REKLAMA

Wady mężczyzn wg irańskich feministek

Data emisji:
2019-08-13 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
36:01 min.
Udostępnij:

O feministycznej krytyce społeczeństwa irańskiego na przełomie XIX i XX wieku wg Bibi Chanom Astarabadi i Tadżossaltane. Rozmowa z dr. Piotrem Bachtinem

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry dla państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gości dr Piotr Bach in z zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry, że cofały to w przyszłości, aby poszukać źródeł irańskiego jak nazwa zakładu sugerowała feminizmu stałem się czy słowo feminizm pasuje do tych bohaterek, które o których, żeby rozmawiać myślę, że pasuje, chociaż pewnie z Rozwiń » perspektywy dzisiejszego współczesnego feminizmu moglibyśmy uznać twórczość i idee prezentowane przez bohaterki tego naszego dzisiejszego spotkania może nieco proste w, oferując śmieszne nie wierzy w perspektywie może w przeciwnym kierunku, bo proszę zobaczyć dzisiaj dzisiejszy feminizm zajmuje się projektowaniem krzeseł czy siedzeń w komunikacji miejskiej tak, żeby mężczyźni trzymali nogi razem to to są urzędnicy są główne cele współczesnego feminizmu, więc to co działo wcześniej myślę, że nawet dużo bardziej rozbudowane no oczywiście musimy pamiętać, jakie były czasy i co do kobiety walczyły, jakie były czasy trudne dla kobiet na pewno po co, o której mówimy, czyli za panowania dynastii Kaczorów dziewiętnastym wieku o życie kobiet w zasadzie było związane wyłącznie domem to znaczy kobieta w przestrzeni publicznej de facto nie istniała i była, jeżeli nie pojawiała to oczywiście odpowiednio ubrana zależymy tak zasłonięta, ale nie tak jak dziś w dzisiejszym Iranie, ale dużo bardziej czy zasłoniętą twarzą takich bardzo luźnych spodniach, które też miały ukrywać sylwetkę i chciał, że co więcej nawet ulice irańskich miast były segregowane płciowo to znaczy po 1 stronie pani, ale pan naprawa tak, jeżeli kobieta musiała przejść przez ulicę to musiała prosić policjanta o to, żeby udostępnił, żeby to umożliwił kobiety w zasadzie były zamknięte w sferze domowej ich przeznaczeniem było rodzenie wychowywanie dzieci nie pracował, jeżeli pracowały to fizycznie albo w takich zawodach jak np. tancerki prostytutki natomiast kobieta w sferze publicznej de facto nie istniała dobrze co się wydarzyło również, że od tak licznie zarząd powinien to zmiany społeczne w jaki sposób połączone ze zmianami politycznymi tak tak koniec dziewiętnastego wieku i przełom dziewiętnastego dwudziestego wieku wyraził też bardzo interesujący czas takiego fermentu intelektualnego i też właśnie bardzo poważnych zmian społeczno-politycznych w latach 19006011 miała miejsce tzw. rewolucja konstytucyjna, która doprowadziła do zmiany ustroju monarchii absolutnej monarchię parlamentarną powstała pierwsza konstytucja i powstał pierwszy parlament oczywiście to się wzięło znikąd i ruchy takie progresywne czy reformatorskie właśnie zaczęły się w dziewiętnastym wieku tutaj intensyfikacja kontaktów Iranu z Zachodem Europy głównie oczywiście miała niebagatelne znaczenia w dziewiętnastym wieku Iran zaczął nawet tak intensywnie otwierać na na na Europę dziś to otwarcie też miało taki aspekt po prostu ulegania dominacji ekonomicznej głównie nie tylko ekonomiczne też skład militarnej Wielkiej Brytanii Rosji także te kontakty od początku były dosyć problematyczne natomiast ta wobec nowo wykształcona irańska inteligencja była pełna zachwytu, jeżeli chodzi o pewne o oto o to jak wyglądało np. życie społeczne polityczne w Europie to był dla nich wzór do naśladowania czy dzisiaj takie, że patrzymy w kierunku Stanów zjednoczonych jego tego społeczeństwa idealnego bogatego zamożnego, ale jednocześnie na właśnie wysokim poziomie podglądamy rozwiązania to początek dwudziestego wieku czy końcówka jednak tego początek zeszłego wieku w Iranie to sport spoglądanie w rynku Europy wzrosła w Europie to po prostu można wzorować tak można tak powiedzieć oczywiście mówimy o taki bardzo Wolf polskiej lewicy, która chciała zmian wiadomo, że było wiele różnych prądów, które ścierały w tamtym czasie no i właśnie kobiety chodzą, jakby na to arenę przemian polityczno-społecznych w tym właśnie te 2 bohaterki, które będziemy mówić kobiety chodzą na ostro, odmawiając np. palenia fajek wodnych tak no tak tak był taki epizod bardzo ważne tzw. protestu tytoniowego, ponieważ Szach postanowił udzielić koncesji na zyski Brytyjczykom kobiety w uniesieniu patriotycznym postanowiły się temu sprzeciwić no i rzeczywiście odmówiły spalenia kupowanie tytoniu palenie fajek wodnych afery zawodne w latach kobieca rozrywka to właśnie tak to jest dziwne, gdyby palenie tytoniu czeka, żeby z męskimi rozrywkami nie było inaczej było nawet pamiętam jakiś taki cytat z Juliusza Słowackiego, który podczas podróży na wschód właśnie mówił, że kupił sobie, że pali sobie fajkę wodną jak wschodnia Adama także to rzeczywiście było było była raczej koniec rozrywka w warto też dodać, że ten bajka czy ten proces był protestem skuteczne tak tak to był w zasadzie 1 z takich pierwszych kroków, które doprowadziły ostatecznie właśnie do tego też tzw. rewolucji konstytucyjnej, podczas której kobiety bywało też walczyły zbrojnie lubelskich przebraniach kobiety protestowały wychodziły na ulice także obecność kobiet też jako takich no aktywnych obywatelek w tamtym okresie też jest z bardzo wyraźna odmowa palenia fajek kupowanie tytoniu palenie fajek wodnych to tylko taka lżejsza forma protestu rozumiem, że zdarzało się, że kobiety wpadały do parlamentu, wyciągając broń krótką tak było tak tak tak było groziły, że zamordują własnych synów nie będziemy tutaj chodzi o szczegóły, jaka to była sytuacja i t d. na ławkach w pobliżu na na na północnym Wschodzie Zachodzie Iranu właśnie kobiety wychodziły na ulicy 200 walczyły także no i rzadko się wykazywało rzeczywiście odwagą i tym co tradycyjnie w irańskiej kulturze irańskim społeczeństwie patriarchalnym się przecież kojarzy z zachowaniami z podstawami męskimi teraz wśród wielu kobiet, które na różne sposoby walczyły 2 zasługują na szczególną uwagę tak tak, że wydaje tak pierwsza z nich to byłby on ma starą body, która w zasadzie zasłynęła, wydając no 2 przyczyn po pierwsze, napisała dosyć ciekawą i ważną książkę ta książka się nazywa mężczyzn bardzo krótka czy broszurka tak krótka treściwa bym powiedział dosyć intensywna w treści, a po drugie, zaraz nie powiem więcej po drugie, może przede wszystkim o to chyba była taka misja życiowa założyła szkołę dla dziewcząt 1 z pierwszych grania co było absolutnym ewenementem i skandalem to dla wielu, zwłaszcza dla duchownych, którzy byli oburzeni i ona musiała ją zamknąć spotkała się bardzo ostrą reakcją 1 z duchownych, który zaczął podważać ludzi, którzy chcieli po prostu przyjść zniszczyć tę szkołę no nie było łatwo, ale to była taka miejsca później córki kontynuowały to jest dzieło i nauczał w tej szkole edukacja kobiet była nie istniała de facto tam tylko w tamtych czasach kobiety z klas wyższych np. związane z dworem arystokratki miały zazwyczaj to szczęście, że nauczyły się pisać czytać tak dalej, jeżeli córka miała mądrego wyrozumiałego ojca to ten mógł, jakkolwiek jej pomóc i czegoś nauczyć albo ją odbyć pod opiekę już nauczyciele raczej nauczycielki natomiast kobiety tak jak zresztą większość społeczeństwa nie tylko kobiet z tych tzw. klas ludowych były absolutnie niepiśmienna i pozbawione możliwości tak jak pan mówił głównym celem zadania kobiecie było rodzenie dzieci, tak więc seks edukacja była stratą czasu, bo po cóż kształcić kobiety skoro na właściwie rodzić dzieci zresztą oba bohaterka dzisiejszej opowieści też miała dość intensywny okres tak szóstka dzieci w ciągu 9 lat no tak całkiem sporo tak ona w swojej książce może bowiem nie parę słów to jest ono odpowiedzią na książkę męską tak ona była odpowiedzią na taki tzw. traktat anonimowy wydane w latach osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku w Teheranie, który to był taki bardzo zagranicznym tekstem mówiącym o tym jak powinna postępować zachowywać się wyglądać idealna żona no i ten tekst zrobił był bardzo głośnym działkiem w Iranie w Teheranie i w ewidentnie oburzył wiele kobiet i 1 z reakcji był właśnie tekst obchodom, która od odpowiedzi na ten traktat starała się starała się pokazać, że może nie zawsze tak jest, że kobiety są gorsze mówiąc najkrócej, używając bardzo różnych argumentów może do szczegółów wrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiątej 20 już za kilka minut dr Piotr Bach PIN zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego państwa mają gościem za minutę informacje obecnie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off Chuck wczoraj państwa moim gościem jest dr Piotr Bach PIN z zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj rozmawiamy o 2 bardzo wczesnych stop może nawet pierwszy minister współczesnym Iranie to jest przełom dziewiętnastego dwudziestego wieku pierwsza z nich Biblii Ano astra, a stara broni wsławiła się tym, że napisała książkę powiedzmy ta, która odpowiedział na inne łosie niszczą książkę męską czy też napisana przez mężczyzna jej książka nosi tytuł wady mężczyzn tak i czy rozumie, że było też troszeczkę ironiczne prześmiewcze była była tak to bardzo ciekawa ciekawa książka i pod względem treści formy bardzo taka niejednoznaczna niejednorodna ona tam używa jak już wspomniałem bardzo wielu argumentów, żeby jednak udowodnić, że kobieta nie jest może konieczne istotą niższą i mimo że odwołuje się nierzadko do takiej argumentacji Teologicznej wobec tradycyjnej tak, czyli do islamu to jednak to argumenty są takie można powiedzieć właśnie często ironiczne czy sukcesywne n p . mówi że wprawdzie kobieta jest słabsza na uczuciach na rozumie i wierze to jest ten cytat natomiast jej słabości tak naprawdę świadczy ojej sile, ponieważ mężczyzna, który silne jest w stanie być tak naprawdę zły to znaczy, że zły charakter nie może brać ze słabości taki 1, czyli że pokrętna trochę pokrętne taka np. używa takich właśnie moralnych argumentów, że przecież można powiedzieć, że każda kobieta jest w środku tego mężczyzny sięga też do swojego życia to jest bardzo ciekawe, że właśnie ten to dzieło ma też taki aspekt autobiograficzny to jest coś zasadzie no szczególnego irańskiej tradycji literackiej, która jednak autobiografia czy autobiograficzną to było coś co świadczenie po nie pojawiało, bo pisanie osobie było uważane za nieeleganckie mówiąc oględnie natomiast NATO robi ona wspomina kryzys małżeński jej mąż, którego zresztą poślubiła miłości, które było dni młodszy o parę lat co było już dosyć interesujące tamtych czasach w pewnym momencie, kiedy ona miała 36 lat urodziła dzieci wziął sobie drugą żonę w islamie szyickim jest taka możliwość, że mężczyzna może wziąć czasową żonę tzw. chwilę no i on poślubił niejaką chyba bonu to przeklęte imię no to doprowadziło do poważnego kryzysu do separacji nie później się ostatecznie zeszli ze sobą w każdym razie ona o tym, wspomina pod koniec swojej swojej książki tak jak było prawomocnie zresztą, o czym mówi poprzez swoje osobiste doświadczenia tak, by zanurza ten ten cały swój wywód osobistym doświadczeniem bardzo ciekawe i no i to jeszcze bardziej widać w tej drugiej książce to dostanę naszej drugiej bohaterki, która napisała wspomnienia coś absolutnie niebywałego w tamtych czasach również, że w Iranie żyje ten ten wczesny feminizm, który mówimy to jest właściwie taki feminizm, który mówi, że no jakaś forma równouprawnienia dla kobiet, ale jedynie dla kobiet tych najwyższych sfer akurat lubi honor jest pewne uwrażliwienie formy krasowe ona nie była arystokratką nie była związana z dworem tak jak teraz strata netto była córką szacha oczywiście ona była Polska takiej wyższej średniej klasy, żebyśmy próbowali jakoś nazwać to po dzisiejszym i ona pisze o tym, że to w odpowiedzi na ten szowinistyczne tekst anonimowy pisze, że autor chyba sobie zdaje sprawy jak irańska kobieta pisze o kobietach z ludu pisze o tym, że kobieta jak ona ma sobie pozwolić na to, żeby być zawsze piękna wyprostowana i taka jak może sobie życzył, kiedy ona śpi pod 1 trudną kołdrą z mężem w ciemnej izbie i musi się zajmować dziećmi także widać, że ten tekst, wobec którego ona napisała swój tekst był napisany przez księcia, który żył w szczególnych warunkach, których kobiety rzeczywiście po prostu mogły pozwolić na to, że nic nie robić, bo miały ani mamki tak dalej ustawa nie musiały zajmować wychowywaniem własnych dzieci rozumiem że, że pojawi się tam też mamy moty w drugiej żony ta druga żona najlepiej jednak, żeby była klasowo niższa tak tak oto tak rzeczywiście można też zwrócić na to uwagę to jest ciekawe, bo ta to była służąca w domu, gdyby ono mniej męża, które przez pewien czas była drugą żoną właśnie tego Musy chana i rzeczywiście można zarzucić autorce tego tekstu, że pozwoliła niejako swojemu mężowi, żeby on jakąś swoją nie wiem frustrację seksualną czy chwilowo ochotę na odmian inną kobietą rozładował niejako właśnie z tą z tą z tą służącą, a później ją przecież odprawiła także po całej tej historii, kiedy już do siebie wrócili to czasowe małżeństwo skończyło ta nieszczęsna dziewczyna została odprawiona czy właśnie kobieta najgorszym przecieram kobietę okazało się, że kwestie klasowe tak rzeczywiście są istotne myślę, że zagrały po wszystkich z jakim odzewem spotkała się ta publikacja to również o tym, że nie był już masowo wydane w wydanej masowo rozpowszechniane pewnie jakoś się pan pocztą pantoflową rozchodziły jak w ogóle nie była wydana to ona napisała ten tekst, który później krążył rękopiśmiennych odpisach, ale krąży wśród kobiet też rajskich na pewno czy gdzieś wyszedł poza Teheran tego nie wiem trudno niestety jest stwierdzić z całą pewnością jak to wyglądało jak te teksty funkcjonowały, jeżeli nie były wydane, nawet jeżeli były wydane, kto czytał natomiast swoją drogą dowiedziałem się, że powstał też inny tekst jakiś anonimowy autor, który też jest odpowiedzią na ten sam szowinistyczne traktat to znaczy jednak protest kobiet był dosyć silny jest to niestety nie miałem okazję czytać wybieram się do Iranu nadzieję, że udało się go kupić właśnie został wydany odkryty także by, choć nie była jedyną, która odpowiedziała to jest bardzo ciekawe co znaczy, że kobiety brały osób od ręki były wściekłe i pisały teksty one później były czytane wciąż mówimy o kobietach, które potrafiły pisać czytać oczywiście tak no niby honor wychowała się w haremie Królewskim jej matka była nauczycielką 1 z rządu szacha w haremie i ojciec był wojskowym tak jest to jednak elita może nie taka jak w przypadku czas altany czy córki sza, ale nadal elita zastanawiać nad argumentacją obydwu stron mówimy po pełnym zestawieniu tekstów tak tekst, który usprawiedliwia niejako miejsce kobiet w społeczeństwie, tłumacząc to też pełną wolą boską także, że tak Bóg tak chciał Bóg tak stworzył świat, że każda rzecz każda osoba ma swoje miejsce i zadania, skąd my znamy notabene i właśnie taka argumentacja troszeczkę ex cathedra rozumie, że argumentacja drugiej strony też jest podobnego rodzaju, że no tak nie jest no bo tak nie jest na obie wchodzą właśnie to jest skomplikowane, bo ten tekst zespołem sprzeczności i ona jednak wydaje się, że uznaje, że miejscem kobiety rolą kobiety jest bycie żoną i bycie matką ona tego nie neguje natomiast ona, mówi że kobieta, owszem, będzie dobrą i posłuszny nawet tak pisze żoną, ale tylko, jeżeli mąż będzie traktował sprawiedliwie i dobrze dla czy też coś za coś musi być jakaś transakcja musi być tutaj równość na tym poziomie, jeżeli mąż mąż traktuje źle to ona ma pełne prawo od niego odejść, czyli to nie jest taki powiedzmy sobie potocznie radykalny feminizm, który mówi, że kobieta może być kimkolwiek zechce ona jednak tę rolę tradycyjne uznaje co więcej on drogę po prostu lepszego traktowania tak sprawiedliwego równego traktowania jednak raczej monogamiczne małżeństwa z miłości, ale nadal małżeństwa tak czy kobieta jako żona matka zresztą to, że ona założyła tę szkołę dla dziewczynek no to właśnie to był nie była jedyną i w ogóle temat edukacji dziewcząt był chyba podstawowym w tamtych czasach podnoszonym przez feministki, ale też przez mężczyzn intelektualistów tzw. postępowych, że kobiety mają uczyć po to, żeby być dobrymi matkami dobrych obywateli to znaczy edukacja jest istotna, bo kobiety same później są Edukator kami swoich dzieci, ale nie mnożyć chcemy locie, ale też to nie jest taki model edukacji absolutnie nie wiem indywidualista ręczny także po prostu później 11 Diana wiadomo nie było mowy o studiach, ale uczy się dla samej siebie uczy się po to, żeby mieć pracę i t d . nie jednak zawsze jednak mimo wszystko tutaj ta tradycyjna powiedzmy rola funkcja kobiety była uważana za no to tego nie podważano raczej czy bite, bo zapatrzona w Europę była była pisze w swoim tekście, że takie traktowanie kobiet to jest kwestia islamu natomiast w Europie jest inaczej ona sama w Europie nie była to właśnie przychody polskich zrobiła zdań nie wiadomo co wypowiedziała natomiast ona po prostu czytała różne np. opisy podróży także wiedza była z drugiej ręki do takich zachwyt nad Europą to co jak już wspominałem nie tylko nie tylko ona podzielała w zresztą u ta oferta też jest sporo takich fragmentów, w których ona ona pisze o tym, że po prostu krótko mówiąc Europy jest lepiej pozwanym politycznej jeśli chodzi o pozycję kobiety w społeczeństwie na dobrze także mamy Szanowni państwo pierwszą bohaterkę, która no 3 warto o tym, pamiętać, że jesteśmy pod koniec dziewiętnastego na początku dwudziestego wieku, więc pewnie trudno byłoby oczekiwać bardzo rewolucyjnych haseł feministycznych nowo ale gdyby też postawa w kontekście odnoszą się do pełnej sytuacji i to jest pewna droga, tak więc pewnie jak na na ten okres jak na sytuację społeczną tak były niezwykle rewolucyjny tak absolutnie pewnych rzeczy nie dało konceptu realizować w tamtym kontekście prawda historyczna polityczno społecznym myślę, że to i tak jest to i tak są niezwykłe teksty bardzo odważne wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 już za kilka minut dr Piotr Bach Team z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa mają gościem, a po informacje wracamy do programu off czarek czarek państwa mają właśnie jest dr Piotr Bach PIN zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj rozmawiamy o początkach feminizmu w Iranie co 8 dziewiętnastego i dwudziestego wieku to jest okres, w którym żyły tworzyły działały i bardzo aktywne 2 ważne kobiety pierwsze z nich rozmawialiśmy przed informacjami, czyli o Libii Anon asy sta body i to jej głównych osiągnięć zaliczamy możliwie jak egzamin do głównych osiągnięć zaliczamy tworzenie szkoły dla dziewcząt oraz oraz feministyczne teksty 1 zdecydowany VAT mężczyzna był bardzo popularny wówczas w Teheranie i czas na naszą drugą bohaterkę, czyli za zasłoną zaczęły RM nr 2 ukrywa się to czas altana, która była córką szafa na Robina, które będzie można palić po panował przez drugą połowę dziewiętnastego wieku ukochaną córką szacha oczkiem w głowie, która w wieku lat 30 w 1914 roku napisała wspomnienia one są niestety niedokończone, ale i tak jest to tekst no bardzo bardzo ciekawy, w których pisze dużo o swoim dzieciństwie, krytykując życie w haremie, którym się, w którym się wychowała armię Królewskim Pałacu korzysta w Teheranie, krytykując metody wychowawcze tam stosowane, pisząc żalem swojej matce, której przy sobie przy nie było była ona oddawana mam komina nikomu, pisząc o wielu rzeczach, że coś o polityce o ustroju oprawie o właśnie kwestie edukacji kobiet i macierzyństwa i t d . i t d . bardzo intensywny mocny tekst pełen żalu goryczy też Roni, w którym no widać taką ambiwalentne postawy względem ojca sza z 1 strony pyta czy pełne uwielbienia względem niego z drugiej strony krytykuje go za wiele rzeczy krytykuję go m. in. za to, że nie był dobrym politykiem mówiąc najkrócej krytykuje go za to, że ulegał pewnym wpływem różnych koterii dworskich legitymacja do krytykowania jego politycznych tych jest, jaka szybkości jest taka leczona politologia czy też nie, ale zna ślad na placówce co przy mnie, ale 1 z bankami w wychowaniu w haremie jej dalsze życie też no ona była zaangażowaną politycznie osobą ona była np. członkinią takiego Towarzystwa na rzecz takiego feministycznego Towarzystwa w czasach rewolucji konstytucyjnej, które wcześniej wspominałem w Iranie powstały takie kobiece Towarzystwa najczęściej tajne albo pół tajne, które no można powiedzieć to były właśnie takie stowarzyszenia feministyczne i adresowana była była członkinią 1 z nich ona opisywała też do prasy postępowej takie artykuły czy listy otwarte, w których występowała właśnie na rzecz praw kobiet ona porzuciła hidżab ubierała się po europejsku i była wykształcona w literaturze oczytana literaturze francuskiej głównie Europejskiej była naprawdę wykształconą kobietą jak na swój czas oczywiście dzięki temu, że mieszkała w haremie, które później krytykowała, bo gdyby, gdyby się tam wychowała to nie miałaby szansę taką edukację natomiast, więc i właśnie ta ambiwalencja przez całe życie i w tej książce ciągle daje o sobie znać ona też pisze sporo o swoim bardzo nieudanym małżeństwie o tym, że kobiety są w zasadzie zniewolone przez panujące warunki, że muszą być żonami matkami o tym, że, że kobieta powinna sama wychowywać swoje dzieci ona jest mniej wrażliwi na odbili chodu na kwestie powiedziałbym różnic kursowych jednak pisze od swojej kasie i właśnie pisze o tym, że, że taki model wychowania, które ona była poddana jest absolutnie niedopuszczalne, że on on on dzieci niszczy mówiąc krótko i że bardzo ważne jest więź między matką dzieckiem, która jest tutaj zerwana i natowską włącza taką wolę agendę postępową właśnie tak tego takiego postępowego nacjonalizmu, który wtedy wśród tych elitach intelektualnych panowały można powiedzieć, przenosząc ich części to znaczy, że właśnie kobiety muszą być dobrymi matkami, żeby wychować dobrych obywateli ażeby być dobrą matką kobieta musi też coś wiedzieć o świecie, więc musi też być redukowana i ale ta edukacja 2 czy ta edukacja miałaby taka edukacja systemowa czy edukacja właśnie ekskluzywnych nauczycielek nauczyciel najlepiej by było, gdyby była systemowa jednak ten postulat edukacji kobiet nie tylko tych 2 autorek a, ale w ogóle to, bo to był postulat chyba podstawowy co ciekawe n p . no nie nie podnoszono kwestii nie ma prawa do głosu w wyborach powszechnych dla kobiet, chociaż przecież w 1906 powstała pierwsza konstytucja w Iranie powstał parlament kobiety wcześniej dostały praw wyborczych co ciekawe zostały zmienione w konstytucji razem ze Złocieńca ami złodziejami i t d. czyli z tymi, którzy są pozbawieni praw wyborczych w tym, którzy wymagają opieki prawnej dziecka dziećmi i z szaleńcami, ale to był bycia to był czas, w którym możemy wiadomo tylko Nowa Zelandia poszła tak daleko, żeby dać prawa wyborcze kobietom czy czy trochę wygląda na to, że początki feminizmu irańskiego o to są kobiety, które zaczynają, gdyby swego otoczenia, czyli najpier w spróbujmy trochę szerzej albo węziej zrównać prawa kobiet i mężczyzn no ale skoro zdają sobie sprawę, że jakikolwiek postulaty takiego ogólną irańskiego równouprawnienia pełnienie pierwsze miałoby sensu nie miałby szans powodzenia po drugie, pewnie trudno, żeby powstały w głowach osób z samych elit tak tak no tak edukacja też kwestia ubioru, bo jednak no np. resort pana odważyła się zdjąć z siebie hidżab, ale no jednak w tamtych stron w czasie kobiety nosiły odory i rzecz nie do pomyślenia, żeby tego nie robiły takie podstawowe rzeczy to była właśnie ta agenda w tych pierwszych feministek, ale właśnie ciekawe jest to, że tak dużo piszą jednak o tym w wychowaniu i macierzyństwie czy ciągle jednak druga jednak uznają, że właśnie rolą kobiety jest bycie matką tylko ona ma być dobrą matką taki i dobrą żoną w takich warunkach jakich żyje ciemnoty zamknięcia w domu absolutnego od braku dostępu do wiedzy nawet 19 czytania i t d . one przecież nie mogą nimi być czy cała reszta różnych różnych postulatów to się w zasadzie zaczęło pojawiać się jednak później, ale ciekawe jest, że kiedy ktoś, kto wybiegnie w przyszłość, że w ogóle ta od myślenia o nowoczesnej kobiecie z naszej perspektywy może się wydawać co dziwne do Czesia Reza Szach 3006 . roku, który był może być takim irańskim Atatürk wiem i bardzo intensywnie starał się z zmodernizować Iran i go wysterylizować Europej Zobacz pierwsze czy to jego jego działanie na rzecz praw kobiet czy na rzecz prócz kwestii kobiecej to było był zakaz noszenia ciężarów to znaczy z dramy kobiet dary i każemy nosić szminkę i to jest ich wyzwolenie to natomiast prawa wyborcze np. kobiety zostały dopiero po sześćdziesiątym trzecim roku, więc to myślenie o tym co to znaczy wyzwolenie kobiet no jest było nieco dziwne kobieta wolna kobieta ubrana po europejsku tak to znaczy traktowano kobiety i chciała ich ubiór taki nośnik wartości taką były symbolami kultury postępowa kobieta płacze kobieta ubrana w kapeluszu ze szminką po kobieta nie postępowe, czyli zacofana, czyli to wszystko z tym walczymy jest utożsamiana przez kobietę chciał to, że taki był punkt widzenia oraz szacha, a dopiero jego syn w sześćdziesiątym trzecim roku, czyli ostatni Szach Iranu Mohammad Reza pahlawi kobietom dał prawa wyborcze, więc kolejność nieco dziwna prawda wydawałoby się, że zaczyna lekcje prawa potem sam będzie decydował o tym co jak chcemy nosić no niestety z tym jest problem do dzisiaj grania, bo właśnie wydaje się że, gdyby takim pierwszym celem ataku w obydwie strony jest właśnie ubiór tai-chi albo zagramy odkrywamy albo używamy szminek albo nie używamy tak no kwestia ubioru i tego jak właśnie powiedziałem, że kobieta po prostu w ustawie pewne wartości oczywiście nie robi tego sama tylko do tego zmuszana przez patriarchalne społeczeństwo przez władze no to powraca ciągle to znaczy zakaz darów kobiet były zasłonięte później zostały przymusowo odsłonięte po rewolucji ostatniej 1010 . roku znowu zostały przymusowo zasłonięte historia się powtórzyła można powiedzieć to jest zawsze w zimie tzw. wartości to będą wartości postępować będą wartości tzw. konserwatywne instrumentalne traktowanie obydwu przypadkach jest takie samo trzeba, bo zmuszamy do zasłaniania albo zmusza je do odkrywania rozmarza się do malowania, bo nie malowanie tak z drogą toteż, gdy wiele mówią o mężczyznach którzy, gdyby tę kobiecość postrzegają tylko w warstwie ubrań czy ozdób no w dużej mierze tak tak ciało i to co jest na nim jest jako najbardziej widoczne to jest bardzo ważne ciało kobiety tak dobrze przyjęta w wodzie książki Otóż, jeżeli ktoś byłby zainteresowany znał do tego Anielskiej w krajach uznałem, że będą to jednak bardziej dostępne pewnie dla słuchaczy wersje językowe czy właśnie po angielsku już po persku to są właśnie teksty, o których mówiliśmy, a pierwsza książka to honor tak wady mężczyzn 2 są w MEN wydana wspólnie z tekstem, na które ona odpowiedziała, czyli czymś co się nazywa pan dyskutuje dzisiejszy na formę, chociaż po persku ten tytuł uzasadniono to tłumaczyć jako bez taniec czy dyscyplinowanie kobieta w natomiast druga to czas certa krewnym Angus, iż to są właśnie te wspomnienia które, która wspominałem bardzo fajnym długim wstępem także, jeżeli ktoś chciał poszperać w internecie nie wiem na Amazonie czy gdzieś tam tu można znaleźć w bardzo dziękuję dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej państwa moim gościem był dr Piotr Bach PIN zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego informację, że kilka minut o jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA