REKLAMA

Sondaż Rz: Ochrona klimatu i drożyzna ważniejsza niż 500+ czy LGBT. Komentuje prof. Anna Giza

Analizy
Data emisji:
2019-08-21 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizuje Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studia pani prof. Anna Giza socjolożka z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry będziemy zajmować się starymi gazetami, a to, dlatego że w Rzeczpospolitej 18 sierpnia ukazał się, więc sondaż może nawet nazwijmy je badaniem, który mnie też szalenie zastanowił głównym zadaniem tego sondażu było zbadanie, jakie tematy wg wyborców są najważniejsze w trwającej kampanii wyborczej Rozwiń » wyniki za chwileczkę będziemy podawać na antenie też omawiać, ale mnie najbardziej zaciekawiło czy tego typu sondaż jest w ogóle jakikolwiek sposób wiarygodny jakikolwiek sposób oddający rzeczywistość tego co mamy w głowach i co miało być to coś co mam w głowach pani profesor, zanim rozmów będziemy mieć w oczach najciekawszych to przyjrzymy się metodzie badawczej Rzeczpospolita, a konkretnie IBRiS na zlecenie Rzeczpospolitej donosi, że badanie przeprowadzono metodą telefoniczną wspomaganą komputerowo na próbie 1100 osób i odpowiadający mogli wybrać wiele z kwestii, które ich zdaniem są ważne w kampanii wyborczej czy to właściwie dobrano zadanie do metody są też telefoniczny jest rzeczywiście bardzo ryzykowny, dlatego że polega on w dużej mierze na pamięci słuchacza, że jest on stanie utrzymać w pamięci pytanie szczególnie, kiedy ono jest długie jak już mamy do czynienia z długą listą zagadnienie to wtedy zaczyna być jeszcze bardziej ryzykowne także pewnie trzeba byłoby zobaczyć czy pytania były proste zwięzłe czy były łatwo zrozumiałe i czy słuchać był w stanie ogarnąć, że tak się wyrażę całości odpowiedzieć sensownie natomiast to co pewnie świadczy z kolei na korzyść czy to jest fakt, że dotyczył on kwestii ważnych dla ludzi i nie było to w związku z tym pytanie o to czy Polska powinna wejść do strefy euro jutro czy pojutrze, bo na to pytanie co naprawdę trudno jest odpowiedzieć bez zastanowienia natomiast myślę, że każdy ma gdzieś na wierzchu głowy poczucie co jest naprawdę ważne co się naprawdę liczy, a możemy sobie wyobrazić, że skoro pytanie brzmiało tematy, które powinny być ważne w czasie kampanii wyborczej to wtedy ten ankiet żyjący mówił służba zdrowia i osobą może tak ochrona klimatu tak drożyzna niekoniecznie czy to tak mogło przebiegać przypuszczam, że tak było bo gdyby odczytać całą listę naraz naraz to nikt by tego nie opanował, więc jeżeli to było także była cała lista i przy każdym można było powiedzieć koniecznie od biedy i nie no to wtedy w porządku tak, tym bardziej że wszystkie te rzeczy są łatwo zrozumiały no wszyscy wiemy co tej służby zdrowia co to jest drożyzna i t d. ja szczerze mówiąc nie wiem do końca co miałoby oznaczać, że służba zdrowia powinna być ważnym tematem w czasie kampanii wyborczej, bo wojna ważna przez cały czas i co to znaczy, że jest ważna w kampanii wyborczej, ale to już byśmy chodziły dyskusję filozoficzną bardziej zostawmy natomiast teraz skupmy się na tym samym pomyśle na badanie czy można w ogóle sprawdzić co jest dla nas istotne jako wyborców skoro do wyboru są takie kwestiach służba zdrowia ochrona klimatu drożyzna edukacja programy społeczna czy nawet tematyka LGBT czy w tego typu metod czy ten telefon liczne telefoniczne badanie jesteśmy w stanie realnie zajrzeć do głowy wyborcy i przełożyć później n p . na jakich sugestie dla polityków czy partie polityczne nie oczywiście, że nie jesteśmy w stanie można potraktować tylko co najwyżej jako sądy p t . gdzie najbardziej rezonuje, gdzie jest największy odze w społeczny natomiast w ogóle no myślę, że nie ryzykuje specjalnie powtarzanie się mówiła o tym, wiele razy, ale dość dawno temu sondaż czy on jest telefoniczny czy jest jakikolwiek inny w ogóle nie jest dobrą metodą badania opinii, jeżeli przez opinię rozumiemy przemyślane stanowisko w danej sprawie ponieważ, żeby sformułować sobie stanowisko w dawnej sprawie to trzeba mieć czas trzeba mieć pewien proces, który się przechodzi myślowy refleksji oparty nadanych i tak to nawet w białym dodała być może możliwość zadania dodatkowych pytań możliwość zadania dodatkowych pytań no akurat mój zespół swego czasu przeprowadził 0101. w Polsce tzw. sondaż deliberacji wg metodologii profesora fiszki nas Uniwersytetu Stanforda i cała filozofia profesora fiszki na sondażu deliberacji wolnego właśnie dokładnie opiera się na tym, że najpier w trzeba dać ludziom szansę na przemyślenie i przedyskutowania różnych rzeczy dopiero potem można ich zapytać na koniec o opinię i to też z pewną dozą ostrożności i sondaż byli bardzo aktywny polega ono dokładnie właśnie na tym, że ludzie dostają dane i dostają różne scenariusze rozwiązania problemów mają czas przez 3 z nich, żeby się spotykać z innymi ludźmi bardzo różnymi, bo metodzie profesora fiszki na też trzeba posadzić wokół stołu ludzi, którzy mają odmienne poglądy myśmy akurat robili sondaż, który dotyczył sposobu użytkowania stadionu piłkarskiego na Bułgarskiej w Poznaniu po euro 2012 i to rzeczywiście było poruszające, że przy stole siedziała staruszka, która nienawidzi huku i zatwardziały kibic Lecha po fachu, który kocha chórki i matka dwójki dzieci co, do których ma pewne aspiracje nadzieje piłkarskie wspaniale było widzieć jak ci ludzie jak między nimi ucierając się poglądy przy naprawdę takiej neutralnej bardzo dobry model racji, ale to, o czym pani profesor mówi to wskazuje, że tego typu badaniu nikt nie jest samotny nie jest pozostawiony sam sobie ze swoimi myślami albo nawet brakiem przemyśleń tutaj w tego typu sondażach, które serwują nam media, które zamawiamy, żeby szybko coś zbadać dokładnie odwrotnie ten człowiek jest pozostawiony sam sobie musi natychmiast wyrazić opinię tak nie nie wiem albo ewentualnie bardzo trochę nie nie i i teraz no to paradoks polega na tym, że ten typ badania w kampanii wyborczej ten, który przyprawia choćby Rzeczpospolita wskazuje na specyfikę też i wyborczej, której nikt nie dyskutuje realnie tak po jako dziennikarka, gdzie mało jest miejsce na przyjrzenie się różnym stronom zobaczenie problemu z wielu perspekty w szukanie wspólnych rozwiązań wręcz przeciwnie jest tak my gramy do tej piłki, a my do tej piłki do tej do tego koszyczka, więc właściwie paradoksalnie być może Rzeczpospolita zrobione lepsze co mogę zrobić w jeszcze jeszcze do tego za chwilkę wrócę, ale chcę powiedzieć, że do książce, którą swego czasu opublikowała to już było ładnych parę lat temu nawet pozwoliłam sobie powiedzieć, że sondaże coraz większym stopniu stają się taką metodą przepraszam za to wyrażenie prania opinii publicznej tak innymi słowy robi się zamieszanie wokół jakiegoś tematu w momencie, kiedy to zamieszanie osiąga apogeum i różne media z różnych stron formułują bardzo radykalne opinie i opinie przeciwstawne robi się sondaż i w momencie, kiedy się zada pytanie czy uważa pan, że należy to czytam to ludzie zawsze coś odpowiedzą to już można mówić, że to jest opinia publiczna to nie jest opinia publiczna jest to opinia, która została najpierw wykreowana i jakby nagłośniona na sterydach nadal będą na rodzinie na sterydach ono oczywiście nie ma nic wspólnego no dla mnie takim przykładem tutaj patrzy trochę na pani karteczkę jest problem LGBT Otóż moja mama, która ma 90 lat jest bardzo dobrą osobą bardzo otwartą i wy spotykała bardzo wiele różnych osób w tym również gejów lesbijki i tak teraz skazana na siedzenie w domu, bo już, bo nie wychodzi i oglądanie telewizji na ziemi mówi coś co jednak wiesz co mówi, ale to LG BT to jednak jest straszny mówi ale o czym mówisz z naszych chińskiego no tak pamiętam go lubić godna jest wspaniałym przecież to gej to, o czym tu w ogóle tutaj opowiadasz, więc chodzi mi o to, że operowanie na takich Górnika i powtarzanie czegoś przez bardzo wiele czasu powoduje, że jakaś część ludzi jakoś tak zaczyna się do tego no nie wiem ekscytować jako zaczyna być tym wzburzona i t d. mali szybką reakcję lansowana na szybką reakcję wtedy jak ktoś zadzwoni powie czy powinno się dopuścić LGBT do polityki to moja mama powiedziała nie co więcej moja mama potulnie odbiera telefony, ponieważ należy do starego pokolenia jest bardzo grzeczna nie przychodzi dach, żeby się rozłączyć, więc zwykle tego rodzaju osoby padają ofiarą różnego rodzaju sondaży no niestety również sprzedawców garnków i wspaniałych to ona jedyną, ale to już zaraz wrócimy z rozmową przyjrzymy się temu jak też możliwe skoro tak napompowane temat LGBT jest on na ostatnim miejscu tematów, które powinny być ważne w kampanii to przecież paradoks znowu sprzeczność zaraz wracamy z panią prof. Anna Giza socjolożką z uniwersytetu Warszawskiego po informacjach audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami w studiu cały czas pani prof. Anna Giza socjolożka z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskim i wspólnie przyglądamy się małemu sondażowy, który przeprowadził IBRiS na zamówienie Rzeczpospolitej i kilka dni temu w Rzeczypospolitej został opublikowany zadanie, jakie postawiono ankieterom to zbadać, które tematy powinny zdaniem wyborców być ważne w czasie kampanii i teraz chciał, żebyśmy pani poseł przyszły do tego, jakie padły odpowiedzi mając już trasy w głowie to co padło pierwsza część naszej rozmowy, czyli pewne wątpliwości co do tej metody i tego co tak naprawdę zbadano i oto okazuje się, że służba zdrowia jest tematem, który osiąga najwyższy wynik jako ten, który powinien być ważny w kampanii wyborczej i pewnie pani ze mną zgodzi, że to żadne zaskoczenie to żadne zaskoczenie poza tym dane porównawcze pokazują, że nie ma na świecie kraju, w którym ludzie byliby zadowoleni ze swojej ochrony zdrowia także tam badania europejskie z różnych krajów europejskich w każdym służba zdrowia jako najważniejsza jest lód ochrona zdrowia zawsze stawiamy na papierze jeszcze, że tak, tym bardziej że się starzejemy w związku z tym coraz więcej ujawnia się różnych problemów sama tylko patrzy kiedyś zaczną w moim przypadku o winie Stalina, po czym w radiu, ale drugi i to sprawiło, że zgadzają się tym tematem to przyciągnęło moją uwagę drugi temat, który wskazano najczęściej ci ankietowani mogli wskazać wiele tematów na naraz to jest ochrona klimatu i to mnie kompletnie zaskoczyło, bo przecież ochrona klimatu katastrofa klimatyczna w ograniczanie emisji dwutlenku węgla i t d . mówi się nie pojawiał w kampaniach wyborczych politycy o tym, praktycznie nie mówiła jeśli już to zupełnie hasłowo, a to zostało ustalone jako drugie miejsca jestem głęboko podejrzliwa wobec tego jest głęboko podejrzliwa również, ale być może problemów klimatycznych zaczynamy doświadczyliśmy własnej skórze i może to też ma jakiś wpły w na na tego rodzaju odpowiedzi, ale nie wiem ostatnio ochrona klimatu była nagłośniona dosyć powszechnie przez media, więc one gdzieś jest na wierzchu, ale o jedno tłumaczyło wtedy, dlaczego raczej BT jest na ostatnim miejscu nawet moja teza, którą ma nadzieję pani prezes zaraz rozwali na kawałeczki jest taka, że lubimy myśleć o sobie jako tych, którzy troszczą się klimat ani jakich gejów lesbijki deklarujemy jacy byśmy chcieli być w tych odpowiedziach nieco naprawdę jest dla nas ekscytującej, o czym rozmawiamy przy stole to pytanie dotyczyło tego co powinno być ważne w debacie i powiedziałabym tak no te odpowiedzi jednak świadczą o rozsądku nie o tym, że chcemy się dobrze prezentować, chociaż oczywiście bycie wrażliwym posiadanie alergii i ogólnej empatii zawsze bardzo miłe, ale tak naprawdę mamy gdzieś takie poczucie jako zwykli ludzie co naprawdę się liczy w naszym codziennym życiu w naszym codziennym życiu nie są problemem geje lesbijki, ale jest problemem drożyzna jest problemem służby zdrowia i t d . więc o tym, mordercze upały groźne może być uchwały nie został nie są nie są fikcją prawda nie są metaforą, więc to odczuwamy smok nie jest metaforą, odkąd pojawiły się informacje na temat stanu powietrza jony są łatwo dostępne wyświetlane również n p . na moim urzędzie dzielnicy mamy podaje informacje w 2 wy podajecie informacje to co się stało realne na każdym portalu jest to realne coraz więcej się widzi ludzi maseczkę, więc tak naprawdę jest to rzecz, która nas dotyka do szpiku kości osobiście da to tym bardziej mnie ciekawi, dlaczego ten temat w ogóle nie pojawia się w kampanii wyborczej skoro politycy partii przeprowadzają przecież takie sondaże na potrzeby wewnętrzne nie staje się tylko media zajmują się sądy są sądami i badaniami opinii, a jednak w kampanii wyborczej więcej słyszymy o LGBT jest to z analiz wynika 1 z 2 głównych filarów kampanii wyborczej prawa i sprawiedliwości Zana z analiz m. in. Michała Kolanki tak wynika, a nie właśnie katastrofa klimatyczna czy powiem tak, że rozwiązanie problemów służby zdrowia i rozwiązanie problemów klimatu musi pociągać za sobą środki, które są niepopularne prawda innymi słowy ochrona klimatu to jest kwestia górnictwa to jest kwestia ograniczenia plastiku można, by było wymieniać bardzo różne rzeczy, więc nie zbuduje się na tym popularności wielkiego elektoratu no bo trzeba powiedzieć ludziom jak Winston Churchill obiecuję wam krew pot łzy, ale za to wasze dzieci będą żyły w lepszym świecie jeśli chodzi o służby zdrowia to też jest bardzo niepopularny, bo tak naprawdę jedynym sposobem na zmniejszenie kolejek to jest ten główny problem jest to, żeby państwo zainwestowało w profilaktykę prawda, żebyśmy zdrowie, jeżeli tymczasem musimy badać, jaki wysiłek musimy podjąć jakiś wysiłek musimy przestać uczyć przecież wiadomo, że Polska jest najszybciej trujący my krajem świata już w tej chwili chodzi głównie dzieci młodzież no i to trzeba by było coś z tym zrobić to nie jest popularny powiedzieć ludziom Hej, podniesiemy ceny na cukier no też wypraw jest taka, że tutaj nie ma łatwych rozwiązań, czyli nie ma nadal nie można proszę zrobimy to i to będzie lepiej będzie fantastycznie ludzie o tym, wiedzą no to są typowe takie Wiki problem prawda, czyli takie problemy, które nie mają żadnego dobrego rozwiązania i są bardzo wielu aspektom, a w przypadku LGBT, a w przypadku LGBT to po pierwsze w ogóle nie jest problem zgoła twór rozwiązać, a chciałby stworzyć wobec prawa i sprawiedliwość bardzo wiele zainwestował też stworzyć jakiś problem, a po drugie, po, jeżeli chodzi o rozwiązanie problemów zdrowia i t d . i t d . to rozwiązania są apolityczne w tym znaczeniu, że jeżeli jesteśmy uczciwie to czy jesteśmy lewicą czy prawicą czy czymkolwiek jeszcze innym to musimy powiedzieć to samo cukier musi być droższy musimy zabronić plastikowych torebek, więc trudno jest się odbić od Biedronia albo jakiegoś tam innego powiedzieć no po prostu tak natomiast zbiór partyjnym plastik nie mamy go nie mamy obraz się nie można spierać, ale o małżeństwa homoseksualne można się spierać, więc tak naprawdę to jest zabieg pozycjonują się tak bym powiedziała zresztą kiedyś też jakiś czas temu zrobiłam taki eksperyment, że stworzyłam na podstawie oczywiście tam tylko tego co się mówi w mediach prasie i t d . tak dalej taką listę rzeczy pytałam ludzi, która rzecz jest charakterystyczna dla prawicy, która dla lewicy, która jest, jakby taka neutralna i okazało się, że wszystkie rozkłady były losowe i jedyne co rzeczywiście są do czego ludzie byli zgodni, że różni lewicę prawicę to kościół homoseksualiści, więc to zostałem wyrażał jak to świadczy o naszej scenie politycznej partii, ale była śledzona istnieje mają się różnić tylko wyłącznie stosunkiem do kościoła do homoseksualizmu no ale do tego co się wszystko sprowadza z dnia 2 kwestii nie należy szczęście ludzkie i ludzkie zdrowie czy nie czy jest w ogóle i tak jak powiedziałem wcześniej w ogóle nie jest żaden problem perspektywa, że zaleją nas lesbijskich jest naprawdę dla niektórych mogą być nawet po dezinformacja, ale tu pani prezes tego co pani mówi wynika jasno, że swoim eksperymentem praktycznie ani chwilowa pani zjawisko polityk partyjnych programów partyjnych i być może też do tego partie polityczne bardzo niewiele inwestują w stworzenie rzetelnych opracowanych programów wyborczych, które można się czytać dyskutować płeć to mi się podoba to nie są one hasłowe są coraz bardziej ubogie i partii nawet tego nie wstydzą tak powiedzą to co pani z ZUS, abyśmy nie zresztą na klasyk marketingu już dawno temu powiedział wyróżnił się albo zginie profesorze właściwie tym podstawowym narzędziem zaistnienia jako Marka czy jest to Marka regionu miastami pompki rowerowe czy mydła czy partii politycznej tak to mówimy o marce i ona musi właśnie, że nie wysusza skóry jak mydło prawda, więc trzeba się bowiem, że jeśli chodzi o polską scenę polityczną to partie polityczne same zredukowały się już teraz do właśnie tych kwestii LGBT kościół, a jeszcze 1 kwestia same o sobie dyskutują czy my nie jesteśmy tam ma oczywiście my nie znaczy skończona to można nieskończoności oczywiście znacząca część ludzi ma to już po prostu wnosi to znaczy myślę, że fakt, że niewielu ludzi niewiele osób czy coraz to czy ta frekwencja wyborcza jest naprawdę no nie taka, jakiej byśmy sobie życzyli to wynika z tego, że coraz więcej osób mówi no po prostu mam to w ogóle wychodzę z tej gry, ponieważ ta ogromnie mnie interesuje pojawiają się takie głosy od dawna, że to zapętlenia takie prawda PiS po PO -PIS i t d. już rzeczywiście zostawiło na scenie najbardziej zajadłych, ale wystarczy, że oni pójdą do wyborów ja nie wierzy w to, żeby ktokolwiek autentycznie chciał, żeby 100 % wyborców poszło do wyborów, że tak naprawdę partiom zależy na tym, żeby do wyborów poszli właśnie dokładnie tylko ci, którzy mają po prostu absolutne przeświadczenie, że albo wygra x albo cały świat umrze i razem z nim, więc trzeba się ratować kiedyś chyba Jacek Żakowski powiedziały, ale być może krzywdę innego autora, że jest przekonany że, gdyby na karcie do głosowania była krótka, która mówi żadne z powyższych to ten kadry zagrał ten kandydat, by zdecydowanie wygrał, toteż wychodzi z sondaży dotyczących preferencji wyborczych, gdzie nie wiem zdobywa najwięcej punktów, ale pani poseł po jej rozdaliśmy partii nie wiem jak Kukiz ma szansę, by musiał się na listach rzeczywiście znać może spróbujmy skończyć jakimś rodzajem rozwiązania pani profesor pierwszą część naszej rozmowy wskazywała, że znakomitym sposobem Poznania tego co ludzie mają w głowach, ale też najpierw wprowadzenia ich dany temat jest dużo bardziej skomplikowane badania niż zwykły sondaż telefoniczny spotkanie deliberacji ja dyskusja poznanie najpier w faktów to zupełnie nierealne, żeby w ten sposób prowadzić na co dzień badania opinii publicznej drogi są nieodzowne za nie to jest bardzo realne bo, gdybyśmy zamiast wszystkich tych drobnych rzeczy, które w sumie kosztują bardzo dużo pieniędzy zrobili poważne badanie to wcale nie było drożej tylko byłoby mniej, a i to nie jest nierealne, ponieważ przecież James Fish kin prof. Uniwersytetu Stanforda cały czas podkreślam, żeby nadać temu uwagę to przecież on robił sondaże Libera pewne w wielu państwach i to jest niezwykle pomocne n p . chyba najbardziej spektakularny wynik, jaki osiągnął, dlatego że chce też powiedzieć także jak damy ludziom szansy dane i czas, żeby się nad tym zastanowili to mogą dojść do zaskakujących wniosków n p . w Teksasie swego czasu nim 10 lat temu fiszki zrobił sondaż deliberacji pewne na temat energii energii odnawialnej wiadomo, że tak setek stoi na ropie wszystkie te rzeczy i t d. i jest faktem, że jeżeli się zwiększa udział energii odnawialnej energia jest droższe i proszę sobie wyobrazić, że po przeprowadzeniu tego sondaże obywatele Teksasu wybrali opcję, żeby było więcej energii odnawialnej, żeby była najdroższa, czyli zgodzili się płacić więcej no to jest wynik spektakularny, ale on też pokazuje, że jak dajemy ludziom szansę coś rozważyć, a nie staramy się ich podburzyć, żeby w jakimś akcie szaleństwa pobiegli do urn wrzucili to co trzeba to naprawdę działa to dla dobra nas wszystkich to tylko rzeczywiście partią się to kompletnie opłat za bardzo ludowa władza polityka, w której dajemy szansę ludziom, żeby coś zrozumie myślę, a może nawet mieli inne zdanie niż my kończymy tym pozytywnym akcentem pani prof. Anna Giza socjolożka z uniwersytetu Warszawskiego była państwa i moim gościem bardzo dziękuję za spotkanie bardzo dzieli Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA