REKLAMA

"Miejsca pamięci opowiadają historię, nie można jej przegadać"

Data emisji:
2019-08-14 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
36:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa mają gościem jest prof . Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej dzień dobry panie profesorze witam serdecznie w upalny dzień dobry bez 1 sierpnia prezydent Andrzej Duda podpisał złożył podpis pod spec ustawą, która jak mówią władze pozwoli zbudować na Półwyspie Westerplatte Rozwiń » oddział muzeum drugiej wojny światowej poprzez ten podpis poprzez specustawę Gdańsk traci prawo własności do części terenu, ale chciał zostawić Politechnikę Politechnikę projekt, aby coś na ten do siedzenia politykę jednakowoż na stronie nie wchodzić zawiłości polityczne, ale bardziej zastanowić się w jaki sposób upamiętniać różne wydarzenia w lesie różne państwa na świecie mają chociażby na pomniki przeróżne pomysły niektórzy idą tak bardzo figura aktywnie, jeżeli mamy upamiętnić człowieka no to najlepiej, żeby była podobizna tego człowieka jakiś dumnej pozie do trudniej jest też z pewnymi ideami czy zrywami narodowymi, ale tutaj mówimy w odniesieniu do Westerplatte, a właściwie kawałku sporym kawałku terenu, który i to częściowo też jest upamiętnione miał konkretne funkcje miał konkretne zadania miał zadania funkcje obronne miało powstrzymać prosta jeszcze inne dodatkowe to jesteśmy kilkadziesiąt lat później dochodzimy do wniosku, że to jest ważne miejsce z różnych powodów teraz jak upamiętnić tutaj dochodzi do dotykamy zagadnienia bardzo istotnego mianowicie po pierwsze, jak tak naprawdę znaczy co jak podaje stanowi o istocie wartości tego miejsca, a po drugie, jak skomplikowana historia zarówno przed można powiedzieć wybuchem drugiej wojnie światowej takich jak już potem jak już są także tego co się działo po jej zakończeniu pierwsza sprawa jest to, że Westerplatte jest przez nie jest przede wszystkim bardzo ważnym polem bitwy tak to znaczy to nie jest już nawet nie chodzi o to, że to była, że to kompleks koszarowy, że składowano tam broni różnego rodzaju materiały, które były dostarczane do Polski za pośrednictwem właśnie drogi morskiej natomiast jak wiemy Westerplatte znane jest przede wszystkim jako miejsce dziś de facto zaczęła druga wojna światowa, gdzie przez parę dni miała miejsce bohaterska obrona tego miejsca i w związku z tym tak naprawdę istotne jest to wydarzenie natomiast nie to co było przecież nie śnie nie to co było później to jest można powiedzieć dokładnie tak samo jak w kontekście Oświęcimia np. istotna jest fakt, że w miejscu tym doszło po prostu Holokaustu i masowych mordów na bardzo różnych grupach osób, które zostały tam przez hitlerowców co montować zamordowany tak, tak więc tutaj, jakby nie bez kozery, że tak powiem nawiązuje do Oświęcimia może to po równanie jest dosyć radykalne, ale ona pozwoli pokazać pewną analogię mianowicie jak udamy się w szczególności do Brzezinki to zobaczymy, że tak naprawdę puste pole wielkie puste pole, na którym mamy do czynienia z paroma obiektami zachowanymi typu obiekt brane jakieś resztki krematorium może za 2 baraki Heliosa reszta to wielkie puste pole, na którym są po prostu ślady dawnych baraków to miejsce krzyczy swoją historią tą tragedią tych ludzi, które tam się wydarzy teraz wracają do West Street na to jak udamy się tam na spacer to zobaczymy, że mamy do czynienia z miejsca, w którym mamy ruiny koszar, w którym to, w których toczyły się walki jeszcze ze śladami KUL ze śladami po bombardowaniu postrzale reliktami różnego rodzaju elementów umocnień fortyfikacji to są te w moim przekonaniu w moim odczuciu dokładnie taka taka sama można powiedzieć takie takie to taka sama materialna manifestacja może być tego co się tam wydarzyło w związku z tym pytanie o kwestię upamiętnienia tego najważniejszego wydarzy tego najważniejszego wydarzenia, które tam miały miejsce w moim przekonaniu jest mniej co tam zbudować tylko raczej tylko tam nie budować, żeby pamięci o tych wydarzeniach nie nie zatracić w jaki sposób i druga sprawa to jest to, że pamiętajmy, że Westerplatte nie powstało jako kompleks koszarowy od początku na pustym polu tak czy też na pustym terenie, w którym mieliśmy do czynienia wcześniej przed pierwszą wojną światową było to znany Gdański Letnisko kursowały tam statki z długiego Pobrzeża i Letnicy wypoczywali tam, korzystając z różnego rodzaju obiektów rekreacyjnych zwanych House słów, które w tamtym miejscu były zbudowane zresztą późniejsza zwana willa oficerska czy inne tego typu obiekty, które Polska załoga korzystała w okresie międzywojennym to po prostu były wcześniejsze obiekty lotniskowe w związku z tym moim przekonaniu bardziej istotne jest to, żeby upamiętnić to w jaki sposób to najważniejsze wydarzenie się tam toczyło od Pesy pierwszego do 7 września, a niż powiedziałbym tą wcześniejszą historię tego miejsca, ale także późniejszą historię tego miejsca jest pamiętajmy, że po drugiej wojnie światowej miejsce zostało zagospodarowane są dosyć specyficzne pojawił się pomnik perły 7 kobiet pełzać wielki napis nigdy więcej wojny i wszystkie te elementy tak naprawdę no mają nie za dużo wspólnego z oryginalną historią też tego miejsca, tak więc tutaj w moim przekonaniu bardzo jest to trudne zagadnienie natomiast wszelkie próby jakiegoś budowy tam czegoś też przebudowę czy też odbudowy jakiś obiektów w szczególności, które miały tak, gdy niewiele wspólnego są najważniejszą jest najważniejszym wydarzeniem tego miejsca no można, by uznać, że faktycznie jest to pewne nadużycie pamięci tych osób, które walczyły o śląskim na 1 jeszcze czy może powiedzieć panie profesorze, że jeżeli opowiadam jakąś historię, bo upamiętnianie jest opowieścią także pewną siebie wpajamy pewną historię to warto zostawić miejsce czas na refleksję, a nie przegadać zagadać dokładnie tak znaczy w moim przekonaniu w tej chwili jak pójdziemy do dowolnego muzeum to zresztą jest z wieloma muzeami dotyczącymi wojny czy też różnych innych wydarzeń, które miały miejsce w różnych częściach świata to bardzo często spotykamy się panu narracja, czyli generalnie jesteśmy prowadzeni po kolei od tak powiem 1 wydarzenia do drugiego wydarzenia jesteśmy bombardowani wręcz nawet różnego rodzaju informacjami czy też innymi elementami, które mają w jaki sposób przekazać wiedzę na temat tego co się w danym miejscu wydarzyło, ale to dotyczy kwestii związanych z bardzo złożoną historią która, która ma wiele bardzo różnych odcieni ma bardzo wiele różnych historii i dobrym przykładem jest muzeum powstania Warszawskiego, który jest bardzo złożonym obiektem, który dokumentuje nie jedno wydarzenie, które miały miejsce, ale całą skomplikowaną historię przebiegu tego powstania jego geneza, ale także tego co się działo później to bardzo złożone obiekt bardzo złożona bardzo złożony przekaz można powiedzieć jest w ramach tego obiektu udostępniane szerokiej publiczności natomiast tak jak powiedziałem w kontekście Westerplatte w kontekście właśnie Oświęcimia mamy do czynienia właściwie wy brzmienie 1 najważniejszego elementu tu w tym miejscu coś ważnego coś strasznego się wydarzy się, ale jeżeli chodzi o no przed 1 taki powiedziałbym przekaz, który pan mówić o przekaz bardzo złożony skomplikowany to inaczej to przestrzeń będzie wyglądała debata w rozmowach w sporach historyków i chyba wszyscy doskonale rozumieją że, że to są kwestie złożone i sztuka polega na tym, żeby spojrzeć z wielu perspekty w często z perspektywy wroga przeciwnika np. wówczas tym okresie tak podczas gdy polityka szczególnie polityka historyczna raczej niekoniecznie w złym znaczeniu tak raczej zakłada 1 punkt widzenia to taki punkt widzenia, który wpisuje się w szeroki szeroką narrację np. danego narodu w kasie tylko problem polega na tym, że tutaj w moim przekonaniu Senat jest takim miejscem, gdzie tzw. polityka historyczna może oczywiście dyskutować na temat zasadności tego czy w ogóle jest dobre pojęcie żeby, żeby tutaj z tego będzie korzystać w odniesieniu do tego typu miejsc no myślę, że chyba nie do końca jest na miejscu tak mówiąc krótko ta myślę, że to miejsca jest na tyle wyraziste tym wszystkim co się tam zresztą żadna polityka nam do tego nie potrzeba ani historyczna ani rząd wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie dziesiątej 20 już za kilka minut państwa mają gości jest prof. Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej informacje po informacjach wracamy do programu Owczarek wczoraj studio prof . Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej zostawiam na tym jak upamiętniać trochę w kontekście Westerplatte przypomnę, że 1 sierpnia pan prezydent Andrzej Duda podpisał specustawę, która pozwoli zbudować na Półwyspie Westerplatte oddział muzeum drugiej wojny światowej spod wspominaliśmy o różne spojrzenia historyków ale, żeby upamiętniać to do zespołu dołączają inni eksperci no o politykach już mówiliśmy to też jest pewna grupa interesu których, której potrzeb nie można, o których może pan nie pamiętać, że ich nie lekceważyć i toteż jest jakaś grupa która, która ma jakąś wizję, ale po historyków pojawią się też artyści, by tutaj się zaczyna jak jak pogodzić jak połączyć, jeżeli mówimy o rzeczach, które pewnie łatwiej później korygować to powiedzieć no niech to będzie kompromis, który nikomu nie zadowoli, ale ale, ale właśnie kompromisem tutaj może kompromis nie jest dobrą dobrym kierunkiem myślę, że to miejsce, które znam z autopsji bardzo dobrze jest na tyle duże, że zupełnie spokojnie możemy wyobrazić sobie postawienie tego pola bitwy ze wszystkimi jego reliktami w takim stanie w jakim ono jest może wymagało pewnego uporządkowania może być organizowania tras zwiedzania jak kwestia, która w, która by, która by, która być może mogłaby jakoś przedmiotem dyskusji oczywiście natomiast kwestie związane z powiedzmy przygotowaniem jakiś ekspozycji jakimś obiekcie czy jakimś innym tego typu elemencie, że zupełnie spokojnie znaleźć miejsce poza granicami tego powiedziałbym podstawowego obszaru który, który jest zajęty przez przez pole bitwy i druga sprawa jest to, że również w ramach tego bardzo dużego w gruncie rzeczy obszaru przecież zupełnie spokojnie można byłoby wyodrębnić pewne miejsca, które może nie są istotne z punktu widzenia tej narracji historycznej na temat tego co się wydarzyło w tych poszczególnych miejscach i przeznaczyć na różnego rodzaju miejsca realizacji czy to różnego rodzaju poszukiwań twórczych właśnie artystów czy innych osób, które chciałyby w jaki sposób zaistnieć w tej przestrzeni natomiast tak jak bowiem tutaj kwestia polega na tym, żeby nie narzucać tak powiem temu miejscu, które jest historycznym polem bitwy 11 narracji tylko wyłącznie, która de facto uniemożliwi przeżywanie tego co się tak tak napad w tym miejscu wydarzyło stąd też także jako architekta jako urbanista tutaj moi dosyć sprzeci w nawet taki znaczący, że można będzie budzą plany, które gdzieś następnie zostały zaprezentowane przez dyrekcję muzeum drugiej wojny światowej, a które to plany dotyczą odbudowy różnego rodzaju OOB obiekt, który na tym terenie się historycznie jeszcze przed zniszczeniami wojennymi znajdowały co, do których zresztą też tak naprawdę nie mamy ani pełnej dokumentacji jak to wyglądało ani do końca przekonani czy to faktycznie ten obiekt w tym konkretnym miejscu tutaj stałe natomiast rzecz, która jest w moim przekonaniu najgorsze w tym wszystkim jest to, że z tego wszystkiego stać może to nie tyle polem bitwy co właśnie takim powiedziałbym pewnym parkiem tematycznym takim trochę Disney landem można powiedzieć tylko wymowy historycznych to zresztą bardzo wielu głosach muzealników winnych ekspertów ta międzynarodowa rada muzeum się między w tej chwili jest także powiedziała, że próby tego typu można powiedzieć podkręcanie tej historii tego miejsca no raczej nie wyjdą na dobrze raczej myślę, że należałoby od tego tutaj powstrzymać mówi w tym miejscu jest na tyle dużo terenu wolnego terenu, że zupełnie spokojnie te funkcje muzealne czy te funkcje tych przestrzeni może być na realizację różnego rodzaju aktywności także być może artystycznych można, by zupełnie spokojnie poza może będzie w tym ścisłym obszarem pola bitwy wiadrem, jakie są panie profesorze argumenty za odbudowaniem nieprędko w kontekście Westerplatte tylko trochę szerzej i nie odbudowywania, bo rozmawiamy o odbudowaniu pewnych części Westerplatte czy z zakresu 1 września 1500 trzydziesty dziesiątego roku czy czy też wcześniejszych, ale podobne głosy pewien n p . jeżeli chodzi o odbudowę albo nie odbudowę Pałacu Saskiego w Warszawie czy okolice grobu nieznanego żołnierza w ten kwestia związana przede wszystkim tzw. autentyzm miejsca to jest historia, która została w środowisku konserwatorskim znana jest od końca dziewiętnastego wieku wiedeński konserwator zabytków, a religią wówczas sformułował jutro się do dnia dzisiejszego można powiedzieć funkcjonuje jako można powiedzieć pewien wyznacznik na temat tego co jest co jest do zrobienia co i czego nie można do tego dochodzą jeszcze późniejsze różnego rodzaju inne teorie, które zostały sformowane między nimi żadnej karcie weneckiej konserwatorskich z lat sześćdziesiątych także późniejsza tutaj jest bardzo bogata literatura na ten temat natomiast z tego wszystkiego płynie 1 wniosek mianowicie taki że autentyzm oznacza jedność czasu miejsca powstania danego obiektu i co jest autentyczne jest dużo bardziej wartościowe od tego co zostało odbudowa pamiętajmy jednak z drugiej strony też tak można powiedzieć drugą stronę też można tutaj argumenty postawić, że tzw. polityka historyczna nie jest rzeczą pozostawią siano w ostatnich czasach mieliśmy do czynienia z polityką historyczną np. już w okresie międzywojennym, gdzie n p . w Warszawie rozbierano cerkwie rosyjskie, dlaczego właśnie dlatego, żeby zlikwidować ślady obecności zaborcy także polityka historyczna była realizowana w okresie bezpośrednio powojennym, czego zresztą Gdański są doskonałym przykładem, gdzie odbudowa głównego miasta w Gdańsku coś co turyści powszechnie nazywają starówką, a tak naprawdę jest nazwać to główne miasto w Gdańsku nie ma nic wspólnego ten obszar stref, jaką wyglądał przed 2 mało tego w ogóle przecież zostały one się, że Gdańsk w ogóle odbudowywać to jest upewnia się zagadnienie zresztą właśnie w kontekście właśnie tych drużyn, bo ksiądz luty, a tuż no, więc proszę zwrócić uwagę tutaj mamy szansę serią książek albumów pokazujących historyczne zdjęcia przedwojennego Gdańska, jeżeli cokolwiek ze słuchaczy zada sobie chwilę trudno i przekazuje albo moje, po czym uda się na spacer czasami miejsca to ze zdziwieniem odkryje, że właściwie to historyczne zdjęcia ten spot następnie bardzo często nie ma zupełnie nic wspólnego poza być może ogólnym zarysem danego obiektu trzeba to wynikało wynikało to powojennej nędzy oderwanego od dostarczenia Gdańska o to, żeby zlikwidować wszelkie ślady pruskiej architektury w mieście w związku z tym na głównym mieście Gdańsk ma w tej chwili rośnie również 1 z elewacją fragment zespołu poczty głównej przy ulicy długiej jedynym fragmentem elewacji pewnym stylu neorenesansu nie da Śląskiego, który był powszechnym można powiedzieć użyciu właśnie okresie dziewiętnastego wieku oto, aby narzucić pewną można powiedzieć oficjalną oficjalną architekturę ówczesnych Prus w tym w tym miejscu, tak więc tutaj no tak będzie mam min mieliśmy do czynienia z samym przykładem wcześnie można bez zmiany polityki historycznej to wtedy tego tak nie nazywano, ale w tej chwili moglibyśmy tego będzie do tego użyć, która wtedy no może będziesz była uzasadniona tym, że jakby chciano dać jak odpór, że tak powiem wszelkim zakusom na powrót Gdańska do Niemiec czy też podobny przykład Warszawy, żeby tutaj nie stawił się daleko z córką warszawska dokładnie to rockowa ska, dlaczego została odbudowana dlatego, żeby pokazać jak całemu światu, że to, że Niemcy usiłowali tutaj, by pozbawić 16 i tożsamości architektonicznej, niszcząc autentyczne historyczne Stare Miasto warszawskie w związku z tym jako na przekór po to, żeby pokazać, że jednak jesteśmy narodem, który się odrodził Patek wojennym dramacie z czasem też odbudowujemy Stare Miasto to był też projekt tak jak mówię polityczne to pamiętajmy o tym, że to się nie wzięło znicze to taki i bardziej pytanie dobrze, kiedy jak oddać w jakim stylu z tym, w którym momencie Hines bardzo dobre pytanie tak, ponieważ w tym momencie mamy do czynienia z sytuacją tak naprawdę w Gdańsku mamy do czynienia z przykładem odbudowy stylu renesansowym barokowym, ale nie ma ani 1 obiektu odbudowanego w stylu dziewiętnastowiecznym stylu historyzujące na i podobnie zresztą jest w kontekście warszawskim tam z kolei jak istotne było raczej usunięcie dziewiętnastowiecznych naleciałości z racji nie może na ich Polski charakter no bo tego tam nie było, ale z racji na kwestie związane z tak powiem niechęcią do powiedziałbym kapitalizmu dziewiętnastowiecznego, który doprowadził do pewnych wynaturzenie zakresie także architektoniczne urbanistyczne fascynujące, że coś co wydaje się jest bardzo elitarne albo, ale też trochę estetyczne nagle też wkracza w przestrzeni polityki dokładnie te związki pomiędzy polityką historią, a czy też wręcz różnymi bardzo historiami, które się tak jak powiedziałem odgrywają tutaj równolegle w 1 miejscu, a formą także architekcie urbanistyczną są właściwie można powiedzieć bardzo ścisłe i tak zawsze jakby decyzja na temat tego co się w takim trudnym miejscu w sensie historycznym projektuje no jest jakąś wypadkową tych wszystkich kwestii także wypadkową bieżącej polityki też musimy tego świadomość od czasu do czasu powracają spory o to co zrobić z modernizmem czy z pozostałościami modernizmu oraz dokładnie pamiętają, że doskonałym przykładem tego pałac kultury w Warszawie przecież w końcu obiektach tylko, że stalinowskiej 1 z tzw. moskiewskich wieżowców, które teraz polskie zbudowane w Warszawie, ale podobny był planowany przecież w Gdańsku tak również planowane w Gdańsku przy czym to co jest interesujące to w kontekście gdańskim mieliśmy do czynienia z miejscem, w którym najpier w planowano hitlerowskiego forum to jeszcze w latach trzydziestych później trzydziestych ówczesnych 40 zachowały się plany zresztą tego jak to miałoby wyglądać potem w latach pięćdziesiątych pro proponowano dokładnie w tym samym miejscu gdyńską wersję Pałacu kultury SM wielkim założeniem nic z tego finalnie nie wyszło dopiero się w ostatnich latach miejsce zostało skomercjalizowane można powiedzieć w postaci czegoś nas mamy teraz forum Gdańsk jest to wielka galeria handlowa się kompleks wielofunkcyjny dominujących funkcji handlowej komercji takich składek trochę to się, jakby być może zupełnie osobne zagadnienie ale, ale ale, ale generalnie miejsce to zostało można powiedzieć skomercjalizowane wkrótce właśnie trudne trudne kwestie jak jak upamiętniać jak odbudowywać czy odbudowywać czy głośniej mówią głośniej krzyczą ruiny pozostałości czy jednak, że potrzebujemy dotknąć zobaczyć zajrzeć na chwileczkę wejść do środka, żeby poczuć się jak jak w tamtych czasach, chociaż już nigdy nie poczujemy się w tamtych czasach, bo przecież wynalazki cywilizacyjne pozwoli nie pozwalają nam o tym, myśleć już nigdy nie usłyszymy Chopina w taki sposób, jaki był wykonywany, nawet jeżeli wykonamy to ona tę muzykę na instrumencie historycznym, bo ma, bo mamy cały dorobek muzyczny mamy cały dorobek dotyczący rozwoju instrumentów w tym na świat zdrowego rozwoju architektury, więc to zawsze będzie pewnego rodzaju wejście właśnie do muzeum to zawsze będzie jakaś jakiś reset jakaś namiastka jakiś okres taka trochę auto ironiczna opowieść wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa mają gości jest prof . Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki i planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej informacji już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu off czarek wczoraj studio prof . Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej jeszcze wrócę panie profesorze chwileczkę do upamiętniania wspomina pan różnych argumentach za to, żeby odbudowywać albo nie odbudowywać różnych debatach, które toczą w jakim stylu, który moment wybierać, ale to wciąż jest rozmowa o tym, żeby jednakowoż poświęcić przestrzeń na chwilę albo może na korzyść pewnej zadumy tak a dlaczego nie upamiętnianie czy może być to, że pytanie nie może być ale dlaczego wybieramy raczej poświęcenie przestrzeni na korzyść pewnej zadumy, a nie utylitarnych wykorzystanie, czyli powiedzmy muzeum pomnik centrum zdrowia dziecka czy mamy szpital, który działa jednocześnie jest właśnie pomnikiem nie jest jakąś wizję artystyczną, która zabiera przestrzeń niczym innym nie służy, ale pamiętajmy, że zupełnie 2 różne 2 różne przypadki czy niema miejsca autentyczne, które prowokuje nas do zdania sobie sprawę co się w danym miejscu zdało w stały w określonym momencie historycznym, jakie były tego konsekwencje jak to konkretnie wygląda ona dotknąć tak powiem autentycznego obiektu, który jest świadkiem tej historii na czym innym jest powiedziałbym pamięć o pewnej idei też pewien symbol nawiązał pan do tego pomnika centrum zdrowia dziecka znakomity przekład zresztą idei kara może ryba, która mówi się specjalizować w dowolnym miejscu w Polsce równie dobrze taki szpital mogły stanąć we Wrocławiu Poznaniu Krakowie Gdańsku czy gdziekolwiek indziej tak nie było żadnego to jestem problemu podobnie zresztą mówiliśmy sobie wyobrazić, że podobny szpitalna świat dla dla weteranów armii Rzeczypospolitej polskiej w końcu podejrzewam, że sporo osób, które wymagają różnego rodzaju pomocy o choćby misjach w różnych częściach świata mógłby nosić imię bohaterów Westerplatte i być lokowane na Warszawie i nic by się z tego powodu nie stało, ale to są, ale to jest jakby zupełnie inny problem można powiedzieć tak tutaj mamy do czynienia z miejscem, które jest niezmienny tego miejsca nie przeniesiemy tego pomysłu Westerplatte w wykopie stąd nie przyniesie, ale winnych gron ciasta oznacza ono już w innym otoczeniu to wciąż to samo miejsce w innym otoczeniu teraz oczywiście, że kontakt się zmienia ten koncert mało tego, by nie zmienia się jeszcze Bacha mianowicie pamiętajmy, że jest to miejsce, które sąsiaduje teren dawnego portu Północnego w Gdańsku jest 1 z najważniejszych fragmentów infrastruktury Portowej w mieście, a równocześnie jest to miejsce, że współczesne zarząd portu planuje dynamiczną rozbudowę, czego są wasze portem centralnym wniosku są za chwilę tego portu będzie jeszcze więcej wokół Westerplatte będzie jeszcze więcej statków jeszcze więcej tego ruchu towarowego, tak więc oczywiście to się zmienia to samo zmienia się tak samo zmienia się bezpośrednie otoczenie półwyspu choćby od strony wschodniej, gdzie mieliśmy do czynienia z tajną bazą Siarkopolu było to było to byłby po prostu zakład przemysłowy, który złożył kruszenia i przeładunku Siarki w tego co wiem to już są -li -li w likwidacji jak w jakimś tam mierze przynajmniej w tej chwili w tym miejscu zarząd portu planuje jak rozwój rozwój infrastruktury Portowej kolejowej związany z członkami tak dalej Tusk tak bardzo zmienia się kontekst, jaką wartość ma autentyczność kawałka terenu ma taką że, o ile ten port północny czy Siarkopol nie ma aż tak istotnego znaczenia dla historii Polski o tyle właśnie ten to pole bitwy ma i z mego punktu widzenia należy absolutnie szanować to te relikty, które w tym miejscu się tam pojawiły te relikty, które są świadkiem historii już ponad prawie 680 letnie można powiedzieć natomiast natomiast jako bezpośrednie otoczenie tego miejsca może być już kształtowane bardziej dowolny sposób ja zresztą sobie wyobrazić, że jeżeli w o obecne wymagania polityki historycznej skłaniają nas ku temu, żeby faktycznie zbudować jakiś nowy obiekt jakiś nowe miejsca, w którym ta historia Westerplatte będzie opowiadana to nie są na przeszkodzie, żeby w bezpośrednim przedpolu to właśnie do tego pola bitwy czy to od strony wody czy to strony właśnie dawnego Siarkopolu czy to jeszcze w innym miejscu miejsce jest naprawdę bardzo dużo w tej okolicy ni inni nie niższe są na przeszkodzie, żeby jakiś fragment terenu w tej do tego wykorzystać zbudować tam po prostu nowe obiekty muzealne zupełnie można powiedzieć nowoczesnych formach, który będzie służył za miejsce opowiedzenia o tym jak wygląda jak wyglądała ta historia jak przy jak przebiegała ta bitwa, a później taki widz, który już zapoznać się z tą historią będzie mógł po prostu pójść dotknąć tak powiem realnie tego co się fizycznie w tej przestrzeni stało zresztą popatrzmy pani taką samą funkcję właśnie pełni muzeum powstania Warszawskiego w dokładnie taką samą funkcję w dna w na dawnym polu bitwy pod Grunwaldem również pełni muzeum już nie gdzie mamy pani tego spora różnica jest też profesorze się tam raczej to jest jak żadna nowość różnica między Grunwaldem muzeum powstania Warszawskiego bez taka, że wychodząc z muzeum powstania Warszawskiego trudno zrozumieć, że myśmy to powstanie przegrali to jest zupełnie osobne zagadnienie ja nie chciałbym tutaj wchodzić w dyskusję na temat tego, jaka jest narracja, która aktora, która tak powiem płynie z tej ekspozycji to zupełnie osobna kwestia natomiast niewątpliwie jest to, że tak powiem wskazanie pewne czy opowiedzenie pewnej historii także przekazanie pewnego pewnego pewnej myśli, która która, która się urodziła w głowach twórców tego obiektu jak pan nie wie, że żadnych przeszkód, żeby również tutaj tego typu tego typu obiekt tego typu przekaz mówiąc kolokwialnie mógł zaistnieć natomiast myślę, że stałoby się bardzo źle, gdyby odbyło się kosztem po prostu autentycznego doświadczył świadczenia autentycznych reliktów tego pola PIT i tego i tego wszystkiego co się nam na tym polu zadziało od czasów wojny, że sporo też można ugrać architekturą przypominam sobie berlińskiej dziś muzeum, gdzie nie mamy najnowszych technologii mamy też, ale te najbardziej mroczne elementy opowiadane są prostą betonową architekturą dokładnie, tak więc jest, ale pamiętajmy, że partytura na określony czas tak, czyli znowu tutaj współczesna architektura posługuje się bardzo często niesłychanie wyrafinowanymi środkami przekazu jest konieczna jechać do Berlina muzeum Żydów polskich w Warszawie kolejny piękny przykład miejsca które, która upamiętnia określoną historię to jest absolutnie nowoczesne Novo nowoczesny wymiar architektoniczny oczywiście nie przeszkadza ta może jest to struktura tego budynku są im inkorporowane fragmenty historycznej architektury sakralnej, tak więc tutaj mamy mamy do czynienia z bardzo wieloma różnymi różnymi możliwościami w tym zakresie zamiast myślę, że niezależnie od tego jak w końcu rozwiązanie zostanie wybrany w kontekście zarówno architektury, jaki później narracji tego obiektu bardzo istotne jest to, żeby pamiętać, żeby nie zatracić po prostu tego autentyzmu, czyli jedności czasu miejsca doświadczenia, które się z tym tutaj mam może o to, żeby kolejne pokolenia mogły być może na swój własny rachunek interpretować to historia też tego miejsca w oczy będą przeciwne narzucaniu jakieś 1 narracji, która wiąże się z samym ten obszar, jeżeli tak mówi, jeżeli mamy konieczność zbudowania pewnego obiektu, które czy też w pewnej narracji, która dla nas istotna, a w danym momencie historycznym rolnicy są n p . żeby to zrobić, ale mówiąc wprost sporo spróbujmy uszanować to autentyczne miejsce, a trzeba pan profesorki swoje ulubione miejsca, które może pan szczególnie celne trafne właśnie miejsce upamiętnienia jako pewne rozwiązania architektoniczno muzealnicy tak to takich miejsc tutaj bardzo dużo natomiast z punktu widzenia Gdańska czy też Trójmiasta szerzej mówiąc ja myślę, że takim bardzo ciekawym miejscem, które w, jaki sposób dobrze upamiętnia historię miejsca to jest gdańskie centrum Hewelianum nie w sumie dosyć blisko położone Śródmieścia Gdańska jeszcze będą częścią Śródmieścia Gdańska zespół dawnych fortyfikacji fortyfikacji najpierw gdańskich polskich później pruskich później napoleońskich później znowu pruskich do tego wszystkiego jeszcze reliktami upamiętniającymi żołnierzy rosyjskich którzy, którzy tam ginęli w dziewiętnastym wieku w czasie oblężenia Gdańska, tak więc miejsce też bardzo złożonej złożonej historii później zresztą też niedopowiedziana historia tego co się działo w tym miejscu po drugiej wojnie światowej, bo to również jest interesujące, ale proszę zwrócić uwagę, że są miejsca, które zostało bardzo dużą kulturą za za zaadaptowane na potrzebę współczesne, gdzie akurat w tym miejscu nie ma się tak dramatyczną historią związaną z tak istotnymi wydarzeniami jak miało to miejsce upadku Westerplatte natomiast jest to miejsce, w którym pogodzono niejako zachowanie historycznej struktury adaptację do nowych celów, ale jednocześnie bez próby wprowadzania jakichś nowych znaczących obiektów, które dominowały w tym krajobrazie jednocześnie fałszowały można jeść w jaki sposób autentyzmu tego miejsca na świecie no na świecie takim myślę bardzo ciekawym przykładem jest zaś bardzo można powiedzieć olbrzymie wrażenie na mnie wywarło też pomnik bohaterów wojny w Wietnamie, które jest w Waszyngtonie, które ma nie ma charakteru dziś gigantycznego monumentu jest po prostu trochę zagłębione w ziemi miejsce, w którym ciągnie się taka wielka bardzo można powiedzieć bardzo skomplikowanej konstrukcji Kamienna tablica, które są postawione nazwiska tych wszystkich którzy, którzy w tej wojnie polecenie, której wchodzi wszystkie szczegóły natury politycznej wojny była słuszna czy nie można i t d . spełnia osobne zagadnienie natomiast ważna sprawa jest taka, że w dla Amerykanów bardzo wiele bardzo wielu ich ojców braci także szósty poległo w tej wojnie wszyscy oni zostali tam upamiętni bez nadmiernego zadęcia bez jakiś wielki chór patriotycznych stwierdzenie jacy jesteśmy wielce po prostu prosta Kamienna płyta, która mówi idealnie o wszystkich, którzy w tej wojnie Polek, którzy w tej wojnie zginęli myślę, że jest to bardzo poruszające także miejsce sam był świadkiem tego jak jakaś rodzina stała za SA za zapłakana przy jakimś fragmentem tej tej tablicy i gdzieś tam jakiś wazonik usiłowała ustawić gdzieś tam kwiatka, ponieważ właśnie tych, których członków ich ich tej tej rodziny był upamiętniony właśnie w tym miejscu niesłychanie poruszający się czy bardzo panu dziękuję panie profesorze państwa i moim gościem był prof . Piotr Lorens kierownik katedry urbanistyki i planowania Regionalnego na wydziale architektury Politechniki gdańskiej informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!