REKLAMA

To nie przez nauczycieli z małych miejscowości zakończył się strajk - o badaniu nastrojów wśród nauczycieli

Data emisji:
2019-08-20 14:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
26:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

145 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia goście prof. Michał Bilewicz centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry będzie nowe państwo Justyna Suchecka z gazety wyborczej jeszcze tak czy na dzień dobry SA wcześniej ta nie pomyliłem się będziemy mówili o badaniu, które zostało przeprowadzone przez tu obecnego m. in . do obecnego prof. Milewicza strajk nauczyli nauczyciele i nauczycieli raport zbadań, czyli badanie socjologiczne strajku Rozwiń » strajkujących posta w osób, które potem talku brały udział w stosunku do tego co zaszło w trakcie samego strajku i też, jakie właściwie ich zdaniem to przyniosło owoce, kto to badanie zlecił, jaka została przeprowadzona będzie też internaty badania była dosyć wysoko oddolna tak naprawdę znaczy jako naukowcy od samego początku strajku nauczycielskiego chcieliśmy je jak Solidarność tym co tam się dzieje i określacie doszliśmy do wniosku, że wywieszanie transparentów Uniwersytet solidarny z nauczycielami jest niewystarczające powinien zrobić coś więcej na wtedy ten pomysł narodził się ostatniego dnia strajku Jan Jan po spotkaniu z nauczycielami mają takie poczucie tak teraz musimy się spotkać przekazać tę wiedzę naukowców zajmujących się protestami, bo my jako psychologowie społeczni socjologowie często badamy protesty motywację do udziału w protestach mam jakąś wiedzę na ten temat, ale czasami mu rzeczy czasami taka wiedza z wieży z kości Słoniowej to dlatego tworzymy tę wiedzę publikujemy w periodykach naukowych tak najwybitniejszy badacz protestów ma ten pan zamawia niedawno na konferencji powiedział, że nigdy w życiu nie brał udział w żadnym proteście i wtedy uświadomiłem, że to tak nie może być to znaczy, że to uwzględnienie nie, jeżeli mamy robić badacz protesty musimy być razem z tymi ludźmi, którzy są częścią tych ruchów protestu to jest to jest tego przykład wtedy skrzyknęliśmy się tak całą grupą, a z Janów mało swojsko i Katarzyną Jaś z uniwersytetu Jagiellońskiego, które badają również bada ruchy protestu będą strajki i Tomaszem ba stos Uniwersytetu gdańskiego i zaproponowaliśmy nauczycielom na spotkaliśmy się z ogólnopolskim między szkolnym komitetem strajkowym to był taki dzień, kiedy przez Warszawę przechodziła parada równości, bo bardzo głośno i cała Warszawa była zupełnie innym testem to taki moment, kiedy nauczyciele byli trochę stygmatyzowanie tak naprawdę zakończeniem strajku i reakcją rządu i tym jak jak jednak co wyszło też tych badaniach testach nie okazał się być wielkim sukcesem oznaczałoby pewnie sukcesem w sensie takim zmobilizował środowiska, ale jego nie był efektywny nasze postulaty strajkujących zostały spełnione, gdy spotkaliśmy się długo dyskutować nad tym co warto byłoby tego zjawiska i też do wniosku, że to co my możemy dać nauczycielom to po prostu pomóc przeprowadzić badanie i opracować jego wyniki statystyczne i potem zaprezentować jakiś zawód, który pozwoli nauczycielom lepiej zrozumieć motywacji lepiej zrozumieć mechanizmy tego poparcia dla strajku, żeby lepiej planować przyszłe działania protestacyjne, które może pozwolą nauczycielom co, więc uzyskać to była całkiem spora próba 7238 nauczycieli to jest niebywała sytuacja jest rzadko kiedy mamy okazję przebadać 1 % badanej populacji to jest takie nie mają się w Polsce robili robili badania półmilionowy klubach tak zaczyna tutaj faktycznie przebadania się od jasności to nic próba reprezentatywna się tak, że nie jest to próba losowa, ale patrzyliśmy na kwotową odpowiada rzeczywiście proporcją nauczycieli między miastem chciał i t d . więc ona pozwala mniej więcej opisać to, jakie są nastroje emocje wśród nauczycieli dzisiaj jak oni, jakie są doświadczenia z czasów samego strajku nauczycielskiego na jakie są perspektywy na przyszłość jak ktoś pisze o edukacji to się nie dziwi tym co znajdzie w tym raporcie trasie z 1919 miało zaskoczona, chociaż nie powinna być tym, że nauczyciele komunikowali wyraźnie, że nie otrzymywali wystarczające informacje przebiegu strajku i tym, że z takim, gdzie strony związkowej, że oni, żeby związek z organizatorem strajku 2 związki zawodowe właściwie, ale nauczyciele czerpali wiedzę z mediów społecznościowych media tradycyjne głównie, a nie od związkowców i co jest o tyle zaskakująca wydawałoby się, że te komunikaty za ten cały czas szły przecież prezes Broniarz występował też w tych mediach został komunikat na stronach internetowych tak dalej tak dalej, ale one dowodzą temu, że to, o czym przez chwilę rozmawiamy przed programem, że zarządza ten Paryż zarząd ZZ, które strajkowały nie do końca miał kontakt z tym co się w szkole dzieje to znaczy ja mieli kontakt tylko z tymi, którzy rzeczywiście naciskali i jak mnie pytano wtedy też zresztą te rozmowy wracałem, dlaczego w tym momencie bronią się wycofał ze strajku takie zwykle sformowane to pytanie to zwykle odpowiadała, że to był ten napór stany wschodnie jak patrzę na te badania, które państwo zrobiliście tych małych szkół w miejscowości, zwłaszcza Noto rozkład nie jest uniewinnieniem geograficznie, ale tam nie było takiego w wyraźny w razie chęci zakończenia strajku wręcz przeciwnie nauczyciele byli zdziwieni, że strajk skończył zaznacza, że ci, którzy chcieli go zakończy rzeczywiście byli najgłośniejsi i mieli najlepszy dostęp do ucha prezesa Broniarza, ale niekoniecznie byli reprezentantami niezmiernie społeczność ewidentnie tutaj były duże problemy z komunikacją na linii związek zawodowy czy związki te 2 związki zawodowe, a sami z końca na szczycie, ale co, więc nauczyciele oczekują, że większość komunikacji będzie płynęła ze strony związków, jeżeli będą przyszłe działania kilka pytań chcą się dowiadywać o wszystkim od związku, a tego brakowało im się wydarzy stąd też samo powstanie komitetów strajkowych to znaczy one powstawały trochę analogiczny sposób do do do czasu Solidarności między Międzyzakładowy komitet strajkowy, że tutaj po prostu brakowało takiej infrastruktury związkowej, która by ten test ten tryska obsłużyła to też było widać dosyć dobrze różnych takich pytań, gdy pytamy Śląska to odczuć jakiś emocji w czasie strajku nauczycieli piszą, że bardzo często odczuwali nudę w czasie strajku, ponieważ nie wiemy nie wiemy jak się strajkuje w Polsce naprawdę zażądaliśmy to znaczy może nasi rodzice jeszcze pamiętają z 8 dziesiątego roku, ale od tamtego czasu tych strajków w bardzo wielu zakładach pracy nie było w ogóle ich nauczyć już nie pamiętają jak to się robić co się wtedy może zadziałać nie było też do środka swego Międzynarodowego tego się uderzyć, bo wiele bardzo udanych jak nauczycielskich na Zachodzie i nie przekazano tej wiedzy jak zorganizować czas w czasie strajku co nauczyciele mogą zrobić, żeby np. wyjście z ze swoimi postulatami do otoczenia społecznego strajkujących jest kolejna rzecz, która nie uderzyła w tym raporcie, że nauczyciele twierdzą, że byli otoczeni raczej nie życzliwymi postawami ze strony społeczeństwa to znaczy, że ten hejt, które jest tym się spotkali ze strony prawicowych publicystów rządzących, że on był w zasadzie reprezentatywny dla społeczeństwa często też zająć lokale, bo pokazuje, że właściwie dłużej, bo tak no właśnie jest najciekawszy element znaczy to co oni nazywają opinią publiczną uważają, że to właśnie ten element był najtrudniejszy napór ze strony opinii publicznej brak wsparcia co to dla nich było to opinia publiczna te dowody anegdotyczne przedstawione na Facebooku, że ktoś kogoś właśnie krzyczał w sklepie ogromu częściej zastanowić nad tym jak wyglądała dynamika tego strajku w samej szkole gdzie, gdzie w pokoju nauczycielskim zamknięcie nauczyciele siedzą i w zasadzie nie mają takiego kontaktu ze światem poza tym co widzą w mediach społecznościowych, więc wydają się świecie z Facebooka, a tu taka dowiadują się o tym co mówią o nich politycy dziennikarze publicyści, a nie wiedzą, że w bloku obok szkoły są rodzice, którzy tak naprawdę sprzyjają tego komunikat tej komunikacji na tym poziomie nie była wydają się skuteczny strajk, by gdzieś zakłada budowanie takiej jak i społecznym struktury tego, żeby kontaktów między nauczyciele nami, a ich społeczną otoczeniem, żeby pokazać, że tak naprawdę tego wsparcia jest znacznie więcej to też jest jakby po drugiej stronie problem, bo znam rodziców, którzy n p . po strajku wysłali mejle do wszystkich nauczycieli swoich dzieci bardzo dziękuję, że strajkowali, ale przedwcześnie przez 3 tygodnie ten komunikat do tych nauczycieli nie dociera już taki trochę późno albo to zrobiła bardzo świetna akcja akcja demokracja, czyli wysłanie listów do szkół też w podziękowaniu za strajk, ale to wszystko przyszło po czasach, kiedy naprawdę potrzebowali poczuć, że ktoś tam z nimi jest to bójce incydentalne miłe i piękne bardzo medialne przykłady tam pieczenia ciasta przychodzenia wyszedł transparentów to wszystko w porządku nawet wydarzyło w jakiej liczbie szkół, a nie było takim powszechnym przekazać ci nauczyciele zresztą wtedy nawet będą rozmawiali mówili, że tam w podstawówce po sąsiedzku dzieciaki przyszły to był taki Super do nas nikt nie przychodzi może nasi wcale nie wspierają to też był trudny czas święta egzaminy przez to rozmawiali, ale bardzo mało, bo takich inicjaty w, które by kierowały no właśnie, ale pomimo tego co mówimy jest taki dość ciekawy wykres pokazujące emocje związane z udziałem strajku przed i po jego zawieszeniu i w zasadzie emocję żalu wstydu czy emocje negatywne to one są mniej więcej pół na pół to główną emocją negatywną tam się pojawia jest lekceważeniem i to też pokazuje jak nauczyciele się ludzi gracji z drugą stroną tak czy taka odmowa odmowa negocjacji z drugiej strony odmowa jakichkolwiek ustępst w pseudo negocjacje z Solidarnością nauczycielską ta która, które miały zastąpić zastąpić prawdziwe odpowiedzi na żądania strajkujących to to wszystko w dworze i takie poczucie, że są lekceważeni przez przez nasza rządowa i naj to jest coś co też bardzo mocno widać w tym badaniu, że to bardzo mocno obniżyło poczucie skuteczności nauczycieli czy oni czują, że przyszły strajk, w którym chcieliby wziąć udział znowu będzie nieskuteczne i teraz przekonanie do tego, że takie jak może być skuteczny na przykładzie choćby Kraków się udawały w innych państwach to jest wielkie zadanie dla dla dla dla związkowców w tym też trzeba coś bardzo trudne pytanie co od to nauczyciele muszą odpowiedzieć co dla nich znaczy skuteczny dla nich skutecznej tylko wtedy, kiedy wynegocjują 30 % podwyżki, które apeluje związek zawodowy czy jest jakiś kompromis coś mniejszego co można było wywalczyć choćby zmiana nastawienia opinii społecznej, czego też możemy cieszyć i jak wykorzystywać mam wrażenie, że właśnie przez to, że te to nuda w pokojach to, że nie włoskim rozmawiać o tym, czego tak naprawdę oczekujemy już widzimy, że nie dostaniemy tyle co chcieliśmy, ale może właściwie wygraliśmy coś innego jest powód do radości do tych rozmów nie było, bo za mało, ale wygrali coś innego moim zdaniem, ale to nie da się tego zmierzyć, ale pamiętajmy o tym, że te reakcje na strajk trochę jak z tymi telefonami do prezesa Broniarza głos z unijnych głośniejsze na Twitterze rzeczy najważniejsze były Haiti historia płaczące kuzynka Star Bucks i różne wymyślone niezidentyfikowane opowieści, ale było też właśnie byli też na koniec ci ludzie, którzy wysłali listy do szkół, którzy dziękowali, którzy wcześniej o tym nie interesowali, więc na pewno jakaś część tej szeroko pojętej opinii publicznej, która zrozumiała, że na czele walczących, więc niż pensja dla polskich nauczycieli oczywiście to jest takie poczucie sensu życia i poczucie znaczenia to bardzo mocno wybija się w tych badaniach, jakie były takie jak świadomość tego, że rzecz, że mężczyzna miał sensu, że jak poczucie dumy z tego, że uczestniczy w tym w tym w tym lokat jest to dla mnie to jest zrozumiałe, że człowiek, który zarabia 2000 miesięcznie to on mieszka w mieście gdzie, gdzie nie stać go za to na wynajęcie czegokolwiek więcej niż niż pokojów w udzielonym mieszkaniu dla niego to poczucie dumy jak zgodności z niezwykle ważne badania psychologiczne pokazują, że to jest 1 z bardzo ważnych czynników aktywności takich protestach i to właśnie koleżanki z Krakowa Jan działalności ska i Katarzyna szkolnego 2 taki model ten jest właśnie to to poczucie sensu nadawanie życiu znaczenia jest tym co pcha ludzi okresów wrócimy do tego po informacjach z 1417 łączenie łączenie czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia prof. Michał Bilewicz centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Justyna Suchecka z gazety wyborczej rozmawiamy o strajku nauczycieli o badaniu, które zostało przeprowadzone po tym, strajku badanie, z którego wynika po pierwsze, to, że strach dla strajkujących nauczycieli to było bardzo ważne wydarzenie, a po drugie, że właściwy jeśli chodzi o ich stosunek do tego strajku jesiennego, którym od momentu właściwie, kiedy usłyszeliśmy w zawieszeniu mówiono to stosunek jest bardzo niejasny jest taki wykres pokazujący jak też się przedstawia właściwie ta grupa, która była zdecydowanie na tak, żeby strajkować jesienią i raczej tak też tak łącznie 43 % aż 24 % nauczycieli nie wie właśnie co o tym, myśleć, a drugi 15 % 18 % to jest nie i raczej nie czy duży rzeczywiście rozziew między tymi, którzy chcieli tym, którzy raczej nie chcą ważne jest, żeby podkreślić, że to mogą być bardzo różne formy protestu i zarówno w czasie tego pierwszego spotkania mieliśmy z tymi komitetami strajkowym miejsce całej Polski w zakresie zjechały do Warszawy i wtedy już usłyszeliśmy to, że z tego można wiele sposobów, że w Polsce ten konwencjonalny strajk czy to u nas w Polsce strajkiem jest tak naprawdę sobie bardzo trudne do przeprowadzenia po drugie, bardzo kosztowne co widzieliśmy wypadku skarb wiosennego to znaczy nauczyciele nie dostawali wynagrodzenia przez długi okres czasu i rzeczywiście było bardzo dotkliwe dla ludzi, którzy w ogóle zarabiał bardzo mało tak strajk jest musi być organizowany przez związek zawodowy nikt nie może prowadzić strajku, kiedy taki znakomity tekst Wojciecha Orlińskiego, który wyliczył, dlaczego tak naprawdę w Polsce bardzo trudne zrobić strajki i przede wszystkim problemy to co zarzucano nauczyciel w czasie strajku, że tak jest właśnie postulaty płacowe, ponieważ prawo o strajkach, mówi że w pracach nad walką z takiej ustawy można tylko tylko tylko w tej kwestii kwestiach strajkować i nauczycieli wtedy mówili może jakiś sposób państwo protestować w sposób, który będzie bardzo widoczny, który może będzie bardzo dotkliwe dla rządzących, ale które pozwoli nam jeszcze zawalczyć bardzo skutecznie nasze postulaty i stąd np. widzimy w tym badaniu, że 23 nauczycieli mówi tak jakieś formy protestu na jesieni muszą się pojawić i chcemy się w niej zaangażować nie wiadomo czy okresie będzie strajk ma mniej niż połowę takich, którzy rzeczywiście mówią, że rzecz, jaką chcieli się udział w Suszku trudno rzeczy, bo oni wyznają sprawę, że akurat 1 z tych form demonstrację demonstracje Warszawę nauczycielskich to znaczy z Platformy co właściwie była jakaś 1 duża to nawet takie wspólne Solidarności ZNP, kiedy minister Zalewska ogłosiła likwidację gimnazjów przez Warszawę przeszło 50  000 nauczycieli takiej demonstracji nie było nauczycielskiej przez wszystkie lata no i nic z tego nie wyszło, więc już wiedzą, że demonstracja to tak nie fajnie łatwiej mniej boleśnie, ale właściwie to jak duży piknik zorganizowany w stolicy, bo rządzący nawet nie wyjdą i z nimi porozmawiają akurat w przypadku nauczycieli ostatnim ministrem, który nie wyszedł Joanna Kluzik-Rostkowska weszła do strajkujących demonstrujących przed panami potem takie rzeczy, które też nauczyciele mówili zaraz po strajku, że już podejmują teraz strajk włoski takie umowne czy, rezygnując ze wszystkich dodatkowych zajęć z 1 strony spoko, ale z drugiej strony dla wielu nauczycieli nie za nie do zaakceptowania, bo to odbija się ich uczniowie nie chcą, żeby stracić biernej uczniach teraz drugie wgranie takiej formy, która i pokazały, że są silni mogą zmienić, ale takiej, w której nie cierpiało, by dzieciaki jest jeszcze bardzo trudna forma to jednak kalendarz to drugi okręt drugiej to jest coś co myślę, że wielu z nim spędza też z powiek, bo strach we wrześniu jest bardzo ryzykowne, dlatego że najpierw przyszliśmy dowiedzieć, jakie będą prawdziwe konsekwencja kumulacji roczników w szkołach średnich ile młodzieży będzie działać będzie uczyć jakich warunkach, kto będzie uczył, jeżeli trzeba zacząć szykować 0203. tygodniu, a z czego śmiać się sprawą z podręcznikami dręczyć tygodniu września to zostanie zupełnie odwrócona uwaga od tego co jest największą winą Anny Zalewskiej i co będzie bardzo negatywną konsekwencją reformy edukacji i strat w tym czasie po prostu wydaje się bardzo ryzykownym zagraniem, bo już widzę wiadomości, które opowiadają o ocenę, że w szkołach się odbywają lekcje nie, dlatego że jest za dużo dzieci za mało nauczycieli Rogoźno 4 strajkują nie będzie prawnym albo bałagan w szkołach, a razem to na pewno będzie wolny nauczyciele strajkują albo strajkowali tak, nawet jeżeli już Aten może będzie czy do strajku dojdzie czy nie dojdzie do teraz widać z drugiej strony, czyli strajk miały rozpocząć na początku października jesteśmy 2 tygodnie przed wyborami to jest sam środek kampanii wyborczej, które umówmy się będzie 1 z bardziej ohydnych co już widzimy, ale jeszcze się dobrze nie rozkręciła, więc nauczyciele mogą bardzo łatwo to zmienić nową chemia farmacja, bo PiS będzie mówił, że to kolejny strajk inspirowany przez opozycję opozycja będzie chodziła opowiadała cuda i zapewniała, że wszystko zmieni, a na to też ma czas w taki, że wszystko kosztem biednych dzieci tak tak słyszymy no, więc teraz wyzwaniem dla dla zarówno związków zawodowych jak i samych nauczycieli jest jest pokazanie, że ta frustracja, którą odczują uczniowie rodzice na jesieni przygnieść tej frustracji ruch sam ruch protestu i myślę, że to nie zagrała na wiosnę to znaczy to był ten nawet 1, kiedy już rodzice zaczęli bardzo się bać i gdyby udało się jakoś, gdyż skanalizować właśnie ten ten proces, gdyby nauczyciele wykorzystali go i pokazali, że to jest jakiś sposób wspólne może się wspólnego protestu, ale to się to się nie stało imię takie poczucie, że nauczyciele nie odczuwali wsparcia ze strony rady rodziców jakiś tego środowiska rodziców, którzy w tym dokończy bieg w tym samym czasie, czyli bardzo duży lęk przed tym co będziemy mieć w związku z reformą edukacji reformę i to chyba jest to co na jesieni również można, by jakoś wykorzystać rozmawiał ostatnio z dużą, że lińską o tym jak kształtować postawy obywatelskie o dzieci młodzieży i też rozmawiać o strajku właśnie to jest też nie kosztuje lekcja w tym temacie ze strony młodzież zobaczyła atak moi nauczyciele strajkują, ale znów nie było porozumienia między nimi, kiedy dzieciaki parę tygodni później wylądowały w tej dramatycznej sytuacji związanej z rekrutacją do szkół średnich to też były w tym sama też powinny razem z nimi być ich rodzice nie rodzice jednostek wkurzonych na to akurat moje dziecko nie zostało tylko rodzice jako tacy, którzy przecież widzieli co się z tymi dziećmi działo przez ostatnie miesiące i wtedy też powinny być z nimi nauczyciele, którzy by wspierali, a to jest także w każdym tym temacie ze świata wyborcze te rzeczy działy rozdzielni strajkowali nauczyciele, bo pensje dzieci poszły do pani kurator, bo się nie dostały do szkoły usłyszał, że nie wszyscy muszą spełniać marzenia jak było, ale były tam sama nigdzie dotąd wszystko wspólna sprawa liturgicznego no właśnie z bardzo ciekawe co teraz powiedziała i myślę, że to jest ciekawe chyba dla badacza protestów to znaczy, żebyśmy się zastanowić nad czym jest dług edukacja to trudno sobie wyobrazić 1 z bardziej bardziej spod wspólną sprawę praw czarnych jak edukacja powszechna, dlaczego ten strajk okazał się w gruncie rzeczy taki oto awizowane to musi być to jest to jak ten kraj opowiemy jak sam ruch strajkowy określa swoje cele i tutaj największy problem polega na tym się to zewnętrzne otoczenie zdefiniował te strajki kostkę wyłącznie pieniądze a, ale przecież przebił się na opinii publicznej, że to nie chodzi, że to, że dokładnie, że pieniądze po pierwsze, są uzasadnionym celem wtedy, kiedy nauczyciel stażysta zarabia 18002000 zł tak to znaczy to jest pytanie o to czy tez czytam pytanie czy to kwestia pieniędzy jest tak naprawdę pytaniem o to czy my się godzimy na to, żeby do zawodu nauczyciela szli wyłącznie ludzie, którym bogatych rodziców, ale z własnych dla naszego wyobrażenia oświadczył, że w 2017 roku walki w mniejszym lub badanie na co rodzice przeznaczyli nadwyżki w edukacji, gdyby były to polscy rodzice prawdę byli ostatnim miejscu w kwestii pensji nauczycieli my sami kupować tablice multimedialne i remontować sale gimnastyczne gdzieś tam kompromisem o tym, że mamy negatywną selekcję do zauważenia jest niesamowite, że myśmy jako społeczeństwo uznali, że ci ludzie powinni pracować dla idei tak i to jest stosem kraje, którzy mają po prostu robić SA po dar no takie pozytywistyczne mity którymi jesteśmy karmieni decyzję zatwierdził role one one niestety nie służą, ponieważ one pokazują, że to jest to nie jest zawód, w którym kompetencje liczą i w tym kompetencje są dobrze wynagradzane stąd ich postulaty nauczycielskie to zbywanie ostatnio wszystkiego postępów płacowych to widzimy też w tym badaniu, że absolutnie dla nauczycieli najważniejszym postulatem tamtego strajku i przyszłych działań protestacyjnych są kwestie płacowe i one nie nie jest zaskakujące jak się popatrzy na te widełki płacowe, jakie dzisiaj są w sektorze szkolnictwa siatek trudno mówić jak godności, które tak bardzo w tym zawodzie z potrzebna prestiżu, które nauczyciele chcieliby mieć jak ktoś zrobi 1800 zloty na rękę właśnie to jest niesamowite dla socjologa chyba psychologa społecznego to niezwykle ciekawe pytanie, dlaczego polskie społeczeństwo nie lubi ludzi, którzy mówią chcę zarabiać godne no właśnie to jest to jest największy problem pewnie w Polsce, który dziś psychologowie diagnozują jako nie wiem kultura narzekania takie poczucie, że generalnie jest jest źle musi być źle i Legii mają tak samo źle to nie jest takie samo źle jak było nie wiem z PRA ludzi wszyscy mieli mało jest tak duża różnica między kimś, kto jest z klasy średniej nawet polskiej nim nie może się również, że z klasą średnią niemiecką, ale to jest Polska się nie z kim ledwo domyka budżetu kwoty nie były one nie zostały dobrze wybita to była też taką słabość komunikacyjną tamtego strajku, bo ta kwota 1800 zł, które się wtedy była rzeczywiście wynagrodzeniem początkującego nauczyciela nauczyciel etyki po licencjacie stażysty to to to faktycznie ma, więc można bardzo dobrego okresu pokazać tę kwotę też o to chodzi nie mówimy tutaj o wynagrodzeniach na poziomie 56000 mówimy o takim wynagradzać właśnie topole główne racji z mediami publicznymi, gdzie pani premier wychodziła pani premier Szydło mówiła jak będą pracowali trochę więcej to nawet 8000 będą mogli zarabiać i to jest wiecznie, bo to wieczna wojna z merem, który porównuje rzeczy nieporównywalne porównuje pensje średnie wynagrodzenia zasadnicze, które reguluje pokazy tam, gdzie jest wygodnie pokazują procenty, a tam, gdzie jest wygodnie pokazuje liczby bezwzględne rządzi tak rozumiem, jeżeli pensje są sfrustrowane tak jak teraz nauczycielska to ludzie wierzą w to co widzą na obrazku, który pokazuje ministerstwo edukacji musimy zobaczyć fas ekspansję płac widziałaś słyszała wypowiedź nowego wiceministra zdrowia, który powiedział, że nauczyciel, że nauczyciele lekarze rezydenci powinniśmy częściej mają tyle pracy, bo to jest taka nauka tyle rejsów w tym przypadku to takie czy nauczyciele teraz będą uczyli na 2 etaty, bo nie ma ich kolegów koleżanek chętnych do pracy z nimi pokonał w czeskim ekstra nawet dobrze zarobią dzięki temu tylko zarzut powtarzano wyobraźmy sobie, że ktoś zamiast uczyć się z klas będzie już 12 i ma sprawdzić wypracowania z języka polskiego na zdrowie uczniom nauczycielom rodzicom nic z tego dobrego nie wynika chodzi o to, że ten język jeśli chodzi o ministerstwo rozmaite, a co z rozpadających się właśnie taki sam czegóż oni jeszcze chcą są młodzi młodzi muszą zażywania koniec dyskusji nad tym bardzo smutne jest język, który tak to jest język pogardy, który faktycznie de motywuje tak naprawdę działania nauczycielami on nie skłania do strajku, a raczej skłania wybieganie wiemy też z innych badań, że raczej skłania do wybierania różnych takich nie normatywnych form protestu, więc jeżeli chcemy się przed muchami to faktycznie rząd bowiem winny sposób komunikować myślę, że to główne źródła chęci z Krakowa niechęci protestowania, które jak to jest poczucie relatywnej deprywacji tak poczucie, że ja mam gorzej niż inni mają Janusza bardzo ciężko pracować w 1800 ktoś inny bierze 500 plus prawda i ma tyle samo niepracujących wtedy ja się, że to poczucie będzie narastać w wielu obszarach sektora budżetowego, a nie tylko nauczycieli, ale myślę tutaj też w placówkach opieki socjalnej jak w ogóle dla urzędnika ludzi i przyszłości rzeczywiście może mieć do czynienia z zyskiem budżetówki w Polsce, które dla rządu będzie dużo trudniejsze, ponieważ budżetówka nagle poczuła, że tutaj obok niej powstaje jakaś nowa klasa średnia ludzie, którzy pracują duża za za dane za, którzy którzy, zarabiając w sumie lepiej pracują duże miejscami nawet, że pracują podobnie to nie biorą odpowiedzialności za państwo jako takie jak mówią urzędnika policjanta nauczyciela kiedyś dostał pan wdzięczności za pani związana była Anna Kowalik naiwne bardzo minister organizuje nagonkę na swoje własne środowiska tak to 63 przerażające tak no a, ale ciągle pracują tacy ludzie, którzy w to wierzą już przy edukacji dlatego uważam, że to ważne także osób płacą w górach w my też strajków jak media zastrajkował to wszystkiego byśmy się dowiedzieć z Twittera jak wiadomo, że nie przejmował prawda całą dobę dziękuję bardzo Justyna Suchecka z gazety wyborczej prof. Michał Bilewicz centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego czternasta 38 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA