REKLAMA

Mistrzyni Świata w akrobacjach szybowcowych zasypia w samolocie

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-08-21 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedpołudniowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie ponownie kłania się państwo chciałbym przedstawić kolejnego moje mojego gościa jest pani Patrycja Pacak dzień dobry między dobrymi tę wychowanka członkini Aeroklubu częstochowskiego złota medalistka dziesiątych szybowcowych mistrzost w świata w akrobacji mistrzostwa te odbyły się w Rumunii zakończyły się 27 lipca poprosiłbym, by pani powiedziała swojej pasji naszym słuchaczom mnie również, ale Rozwiń » warto dodać, że jest pani pierwszą w historii kobietą, która wywalczyła mistrzostwo świata w akrobacjach, pokonując 28 mężczyzn i kobiety tak wszystko zgadza najbardziej dziwne schematem kiedyś zakończyły dem jest osobą jeszcze się traktuje trochę była na tych zawodach także cały czas to to jeszcze nie jest zaczynamy wicedyrektor częstochowskiego tam wychowała lotniczą można powiedzieć z moim instruktorem który, który zaszczepił we mnie to co pasje latania no i później to się rozwijało były wiceprezes zawody i trudne zawody 6 konkurencji 2 tygodnie na czym one polegają to pozwoli pani, że jeśli zdarzy część naszego programu natomiast to poczuje się pani dotknięta jeśli zdradzę kilka szczegółów naszej rozmowy właściwie naszego wspólnego obcowania trwało to niedługo przed wejściem do studia nie proszę oczywiście zdziwiła mnie pani bardzo przychodząc przez taką okładkę pokrytą szkłem jest przerażający naprawdę to właśnie tego nie mogą zrozumieć ten kto, ale pani uprawiając dość ekstremalny sport, więc akrobacje szybowcowe, a nie powinna mieć takich oba w, przechodząc przez szklaną taflę chętnych, mimo że była ona kilka metrów nie kilkaset metrów nad ziemią, a to jest to jest złudzenie, bo tak, jakby przez podobnymi ten brak kontroli to jest coś zupełnie nie czuje się dobrze także to było naprawdę przerażające, ale udało się dotrzeć do studia z czego bardzo cieszy była podobna w ogóle sytuacja nie nie tylko tutaj jak jest zaskoczenie, dlatego że na zawodach nie ma to czy to było celowe działanie tej ekipy rumuńskie, bo zawodnik właśnie z Rumunii cały czas wiedziały domina ogonie w tych konkurencjach i próbował dogonić w przeciwnym na panią ostatecznie był drugi natomiast 1 ze wieczoru zorganizowali nam wycieczkę po zamku był taki średniowieczny zamek w 2 piękne miejsce tylko w pewnym momencie jak się zorientowałam, że weszliśmy do takiego skrzydła zamku, które w, którym trzeba było przejść taki most, który składał tylko takich szczebel takich kładek drewnianych ja po prostu przeszłam z niego tak bez zastanowienia na przewodniczącą grupy podobnie widzianych rodzić sędzia główny, który się zaraz obok okresu tak też miał ze mną mówi no jak to jak to się boją no przecież, dlaczego przecież latać wyżej winiety sprzyjającej nie wiem zamknęłam oczy jak przyszłam, ale straszny panie mówią tej potrzebie kontroli nad tym co jest pod pani stopami jak jak pani porusza, ale przecież, siedząc w szybowcu no pani małe szanse na to by całkowicie kontrolować tenże właśnie kryte jeszcze, jeżeli chodzi o akrobację szybowcową to mogę powiedzieć, że kontrolujemy wszystko o w pełni nawet po prostu, gdyż dwudziestym lotnictwo takim dużym nic nie wydaje się że, że tam wszystko autopilot wspomaga to jest duże ułatwienie natomiast tutaj jesteśmy zdani na siebie mamy mamy właśnie ten Drążek sterowy mamy sterowanie 3 osiach i w tych dniach, po którym poruszamy dowolnie i i całą precyzją precyzja właśnie dworskiego polega na tym, żeby wiedzieć na ile można sobie pozwolić co oczywiste manewry autoryzacyjne takie trudniejsze troszkę manewry, dlatego że wtedy wprowadzamy szybowiec kiedyś niekontrolowany ruch i już zobrazować mam wyobraźnię wydaje mi jak sięgającą jak to obrazowo lekko, ale nie czas tak można porównać, że niektórzy porównują mam taką beczkę szybko zwrócone, jeżeli się na rezerwie jest troszkę tak jak takiej maszynce do mięsa, więc może to jest jakieś porównanie nie brzmi to zbyt świetnie, bo czasami rzeczywiście nie jest do końca przyjemne tak ale tym bardziej że działają tam jakiś ujemne przeciążenia po prostu szybowiec wiruje każdy sobie mowy wyobraża najlepiej pokazy lotnicze, bo wiele osób, jeżeli mówi się akrobacja to przede wszystkim mają namyśli namyśli to co mogą zobaczyć na pokazach czy gdzieś tam wirujące samoloty mamy w akrobacji szybowcowej też tak po prostu sobie kierujemy kręcimy i można tak porównać do tego wszystkiego co jest na pokazach koni mamy silnika to jest różnica, ale możemy zrobić naprawdę dużo rzeczy musimy przyznać że, choć jest to sport niezwykle widowiskowy generalnie wszystko ma związek latanie jest widowisko cieszy się, że tak, że tak to zostało ujęte, bo dla nas strasznie boiskowej ciekawe no ale też jest druga strona medalu, że media bardzo chętnie podejmują ten temat tylko w obliczu tragedii i katastrof weźmy nie wiem to co wydarzyło się w Płocku kilka tygodni temu zginął niemiecki pilot prawdopodobnie poza chyba 1 stację informacyjną, która dość regularnie nadawała stamtąd nie wiedzielibyśmy co się tam działo jak wyglądały te pokazy i właściwie do jakich akrobacji byli byli zdolni piloci tak niestety często ten temat wspomnianej myślę, że to nie wynika konkretnie ze specyfiki lotnictwa i też też w tej konkretnej dziedziny, jaką jest akrobacja go bardziej z tego czym czym czym żyją ludzie wiadomo, że jeżeli co się wydarzy to jest po prostu co wywołuje duże emocje, gdyż społeczeństwie to od razu się do tego wracać za, że jest to tragedia to oczywiście ona budzi wiele emocji więc, by ta sama informacja wywołują wielkie umocnień nie muszą być celem oznaczone żadną tragedią oby nie były raczej tego życzymy żeby, żeby wszystko się udało nam to były bardzo pechowe pokazy tak naprawdę od wypadku, w którym zginął poprzedni pilot były pierwsze pokazy właśnie pod długiej przerwie znowu mamy wypadek niestety jest myślę też trochę także po prostu ich różnych imprez małych jest dużo, więc też ciężko wszystkie pokazać za dużo informacji w dzisiejszych czasach dają podsta w nauk informacji między te ryby, które nie są aż tak kolorowe nie przebijają się przez tamtą otoczkę, a może problem tkwi w tym, że bardzo trudno pokazać jest akrobacje szybowców to prawda, zwłaszcza szybowcowe, ponieważ my nie mamy silnika i czasem na pokazach, jeżeli nie mamy dobrej zapowiedzi to i gdzieś tam dymu fajerwerków to wszyscy myślą, że akurat przerwa w pokazach zdarza się także pilot dopiero ląduje i robił niskie przejście wszyscy dopiero założymy coś co zrobił coś leciał tak więcej, ale oczywiście mamy Mistrzów, którzy występują na na pokazach i naprawdę robi to bardzo widowiskowo oczywiście ciężko jest to Polski pokazał też, ponieważ to jest taka wąska dziedzina trochę można porównać z muzyką poważną poważną klasyczną są ludzie, którzy doceniają, że coś za zostało zagrane naprawdę czysto i to 1 z tak w przypadku takiej naszej wiązanki zawodniczej, że mamy po prostu właśnie te nuty, których musimy zagrać coś przepięknie, ale mamy też z kolei właśnie te pokazy i tutaj jest troszkę tak w zależności od nastroju pilota od pogody on jak pokazuje co w duszy graty taki trochę bardziej dres przyznam, że bardzo bardzo obrazowe porównanie Jerzy Makula tak to to człowiek, który zapisał się w mojej świadomości będąc młodym chłopakiem oglądając wiadomości sportowe chyba wszyscy znają oczywiście, umożliwiając znają pewnie i skąd ta wyrwa mieliśmy wielkiego mistrza teraz mamy wielką mistrzynię, ale w tym przekazie informacyjnym jest naprawdę na ten temat mówi Jerzy Makula przecież w czołówkach plebiscytów na najlepszego sportowca roku oczywiście, że tak i wielka ikona i człowiek, od którego cała ta grupa c zaczęła tak naprawdę też znany w naszym środowisku trochę jako ojciec tej akrobacji to zresztą bardzo słusznie, bo założyciele w zasadzie od początku od początku sukcesy i dlaczego teraz cisza ciężko powiedzieć to chyba chyba w całym, żeby nic się naszym jest troszkę także, że przywozimy medale i Nikodem po prostu nie słyszy mamy przecież też 18 krotnego mistrza świata Sebastiana kawę też mamy teraz sukcesy kadry juniorów wieziona na mistrzostwach na Węgrzech i o tym, się nie mówi natomiast myślę, że przerwa wynika z tego, że nie niewiele osób tak naprawdę interesuje się po prostu akrobacja, ale zupełnie niesłusznie ja bardzo emocjonujący to bardzo chciała, żeby wszyscy widzieli co tam robimy i jakie to jest fajne to wobec tego my zmieniamy rzeczywistość choćby naszą rozmową w kolejnej odsłonie bardzo proszę pani powiedziała na czym to tak naprawdę polega pani Patrycja Pacek jest moim państwa gościem złota medalistka dziesiątych szybowcowych mistrzostw świata w akrobacji odbyły się one w Rumunii oraz informacji Radia TOK FM za szybko wracam przypomnę program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo jest niezwykle miłe przywitać ponownie pani Patrycja Pacak dzień dobry witam pana wiedzy dobre rok lub częstochowskiej złota medalistka dziesiątych szybowcowych mistrzostw świata akrobacji rozmawiamy sobie pani sukcesie rozmawiamy sobie o tym jak trudno się Górnictwo przebić się do świadomości kibiców sportu, ale nie tylko, bo pani przyznać Górnictwo wykracza daleko ponad sport z nami patrzy na to z dystansu będą zaangażowane mamy euro obie, więc proszę wybaczyć swoje pani lata jeszcze innymi maszynami inaczej maszynami, bo szybowiec nie maszyną w jest konstrukcją właśnie wszystko wszystko jest zaliczane do tzw. statków powietrznych cięższych od powietrza różnica jest taka, że szybowiec nie ma silnika natomiast ma też się sztywne skrzydło to jest podobna grupa tak tam też samolotami tam samolotami i masy startowej niedużej czy nie nie latamy nie ma tam zawodowo bardziej jest jest to końca tzw. potocznie coś bardzo złego wrażenia, ale awionetek wenecka kojarzy się z tym mały na niepozornym tak zabawką trochę tak, chociaż w takim razie jak można nazwać np. samolot akrobacyjny Extra, który już mają całkiem sporo mocy potrafi troszkę zamieszać c w powietrzu na pewno nie można go nazwać małym ruchem nie korciło panią, żeby nie zaszedł za sterami statku pasażerskiego czy nie korciło może to zwolnienie z Anią tak tak w takim dużym lotnictwie wykorzystuje bardzo niewielki zakres dla tak nowy oczywiście lecące z pasażerami nie chcemy robić przechylenia 30 stopni tak, żeby im się tam, gdzie woda skutków wylewał oczywiście, jakby była pasażerem do tego nie chcę, żeby mój pilot tak właśnie wprowadził maszynę używania zdradzi pani, kiedy samolot robi ten przychód próbuje równoważyć siły wychyla się drugą stronę myślę, że to pomaga mnie tak pewnie nie ma żadnego w, a syna, ale nie pomaga troszkę tak jak z kolegami ze środowiska projektowego, którzy zapisują się na kurs szybowcowej próbują w pierwszych latach robi zakręty, stosując balans ciałem zamiast c zamiast zwyczajowych, lecz Drążek sterowy dobrze, ale wróćmy do tego to tego pilotowania statków pasażerskich rozwiąże nie zamknęła pani sobie tej drogi nie oczywiście, że to, że rozwijamy, bo cały czas jakby lotnictwo jest w ogóle taką specyficzną dziedziną nie tylko branża lotnicza, ale też rozwój osobisty jako o pilota którym, żeby nie nigdy nie Coface nie stać w miejscu trzeba cały czas rozwijać i cały czas zdobywać nowe doświadczenia na nowe uprawnienia miał szczęście że, że mam też się też takie możliwości i poproszę po prostu mam Super szefostwo, które też wspiera takie inicjatywy po prostu cały czas rozwijamy w tej też pilotażowej dziedzinie także na pewno nie zamknęłam jeszcze to nie jest na razie naraz, gdyż kwestią najbliższych miesięcy ale kto wie pytam o to panią, ponieważ niesłusznie tutaj chciałbym podkreślić w ogóle pilotowanie stereotypowo kojarzy się z mężczyznami opowiem paniom przygodzie sprzed kilku miesięcy, kiedy wszedł na pokład samolotu katar rejs powiesz przywitała nas pani kapitan po drugie nie zauważam żadnego mężczyzny w obsłudze sobie wyobrazić być może nie to w jaki sposób dziś daleka była konfuzja innych pasażerów kiedy, kiedy przemówiła do nich kobieta, zwłaszcza tych z Polski był to strach pomieszany ze zdziwieniem przyzna pani, że to taka niesłuszna stratyfikacja i podział tego tego zawodu ze względu na płeć zawodu pas, choć może przyznać, że zupełnie niesłuszne, ale fundusz może taką historię jestem też instruktorem szybowcowym i czasami też wykonujemy takie loty zapoznawcze, jeżeli ktoś jeszcze nie jest zdecydowany czy chce się szkolić czynie to przychodzi wykonuje taki lot nie była taka sytuacja, że pan przyszedł na lot na nas do klubu kolega, które akurat szefował całemu kwadratowy, czyli zarządzał latami mówi no to świetnie to poleci pan tutaj koleżankom na ten swój lot zapoznawczy pan taki zielony mówi co z dziewczyną natomiast oczywiście seks ze mną i Polacy jakby nam odpowiedzi tylko, tyle że chciał leczyć i jeszcze raz chciał mógł jeszcze przed na kurs także chyba to jest taki dobry wyznacznik z premedytacją poruszam ten aspekt pani pasji, ponieważ właściwie wszystkie informacje na temat mistrzost w świata podkreśla się to, że pokonała pani tylu mężczyzn właściwie w całej stawce to były tylko 3 kobiety albo aż 3 kobiety ją mogę powiedzieć, że w zeszłym roku była jedyną kobietą w stawce także także w tym roku miejmy urodzaj jest pewnie podyktowane tym że, że w ogóle mogły procentowo niewiele osób wykonuje decyduje się na wykonywanie tej akrobacji wyższej to jednak domena troszkę poświęcenia i jakby też trochę takiego szaleństwa oczywiście w tym pozytywnym znaczeniu tego słowa natomiast nie ma nie ma podziału nie ma podziału klas także na pewno na pewno kobietom jest mimo wszystko trudniej, gdyż tam w tym środowisku się przebić, ale nie tylko nie tylko tutaj akrobacje, ale i w innych dziedzinach jest więcej tych kobiet, które 6 lat latają radzą sobie świetnie, więc wiemy, że po prostu patrząc na to teczkę z naszej perspektywy to jest także szybowiec zupełnie nie robiłem różnicę z tego, kto nie leci, czyli mówi, że szybowiec niewiele ma lat jaki, jakie ma status społecznej i czy właśnie jako jako płeć i tak też jesteś ta wolność stron właśnie daje lotnictwo daje to pasja z Unią pani o wyrozumiałość swojego szefostwa także pani zajmuje na co dzień czy to lotnictwo to jest pani praca Gazeta takie pracuje na co dzień nie nic jestem członkiem Państwowej komisji badania wypadków lotniczych także także zupełnie zupełnie zawodowo i hobbystycznie zostaje w tej sferze sferze lotniczej w jaki sposób to praca zawodowa pomaga pani swój pas, czyli w tej akrobacji szybowcowej myślę, że tutaj jest może też troszkę troszkę neonów to znaczy tak uzupełniających, by nasze prace niezwykle ważne jest to, żeby być na bieżąco z wszystkimi nowinkami i z tym co się dzieje w prawie lotniczym świecie, żeby nie być oderwanym od UE od tego z tych wydarzeń i i tutaj właśnie to, że każdą wolną chwilę tak naprawdę poświęcona na to, żeby być na lotnisku to na pewno procentuje w pracy natomiast troszkę łatwiej jest korzystne również sposób na to lotnictwa, kto też spełni spędził wiele godzin w powietrzu też ma trochę sportowej duszy sportowego zacięcia poprosić czy w tym sezonie wysokim mamy bardzo dużo pracy mogą być częste troszkę wolnego na trening na zawody na pewno myślę że, że to pomaga, a jest to jak wytłumaczyć i zasady mam ogromne wsparcie także no tak z 1 strony przychodzi pani ze świata w pasji wolności, jaką daje pewnie szybowiec w stronę tej zawodowej czy bada pani wypadki lotniczy teraz to przyzna pani, że w tym pewna sprzeczność a, a na pewno w głowie kłębią się różne różne myśli Wola pani pełnię tymi tragediami się nie zajmować tylko poświęcić się lataniu tylko w w tym pozytywnym aspekcie tegoż pamiętaj oczywiście chcą i pewnie każdy z nas, żeby tych tragedii, bo jak najmniej, żeby się z PSL nie było źle się w okresie, kiedy najwięcej robotę tak zestawione wysoki sezon na także, że wszystko wychodzi wychodzi na łąkę jest słońce jest latanie jest chce oczywiście, żeby właśnie nie było nie było, żeby zmienić może tak jak najmniej pracy natomiast to co my robimy to jest to jest nie tylko związane z tymi tragediami, ale to przede wszystkim jest jest jakby takie dotykanie co i dlaczego i co możemy zrobić, by właśnie w przyszłości zapobiegać i żeby było po prostu bezpieczniej, żeby wszystkim nam udało się lepiej bezpieczniej jak mówią do celu zostałem sobie na deser opowieść o samych mistrzostwach, ale teraz będę drążył jeszcze ten wątek pasażerski, kiedy pani siada na pokład samolotu do pani absolutnie pewna umiejętności pilota po pierwszych jego ruchach ja muszę przyznać, że kielczanom na pokład samolotu od razu zasypiam ich nawet jeszcze gdzieś w przygotowaniu już już po prostu siedzą tam z tyłu i wykorzystując chwilę na co dzień nie dość intensywnie trenuje tak jak mówię przygotowanie zawodów na myśl świata to jest praca przez cały rok, więc tylko na chwilę, żeby się jest jestem z tyłu raczej nie jest to odpoczynek no dobrze teraz przejdźmy do klubu sprawy takie przygotowania do mistrzost w wzmagają, jakiego wysiłku często wysiłek tylko za ze Starem szybowca czy musi pani poświęcić nie wiem także przygotowaniu fizycznemu chce się motoryczne jest to zdecydowanie przygotowanie do dużo większe niższe niż tylko to za sterami to co wykonujemy w kabinie w kokpicie mamy też ograniczoną jeść nawet możliwości treningu, by każdy zawodnik Dwali indywidualnie dobiera sobie ze strefy, które może wykonać przed zawodami, czyli po prostu strefa jest 1 lot akrobacyjny, w którym my ćwiczymy natomiast bardzo ważne jest przygotowanie kompleksowej i jest to jej fizyczne i psychiczne przygotowanie tras oraz więcej się mówi, o czym ja się z tego bardzo cieszy o psychologii sportu tym jak ważna jest też psychika sportowca, bo na poziomie mistrz świata w każdej dyscyplinie nie tylko w lotnictwie czy szybownictwie tej akrobacji szybowcowej niezwykle ważne jest też, by chłodna głowa przygotowanie tak, że to jest na pewno istotne oczywiście dobra kondycja fizyczna jest potrzebna i jest to praca tak naprawdę do wykonania cały rok są sporty które, które bardziej pewnie pomagają, bo uczą też jestem koordynacji uczą to troszkę tego tego żeby, żeby działać szybciej są takie sporty które, które po prostu pozbawionym największą wytrzymałość ja kiedyś próbowałam bywam zacząć taką dyscyplinę, jaką jest boks, ponieważ znam, że jest to świetny świat właśnie połączenie wytrzymałości szybkości i dla mojego takiego treningu, jakby tego przygotowania to będzie idealna dyscyplina nazwiemy skończyła się na 1 treningu w moim przypadku, że okazji trener trener były bardzo cierpliwy powiedział mi że przepis nie zapytał, dlaczego chce się tym zajmować będą trenuje taką troszkę między po dyscyplinę i akrobacje szybowcowe, ale kondycja fizyczna też jest też ważne i szukam takiego sportu, który będzie połączeniem właśnie tej dynamiki szybkich jak ta MEN reakcji i też wytrzymałości fizycznej natomiast wiadomo od razu, że chyba chyba jednak to nie do końca nie do końca czuje ten boks to to nie wyjdzie to chyba nie jest mój sport tak popatrzył na mnie powiedział jeszcze za zwyczaj mówi takim takim osobom w tym momencie, żeby zajęli się np. szachami, ale walutowych tego nie powiem, bo patrząc na moją koszulkę koszulkę akurat NZS -u zawodów też szachowych i i trafił w punkt, bo tak wcześniej właśnie szachistą liczba to też ważny temat poruszymy w kolejnym kolejnym naszym wejściu to już po informacjach Radia TOK FM, na które państwo teraz zapraszam pani Patrycja Pacak, która zaskakuje mnie coraz bardziej stanie państwa dość mistrzyni świata w akrobacjach szybowcowych czy to nowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk właściwie opadła szczęka nie wiem jest pani mistrzynią zwracam się do mojego teścia pani Patrycji Pacek wszystkim co się pani zabiera tak w akrobacji szybowcowej są tak odległy od siebie dziedziny w głowie nie mieści się ściska, ale też arcymistrzyni aż aż tak to nie ja gram głównie juniorską w Czechach natomiast kilka sukcesów mamy i nie treść podtrzyma podtrzymuje bycze okazy jestem aktualnym mistrzem Polski administracji publicznej w szachach błyskawicznych stanowi pani wielkie wyzwanie dla pewnie dla swoich rozmówców w branżach, które się pani poruszać w szybownictwie i wsiach nie ma pani bardzo silną osobowością do tego pracuje pani także w komisji badania wypadków lotniczych jeszcze czegoś pani nie wiemy ja myślę, że nie wszystko tak od razu mogę zdradzić jeszcze parę oraz sekretów to może pan redaktor jeszcze kiedy nie zaprosi na rozmowę bo, chociaż 1 tak na na zachęty 1 na zachętę uczy się węgierskiego c z całkiem serio jednorazową, które uczy się węgierskiego Michał Listkiewicz były prezes związku piłki nożnej interes wzrośnie przyznam że, że to jest taka przygoda troszkę Inter troszkę wyrwana z dnia tego ani tego wszystkiego troszkę zwariowana, bo czasem nawet tym sportowym świecie i w tym też 9 proc taką wycieczkę natomiast nikt nic nie bez przyczyny, bo tak się składa, że aktualne już sześciokrotnie też, że się kwestia Limited na szybowcach nie z węglem, a więc kibice tak samo Sandra może zacznę może dowiem się od jakiej się sekretów, które pozwolą mi osiągnąć mistrzostwo na szczęście mamy też tak duże tradycje w naszej polskiej akrobacji, że jeszcze nauczę angielskiego sukces już gdzieś tam, korzystając z tej wiedzy też kolegów i tych naszych nadającej lenie udało się osiągnąć, ale nie poprzestaje na tym dobrze teraz przejdźmy skupmy się na naśladownictwie jak to w ogóle się zaczęło jak pani wymyśliła cała historia zaczęła od tego, że po prostu pewnego dnia z działami w ogóle nie mam żadnych tradycji lotniczych w rodzinie między pewnego dnia stwierdziłam że, że chce latać chce w tym kierunku oczywiście na początku była tam pewnie nie niedowierzanie też jej mama wręcz się, że że zaraz przejdzie tam, że może rok natomiast z tym, że osobą, która ma chyba jak coś sobie postanowi to postara się to zrealizować do tego dążyć, więc jak taki pomysł pojawił, a pojawi się zaczęło się od filmu nie na pewno każdy film szklana pułapka 4, więc mam z tym miał 12 lat, bo właśnie na takim filmie z kuzynką w kinie to jest taka scena, gdzie oczywiście wielka ucieczka jak to na film akcji jak ciężarówka kogoś goni i taki most pilot myśliwca, który stworzył takie pół beczki przeleciał pod mostem nie było tak nie są też ja mówię powiedziałem do kuzynki mówi słuchaj też tak chce zrobić tak na mnie patrzy mówi aha natomiast rzeczywiście wtedy dobrze, że chce takiego zrobić naj wprawdzie pod mostem jeszcze nie przelatywała natomiast tam beczki jak najbardziej udało mi się już wykonać to to całkiem nieźle film roku też pani ogląda w kinie tak dlatego Box nie tego filmu widz może dlatego nie udało mi się akurat zostać bokserem raczej raczej zostaje przy szybowcach to, że mistrzostwa świata trwają 2 tygodnie jak one w ogóle rozgrywają, jakie elementy, jakie konkurencje w sobie mają jeśli i tak już, że należy traktować w kategorii zadań bardziej tak to są takie wyzwania my nazywamy programie programami lub wiązankami są 3 konkurencje medalowe znana dowolna i nieznana 2 tygodnie to wydaje się, że jest bardzo dużo czasu, zwłaszcza jeżeli, jeżeli przyznamy, że przez 2 tygodnie zajmie maksymalnie 6 lotów, więc na to akrobacje, które policzymy hol trwa 10 minut cały lot akrobacyjny nie więcej niż 15 będzie krócej pojedziemy 5 minut razy 6 konkurencji to czas powietrza spędzone jest tak niewielki, że jak wracamy do kraju i jest to kolejny szybownicy, którzy wrócili zawodów przelotowych mówią, że ani lub lata tam 2 tygodnie 40 godzin mamy naprawdę niewiele natomiast jest to okres niezwykle intensywnej pracy zazwyczaj wiąże się to z strasznym wysiłkiem te zawody są w okresie letnim organizowane w Europie mamy wysokie temperatury powietrza w tym roku bardzo malownicze miejsce Dewey Rumunia położone lotnisko położone pomiędzy pasmem górskim i rzekom to miejsca tak dobrze trzymało pogodę nawet gdzieś w okolicy, jeżeli zbliżała się burza to do nas z lotniska nie dochodzi potrafią przez cały dzień u nas kursu świecić słońce była piękna pogoda mogliśmy latać praktycznie codziennie i tutaj jest też ten cały wysiłek, ponieważ organizator musi odpowiednio zarządzać naszym czasem naszym zmęczeniem też bo, bo jeszcze przed zawodami jest też oficjalny trening wiadomo, że każda ekipa trenuje i może później przychodzą zawody i po kilku dniach intensywnego latania codziennie 1 konkurencji każdy zawodnik zaczyna nie tyle popełnia błędy, ale już już przestaje to być też były dziś bezpieczny nawet po to jest ogromne wycieńczenia organizmu jest to co cały czas, jaki stres skupienie także jest 1 konkurencja dziennie, ale proszę wierzyć, że to jest bardzo dużo ile godzin wymaga ten stan Najwyższego skupienia koncentracji pani rozwiąże to nie jest tylko wykonanie akrobacji jest też przygotowania, dlatego że większość, że tylko pierwszy organ mamy okazję przećwiczyć wcześniej niż je przygotować, jeżeli mamy treningi w kraju tam mamy argument regionalne czy jak i zgrupowania kadry tak jak przed zawodami w Toruniu na miejscu przez tydzień pre Sense przed mistrzami przed wjazdem do Rumunii miejsce tydzień treningu razem razem właśnie z chłopakami z kadry i to jest przygotowanie natomiast później jako obowiązek nieznany jest też taka analiza czy to co trzeba wykonać znajdziemy wykonaną pracę w głowie także potem w powietrzu już niema niema NATO czasu, zwłaszcza jeżeli losuje się tak jak osoba ma kierownik ekipy nr 1 do startów nieznanej konkurencji wtedy nie ma w ogóle szansę zobaczyć nawet jak to będzie wyglądało cały ten program i i trzeba jakoś strategię taką mistrzowską pracować na ziemi, więc na pewno jest to duża praca, którą trzeba wykonać się na ziemi przemyśleć wzwyż zwiedzali dawać sobie też wszystko położenie w strefie strefa właśnie to jest taki troszkę, że poruszamy w takim ścianie km km km to jest troszkę taki wirtualny stadion musimy się po prostu po nim poruszać, żeby sędziowie, którzy się do ziemi byli w stanie ocenić nim, jakby możemy oczywiście wykonywać figury w dowolnym miejscu tej strefy natomiast, że wykonamy ją gdzieś daleko od sędziego tony będą w stanie tego ocenić także Calineczkę przygotowani na ziemi polega na tym, żeby też przemyśleć jak jak będziemy znajdować w tej strefie będzie wiatr był wznosił, w którym miejscu będziemy w danym momencie, jaką będzie mieć wysokość, żeby dostać to 10 na 10 od sędziego no tak też wymaga dobrej komunikacji skład złe określenie przychylności sędziego bo, bo skoro tak względne może w każdej fizycznie nie widziałem był w stanie tego ocenić niestety może wtedy daje nam tzw. PZ PS przy 0 i ten zawodnik strasznie spada w tabeli, więc staramy się mieć to na uwadze, iż są do tego, że w ocenie to czym pani się zajmuje bardzo względne, jeżeli nie ma takich wytycznych to zawsze można tak powiedzieć natomiast sędziowie nie działają zupełnie niezależnie oni wszyscy mają szkolenia mają też regulamin, który jest dostępny publikowany, które czytamy i mają konkretne konkretne wytyczne za co dają punkty, a za co odejmuje dobrze, ale czy to nie jest trochę tak jak z łyżwiarstwem figurowym, gdzie kiedyś od dzieliły się na wykonanie wrażenia artystyczne też, jeżeli chodzi o wrażenie artystyczne to się odbija zazwyczaj w nocy mamy też noc notę za opozycję w strefie nie ma już niema już noty za harmonii kiedyś była kiedyś była taka ocena natomiast, jeżeli chodzi o jaki tam subiektywne odczucia oczywiście wiadomo, że każdy z człowiekiem i każdy będzie pewnie ocenią troszkę troszkę posłańcem pokoju każdemu troszkę inny styl się podoba natomiast wszystkie te wszystkie te rzeczy, które trzeba ocenić to za szkody, jeżeli chodzi o beczkę akcentowaną mają być 4 akcenty, czyli tak jak pauza w muzyce, więc żyjmy tą pan zrobił także każdy ją zauważy to niema niema żadnych wątpliwości, ale i jest w stanie dostrzec gołym okiem te pauzy ten akcent wysokie troszkę pytanie, jakby czym różni się kluczy woli nawet klucza basowego i nie będziemy w stanie była to dobrze opisać, więc może może to jest dobra odpowiedź na to pytanie dobrze przyzna pani, że szybownictwo to sport sezonowy przyznam, że tak natomiast, jeżeli chodzi o sport jako akrobacje to nie jest tak, że tylko w sezonie letnim wykonują pracę ta praca wykonywana przez cały rok praktycznie ciągle trzeba, choć przed mimo podtrzymywania nawyków, czyli jeśli dany sport albo dana czynność oparte na precyzyjnie można wyjść sprawy dokładnie tak jest jest to powszechnie znane właśnie proces uczenia się i potem podtrzymywania, jeżeli chcemy później i jakby poprawę nasz nasze wyniki i osiągać coś więcej to nie możemy zapominać tych podstaw, więc musimy być co w całym treningu naprawdę, jeżeli chodzi o okres zimowy wiadomo, że ciężko to to utrzymać, ale wtedy też dochodzi do przygotowania i jakieś kondycyjne i psychiczne to jest także, dzieląc okres na letni zimowy, kiedy u nas panują niskie temperatury nie ma pogody do latania państwo wyjeżdżać zagranicę czy potraw bardzo byśmy chcieli natomiast jeszcze takie że, że na razie akrobacji szybowcowej sportem na nie ukrywamy troszkę takim amatorskim to znaczy każdy z nas ma jakąś pracę, którą musi wykonać poza tym między nie każdy nie stanie co pozwoli oczywiście niektóre teamy mają także przez właśnie na okres zimowy, a przekazują szybowiec jakiś piękne ciepłe miejsce też byśmy jej coś takiego kiedyś osiągnąć na pewno do tego dążyć, ale niestety jak na razie nie mamy takiej możliwości zastanawia mnie logistyka takiego przedsięwzięcia bowiem tyczkarz, który jedzie trenować w ciepłe miejsce na zabiera tyczki na pokład samolotu, ale w samolot swojego bossa na placu nie wiemy co prawda nie i własną logistykę najlepiej zapytać naszego kolegę z teamu, który został wylosowany do transportu szybowca nam się ze świata, dlatego że do Rumunii jest z Torunia 1300 km ponad rządowy i to były 2 dni jazdy wózkiem z tym wózkiem szybowcowym nie może jechać szybciej niż 800 km na godzinę to jest ciężka droga później przychodzi już wcześniej na te zawody czekaliśmy na taki właśnie z wózkiem i jak zadzwoni do nas, że będą za godzinę, bo już zostało 60 km to zanim się jak jak rozłączył to my tak o niej nie będą za godzinę, bo przez te 6 km ostatni już niema autostrady tylko rumuńskie drogi górskie także czekaliśmy na nich jeszcze sporo właściwie już mieszkańcy, ale chciałbym zadać jeszcze pani pytanie czy drogi sport niestety każdy sport na poziomie wyczynowym, bo jest jest drogi jest kosztowny także także to są ogromne środki my mamy wsparcie ministerstwa sportu, ale tylko na naprawdę dla reprezentacji dla nawiązuje się ze świata natomiast wszystkie treningi loty wszystko potem pokrywamy, jakby z własnej kieszeni dużo pań to kosztuje szczęśliwie nie, licząc pieniędzy jak to mówią ja, by naprawdę nie chcę tutaj podawać jakiś konkretnych konkretnej wartości jak już jestem im, by takiej sytuacji, że życie się tym, że po prostu mogę mogę to robić i i na pewno na pewno niezależnie od tego ile nie będą w stanie włożyć to to po prostu takie chwile jak zdobyć pierwszego w historii świata jest jest bezcenne, więc czym jest po prostu coś wymiernego dziękuję pani bardzo za to odpowie pani Patrycja Pacak wychowanka członkini Aeroklubu częstochowskiego złota medalistka dziesiątych szybowcowych mistrzostw świata w 2 w Rumunii był moim państwa gościem i to złoto właśnie bezcenny dziękuję bardzo dziękuję państwu w imieniu swoim powodzie to, że Przemysław Iwańczyk kłaniam się do usłyszenia jutro o godzinie dziesiątej teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA