REKLAMA

W pierwszej połowie roku na drogach zginęło 1339 osób. To wzrost o 15%. Czy zaczniemy w końcu egzekwować przepisy?

Data emisji:
2019-08-23 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu już kolejny gość pani Ilona Buttler z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry czy dobry pań i dobry państwu od początku wakacji możemy śledzić na stronach policji taką interaktywną mapę znajduje się na nim kontur Polski i czarne szare punkty te czarne szare punkty jest coraz więcej z każdym tygodniem oznaczają liczbę wypadków śmiertelnych wypadków drogowych, których to zginą i wypadków, których Rozwiń » zmarły ofiara zmarła w ciągu 30 dni od zdarzenia i ta mapa na początku z pojedynczymi punktami pod koniec sierpnia zaczyna się zacieśniać tak jak podaje policja pod tą mapą w tym momencie odnotowano 506 wypadków, w których ktoś zginął chciałabym się przyjrzeć tej mapie rozłożeniu geograficzne mu tych punktów i temu co się dzieje na polskich drogach czy jest coraz gorzej czy też tak naprawdę powinniśmy już dawno do tego przyzwyczaić i specjalnie nie przejmować, że mimo tej liczby 503 wypadków w ciągu wakacji to jest jakaś nadzwyczajna liczba czy raczej standard po to jest wciągu wakacji, czyli tych czerwiec lipiec idącej realizuje teraz się trudno jest powiedzieć, bo takiej liczby zazwyczaj nie używamy w swoich analizach stanu bezpieczeństwa najczęściej robimy nic w tym wypadku liczbę ofiar śmiertelnych i liczby rannych teraz te 3 ranni są jak gdyby dzielenie na 2 kategorie ciężko ranni lektorem, gdyby spojrzeć z tego punktu widzenia to znaczy to najważniejsza dla nas w tej chwili i zmienna, czyli ile osób zginęło do tej pory to bym tak, że mamy w tej chwili dane wstępne od stycznia do czerwca wstępne to znaczy, że prawdopodobnie pod koniec roku czy w następnym roku jeszcze będą weryfikowane i zazwyczaj te weryfikacja idzie do góry, czyli prawdopodobnie będzie więcej nic, jakie są wyniki w tej chwili mamy po czerwcu wg tych wstępnych danych w 1339 osób zabitych to jest ogromna liczba, ale najważniejsze jest to, że jeżeli porównamy takie same wstępne wyniki sprzed roku to się okaże, że mamy prawie 182 osoby więcej niż w roku poprzednim to jest 15 %owy spra w jest wzrost liczby zabitych i jak powiedział, że jest to katastrofa w tej chwili, dlatego że generalnie do tej pory mieliśmy w Polsce jakiś wahania z tą czy zresztą rzędu 30 osób więcej mniej czasami kilkunastu osób 80182 osoby więcej w ciągu pół roku zwykle jest także pierwsza część roku jest troszkę lepsza natomiast potem w tej drugiej części zaczyna się gorzej czasami jest to kwestia np. zmiany warunków atmosferycznych i tak znowu dobijemy do 3000 roczna i teraz, jeżeli nic nie zrobimy to po prostu prawdopodobnie nie uda nam się osiągnąć przynajmniej poziomu 2018 roku już nie mówiąc o żadnym wypadku, który w, których wszyscy oczekujemy, ale czy to znaczy że, bo ostatnio pojawia się bardzo dużo doniesień m. in. właśnie inicjowanych przez policję, że liczba wypadków w Polsce spada, a jednocześnie rośnie liczba ofiar co się dzieje naczyniowym w tej chwili bardzo ostrożnie traktowała opinie policji, bo jak patrzę w tej chwili na liczby wypadków to one rzeczywiście spadła tylko 4 %, więc turystyki niewielki spadek, ale mówi pani 15 % więcej śmiertelnych ofiar na razie jest obrona, więc między 1, a dokładnie mogą być różne przyczyny tak najbardziej najczęściej przywoływana jest prędkość znaczy to, że jeśli bardzo szybko, że wielu kierowców jeździ powyżej dopuszczalnych limitów prędkości, ale oczywiście mogą być też inne przyczyny takim bardzo często przywoływanym tu jest rozproszenie uwagi i rozpowszechnienie się np. telefonów komórkowych czy zestawu głośno mówiących w tej chwili w samochodach praktycznie zjawisko niekontrolowanej i egzekwowane niż ścigany to znaczy zdarzają się oczywiście pewne zdjęcia w kamerach prędkość liczy widać, że kierowca rozmawia, ale to są jakieś tam pojedyncze przypadki druga sprawa, która prawdopodobnie tu może mieć to jest pojawienie się większej ilości niechronionych użytkowników dróg my promujemy w tej chwili jest rowerem promujemy pojawiają się motocykliści ostatnio mówiliśmy np. hulajnogach prawdę, ale rzeczywiście ta grupa jej przyrost liczbowy uzasadniałby też przyrost liczby ofiar śmiertelnych to tam giną ludzie ja w tej chwili prawdę mówiąc nie wiem, ponieważ my nie mamy danych z tego roku, które pokazywały nam, jakie grupy użytkowników kino, bo kiedyś policja prezentowana swoich stronach tzw. miesięczne zastawienia siedzieliśmy lepiej dokładnie, ale potem była mała awantura, którą m. in. prowadziły pan redaktor Zboralski na temat wiarygodności tych danych i od tego czasu przestały się te dane pojawiać, więc to co mamy w tej chwili to są ogólne dane albo ja chciałabym państwu też jak zauważyli, bo mnie coś w głowie nie mieści mieszczą w Tatrach ogromną tragedię zginęło 5 osób mnóstwo osób jest rannych jest badana sytuacja dzisiaj prokuratura rozpoczęła śledztwo pojechał na miejsce premier badane są różne okoliczności zaangażował się sprawie to ratownicy miasto w polityce i właśnie mówi prokuratura natomiast my mamy także ginie 1339 osób w pierwszym półroczu i nie wiemy do końca, kto zginą z jakiego powodu nie ma żadnych analiz i Ewa ja po prostu nie rozumiem tego jak mostu rozumiecie, że codziennie ginie co najmniej 5 osób w tej chwili w Polsce w wypadkach drogowych pewnie liczbę rannych jest porównywalna ile nie większa niż na Giewoncie między rzeczywiście jest jest to problem to znaczy z 1 strony tak jak byśmy się pogodzili, że ruch samochodowy wymaga ofiar w związku z tym no to się dzieje też część życia tak jak choroby albo śmierć ze starości tak u śmierć na drodze jest elementem tego, że poruszamy się samochodami zwycięży, że jest to jest coś w tym, że w Polsce od wielu lat wielu lat ten problem był tak troszkę traktowane po macoszemu z drugiej strony, jeżeli popatrzeć na te wszystkie działania, które podejmuje w tej chwili Unia Europejska to ewidentnie widać, że chcą bardzo dojść do tego ich ambitnego celu, który został określony w księdze rozwoju transportu rzeką 2050 roku liczba zabitych i ciężko rannych, ponieważ został dodany nowy będzie w pobliżu zera, czyli wizja zarzut 1 dokładnie, czyli generalnie jak gdyby na Zachodzie tak chcą to poprawiać mają problemy w tej chwili, ale nie nie ustają w wysiłkach mamy myślę, że od wielu lat jakoś tak powiedziałbym dość tradycyjnie klasycznie co się dzieje jak się poprawia to jest to nasz sukces naszej działalności jak się coś pogarsza NATO oczywiście są to użytkownicy dróg już czynniki zewnętrzne na całego zła lub dobra pogoda, ale to teraz spójrzmy na to mapy, którą przygotowała policja mogą państwo na stronie policja PL śledzić ją, chociaż jest to dosyć ponura obserwacja wygląda NATO NATO też zwróć uwagę redaktor Zboralski portalu Barry 24 PL rozkład tych wypadków jest dosyć równomierny ja bym powiedziała, że nie ma bezpiecznych miejsc w Polsce, ale można z drugiej strony wskazać, że nie ma też jakiś szczególnie niebezpiecznych wszędzie jest podobnie też ryzyko śmierci jest podobno pani z tym zgadza jeśli wziąć pod uwagę państwo badania czy generalnie sytuacja taka rzeczywiście to mapa ma raczej taki aspekt powiedziałbym edukacyjny niższy niż jest to narzędzie analizy stanu bezpieczeństwa generalnie zasady jest także wypadki są rozproszone i być może jest to 1 z przyczyn, dlaczego my nie zauważamy, jaka to jest skala w tej chwili mniej więcej koło 10 może do 12 prac procent wypadków gromadzić w pewnych punktach koncentracji np. w tej chwili Instytut robi jakąś analizę przygotowującą lokalizację nowych fotoradarów i m. in. sprawdzamy miejsca koncentracji nie tylko wypadków, ale również koalicji z, traktując jako błąd po prostu, który jest pokazuje, że tam coś zrobić no i są takie punkty gdzie, gdzie to się koncentruję natomiast na takiej mapie tego pani nie zauważy to znaczy przy założeniu, że rzeczywiście wszystkie dane są wprowadzane to jest 1 rok bierzemy kilka lat do swoich analiz i są takimi są takie miejsce czy one charakteryzują się złą infrastrukturą źle może być uznana za skrzyżowaniem może to znaczy np. dużej koncentracji wokół dróg szybkiego ruchu tam, gdzie np. się włączają czy czy zjeżdżają samochody to znaczy z 1 strony one wpadają na jakiś łączniki prawda już dużą prędkością często są źle wyprofilowane często nie nie jest dobry zachowana widoczność z uwagi na brak przestrzeni podczas budowy np. tych tych tras no i generalnie rzeczywiście jest to błąd jakiś planistyczny prawdę mówiąc, ale mówimy o wypadkach, których kierowcy zachowują dozwoloną prędkość i mimo to wyglądają groźnie realnie tam są zawsze ograniczenia prędkości w momencie zjeżdżam n p . Autosan, gdzie jeszcze, ale generalnie, żeby się zaadaptować natychmiast do tego zmiany prędkości to wydaje się, że to jest zadanie, które przekracza możliwości polskich kierowców, więc nie wpadają z prędkością wyższą w tej chwili na autostradach co zresztą nasze badania pokazują też, że na autostradach te 140, które już w tej chwili jest najwyższy w w Europie prawda przekracza ponad 50 % kierowców, więc generalnie mam na zjeździe mają 40, a potem mają np. zredukować do 60 NATO teraz 40 zachęcam FK zjazd na czwórkę w okolicach Rzeszowa bardzo ostry ślimaki i 40 trzeba natychmiast np. Toulouse cuda na starcie właśnie wiele takich kolizji najechania wzajemnie na razie projekt może być także, że nie ma zabitych, ale generalnie to jest tylko przyszłość, ale mówi pani, że tak zabitych jest więcej niż było rozkład wypadków jest taki, że nie są w całym kraju źle, ale są też takie punkty wśród można powiedzieć, że coś można poprawić to już jakaś szansa, ale czy to się dzieje to znaczy czy jest podejmowane są jakieś kroki, żeby za rok ta liczba wynosiła 1339 osób w pierwszym półrocznym zaczyna generalnie w tej chwili szczerze, że moja wiedza odbiera się głównie na przekazach medialnych, ponieważ tak naprawdę nie ma jakiegoś punktu, który by pokazać co co w tej chwili robimy to co jest realizowane to jest zwiększenie liczby kamer prędkości, ale niewielkie, bo praktycznie tylko 100 kamer, które zostaną zakupione będą stały jakiś nowych punktach pozostałe będą służyły do wymiany już istniejących Trade, czyli generalnie nie ta liczba promili halę to jest jakiś właśnie się niewiele zmieni to znaczy będzie już setka MR są jakieś propozycje w tej chwili ministerstwa infrastruktury dotyczące zmian przepisów, ale to znowu jest jak gdyby 1 krąg dobrym kierunku natomiast zawsze jest potrzebna jakaś egzekucja te zmiany, które mówiliśmy to przede wszystkim to ostatnie to korytarz życia okay, a suwak prawda, który ma być jakieś zmiany dotyczące egzaminowania i t d. wszystko o bardzo dobrze tylko, że nie rozwiązuje to tego istotnego problemu, który w tej chwili to znaczy tej np. prędkość prawda i kierowców, którzy nie będą przechodzili kursy naprawo jazdy jeżdżą tak jak jeździli przez ostatnie 2 natomiast tutaj tutaj mamy ja przypominam wywiad n p . pan Gaja oraz generalnego Inspektoratu transportu drogowego, który tłumaczył się wręcz się, że te nowe radary nie będą jakimś wielkim zagrożeniem dla dla kierowców jak gdyby od razu próbuje się usprawiedliwiać się, że to państwo polskie chce po prostu no zmierzyć z tym problemem myślę tu prędkość w końcu kierowców mamy więcej niż tych ofiar, bo to tylko 1339 osób w pierwszym półroczu kierowców mamy miliony, która grupa jest ważniejsza państwo polskie zdecydowało, że jednak kierowcy ci żywi czy martwi nas już mniej interesują ich rodziny również i tym akcentem możemy zakończyć tę część analiz, zerkając jednocześnie na mapę policyjną, na które mamy 506 wypadków śmiertelnych w ciągu wakacji to nie jest liczba ofiar tylko liczba wypadków liczba ofiar jest większa, jaka tego nie wiemy pewnie dowiemy się w październiku pani Ilona Buttler z Instytutu transportu samochodowego było państwo moim gościem bardzo dziękuję pani ze spotkań z SLD czas na informacje analizy kończymy przygotował je Bartosz Cichocki, a realizował Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA