REKLAMA

Jak wygląda sytuacja polskich marynarzy?

Data emisji:
2019-08-19 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
20:23 min.
Udostępnij:

Czy faktycznie zarobki marynarzy są tak wysokie jak się mówi? Ile mają czasu, by zwiedzać odwiedzane egzotyczne porty? Co jest najtrudniejsze w fachu marynarza? Na te i wiele innych pytań odpowiadał przewodniczący Organizacji Marynarzy Kontraktowych NSZZ Solidarność Tymoteusz Listewnik w rozmowie z Mikołajem Lizutem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie, a dziś bardzo nietypowy gość, z którym połączyłem się przez Skypea kap. Tymoteusz liste NIK przewodniczący organizacji marynarzy kontraktowych NSZZ Solidarność dzień dobry panie kapitanie dzień dobry dzień dobry witam Night chciałem zapytać, gdzie pana zastaliśmy rozumiem, że jest pan w porcie ale gdzie dokładnie tak obecnie jestem w porcie wrażenie mamy tutaj remont statku zostanie jeszcze przez przez kilka tygodni Rozwiń » marynarz z czasów mojej młodości to taki zawód, który chłopcy 1 tchem wymawia Ali obok strażaka obok pilota czy kosmonauty jeśli chodzi o marzenia oczywiście to był taki zawód, w którym kojarzyły się przygody wspaniałe życie i bardzo dobre zarobki czy tak jest nadal zgadza się tak było kiedyś teraz czasy się zmieniają ja rozpocząłem pracę na morzu w tym roku będzie 20 lat od mojego pierwszego zamontowania na statku handlowym przez 20 lat mojej kariery może bardzo dużo się zmieniło natomiast w momencie, kiedy zaczynałem, kiedy podejmowałem decyzję o wyborze szkoły o tym, mojej karierze to wtedy rzeczywiście tak jak pan mówi ten zawód był stawiany wśród tych tych najlepszych zawód wyzwanie przygoda podróże i dużo niespotykanych sytuacji tak, bo na początku tak jest też teraz natomiast cała otoczka związana z marynarzem pracą zmienia się z roku na rok można powiedzieć to powstaje w portach są coraz krótsze coraz mniejsze załogi także prawda na statkach handlowych oraz więcej pracy coraz więcej godzin pracy w związku z tym zawód się zmienia i z tym są związane to wszystkie przyjemności, które były już tak powiem wkomponowane w zawód one teraz zanikają tegoż nie ma nie chce pytać o każdą o o dziewczynę w każdym porcie, bo to jest pytanie niestosowne, ale no rzeczywiście zmienił się świat dookoła nas także zawód marynarza dość powiedzieć, że Polska jest potęgą jeśli chodzi o kształcenie marynarzy stopniach oficerskich 2 państwowe 1 prywatna szkoła morska dostarcza właśnie tych marynarze wysoko wykwalifikowanych jeśli chodzi o Unię zdaje się to jesteśmy na drugim miejscu po Wielkiej Brytanii czy właściwie można powiedzieć też morską potęgą zgadza się nie wiem jak i jakie są wyniki Wielkiej Brytanii, ale jeżeli pan ma jakieś dane przed sobą to na pewno są dane prawidłowe zawsze wydawało, że Polska kształci nawet więcej oficerów niż wielka Brytania ma jakieś w porównaniu z Niemcami Holendrami, gdzie rocznie kształcić oko między 23000 osób natomiast, jeżeli chodzi o polskich oficerów ta liczba sięga do 10  000 w związku z tym na pewno jesteśmy w czołówce przypuszczam, że możemy być nawet na pierwszym miejscu wrzenie na pierwszy to na pewno na na drugim, ale ta ta kadra jest bardzo bardzo duża na, a jednocześnie jeśli chodzi o polskich armatorów to jest ich jakaś szczątkowa ilość, więc ci absolwenci szkół morskich oficerowie wykształceni w polskich szkołach no siłą rzeczy pracują pod obcymi banderami czy ciemna zgadza się nawet polscy armatorzy rejestrują statki głównie pod obcymi banderami bądź pod banderami tanimi lub unijnymi tak jak Malta Cypr, ale można powiedzieć, że prawie wszyscy marynarze Polsce pracują pod banderami zagranicznymi Polska Bandera kiedyś była dawno zanikła wszyscy mam nadzieję, że kiedyś w przyszłości powróci natomiast wydaje mi się bardzo odległa odległa wątpliwa przyszłość pojawiły takie głosy, że skoro państwo polskie kształci marynarzy no i kształci dla obcych pracodawców no to należałoby zrobić jakieś takie wyrównanie tutaj padają przykłady z ze szkołami medycznymi, gdy wicepremier Gowin powiedział coś takiego, że lekarze, którzy się zdają po studiach pracować za granicą muszą najpierw odpracować to co państwo w w nich zainwestowało wybucha gigantyczna awantura takie głosy pojawiają się też w kontekście szkół morskich prawda, aby te 2 sytuacje oddzieli, dlatego że polscy marynarze, którzy pracują pod banderami zagranicznym dla pracodawców zagranicznych nadal mieszkają w Polsce i wynagrodzenia, które otrzymują trafiają do rodzin marynarskich gospodarstw, które są w Polsce te pieniądze są wydawane tutaj w Polsce w związku z tym w mojej opinii sytuacja jest dramat diametralnie różna odmienne myślę, że to są na razie tylko takie jakieś jakież to sądowa nie państwa środowiska i do tego typu zmian nie dojdzie, niemniej Unia Europejska jakoś reguluje sprawy związane z podatkami sprawy związane z ubezpieczeniem marynarze jak to w tej chwili wygląda w Polsce w Polsce rozpoczęto z tego co wiemy z tego co pamiętam od spraw podatkowych polskich marynarzy pracujących pod banderą polską teraz obecnie formowane są przepisy dotyczące zatrudnienia marynarzy polskich pod banderami unijnymi i kolejny krok, który ma być zrobione w niedalekiej przyszłości to są ubezpieczenia społeczne polskich marynarzy przepisy się zmieniają no pierwsza pierwsza zmiana w przepisach, która regulowała sprawy podatków liczono na to, że to już jakiś sposób wpłynie na powrót polskiej Bandery natomiast nic nie stało widać, że tym momentem zwrotnym mogą być ubezpieczenia społeczne w polskich marynarzy mam nadzieję, że to rzeczywiście będzie ten moment zwrotny, że to Polska Bandera będzie będzie wracać w związku z tym no dzieje się wiele rzeczy natomiast, jakie będą wymierne korzyści z tego, jakie będą skutki tych zmian w przepisach trudno przewidzieć jak się pana zapytać o to jak wygląda współczesne marynarskie życie ile tak średnio trwa kontrakt to znaczy jak długo jesteście na morzu jak wygląda to życie na statku handlowym wreszcie ile zarabia zależy od tego gdzie się pracuje na jakich statkach, jaki rodzaj ładunku się przewozi zatrudnienia czy kontrakt potocznie, czyli okres przebywania na statku jest to w zależności czy też oficer czy marynarz powiedzmy od 2 do 4 miesięcy później po takim pobycie na statku marynarza wraca do domu na miesiąc 2 urlopu tak wolno zależy to od rotacji praca na statku codziennie od poniedziałku do niedzieli w system pracy ilość godzin pracy to jest od 8 do 12 godzin dziennie w zależności od tego co się dzieje czy statek jest przezroczysta tak jest w sporcie czy załadunek manewry i t d . co jest najbardziej taką dominującą częścią pracy marynarza każdy szczur lądowy powie, że tęsknota pewne i ta rozłąka to jest tak najtrudniejsza sprawa państwa programy się rozłąka i wydaje mi się już pewną wypadku też uwikłanie w pracę, ponieważ każdy, kto większości, że pracuje się na lądzie można powiedzieć, że kończy się prace zwraca się do domu człowiek może jakiś sposób oderwać się od tego natomiast będąc na statku no można porównać tak jak do zdobycia w zakładzie pracy i wychodzenia tylko na własnej hali produkcyjnej do pokoju obok przymocowania tam zjedzenia posiłku i powrotu z powrotem do do pracy uwikłanie pracę jest bardzo duże i człowiek cały czas przebywa w tym ocieplono wpływającym zakładzie pracy rozłąka też na pewno i w związku z tym, że załogi są mniejsze, że pobyty w porcie są krótsze nie ma też czasu możliwości w wielu przypadkach zejścia na ląd po zwiedzania tak powiem no portu, do których się za zawija pozostaje praca praca praca tylko praca wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM kap. Tymoteusz liste NIK przewodniczący organizacji marynarzy kontraktowych NSZZ Solidarność jest państwa i moim gościem, a teraz na poważnie kap. Mateusz listę NIK przewodniczący organizacji marynarzy kontraktowych ZZ Solidarność z państwa i moim gościem prosto sportu wrażenie rozmawiamy o życiu marynarzy współczesnych także w kontekście przede wszystkim w kontekście polskich marynarzy Polska jest potęgą jeśli chodzi o kształcenie oficerów w 3 szkołach morskich kształcimy ich właściwie najwięcej w Europie tymczasem sam zawód bardzo się zmieni i to w ostatnich latach jeszcze nie tak dawno marynarze bardzo chwalili sobie, że przykład postój wielkiego statku handlowego w porcie mógł trwać kilka tygodni, a to oznaczało dla marynarzy np. pobyt w Rio de Janeiro czy czy w Buenos Aires ósmy miesiąc to jest gratka prawda w tej chwili się zdarza, że marynarze nie mają czasu, żeby w ogóle wejść na ląd w porcie zgadza się zgadza się szczególnie widać to na statkach kontenerowych, gdzie wszystko jest zautomatyzowane czasami statek wchodzi na 468 godzin wyładowuje się w tym czasie kilkaset kontenerów i statek ponownie wychodzi sportu, a w porcie jest jednak najwięcej pracy, bo trzeba zrobić różnego rodzaju obchody trzeba nadzorować załadunek rozładunek trzeba dbać nad bezpieczeństwem statku w związku z tym automatyzacja i tańszy piękno tych dni tych czasów nie pozwala specjalnie na to żeby, żeby pozwiedzać, żeby zajście na ląd, a jeszcze bardzo dużo statków, które w ogóle nie chodzą do portów one odchodzą dziś do pani forów szczególnie statki zbiornikowe zbiornikowce, które wchodzą do miejsca czy podchodzą do ministra są bardzo daleko od miast w związku z tym, nawet jeżeli jest możliwość zejścia na ląd to ta podróż samochodem państwem przez godzinę do miasta mija się zupełnie celem no tak, ale w dalszym ciągu mogą marynarzy kusić zarobki czytam, że tacy wysoko wykwalifikowani bardzo doświadczeni marynarze oficerowie kapitanowie mogą zarabiać nawet 25   000 EUR miesięcznie to są bardzo dobry pieniądz no o takich kwotach słyszałem, ale nie znam nikogo, kto zarabiałby takie pieniądze w związku z tym każdy każdy pewnie by chciał słyszałam dużo mniejszych kwotach, jeżeli chodzi o kapitanów oficerów poziomu zarządzania podzieliłbym to przynajmniej przez o połowę o połowę, choć na pół przynajmniej i to wtedy rozmawiamy tylko o zarobkach, które zarabiają oficerowie z poziomu zarządzania później oczywiście oficerowie z poziomu Operacyjnego znowu będziemy dzielić połowę, a na sam koniec proszę pamiętać o tym, że marynarz zarabia tylko wtedy, kiedy jest na statku w związku z tym, jeżeli miałby system chowania prezentowana 2 miesiące to wtedy trzeba znowu podzielić na połowę i najczęściej w większości przypadków są to pensje pozbawione wszelkich ubezpieczeń społecznych, czyli z tego nadal marynarz musi jeszcze opłaty różnego rodzaju systemu ubezpieczeń społecznych płacić na swoją emeryturę na rentę na ubezpieczenie zdrowotne chorobowe tak dalej tak, ale w związku z tym bardzo często ludzie są tą pierwszą wysoką kwotę myślą oto o tym, że tak to są rzeczywiście Super niesamowicie zarobki, ale w rzeczywistości, jeżeli uwzględnimy wszystkie czynniki tak jak powiedziałam, że to mówimy o pan wspomniał najwyższych stopniach, jeżeli mówimy o innych stanowiskach i później 2 × jeszcze to podzielimy na pół wtedy w wielu przypadkach to nie są wygórowane pieniądze nadal atrakcyjne, ale nie są to jakiś kominowe płacą no tak, ale jeśli chodzi np. pewność zatrudnienia jak to wygląda w marynarce handlowej to znaczy czy rzeczywiście marynarz musi dbać szukać tej pracy czy czy jest odwrotnie to znaczy, że amatorzy jednak bardzo poszukują chętnych pewność pracy można to zbyt krótko terminowy prognozie można przewidzieć, jaka jest pewność pracy natomiast współczuję osobom, które w tej chwili podejmują decyzję o wyborze swojego zawodu czy kariery stawiają n p . na edukację morską na szkolnictwo morskie mając nadzieję, że za 4 czy 5 lat jak ukończone to edukacja wtedy to praca na nich dalej będzie będzie czekać w tej chwili płacę, jeżeli chodzi o pozycje związane z działem bardziej technicznym czy mechanicy elektrycy specjalności nie mają większego problemu ze znalezieniem pracy oficerowie z działu pokładowego często mają problemy ze znalezieniem pierwszej pracy tuż po uzyskaniu dyplomu oficerskiego później wraz z doświadczeniem ze stażem z kolejnymi pieczątkami książeczce żeglarskiej jest coraz łatwiej największe problemy ma działy pomocnicze, czyli n p . młodszy marynarz starszy marynarz nas to rozumiem, że ogromna konkurencja jest stroną takich krajów jak Filipiny powiedzmy czy skały w dalekiej Azji, gdzie wymagania płacowe są znacznie niższa niższa o koszty życia w tych krajach są niższe w związku z tym armatorzy oferują pewne stawki wynagrodzenia i dochodzi do selekcji naturalne, że na te stanowiska na tę pozycję zgłaszałem się są brani marynarze z kosztów koszty życia są są mniejsze często armatorzy też przewidują jak ten rynek będzie kształtował oczywiście każdy chce oszczędzać ma dodawać jak najmniej pieniędzy, a decyzje związane z załogami są to decyzja, które muszą być wyważone i jeżeli armator podejmuje od decyzji o tym, żeby przywiązać się do jakiej narodowości to co zrobić na parę dobrych lat, dlatego że on musi to osoby wykształcić się uczy przystosować do swojego własnego wewnętrznego systemu pracy do swoich procedur często przeszkolić, aby osoba była w stanie wykonywać pracę na różnego rodzaju cięcia i t d. tak dalej związku z tym inwestuje tego człowieka rodem z taką inwestycję oczekuje, że przez najbliższe lata będzie mógł korzystać z tego natomiast w mojej ocenie ten Polski marynarz nadal jest trochę powiedzmy takim niestabilnym produktem, że to tak nazwać na rynku poprzez to, że nie mamy w tej chwili dalej uregulowanego systemu podatków ubezpieczeń społecznych dla marynarzy i to jest ten czynnik, który powoduje, że jesteśmy tak powiem trochę niepewni, jeżeli amatorzy mieliby decydować na to czy na inną narodowość mówiliśmy o tym, że załogi na statkach handlowych systematycznie się zmniejszają to znaczy zmniejsza się ich liczebność do powiedzmy około 30 osób jeszcze nie dawno teraz to jest kilkanaście czasem 10 na dużym statku ja się pana zapytać o taką rzecz, której pisze się mówi często, czyli tzw. statkach autonomicznych, ponieważ koszty załóg to jest mniej więcej połowa kosztów eksploatacji statku no, więc armatorzy szukają tutaj oszczędności i czy czy sądzi pan, że w najbliższej przyszłości pojawienie się autonomicznych statków handlowych czy takich właściwie bez załogi sterowanych rządu jest możliwe wyróżnienia prosta krótka odpowiedź wg mnie osobiście to nie nas nie nastąpi chciałem jeszcze zapytać właśnie niebezpieczeństwo związane z państwa pracą z pracą na morzu, a przede wszystkim co co czyha na marynarza oprócz problemów, które chyba dla wszystkich są jasne no to są te rzeczy, o których mówiliśmy już, czyli samotność rozłąka taki problem, o którym często wspominają marynarzy uda się ten zawód to jest uprawiać przez 10 lat później już coraz gorzej, ale chciałem też zapytać o niebezpieczeństwa morskie współczesne jak one są, zanim przejdziemy bowiem kilka zdań na ten temat chciałbym jeszcze może tak podsumować zakończyć, ponieważ rozmawialiśmy o podatkach już o ubezpieczeniach wielu słuchaczy może się zastanawiać, dlaczego my marynarze chcemy i poszukujemy tych rozwiązań tylko dla nas tylko wyłącznie dla naszej grupy zawodowej poszukujemy tego, dlatego że musimy konkurować z innymi narodowościami nacjami, które nie są zobowiązane do wnoszenia opłat podatkowych, jaki opłacenia ubezpieczeń społecznych i bez odpowiednich rozwiązań dla polskiego marynarza my wcześniej czy później będziemy będziemy zanikać na tym europejskim rynku pracy to jest to największe powiedzmy ryzyko zagrożenia związane z naszym zawodem, jeżeli chodzi o sprawy samej atrakcyjności zawodu natomiast, jeżeli chodzi o pozostałe niebezpieczeństwo na pewno piractwo terroryzm to są w ostatnich latach punkty punkty zapalne natomiast sama izolacja od domu to, o czym byśmy rozmawiali wcześniej od rodziny problemy z łącznością przepracowanie zmęczenie to są te największe zagrożenia, a jeżeli człowiek jest przeprowadza się pracowano zmęczony lub fizycznie znajduje się na statku, ale w domu są jakieś problemy i myślowo głową myślami jest jak jest w domu wtedy często dochodzi do jakiś wypadków przy pracy, które wpływają na życie wpływają na możliwość dalszą możliwość wykonywania tego tego zawodu bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę panie kapitanie, czego życzyć marynarzom stopy wody pod kilem stopy wody pod kilem właśnie tego panu życie bardzo serdecznie dziękuję kap. Tymoteusz liste NIK przewodniczący organizacji marynarzy kontraktowych NSZZ Solidarność był państwa i moim gościem prosto ze statku w porcie wrażenie bardzo dziękuję za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy program przygotowali Martyna Osiecka i Szczepan marszałek Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA