REKLAMA

PKP ma problem z wakacjami

Data emisji:
2019-08-13 18:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
15:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

za 18 minut godzina dziewiętnasta słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu Tomasz Świderski Stowarzyszenie bezpieczna przyjazna kolej dzień dobry dzień dobry PKP Intercity chwali się, że pierwsze połowy 2019 roku zanotowały najwyższy wynik od dekady 22  800  000 pasażerów, skąd taki czarny Pijar polskich kolei skorzysta świetnie, dlatego że ta kolej nie mówi o tym, jakim jakich warunkach wyposażone są przewożeni oni rzucają zwykłą liczba zwykły słupek z Konstanty Rozwiń » styka żyjemy cały czas w czasach, gdzie wiele osób kupuje te statystyki tak nie zastanawiając się co ona nie wpływa i w jaki sposób w tym wypadku np. przewożeni są pasażerowie no bo tutaj już niestety spada nam to zadowolenie to zdecydowania pytanie do pana z zagranicy ostatnio znajomy zapytał mnie jakby ostatni raz w Polsce to niemożna było kupić bilet na pociąg jeśli nie było to miejscówka, czyli albo ma miejsce kupię bilet, bo nie ma już miejscową mogę mówić, że został pociąg miał parę lat przyjechał do Polski to okazuje się, że można kupić na jej jechał pociągiem właśnie pociąg był absolutnie pełen ludzi ludzie Stali w upale i tak danych co się wydarzyło, że ten pomysł, żeby można było kupić biletu bez miejscówki stał się nad przyszłością zaszczyt co czy to wprowadzenie Pendolino to spowodowało cent co to za pomoc w rozwoju kolejnictwa w Polsce no właściwie to tutaj mamy trochę sprzeczność chociażby w tym co słyszymy od samego przewoźnika, czyli od PKP Intercity, bo z 1 strony mamy pociągi typowo komercyjne, czyli właśnie uruchomione przez Pendolino, gdzie nie wejdziemy na pokład bez naszywek może oczywiście można to bardzo dużo kosztować bez miejscówki z drugiej strony mówią nam, że na argumenty, że pociągi są przepełnione jest duszno gorąco, dlaczego tak jest słyszymy no bo my mamy przepisy, które narzucają na nas obowiązek musimy dostęp dać do tego przewozów pasażer musi pojechać z trzeciej strony mamy to samo tego samego przewoźnika który, blokując sprzedaż na wybrane pociągi mówi mamy do tego prawo nie widzę żadnej konsekwencji oraz sprzedaż na początku, ponieważ jakiś czas temu przy PKP Intercity zmieniło swój regulamin i dopuściło możliwość, że jeżeli przekroczą liczbę przez określoną przez siebie tak naprawdę liczba sprzedanych biletów nie powiedzieli dotyczyć tylko biletów z miejscami do siedzenia, ale np. przyjęli sobie, że będzie jeszcze 15 % biletów bez gwarancji miejsca do siedzenia to mogą w systemie sprzedaży zablokować sprzedaż biletów na taki pociąg krok wydaje się dobry tylko w sytuacji, kiedy przeważnie w stanie zapewnić takie połączenia, żeby być wszyscy ludzie, którzy chcą jednak pojechać pojechali no tak jak mówię ja widzę totalny brak konsekwencji z 1 strony słyszymy ludzie jeżdżą w tłoku jest gorąco fatalnie śle, dlatego że musimy was przewieźć, a z drugiej strony jak to przeważnie blokuje sprzedaż mówimy mamy do tego prawo NATO albo jedno albo drugi, dlaczego musieliśmy pożyczać wagony kolejowe od Czechów, dlatego że PKP Intercity zmaga się bardzo dużym problemem doborowym to jest to rzecz, którą przewoźnik oczekuje zrozumienia i teoretycznie powinniśmy rzeczywiście zrozumieć, ponieważ mamy mamy historię tego słownika dość bogata mamy sytuację, kiedy przez bardzo wiele lat nikt nie modernizowały taboru tego przewoźnika jeździliśmy cały czas tymi samymi wagonami tymi samymi lokomotywami, które po prostu się zużywały takty są to on zrobił miliony km ktoś kiedyś podjął decyzję o zakupie elektrycznych z zespołów trakcyjnych, czyli dartów i flirtów z przestarzałej przysparzają bardzo dużo problemów, a cały czas wagony były traktowane po macoszemu nie było ich modernizacji nie było zakupu nowego nowego taboru w tym zakresie teraz ktoś ruszy ktoś chce to zrobić poszły bardzo duże pieniądze idą bardzo duże pieniądze na tę modernizację taboru no to się wiąże z tym, że w tym bądź przewoźnik musiał bardzo dużego taboru oddać tej naprawy do modernizacji, a wiadomo, że nikt modernizacji wagonu ani nowego nie wyprodukuje tydzień tak to trwa to trwa bardzo długo w ostatnim czasie przewoźnik odebrał 60 wagonów zmodernizowanych przez firmę Cegielskiego to jest kropla w morzu 60 wagonów wydaje się liczbą dużo, ale to jest promil potrzeb tak za czas widzimy widzimy co się dzieje z drugiej strony mamy sezon mamy mamy sezon wakacyjny, gdzie ludzie chcą jechać po nim cieszyć z tego wyróżnienia się tam samochody tylko jadą pociągiem obawiam się niestety, że w jakiekolwiek statystyki przekazane przez przewoźnika, by nie były piękne to w końcu się zatrzyma, bo ludzie mają dość tych tego tych warunków, jakie są wagony, które prosiliśmy od od Czechów są fatalne one są wygodne one są gorące przegrzewają człowieka tak naprawdę mają orzekać czy nie taniej pożyczać mam nadzieję, że tanie, chociaż wszyscy byliśmy natomiast pani poważnie pytam czy to jest praktyka ktoś może, słuchając pana politycy nowy sprzęt kosztuje dużo pieniędzy z dniem nie lepiej w tych plikach przez wakacje albo święta nie lepiej pożyczyć trochę wagonów z wypożyczalni wagonów w Czechach zamiast kupować nowe pożyczamy od Czechów mówi dlatego Czesi nie mają już takiego pociągu sezonowa właściwie cały rok tak samo i pewnie dlatego są Czesi, bo wcześniej żona może go uczestnicy mają tylko w pakietach dokładnie to jest to jest przepraszamy wszystkich 3 równoprawnych z uśmiechem Liza Rd tylko wyłącznie natomiast nie musimy mieć swój tabor, bo wypożyczanie go z 1 strony może być tańsze natomiast nowy pożyczamy tak naprawdę wagony, które są w naszym stanie to nasze nasze stare jednostki elektryczne elektroniczne w swojej elektryczne, które jeżdżą w jeszcze w niektórych oddziałach przewozów regionalnych są lepszym stanie to wagony od Czechów natomiast poza sezonem przewoźnik nas, czyli PKP Intercity też borykać z problemem operowymi tak jak wspomniałem mamy darty flirty, które co jakiś czas ma jakieś takie okresowe problemy wypadają z ruchu, bo pojawią się problemy w poszyciu jak całkiem niedawno z nartami, bo pociągi po prostu gasną i nie nie da się z nimi zrobić w takiej sytuacji przewoźnik musi mieć swój tabor, żeby uruchomić pociąg na wagonach tak i tego też poza sezonem nie ma przecież mieliśmy nie tak dawno problem z nartami właśnie, gdzie wykryto problem z poszyciem pociągów pociągi bardzo dużej ilości musiały być odstawione naj pojawił się problem, bo zaczęły się odwoływania pociągów tak takich normalnych poza sezonem, dlatego że nie było czym jechać pytanie, które czy czas, że na forum w internecie, gdzie dyskutuje się różnych forach dzisiaj dyskutuje o jakości polskiej kolei czy nie byłoby rozwiązaniem podniesienie tak cen biletów, żeby tło w pociągach znikną do nie sądzę, bo możemy podejrzewam podnosi w nieskończoność co nas do czasu, kiedy zaczniemy jeszcze więcej dokładać, bo i tak dokładamy jako podatnicy jako państwo do no do kolei w moim odczuciu kolei nigdy nie będzie na siebie zarabiać i ona nie może funkcjonować w ten sposób, żeby na siebie zarabiać, bo po prostu ludzie przestaną jeździć, dlatego że nasze nasza nasze dawne PKP podzieliło się w taki sposób, że mamy 1 grupę, która płaci sobie za dostęp do torów płaci sobie za dostęp do sieci płaci sobie za perony megafony za to wszystko taki przewoźnik, który w grupie PKP PKP Intercity musi zapłacić spółce np. PKP polskich kolejowe za dostęp do torów peronów no wszystko wszystko jest dla mnie kuriozalne natomiast niestety te opłaty są one nie są małe nam jako pasażerom wydaje się, że ponosimy wysokie ceny biletów natomiast jawną ceną jest uruchomienie pociągu to można przeliczyć na stronie PLK są dokładnie wy dokładne wskaźniki można przejrzeć ile kosztuje oczywiście orientacyjnie kosztuje uruchomi jakiegoś pociągu, jakie są, więc pieniądze to są to są duże 1000 tak uruchomienie pociągu na naszej wykonane na relacje chociażby tutaj Łódź Warszawa i nam wydaje się, że jak taki pociąg jedzie pełny to to ten pociąg się zarażenia nie zarabia i jeżeli zaczniemy podnosić ceny to ludzie przestaną jeździć po prostu jak jest szansa, żeby to co komisja Europejska mówi od dłuższego czasu, żeby wzmocnić kolej, żeby to był priorytetowy środek transportu, że plan który, który okrył tutaj wczoraj do 2050 roku, żeby transport kolejowy w zasadzie był głównym transport najczęściej używanym transportem na ile to będzie miało przełożenie jakieś reformy Polski w kolejce czy trzeba potrzeba pieniędzy to najlepiej z Unii Europejskiej, a nie znaczy własnych kieszeni czy potrzeby jest potrzeba strukturalnego wyprostowania sytuacji, o których pan mówił, że spółki między sobą w ramach tak naprawdę te same instytucje dokonują różnych przelewów, gdzie tu jestem czynnik, który spowoduje, że my mogli powiedzieć o postępie moim zdaniem problem jest zarówno w tym podziale spółek i wzajemnym rzucają się odpowiedzialności za opóźnienia za problemy z generalnie z ruchem kolejowym tak samo jest problem z pieniędzmi tak jesteśmy w sytuacji, kiedy mamy dużo tych pieniędzy przynajmniej o nich słyszymy słyszymy ogromne piękne wspaniałe zapowiedzi pana ministra Adamczyka czy czy pana ministra szpitala natomiast jednocześnie słyszymy cały czas wszędzie, gdzie nie ma modernizację problem spółka polskie kolejowe nie żaden sposób nie nadzoruje swoich inwestycji dla pani, że żaden sposób radziejowianie na pewno natomiast, jeżeli mamy sytuację, że wchodzi korekta rozkładu jazdy i po tygodniu trzeba ją zmieniać, bo nagle polskim kolejowe mówią, że wykonawca teraz powiedział o jakieś problemy dla mnie to kuriozalne takie rzeczy nie zdarzają nigdzie bo o ile może mówić wszędzie na Zachodzie zdarzają się opóźnienia problemy z koleją o tyle nigdzie nie ma takich kuriozalnych sytuacji, że zarządca infrastruktury dowiaduje się o problemach po fakcie albo i od organizacji społecznych takich jak my, że gdzieś na nas już remoncie problem co się dzieje takie robienie dobrej między ograniczeń zaprowadzi ani ani ani polskiej kolei Unii Europejskiej na szczęście Europejska patrzy trochę inaczej mi brakuje nacisku ze strony instytucji, które dysponują środkami unijnymi chociażby na to w jaki sposób inwestycją są prowadzone, bo ich jest dużo bardzo dobrze, że jest dużo natomiast niestety nie są prowadzone nie są skoordynowane żaden sposób mamy przykład warszawskiej średnicy ja słyszę chyba już otwarty przesunięciu terminu mieliśmy w 2023 roku mieć wyremontowaną warszawską średnice, a ja słyszę, że może wtedy zaczniemy ją remontować drogę z tak, żeby słuchacze Szczecinie Rzeszowie Przemyślu w Nasielsku Wolsztynie Giżycku Opolu Nysie zrozumieli, o co chodzi z warszawską średnicy warszawska średnica ma 4 tory 2 podmiejskie 2 dalekobieżne równa średnicy tunel średnicowy to właściwie cała dzielnica mówi od stacji Warszawa zachodnia przez centralne lub Śródmieście do Warszawy wschodniej no imamy sytuację taką, że to po prostu się rozpadają mieliśmy ostatnio przy dużych upałach sytuację, kiedy przewody zasilające semafory po prostu się topiły w takiej sytuacji urządzenia się wyłączają pociąg musi być prowadzony na telefoniczne tzw. zakładami pociągów mamy godziny szczytu pociąg z pociągiem korek korek na torach, więc korek na torach to jest to jest paranoja dla mnie takie rzeczy, że nikt nie nadzoruję tego w jaki sposób te pieniądze są rozdysponowane między między te te inwestycje PLK miała problemów z linią nr 7, czyli tą, która prowadzi do Lublina no tam mieli problem został nim, który szat z tych, żeby zrobić, ale zasłanianie się 1 inwestycję na kilku innych jest dla mnie totalną porażką braku odpowiedzialności drobnym sukcesem jest jednak to, że do większości dużych miast można dojechać w miarę szybko jeśli się pieniądze i to jak ktoś patrzy na taki szeroki obrazek to przez ostatnie lata to był ten dom to 21 trener kiedyś, że kolejny zrobiła krok dąży do przodu to niewiele byśmy się ostatnie 30 lat ewidentnie z punktu widzenia mieszkańców mniejszych miast no upadek kolei się coraz mniej kursów czasami likwidacja trasy tak, by dać tyle wtedy 1 punkt pozytywne to jest jednak pojawili się połączenie z dużymi miastami no mówię mówiłem o tym co złe natomiast trzeba pamiętać o tym, że jakieś inwestycje jeszcze są do, dochodząc do końca to mamy dobre perony mamy na pewno większe bezpieczeństwo tak i tytuł tego obsługiwać podważać no znowu stoimy cały czas miejscu z taborem, bo no, bo osie niewiele zmieniło tych czasów tak naprawdę, jeżeli chodzi Narodowego przewoźnika za chwilę pewnie powie wprost z elektrodami, bo one też są koszmarnie stare no i my dzisiaj słyszymy o przetargu na nowe tak to też potrwa ja się obawiam sytuacji, kiedy usłyszymy, że no nie pojedziemy, bo nie ma elektrowni, który pociągnie pociąg tak ludzie chcą jeździć konno, gdzie swoje życie to jest bardzo fajne są dziś natomiast szkoda, że nikt nie dba o to, żeby mieli czym pojechać także cały czas naszymi rozkładami jazdy decydują się tam instytucje, które chyba nie powinny tego robić tak jak chociażby ministerstwo, które oka i finansuje te połączenia, ale nie słucha głosu ludu tak po nich słucha społeczeństwa, które wie, gdzie chce jechać, bo uruchamianie na siłę dziś pociągów tylko pod pojechały skóry za marne, jaki przykład, że gdzieś tam są takie pociągi, które np. omijają pewną linię bo, bo gdzieś tam muszą sobie jechać szybciej jak Częstochowa n p . te, które gdzieś tam jadą zamiast tak jak linią przez Skierniewice chociażby mogłyby tam zabrać ludzi to jadą przez całą centralną magistralę kolejową aż do Częstochowy często z 3 osobami, bo wtedy jest 3 przyjął 20502015 minut tak to jest kuriozalne dla mnie tak i no i w czas skończyć naszą rozmowę drodzy państwo jeśli chcemy czegoś dobrego naszego kraju na pewno, że mieli szybkie wygodne pociągi i to w jak najwięcej także pociągów miejmy nadzieję, że z naszego życia to to się wydarzy naszym gościem był Tomasz Świderski Stowarzyszenie bezpieczne przyjazne kolej bardzo dziękuję dziękuję kończymy dzisiejsze popołudnie, które realizowała ten raj przygotował wydawał nie to strzelecki prowadził Paweł Sulik, który mówi do usłyszenia do jutra do godziny 1720 jesteśmy 157 × 3 minuty 19 informacje Radia TOK FM, a po informacjach kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA