako aktywiści aktywistki jako rozmaite grupy społeczne działacze działaczek sposób wchodzimy w relację z rozmaitymi korporacjami podmiotami nawet barami przestrzeni miejskiej w jaki sposób z nimi współpracujemy nam daje ta współpraca, a właściwie, czego również może potencjalnie nie zyskujemy i ja z 1 strony jego czytający bardzo dużo, jakby zachodnich badań widziałam bardzo wyraźnie no po prostu krytyka późnego kapitalizmu w odniesieniu do właśnie tego seksualna obywatelstwa honorowego obywatelstwa w tym, że pokazuje w jaki sposób obywatelki obywatela LGBT są wciągani rozmaitą machinę po prostu komercjalizacji wszystkiego co co co jakoś tam istnieje funkcjonuje natomiast w odniesieniu do, jakby lokalnej działalności miała takie pewne miesiące pewne takie refleksje, które trochę odbiegała od tego jak to wygląda na Zachodzie, bo jednak spotykałam się z głosami aktywistów aktywistek sama nic też zresztą wiem to gdzieś oświadczenia, że tak naprawdę tę przestrzeń komercyjna w państwie takim jak Polska w kontekście nieobecnego albo wręcz nieprzyjaznego państwa stają się często jedynymi przyjaznymi tak na dobrą sprawę n p . są to są to bary, z którymi marsze czy jakiś festiwale decydują się na współpracy czasu zresztą będąc krytykowany mi za to, że np. nie wiem w takich miejscach pojawiają się wejściówki czy bilety, więc to już za wykluczające w pewnym sensie, bo nie każdego będzie na to stać tak dalej, więc co jest takiego pewien paradoks w naszym kontekście innej strony mamy też metro też nauczeni dużym stopniu tej zachodniej krytyki kapitalizmu pewnie w dużym stopniu również słusznie z drugiej strony, jeżeli wprowadzimy, jakby to do mego codziennej praktyki okazuje się, że tych przestrzeni przyjaznych w ogóle nie ma tak wiele poza tymi komercyjnymi de facto już też myślę, że czym innym są bary nawet gejowskie czy czy kulturowe, w jakich mało tak, ale bary, gdzie spocząć hetero normatywne jest widziana czy nie jest tak bardzo stworzony przeważnie przez gejów dla swego środowiska i myślę, że takie jednak nasze oraz dom kultury i one też powoli znikają 3 mioty audycje i demoniczna wraca co jakiś czas kolejne bardziej zamykają w sumie tak to oznacza, że po prostu społeczeństwo jest tolerancyjne no nie coś co innego oznacza nie umiem tego nazwać to akurat pytanie, bo do ciebie to socjolożki jak to się to jakby to za rok, bo jak obserwuje 2 lata temu zniknął fantom miejsce legendarne także dwudziestoletnim historią niekoniecznie chętne do udzielania wywiadów, ale taki jest też dziś rozpływają to jest po prostu efekt np. zmiany sposobu użytkowania aplikacji pewnie tak, a czy to jest oznaka, że w innych barach można przecież trzymać rękę pocałować może tak to jest dużo pytań, na które normy nie mamy odpowiedzi, więc w sektorze co taki temat dla socjologów socjolożka rzek, które słuchają, że warto czekać do przebadania, a czym innym jest współpraca któremuś z korporacjami to jest myślę, że zupełnie zagadnienie było okropnie się, że bary są takim miejscem pierwszym takim Sergejs tzw . czyli bezpieczną przestrzenią dla dla osób, które zaczynają już w ogóle kwestia seksualność czy innym też oczywiście internet tak, którym pomaga, ale jednak wyższe spotkań człowieka materialnego namacalnego, który można uprawiać seks można uprawiać seksu Łukowskim dziś pogadać i zupełnie czym innym niż te relacje z korporacjami droższe są zagadkowe to jest napięcia w ruchu naszym kultowym, a we współpracy z różnymi markami brandami to już w sumie tak ci bardziej tak, ale na równoległym to jest ten moment, kiedy jest wycierają nami twarz tylko testem w czerwcu, kiedy wspierają wspartych flaga gdzieś pojawi no, a z drugiej strony mówimy o każdą pracownicy tych korporacji, jeżeli wchodzą do biura widzę balony tęczowe morze to stanie desek kiczowate, ale każdy, kto nie jest tego dnia w ogóle hetero to naprawdę Gabonu pierwsza państwa ktoś taki 1 moment, kiedy moi koledzy koleżanki mówiono dobre korpo korpo, ale proces ten dzień, kiedy ktoś już jest spoko jesteśmy mile widziane są równoprawne pracownikiem twój partner partnerka serwowane mąż żona twojego innego kolegi dokładnie tak to znaczy to znaczy zgadzam się z tobą, że kiedy mówimy o kapitalizmie są tak duże słowa trzeba rozróżnić pewnie właśnie te przestrzenie biurowe w obrębie miast typu bary, które zresztą często też są jakoś tam zakorzenione w społeczną w społecznościach są również społecznością twórcza innym aktorem zupełnie są są korporacje no, a jeszcze inną historię opowiadają właśnie osoby, które np. w takich korporacjach pracują tak osoby LGBT, które mają doświadczenia pozytywne dzięki tej pracy w dużym stopniu znaczy dzięki temu mogą się tam czuć się walkami że, że są traktowane ze swoją partnerką partnerem podobnie jak ich koledzy koleżanki heteroseksualni ów, że tak muszę, że w przerwach nie pytanie dotyczące teorii związanych z troską estetyką troski i tego współ bycia razem jest się zmienia wrażenie że, że te młodsze pokolenia 8 kilo roczniki lat dziewięćdziesiątych bardzo świadomie używają tych teorii, gdyż bardzo świadomy, jakby tworzą relacje czy też ustawiam pewne narrację wobec różnych sytuacji spotkań dyskusji przed taką to jest oka to niewysoka także komunikujemy 2 o siebie nawzajem mam komfort ma swoje poczucie bezpieczeństwa czytam realizuje taką zmianę tych zmian w przestrzeni ostatnich lat to trochę widać w tej ramie, które już wspominałam, czyli prace nad sobą to znaczy, bo tutaj faktycznie praca na co ona zrozumiana na różne sposoby, ale m. in . tutaj właśnie pojawia się kwestia, jakby polepszania siebie w celu, jakby polepszania powiedzmy relacji z innymi zarówno intymnych jak aktywisty licznych przeróżnych mnie być może ta kwestia troski ona jeszcze tak nie wybrzmiewały znaczę powiedziała, że wydaje mi się, że w Polsce przemysł ruchu ku rowem to jest kwestia bardzo ostatnich lat, że ona jeszcze w tym momencie, kiedy ja prowadziłam badania nie była taką dominującą, jakby tak dominującym sposobem definiowania swojego własnego aktywizmu, a czy, żeby takie rozgraniczenie widzę tak jak patrzy na spis treści, że są nazwa ruchu także zdrowe czy masz, jakby te również jak przez siebie zdefiniowane rozbitej próba złapania tego kuli lub rozbić go na pierwiastki dzięki pierwsza właśnie właśnie może tego właśnie powinna zacząć to znaczy ja w tytule książki używam tego pojęcia ruchy kadrowe i no w języku polskim rynku polskim kontekście tym kurę to zawsze jest także każdy rozumie trochę co innego ja, pisząc o ruchach kadrowych miał namyśli bardzo tak naprawdę różne działania te, które sami się określa mianem tożsamościowych jak i te, które możemy powiedzieć są anty tożsamość owe albo Kurowa wręcz pisane fonetycznie spolszczone lokalne, ale występujące przeciwko jakimś takim normatywny normatywne umyśle myśleniu o o płci czy seksualności i w obrębie, jakby tego takiego szerokiego można powiedzieć worka tych różnych działań ja, owszem, przyglądałam się w jaki sposób np. aktywiści aktywistki negocjują co znaczy co oznacza liter KTR w obrębie tego skrótu co oznacza literka AB co oznacza literka PL dlatego też dla dla niektórych z nich to było bardzo ważne znaczy dla niektórych przed bardzo ważna była obecność literki el w ruchach i takim się widoczność, ale też działań i t d . natomiast ja założyłam sobie, że ja chcę trochę zrobić takie takie badanie no nie mogę powiedzieć, że chciała ująć wszystko to jest oczywiście niemożliwej nie wierzycie w książce po prostu nie ma, ale chciałam trochę pokazać taką różnorodność tego co się dzieje w Polsce co się działo właściwie już dzisiaj, ale chciałam pokazać zarówno działania nie wiem wokół transfuzji czy w ogóle wokół osoby na fundację tra one tak fundacji transfuzja wokół osób transferowych czy robione przez osoby trans genderowe, ale także chciałam pokazać te działania, które są żwirowe w takim sensie, że nie definiują się przez konkretne orientację czy przez konkretne tożsamości a jakie wyniki badań były bardzo zaskakująca szło jakąś tezą zbadała się okazać, że woda kompletnie np. stworzę to znaczy dla mnie osobiście najbardziej zaskakujące tak myślę było przede wszystkim to w jaki sposób osoby negocjują te główne idee i rozwojem, o co chodzi, kiedy zaczyna badania też będąc aktywistką bardzo często miałam takie trochę czarnobiałe myślenie to znaczy w tym sensie, że albo nie wiem jeszcze n p . z takiej grupy czy ekipy można powiedzieć, która jest np. tożsamościowo ich chce równości małżeńskiej tu i teraz albo się jest z grupy wprost przeciwnie, która domaga się np. dekonstrukcji seksualności i t d. i w momencie, kiedy zaczęłam tak naprawdę przyglądać temu co osoby mówią też jeździć po różnych miejscach słuchać tak dalej zobaczyłam, że tak naprawdę na poziomie praktyk to jest o wiele bardziej skomplikowane i te idee się bardzo często przenikają i toteż było dla mnie bardzo ciekawe w jaki sposób, a aktywiści w pewnym sensie nawiązująca strefy to znaczy z 1 strony przynależą np. do bardzo wpływowych grup z drugiej strony podpisują listy wsparcia równość małżeńską, bo uważają, że w tym momencie w Polsce n p . trzeba robić wszystko co możemy po nie wiem, która strategia zadziała i nie to bardzo skoczyła też bardzo otworzyło oczy w ogóle czym jest ruch ruch nie jest statyczny korzyść bardzo dynamiczne i że właśnie te wszystkie idee, którym zresztą to jakoś porządkuje w tej książce, że on się wzajemnie bardzo przenikają nie są stabilne może to brzmi trochę abstrakcyjnie, ale dla mnie to było bardzo bardzo bardzo faktycznie ciekawe, a ile osób zostało przebadanych fizycznie, jakby 30 osób włączony do kwiatów natomiast oprócz tych wywiadów ja również, jakby jeździłam po różnych festiwalach prowadzą obserwację takie rozmowy mniej formalne to są badania jakościowe, więc na razie nie mam takiego takiego sensu żadnego żadnej reprezentacji one mówią pewną historię opowiedzianą pewnymi głosami i pewnej perspektywy polskim kontekście natomiast może jeszcze powiem, bo jak dla mnie to jest również ważne, że jak zaczynam te badania to ja byłam wtedy bardzo zaangażowana, które rok 2910 zaangażowana w z 1 strony taką grupę miłość bez granic w Krakowie później w festiwal Kurowie my jak tam badania te pierwsze efekty takich zmian założenia, że bardzo ważne jest, żeby zrobić dla mnie coś zrobić, żeby zrobić taki sensowne badania czy w takim sensie, że miałam takie wyobrażenie, że chciałabym, żeby te badania coś wniosły chciałam, by trochę może powiedzieć no właśnie socjologii rolę takiej służebną wobec wobec wobec społeczeństwa i ta idea takiej zrobienia czy prowadzenia takich badań o ruchu dla ruchu w pewnym sensie wszyscy przyświecały przez cały czas też trochę mi teraz cały czas przyświeca i bardzo chciała i mam też nadzieję, że ta książka dotrze do wszystkich organizacji jest od chciałby wysyłać ale, ale również, że dostanę jakiś feedback należeli krytyczne w bardzo chciała po prostu, żeby cokolwiek się z tą książką dalej działo państwo to jest historia pewna historia pewnego ruchu pewnej perspektywy bez mała trud muzyczna zostańcie z nami jest na stronie Solidarność Kurowa mówią o nowej książce wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego lepiej późno niż wcale jest na Struzik Solidarność Kurowa Katarzyna Szustow rozmawia o książce książka wyszła niedawną, ale z ich badania prowadzone i koncentracja i uwaga przypada na lata 20091015 mamy rok 2019 trochę się zadziało pomiędzy świadczy zmienił Polska zmieniła się zmieniło jak teraz tą książką można w porze co tam nie zmieściło albo co powinno być jakieś aneksy do aneksu trzeba być w planie takie uzupełnienie to znaczy ja myślę, że no tak no ta książka o tych ostatnich latach nie mówi ona kończy się w takim momencie to była końcówka 8 lat rządów Platformy, więc Puła butę poczucie bardzo dużego rozczarowania mam wrażenie wśród aktywistów aktywistek i bardzo dużo takie poczucie jednak porażki frustracji jak patrzę co się działo w ciągu tych ostatnich 4 lat to myślę sobie, że oczywiście radykalnie zmieniła się sytuacja polityczna albo z nami w sposób znaczący być może radykalnie to nie odpowie słowo, ale w sposób znaczący w tym sensie, że homofobia bardzo wyraźnie wróciła, jakby na salony polityczne i no tak, ale z drugiej strony kwoty myślę to też te ostatnie lata jednak przyniosły bardzo dużą mobilizację w mniejszych miastach tych miast, które do tej pory n p . na tej mapie marszów nie były obecne i ja też w myśl właśnie co sama mówi to znaczy, że mimo, jakby tego tego tej politycznej zmiany czy zwrotu tego konserwatywnego w rządzie polskim i nawiązuje się akurat tak to pieniądze, kto będzie wyższy poziom żaden zwrot konserwatywny jest wzrost faszystowski nacjonalistyczny konserwatystów nie obrażałem, bo myślę, że konserwatyzm pułk Cameron, który mówi, że z rodziną w związku z tym ze związkami może z wami jednopłciowym to, że chciałby precyzyjnymi kategoriami swojego konserwatyzmu zaś o ubóstwo na jakimś jasne czy po prostu wydaje mi się że, że możemy też spojrzeć na te ostatnie lata właśnie przez pryzmat tej tego tego rewolucji obyczajowej co się dzieje w planie stronie po drugiej stronie ale bo wiatr jakby, ponieważ jak pisze o ruchach i mnie strasznie interesuje to sposób ludzie mobilizują to kiedy myślę o czarnych protestach, kiedy myślę właśnie tych marszach, które wyłaniają się w różnych w różnych miastach to moim zdaniem to jest jednak bardzo dobry sygnał to znaczy nie, odnosząc się tego co to co się dzieje po prawej nacjonalistycznej stronie patrząc tylko na to co się dzieje w obrębie mobilizacji społecznej po stronie praw człowieka po stronie praw LGBT czy czy praw kobiet tutaj te lata dają jakąś nadzieję i to, żeby być może to jest związane z tym, że jestem po lekturze książki Rebeki Solnica nadzieja roku, która właśnie mówi o tym, żeby nie, pomijając nie, zapominając o tym z jakimi zwrotami historii mamy do czynienia, jakie są skutki tych zwrotów politycznych również widzieć jakby, jakby to co dobrego się dzieje wśród ruchów społecznych narzędzia, które wspierają mobilizację 201020151019 jednak o takie być tak Nana nakreślić czym innym jest 20001009 . nawet tak, by internet jest szalony zupełnie inne to są początki Facebooka czy innymi za tysiące piętnasty minister czy obserwuje też badać taką zmianę, jakby od 7 społecznościowych w kontekście mobilizacji no tak teraz jakby głównym takim może bardzo znaczącym medium, lecz narzędziem właśnie wspierający mobilizację stają się media społecznościowe jak sobie pomyślę o tym co się zmieniło od właściwie pierwszych marszów to teraz też myślę o tym, trochę w innych kategoriach to znaczy jakie idee mobilizują, bo myślę sobie, że nastąpiła bardzo duża zmiana jeśli chodzi o n p . o kwestie podejścia do Unii Europejskiej, że po okolicy 200420000810. ta kwestia, jakby Unii Europejskiej jakoś tam cały czas mobilizowała zarzuca się takim, że my chcemy być częścią tej Unii, ale też liczymy, że jakoś Unia Europejska być może coś pewnym, że nam pomoże jakoś jakoś nas wzmocni teraz widać bardzo wyraźnie, że w tym okresie, w którym ja badałam to podejście do Unii było o wiele bardziej krytyczne i ponownie, jakby ta Unia powraca, ale bardziej jako w kontekście tego co się dzieje w całej Unii Europejskiej brexitu i tego, żeby n p . tutaj do wyjścia z Unii Europejskiej nie doszło drodzy państwo się państwo moim, bo jest nas różni Solidarność Kurowa Książ w księgarniach książkach w książkach te są dalsze Kurowa ma miejsce wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego pochyliło się finansowało taką publikację czytajcie kupujcie my się państwo żegnamy mówimy państwu dobranoc dobranoc dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LEPIEJ PÓŹNO NIŻ WCALE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA