REKLAMA

Fundusz Autobusowy miał być szansą na powrót PKS-ów. Samorządy na złożenie wniosków dostały... 2 tygodnie

Analizy
Data emisji:
2019-08-22 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:56 min.
Udostępnij:

O Funduszu mówił Jakub Dybalski z portalu tranportpubliczny.pl. Pozytywny przykład pokazał Krzysztof Baranowski, starosta lipnowski, który w zarządzanym przez siebie powiecie od lat poprawia sytuację transportową, mimo braku właściwego wsparcia ze strony rządu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a samo studio Jakub Dybalski ekspert portalu transport publiczny PL dziedziną, a będziemy rozmawiać o losach funduszu autobusowego to nie państwo pamiętają, kiedy prawo i sprawiedliwość składało kolejną swoje sery obietnic to jedno z nich miało być za za zajęcie autobusami komunikacją zbiorową białych plam na mapie Polski, bo nagle do prawa i sprawiedliwości dotarła informacja rządu rzeczywiście kłopot są takie gminy w Rozwiń » Polsce, których nie jeździ żaden autobus żadna komunikacja publiczna już nie działa są takie, gdzie nie jeździ, ale tak naprawdę jest to fikcja, bo raz dziennie jedno połączenie nikomu nie służy i potem, kiedy prawo sprawdziły złożyło obietnicę dosyć szybkim tempie przyjęto program dofinansowywania linii autobusowych tak, żeby one powstawały jak grzyby po deszczu dzięki tym pieniądzom i teraz możemy powiedzieć sprawdza, dlatego że wiemy jak jak samorządy starały się o pieniądze o tym, mogą państwo przeczytać na portalu transport publiczny PLI o tym, będziemy rozmawiać z jakiegoś powodu opisuje Mazowsze, dlaczego Mazowsze, dlatego że akurat wczoraj wojewoda Mazowiecki zorganizował konferencję prasową, w której podsumował ile samorządów zgłosiło się po pieniądze, o których mówiła te pieniądze są rozdzielane na w konkretne województwo w skali województwa samorządy składają wnioski do wojewody wojewoda te wnioski przegląda zatwierdza i i potem podpisuje umowy z konkretnymi samorządami i w czasie dowiedzieliśmy, że z tej puli, która przypadła nasze województwo Mazowieckie jest to niecałe 20  000 000 zł do końca tego roku 40 samorządów złożyło wnioski tamtą milicji po połowie powiaty i gminy natomiast w sumie złożyły wnioski na nieco ponad 2 kom 6 biliona złotych jest tak naprawdę kilkanaście procent było do wzięcia 20  000 000, a złożono wnioski na 2 , 61 000 000 w 26 z kawałkiem tak dokładnie tak możemy podejrzewać, że podobnie będzie w innych województwach może Mazowsze jest specyficzne ma wyjątkowo dobrą komunikację publiczną sama nie wierzy to mówię, ale już trudno mówię albo nie potrzebują tych pieniędzy, bo mają swoich mnóstwo może być różnie, dlatego że akurat w tym momencie w tych dniach, kiedy rozmawiamy jak są podsumowane nabory, ale wiadomo, że Szkot sporo wniosków złożono województwo województwie łódzkim, a informacje z Dolnego Śląska były takie wnioski i wniosków było było bardzo mało, więc może się tak zdarzyć że, że dziś powtórzy się sytuacja Mazowsza głównie, dlatego że tak naprawdę na na ten nabór trwał bardzo krótko dlatego możemy już podsumowywać odwagi emocje tak miały samorządy, że dobrze nawet mniej niż w Tychach zwanego się zaczęło tam skończył ten nabór zaś dwunastego średnio zaczął się z początkiem sierpnia są już 2 tygodnie przypomnę, że rozsądnie należy złożyć wniosek o dofinansowanie nowych linii autobusowych, które ruszą rozum jakieś sensowne połączenia, które dla odmiany rozwiązać problemy, które ruszą od września, czyli samorząd, który być może zaniedbał tę politykę albo uznał, że należy zupełnie nieopłacalna i martwa nagle musi ją odbudować nasz czy to z ekspertów z w swoich własnych szeregach czy to zewnętrznych stworzyć ten koncept złożyć, by o pieniądze 2 tygodnie w 2 tygodniowe to w ogóle zaraz ludzie marzną mam wrażenie dostrzegł do tego czy czytelnie rzeczywiście muszą być nowe, bo to jednak, że jeżeli wierzyć zaraz będziemy o tym, że to niekoniecznie, ale rzeczywiście było także wziąć, kiedy zdaje się w pod koniec lutego albo albo w marcu Jarosław Kaczyński zapowiedział zapowiedział fundusz autobus sowy jak bardzo długo podejrzewam, że to utknie dziś zresztą w pracach życie co ustawę uchwalono w miarę szybko i w miarę szybko zaczęto organizować wydawanie pieniędzy z tego funduszu, którzy nagle okazuje się chyba troszkę za szybko już czytam takie wypowiedzi samorządowców, którzy twierdzili, że jednak wolą się do tego lepiej przygotować będą składali wnioski raczej na tę chwilę na przyszłe to wszystko kalendarz wyborczy, bo skoro wywodzą od października to niemożna czekać do listopada ruszą noweli nie one mają ruszyć we wrześniu takie było założenie centralne centralnego planowania i koniec oczywiście Mateusz Morawiecki Rosję przecież po pomoc wsi i w każdym mieście, w którym jest chwali się, że tutaj zaraz będzie złoto więc, więc nie czekał nie czytał jeszcze artykułów na stronach transport publiczny PL zachęcamy no, dobrze więc krótki czas na składanie wniosków oraz w ogóle krótki czas na to, żeby się przygotować do tego to może być po, dla którego Mazowsze nie sięgnęło zasadniczo po te pieniądze, ale co z moją tezę, że po prostu nie potrzebuje mają linię albo nie chce zakładać nowych, a nas mówiliśmy o tym, kiedyś, że to nie jest to nie miały być pieniądze n p . na dofinansowanie poszerzenie starych linii tylko wyłącznie na te nowe dane co w wyniku no, więc tak Mazowsze tych pieniędzy potrzebuje dlatego, że jeżeli wyjedziemy poza Warszawę to nagle okazuje, że ta dostępność transportu spada radykalnie są miejscach, w których rzeczywiście rzeczywiście Tusk brakuje, tym bardziej że w ostatnich latach kilka Mazowieckich PKS słów pożegnało się z tym światem bardzo nami wiele nie to w ciągu ostatniego pół roku tak tak to znaczy medialna jak coś co się dzieje cały czas tak naprawdę bardzo szybko te PKS, które nie dają sobie rady na rynku muszą dawać w dzisiejszych czasach radę na rynku po prostu albo są zamykane albo bardzo ograniczają swoją inne swoje prace są pieniądze, by się przydał natomiast jest pewien problem, dlatego że, o czym mówimy te pieniądze które, które mają iść z funduszu autobusowego przypomnijmy w tym roku to jest, ponieważ fundusz zaczął się jakoś jakoś w trakcie w trakcie roku jest 300  000 000 zł w skali całej Polski od przyszłego roku każdego roku ma to być 800  000 000 zł rocznie jest duża duża pula pieniędzy, aby trochę więcej się tych 300  000 000 nie wydamy w tym roku, bo nie będzie chętnych albo ta, więc te pieniądze mają zostać przeznaczone na dofinansowanie tych linii, które bez dofinansowania rządowego stara się uprościć także, żeby nie nie wejście w bardzo skomplikowane szczegóły, które bez tego dofinansowania byłoby nieopłacalne z tego powodu samorządy prawdopodobnie nie uruchomią natomiast dzięki temu dofinansowaniu to jest przez pierwsze pierwsze lata to jest złotówka do wozokilometra dzięki temu dofinansowaniu on jak przeskoczą ten ten próg opłacalności co zachęci samorządy do tego, żeby uruchomić linię tam też nie było jeździła dziennie jak dojechać do pracy do lekarza na zakupy gdziekolwiek dzięki temu powstanie tam powstanie tam linia autobusowa w ustawie zapisano, że dofinansowaniu podlegają tylko nowe linie nowe linie autobusowe, czyli takie to jest nawet tam tak konkretnie zapisane, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem, choć są naszą zaplanowaliśmy ręce tak jest na tym ZOMO i za załamywali my ręce i na łamach transportu publicznego tutaj w tym studiu tylko, że potem się okazało na zasadzie w ostatnich tygodniach się okazało, że kiedy samorządy zaczęły pytać ministerstwo infrastruktury, który jest autorem tej ustawy jak rozumieć konkretne przepisy ministerstwo zaczęło odpowiadać w końcu przygotował taki taki rodzaj pytań odpowiedzi wyjąć na zwykłym wiernym wytyczne przygotowane przez rządy kolejnych ustaw zamiast porządnych przepisów i przemyślenia ich to wytyczne nas pokierują dłużnik wymknęła się samorządy zaczęły się pytać zaczęły się pytać jak rozumieć pojęcie uwalnia swego oczywiście minister zaczął tłumaczyć, że bierze, że Autobusowa, jeżeli np. na istniejącej linii istniejącą linię jedno z punktu Adobe przedłużymy, gdzie dziś mam dalej to już będzie panowania autobus może zrobimy gdzieś przystanek dodatkowy to już będzie nowa autobusowa, nawet jeżeli zrobimy nowe kursy na tej linii to będzie to Autobusowa co poniekąd ma pewien sens, dlatego że merytorycznie tak nie ma sensu tego to wszystko co wcześniej musieliśmy Otóż to omawiać czy tak naprawdę, jeżeli przedłużymy linię, której dziś dalej no to co poszerzamy ofertę transportową jest fajnie, jeżeli dołożymy nowe kursy to to jest to jest klucz do mieszkańców, którzy powstaje pytanie po co wcześniej w ustawie zapisaliśmy, że może być Autobusowa i wszyscy wpadli strach że, że samorząd, który już teraz jakieś tam pieniądze przeznaczone transport publiczny próbuje jakoś tym problemem zarządzać i jakoś próbuje się z tym poradzić nie będzie miał dostępu do raju do rządu, jeżeli nadal może być po, dla którego tych wniosków było mniej, bo niektóre samorządy się zainteresowały zaczęły pytać przeczytały później wytyczne ministra infrastruktury inne po prostu rozłożył ręce stwierdził, że nie będą działa Otóż to pamiętaj, że to jest jednak dług duże wyzwanie to znaczy po pierwsze trzeba wymyślić nową linię, nawet jeżeli to jest stara linia, ale jakoś tam zmieniona to musimy to wymyślić jak to będzie jak to będzie działać czy samorządy muszą policzyć ile to ma kosztować, żeby przedstawić wyliczenia finansowe ten samorząd przynajmniej wstępnie musiał znaleźć ewentualnego przewoźnika, który przecież będzie będzie tam jeździł do niej także nagle chorujemy 34 nowe autobusy i one one od września ruszą na na drogi, więc jednak troszkę rzeczy było do zrobienia no i być może to też trochę zniechęciło część samorządów natomiast te, które złożyły złożyły wnioski my nie mamy na razie informacji o tym ile tych nowych linii to będą faktycznie nowe linie, które do tej pory jeździła ile to będą właśnie zupełnie, o czym powiedziałem uzupełnienia jak poczekam na to poczekamy jak ja bardzo nie interesuje tak naprawdę jak wygląda ten podział, bo wtedy będziemy wiedzieli, jakie rzeczywiste jak będzie rzeczywisty efekt tego funduszu zapasowego nie to szalenie ciekawie będzie na pewno śledzić zaraz wrócimy z rozmową przeniesiemy się kawałeczek za Mazowsze do pewnego powiatu, który nie czekał na fundusz autobusowy stworzył sieć od autobusów na swoim terenie jest tak chwalony, że jak piszą państwo do wyszukiwarki w internecie powiat lipnowski to głównie pojawiają się różne w superlatywach i ich synonimy proszę zerknąć, a za chwilę wracamy przeniesiemy się do jest do powiatu lipnowskiego będzie z nami starosta tego powiatu analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL, ale wspólnie przenosimy się teraz troszeczkę za granicę Mazowsza, gdzie jest Krzysztof Baranowski starosta powiatu lipnowskiego łączymy się telefonicznie witam panie starosto na antenie dzień dobry panie na co witam radiosłuchaczy dobrze, a tym powiat lipnowski to gdzie leży proszę przypomnieć proszę panią, gdzie rozdawane piękniejszym miejscu na ziemi między Warszawą, a Toruniem przy trasie nr 10 w kierunku Szczecina to 60 km od waszych, czyli województwo kujawsko-pomorskie sama granicą Mazowsza ziemia Dobrzyńska tak jest panie starosto pierwsze pytanie najważniejsze czy pan nie jest już zmęczony opowiadaniem o sukcesach transportowych pana powiatu ja pani redaktor liczyłem, że naszą wiedzę i nasze przejścia w tworzeniu ponad 3 lata temu około 3 lat temu transportu pierwszego powiatowego od zera no po prostu wykorzystał też ministerstwo infrastruktury i ci, którzy mają w tym zakresie dużo dopowiedzenia niestety pomyliliśmy się, bo bez wiedzy ani sugestie od nas nie przyjmowano natomiast nie ukrywam, że wielu starostów również z terenu Polski jak i również burmistrzu do nas przyjeżdża podpatruje pokazujemy rozmawiamy to co możemy to doradzam dzielicie się kochałem dobrze to wyobraźmy sobie, że nas słuchają przedstawiciele ministerstwa infrastruktury zapraszaliśmy tej rozmowy, ale po raz kolejny Niemen, który nie nie znajdują dla nas czasu to co pan powiedział co udało wam się stworzyć w powiecie w powiecie nie czekając na rozwiązania rządowe podjęliśmy już dawno decyzja o uruchomieniu powiatowego zakładu transportu i przede wszystkim daje za podjęliśmy taką decyzję, że zainwestujemy w nowoczesne dobre ekologiczny tabor nowe to była podstawa rozpoczęcia działalności, bo bez taboru nowoczesnego tutaj łączymy nowe wozy, które mało palą to oznacza czystą ekologię następnie do tworzenia siatki z własnej siatki połączeń wahadłowych takiej nowoczesnej, która pozwoliła nam na uruchomienie właśnie tego transportu powinien także transport cieszy się dużym bardzo duży da zainteresowaniem, a teraz jest wpis w obecnym czasie, gdzie do szkół średnich przybyło wielu wielu o wiele wiele młodzieży to, żebyśmy po prostu w dziesiątkę my mamy czym wozić kupiliśmy w tym roku jest ten ma 2 nowe wody kupujemy dzisiaj rada podjęła decyzje o przeznaczeniu dodatkowych środków na zakup następnego obwodu mamy będziemy mieli 22 wozy duża Flota były obawy, ale te obawy w tej chwili zostały rozwiane chciałoby się tylko lepszej współpracy z samorządami gminnymi miejskimi, a to po prostu cofnijmy się w czasie, bo z jakiegoś powodu to co wy zrobiliście w powiecie, czyli stworzyliście powiatowe powiatowe komunikacją zbiorową transportu publicznego w gotowym powiatu powiatowe autobusy na nas na cały Lipno no to to tego nie nie robi się większości Polski nie ma takiej odwagi co zostało u zarania, dlaczego zdecydowaliście na to, żeby działać za własne pieniądze robić to zaryzykować zainwestować zamiast powiedzieć to co często słyszymy od samorządowców mieszkańcy mają samochody nie ma co wydawać licznych reż tony Oświęcim samorządowcy mieszkańcy mają samochody część jest wystawa jazdy od osoby dorosłej starsze dojeżdżają do lekarza do banku do urzędu to jest zły przecież lepsze świadczenie, jeżeli tak samorządowiec po prostu myśli natomiast to stało właśnie że ówczesny transportu świadczą usługi na terenie powiatu lipnowskiego po prostu albo zawieszał albo zamykał linie autobusowe i byłem przekonany, że przyjdzie kiedyś do nas po pieniądze jeszcze większe, które teraz dokładamy do tego zakładu transportu, żeby ewentualnie skromnie wozić ludzi do utraty odwieźć, jakie również gorzką dlatego chcieliśmy, by stworzyć nowego nowoczesnego innowacyjnego, które pozwolą, dlaczego pan ładnie ale dlaczego pan nie machnął ręką, dlaczego nie zrobił pan tak jak inni samorządowcy mówią nie wmawia pan ludzi tak wielu wymieniać z trzynasty roku na urzędzie więc, wsłuchując się rozmawiając zresztą też mieszkam w gminie typowo wiejskiej w Kikole przed podobnym, więc widzę i dostrzegam to jeszcze, że potrzeba większego zaangażowania właśnie, żeby jeszcze niektóre białe plamy po prostu likwidować my obecnie dziś w granicach 85 % mamy komunikowane sołectwa małe wsie w tym roku również utworzyliśmy nowe linie autobusowe nie ukrywam, więc mamy taką misję transportu właśnie tutaj na terenie powiatu, żeby po prostu ludziom żyło się lepiej no takie hasło akurat, ale macie czas robili macie pasażerów ludzie jeżdżą panie za kar mamy sprzedajemy około 20  000 biletów jednorazowych około ponad 7 około 700 biletów miesięcznych, a teraz, kiedy o 500 osób młodzież przybyło do naszych szkół więcej, czyli pierwszego rocznika pierwszych klas około 800 my się obawiamy czy jesteśmy w stanie sprostać właśnie i przewieźć samego rana do szkół tak znaczącą ilość młodzieży dlatego dzisiaj na możliwe rada podjęła decyzję przyznała dodatkowe środki własne budżetu, żeby kupić jeszcze dodatkowo w tym roku trzeci autobus Krzysztof Baranowski starosta z powiatu lipnowskiego kujawsko-pomorskie bardzo dziękuję uczyliśmy się telefonicznie wracam do Jakuba Urbańskiego, który tutaj z nami studiu eksperta portalu transport publiczny PL jak rozumie pan co się tam wydarzyło no ten entuzjazm do inwestycji to przekonanie, że zbiórkom jest ważne no najważniejsze pytanie akty, które zadała starości Borowskiemu to to w uszy w momencie, kiedy się burzy jak powiedział, że przecież mają samochody jeżdżą to powiedział że, że jest mnóstwo osób, które z tych samochodów nie mają albo nie mogą mieć, bo są za młody, bo są za stare, bo z różnych powodów tak naprawdę starosta Baranowski wygląda na to, że dostrzega wszystkich swoich mieszkańców nie tylko tych którzy, który wielu innych starostów starostów czy wójtów dostrzega jak zmusić ludzi tkwi wcale nie w poglądach wiedzy na transport publiczny tylko w poglądach wiedzy na temat mieszkańców trochę tak na lepszy przyczynami świadomości świadomości tego, że ten transport publiczny to powtarzam wielokrotnie cały czas to nie jest to nie jest coś co jakiś dodatek do gminy coś coś fajnego coś co z co może nam ewentualnie trochę trochę ją ubarwić to jest absolutnie podstawowa usługa którą, którą gmina powiat powinny powinny spełniać pamiętajmy o tym, że powiat lipnowski to jest jakiś wielce bogaty powiatom jezdni niż Bełchatów czytam Kleszczów, który może sobie wydawać pieniądze na na wszystko jeszcze jeszcze zostają wszystkie zwykłe zwykłe powiat na granicy województ w, czyli tak naprawdę tam, gdzie ta oferta transportowa jest jest wg badań najgorsza w rzędzie daleko tak wszędzie daleko, a jednak postanowiono że, że to zostanie zorganizowane tak jak starosta Baranowski nawet mówił na czym na początku stały na tym takie trochę przesłanki budżetowe oznaczono no tutaj otwartym tekstem powiedział, że upadł PKS nie nie wiem, jaki przewoźnik tam tam jeździł to po prostu bał, że jeżeli, że jeżeli będzie musiał ładować się to pieniądze no to widzi go drożej niż, gdyby zrobił na własną rękę przypomnijmy to jest 1 jednak nie wciąż jeszcze w Polsce jest jednak polityk publicznych, czyli coś za co odpowiadają samorządy transport na terenie danego danej gminy czy czy właśnie powiatów rozumiane stąd wynikał ten strach, że obowiązku nie dochowała będzie musiał wydać dużo pieniędzy to to nawet nie jest dokładnie sprecyzowane, gdzie tam poniżej województwa, kto konkretnie odpowiada zwracaliśmy też jest, że dużym problemem ale, ale tak nauczono jak stwierdził że, że lepiej zrobić od początku na własnych zasadach zrobić to po swojemu no i nagle okazało, że ludzie jeżdżą że, że to jest popularne, że dzięki temu tutaj starosta Barański o tym, skąd biorą się o tym, chwali w innych sytuacjach, że dzięki temu młodzi ludzie z większych miast tam okolice Inowrocławia z tych miast wolą iść do szkoły do liceum właśnie w Lipnie nigdzie tam u siebie, dlatego że tutaj mają łatwiejszy dojazd na to jest niesamowita i ważna rzecz, której starosta Baranowski wspomniał oni zaczęli od tego, że kupi nowe nowe autobusy, czyli podeszli do tego w ten sposób, że jeżeli ten transport publiczny nie będzie atrakcyjny, jeżeli postawimy stary dwudziestoletni ledwo, trzymając się na kołach Musik to nie zachęci ludzi do tego, żeby przynieść przesiedli się do niego i porzucili swoje swoje auta tego jak podkreślono w porządku kupiliśmy nowoczesny tabor kupiliśmy normalność to jest ważne, ale zapomina to przypomina to co opowiadał Tomasz Tosza z Jaworzna z kolei, który mówił za zainwestowaliśmy przystanki chcemy, żeby one były przyjemnym miejscem dziś dobrze spędza czas czekając na autobus zresztą tamtejsze autobusy też nie tylko przystanki, bo i autobusy na przystankach autobusy są tam takie, że nic tylko jechać do Jaworzna, żeby pojechać autobusem, czyli to jest ważne no ale dobrze to teraz jeszcze przenieśmy się z powrotem do na poziom resortowy, bo pan starosta mówił myśmy mówili ministerstwo infrastruktury, ale oni nie chcieli słuchać właściwie co mu co mogli mówić chociażby to, o czym powiedzieliśmy wcześniej w tej ustawie tak naprawdę to ustawa ogranicza się do dofinansowania połączenia autobusowego to niema żadnego wymogu inwestowania w nowy tabor np. to tutaj w ogóle nie znaczy to ustawa w ogóle nie mówi o tym, czym mają jeździć pasażerowie czy to czy to będzie po prostu utworzenie linii po kosztach i sprowadzenia używanych autobusów tutaj w ogóle nie ma o tym, mowy to jest pewnie 1 rzecz, której o, której starosta Baranowski wspominał niema też specjalnie na minima to nie do końca i jest także tam nie ma, dlatego że te, że te środki są przyznawane również pod kątem tego jak będzie wyglądała Jaką będzie, jaką część obszaru będzie obejmował, na jaką będzie długo jeździła, ale mam takie wrażenie, że nie ma też, jakie są jakieś takie twardego określenia, że ta linia autobusowa musi być regularna musi być często musi jeździć przez 7 dni w tygodniu również wakacje, kiedy nie wierzą nie jest on ją uczniowie to jest szalenie ważne dlatego pamiętajmy o tym, że, że rzecz, że te autobusy pewnie w wielu miejscach na samym początku będą jeździły puste dlatego, że jeżeli przez 23 lat zachęca zniechęca niż ludzi do transportu publicznego to się z dnia na dzień nie przesiądą ducha ludzie nie są ziemniaki to oni muszą się nauczyć na rozmowach odwrócić ten autobus na pewno przyjedzie, że oni na pewno nim pojadą i wrócą, że on będzie pewne nie będzie i nie będzie płacić nie przyjedzie Śląska jedyny kierowca rozczaruje muszą zaufać temu transportowi publicznemu, jeżeli mu zaufają to wtedy autobusu pusta nie będą, ale fundusz autobusowej na nie skupia, bo za mało czasu, żeby się do takich szczegółach jak to by ostatecznie sensownie zainwestować 300  000 000 zł, żeby na tym skupiać kończymy będziemy przyglądać innym województwom jak sięgają po środki publiczne na nowe linie autobusowe będziemy, więc do tematu wracać m. in . z naszym gościem Jakuba Dybalski z portalu transport publiczny PL tam też więcej na temat konkretnie Mazowsze zachęcam tych, zwłaszcza państwa, którzy mieszkają w tej okolicy dziękuję za spotkania dziękuję również informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie roczne pakiety TOK FM Premium 50% taniej!

KUP TERAZ do 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array