REKLAMA

E-hulajnoga - trochę rower, bez ograniczenia na chodniku

Data emisji:
2019-08-12 18:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
27:07 min.
Udostępnij:

O projekcie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, która ma regulować zasady korzystania z tzw. urządzeń transportu osobistego rozmawiają Jakub Dybalski i Paweł Sulik

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

5 min po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM dziś poniedziałek 12 sierpnia jeszcze dzień dobry mówi Paweł Sulik w naszym studiu Jakub Dybalski transport publiczny środka PL dzień dobry dzień dobry, ale będziemy rozmawiali o temacie, który rozpala dyskusje w naszym kraju szczególnie dużych miastach na co w Warszawie Wrocławiu Poznaniu Trójmieście Krakowie Łodzi Białymstoku Kielcach Warszawie, bo to jest ponad 4 pół 1000 hulajnogi w Kielcach Rozwiń » niewiele, bo jeśli ich chyba mam kilka kilkanaście kilkadziesiąt, ale w dużych miastach pojawiło się w ciągu ostatniego roku elektryczne hulajnogi no pozwolę się w 2 zdaniach nie konfliktu krótko taka tamtych reportaż piesi jesteśmy przerażeni tym, że coś szybko znienacka się pojawia tam, gdzie my się poruszamy nie wiemy jak reagować szczególnie 1 turystka z Czech ma niemiłe doświadczenia z została uderzona przez hulajnogi elektryczne w Warszawie przewróciła się jeszcze musiał mandat zapłacić taki zakaz symboliczne turystka z Czech rowerzyści, którzy mówiono dla nas ścieżka rowerowa nie, żeby coś nam jeździło, z jaką zawrotną prędkością kierowcy, którzy mówią znienacka na ulicy pojawią się elektrycznych kolei, choć trzeba prosić, ale co mamy robić no i najwyżej na końcu ci hulajnogi ci, którzy przecież też korzystają ich gdzie chcą jeździć tak jak ja też jest Tusk zdziwiony tym jak bardzo ten temat stał się nośny, ale chyba to jest coś co dotyczy każdego z nas każdy z nas idzie po chodniku czasem jedzie rowerem czasem jakoś się porusza po tym, mieście nagle jednak się okazało, że pojawiło się coś nowego hulajnogi i coś musimy zrobić no i co co robi no jak rozumiem do mamy czas drodzy słuchacze drogi słuchaczki na czytanie interesowanie się zapoznawali się, dlatego że kryzys chyba do 9 września trwa trwają konsultacje projektu, który jak rozumie ministerstwo przy przygotował też ministerstwo infrastruktury i też nie spodziewam się, żeby te przepisy jakoś weszły w życie jeszcze w tym sezonie raczej będziemy się się będziemy z nich korzystać w przyszłym roku, ale może może się mylę, kto wie być może być może akurat ten proces legislacyjny w tym przypadku będzie ekspresowe ministerstwo przygotowało przepisy, które przede wszystkim blokują te hulajnogi w mieście to znaczy tak główne główny element tych tej nowelizacji ustawy prawo ruchu drogowym to, bo o tym rozmawiamy mówi o tym, że hulajnoga co do zasady ma się poruszać po drodze rowerowej jeśli drogi rowerowej nie ma to może wjechać na jezdni pod warunkiem że, że potem je na tej jezdni ograniczeń prędkości do 30 km na godzinę, a jeśli nie ma drogi rowerowej jeśli niema takiej takiej jezdni, na której jest tempo 30 to wtedy możemy od 30 tak tak no tak tak tak to tak to zostało wymyślone w przepisach, jeżeli większa część kolejny, że będzie jeśli niema drogi rowerowej jeśli niema jezdni, na której ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę wtedy hulajnogę może wjechać na chodnik pod warunkiem jest chodnik, który ma szerokość sami 2 m czy jest taka sytuacja, że nie ma strefy tempo 30 nie ma ścieżki rowerowej jest chodnik szerokości metr zrobił, ale noga wtedy hulajnogę, jeżeli dobrze rozumieć przepisy poruszać się nie może się z nas zresztą zresztą już zwraca uwagę urzędnicy ZDM -u Warszawskiego, że na pewnych odcinkach, ale jest rolę Jerozolimy kich Świętokrzyskiej dziś mówi nam Marszałkowski hulajnoga nie będzie mogła się poruszać to jest problem, ale mam wrażenie, że dużo większym problemem jest to, że tak naprawdę biorąc pod uwagę te przepisy tak podejrzewa może się mylę, ale tak podejrzewam tak naprawdę niewiele się zmieni to znaczy cały czas hulajnogi będą jeździły po drogach rowerowych, bo teraz najczęściej jeżdżą, jeżeli mają taką okazję, bo droga rowerowa po prostu fajna i w miarę równa, a jeżeli tego nie będzie to będą chodziły chodnika chodnika, stwarzając zagrożenie dla papież głównie pieszych i dla siebie samych też i tak jakoś hulajnogi docierają w miastach mam wrażenie, że to zagrożenie jednak mniejsze niż jeszcze na początku tego roku czy zarówno dla bardzo jeśli chodzi o porzuconych hulajnogi, które przeszkadzają osobom w zarządzaniu źle tak są 2 osobne problemy to trochę nas też pewnie turystka z Czech tak jest co są 2 osobne programy to znaczy po pierwsze, porzuconych hulajnogi, dlatego że pamiętajmy, że system polega na tym, że hulajnogę hulajnogę możemy wziąć jakąkolwiek, gdzie znajdziemy gdziekolwiek ją zostawić teoretycznie gdziekolwiek, ale kończy się to często w ten sposób że, że osoby pozostawiam to kolejny na środku chodnika na środku drogi rowerowej na przejściu dla pieszych na trawniku gdziekolwiek np. osoby, które gorzej widzą albo mają problemy z poruszaniem się pani taka hulajnoga jest po prostu dużym kłopotem ten problem pierwszy problem drugi, który o, których który, o którym zahaczyły to właśnie to, że hulajnoga, poruszając się po chodniku poruszać nie tylko szybciej od pierwszego naliczonych będzie można je z kolejnego teoretycznie wg teoretycznie hulajnogi jeżdżą tak mogą się rozpędzić tak między 2030 km na godzinę w tym projekcie ministerialnym mają być mają ograniczenia prędkości do 25 km do 60 te sprawy musimy się, że trzeba przy tym, bo oczywiście nie tylko Polska zastanawia się tylko w Polsce zastanawiają się wszyscy co zrobić kolejną gani również w różnych krajach Europy zachodniej jak wzięte regulacje, które już są w tych krajach, gdzie wprowadzono regulacje co tamten maksymalna prędkość hulajnogi też 20 km tak u nas twierdzono, że to fabryczne ograniczenia, bo to też nie nie użytkownicy mają pilnować 20 dni 5 km na godzinę czy nawet operatorzy Hula księgowi, ale nie wyobrażam sobie, żeby się działo, gdybyśmy dali użytkownikom możliwość takiej, ale hulajnogi w Oleśnie mają ograniczenia prędkości do 25 km na godzinę 2520 tak jak w Niemczech Szwecji w Madrycie Barcelonie to jest dobre pytanie do urzędników ministerstwa infrastruktury myślę że, że uznali, że to jest taka prędkość rozsądna ja mam pewne wątpliwości pani przecież pamiętamy, że 25 urodziny to szybciej niż przeważnie mieście porusza się rower np. już pomijam fakt, że taka hulajnoga rozpędza się już niż rower jest dużo bardziej dynamiczne dynamiczne dynamiczny pojazd niż niszowe, ale mamy mamy 25 km na godzinę, ale dobrze przytoczyłem przykłady zagraniczne, bo wszędzie tam bardzo często, jeżeli taka hulajnoga wjeżdża jakiś jakieś miejsca, gdzie możesz się możesz się spotkać z pieszymi to mam jeszcze bardziej próbuje się na Hulę tę kolejną spowolnić były takie pomysły w Niemczech, żeby był właśnie na tych miejscach, gdzie poruszają się również piesi one jeździły 812 km na godzinę więcej tak w końcu ostatecznie od tego odstąpiono, dlatego że, że to też podkreśla w Polsce, żeby bardzo trudno w ogóle, by egzekwować ograniczenia ograniczenia prędkości na chodnikach, ale jednak zwracać uwagę na to, żeby hulajnogi jeździł wolniej w tych naszych przepisach mało, że rzeczy hulajnogi dopuszcza się warunkowo na chodniki zwykle regulacje tam, gdzie tam, gdzie te regulacje już już zaszły z grona zaczynają się tego, że w ogóle z po chodnikach hulajnogi nie mogą absolutnie kompletnie właśnie stanie nowa podstawa i idea w tej filozofii po rozdzielnię pierwszych od tych, którzy ani z kolejną w Polsce nie tylko oni tych pierwszych od hulajnogi nie rozdzielamy, ale nawet tych przepisach ustawowych nie ma choćby ogólnej wzmianki o tym, że należy zachować szczególną ostrożność jeśli dzisiaj jeśli dziś po chodniku należy jechać wolniej tak i t d. tego nie ma teoretycznie teoretycznie w innych przepisach jest powiedziane, że osoba poruszająca się po drodze publicznej generalnie powinno zachować ostrożność, ale sam chciałbym, żeby jednak w tych przepisach konkretnie dotyczących hulajnogi też się jak znalazł, czyli czy to czym możliwe jest taki tak jest w wypadku wiek niektórych krajów Wielkiej Brytanii tak się stało, kiedy znana osoba czy berka zginęła prowadził hulajnogę dwudziesto dwulatek w kwestii zginą co było powodem tej dyskusji w Niemczech też ktoś zginął, czyli czy czytam musi wyglądać w ten sposób, że naprawdę dojdzie do tragedii, żeby uświadomić sobie, że to jest zagrożenie czy też raczej wystartuję z innego punktu musimy sobie skoro od rana do wieczora mówimy o innowacjach ekonomii współdzielenia skoro mówimy o tym wszystkim kapitalnych rzeczach dowóz jedzenia, a taksówka, która nie jest taksówką, ale przez to staje się bardziej dostępne i t d . tak jak najem mieszkań mówimy o tym wszystkim traktujemy te hulajnogi po prostu jako naturalną część nadchodzącej zmiany, że coś więcej będzie taki, że dający sobie leży to ja wezmę ktoś pojutrze in z tego skorzysta, gdzie jest początek myślenia o tym i mam na czym warto pamiętać o tym, że metr hulajnogę jednak zostaliśmy dość mocno zaskoczeni, dlatego że dla dużych zaatakowani w powiedzmy, że zaskoczeni, dlatego że rok temu, gdybyśmy się to spotkali i jeśli porozumie się hulajnoga to nie wiedzielibyśmy, o czym mowa tu 2 lata temu pojawiło się w stanach Zjednoczonych w zeszłym roku pojawiło się w Europie jesienią pojawiło się u nas w Polsce nagrałam zupełnie inne nowego co jednak stało się są to pojazd, które są bardzo widoczne na ulicach na ulicach polskich miast też nie chce mówić za inne duże miasto w Polsce, ale w Warszawie to jest to jest bardzo widoczną stykamy się z tym stykamy się z tym codziennie i też bym chciał żeby, żeby te regulacje, których o, których wcześniej powiedzieliśmy, że one się okazało jakoś wcześniej mam wrażenie, że to jednak, lecz dosyć dosyć wolno i myślę, że już powinniśmy mieć mieć jakieś, jakie regulacje natomiast powiedzieć musimy czekać na jakąś tragedię operatorzy Kuleszy ligowi w momencie kiedy, kiedy zostanie przedstawione argumenty że, że tutaj ktoś zginął że, że w Polsce co chwilę ktoś ląduje na oddziale w szpitalu połamania ami, dlatego że że połamał się dziś na hulajnodze oni odpowiadają, że tak naprawdę biorąc pod uwagę skalę tego tego czy mówimy to jest jakieś wielkie liczbę no generalnie ludzie poruszają się po drogach ulegają wypadkom z 1 strony mają rację z drugiej strony to, że ludzie się łamią to też nie powinniśmy nad tym przechodzić do porządku dziennego, zwłaszcza w sytuacji, kiedy wciąż jesteśmy jesteśmy w takiej sytuacji, która i trochę wolną Amerykanką hulajnogą cały czas jest wolna Amerykanka, ponieważ czas nie mamy przepisu, który dziś hulajnogą to w zasadzie w zasadzie nie wiadomo co powinien robić łączony słusznie robi, że jest na tym po tym, chodniku czy czy powiat Polacy też mógłby tak teoretycznie teoretycznie w tym momencie nie mógłby, dlatego że kolejną jesień jest pojazdem ale kiedy stanie się pojazdami to co ma się stać, bo po przyjęciu tych w tej nowelizacji prawa ruchu drogowym no w tych przepisach zawarta zawarto możliwość jazdy pojeździli ścieżki ciągi rowerowe pierwsze chodniki ścieżki rowerowe to tam wszędzie może jeździć po prostu teraz czy może, bo nie funkcjonuje jak może, dlatego że w sprawie nie ma zakazu, więc może ono tak tak i tak mniej więcej wygląda w tym w tym momencie tak naprawdę nikt z nas dokładnie nie wie co hulajnoga może może robić dlatego jeździ gdziekolwiek za chwilę wrócimy do rozmowy Jakub Dybalski transport publiczny szybko PL jest naszym gościem za moment, czyli po informacji Radia TOK FM 24 minut po godzinie osiemnastej popołudniu Radia TOK FM Czyżby przypominam, że w naszym studiu Jakub Dybalski transport publiczny PL dzień dobry oraz dzień obrad rozmawia elektrycznych hulajnogach i słuchaczy, którzy słuchają pewnie mają jakieś doświadczenia ci, którzy mieszkają w miastach, gdzie są elektryczne hulajnogi dobre złe korzystają poprawia komfort życia szczególnie transportu albo np. staje się problemem w sytuacji, kiedy trzeba przejść chodnikiem okazuje się, że znienacka można zobaczyć pędzącą właśnie dziś obok hulajnogę dla osób starszych z ograniczeniami ruchowymi generalnie biorąc coś co pochodni szybko się poruszać z problemem, kiedy rowerzysta, w czym to jest hulajnoga także to jest osobny osobny temat, ale do mamy 9 września czas na konsultacje nowelizacji konsultacje społeczne nowelizacji ustawy, która pozwoli nam jakoś ogarnąć, że używek w skrócie wyrazie czy sięgamy do dobrych praktyk na pieszych 16 nowych chwilę rozmawialiśmy o tym, że większości krajów są regulacje maksymalną prędkość poszerzy hulajnoga określona 20 km na godzinę no i jeszcze z separacji od pierwszych tak to ta zasada rozmawiać z aktami często to się powtarza prawie wszędzie no w naszej nowelizacji jak będzie nasza nowelizacja dotyczy oraz powtórz my dla kolei dla hulajnogi czy generalnie dla urządzeń transportu dlatego auto miejscem miejscem jest droga rowerowa jeśli drogi rowerowej nie ma to jezdnia pod warunkiem, że po to jest można się poruszać maksymalnie 30 km na godzinę, czyli pewnie mówimy o drogach osiedlowych drogach uspokojonego ruchu nie ma drogi rowerowej nie ma takiej jezdni to wtedy dla hulajnogi jest chodnik pod warunkiem, że chodnik ma minimum 2 m szerokości dalej mamy efekt taki, że w kra w naszym kraju miasta prawdopodobnie ich będzie więcej tych urządzeń do założenie słuszne bardzo optymistyczne, że człowiek nie spocznie elektrycznych hulajnogach wymyślali co chwila jakieś nowe rzeczy ustawa mówi proszę bardzo, ale pod 1 warunkiem, że takie auto ma mieć maksymalnie szeroko 90 cm długości 125 i masę maksymalną dwudziesty kg tak nasz po pierwsze, będzie cały czas czują się na to, że będzie więcej tych hulajnoga bo jakby miasto pomieszczą dużo więcej niż wszyscy operatorzy kolejowi muszą mówią o tym, że rzecznej w Warszawie zmieści się jeszcze więcej hulajnóg, a podejrzewam, że podobnie w przypadku Veturilo ktoś, kto komu się spodoba jazda na tym prędzej czy później kupi sobie taką hulajnogę własne do własnego użytku, więc to jest pierwsza rzecz druga rzecz rzeczywiście możemy spodziewać też innych ten rodzaj urządzenia są nawet tutaj 1 z relacji minąłem osoby takie jedno koło obsługi stoi jest jedno koło jedzie wygląda to kosmicznie ale, ale ludzie jeżdżą i pewnie będą jeździli jeździli chętniej wspomniał o tym, że, że ustawa określa wymiary tego urządzenia urząd transportu osobistego mieniem to akurat takiej 1 sensowniej, żeby tak dokładnie to regulować dlatego, że jeżeli pojawi się jakiś sprzęt, który nie będzie się w tym mieścił no to nie znaczy, że nie będzie mógł jeździć po po drogach czy to znaczy, że nie nie obejmie go ta definicja auto prawdopodobnie będzie to taka szara strefa jak do tej pory hulajnogi co ma sens o tym, też do 80 cm ma sens o, tyle że jeśli nie mam obok siebie ulicy z maksymalną szybkością 6 km godzinę nie ma ścieżki rowerowe jak co wie i ustawa mówi to wtedy proszę bardzo chodnikiem można lepiej jednak, żeby nie było 60 cm cokolwiek to jest, bo przecież tam są jeszcze piesi a, a jeśli nie ma odpowiedzi drogę inżynier wyryte są tam rowerzyści tylko jeszcze raz będę wracał do spowiedzi wcześniej nie ma wrażenia, że to jest także 90 cm zostało ustalone po to, żeby ograniczyć rozwój tych nie dziwi to jest 90 oka dobrze w punktach tutaj państwo tego nie widział, ale próbujemy jakoś tutaj tutaj studiu mocno gestykuluje teraz rolę w radzie tak to nie jest też, by ograniczyć rozwój tych sprzętów to, żeby objąć wszystko to co może pasować do tej definicji to, że został ustalony, bo w tych 9 cm i mieści się nie więcej szkód co z grubsza jeździ w tym momencie po polskich ulicach chodnikach drogach rowerowych i chyba, aby i chyba bardziej to się nie będzie rozszerzał, bo jednak taki sprzęt musi być jakoś tam wygodne i rzeczywiście jakoś tam pasujące do tego, żeby się tym poruszać pomieszczone również nie wyobrażam sobie, żebyśmy wypożyczali albo na co dzień porusza się takimi sprzętami wielkimi jakimiś potężnymi próbowali się wybić na chodnik no tak, ale my wypożyczamy samochody uzyska szereg, ale samochód samochód to tutaj tutaj już niemal nie nie ma problemu cały czas rozmawiamy o tych sprzętach, które do tej pory trochę nie widzieliśmy, gdzie one gdzie, gdzie mamy logo oko lokować w przepisach o ruchu drogowym no teraz próbujemy zamknąć zamknąć w tym w tej definicji auto to czy można również jest kolejna rzecz następna po sporze o tym czy w ustawie z innej akurat ma musi być wyraźnie napisane, że jeśli kierowca zbliża się do przejścia dla pieszych musi ustąpić pieszemu pierwszeństwa i oczywiście w Polsce bardzo wielu pieszych ginie niestety jak najszerzej w czołówce Europejskiej, ale jak się dzieje, że król piszą ustawy ci, którzy nie chodzą pieszo tylko piszącym, którzy mają samochody jeżdżą samochodami z kością z ich perspektywy to jest po prostu stracony czas przed tym częściej musi się zatrzymać pieszy ta przysłała staruszka musi przejść przez to w dużych z, ale podobnie tutaj w zasadzie ktoś może będzie z perspektywy pieszego pytał czy ta nowelizacja, której rozmach rozmawiają panowie w radiu to to niestety pierwszego nie ma no wiceminister Rafał Weber, który odpowiedzialny za ten projekt ministerstwa infrastruktury morskiej reprezentował jego założenia w czerwcu powiedział, że wcześniej przejechał się hulajnogą i tam sprawdził jak ja jak to się bardzo się podobało to rzeczywiście jest fajne i rzeczywiście mam wrażenie, że z punktu widzenia kolejne listy to ustawa tak naprawdę niewiele domów oczywiście przeszkadza po prostu definiuje czym on jest jak się poruszać po po ulicach natomiast punktu widzenia pieszego mogło być nieco bardziej restrykcyjna, zwłaszcza wracamy do tego do tego wpuszczenia mimo wszystko hulajnogi na na chodniki nie pasuje to znaczy ja bym chciał, że chodniki były były dla pierwszych to to dotyczy i hulajnóg i rowerów i t d . i t d. natomiast rzeczywiście z punktu widzenia pieszych ona mogła być bardziej restrykcyjna, ale pamiętajmy, że przez ostatnie miesiące wszyscy piesi hulajnogi liści operatorzy Kulesza ligowi miasto rowerzyści tak naprawdę przemyskim chcieli, żeby pojawił się jakikolwiek przepis to, dlatego że dlatego, że do tej pory mieliśmy robiono z szarą strefę poruszania się po mieście teraz mamy przez jakiś projekt nad morzem, o czym rozmawiać, czyli czy ten ten te przepisy bądź, kiedy wejdą w życie, mimo że być może one nie są nie są doskonałe, a jednak jakoś nam to jakoś tam to uregulują z nami posadzą hulajnogi w przepisach prawnych nie będzie sytuacji, że policjanci jest, jeżeli przyjadą na jakieś wydarzenia drogowego z udziałem wojną to będą wiedzieli co co z tym zrobić jakich przepisów użyć czeka z drugiej strony dzieje się coś ciekawego mianowicie władze niektórych miast zaczynają same siebie nie czekając na nowelizację próbować, a zarządzać tym tym ruchem teraz tak w Krakowie na Plantach i na Starym mieście nie można po prostu używać tych elektrycznych hulajnóg akurat tam jest dosyć specyficzna sytuacja pod systemem miasta, który został objęty szczególną formą ochrony i no, więc właśnie zarządzanie hulajnoga do tej pory przez miasto polegało na trochę pociągami innych przepisów do tego, żeby żeby, żeby z tymi kolegami coś robić podciąganie troszkę czasami wyrosną na miasto musiało sobie jakoś radzić, żeby żeby, żeby coś zrobić i tak tak naprawdę wrażenie nie mają dużej ilości narzędzi i ta ustawa też tych narzędzi specjalnie nie daj znać przypominam sobie ze 2 albo 3 miesiące temu była taka propozycja stowarzyszenia miasto jest nasza, żeby właśnie czy 10 propozycji co można dać miasto, jakie narzędzia może im dać, żeby mogły tym zarządzać tam tam były najróżniejsze pomysły, żeby miasta mogli funkcjonować operatorów w lesie ligowych, żeby mógł wyznaczyć strefy z bez bez hulajnogi i tak i t d. tak naprawdę z tego wszystkiego w tej ustawie niczego nie ma też ciekawe tu też odnosi nas bardziej zasadniczego pytania, dlaczego wszyscy przyzwyczailiśmy się już odpowiedź stany Zjednoczone jest taka, że stany Zjednoczone mają czasami bardzo różne porządek prawny w zależności od tego w którym stanie się teraz znaleźliśmy ale dlaczego nie możemy tak myśleć o o naszym kraju w Polsce, gdy rzeczywiście, gdzie rzeczywistość np. Krakowa czy nie nadmorskich miejscowości fluktuacje mieszkańców, bo turyści inne inna sytuacja w środku lata na środku zimy kompletnie inne potrzeby niż dajmy na to nie obrażając nikogo Radomia, gdzie zawsze taki napły w masowy turystów na razie nie wiadomo jak będzie przyszłość, ale nie występuje, więc ktoś może powiedzieć to właśnie woda natychmiast powinni mieć możliwość decydowania o tym jak jest organizowana taka sprawa tymczasem to ciągle myślimy na zasadzie to jest to jest w ogóle z zupełnie szerszy temat absolutnie są z gazem czy rzeczywiście to jest także, że jest mnóstwo problemów, które dotyczą n p . Warszawy Krakowa Poznania, a nie dotyczą innych miast z musu problemów, które dotyczą matka z Sopotu Zakopanego, a nie dotyczą Warszawy czy czy Poznania i rzeczywiście te miasta powinny mieć możliwości wie, jakby lepszego lepszego zarządzania tą swoją przestrzenią rząd jest temat, który się przed przetacza przez, jakby był w tym w tym gronie od wielu lat tylko nie tylko obecne rząd, bo o tym, żeby, żeby rząd PiS -u dawał więcej uprawnień samorządom to niestety możemy tylko pomarzyć tutaj jakby tendencje zupełnie inna rząd, ale od wad, ale ma wnieść nową krajową stawkę za parkowanie dla całego kraju, który był absurdem każdy ekspert od takiej komunikacji mówił jak to możliwe znacie takie same ceny parkowania budowanie tak socjalne co ciekawe właśnie rząd PiS -u, aby tę stawkę podniósł on też nie uwolni on też niedola nie da miastom swobodnego prawa do kształtowania tej stawki jednak jakoś tam podniósł i dał pewne możliwości, ale mamy tutaj dobry przykład czy tak samo przecież rząd Platformy do ostatniej chwili czekał na uchwalenie ustawy metropolitalnej dla Górnego Śląska, która pozwalała stworzyć aglomerację potem jakby rząd PiS -u tę ustawę zamroził tam nie wydano nie wydano rozporządzeń wykonawczych przygotował swoją własną ustawę właśnie już tylko konkretnie dla Śląska, bo to wcześniejsza Platformie NATO dotyczy dotyczyła największych aglomeracji w Polsce tak naprawdę troszkę te miasta, mimo że mamy ten samorząd 20 kilku lat te miasta muszą sobie wyrywać to możliwość działania kształtowania własnej przestrzeni troszkę wbre w władzy centralnej, a czasami szkoda, dlatego że rzeczywiście dużo lepiej choćby tym tym problemem hulajnogą moim zdaniem w zarządzie zarządziły, by władze Warszawy niż ministerstwo infrastruktury taki temat, który na końcu tylko krótko zapytam też w dyskusjach pojawiło się, kto jest, że wchodzi biznes, który korzysta z infrastruktury miasta nie płaci za remont ścieżek rowerowych chodników ulic nie miałem w podatku drogowym w paliwie płaci za za remont dróg krajowych i t d. tak ale, choć biznesowym, a jest duże miasta, gdzie dużo ludzi jest kiepska komunikacja tak generalnie ludzie stoją w korkach samochodach Super to jest miejsce, gdzie zarobi pieniądze i ulicach Spica hulajnogi elektryczne to jest też gigantyczny temat dlatego z 1 strony miasto powinno dawać możliwości rozwoju i tutaj to jest taki przykład w ogóle cały biznes ligowych właśnie takim takim przykładem korzystania z tego co oferuje miasto z korzyści dla dla zarabiania pieniędzy to korzyść mieszkańców z drugiej strony zawsze w takiej sytuacji pojawi się w którymś momencie ten problem, który powiedział to znaczy te biznesy korzystają z infrastruktury miejskiej no i zarabiają dziś i na nich zarabiam, jeżeli z niej korzystają oni się jeszcze do tego w ten czy inne sposób dorzucają znów wracamy do tego, o czym powinien powiedzieć wcześniej, że żona trochę miasta nie mają narzędzi do tego, żeby egzekwować znaczy to znaczy mogłaby Warszawa licencjonowany operator Hula ligowych, ale nie ma takiej możliwości prawnej i ta ustawa też też miastu tego nie daj to jest ciekawe, bo pragną jak wysłucha wtedy długo jeszcze na rozwiązania też byłem słucham, bo musimy rodziny, więc też państwa proszę może, gdyby miasto np. miał własną tak jak są spółki miejskie to spółka miejskie tam hulajnogą elektrycznej trochę na tej zasadzie działa Veturilo czy to nie jest to jest miejskie bal, ale trochę miejskie miejsca we współpracy z prywatną spółką Warszawa bardzo mocno przymierzała się własnego stał Łukasz ligowego, ale w końcu stwierdziła, że nie ma to niema sensu skoro kaszel i rozwinęły się rozwinęły się sam, ale może nie spodziewa się to raczej tak coś takiego, aby trochę rzeczywiście długotrwałą, ale też długo trwało w z tego powodu, że z biegiem czasu, aby ten ten pomysł wydawał się urzędniczą coraz ostrożniej sensowne skoro to działa bez pomocy miasta trochę pytanie czy nie wszystko musimy robić publicznie czy czy czy jest czy Samorządowo, jeżeli ktoś prywatnie ma pomysł ten pomysł działa okay niech nie działa, ale musimy za każdym razem jakoś wymyślać granice korzystania z tego co wszyscy młodsi Jakub Dybalski transport publiczny kapel bardzo dziękuję dziękuję również 18 części więcej informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!