REKLAMA

"Dzięki wypadkowi premier Szydło Polacy zrozumieją, jak działa zielona strzałka"

Data emisji:
2019-08-19 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i przenosimy się do Jaworzna, gdzie jest Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg mostów łączymy się przez kraj pan dzień dobry dzień dobry panie Tomaszu chciałabym z panem rozmawiać o zielonych strzałkach zainspirowana ostatnim wypadkiem spowodowanym czy kolizja spowodowana przez Beatę Szydło tym razem wiemy już, że to była wina pani premier dostała mandat 450 zł i 6 punktów karnych za to, że nie zatrzymała Rozwiń » się na Zielonej strzałce nie ustąpiła pierwszeństwa w związku z tym zaraz po wjechaniu na skrzyżowanie uderzył w nią mający pierwszeństwo samochód w nią czy raczej samochód pani Beaty Szydło i chciałbym w związku z tym nie dyskutować już o umiejętnościach pani Beaty Szydło tylko samych zielonych strzałkach o tym, rozwiązaniu czy w Jaworznie funkcjonują zielone strzałki na skrzyżowaniach mamy 1, ale akurat uważam, że bardzo dobrze się zdarzyło, że pani premier miała kolizję ze względu NATO, że miliony polskich kierowców dzięki temu nauczą się co oznacza Zielona strzałka w jaki sposób trzeba się zachować dojeżdżając do kilku zastępujemy zaraz powiemy co należy zrobić, ale bardzo ciekawi pana teza ukryta w tym entuzjazmie, że oni nie wiedzą, a teraz się dowiedzą się to polscy kierowcy mają problem z rozróżnieniem sygnał ogólnego kierunkowego na sygnalizacji świetlnej pani, mówi że będą rozumieli sygnał warunkowy no to jest na kurs naprawo jazdy prostym tylko, że akurat przepisy zmieniły się 2000 drugim roku bardzo wielu polskich kierowców zdobywał swoje umiejętności wiedzę zdecydowanie wcześniej kierowcy wciąż nie wiedzą zresztą ja z doświadczenia zawodowego zajmowałem się kiedyś przygotowanie projektów drogowych i tutaj opowiem pewną anegdotkę na pewnej radzie technicznej rozmawiamy na temat programu pracy sygnalizacji świetnej projektantem, który projektował kilkanaście osób na sali sami zawodowcy ludzie, którzy budują drogi kierowcy w parlamencie patrzy im zupełnie nieprzytomne oczy tak zapytałem czy panowie rozumiem i zrozumieć, o czym my teraz rozmawiamy z projektantem i nagle okazało się, że oni rzeczywiście nie rozumieją, że istnieje coś takiego jak sygnał ogólne, czyli świecących się kółeczko ona sama, że i sygnał kierunkowy kiedyś mały bezwzględne pierwszeństwo ze strzałką w całej grupie ludzi większość zawodowców nie miał pojęcia, że jest jakaś różnica no dobrze to mnie trochę pan zmartwił to może teraz wykorzystajmy ten moment i powiedzmy jak powinien zachować kierowca dojeżdżając do skrzyżowania, na którym pali się czerwone światło i ma zielono i włączona jest Zielona strzałka no powinien dojechać zatrzymać się przed wjazdem na skrzyżowanie większość kierowców, którym miejscu powinien zatrzymać panowie się zatrzymać dojeżdżając do krawędzi skrzyżowania czynie wjeżdżać na skrzyżowanie, na którym się pali czerwone światło, który z Zielona strzałka tez strzałka warunkowe warunkowe trzeba dojechać rozejrzeć czy mamy możliwość wjechania na skrzyżowanie czy przypadkiem nie przyjeżdżają piesi przechodzą piesi czy nie przejeżdżają rowerzyści, jeżeli za tym skrzyżowaniem z w momencie, gdy skręcamy wprawo jest przejście dla pieszych lub przejazdu rowerem, ale zaraz, bo jak nie prowadzę samochodu na mniejsze wydawało, że trzeba zatrzymać się przed zieloną strzałką nie nas nie już na skraju skrzyżowania tuż przed wjazdem na drugą jezdnię to jest właśnie problem interpretacyjny musimy się zatrzymać takimi służby mieć pełną w pełni ogarnięta sytuację na skrzyżowanie, żeby widzieć co się na nim dzieje, że za tych sygnalizacja świetlna znajduje się tak naprawdę przed początkiem skrzyżowania, czyli przed łukiem nie jesteśmy w stanie z ni zobaczyć dlatego dochodzi do potrąceń pieszych dlatego dochodzi do potrącenia rowerzystów i czasami dochodzi do sytuacji, jaką wczoraj wieczorem miała pani premier bardzo często jest tak, że ta Zielona strzałka znajduje się nie tylko przed skrzyżowaniem to oczywiste, ale również przed przejściem dla pieszych, która musi pokonać kierowca, zanim wjedzie już na samo skrzyżowanie wtedy powinien zatrzymać się chyba dwukrotnie, zanim pokona w zieloną strzałkę przy i to przejście dla pieszych, na którym świeci zielone prawdopodobnie następnie przed wjazdem na samo skrzyżowanie z Naprzodem przede wszystkim pełni pierwszą ustąpić pierwszeństwa, który ma wtedy miał zielone no właśnie tutaj wracamy do tego pytania co właściwie rozumiemy przez zieloną strzałkę i zamiast po raz kolejny odtwarza spróbuje wznowić czemu ona służy, dlaczego wprowadzono takie rozwiązania jak zielone światło w momencie, gdy świeci czerwone światło ziemi świętej przepustowości chciałem przybliżyć nieba kierowcą przypomnę, że mieliśmy polskim stanem prawnym zielone strzałki Alone był w formie zielonych tabliczek to było zdecydowanie bardziej jasne dla kierowcy jak jest Zielona tabliczka to można ewentualnie na czerwonym świetle jechać zamiast się już świeci na zielone kierowcy tak coś świta, że Zielona strzałka to jednak może oznaczać co innego, ale nie do końca on wie co oznacza są kierowcy, którzy po prostu jadą na miarę jak było jak jak na zielonym rozszerzone Rosja zapala raz gaśnie w związku z tym rzeczywiście zachowuje się zwykła sygnalizacja świetlna, ale powiedział pan, że to dla płynności dla świętej przepustowości dla płynności ruchu i jednocześnie powiedział pan, że w Jaworznie jest tylko 1 Zielona strzałka kłopot w tym bardzo Starym skrzyżowane tak, ale w Jaworznie nie ma korków, więc właściwie to żaden dowód skoro nie muszą walczyć z problemami wielkich miast tylko, że korki to nie jest problem tego, że ich jest za mało pasów do ruchu kozie samochodów jest za duże korki tworzą pojazdy korki tworzą nadmierna ilość samochodów i problem korków rozwiązuje się transportem publicznym, a nie stawianiem dodatkowych zielonych strzałek, które tak naprawdę pogarszają bezpieczeństwo trzeba mieć świadomość, że takie takie próby przechylania nieba kierowcom upłynniania ruchu prowadzą do tego, że od 2 lat rośnie nam ilość wypadków śmiertelnych i to w drastyczny sposób, by za pierwsze półrocze tego roku mamy wzrost rzędu kilkunastu procent to nie zdarzają dziś w Europie, a co ma do tego Zielona strzałka Zielona strzałka z 1 z elementów złego podejścia polskich kierowców do jeżdżenia po polskich drogach to jest taki element który de mobilizuje od myślenia, gdybyśmy mieli tak jak n p . Hiszpanii strzałkę, która się, bo oni też mają strzałki Peta strzałka pali się na kolor pomarańczowy to ewidentnie widać, że to oznaczać coś zupełnie innego niż zielone światła jest Zielona strzałka w Polsce zielone jadę pomarańczowe o coś jest istotnego podnosimy prędkości dla kierowców kierowcy nie znają przepisów żadna te akcje edukacyjne silnie nie udają zresztą wg Kopacz na nowo 25  000  000 polskich kierowców to jest naprawdę Herkules Sowa praca i moim zdaniem to Niemasz żadnych szans powodzenia, żeby mieć poprawę bezpieczeństwa w Polsce kierowcy muszą zacząć stosować przepisy tak jak zostały one napisane nie tak jak kierowca się one wydają no niestety mamy dość luźny stosunek do niektórych przepisów bardzo luźny stosunek do niektórych znaków do linii namalowanych na wsparcie no i linia ciągła jest nieprzekraczalny no w jaki sposób no jak taka sugestia też zawsze mówi, że to tylko taka sugestia mamy sporo maili od słuchaczy pan Mieczysław, że jest pisze, że jest zwolennikiem strzałek przyspieszających przedostanie się przez skrzyżowania ale gdy patrzy jak poruszają się kierowcy to jest całym sercem za tym, żeby ten przywilej zlikwidować bardzo fajnie, że pan Mieczysław używa słowa przywilej to rzadko się pojawia w dyskusji pisze dalej, że wielokrotnie był obserwatorem bezmyślnej jazdy na Zielonej strzałce kierowcy nie ustępują pierwszeństwa i najeżdżają na pierwszych napisał też pan Michał o sytuacjach bardzo groźnych, którego spotkał 1 dnia w Warszawie obydwie na skrzyżowaniach za każdym razem akurat były kobiety kierujące autami wjeżdżały na Zielonej strzałce niemal prosto w pieszych i żadna z nich nie rozumiała na czym polega problem wyraźnie tutaj pan Michał pisze wyraźnie miały wrażenie, że to one mają pierwszeństwo, a nie piesi rowerzyści jeszcze pani Agnieszka, która pisze, że jest za likwidację Zielonej strzałki na skrzyżowaniach ze ścieżkami rowerowymi przystankami tramwajowymi i przejściami dla pieszych, bo wielokrotnie widziała w sytuacji, gdy kierowca wjeżdża na Zielnej sosna zszywanie uważa, że ma pierwszeństwo wszystko to razem pokazuje, że rzeczywiście jest jakiś kłopot chciałabym, żebyśmy słowa jeszcze go bardziej zrozumieć i tutaj piec pisze do nas pan Łukasz z Niemiec, który wskazuje, że tam jest Zielona strzałka na niemieckich ulicach, ale ona włącza się tylko wtedy, gdy ruch z lewej strony ma czerwone światło, czyli zupełnie inny system przyjął mają system po prostu kierunkowy, czyli nas na sygnalizatorach też pojawiają się strzałki kierunkowe u nas Zielona strzałka czy taki malutki Semafor dodany z boku dużego Semafor po prostu zastąpiły zlikwidowane w latach dziewięćdziesiątych strzałki metalowe czy stałe sygnały, które zawsze pozwalały kierowcom wjechać na skrzyżowanie pomimo tego jakiekolwiek by światło na skrzyżowaniu pali, bo on osobiście czuwa osobiście uważam, że można, by próbować zlikwidować zielone strzałki żadna tragedia z tego tytułu, by się nie nie stała natomiast uniknęlibyśmy wtedy na nieprawdopodobne ilości toczących pierwszych to są kilkanaście tysięcy potrąceń rocznie to są naprawdę wielkie liczby, ale też szczegóły mające, dlatego że nie kilka lat temu Jacek Wojciechowicz wiceprezydent Warszawy ówczesny tłumaczył, że musi zablokować ruch zarządu dróg miejskich, który miał polegać na tym, żeby te strzałki najbardziej niebezpiecznych miejscach likwidować tłumaczył to tym, że przecież kierowca, kiedy jedzie na Zielonej strzałce to widzi pieszych, którzy mają w tym czasie zielone nie ma, więc powodu, żeby z nich wjeżdżał i tym samym zablokował tę akcję na rzecz bezpieczeństwa jak może orzec też miał raz są oczywiście nie miał racji ze względu na to, że kierowca nie widzi tych pierwszych ze względu na to, że ludzkie oko ma taką dość charakterystyczną cechę, że ostro wizji tylko w zakresie 15 stopni Tłoki i pierwszy nie znajduje się w zakresie ostrości widzenia kierowcy, lecz w tym zakresie pozostałym do 160 do 160 stopni kierowca wjeżdżając, skręcając po pierwsze nie zna przepisów nie wie, że musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu po drugie, tego pierwszego po prostu nie widzi, ponieważ znajduje się w tej strefie pieszy znajduje się w tej strefie oka, w której widzi niewyraźnie nieostro, więc ja miałbym prośbę, żeby w polityce nie zajmowali się organizacją ruchu, kiedy są ci, którzy mają na ten temat trochę większy pojazd, ale ciekawe, że pan mówi o tym w perspektywie oka ludzkiego mam wrażenie, że ci, którzy jadą na Zielonej strzałce nie, ustępując pierwszeństwa nie, zatrzymując się głównie patrzą na zieloną strzałkę na toczone jeszcze świeci czy nie świeci ani na to co się dzieje dookoła z państwa mejli wynika jasno, że bardzo wielu kierowców trąbi na tych, którzy zatrzymują się na Zielonej strzałce w związku z tym zaczyna to być wręcz niepopularne ze względu na spot spodziewane nieprzyjemne zachowania innych uczestników ruchu, ale o tym, właśnie mówiłem na początku, że to bardzo dobrze pani premier miała to tam kolizji, bo większość kierowców dzięki temu dowiesz jak zachowywać się na Zielonej strzałce warunkowej albo się dowie i nie niewiele z tą wiedzą zrobi kończymy Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie, bo państwo i moim gościem wierzę, że analizy przygotował to strzelecki realizował Adam wczoraj Jan znam się Agata Kowalska spotkam się z państwem jutro po 1720 teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA