REKLAMA

Muzeum Tatrzańskie: W zbiorach mamy dużo szklanych negatywów Witkacego, dygitalizujemy je

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-08-14 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:38 min.
Udostępnij:

Gościem Łukasza Wojtusika jest Anna Wende-Surmiak - dyrektorka Muzeum Tatrzańskiego Rozwiń »
"Schronisko dla wiedzy o tatrach i Podhalu" - tak o Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem mawiał jego pierwszy dyrektor Juliusz Zborowski. Placówka w tym roku świętuje swoje 130 lecie - w gmachu głównym na Krupówkach cały można oglądać wystawę o tytule wziętym wprost ze słów Zborowskiego. O tej wystawie oraz prezentacji prac Antoniego Rząsy, o konkursie na pamiątkę z Zakopanego oraz muzealnych planach opowiada Anna Wende- Surmiak. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista w ramach audycji kultura osobista na antenie Radia TOK FM udaje nam się taka magia Radia to znaczy podróżujemy trochę Radiowo i tym razem trafiliśmy do Zakopanego, ponieważ zakopana ach to oczywiście mekka turystyczna całoroczny splendor Krupówki byłem przed chwilą najbardziej turystyczne miejsce w Polsce również wg mnie jedno z najbardziej kiczowatych fascynujących na swój sposób, ale ci, którzy nie przyjeżdżają tutaj chodzić po górach albo kiedy się Rozwiń » już trochę znudzi albo kiedy pada albo kiedy po prostu mają taką potrzebę mogą się wybrać do muzeum Tatrzańskiego nie jest to jedno miejsce oprócz głównego budynku jest 10 firm z tego co pamiętam część z nich jest zamknięta otwarta prace remontowe, ale np. można wejść do gry Hasiora czy do willi Oksza czy odwiedzić nieopodal wybrać się do dworu w Łopusznej i o tym co jeszcze wakacyjny można zobaczyć w muzeum tatrzańskim opowie nam najbardziej predysponowane do tego osoba pani Anna Wende Surmiak dyrektorka muzeum Tatrzańskiego Zakopanem dzień dobry dzień dobry witam byłem widziałem rzecz, którą jeszcze przez kilka tygodni na pewno można oglądać w willi Oksza wystawę prezentującą dorobek Antoniego Rząsy wystawa zatytułowana Antoni Rząsa 19192019 i pozostała mi ta rzeźba zobaczymy tam druki zobaczymy tam rzeźby zobaczymy tam właśnie świat artysty, którego kojarzy się z taką rzeźbą religijną, ale na tej wystawie przekonamy się, że ta religijność jest tylko pretekstem do opowiedzenia historii człowieku tak to jest taka bardzo specjalna wystawa, którą razem muzeum Tatrzańskie razem z galerią Antoniego Rząsy pokazują z okazji stulecia urodzin Antoniego Rząsy i na tej wystawie możemy właściwie w przekroju zobaczyć całą twórczość Rząsy on urodził się foto mnie na Wschodzie Polski, gdzie przeplatały się wpływy zachodnie wschodnie żydowskie i w takim w takiej atmosferze wzrastał następnie przyjechał do Zakopanego do wtedy jeszcze szkoły przemysłu drzewnego czy w 1930 ósmy roku, gdzie spotkał swoich nauczycieli wspaniałych artystów m. in . Antoniego Kenara Antoni Kenar uczył Rząsy rzeźby sztuki i pozostał do końca życia Antoniego Rząsy jego wielkim mistrzem w drugiej części tej wystawy widzimy szkoły przemysłu czesnego, a potem już szkoły szkołę artystyczną imienia Antoniego Kenara otoczenie, w którym Rząsa i uczy już rzeźby, a potem przecież był nauczycielem tej szkoły, więc to jest też taki no chyba najważniejszy dla Rząsy czas, kiedy on mając już przeczucie że, że będzie rzeźbiarzem, że będzie artystą naprawdę wzrastał w takim otoczeniu, któremu na to pozwoliła pokazujecie też takim ciekawe 1 element zwróciło moją uwagę bardzo prostego względu dość mocno wszystkich ostatnich lat odwiedzałam Włochy w czasie wakacji rzeczywiście taki zapis wędrówek Rząsy po takich miejscach jak Florencja razem na tam, gdzie rzeczywiście rzeźba 4 gotowe nie może, jaki się z znajdują znajdziemy na tej ustawie jest to zapis o tyle intrygujące czy nie jest to zapis fotograficzny to jest taki zestaw widokówek ale dlaczego mówi dlatego szafkę, gdzie widokówkę z ROW-em fragment mozaiki zapewniam panią, że dokładnie taką widokówkę można w Rawennie tym samym fragmentem kupić również dzisiaj dzisiaj kupić tak to jest wspaniała część wystawy to są, jakby pamiątki z podróży Antoniego Rząsy do Włoch Antoni Rząsa był raz we włoszech, ale potem pisał w swoich listach, że te ruchy tak zachwyciły tak poczuł się mały w tych Włoszech, że po przyjeździe do Polski przez 4 miesiące nie mógł rzeźbić tylko przesuwały musi w głowie te obrazy, które tam zobaczył i cały czas to przeżywał to to piękne ja sama jak jestem we włoszech to sobie myślę zawsze, że ten rząd za to miał rację, że właściwie Włochy to sztuka ta kultura włoska to jest coś tak wszech oraz ogarniającej go, że potem człowiekowi trudno do siebie dojść jeszcze dodajmy, że takim smaczkiem do tej części prezentacji, które też pokazuje Włoch lat pięćdziesiątych słynny cykl Wojciecha Plewińskiego to był bardzo dobry pomysł kuratorów tej wystawy, czyli Marcina Rząsy i ulicy Dybowskiej, która jest moją koleżanką z muzeum, żeby zestawić właśnie ten pobyt Rząsy z pobytem Wojciecha Plewińskiego, który dokładnie w tym samym czasie rezygnował po Włoszech i bardzo to do siebie pasuje coś dla polityki najbardziej intrygującego, kiedy pani patrzy na rzeźby na piec ma to one na różne ujęcia Chrystusa w pracach rzeźbiarskich, że osób, kiedy przed nimi staje to z 1 strony myślę sobie, że żona dziś wychodzą z tego przepraszam ja jestem historykiem sztuki to jest tylko takie myślenie widza, który zwiedza wystawę, żeby dziś wychodzą z tej Świątka właśnie to trochę widać na tych rolę w drukach też z tego z tej konieczności, ale dyrektor powinniśmy na początku to jest tylko pretekst do opowiadania o cierpieniu człowieka o od tej uniwersalności tego cierpienia i takiej relacji też między między ludźmi i samotności również patrząc na te rzeźby ja właściwie już nie bardzo widzę ten kontekst religijny tylko wice los człowieka Antoni Rząsa wydaje mi się, że opowiada właśnie o losie człowieka od idoli tutaj na ziemi jesteś taki jak schemat, który pokutuje jeszcze na temat Antoniego Rząsy, że to był artysta religijny myślę, że absolutnie nie był artystą religijnym, że on po prostu poprzez te symbole pokazywał drogę człowieka do śmierci i być może po śmierci co mnie fascynuje w tych rzeźbach to jest to drewno i ten kolor Patyna, która jest na tym pewnie być może pan zauważył, że to, że to jest coś niezwykłego ten kolor rzeźb Antoniego Rząsy my myśląc o tym, żeby pokazać willi Oksza tą wystawy troszeczkę nie wiedzieliśmy jak nasze będzie prezentować we wnętrzach, ponieważ willa Oksza to jest dla drewniana, ale też zupełnie inny kolor wydawało nam się, że może jak to się mówi drewno na drewnie tak dobrze nie wypadnie być może poprzednia wystawa Rząsy w BWA w Bielsku-Białej to było drewno Whyte w klubie, że być może to drewno nie zagra, ale okazuje się, że wspaniale zagrało nie inne drewno zupełnie inny kolor wspaniale zagrał Szanowni państwo na pewno do 1 września można oglądać w willi Oksza wystawa Antoni Rząsa 19192019 i pozostała ta rzeźba takim aneksem do tej wystawy jest wystawa w samej galerii Antoniego Rząsy, gdzie Fundacja Rząsy postanowiła pokazać mebelki, który robił Rząsa Rząsa robił przepiękne meble i mebelki dla swojego syna Marcina wydaje mi się, że one mogą być w tej chwili wzorem dla najlepszego dizajnu polskiego to wszystko Szanowni państwo to jest część tego co proponuje muzeum Tatrzańskie na początku naszej rozmowy pojawił się wątek galerii Hasiora to się państwo przyznam, że pani dyrektor przed rozmawiamy bardzo mogę je zobaczył jak tłumaczyłem, że przecież widziałem już wczoraj w MOCAK -u w Krakowie przecież ta dyskusja nie cichną ca dotycząca Hasiora jego organów JST takie oczko uwagi dla wielu ludzi, którzy sztuką się zajmują interpretacją tym co nam zostawia ile jest potrzebna, ale pani rektor przed przekonywała mnie że, że w tej galerii warto się wybrać, dlaczego dlatego, że ta galeria to nie jest tylko galeria sztuki Hasiora to jest miejsce, w którym Hasior mieszkał, w którym tworzył i w którym w na koniec sam zaaranżował własną stałą wystawę, dostosowując wnętrze dawnej leżakowanie sanatoryjnej do swojej koncepcji pokazywania własnej sztuki myślę, że znowu pcha się, że mam takie przebłyski to muszą być zbierać kolekcjoner za patrona tej afery trony, na którego prace zostaną nam się, skąd to wszystko czasem to znaczy jak on wymyślił to, że poszczególne niepasujące do siebie na pierwszy rzut oka elementy, które składają się na tę powiedzielibyśmy trochę malarze tak, że gdzieś to wszystko ze sobą gra jednocześnie mówi nam coś bardzo intensywnie wyobraźnia Władysława Hasiora jego skojarzenia jego pomysły rzadko w sztuce spotyka się takich artystów to był człowiek wszechstronnie utalentowany, bo oprócz tej sztuki niezwykłej, którą on uprawia użytek powiem on też był świetnym pedagogiem właściwie, bo przecież organizował tym co dzisiaj jest galerią Władysława Hasiora organizował w swoim mieszkaniu takie spotkania nazywał to sytuację świetlicą powiatową on wtedy tłumaczył ludziom, pokazując slajdy różne pokazy tłumaczył im czym dla niego jest sztuka czy dla niego jest przestrzeń publiczna czym dla niego jest są podróże jeszcze 1 aspekt jego twórczości to są tytuły jego rzeź, ponieważ jestem romańską dla mnie język jest jakiś taki wyjątkowo ważne te jego tytuły to jest po prostu czysta literatura czysta poezja rozmawiamy o tym co można oglądać nie tylko powinnością, ale także tym co prezentowane jest w szczególnych oddziałach filiach muzeum Tatrzańskiego Zakopanem także państwo planujecie w najbliższych tygodniach odwiedzić Zakopane, bo okolica to są miejsca, które warto wiedzieć o nich opowiadać będzie za chwilę dyrektorka muzeum Tatrzańskiego Zakopanem pani Anna Wende Surmiak wracamy po informacjach do audycji kultura osobista rozmawialiśmy o tym co można zobaczyć w galerii Hasiora mówiłem trochę swoich wrażeniach dziwię się z państwa pani dyrektor bardzo mocnymi w tym pomagała, aby spróbować opisać to co można zobaczyć willi Oksza na wystawie poświęconej 1 z bardziej ciekawych moim zdaniem rzeźbiarzy dwudziestego wieku, czyli mowa o postaci, jaką był pan Antoni Rząsa i teraz, by to jesteśmy w Zakopanem nie mogą to nie zapytać musi pani mi wybaczyć chodziło nie tylko po Krupówkach przechadzał się po mieście pełnym turystów, a wy zaproponowaliście konkurs konkurs na pamiątkę z Zakopanego, kiedy czytałem regulamin tego konkursu zastanawiałem się czy to będzie taka pamiątka pamiątka czy tak naprawdę trochę nie jest także to być przyczynek do szerszej dyskusji o tym, czym pamiątka z takich konkursów ja już kilka pamiętam on odbywał się na różnych poziomach tym, że Małopolska wygrała swoją pamiątkę potem były przez jakiś czas promowane słynne czerwone korale, który stał się takim 1 z emblematów tego regionu, a w przypadku pamiątki z Zakopanego mamy chińskie ciupagi mamy w parze nic mamy elementy folklorystyczne w zasadzie rzucane wszędzie od kubeczka po wielkie sale konferencyjne hotelowe centra, ale o, jaką pamiątkę holi ma pan rację chodzi na i pamiątkę, ale też o taki Namysł nad pamiątką i w ogóle nad Zakopanem, jeżeli chodzi o ten Namysł to myślę, że już nam się bardzo dużą udało, bo my ogłosiliśmy ten konkurs 3 tygodnie temu niecałe już bardzo ta dyskusja rozgorzała nie tylko w Zakopanem my tak jak pan przechadza się po Krupówkach nawet nie przesadzamy tylko chodzimy do pracy przez Krupówki, bo gmach główny muzeum Tatrzańskiego się miejsce przy przy Krupówkach codziennie kilka razy przemierzamy tę Krupówki przechodzimy koło sklepów z pamiątkami koło straganów z pamiątkami no i nie jesteśmy zachwyceni pani dyplomatka do trudno nie chciałabym tutaj, że tak powiem wieszać psów na kimkolwiek, bo jak widać te pamiątki, które są teraz proponowane one znajdują swoich nabywców, a też być może nie ma tak ładnych pamiątek, więc ludzie z muszą kupować te być może jak nasz konkurs się świetnie rozstrzygnie to zmienimy też rynek pamiątkarski na ile to jest taka akcja, która może zakończyć się z prowadzeniem powiem brutalnie do produkcji takiej pamiątki, które rzeczywiście stanie się kimś takim 1 z elementów identyfikacji miasta też tego myślenia w Zakopanem w kontekście pamiątki na ile to jest taki gadżet, bo znam takie historie, że to miasto ogłasza konkurs konkursy kończy potem okazuje się, że jakiś gadżet czy pamiątkę dostają tylko ci, którzy do tego miasta przyjeżdżają w ramach wymiany dyplomatycznej tak naprawdę tej pamiątki nie można realnie na rynku zdobyć absolutnie chodzi nam pamiątkę, która będzie sprzedawana nawet posunęliśmy się do tego, że nie ekskluzywnie muzeum tatrzańskim tylko wszędzie dlatego naszym założeniem jest, żeby ta produkcja tej pamiątki niebyła kosztowna, żeby każdego było stać na to pamiątkę, żeby nie tylko zamożni ludzie mogli kupić coś fantastycznego ale, żeby też np. dzieci z tych wycieczek szkolnych, które tłumnie odwiedzają Zakopane i też muzeum Tatrzańskie, żeby te dzieci mogły też kupić pamiątkę tylko zaprosić tak naprawdę do tego konkursu, kto może stanąć franki konkury artyści rękodzielnicy dizajnerzy ci, których pan wymienił, ale też studenci też wiem, że jest zainteresowanie wśród uczniów szkoły imienia Antoniego Kenara, dlaczego nie czasami studenci uczniowie mają fantastyczne pomysły myślę że, że każdy ma szansę zdobycia pierwszej interesującej nagrody w tym konkursie ci, którzy chcieliby wziąć udział tego co pamiętam 2 października mogą do 3 października mogą nadesłać swój pomysł wszystkie szczegóły oczywiście znacie państwo na stronie internetowej muzeum Tatrzańskiego, ale w dziesiątą stronę to może sprawdzić, że udało się trochę zbiorów rewitalizować między nich się rok temu mówiliśmy przeglądałem wczoraj wieczorem strony internetowe bardzo namiętnie i zobaczyłem, że Hasiora też tam można znaleźć w tym co udało się zdelegalizować z tego co państwo są tam slajdy fotografii, ale także albumy mapy jest tego trochę mapy książki i przede wszystkim fotografie muzeum Tatrzańskie ma bardzo bogate archiwum, dlatego że my już istniejemy 130 lat, więc przez te 130 lat troszeczkę nas zbieraliśmy tego towaru tak powiem dostać rzeczywiście jak w przypadku klasycznego muzeum może tylko część części części tych zbiorów jest eksponowana na wystawach, a muzealnicy zastanawiają się jak wykorzystać tych pozostałych w magazynach 7060 %, bo rzeczywiście to są rzeczy wartościowe, ale nie ma my ekspozycje miejsca kontekstu tak oto nam chodzi, żeby właśnie upubliczniać jak naj jak największą ilość naszych zbiorów i druga rzecz to jest tak, że my w zbiorach archiwum fotograficznego mamy bardzo dużo szklanych negatywów, które są niesamowicie kruche n p . mamy bardzo dużą kolekcję fotografii Witkacego każdy chce zobaczyć te fotografie my już po prostu nie jesteśmy w stanie, bo to jest bardzo niebezpieczne udostępniać tych szklanych negatywów dlatego też się digitalizacją jemy pojawiło się ważne oświadczenie 130 lat muzeum Tatrzańskiego to jest kawał historii są można w ramach tego 130 lecia tutaj przez nas do Zakopanego zobaczyć takiego specjalnego to jest jakiś taki niezwykłe wydarzenie, że w latach osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku w taki wsi zupełnej, która dopiero zaczynała być odkrywana przez turystów powstało nagle muzeum i to dosyć duże muzeum i drugim niesamowitym wydarzeniem z tym związane jest to, że w jego tworzeniu i potem w jego rozwoju brali udział ludzie najwybitniejsi w historii kultury polskiej, że wymienienie tylko Władysława Zamoyskiego Kazimierza Przerwy-Tetmajera Tytusa Chałubińskiego Marię Skłodowską Curie oraz jej siostry Bronisławy łuską z mężem po prostu cała plejada artystyczną literacka Polska brała udział w tworzeniu naszego skromnego muzeum co z okazji tego 100 trzydziestolecia tutaj muzeum tatrzańskim można zobaczyć różne wydarzenia są organizowane, ale taka rzecz stała, która będzie do końca roku pokazywana to jest taka mała, ale dużo mówiąca wystawa tutaj muszę powiedzieć kilka słów o już legendarnym dyrektorze muzeum Tatrzańskiego Juliusza Zborowskiego, który w latach dwudziestych dwudziestego wieku został dyrektorem i 40 kilka lat piastował stanowisko i to jest jego zasługa, że muzeum takiego wiejskiego muzeum stało się wzorcowy muzeum regionalnym 1 z największych w Polsce my, chcąc złożyć hołd Borowskiemu przypomnieć to świetną postać postanowiliśmy pokazać wystawę, którą nazwaliśmy schronisko dla wiedzy o Tatrach i Podhalu, dlatego że sam Zborowski tak nazywał nasze muzeum pokazujemy na tej wystawie eksponaty które różne osoby i naukowcy i prości ludzie znosili Zborowskiej mu do muzeum i to są bardzo ciekawy i takie czasami nie nie nie oczywiste eksponaty to musi zrobić jeszcze na koniec krytyczne pytanie opowiadała pani o tym jak wielu ludzi było zaangażowanych w powstanie samego muzeum jak wielu ludzi wpłynęło na to jaki on dzisiaj ma kształt, a dziś udaje się przyciągnąć tych ludzi, którzy tutaj przyjeżdżają, by odwiedzali wasz oddziały oczywiście pani jako dyrektor tego miejsca powiem, że tak rzeczywiście macie przecież na pewno jakieś kalkulatory, w których to wszystko bardzo dokładnie wyliczone frekwencja na poszczególnych ustawach szczególnych chwilach, ale jeśli mogę panią prosić o taką szczerą odpowiedź to bardzo bardzo proszę co można jeszcze zrobić, żeby tych ludzi, którzy właśnie przy żadnej przede wszystkim celach turystycznych dziś pokazać, że można się schronić w muzeum tatrzańskim oczywiście, że bardzo chętnie się pochwalę dużą frekwencją natomiast jest taka grupa do zagospodarowania, która niekoniecznie przychodzi do muzeum, chociaż nasze nasza centrala znajduje się przy Krupówkach ja tak patrzę na te wielkie tłumy, które przechodzą przez Krupówki do nas trafia zaledwie jakiś procent tych ludzi my zdajemy sobie z tego sprawę i jest jeszcze 1 jednak kwestia w tym wszystkim w naszym gmachu głównym wystawa jest nie zmieniana od wielu lat co trzecia z tych osób, które chodzą po Krupówkach na jakieś tam wycieczce szkolnej była już w naszym muzeum kiedyś tam, ale u nas ciągle ten sam misie ciągle ta sama wystawa etnograficzna przyrodnicza i t d . więc my, widząc to postanowiliśmy zmienić wystawę w gmachu głównym mamy już koncepcję, która jest nowoczesna, ale muszę zaznaczyć, że nie odchodzimy od eksponatów nie za nie zamieni nie wymieniamy eksponaty na multimedia tylko temu media tak dołączamy troszkę jako taką eksploatację naszej wystawy w tej chwili tak jak pan wspomniał na początku trwają różne remonty natomiast na wiosnę przyszłego roku zaczniemy remont gmachu głównego przy Krupówkach i po 1 , 5 roku będzie pan będą państwo słuchacze mogli zobaczyć naszą nową wystawę, która mam nadzieję spełni wymogi współczesnego zwiedzającego, które mam nadzieję przyciągnie tych, których nam się do tej pory nie udało przecież przyciągnąć to mówi pani doktor także jeszcze teraz postaram się dotrzeć na tą wystawę w Starym stylu, a za czas jakiś pozwolę się prosić jak będzie nowa wystawa stała wystawa w nowej odsłonie to będzie również mam nadzieję pretekst do kolejnego spotkania i dyskusji nad czasem bardzo dziękuję za poświęcony czas, a ja bardzo serdecznie zapraszam i teraz do muzeum Tatrzańskiego i po remontach dziękuję państwu Barca Anna Wende Surmiak dyrektorka muzeum Tatrzańskiego Zakopanem była moim państwa gościem mam nadzieję, że udało nam się pokazać to co warto zobaczyć już słyszeliście państwo to, o czym gdzie warto się wybrać do muzeum Tatrzańskiego i do jego chwili po prostu Zakopane to nie tylko Krupówki przy Krupówkach jest główny gmach muzeum Tatrzańskiego teraz informacja przekazana Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA