państwa, bo gości jest prof. Jerzy Jamka chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego i nabywanie aktorzy nawet państwo witam panie profesorze niedawno na antenie Radia TOK FM rozmawiałem z panią profesor to może na temat interesujących losów sądu ostatecznego Hansa Memlinga czy w jaki sposób ten obraz trafił do Gdańska i w ramach trylogii, którą wydawnictwo Uniwersytetu gdańskiego wydaje jest także książka, która każe się
Rozwiń »
pana autorstwa Hansa Memlinga lekcja anatomii i tu muszę skorygować pewną poprawkę trzeba korekcję albo korektę jako chirurg plastyk to jest dla pana rozumiem takie sklepy oraz nagroda książka będzie miała tytuł lekcja anatomii u Hansa Memlinga, ponieważ Hansem nikt na to nie uczył, a jego obrazy w przeciwieństwie do niektórych jemu współczesnych nie dotyczyła anatomii nie dotyczyły kontaktu z medycyną książka z nazwą lekcja anatomii u, a samym inka powstała ona na bazie mojego doktoratu, który miałem przyjemność obronić prawie 30 lat temu jeszcze wtedy na Akademii medycznej w Gdańsku, dlaczego taki powrót do kosza z powodu, gdyby tego zamieszania mnie Górskiego tak powiem czy odpowiemy odpowiem na to pytanie przewrotnie zostałem odkopane z grobu panie wasz w zeszłym roku wydział prawa Uniwersytetu gdańskiego organizował w związku z wydaniem pani książki pani prezes Możejko konferencję na temat Memlinga, a po niej, a moja praca no niejako wpisuje się ten temat i organizatorzy tejże konferencji nie stąd ni zowąd pewnego wieczornego dnia zadzwonił liczy ja byłbym zainteresowany uczestnictwem będzie oczywiście tak, bo uważam, że może w opinii większości nie jest to temat stricte medyczne ani jakikolwiek inny, ale jest rzecz, która Warta jest upowszechniania, że ktoś ma inne spojrzenie na rzeczywistość niż przeciętne Józek, który obiegowe postanowił pan się przyjrzeć sądowi ostatecznemu przez właśnie pryzmat anatomii, czyli ekspert patrzy ekspert w 1 dziedzinie patrzy na eksperta winnej dziedzinie mówi no to zobaczymy co pytam zwariowałeś generalnie biorąc tak to to tak to był, ale to wynika z tego, że to, o czym zawsze wspominał mój promotor i a ojciec chrzestny mojej kariery naukowej pan jest Grzyb jak ja zawsze miałem zainteresowania bardziej plastyczne niż medyczne co zresztą zawsze było powodem wojen mnie w rodzinie obie pochodzą z rodziny medycznej i bardziej interesowała sztuka aniżeli medycyna niestety skończyła na medycynie, ale się w niej odnalazłem i miałem to szczęście, że na studiach trafiłem na resorach żebraka, który miał ma zresztą do dzisiejszego dnia duży dystans do tego jak podchodzić do studentów młodych ludzi, którzy są atakowani ideami wiedzą i dzięki długim rozmową z nim zajęcia zanadto, który ma mnóstwo w sposób bardzo ciekawe specyficzne prowadził w tym, że pozwolił mi uczestniczyć w zajęciach anatomii dla plastyków a, z którymi się przyjaźnie do dzisiaj później wyszła taka rzecz że, dlaczego posiadając tak piękne wielkie dzieło unikalne w Gdańsku nikt nie przyjrzał się jemu inaczej niż tylko z punktu widzenia podobrazia farby kryształków listka czegokolwiek innego ja zacząłem chodzić do muzeum Narodowego w Gdańsku i siedzieć przed tym siedzieć przed tym obrazem oglądać i rzeczywiście po wielu kawałka wątroby, które straciliśmy z PSL -em Grzyb, jakie w tym czasie urosła ta ta praca, ale może powód, dla którego oprócz podobrazia farby tak dalej tak dalej nie zastanawiamy się np. nad anatomią jest taki, że trochę zakładamy, że autor użył pewnej licencji artystycznej na to, żeby przedstawić, nawet jeżeli aby osoby są albo występują Diabły albo jakieś zwierzaki, które w rzeczywistości nie ma albo ludzie są większe mniejsi mają roszczenia te twarze albo nie naturalne kolory to jest to część pewnej wizji i daje artyście prawo do tego, żeby to co pokazuje niekoniecznie było zgodne z rzeczywistością tak, ale to dzisiaj, ale to dzisiaj, kiedy obracamy się pokłonił tanich naśladowców Picassa czy czy innych wtedy tak nie było wtedy malarstwo było no nie wiem czy może dobrze użyć tego określenia, ale było pewną fotografią tamtego dnia, czyli tamci artyści potraktowali malowali przedstawiali jak najbardziej idealnie to co było wtedy i przyglądając się każdemu obrazowi z tamtego okresu zawsze znajdziemy jakieś elementy, które sprawnego obserwatora zaczną zastanawiać i tak też było z mężem gdzie, stojąc przed obrazem w muzeum właściwie widzimy pięknie namalowany obraz natomiast wiedza, którą akurat posiadam ja pozwalam na to, żeby zobaczyć, ale tu jest coś nie jest porządku i na jej, a i tak ta taka praca szła myśmy analizowali poszczególne postacie oglądali pod względem samej anatomii budowy ciała ich proporcji porównywali to za lasami anatomicznymi rozumie, że stanie także brzmi czy Memling używał do swojej pracy modeli modelki czy też miał jakąś wiedzę anatomiczną czy swoja pana zajęciach anatomii dla plastyków czy np. podobne zajęcia mógł mieć mętlik korzystną stronę korzystnie Memling pewnie takich zajęć nie miał natomiast co jest 1 z wniosków mojego doktoratu jest zadziwiające, że on jako genialny obserwator, który potrafił pokazać na swoim obrazie elementy zwierząt istniejące do dnia dzisiejszego, które latają motyle latają do dnia dzisiejszego ważki latają do dnia dzisiejszego ptaki latają do dnia dzisiejszego nie potrafił przedstawić dojrzałych osób i jakimi one były kolejnym wnioskiem tego doktoratu jest jest też właśnie to, że Memling używał do malowania bardzo skromnej ilości modeli najprawdopodobniej tymi modelami były dzieci co ciekawe dokupując się do do historii życia Liban jest to o tyle dziwne, że on miał kontakt z ciałami ludzkimi w różnej postaci popadł, ponieważ pracował w szpitalu i on widział ludzi chody widział ludzi Nieżywych i tego niewidocznego w razie obrazie widać piękne smukłe ciała najczęściej infantylne, a w każdym zakresie począwszy od od odbudowy poszczególnych kończyn czy czy elementów ciała ona na najbardziej typowych czyli ten musiał użyć ich już żadnego słowa genitalia genitaliach albo albo piersiach kobiecej i to tą nie są pierwsi co widać w moim doktora to nie są pierwsi dojrzałych kobiet, więc to jest zastanawiające, dlaczego czy to wynikało z tamtych uwarunkowań kulturalnych tego nie wie pani prezes może go na tej wspomnianej zeszłorocznej konferencji mówiła Żenia, że to tak było, że oni i tak mieli ja rozmawiając, przygotowując się do do tego doktoratu rozmawiając z różnego może nie rodzaju typu artystami znawcami kultury tamtego okresu ani nie potrafili mi odpowiedzieć jednoznacznie nauka i może tak było, ale jak ogląda działa innych Mistrzów to tak nie ma, a tu jest tam nie ma, więc to jest moja własna własna własne interpretacje anatomiczną tego obrazu i myślę, że to jest właśnie ten ta ta cecha inności wrastające jest to w jaki sposób w ogóle artyści czerpali wiedzę na temat anatomii czy, skąd czerpali wiedzę na temat latami no bo to nie jest tak robi sobie skoczy do księgarni i sięgnąć po podręcznik to pewnie, a też niekoniecznie mądrzej bezpieczniej jest chodzić ze szpadlem na cmentarz to oczywiście, gdyby świetne w filmie może o doktorze fanka tajnie jego jego potworze, ale pewnie w rzeczywistości tak wyglądało, ale może w ogóle początków anatomii czy może do początków ksiąg, które anatomii mówiły powrócimy po informacjach Radia TOK FM, bo też o tym, pan pisze w swojej książce informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 państwa mają gościem jest prof. Jerzy Jan kał chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego książka pana profesora, która wkrótce ukaże nakładem wydawnictwa Uniwersytetu gdańskiego przygląda się sądowi ostatecznemu Hansa Memlinga od strony anatomii tytułu taka lekcja anatomii u Hansa Memlinga tak chociażby poprzedni był trochę inny nie ma jeszcze poprzednią wersję dlatego wolę się upewnić u źródła informację o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek studia prof. Jerzy Jamka chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego dzisiaj przyglądamy się sądowi ostatecznemu Hansa Memlinga przez pryzmat anatomii, skąd w dawnych czasach czerpano wiedzę anatomiczną czy kiedy jakie były pierwsze książki pierwsze encyklopedie pierwsze traktaty, które traktowały o ludzkiej anatomii nie pamiętam w tej chwili, która była pierwsza natomiast wynik wszystkie te traktaty, a były pisane z punktu widzenia zainteresowania czymś innym i sięgają one grubo 800800 lat przed Narodzeniem Chrystusa, jeżeli to uważamy za za punkt wyjścia było to związane z tym, że już wtedy ludzie wyglądali inaczej albo ludziom trzeba było cokolwiek zrobić co jest ciekawe moja specjalizacja moja specjalność chirurgia plastyczna do dzisiejszego dnia czerpie swoją wiedzę z dokonań indyjskich ludzi chirurgów byśmy dzisiaj nazwali, a którzy zrekonstruowali nocy, a tym, którzy stracili w Indiach do dziś tygodnia istnieje prawo, że za kradzież przestępstwo ucina się nos i 600 lat przed Chrystusem jakiś śruta opatentował dzisiaj byśmy tak powiedzieli metody rekonstrukcji tego nosa, którą my używamy do dnia dzisiejszego nie ma tego wejścia wynika z tego że wśród całej masy całej masy bylejakości niczego byli ludzie, którzy patrzyli na to inaczej i oni przelewali, a dzięki swoim zdolnościom, a więc to co przebywali na na papier kiedyś mieli ku temu przyzwolenie większej w większości przypadków nie mieli przyzwolenia pani marzyć o przyłączył się do tego bowiem łączy przyczynił się do tego niestety kościół katolicki w 26 państwo, które uważało, że rozczłonkowanie ciał ludzkich jest grzechem w związku z powyższym coś takiego nie nie wolno było robić takim okresem, która jest właściwie czarną dziurą czarną plamą na średniowiecze dopiero, o ile dobrze pamiętam, a pola i wolą taki, a na to artysta uzyskał pozwolenie na wykonywanie sekcji zwłok, ale tylko i wyłącznie pod kontrolą księdza, który w tym czasie czytał Biblię później byli oczywiście następni Vezzali już River, którzy w, jaki sposób się z tego otrząsnęli i sprzeciwiali, a do chyba najsłynniejszego o Leonarda lawiny, który był lekarzem i artystą wynalazcą, o czym wszyscy wiedzą i oni jako medycy współpracowali z artystami artyści malowali to co oni mówił i pokazywali, a i tak doszło tej artyści z kolei podręcznika, do którego sięgnąć robi sobie w każdym momencie dotąd musieli się co chcą posługiwać albo modelkami modelami albo własną wyobraźnię tak wyobraźnia pozwalała im na to, żeby tworzyć dziwne rzeczy co widzimy na obrazie Memlinga w przypadku Diabłów natomiast wiedza doświadczenie kopiować to co widzą w rzeczywistości i a i wracając do dodane liga do tej Diabłów, które uważam, że to najciekawsza część tego obrazu, bo tam się dzieją potężne rzeczy zarówno z punktu widzenia emocjonalnego, jaki anatomicznego, przyglądając się osobą pozbawionym odzienia to widzimy, że one są w miarę normalne dla przeciętnego, a przeciętnego człowieka jest normalne natomiast Diabły jak im przejść są konglomeratem wszystkiego co można było sobie wyobrazić co chodziło co ciekawe te ciała nie są wyidealizowane, a jak ktoś po wysłuchaniu pana audycji pokusi się, żeby pójść do muzeum Narodowego i stanąć przed tym obrazem tam widać najlepiej, bo niestety w książce zdjęcia są z racji wydawniczych mały można tego nie zauważyć, ale stoi przed obrazem patrzy się na na diabła, który z potężną dzidą spycha grzesznika do piekła to można zobaczyć, że ten diabeł ma normalne duże obwisłe kobiece piersi normalny duży co ciekawe obrzezany członek świetnie wykształcone mięśnie zarówno na brzuchu jak na kończynach dolnych, czyli mówiąc popularnie noga, przenosząc wzrok na lewą stronę obrazu okazuje się, że kobieta, która stoi chociażby bokiem na pierwszym planie ma malutkie piersi dziecięce wręcz jedyne dziecięce dziewczęce piersi wąską udo smukłą klatkę piersiową z brzuchem, jakby kobiety w ciąży tego nie wiemy i kończynami dolnymi odciągnięty mi gładką skórą tam nie widać nic nad tak jakby ktoś wziął i namalował płaską, a płaską rzecz, dodając trochę cienia żeby, żeby wyostrzyć i a i to jest zastanawiające jest zaciek bardzo ciekawe w tym czasie pan postanowił też zaprząc do swojej pracy modelkę modela tak potrzebowaliśmy tego prof. Grzyb jakim, żeby zobaczyć czy rzeczywiście to co zaproponował nam Memling obrazie jest realne możliwe do wykorzystania w razie niewykorzystania tylko do przedstawienia, a ponieważ wiele postaci na tym obrazie jest poustawianych w różnych pozach, a te pozy wymagają pracy mięśni napinania się skóry co widać i ust biorąc, a myśmy zarobili w ten sposób, że mieliśmy powiększone zdjęcie modelki albo modela i obok tenże czyta pani czy ten pan, którzy zostali przez nas zatrudnieni próbowali przyjąć takie pozy i oprócz 2 czy 3 sytuacji żadna poza nie miała racji bytu, czyli albo to była licencja pomnika artysty albo on czegoś nie wiedział też nie miała racji bytu, czyli że były to pozycje naturalne trudno było ono nieracjonalne trudne do trudno w ogóle do do utrzymania, a jest w tej książce jest jest to pokazane n p . jest ruch całym górną częścią ciała od banków przez głowę i ramiona na obrazie widać wszystko, a nasz model nie był w stanie, mimo że nie była to żadna osoba ułomna ustawa czy, która nie potrafiła wykonać jakiegoś jakiegoś gestu to po prostu było wydaje nam się, że mi się wydaje, że było to związane z tym, że albo muszą na mnie zamalować albo tak jak to niektórzy podejrzewają nie on koniecznie malował ten obraz czy może kończył, ale nie zaczyna to właśnie tak, ale to na to pytanie wcześniej być może kiedyś dowiemy szerzenie myślę, że nie dowiemy, ponieważ ten obraz już był prześwietlany na wszystkie możliwe strony, używając najnowocześniejszych metod i nie ja nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące pytania może jakiś nie dziś zachował notatnik Memlinga typu dostała fajną fuchę jest duży obraz, który musi skończyć, bo został partol one, więc to byłoby to byłoby to byłoby to ciekawe, bo takie rzeczy się zdarzają np. odtworzony w dworze Artusa przez Krzysia Izdebskiego są ostatecznymi lwica który, który znalazł swoje potwierdzenie pewnym układzie osobowym na tym obrazie rysunku, który jest, który został wykonany 30 lat wcześniej, że jest muzea narodowe, czyli może coś jest jak będą muzeum świętych Janów w Brugii, gdzie Memling żył pracował IAI tworzył na nie udało się niestety znaleźć niczego na temat jego życia codziennego, czyli zaangażował pan modeli mówiąc dobrze to zobaczymy, jeżeli mętnie modeli co powinno było z tego wyjść, a co nam z tego wyjdzie na jej okazuje się, że niewiele z tego wyszło to znaczy faktycznie, że byli tacy podobni zakładamy, że niewiele się zmieniło przez kilkaset lat w budowie ludzkiej to no to raczej nie malował tego co widział tylko czy ktokolwiek namalował to raczej niemal tego co widział, jeżeli korzysta z modeli w razie myślę, że on chciał namalować co widział tylko być może tamte czasy nie pozwoliłem na to, żeby pokazać, bo większość osób płci żeńskiej jest tak sportretowana tak pokazana, że oprócz pierwszej i więcej nie widać widać fragment fragment ciała mężczyźni są już bardziej pokazanie anatomicznych i może znalazł jakiś pastor czy ksiądz, który przyszedł do Memlinga i powiedział pan Hans nie przesadza pan wtedy Memling całą swoją wyobraźnie przełożył na na postaci Diabłów, gdzie tak jak mówiłem wcześniej nota Anatomia jest prawidłowa i jeszcze rozwinięta o jakieś elementy Animal, które miałyby powstać dla motyla o tańcu skrzydła motyla skrzydła ważki skrzydła nietoperza pazury on działa Logi żuków tam jeszcze jest rogi jeleni wszystko tam tam można odczytać co co myślę, że cokolwiek przyszło pod rękę rządowi to on to na odrzuca odbija tak jest dobrze Sojuszu to pan w swoim doktoracie, a także czas książkowej wersji tego sektora doktoratu stałych baz zidentyfikować wszystkie mięśnie części ciała, które o tym, obrazie występują no tym zajmuje się Anatomia tym na tym na tym polega, żeby pokazać coś jest ciało zamarza dwugłowy ramienia tak jest o ten to zresztą jest napisane że, żeby wiemy my na to mówią lekarze chirurdzy w szczególności wiemy, że każdy ruch jest odpowiedzialny za każdy odpowiedzialne są jakieś mięśnie i one przy tym ruchu napinają się co widać, jeżeli nie są to mięśnie głębokie co widać na powierzchni skóry i i mamy tego nie pokazuje mniej dlatego nie ma są pewne pewne elementy powód powłoki naszego ciała powierzchni naszego ciała zachowane, ale one nie są zachowane tak jak jest w rzeczywistości, czyli czy za swoje mięśnie okrężne oka, a inaczej mniejsze mieszczące brwi szczególnie w sytuacji, kiedy znajdujemy się w obliczu ognia piekielnego, a jest zachowuje się pan redaktor jak egzaminator na egzaminie powiedz mi młody człowiek do tego, że miejsce inwestując wraz z cienia i małe wąskim więzień położono nasady nosa, powodując m. in. powstanie na twarzy ludzkiej 23 pionowych bruzd między brwiami dokładnie taki widzieli tylko Niemiec cała omówienie innego nie widział, ale wszyscy oni mówią, czyli może może jakimś kolejnym pomysłem projektem artystycznym mogą być jak powinna wyglądać jak powinna wyglądać dzieł jak powinien wyglądać są dostateczne zgodnie z zasadami zasadami latami czy wszystkie dokładnie wzorowane mięśnie wszystkie zerwane proporcje ciał dorosłych ludzi niekoniecznie dzieci albo nastolatków, ale tak, ale w obecnej rzeczywistości patologicznego katolickiego państwa polskiego byśmy tego nie mogli zrobić ten obraz byłby nacechowany erotyzmem wulgarność en artystyczną oczywiście nie mówią o pornografię jakieś patologie artystycznej tylko że, gdyby chcieć to zrobić to, o czym pan mówi to rzeczywiście to na tanie to nie dało rady wrócić do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie 1140 prof. Jerzy Jan kał chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego jest państwa moim gościem wracamy po informacjach wczoraj studio prof. Jerzy Jan kał chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego pan profesor przyjrzał się sądowi ostatecznemu Hansa Memlinga nowego praca doktorska, a wkrótce nakładem Universal wydawnictwa niestety gdańskiego ukaże się książka Uniwersytet uzupełnionej rozszerzonej poprawione błędy szczególnie małych błędów nie było były powtórzenia słowne książka będzie rozszerzona o wstęp tak jak ma jego mentorem prezes grzebie jaka, który w sposób bardzo grzeczna opisuje tam jak doszło do tego, że ten doktorat powstał, bo to też było związane z Niemiec przez przypadek, ale sam pomysł zna się nam w czasie tego, kiedy ogłoszono że, że jest się, że będą huczne obchody Tysiąclecia Gdańska i któregoś razu pan prezes powiedział słuchaj Jerzy, a może byłby to my League po PSL, że nie ma sprawy będziemy w nich po jego lobie Anatomia mnie interesuje mnie jest fajny udziałem to zrobimy jak również książka jest rozszerzona o AK akapit posłowie, które mówi o tym co z tym obrazem siedziało, a po, bo to też jest ciekawe w jaki sposób ten obraz wpływa na życie publiczne miasta a jakie wykorzystywane, chociaż ja uważam, że nie no niewykorzystywany całkowicie była jak pomijam badania które, które są przeprowadzane z punktu widzenia naukowego, żeby się dowiedzieć czegoś więcej o tym, obrazie, ale obraz jego kopia, jakie to mówię brzydko nagle Kowa przez wiele lat wisiała na dużej dużym oknie dworca co jest ciekawe było zabiegiem, bo ludzie wychodzący z dworca mogli oglądać, o czym większość zapewne nie wie o 3 autor specjalistów obraz brał udziału w niemieckim filmie, a jak nie widziałem tego filmu ale, ale rzeczywiście było Lech Majewski nakręcił etiudę pokazywano w nowym Jorku na temat tego obrazu, a najbardziej mi żal niezrealizowanego projektu pana Wiesława Saniewskiego, który chciał nakręcić kryminał z Moniką Bellucci dobrym klejem, którego klub miał stanowić właśnie obraz Hansa Memlinga co na pewno w jaki sposób podniosłoby rangę samego miasta i byłoby ciekawe, ale z tego co wiem ten nigdy w życiu nigdy nie powstał był on wykorzystywany przez różnego rodzaju, a artystów, a z różnych do różnych projektów studio pamiętam tofu, a wykorzystało go do kalendarza moje ukochane miasto Gdańsk poszło po rozum do głowy i wyłożyło pieniądze na komiks a, tudzież na mural na Zaspie można ocenić to jest fajne czy nie fajne, ale jednak jest jakimś przedstawieniem tego obrazu no i co najciekawsze do czego ja dotarłem co co wzbudza mój podziw to, że ten obraz znalazł swoje zainteresowanie u zespołów deathmetalowych to doskonale nadaje tak jest 111 kapel, które ich nie na nazwach hejt teren, o ile dobrze pamiętam wykorzystała, a stronę piekielną do swojej okładki, a Gdańska fotografka artystka Sylwia MAK wiz nie wiem czy za namową, ale na pewno przy wielkiej współpracy zespołu, bo Behemoth samego Nergala stworzyła serię obrazów średniowiecznych 1 z tych obrazów i z tych z tych zdjęć obrazów to są wasze zdjęcia obrazy zespół Behemoth Nergal imitują naśladują Michała Archanioła i osoby niektóre znajdujące się oblać czy odpowiada pan kolejne tropy, jeżeli ktoś chce wytoczyć proces tak tak jest oczywiście jeżeli, jeżeli Nergala nie znał ZO można można to zrobić myślę, że będzie to kolejną wesołą przygodą jego w jego życiu, kiedy przygląda się pan temu obrazowi już po latach już jako chirurg plastyk to niech pan także kochana byś daje przyszła to ja czy tutaj, ale rzece w nie od oddziela oddzielam pracę w ciemności sztukę dla już 1 z pracą jest także automatycznie pan mówić, że tutaj można, by Obywatelska z boczku tutaj więcej tutaj mniej wie pan oczywiście tak oczywiście, bo to jest naszą naturą zejdzie z Jezus Maria jak źle wygląda albo co w umowie natomiast praca, a nauczyła mnie nie mówić o tym, publicznie głośno po całym komuś zrobić przykrość to swoją drogą jest jakaś sztuka opanowania języka jak mówić ludziom o pewnych niedoskonałości ach tak ich urodzie z 1 strony rozumiem, że odpowiednia komunikacja oznacza potencjalnego klienta, a z drugiej strony po to, są zwyczajne ludzkie emocje tak przy sami też nie potrafimy mówić o raczej postrzegam siebie jako wysokich przystojnych radiostacji jesteśmy nie za 8 lat jesteśmy akurat my, ale no i teraz jak przyjeżdża wiadomości, że nie jestem wysoki przystojny i a w ogóle to potrzebuje oczywiście czekać ludzie przychodzą do chirurga plastyka ud czy to jest wygląd to jednak jest coś w środku to jest połączenie 1 z drugim to jest połączenie wyglądu, którego się nie akceptuje głębokim przekonaniem że, że to można zmienić, bo to można w wielu przypadkach zmienić, ale też w wielu przypadkach nie można zmienić ci wtedy niestety trzeba być brutalnym powiedzieć przykro mi bardzo, ale nie, a nie wiem czy ma pan kontakt ze Sparty pacjentami już po zabiegach to jest także, że zmiana wyglądu mała lub duża sprawia, że ktoś dostaje wiatru żagle rozpoczyna nowe życie nowa energia nowe projekty tak przychodzą zarówno ci zadowoleni jak ci niezadowoleni przychodzą i mówią panie doktorze albo zmienił pan moje życie ja teraz się czuje lepiej odważnie nie mam tego kompleksu, który był przed zabiegiem, ale my nie jesteśmy bogami niestety tylko po noweli był Bogiem nie myśląc w większości jesteśmy bogami i i czasami nam się coś nie udaje może mamy szczere chęci wiedzę doświadczenie, żeby to zrobić o nie wychodzi wtedy pacjenci też przychodzą wracają mówi Evans, ale ja oczekiwałem oczekiwała, że pan coś poprawi, bo w moim życiu i i coś zmienia się nie udało, bo to wygląda nie tak jak oczekiwała albo wygląda źle i ten jest niestety dzień codzienny, a takim nieoczywiste albo nietypowe pytania czy wszyscy proszą, żeby taniej coś powiększyć albo zmniejszyć ktoś idzie pod prąd mówi mam za małe uszy chciał mieć w ogóle gigantyczne uszy albo długi nos to jest taka jednostka chorobowa, która się nazywa brak postrzeganie bandy morfiny Sordyl, czyli złe postrzeganie swojego ciała i to jest najtrudniejszy pacjent, bo najpier w trzeba zidentyfikować chorobę, a później trzeba być psychologiem, żeby wytłumaczyć może to nie o to, że problem leży gdzieś indziej to jest rzeczywiście najtrudniejszy element naszej pracy w rozmiarze wytłumaczyć taki sposób, żeby nie pobiegł za chwileczkę do innego w pan panie redaktorze na pewno pobiegnie na innego, bo zawsze znajdzie ktoś, kto za odpowiednio wysoką cenę wmówić komuś, że potrafi to zrobić tak niestety, by czy, gdyby rzecz to żadna linia do pana przez sito na nie leczą się do mnie wszech może potencjalnie całe to stwierdzili, a może zda jest także nie zna polskiego nie przeczytali przychodzą im będzie dobry tutaj, ale bez nogi nieprawda, bo jak 2030 lat temu jak obroniłem doktorat to namówiono mnie, żebym przetłumaczył część doktoratu na język angielski niemiecki część tego jest w streszczeniu w tej książce innym doktoracie to wysłałem do muzeum ma liga w drugi niestety muzeum jest lało no bo kto w dziewięćdziesiątym szóstym roku będzie się interesował jak i Polakiem, który pisał mailingu, ale dziś to tam leży gdzieś tam w internecie ten test streszczenia angielskie niemieckie krążą, więc może do kogoś, by potrafił to, że czas prowadzić korespondencję, a tak będzie się pani redaktor Jan kamień wydawnictwa niestety gdańskiego tym zajmowała tak ona jest w tym szczególnie dobre jaśnie pana przygoda z mobbingiem już zamknięta czy pan jakiś pomysł na ten sąd ostateczny ja mam pomysł na sąd ostateczny, którego punktem wyjścia jest mem lin rzeczywiście, bo moje podróże po Polsce i po świecie zawsze były związane z tym, że jeżeli miałem chwilę czasu chodziłem do kościołów muzeów kapliczek i oglądał szukałem sądu ostatecznego i teraz przyszedł mi obudzony właściwie przez Kamila Zeidlera Joanny kamień pomysł, żeby spojrzeć na ten sąd ostateczny na sam sam temat sądu ostatecznego z punktu widzenia nie tylko anatomicznej należy podejść do tego nie z punktu widzenia artystycznego tak jak zrobił to białostocki tylko, żeby zobaczyć, jaką to miało konotacje prawną, jaką to miało konotacje medyczną kiedyś poproszono mnie po pożarze kościoła Katarzynki, a którego w tym spłonął dach, a wynoszono wszystko nagle się okazało, że Katarzynka był wielki obraz wjazd Chrystusa do Jerozolimy i a ówcześni decydenci z muzeum miasta Gdańska wpadli na fenomenalny pomysł, a uważam oraz propagowania tego co się okazało, że panowie księża mają obraz dzieło sztuki warte miliony, który stoi za szafami banku zakryty teatr nie wiedział i a i akurat wtedy poproszono mnie, żeby ocenić tam są jakieś choroby na tym obrazie czy współcześni mieszkańcy Gdańska tam są współcześni autorowi tego obrazu mieszkańcy Gdańska trwa nie chorowali i ja miałem możliwość przyjrzenia się temu obrazowi, jaką stał w dworze Artusa konserwowane i tak było wyobrażam sobie, że artyści, którzy malowali sąd ostateczny w innych latach w innych miejscach też musieli pokazywać ludzi sobie współczesnych i ciekawi mnie to czy oni tam pokazywali jak środowy czy normy o mnie okazał ideał, ale idealnie zawsze taki, jaki był jest jest na świecie w tej chwili podobno w Europie głównie o to doświadczenie można mówić jest 1718, ale okazuje się, że w Polsce jest kilka przedstawień sądu ostatecznego, które są pochowane w małych kościółkach ksiądz proboszcz nie wie co ma tam mógłby pan, że tam pan będzie poszukiwał jakiś czas na to pozwoli to w takim razie to jest temat na kolejną opowieść bardzo panu dziękuję dziękuję również pana prof. Jerzego Jamka dzisiaj gościmy w programie prof. Jerzy Jamka chirurg plastyk kierownik kliniki chirurgii plastycznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego obu państwa i moim gościem wkrótce ukaże się książka nakładem wydawnictwa Uniwersytetu gdańskiego dotycząca właśnie sądu ostatecznego Hansa Memlinga, ale z punktu widzenia anatomii i informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
-
36:18 W studio: dr Albert Kwiatkowski
-
26:14 W studio: prof. Monika Płatek
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL