REKLAMA

Jonathan Littell, "Stara historia. Nowa wersja". Autor kontrowersyjnych "Łaskawych" powraca z drugą powieścią po kilkunastu latach przerwy

Data emisji:
2019-08-15 17:40
Audycja:
Poczytalni
Czas trwania:
16:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

trzecia część audycji poczytalni przy mikrofonie ze mną w studiu teraz Agnieszka Lichnerowicz Witaj dzień dobry w Krakowie cały czas Łukasz Wojtusik Witaj po raz trzeci dzień dobry ja się nazwa Filip Kekusz i teraz nie będziemy już rozmawiać o prawdzie reportażu teraz będziemy rozmawiać o fikcji będziemy rozmawiać dzisiaj przemocy o fikcji seksi przemoc graniem to może być audycja, która może powinna być wyemitowana kilka godzin później nie wie może tak poprowadzić Rozwiń » narrację, że nie aż może nigdy, a może nigdy tak, bo nie jestem pewien jestem, więc nam wyjdzie z tej rozmowy, dlatego że książka, o które będziemy rozmawiać jest wydaje mi się, że ważna czy dobra to jeszcze będziemy próbować odpowiedź na to pytanie jest książka Jonathana Littella stara historia nowa wersja wydana w Polsce przez wydawnictwo literackie przełożona przez Jacka Kiszczaka Dolata liter to jest taki autor realista przede wszystkim wydaje mi się, że autor książki, która odbiła się bardzo bardzo bardzo szerokim echem w literaturze na całym świecie jest autorem monumentalnej monument monumentalnego dzieła łaskawe, a nie wydał 2006 roku i największym skrócie była to książka o esesmani, który przeszedł przez sporą część frontu drugiej wojny światowej to był największy Crew dlatego tak ciężko liczyła 1100 stron bodaj i znalazły się tam wszystko co można sobie wyobrazić mam wrażenie Niewiem czy czytaliście i dla mnie to była 1 znaj ważniejszych podróży chyba nie tylko literackich wykraczających daleko poza poza literaturę i od tego czasu minęło minęło parę lat w tym czasie Jonathan Littell wydawał przede wszystkim reportaże z różnych ognisk konfliktów, które wydaje mi się nie były najlepsze teraz powraca z kolejną wydaną kilkanaście lat później powieścią właśnie starą historię nową wersję końca mówi jest to na nowo przepisany opowiadanie które, które kiedyś kiedyś tam napisał opowiadanie rzeczywiście rozrosło się do 450 stron w druku jak się spojrzy na tę książkę po prostu przejść się to widać, kto jest gęsta napisana, dlatego że tam kapitalizm po kilka stron nie ma tam nie dialogów i te są takie bloki bloki tekstu rzadko kiedy przecinamy kropkami chociażby to jest takie pierwsze wizualne skojarzenia się patrzy na tę książkę podchodziłem do niej z z ogromną nadzieję, jako że tak jak mówię łaskawe zrobiły na mnie swego czasu wywarły na mnie ogromne wrażenie, zanim przejdę takim czasie do swoich do swoich refleksji o tej książce kanoniczne pytanie do takiego się czytało czy pytanie pytanie też mieliście takie oczekiwania bo, ale jest to, że uczeń oczekiwanie miała bardzo duże, dlatego że łaskawe było książką, która dzisiaj jest bardzo ważną książką w moim domu w naszym domu i rzeczywiście taką lekturą, która do, której później wiele innych książek poruszających podobne tematy gdzieś w głowie mi się odnosiło i przyznaje szczerze, że oczekiwania miałem dużo, kiedy zaproponowała starą historię nową wersję do lektury tobym 1 z pierwszych, którzy byli tak tak tak bardzo chce, bo oczekiwałem tego gęstego zapisu tego no, że jeżeli liter oprócz tych reportażu tych rzeczy, które zaczną omawialiśmy w 1 audycji poczytalni tak nie mam wrażenie i nie wydawało nam tę książkę specjalnie odkrywcza ani ani najlepsza może tym razem takiej mocno wypracowany ma mocno wypracowana powieść, bo tak trzeba nazwać jednak no rzucił na kolana albo nie wiem przynajmniej mnie zaskoczy jakoś nieprawdopodobnie no i my przyznaje się też, że poległem po raz pierwszy od dawna w audycji poczytalni nie miałem nie nie dałem radę przecież tego do końca czy na pewno skończy natomiast co zabierałem się jakiś dłuższy fragment to dziś nie mogłem się z tym poradzić i to, żeby było jasne nie ze względu na sposób w jaki pisze LEED albo jest bardzo ciekawy może jakoś specjalnie odkrywczy, ale bardzo ciekawy nie na zagadnienia, które porusza nie na tą pornograficzną obrazu doznań to sensu działalność u nas ciekawa tylko myślę, że liczba wątków ta nowa Niemcom, bo nie wiem, kto zresztą abstrakcyjną trochę samego świata przedstawionego trochę taka oniryczna z drugiej strony właśnie pornograficzna z innej strony też bardzo dojmująca przez te obrazy, które są w tej książce tego było tak dużo, że we mnie spowodowały ścieki to kompletne znieczulenie to ani nie nie szokowało jakoś bardzo, bo takie tematy dziś już w innych książkach czytają zresztą część tych wątków dotyczących przemocy seksualności liter winny sposób poruszał już w książce łaskawe jakoś nie wiem kompletnie książka ma mnie nie nie działo też jest także trudno na samorządach powiedzieć, o czym jest książka no właśnie z tym poczuł po to, powinien być początek naszej rozmowy, ale należy unikamy unikam też uniknę wcześnie i nie uniknęła po prostu to jest opinia subiektywna bardzo chciała podkreślić z całą pokorą nie powieści nie ja nie czytała łaska owych nie chcę tutaj własnej psychoterapii uprawiać to jest 1 z tych książek, które leżą na półce tak jak filmów choćby Szawła do tej pory nie widziałam dotyczących powiedziałabym takiej psychologicznej relacji drugiej wojny światowej psychologicznej analizy bardzo przeżywam i zajął się ważne to czasami chodzi mi lata, więc doceniam łaskawe Wieprzy tam wiele wspaniałych recenzji, chociaż nie tylko trzeba powiedzieć, że jest to też pozycje kontrowersyjna nie tylko kontrowersyjna, dlatego że skandaliczna, ale również kontrowersyjna ze względu na ujęcia na interpretację nie wszystkich ona zachwyciła i nie, dlatego że oburzyła to chcę podkreślić ze skandali sta jest także czasami jakich krytykuje to to to oni odbijają że, że po prostu też pruderyjne albo niż miały na to nie po prostu niektórzy ją odrzucili ja czytałam jego reportaże z Syrii i Czeczeni i uważam, że nie były dobre to znaczy nie budziły mojego zaufania miał wrażenie, że pojechał na 2 tygodnie czy miesiąc czy 2, że coś przecież też wyraźnie powiedzieć on był związany z organizacji życia jego film waszą chyba ze środkowej Republiki Afryki albo z Konga on był związany z organizacjami pomocowymi humanitarnymi, więc też chciałbym podważać też obawiam się taki zawsze pisarze Littell Amerykanin wychowany we Francji syn Roberta Littella dla każdego, kto się powieścią szpiegowską trochę interesuje to wie, o co chodzi, dlatego że jest też tak, że takim dystansem podchodzą do tych opowieści mężczyzn był też już w średnim wieku, które są przesyconym seksualnością też jestem zdystansowana wobec tych opowieści ich jest kilku pisarzy wielkich ważnych, ale zdecydowałam się właśnie w końcu mówi trzeba się z tym szpitalem zmierzyć z łaskawy jestem ciągle za słaba za miękka i się boje trzeba wziąć starą historię nową wersję ja po prostu w ogóle tego nie nie wiem w ogóle nie wiem po co znaczy jest tu powiedzmy jakaś opowieść oczywiście bardzo abstrakcyjna w tym sensie, że nie wiemy czy 1 bohater czy wielu czy 1 bohater w różnych rzekłbym odsłonach czy wcieleniach przestrzeń jest niejasna taka powiedziałem 3 bez zdefiniowania dokładnej geografii czy momentu no i teraz pytanie czy te opowieści pełne seksu przemocy próbujemy interpretować jako opowieści o naturze nie wiem, jaki dogłębne analizy człowieczeństwa albo nawet człowieka czy po prostu są to opowieść o seksie przemocy, ale niestety tak to czyta no właśnie też się tak wydawało, bo punktem wyjścia na książki jest moment, w którym główny bohater Kuś tak to ja wychodzę wychodzi wychodzi z basenu i rozpoczyna wykonywanie szereg szeregu czynności, które obserwujemy i dla których nie ma żadnego może dla uzasadnienia co nie jest wyjaśnione, dlaczego się znaleźliśmy razem z bohaterem w tym miejscu, które jesteśmy i co z tego wyniknie, po czym krótkich anegdot, które prowadzą żadnej większej historii on nagle za pomocą magicznej klamki, że tak powiem przechodzi do kolejnego świata, w którym już zupełnie innym i to zupełnie inny może znaczyć zupełnie inną płeć może oznaczać zupełnie inny wiek może to jest nim profesję może to jest rośliny tak szkoli, ponieważ ta narracja tak bardzo bardzo płynie momenty przejścia, które teoretycznie rozpoczynają nowe epizod nie są oddzielone chociażby akapitem 1 drugiego i te epizody, przez które przechodzi główny bohater właśnie pełne na zmianę seksu przemocy jest więcej tak wyważone, że jest albo bardzo rzeczywiście seksualny seks albo bardzo seksualne przemoc one się przetaczają się z tą całą książkę i koniec i tam się nie dzieje za bardzo z bardzo nic ponadto, więc jeśli Łukasz użył haseł wątki i zagadnienia wydają się w tej książce nie ma ani 1 drugiego są właśnie takie epizody, które być może, dla których być może jest taki wspólny klucz jak nie widzę natomiast tak czy dalsze porwać pojazd recenzji wiem, że głównie polskie czytałam niektórzy są bardzo krytycznie, ale niektórzy twierdzą, że to jest coś wielkiego i zrozumiany po latach albo co nas poniosło poniosło mnie trochę tak to muszę przyznać, bo zaczynałem i chwytają się za głowę i używam bardzo nie parlamentarnego języka ile mnie parlamentarnego w tej książce o tym co właściwie widzę również z powodu tych moich oczekiwań natomiast lista na wysokość 15 książki jeśli ciągnąłem, dlatego że język litera jest absolutnie nienaganne on jest bardzo szczegółowy taki bardzo naturalny jest bohater w tych swoich naturalnych sytuacjach widz rzeczywiście człowieka, który zachowuje się tak jak powinien zachowywać się człowiek to nie jest bardzo sztuczne poza tym główny bohater niezwykle narcystyczny w tym w tym w tym swoim w tym twoim zachowaniu to owi MAH oczywisty to jest przepraszam za ten sam realizm w tej sytuacji, gdy ksiądz rzeczywiście tak w interpretacji tak wynika, że to jest oczywiste, ale jest strasznie narcystycznej jest bardzo bardzo tych wszystkich historyczne wszystkim skupiony na sobie, ale dałem porwać temu, że widział taką nieskrępowaną wolność człowieka, który nie musi tak naprawdę niczego udowadniać, bo mu dziesiątym łaskawym niezależnie od ich odbioru jakości odbioru Buzka odbiór łata rząd wprowadził do panteonu tych pisarzy pierwszej połowy 2003. wieku na zawsze nie musi nic zrobić tak będzie zawsze zawsze świetnie sprzedawał możesz też wolność, bo niektórzy twierdzą, że zawsze presja drugiej książki, a mniejsze wydaje właśnie on może on to jest sposób na to, żeby poradzić presją drugiej książki w momencie, w którym nie był w stanie stworzyć tak monumentalnego dzieła, które by dane dorównał łaskawym to po prostu poszedł to co to było najłatwiejsze to znaczy bawienie się tanią prowokacją, bo ona stanie 2015 roku 2006 być może jeszcze niebyła nie wiem, ale po prostu jest książka, w której może zdarzyć absolutnie wszystko nie ma potrzeby uzasadnienia niczego i pod tym względem to jest wolność, by widzę jakąś taką zabawę, że nie mam pojęcia co się zdarzy nawet nie oczekuje nie wiem co się wydarzy i trochę szanuje go tak wczuwa się tego głównego bohatera każdy może wyjść z najgorszych opresji Wejdź do innych stanowi zupełnie kimś innym razem jego autor NATO, jeżeli wolność może dziś też taki wątek był eksperymentalny rząd sprawdza granice było takich pił kilku pisarzy Pisarek, którzy sprawdzali nasze granice tego w jaki sposób możemy coś czytać liczne mam mówiąc kolokwialnie siądzie czynie czy jesteśmy w stanie wejść w tą historią, szczególnie że podawana w taki bardzo intensywny sposób ten wątek, który poruszył się klamki tego przechodzenia płynnego w rzeczywistości rzeczywistości do rzeczywistości jest bardzo ciekawy i ona rzeczywiście jest budowana książka w ten sposób to dla mnie bardzo ciekawe, chociaż znowu moment, gdy otwierasz drzwi przechodzi się do innego świata jest już też oklepane w popkulturze, więc to nie jest jakiś wielki zaskoczenia rzeczywiście literat jest także naciska klamkę przechodzi dziś nawet w narracji nic nie zmienia my tak naprawdę musimy się trochę połapać czy też ta sama postać to jest inna wszystko dzieje się tak po prostu tak zwyczajnie wydawałoby się bardzo dużo też takich określeń w stylu tego są takie, gdy to nagrywa nagromadzenie staż oznaczających ruchu doświadczenie takie seksualne albo by trochę takiego przechodzenie bohatera po kolejnych poziomach słowo tak przychodzenie bohaterem tak jest, jeżeli tak z grą, której taki jest oto mamy ograniczony świat jakiś taki kompletnie kosmiczne oniryczne jakieś drzwi otwieranie każdej każdych drzwi powoduje wejście do jakiej historii i nie wiemy, czego możemy się spodziewać wszystkiego możemy spróbować, gdybyśmy próbowali opisać taką historię z perspektywy gry to pewnie wyglądałoby to trochę tak jak w tej książce, że bohater idzie wchodzi przychodzi spotyka mu ktoś coś innego mówi potem nie wiemy scena seksu, który też to doznania są bardzo takie powiedziałbym i sensu walne, ale jednocześnie związane z czynnościami i opisem najpóźniej znowu jest przejście jakiś kompletnie innej sytuacji nagle mamy jakąś sytuację fabryki wojny konfliktu, ale tak naprawdę nie wiemy co się dzieje później znowu wracamy jakiegoś doznania z takiego obrazowania pornograficznego, a potem znowu przemoc i ja miałem takiej wycenie duże tego i w pewnym momencie stwierdziłem że, że nie wie czy chce czytać dalej, bo skoro już wiem, że najprawdopodobniej do niczego tak naprawdę nie zmierza to trochę nie wiem, o co tyle samo gra to znaczy ja już więcej tego okrucieństwa przemocy tej tego tego typu budowania historii nie przyjmą jako czytelnik no to oczywiście nie zarzut nawet umieć tak zdarzyć to jest zarzut wydają się w tej zaś, dlatego że gdyby rzeczywiście to była gra komputerowa tak sobie wyobrażam to to by się sprzedało to by było rzeczywiście innowacyjnego w momencie jest w literaturze muszę postawić trochę inne pytanie poco, ponieważ brak jest, że jak już taki spojrzenia bohaterem brak jakiegokolwiek momentu, w którym się zaczepi trochę lepiej poznamy to niema znaczenia absolutnie to co robi wrażenie w tym momencie pozostaje tylko czysta forma jeśli pozostaje czysta forma to oczywiście trzeba gdzieś postawić granica to 450 stron tak naprawdę bez bez bez bez bez wypełnienia są takie wrażenie, że to Joyce poszedł najdalej i wyciąga znają się czy można dalej w oczywiście to jest trochę inna zasada, bo tam mamy ten próbę uchwycenia tego czegoś co nazywane jest jak dobrze jeśli dobrze rozumiem strumieniem świadomości i zabawy na tym poziomie ale, ale lider, gdzie indziej tak tak to oczywiście inny inny rodzaj odjazdu eksperymentu ja byłem tak do połowy no i walczyłem ze sobą potem twierdził, że skoro ta ścieżka już nigdzie nie zaprowadzi to otwieranie kolejnych pokoi wchodzenie do kolejnych przestrzeni doświadczanie już mnie jest potrzebny może to jest książka, która ma nie wiem za zadanie uświadomić mit, ale też znowu taka historia, w której jak truje czuję trochę manipulowany w momencie, kiedy muszę więcej z książki się domyślić interpretując niż w książce może być tutaj jest dla mnie pewne niebezpieczeństwo no to jest radiowy klub książki, więc tylko znaczy że, aby czytałem recenzje entuzjastyczne opowieści jest taki właśnie uchodzącej seksualności mam powiedziała, ale ja i nie jadą albo, bo Szanowni państwo trochę tak myślę, że to jest taki rodzaj literatury, w którym dziś trzeba się zmierzyć nie wiem zawsze proponuję podejść nie wie nawet w księgarni czy bibliotece fragment radzi sprawdzić czy na estetykę pasuje ta bardzo jasny obraz tej sytuacji naprawdę, tak więc polecamy co najmniej zajrzeć o tak na tym kończymy trzecią część audycji poczytalni Poczytalnych w ogóle w tym tygodniu Agnieszka Lichnerowicz była byłam byłaś dzięki bardzo Łukasz Wojtusik w Krakowie do zobaczenia jeszcze była szara historia Philippe jakoś tak rozmawiamy o książce Jonathana Littella stara historia nowa wersja wydanej przez wydawnictwo literackie przełożonej przez Jacka Kiszczaka do usłyszenia w sobotę po siedemnasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA