REKLAMA

Kim była Ann Snitow? O pramatce polskiego feminizmu, backlashu i faszyzacji życia społecznego mówi prof. Agnieszka Graff

Data emisji:
2019-08-16 13:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
29:53 min.
Udostępnij:

Wspomnienie Ann Snitow - amerykańskiej feministce i literaturoznawczyni, która miała ogromny wpływ na kształt ruchu feministycznego w Europie Wschodniej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

16 sierpnia w piątek o godzinie 1307 słuchamy Radia TOK FM dzień dobry mówi Paweł Sulik w naszym studiu prof. Agnieszka Graff ośrodek studiów amerykańskich dzień dobry i rentowe będziemy rozmawiali o postaci, która odeszła też zmarła Anna Nita aktywistka pisarka feministka działaczka dla szczególnie ważne, żeby przypomnieć tę postać wydają się w kraju, gdzie jakieś kilka procent kobiet określa się jako feministki, a jednocześnie przytłaczająca część kobiet Rozwiń » popiera większość postulatów jest to prawda tak, dlaczego wydaje się, że warto przypomnieć tę postać, dlatego że pomimo tego, że działa w Ameryce to okazuje się, że i związki Anny stonkę polską Europą wschodnią były bardzo silny tak mi to działa we wschodniej Europie od dobrych 25 lat i była tak taką łączniczka między amerykańskim feminizmem, a wschodnioeuropejskim feminizmem, a nawet można podzielić na 1 architekta tego feminizmu onego importowała mieliśmy do wschodniej Europy mówię to z pewnym drżeniem, bo oczywiście to jest oskarżenie, które spotyka feminizm naszej części świata jest importowany, ale prawdę taka, że idea wędrują po świecie i żeby mogły gdzieś zawędrować to ktoś musi wielką w to włożyć energię fascynację pieniądze również ona pieniądze organizowała też swoich nie żałowała i po stworzyła instytucję, która łączyła amerykańskiej feministki i wschodnioeuropejskie to instytucja to jest organizacja pozarządowa o nazwie natłok off Wisła z płynem i no taką osobą, którą bardzo silnie opracowała Małgorzata teraz Tarasiewicz z Gdańska taka feministka oczu Pinka starszy ode mnie, ale ta różnica wieku jest istotna, bo ona już tam była, kiedy przyjechał do Polski w latach dziewięćdziesiątych i pisał bardzo ciekawe rzeczy np. o wykluczeniu kobiet Solidarności nie wie, jaką się poznały to pewnie mogliśmy zaprosić, ale to była bardzo ważna wieloletnie przyjaźnie nas wielu, które połączyły 2 kontynenty taki feministyczny sposób i no, więc Network dawał Grand organizował jakieś konferencje spotkania wykłady, ale też po prostu był platformą, na której myśmy się mogło spotykać dzięki członkowi poznałam pojechał do Stanów z wykładem gościnnym poznała tamtejsze feministki Antoni tą, z którą bardzo blisko zaprzyjaźniłam jeszcze jako moją nauczycielką w szkole nauk społecznych przedstawiła mnie swoim koleżankom z lat sześćdziesiątych to osoba, która wtedy działała zakładała 1 z głównych organizacji radykalnych feministycznych sześćdziesiątym dziewiątym roku radykalne kobiety nowego Jorku to się tak nazywało i potem druga organizacja bardzo fajnej nazwie no można skoro ZUS nigdy więcej grzecznych dziewczynek i Jakub jako naukowca ni za zainteresował się tym pokolenie amerykańskich feministek okazało się, że nie wszystkie zna to było moje dojście do do tego miejsca, ale może, zanim powiem o jej wpływie na nas chciałem powiedzieć, że to jest taka osoba, której mnóstwo ludzi mówi ona zmieniła moje życie nawet trochę zazdrosna oraz para w internecie znajduję takich opowieści mnóstwo i to amerykańskich kobiet i kilku pokoleń polskich i ona też w Chorwacji bywała po prostu gdziekolwiek się pojawiła tam powstawał z postawą, że kultu Antoni to to była osoba o niesłychanej zupełnie takiej pozytywnej energii o takie straszne określenia natomiast krzyczała, bo to jest określenie tego języka miłej i kultury terapii, więc nie pozytywnej energii charyzmatycznej osobowości to był ktoś to była osoba, która wchodziła do pokoju to wszyscy się czuło, że wszedł ktoś ważny miała w sobie niesłychane ciepło, ale się strasznie wkurzyłem się nie mówiła, że naszą wielką matką pamiętam, że każda sztuka kiedyś za to oberwała przednie matka polskiego czym tak można otrzymać taką dobrą siecią też, by się to nie spodobało jest naszą wielką przyjaciółką i do tego stopnia na nas wpłynęła na pierwszej drugiej Manifie był transparent ze zdjęciem z Anitą były takie wielkie postacie na tych na plakatach amerykańskiego feminizmu tam zrobić, kiedy stamtąd Zambii Antoni wielkie sufrażystki i Antoni to nie widział, kto to jest oprócz jej studentek myśmy myśmy ją uwielbiały to było to było coś takiego, że ona nas informowała swoimi pomysłami myślami fascynacjami lekturami dzięki niej zostawało się tłumaczyć własny pokój czyni ulf to była pierwsza publikacja dzięki nim zafascynowany amerykańskim feminizmem miałem poczucie, że po prostu przy przyjechała do nas wybitna postać, którą ja rozumiem, że to jest trochę tak, że kiedy czytam tej postaci to rozwiąże też trochę także nie tyle chodzi o zespół poglądów, które były jakimś sensie przełomowy tylko raczej chodzi o samą postawę jakiś rodzaj energii etos jak do nas z Anglią, ale praktyczne podejście wielu osób podkreśla artykuł, że to było zaskakujące niż ona nie była nie wiem wtedy przez dogmatyczny ona nawet powiedziałbym, więc ona była anty dogmatyczna ona należała do pokolenia kontr kulturowych feministek, dla których feminizm był tym momentem, w którym wkraczamy do kultury mówimy co jest grana popatrzcie to jest dziwaczne to jest bez sensu to jest absurdalne natomiast niekoniecznie przeciwstawiamy temu co nam się nie podoba jakiś spójny światopogląd minister postów wyważanie patriarchalnych drzwi nadal jest wolność ona była 1 z założycielką założycielek taki bardzo do dziś kontrowersyjnej grupy feministek w obronie wolnego słowa i kto była grupa, która walczyła z nurtem feminizmu, który był za cenzurą oba te nurty są zresztą bardzo żywe w tej chwili to jest ciekawe starcie też kontekście mitu i walk z prawicą, która zamiast ustawia w roli obrońców wolności słowa jest bardzo ciekawa debata, a zawsze była po stronie wolności i ta wojna o pornografię, która się wewnątrz feminizmu toczyła była dla niej wielkim nieszczęściem zauważa, że feminizm musi być po stronie wolności, że feminizm jest dzieckiem rewolucji seksualnej i ostatnio czytam tekst innej studentki następnego już pomnie pokolenia Agnieszki Kościański autorki kilku ważnych książek o edukacji seksualnej powiedziała, że od Antoni to się dowiedziała, że seks jest Ford van dla przyjemności jest oczywiste wszyscy, którzy uprawiają seks robią to dla przyjemności może związkiem ich radykalnych fundamentalistów, używając wyłącznie o to, żeby się rozmnażać, ale powiedzenie tego głośno, że seks to po prostu się czy coś co się robi dla frajdy dla przyjemności jest taką na takim właśnie otwarciem okna mnóstwo świeżego powietrza przez to, choć ten spór pomiędzy tym czy wolność słowa czy raczej jakieś reguły poprawności politycznej czy też spory dotyczące pornografii jak traktować jak do niej podchodzić to były spory jak rozumiem w latach 80 nowych władz było i ten spór ma dzisiaj już zupełnie inny kształt ze względu na internat i media społecznościowe nie nie jestem siódmy pewna, po której stronie Andy się dzisiaj powiedział myślę, że ona zawsze wypowiedziała skomplikuje red i dla nich zawsze było ważne, żeby obejrzeć wszystkie strony sporu przyjrzeć się tej własnej niepewności dla mnie najważniejszy tekst Antoni tą też nazwać daje jej, czyli pamiętnik genderowe niż bynajmniej pamiętnikiem o zmianie płci od razu uprzedzę tutaj jakieś prawicowe pomysły na to kim będą ma być finansowo najbardziej kobiecą kobietą, jaką znam bardzo to kobiecej cielesności przywiązaną to był opis ambiwalencji wewnątrz feminizmu dotyczącej kobiecej roli on mówi tak w moim pokoleniu tym pokoleniu, które nowoczesny feminizm tworzyło były 2 grupy feministek 1 mówiła dzięki feminizmu i mogę wreszcie być kobietą i realizowały pewien etos tak właśnie kobiecości, ale druga grupa mówiła dzięki temu filmowi mogę wreszcie przestać być kobietą, czyli przestać w tej roli ulegać tej tej presji społecznej mówi mi zawsze był ścierania się tych 2 posta w pragnień poglądów i rzeczywiście tak jest to są feminizm nie jest z filozofią jest sporem filozoficzny a jakiego powodu dla niej było istotne to, żeby się dowiedzieć jak najwięcej o tym co się dzieje w krajach komunistycznych później postkomunistyczny, dlaczego wszyscy piszą, że jej jej dom był takim miejscem, gdzie ludzie z naszej części Europy spotykali i dlaczego to tytuł interesował też ciekawe pytanie, na które odpowiedzi pełnej nie znam trochę się domyślamy, że to są osobiste przyczyny powody jakieś korzenie wschodnioeuropejskie bardzo wiele amerykańskich feministek ma korzenie żydowskie i przyjeżdżało do Polski szukać korzeni lub wschodnioeuropejskiej inne również takie takie osoby też zdarzały się w moich wywiadach myślę że, że też była taka przyczyna History zaangażowania w bieg historii dla niej osiemdziesiąty dziewiąty rok był momentem wielkiej nadziei wielkiego takiego to był przełom historyczne, ale ona też bardzo bała się stało, że we wschodniej Europie zaniknie po osiemdziesiątym dziewiątym roku możliwość budowania lewica nadal osobą bardzo lewicowy głęboko zakorzeniony lewicowych poglądach takim idealistą lewicową utopijną myślę, że ona przyjechała trochę do wschodniej Europy, żeby temu zapobiec pamiętam rozmowy w połowie lat dziewięćdziesiątych, gdy nam się wydawało, że feminizm to jest takie coś co można tworzyć równolegle z dzikim kapitalizmem butów, ale nie ma żadnej sprzeczności nasi strasznie z nami kłóciła się, że to niemożliwe ja dzisiaj to wiem wtedy mówiąc, a nie będziesz nam dorabiać lewicową łatkę nas pogrąży, bo w Polsce lewicowość nie przejdzie z bardzo ważna spójność całej wschodniej Europie sądzę czy można robić ruchy emancypacyjne nie, podważając jednocześnie etosu wolnorynkowego Otóż nie można też to wiemy, ale nas 90 gorszego nie wiedział przemijanie wiedział jak równy z perspektywy oto działo się coś niesamowicie ważnego co odbije się na losach odbija się na losie kobiet, ale co się wydarza tu i teraz, kiedy był po osiemdziesiątego dziewiątego roku to on miał taką perspektywę, że otworzą się rzeczy, które będą później decydowały oba w żadnych konsekwencji jak rozumiem na przednie ustawa aborcyjna tak lata dziewięćdziesiąte dyskusję wszystkie to jak rozumie ona była tym zainteresowana, bo oto zmienia się system, czyli pierwsze okienko możliwe ocenia je tak, ale trzeba pamiętać, że feminizm jest pewną wizję zmiany świata i feministki amerykańskie od lat siedemdziesiątych jeszcze po świecie i organizują rozmaite kampanie mniej lub bardziej udane, żeby zmieniać obyczaje poglądy szerzyć tą w tym minister Anną mistyczny etos tego, że kobiety są ważne, że ich prawa są prawami człowieka w różnych częściach świata, a Wisłoka na wkład dla w tym samym mniej więcej czasie jest taka ważna pisarka autorka koloru purpury jeździła do Afryki i walczyła tam obrzezanie kobiet takich podróżnicze feministycznych jest bardzo wiele i to czasem się spotyka wielką wielkim zadowoleniem tych goszczących kobiet czasem z podejrzliwością Janc to była bardzo świadoma tego problemu dla takiego problemu, że może zostać oskarżona o takie kolonialne zamysł ona była przede wszystkim akademicką znaczy taka przyjeżdża jako nauczycielka, ale społeczeństwo, które ma tak wiele problemów kompletnie nieobecnych, na który ktoś może być podejrzenie, że mogą mocno zmienić postrzeganie cały kontekst rasowy w stanach, który w Polsce wobec funkcjonariusza, że komunistyczna w stanach w ogóle tego nie było to realny stan jest coś takiego jak obieg intelektualny Antoniną przyjechał do Polski tworzyć ten natłok, ale też prowadzić zajęcia w szkole nauk społecznych ona była pierwszą nauczycielką na poziomie doktoranckim i dla wielu kobiet była pierwszym spotkaniem z feminizmem właśnie Kazimiera Szczuka Kasia Bratkowska ja nadal następne kilkanaście dni wymienionych nazwisk, ale myśmy wszystko potem napisały ważne teksty feministyczne także to była no to była była też taka szkoła przy letnia w Przegorzałach, przez którą przewinęło się dziesiątki polskich humanistów część z nich została potem wędrowcy sami po prostu badaczami będą Stali za część po prostu dowiedziała się też ważny temat, ale razem z Elżbietą prof. Elżbieta maty nią z New School one po prostu wprowadzały tą tematyką do ponad polskim wizytach w chwilę wrócimy do rozmowy z nami prof. Agnieszka Graff ośrodek 100 amerykańskich przynajmniej informacji, których oceny 1322 słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu przypomina prof. Agnieszka Graff ośrodek Study amerykańskiej niestety Warszawskiego jeszcze dzień dobry dzień dobry tak jak myśmy też część naszej rozmowy z powodu smutnej okazji śmierci Antoni to aktywistki pisarki feministki działaczki, która była bardzo wyczulona na to co się dzieje w naszej części Europy przyjeżdża tu wielokrotnie inspirowała bardzo wiele pokoleń badaczy to właśnie rozmawiano o tej postaci bardzo niezwykłe, ale chcę zadać pytanie czy patrząc na naszą częścią Europy może po prostu powiedzieć, że ta tak jak wspomnieliśmy żona trochę transportowała główne zasadnicze idee amerykańskiego feminizmu chory Sparty spory tam rezydował pewien pewną taką energię myślenia o feminizmie, ale z drugiej strony być może jakieś doświadczenia tutejsze lokalne jakaś historia walki oprawa kobiet też ją inspirowała i sprawia, że ona była np. nie jest skłonna pewne rzeczy nawet kwestionować dotychczasowych swoich poglądów z NATO co zobaczyła, ponieważ ona zawsze uważa, że feminizm to jest pewna otwarta debata nie była kwestia zaprzeczania czemuś się wszędzie, gdzie to była kwestia rozwoju intelektualnego nasze mnóstwo tutaj nauczyła jestem bardzo cieka w jak to wyglądało z perspektywy i wkrótce ma się ukazać jej ostatnia książka, którą ledwo zdążyła skończyć p t . za część, czyli właśnie o całej grupie kobiet Amerykanek, które jeździły do wschodniej Europy co z tego wyniku, jakie były, jakie temu towarzyszyły dylematy z rozmów z nią, a udało się nawet kilka nagrań wynika, że to była wielka przygoda życia i że ona dużo nauczyła wiem, że miała kontakt z Anetą Maratońską, która autorką ważnych książek o polskich sufrażystki to była 1 ze studentek na którymś etapie i na pewno na pewno czytała ja pisałam trochę zresztą z jej pomocą udało się opublikować tak n p . w sporach dotyczących patriotyzmu feminizmu, więc ten ona była zaangażowana w nasze lokalne tematy Alone też uważała jak całe pokolenie radykalnych feministek, że siostrzeńca twoi jest może nie globalne, ale wielo kulturowa innymi słowy, że celem feminizmu nie jest zmieniać każdą kulturę z osobna na własnym terenie tylko budowanie pewnej wspólnoty kobiet ponad tymi podziałami co nie znaczy, że ten remis, którego ona była zwolenniczką ignorował różnica kulturowa pamiętam taką z nią bardzo burzliwą dyskusję dotyczącą feminizmu wielokulturowości na początku lat dwutysięcznych przyniosła mi taki słynny tekst, do których z, którego wynikało związane z kin, że wielokulturowość tolerancja na różnice kulturowe i feminizm są zawsze ze sobą sprzeczność nie możemy jednocześnie być otwarci na muzułmanów i bronić praw kobiet namówiła mnie nie, ale nie możemy tego nie robić nie możemy przejść do muzułmanek mówić bądź wrogi dniami swojej kultury po to, żeby zostać Miss bzdura trzeba angażować kobiety wewnątrz ich kultur w myślenie w kategoriach feministycznych pozwoli, żeby one od środka zgodnie z systemem wartości tej kultury budowały swój feminizm jednocześnie mając kontakt z kobietami innych kultur liczą, że na jego praktyczne myślenie n p . na zasilacz ostatnie to w ramach islamu różne nurty feministyczne to rzeczy bardziej coś zmienia faktu, że akurat jeśli o tym rozmawiamy to bardzo ciekawe często ostatnio w Polskiej prasie również przypomina się, w których krajach w Europie i jaką jak jest realizowane i czy istnieje zakaz noszenia burki to jest też symboliczne, że ta dyskusja, która jeszcze 30 lat temu albo 20 lat temu zasadnie istniał teraz jest z tym kluczowe pytania, ale trzeba pamiętać o tym, zawsze chętnie pomagała z 1 strony chcemy pomóc kobietom, które nie chcą nosić burek, żeby mogło ich nie nosić z drugiej strony musi mieć świadomość, że radykalna prawica, która naprawdę nie jest po stronie praw kobiet będzie wykorzystywać robi to od wielu lat pewne takie symbole zniewolone kobiety po to, żeby szczuć na mniejszości kulturowe religijne nie możemy pozwolić się zaś szachować w ten sposób tak nie możemy pozwolić żeby, żeby feminizm był na usługach prawicy walczyć jak jako z jak zbrojna ręka Promise w w obronie praw kobiet to jest to jest rodzaj szantażu, który bardzo wiele złego uczynił tym, że mniejszością tak, bo to kobiety są wtedy w roli takich zakład takich niemych z zakładniczek wojna ideologiczna, ale etos feministyczne zawsze mówi dotrze do tych kobiet rozmawia z nimi, a nie z mężczyznami ich kultury ponad głowami nad morze mają jak konie, ale też nie jest tak zamierza ustawą także one zostać wyzwolone na siłę przez nas tak może być dużo więcej komplikacji po, ale z drugiej strony ciekawe, bo to się może ktoś, kto jest pani Teresa pomyśli tak na to co się spotyka, a z drugiej strony barykady jasno spisanymi zrealizowanymi zasadami, które mogą no i konserwatywny tak jest, ale mogą funkcjonować niejako pewna krytyczna natura pewnie stan chęć dyskusji i podważania autorytetu po prostu jasne proste zasady tak ja nie twierdzę, że fundamentalizm religijny jest czymś czym będziemy dyskutować nie ja twierdzę, że w ramach każdego fundamentalizmu żyją realne osoby kobiety, które mają skomplikowane życie, które mają do tego fundamentalizmu skomplikowany stosunek, z którymi bardzo często da się nawiązać kontaktu ci są skrajne przykłady albo fundamentalistów po prostu do nich nie dotrzemy, bo one mają wnoszę feministki albo kobiet no po prostu, które po prostu nie da dotrzeć, ale też w każdej w każdym kraju są jakieś organizacje kobiece są jakieś próby zabrania głosu z tymi kobietami rozmawiajmy nie nad głowami zgłaszajmy jakiś banały dotyczące zniewolenia czy z perspektywy nie to dobry także to co od paru lat to w zasadzie już oficjalna opowieść swego rodzaju reklam, które następuje to bardzo wielu krajach w różnych no to jest jakiś prąd, który coraz to cały nasz był zjawiskiem, które Antoni to fascynowało, a nami zawsze Maria ja się też w litewskim festynu od lat z nami zawsze bardzo kibicowała ja byłam na kilku wykładach na ten temat opór przeciwko feminizm owi wrogość wobec niego jest często ciekawsze niż sam feminizm mówiła wierzenia ulf ukochana pisarka Anna Nita i też dzieje w lewo handlarz dni ten cały zestaw stereotypów o tym jak straszne straszne swymi jak szkodzi kobietom jak rozbija rodzinę tak dalej i wędrówka tych stereotypów i tych opowieści po świecie i Anna z 1 strony życie próbowała się temu przeciwstawi z drugiej strony traktowała to jak wszystko w życiu jako fascynujące zjawisko, które trzeba zbadać i to było w niej najfajniejsze żona portu cieszyła się życiem i miała miał taką niesłychaną ciekawość wszystkiego łącznie w klasie tak tylko pytanie coś co się z nami dzieje w 2019 roku, kiedy kolejne badania opinii publicznej pokazują szczególnie młodym pokoleniu duża część to jest niesamowite nie tylko chłopców czasami też dziewczynek no właśnie takie przepraszam za to Anglicy z takim klasowe myślenie o świecie rolach społecznych, jakie wrażenia z tego co się dzieje dzisiaj nie nazwała już w klasie, bo raczej faszyzm rację po prostu to znaczy jest na czasochłonne, bo nasze płace nazwać marszałek Sejmu tak najpierw suszą Anglicy należnością poprzez kulturę, jeżeli mamy sytuację, w której na to co się wydarzyło w Białymstoku specjalnie nikogo nie dziwi mieliśmy tam 4000 po prostu ludzi, którzy albo są faszystami albo weszli w tę rolę na chwilę miejmy nadzieję, że naprawdę to jest termin faszyzm takie uważam, że tak nowa twarz jest zjawiskiem historycznym, które ma ileś tam cech i te cechy są reprodukowane przez skrajnie prawicowe organizacje, które rosną siła na całym świecie skrajna prawica jest twarda jak Maria zjadliwym dla opinii publicznej termin faszyzm nazizm w nie myślę, że dla tej skrajnej prawicy też słowo faszyzm jest niepokojące, ponieważ faszyzm wymordował w dosyć dużą rzeszę ludzi kilkadziesiąt lat temu jednak są jeszcze tacy, którzy o tym, pamiętają, ale chciał powiedzieć, że także różnica między klasie na wasze rację życia społecznego jest taka, że Battle to po prostu była reakcja na feminizm natomiast my mamy do czynienia z dużo szerszym zestawem poglądów, którym anty feminizm łączy się z rasizmem autorytaryzmem niechęcią do liberalnej demokracji niechęcią do wolności słowa niechęcią do wolności sądów tak dawno mniejszościową do mniejszości, ale też możliwości, żeby rozmontować demokrację to jest inna skala zjawiska to znaczy to co opisywała Józefa ludzi w słynnej książce p t. Bakalarz związku to się okazało jako reakcja doszło pewien nurt w popkulturze jednak liberalnych Stanów zjednoczonych w epoce trampa określenie bagaż już brzmi anachroniczny też nie jest to bagaż to był to był takim, gdyby obrona normalności przed zwariowanym feministkami, a to dla takiego się terminu jest myślano o tym, znany literat oraz raczej się mówi łamaną stwarza, czyli ma też dla nas to są męskie ruchy w internecie o winie wzroście akceptacji skrajnymi bogini o fali przemocy akceptacji, ale też oporowi przeciwko przemocy wobec kobiet nie mówimy o tym, że nawet tematem dyskusji jak widać dyskutowali o klasie to były, bo my seksizm w reklamie albo brzydkie stereotypy kobiet w serialach dzisiaj mówimy o 2 o o gwałtach przemocy wobec kobiet, a z drugiej strony mitu jako takim radykalnym oporze przeciwko temu ale, ale mówimy o Polsce teraz mówimy myślę, że to jest zjawisko globalne, które ma różne formy ale, ponieważ ziemi część prawej skrajnej prawicy jest w zglobalizowanym, bo mówimy o tzw. alter prawicy, która działa w internecie i wiem takie postacie, które funkcjonują na YouTubie np. mają setki tysięcy, a nawet miliony subskrybentów NATO po to, są międzynarodowe zjawisko się inspirują nawzajem tymi poglądami w kat jest taka metafora red po czerwona pigułka wszędzie na świecie istnieją organizacje mężczyzn radykalnie anty kobiecych anty feministycznych mężczyzn, że mają, które mają w nazwie, lecz był film dokumentalny taki właśnie bardzo anty feministyczne za ruchami męskimi pod tym tytułem obiegł cały świat Jasia i dowiedziałam od moich hejterów ja mam taką grupkę aktorów, którzy mniej regularnie podsuwają różne linki mając nadzieję, że nie wrócą na anty feminizm być może, bo nie zdenerwują w ogóle za stwarza idealne, choć dostarczają materiał badawczy jest bardzo wdzięczna, ale tutaj akurat można, więc mamy do czynienia muszę, że mamy gwiazdę czeka sytuację był potrzebujemy dobrych prostych określeń zrozumiały dla wszystkich na skomplikowane zjawiska, które na naszych oczach zaczynają Unia dobre określenie to z tym nie mamy problemu, ale marsza myślę o tym, faszyzm ciągle myślę o takim określeniu właśnie jak Clash, żeby znaleźć takie dobre rzeczy, które w sensie poznawczym skuteczne takie poręczne, które pokażą podam przykład, kiedy ostatnio mamy do czynienia z problemem osób od lat mamy do czynienia z trudem przemocy w rodzinie i nagle dokonuje się zwrot jakieś 23 tygodnie temu od minister prawicowego rządu nagle wychodzi na konferencję prasową musimy odseparować o ofiary od sprawców musimy zmienić prawo to znaczy, że wydarzy się naprawdę coś dużego tak to nie tylko odpowiednie środowiska albo ludzie, którzy do czynienia z przemocą w rodzinie pracują w ofiarami to nie tylko oni o tym jak minister i to mimo prawicowego rządu dziś to coś wielkiego i nie mamy dobrej tak jakby jakiś dźwigni mentalnej żeby, żeby tego zrobić oczywiście narzędzia jak i jakie zmiany i kamieniami tydzień 0203. urzędnik do tego nie wraca, bo wybory i t d . a przecież chyba a dlaczego mówię, bo feminizm na przedni kojarzy się również w taką postawą staje musimy stanąć w obronie tych, którzy najbardziej cierpią są zostawieni sami sobie ofiara przemocy w rodzinie no to jest 1 z głównych tematów feminizmu przemoc w rodzinie i kampanię wyborczą nie ma tylko z 1 strony z tego z drugiej załatwia to 1 konferencją Zbigniew Ziobro no ja bym powiedziała także w w tej chwili toczy się w Polsce bardzo ostra walka polityczna i Gazeta wyborcza oraz radio tokfm w ogóle liberalne media mają taką tendencję, żeby wszystko co zrobi PiS wokół kwestii jakichkolwiek określa opisywać jako zło po prostu PiS to z definicji rozmontowuje demokrację rzadko zdarza taka uwaga jak pana przed chwilą, że powiedzieli coś sensownego drugą stronę to też działa ostatnio czytałem w Gazecie wyborczej duży reportaż dotyczący tego, że dotyczący ojców praw ojców, którzy zostali prawda fatalnie potraktowani przez PiS chwała Bogu, że PiS oparł się groteskowej zupełnie koncepcji skądinąd działających w słusznej sprawie grup, żeby zamykać kobiety do więzienia za nieudostępnianie dzieci na testy jakiś szalony pomysł ale, ponieważ zrobił, ponieważ postawił temu tamę PiS to Gazeta wyborcza publikuje całkowicie stronniczo reportaż druga sprawa, którą treść domagali to jest opieka naprzemienna bez negocjacji bez zgody między rodzicami no to jest po prostu coś co się nigdzie na świecie możemy świetnie pani niestabilna dlatego, że to są oczywiste rzeczy one są oczywiste, dlatego że od początku myśli od 2 kategoria zły ojciec dziecka matka chce mieć dziecko czytamy w prasie o Bodziony historyk mamy wyrobioną opinię koniec krótka, ale pani pisze tekst, o czym innym, że to są sytuacje bardzo różne jak rozumiemy powieśmy olbrzymią wrażliwością sięgać po takie mocne rozwiązania taka po prostu trzeba tę sprawę realnie odbędziemy dyskusję w zasadzie już zagotować, a nie przedstawia 1 stronę, która nagle naszą stronę, ponieważ nie lubi PiS -u wg zasady wróg naszego wroga jest naszym przyjacielem absurd to jest to akurat bardzo skomplikowana sprawa ta opieka naprzemienna, więc ja myślę, że jeżeli PiS do PiS-u wreszcie dotarło, że konieczne jest izolowanie sprawców ofiar to bardzo fajnie, ale może warto zauważyć, że feminizm feministki w Polsce apelowały o te zapisy prawne od 20 lat Kongres kobiet na ten temat kilka sesji to nie jakieś ich odkrycie to jest zresztą, że to są zapisy prawne, które są związane z tą konwencją stan górską, którą Polska w końcu ratyfikowała kodeks obiecano nam, że nie plenerach jest np. obecnie stosować z taczką głośne czy ludzie tego rządu, którzy częstokroć mówili, żebyśmy po nie ratyfikowała albo wypowiedzieli konwencji stanowisko oni jednak żelaznych punktów tej konwencji teraz otwarcie chcą, żeby został wprowadzony, bo oni poza tym, że są prawicowcy ami nie lubimy przyczyn politycznych, toteż niektórzy z nich są po prostu przyzwoitymi ludźmi, którzy nie chcą, żeby kobiety były katowane przez swoich mężów, którym muszą przymusowo mieszkać skacz z przyczyn ekonomicznych także to na niektóre rozwiązania feministyczne mówiąc pewnym żalem są po prostu zdroworozsądkowe jak Wola, żeby był jakimś genialnym odkryciem, bo jestem intelektualistką, ale niektóre z nich są po prostu to jest rzecz to też wie, jaką perspektywę skład kobieta nie powinna przymusowo cierpieć przy porodzie no to naprawdę nie trzeba być feministką za to, żeby dopaść go tak się składa, że feministki na całym świecie tę kwestię o tę kwestię walczyły ją w wielu krajach przez walczyły tak macie dostęp do zniczy znieczulenia przy porodzie tak, bo to jest feminizm jest optyką, w której kobiety są ważne też jest odkryciem, że kobiety przez setki lat były tak bardzo nieważne, że do dziś nam się zauważa zdarzeń nie zauważać jednak kto się przydarzyło ostatnio polskiej lewicy, która fantastycznie integruje, gdyż tak dziwnie przeoczyła istnienie połowy społeczeństwa z polecam panom lewicowca właśnie tą świętą ideę Antoni to, że kobiety stanowią 51 % społeczeństwa prof. Agnieszka Graff ośrodek studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję 338 z informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA