REKLAMA

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym

Data emisji:
2019-08-20 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Głogowskiego był prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Wojciech Drzewiecki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

raport gospodarczy 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry to jest raport gospodarczy Radia TOK FM już za chwilę rynku motoryzacyjnym będziemy w raporcie gospodarczym rozmawiać, ale wcześniej jak zawsze tradycyjnie przegląd informacji, które mamy, które są w miarę nowe i dosyć interesujące roczna dynamika wynagrodzeń w większych przedsiębiorstwach to są miesięczne dane miesiąc miesiąc publikowany przez Główny Urząd Statystyczny opublikowane także Rozwiń » dziś roczna dynamika wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw wzrosła w lipcu do 74 %, licząc w ujęciu rocznym, a więc lipiec 19 w porównaniu do lipca osiemnastego roku to wyżej niż w czerwcu było to 53 wówczas dynamika zatrudnienia obniżyła się do 27 % 2 i 8 liczonych w czerwcu notowanych w czerwcu dane dotyczące zatrudnienia wskazują na stopniowe, niemniej wyraźne spowolnienie na rynku pracy piszą w swoim bieżącym komentarzu do tych danych analitycy BOŚ banku wg naszych szacunków czy właśnie ich szacunków, czyli BOŚ banku w ujęciu zmian miesięcznych oczyszczonych z wahań sezonowych zatrudnienie w przedsiębiorstwach cały czas rośnie, choć wyraźnie wolniej niż w latach 201618 bieżące dane są także spójne z deklaracjami firm dotyczącymi krótkookresowych planów zatrudnienia, które wskazują właśnie na wyraźne wolniejsze tempo wzrostu zatrudnienia, choć wciąż utrzymanie tego zatrudnienia na wysokim poziomie tyle tego komentarza dotyczącego danych poza tym oczywiście mnóstwo rzeczy dzieje się nie wszystkich dążymy teraz powiedzieć warto dodać co na rynku walutowym to jak zawsze o tej porze euro 4 zł 35 gr dolar 3 zł 93 gr frank 401 funt 4 zł i 75 gr, a na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie o można powiedzieć może dzieje się niewiele WIG 2013 na plusie 2104 punkty indeks szerokiego rynku WIG 1 nie Góra najwyższe obroty na akcjach CCC natomiast 7 %o wy wzrost potem PKO BP PKN Orlen i Pekao SA raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego jest dziś pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar dzień dobry dzień dobry dużo się zmienia na naszym motoryzacyjnym rynku tak z miesiąca na miesiąc na czym spadł na pewno dynamika wzrostu, które obserwowaliśmy w poprzednich latach już nie są tak wysokie dziś aż do sprzedaży oraz sprzedaży liczby rejestrowanych aut dzisiaj mówimy o poziomie 23 % nie kilkunastu procent, więc różnica jest duża można się spodziewać, że będziemy świadkami spadków pierwsze, które pojawią się pewnie pod koniec roku z początkiem przyszłego roku dobrze to to jeśli chodzi o dynamika to co na rynku dzieje się oczywiście moglibyśmy te procenty wzrosty przełożyć na sztuki to też, by nam coś pokazał je chał 3 sprzedaje się rejestruje, ale Otóż myślę o tendencjach, a obserwowałam dane miesięczne patrzą na sprzedaż tak byłem przyzwyczajony do tego, że takim liderem sprzedaży jest np. Skoda ją dalej liderem jest est, chociaż tutaj sytuacja dynamicznie się zmienia, bo mieliśmy do czynienia z innym rankingiem, gdzie liderem na liście rankingowej była Toyota Skoda pojawi się taki miesiąc później oczywiście Toyota straciła swoją pierwszą pozycję, więc widać, że to był ranking krótkotrwały, ale zysk krótkotrwały, ale tendencja jest widoczna różnica między toyotą składał się zmniejsza i to jest po części efekt wprowadzanych zmian nowych przepisów Toyota ze swoją ofertą to przypomnijmy Toyota to auta hybrydowe, które od lat to chciałem zapytać, która od lat w tej ofercie znajdują, a w szczególności ostatni okres to nowoczesne hybrydy ze zdecydowanie mniejszym zużyciem paliwa, ale mniejsze zużycie paliwa tak to mniejsza niż emisja w związku z tym łatwiej toyocie spełnić wszystkie warunki i nie ma takiej fluktuacji w ramach oferty, jakiej występuje chociażby u konkurenta, czyli skody, gdzie część silników, które były do tej pory popularne nagle z oferty znika klienci muszą czekać pojawią się czy nie, więc to jest 1 z czynników, które powoduje, że ta dynamika sprzedaży skody mniejsza od chciałem zapytać no jeżeli, a na rynek producent wprowadza nowe modele zaopatrzone właśnie ten hybrydowy silnik o tych premier było sporo i sprzedaż idzie i tam to ta druga pozycja w rankingu jest silną opozycją i to taką dynamicznie zarabiającą czy, pomniejszając ten dystans do do pierwszej to może świadczyć o tym, już teraz zostawiam producentów to może świadczy o tym, że my się jako klienci przekonaliśmy do nowych rozwiązań do postępu i szukamy też alternatywy dla tradycyjnych motorów, które są montowane sądowych przypomnijmy, że hybryda na rynku istnieją niemal od 20 lat właśnie oczywiście pierwsze hybrydy, które się pojawiły z początkiem dwudziesty pierwszego jak nie była tak wydajne jak te, z którymi mamy do czynienia dzisiaj jednak ten okres pozwolił na to, że wiara nasza tego typu rozwiązania tego typu technologie zdecydowanie większa to, czego się najbardziej obawialiśmy baterie role szybko się zużyją Rekosz wymiany baterii bardzo wysoki w związku z tym nie opłaca się tych budżetów kupować okazuje się, że wcale tak nie jest, że zużycie baterii nie postępuje następuje tak szybko jak początkowo zdawało, że one są zdecydowanie bardziej wydajne i te auta mogą długo długo jeździsz, a ponieważ auta hybrydowe są nieco inne pojazdy w tym sensie, że nieco inaczej nie jeździmy, bo nastawiamy się na oszczędności, a to oznacza inny styl jazdy w związku z tym zużycie klocków hamulcowych i innych elementów związane z bieżącej eksploatacji zdecydowanie mniejsza, więc koszty utrzymania potencjalnie tego typu pojazdów niż, ale mówi pan to dlatego zapewne wiedzą, że zapytam o koszty zakupu tego auta, które jest wyższy koszt zakupu jest wyższy, ale musimy powiedzieć, że trend, jaki obserwujemy od wielu lat jest trudnym spadkowym, a więc ceny na samochody hybrydowe zmniejszają się, jeżeli na początku po wprowadzeniu tego typu auta najbardziej popularne musi być oczywiście są już cena 100  000 została przebita w sensie zejściem poniżej 100  000 mamy modele hybrydowe, które kosztują poniżej 100  000 zlote auta małe, ale jednak mimo wszystko zapotrzebowanie na nie jest duże i myślę, że gra z rozwojem technologii coraz większym zapotrzebowaniu na tego typu samochody jak to zwykle na rynku bywa ceny będą jeszcze niższe, chociaż to trzeba dodać, że spodziewamy się niestety w przyszłym roku podwyżek związanych właśnie z koniecznością ograniczenia emisji z prawem orzekł innych samochodów niektórzy wręcz zapowiadają podwyżki osiągną poziom 20 % z tą będą wzrost znacznej one przyczynią się niewątpliwie do Marka wydarza no dobrze, ale to te podwyżki będą dotyczyły wszystkich samochodów czy określony silników, które nie są tak ekologiczne pomimo tych silnikach, które dzisiaj nie spełniają norm, żeby dostosować się o tutaj potrzebna jest zaawansowana technologia, a więc stosowanie wyższe koszty i to niestety odbije się na rynku poprzez wiosce, ale też, by nie nie ktoś, kto słucha naszej rozmowy nie odniósł wrażenia, że rozmawiamy tylko konkretnych Markach to oczywiście w Polsce auta z silnikami hybrydowymi dostępne są także w innych próbuje on od innych producentów wycofanie się oferta poszerzała mówimy nie tylko zwykłych Hybrydach z takimi kojarzona była Toyota mówimy o Hybrydach lawinowych, które wprowadzane są coraz częściej przez coraz więcej ma lepszych no choćby się na swojej ofercie tego typu auta ma audi pojawiło się samochodem elektrycznym, ale także pojawiają się i rolet jako wersja hybrydy plug -in nowej Mercedes BMW, a więc mają realiach hybryda plug -in to lekarza się, że to jest taka, gdzie mamy możliwość podpięcia samochodu do gniazdka naładowania akumulatora, który pozwala nam na przejazdy staż z urzędu 3050 km ten zakres czy ten zasięg powoli się zwiększa jednak to są zasięgi zdecydowanie mniejsze niż w przypadku czystych samochodów elektrycznych, a zdecydowanie większe w przypadku samochodów z hybrydami klasycznymi na rynku pojawią się jeszcze tzw. miękkie hybrydy tu na silniku elektrycznym nie pojedziemy natomiast silnik elektryczny czy możliwość magazynowania energii sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa możemy wykorzystać te elementy chociażby do ruszania czy do zasilania elektryki na pokładzie samochodu, a czy z ofert producentów różnych znikają samochody z silnikiem diesla na pewno ta oferta jest ograniczona, chociaż dzisiejsze diesle to należy podkreślić nie jest już samochodami brudnymi można wręcz powiedzieć, że zieleń tych czynników, które dzisiaj istnieją na rynku z uczestnikami samochody silnikami benzynowymi emisja co 2 o tym, zawsze mówiliśmy jest niższa w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, a zastosowana technologia eliminacji tlenków azotu pozwala prawo wprowadzić do zera, więc to nie jest technologia, która w, którą powinniśmy się dzisiaj żegnać i wcale nie oznacza, że nie będzie nie będzie takie auta nie będą dostępne w przyszłym myślę, że będą dostępne szczególnie jeśli ktoś dużo jeździ to tutaj ta ekonomia przemawia za taką pensję no dobrze no właśnie, bo to jest przecież najważniejsze ta ekonomia to jak później będzie wyglądała eksploatacja tego, a auta rzeczywiście nie dla każdego użytkownika np. samochód niczym hybrydowym jest odpowiedni ktoś np. pokonuje długie trasy niekoniecznie w trybie miejskim tylko dużo jeździ to wcale nie musi jeździć hybrydowym samochodem nie musi znaczyć, jeżeli ktoś pokonuje duże dystanse na auto tutaj wydaje się technologia ich troska o 10 dni związki są lepszym rozwiązaniem przynajmniej dzisiaj tak to postrzegam w przypadku samochodów silnikami hybrydowymi tam, gdzie wykorzystujemy w maksymalnym stopniu zmienność ruchu tak silniki wysyłanie sprzyjają oszczędnością mamy w mieście proces hamowania przyspieszania dojeżdżania do świateł, gdzie akumulatory możemy podładować w przypadku stałego Tre całej jazdy gdzieś na autostradzie silnik hybrydowy już nie musi być tak kościelny, chociaż zużycie paliwa w stosunku do tego co było zdecydowanie bardziej konkurencyjny i muszę powiedzieć, że jak jeździłem hybrydą ostatnio jednak znane marki, które tutaj zmieniliśmy i utrzymywałem prędkość rzędu 120 km / h nie, przekraczając granice to życie miałem poniżej 5 l, a więc bardzo są to oczywiście pewnie zależy, jakie to była to, jakiej wielkości jakiej by tak dalej kompakt walkę no bo to rzeczywiście pewnie wszystko wszystko od wszystkiego jeśli noga ta noga tutaj odpowiada za, czyli styl jazdy za zużycie paliwa, jeżeli mamy ciężką nogę przyspieszamy chcemy utrzymać wysoką dynamikę niestety wiąże się z większym zwiększonym zużyciem paliwa, ale to dotyczy wszystkich silników także tylko hybryd myślę, że to, o czym pan kilka minut temu wspomniał na pewno jest interesujące, czyli co rzeczywiście rok 2020 to będzie rok podwyżek cen na aut można się spodziewać, że będziemy obserwowali podwyżki cen samochodów pełnienie wszystkich, bo jeżeli hybrydy już dzisiaj spełniają normy to tutaj zastosowanie innej technologii nie będzie koniecznie, a to oznacza, że prawdopodobnie ceny tych samochodów pozostaną na tym samym poziomie, więc różnica między tymi autami autami z napędem klasycznym się zmniejszą co zwiększy atrakcyjność tych właśnie Hybrydach i to nas czeka prawdopodobnie w 2020 będzie też obserwowali wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi, chociaż tutaj głównym odbiorcą tych aut są firmy, a w szczególności te firmy, które chcą się pokazać jako firmy myślą zwalniać producenci coraz częściej mówią, że też będą inwestowali w infrastrukturę po to, by móc samochody sprzedawać producenci samochodów, czyli nienaturalnie dostawcy Infra jest to zdecydowanie rzecz, którą musimy czy problem, który musimy rozwiązać bo aby zapewnić płynność przejazdu na dłuższych dystansach infrastruktura musi być gotowa to jest 1 z czynników ograniczających możliwość rozwoju rynku samochodów elektrycznych oczywiście ci, którzy jeżdżą się takimi autami już się przyzwyczaili przygotowali mam sąsiada, który posiada samochód elektryczny i nie ma dla niego problem przemieszczania się między Warszawą Poznaniem Wrocławiem on już wie, gdzie może zatankować czyni naładować baterię i spokojnie te to infrastruktura wykorzystuje oczywiście, jeżeli odbędzie więcej przy tak ubogiej infrastrukturze zadań będzie większe kolejki, więc dłuższy czas oczekiwania, więc droga się wydłuży to jest problem, z którym dzisiaj potencjalny właściciel samochodu elektrycznego Malbork no ale tak jak powiedziałem, a należy spodziewać się te działania powinny być jednoczesna to znaczy wzrost sprzedaży tych aut musi wiązać się z budową infrastruktury decydowania i też kierunek, na który już dzisiaj widać powstają ciągle nowe słupki na stacji ładowania nie jest tego jeszcze może tak duża w Europie zachodniej brakuje szczególnie małych miejscowościach jak w tym roku na wakacje we Francji to w małych miejscowościach widział wszędzie drogowskazy prowadzące do stacji ładowania u nas tego nie ma, ale myślę, że się z biegiem czasu niech pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar był gościem raportu gospodarczego bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację w radiu TOK FM będą o godzinie trzynastej jest 1256 po informacjach Jakub Janiszewski audycja połączenie bardzo dziękuję za rozmowę i raport gospodarczy Maciej Głogowski usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA