REKLAMA

Sprawdź, "kto cię namierzył". Dzięki aplikacji dowiesz się, kto chce wpłynąć na twoją decyzję wyborczą

Data emisji:
2019-08-14 15:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
11:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd program zaczniemy dziś od refleksji czy ostrzeżenia, bo zaczęła się kampania wyborcza, a tak jak wielu innych dziedzinach naszego życia rewolucja technologiczna związana szczególnie z internetem i z komunikacją w dużej mierze zdezaktualizowała różnego rodzaju prawa wyborcze i regulację kampanijne, które mamy dotyczące tego ile pieniędzy można wydać na kampanie, kto może te Rozwiń » pieniądze wydawać w jaki sposób, ponieważ właśnie w internecie te mechanizmy są nieco inne oraz pewnego rodzaju ograniczenia dla sztabów i partii politycznych jak kampanie mogą prowadzić jak mogą do nas docierać no właśnie pytanie czy w ogóle jesteśmy w stanie się bronić, jakie są te nowe taktyki i strategie to wszystko będzie chciała badać m. in . Fundacja Panoptykon mówi m. in . bo robią to z we współpracy z EPL z państw z organizacją państwo oraz Sotrender już więcej szczegółów, bo studies Karolina Iwańska z Panoptykonu właśnie dzień dobry nazwa akcja nazywa się, kto cię namierzył i o co chodzi, kto się namierzył też można spotkać na stronę ktoś nam kropki PL to akcja, w której chcemy zobaczyć jak Facebook jest wykorzystywany w kampanii już w rozpoczynającej się rozpoczętych kampanii wyborczej, kto w, jaki sposób kieruje do nas reklamy po to, żeby zachęcić nas zniechęcić do głosowania określa kandydata m. in. zachęcamy do udziału wszystkich użytkowników Facebooka, którzy mogą sobie zainstalować w swoich komputerach wtyczkę o nazwie to namierzył do pobrania ze strony internetowej, która pokaże im n p . które partie do nich kierowały komunikatory muszą zapytać, ale MMA cały czas ktoś ostrzega, żeby chroniła swoje dane, a wy prosicie, żebym na swój telefon waszą wtyczkę, gdzie będziecie mogli w nim profilowanych z moją aktywność w odpowiedzi na komputer z sektora telefony nie działa tu ubolewamy, ale tak jest to pewnego rodzaju paradoks mogę ze strony twórców wtyczki, którą jest brytyjska organizacja Target mi zagwarantować, że dane będą przetwarzane tylko i właśnie w celach badawczych poza tym ta w tym kraju powiedzmy to organizacja już w kilku krajach podobne, a 2017 roku z Wielkiej Brytanii Irlandii Stanach Zjednoczonych wielu innych krajach tak tylko działanie złożonych afer związanych dlatego pracujemy i ta wtyczka byle tylko w oczy reklamy, które widzimy nie zbiera informacji o innych postać postać znajomych czy informacji, które sami udostępniamy wraz oczywiście trochę już rozumiemy po wielkich skandalach związanych z ostatnimi wyborami prezydenckimi w stanach Zjednoczonych i podczas referendum brexitowego w wielkiej Brytanii trochę lepiej rozumiemy na możliwości, jakie partiom politycznym tutaj pan politycznym, ale przypadków przecież produktów i jakby takiego klasycznego powiedziałbym handlowego PR aut podobne mechanizmy i oczyszcza pustego służby my się głównie obawiamy rosyjskie mają te same możliwości też wiemy, że w zasadzie wszystkich zachodnich w wyborach próbowali jakoś wpływać na wyborców, a to oczywiście wiąże z tym brakiem przejrzystości, bo to prywatna firma taki Facebook w zasadzie nie ma żadnych zobowiązań wobec nas, ale powiedzmy co to jest to profilowanie Mikruta gotowa nie profilowanie to jest tworzenie szczegółowych charakterystyk na temat nazw na temat już nas jako użytkowników w oparciu o dane, które Facebook to nasz temat zbiera z różnych źródeł, a następnie swymi algorytmami przetwarza mieli na jakieś wnioski i właśnie te wnioski to jest nasz profil ten proces profilowania natomiast Mikruta gotowanie to jest taki termin polityk Mark marketingowe, które oznacza kierowanie bardzo spersonalizowanych reklam to mały grób odbiorą pani przykład n p . jeżeli jestem osobą, która obecnie przechodzi kryzys n p . mam depresję no to Facebook jest w stanie tam korzystać z 16 informacje, żeby mi pokazać bardzo specjalizowane reklamy, która będzie oddziaływała na moje emocje jest taki właśnie mechanizmów teczkami analityka z narady nie tylko, że ktoś podrzuca mówi 500 plus PiS tego to jest znacznie głębszy znacznie głębsza tak absolutnie mi się też to o tyle ważne, że czasami zdarza mi się brać udział w spotkaniach na temat właśnie tej nowej komunikacji bardzo często szczególnie młodych ludzi słyszy taką deklarację, że oni właśnie porównają 2 źródła albo wiedzą jak się chronić mi się wydaje, że tak ostatecznie to sami się nie ochronimy indywidualnie przed tymi sztuczkami i manipulacjami tak jest mnóstwo różnych sposobów, żeby nawet podświadomy sposób nas oddziaływać taki, którego nie znamy możemy sobie sprawę, więc Super, że są użytkownicy świadomie, które skorzystają z innych źródeł, ale czasami nawet sami nie możemy zidentyfikować, że ktoś np. nami manipuluje, a Facebook i teraz powiedzmy tych wnioskach albo trochę może jak to działa na przykładzie Cambridge Analytica, jakby przypominałam dzisiaj przygotowania tej do tej rozmowy te wydają się bardzo ciekawy mechanizm, bo cały czas się wydaje, że trudno nam sobie wyobrazić na czym polega to profilowanie gromadzenie danych, a wiemy, że oni gromadzili dane na, budując takie portrety 5 portretów psychologicznych, o co chodzi tak czy analityka wykorzystała możliwość taką, że Facebook pozwala tworzyć w ramach swego portalu różne aplikacje Monika mieszalnika stworzyła taką aplikacja, którą nazwała testem psychologicznym, gdzie badała kilka cech osobowości ludzi właśnie między nimi ekstrawertycy noś introwertyczna dość czy to jest narkotykiem otwartość tak sumienność 55 strach osobowościowych i na tej podstawie była w stanie duże grupy osób pod kątem tych w tym osobowościowe sprofilowane właśnie z wykorzystaniem danych, które to osoby samodzielnie wróciły do Facebooka, ale też danych innych facebookowych i kierować bardzo spersonalizowane komunikaty, które grały na emocjach grały na tym jak te osoby reagują, ponieważ introwertyczna radowali inaczej ekspedycji inaczej by mogli manipulować małymi grupami ludźmi ludzi, które złożone razem mogły wpłynąć na nowych wyborów i toczą się wydaje też ważne podkreślenia warte podkreślenia jest to co pani przecież chodzi o zachęcanie zniechęcanie to znaczy, że ta to walka jest na wielu frontach tak, jeżeli ktoś ma bardzo zdawano poglądy to najpewniej mikro gotowanie nie będzie miał efektownego, ale jeżeli ktoś z sobą taką letnią, która nie do końca wie kogo głosować albo w ogóle nie chodzi na wybory to kampanie frekwencyjne czy właśnie delikatne zniechęcanie działa dużo lepiej i to co też warto podkreślić to, że coraz częściej mówi o tym, że ktoś wygrał wybory dzięki internetowi albo kiedy bada się budżety nawet oficjalne, bo przecież trudno szacować czasami nieoficjalne to wiemy, że duża część, a czasami nawet niektóre partie większą część pieniędzy inwestują w internet i my do końca nie mamy obrazu tego, że właśnie tym w Polsce w ogóle cokolwiek wiemy na temat tego jak to wygląda też tak rozproszone w bankach i t d . tak dalej w Polsce mamy trochę z tym problem Fundacja państwo, która jest partnerem naszym projekcie od wielu lat pyta partie polityczne na temat wydatków na kampanię w internecie, a jeżeli coś zostanie już po bo bez batalii sądowych to najczęściej są to zbiorcze kwoty, które są przekazywane agencjom nie będziemy tak naprawdę konkretnie na na jakie reklamy te czy jak i kanałach do jakiej grupy były reklamy kierowane ileż było tranzystor proszę, ponieważ od marca na Facebooku Facebook otworzył się troszkę NATO i prowadzić ulotek reklam politycznych i dotyczących takich społecznych gospodarczych zagadnień i pokazuje ile było reklam tych oficjalnych kąt, czego dotyczyły takich osób docierały, ale są nadal bardzo ogólne powiedziałabym informacje, bo to są kobiety z województw Mazowieckim co nam niewiele tak naprawdę mówić było mi kontaktowanie, czego tego nie było czy nowych twarzy pani albo nie Fundacja urzędnik targowanie się być nielegalna, więc takiego to w jakim kierunku idzie myślenie o tym jak nas chronić regulować, ale z drugiej strony dać wolność, jakiej marki jasne myślę, że pierwszym takim podstawowym krokiem powinna być pełna przejrzystość i mikro traktowania i w ogóle kampanii politycznych społecznych jako takich i dopiero kiedy ta pełna przejrzystość, czyli zagwarantowania wzgląd na będziemy wiedzieć co się w ogóle dzieje tego, że teraz trochę zdają przykładów Stanów zjednoczonych dlatego prowadzimy projekt w Polsce, żeby sprawdzić jak to wygląda w Polsce nie posługiwać tymi wartymi przykładami, gdzie tam stanę zaczątek wydatki na kampanie są dużo dużo większa niż w Polsce no i będziemy to przejrzystość wtedy będziemy w stanie bardziej konkretne wnioski warto oczyścić z oparty na założenie, że wszystko się dzieje oficjalne tak dlatego skorzystamy z listy wtyczki w ośrodku przeglądarki już nazbiera wszystkie reklamy nie tylko reklamy, które Facebook za chwali zakwalifikował jako polityczne to oznacza, że my jako badacza będziemy mogli np. sprawić nie było stron, które nie są oficjalnie należą do komitetów wyborczych, ale prezentowały czekamy na Facebooku polityczne agitując z jakimiś gadżetami albo reklamy, które dotyczyły jak i społecznych zagadnień np. wieku emerytalnego i aborcji, które w dniach nie nie wspiera bezpośrednie już kandydata i chcemy sprawdzić tak naprawdę, gdzie czy czy takie czy dochodzi do tego, że nie oficjalne portale również prowadzą agitację to jest oczywiście opowieść o reklamach, a równoległą kwestią, którą rozumiem w tym badaniu w ogóle jesteście w stanie wykryć to jest ten obiekt taki medialny to znaczy i te boty tu szanowania i portale, które nie wiadomo czy piszą źle o politykach PiS -u albo po albo lewicy, dlatego że są elementem walki politycznej opłacanym lub może, dlatego że chcą na reklamach zarobić i w ten sposób, jakby przyciągają to jest rozumiem równoległy proces znaczy próbuje zarysować to jest wielkie nowe wyzwanie, żeby w ogóle rozumieć, kto nas wpływali jak zdecydowanie jest faktycznie szybko skupiamy się przede wszystkim na wykorzystywaniu Facebooka i narzędzi potężnych narzędzi reklamowych, które one daje reklamodawcom również parę politykom, żeby docierać do nas na podstawie naszych danych w sposób niejawny i nagle nie wiemy, dlaczego my akurat zależy mi się w tej grupie ani w innych o kampanii akcji, kto cię namierzą opowiadała Karolina Iwańska organizacji Panoptykon bardzo dziękuję dziękuję za informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Letnie wyprzedaże w TOK FM - teraz nawet 40% zniżki na Dostęp Premium! Sprawdź promocję i słuchaj wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW" w super cenie!

Sprawdź teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!