REKLAMA

Warszawska policja nie wsiądzie na rowery. To „zagrożenie dla zdrowia i życia policjantów”

Data emisji:
2019-08-24 11:20
Audycja:
Magazyn Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
15:43 min.
Udostępnij:

Pomysł na finansowanie rowerowych patroli policji w ramach budżetu partycypacyjnego został odrzucany. Policja argumentuje, że jazda na rowerze jest dla policjantów zbyt... niebezpieczna

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

sobotni magazyn Radia TOK FM kłaniam się państwo ponownie kolejny gość Krzysztof Woźniak z redakcji Radia TOK FM skołowani dzień dobry dzień dobry mam Krzysztof pewien problem, bo nie bardzo wiem jak zabrać się do tematu, którym chciałbym ustawą rozmawiać, ale może od początku tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego propozycję wniosek o sfinansowanie ponadnormatywnych patroli rowerowych policji daj wydaje się, że jest to działanie absolutnie w Warszawie Warszawy tak Rozwiń » Warsza wyszły zasadne z wielu powodów po pierwsze, ochrona środowiska, a po drugie w niektórych miejscach stolicy łatwość dotarcia do tam, gdzie coś dzieje się poważnego, ale bardzo istotna moim zdaniem to, że policja w ten sposób poznaje problemy rowerzystów sami, jeżdżąc na rowerze uczy się uczy się tak oczywista lesie nie nauczy nie nauczy się, bo okazuje się, że policja doszła do wniosku, że stołeczne ulice są zbyt niebezpieczne dla rowerzystów w związku z tym nie będzie na razie swoje funkcjonariuszy na niebezpieczeństwo stanowią racje dobrze, gdy zastanawiam się czy nie należałoby ten program poprowadzili panowie Mann Materna podejrzewam, że z poczuciem humoru wyszłoby le wiedzę jakieś kuriozum jak wobec tego proponuje, których łowcę można spróbować w ten sposób dziś złagodzić ewentualne skutki niebezpieczeństw, ale serio mówiąc NATO to policja powinna na własnej skórze poczuć nie mógł uczestniczyć w zdarzeniach, ale zobaczyć jak naprawdę świat rowerzystów wygląda, że ja myślę, że należy na początku wytłumaczyć czym są te ponadnormatywne patrole naszej odbywają dość często w Warszawie m. in . na moście Poniatowskiego po wypadku zeszłego roku bodajże, gdy to rowerzystka zginęła pod kołami samochodu rowerzystka spadła z roweru jadąc po chodniku, żeby się zdarzyć czy też została popchnięta przez pieszego jechało nielegalnie po chodniku upadła na jezdni została najechana przez samochód zginęła po tym wszystkim zaczęły się bardzo głośno rozmawiać w ogóle moście Poniatowskiego, który z wielu powodów jest niebezpieczny po prostu tam jest mało przestrzeni dużo użytkowników ruchu się przemieszcza on moim zdaniem w ogóle powinien zostać przebudowany i dostosowany do tego, jaką funkcję pełni, ale to inna sprawa inne normy ponadnormatywne patrole odbywają się chociażby na bulwarach warszawskich wieczorami, kiedy jest dużo ludzi, zwłaszcza w weekendy, więc co się dzieje nie wiem czy akurat budżet obywatelski jest dobrym narzędziem, żeby finansować takie ponad normatywne to zostawiam do już do regulaminu samorządu opozycja powinna być z tego zadowolona odciąża to ich nie z wydatków do Chin no tak, ale do ludzi dodatkowych trzeba znaleźć prawda oni dostaną dodatkowe pieniądze za dodatkowe ponad normatywne patrolem, ale jednak jakoś tam to wpływa na pracę policji policja nie ma zbyt dużego zasobu ludzkiego trzeba też wprost powiedzieć brakuje ludzi do pracy w policji, zwłaszcza jeżeli chodzi o patrole drogowe, więc to to też jest problem także są policja nie ponosi aspektu socjalnego tylko aspekt bezpieczeństwa właśnie tylko chciałem wytłumaczyć czym są te ponadnormatywne patrole i to, jeżeli chodzi o samą kwestię tego budżetu obywatelskiego to 1400 akurat dobre narzędzie myślę, że tak jak byłoby nie zostałaby zaakceptowana ten sposób Italii ta prośba ten projekt budżetu obywatelskiego, ale tłumaczenie policji jest jest ono wyjątkowo karykaturalnym policja, która jest 1 z głównych instytucji, która ma zapewniać bezpieczeństwo na drogach mówi żona się boi przemieszczać po drogach akurat na rowerze ale dlaczego tylko na rowerze w Warszawie bardzo narażeni na wypadki na śmierć to piesi to może zrezygnujmy też patroli pieszych w ogóle, jeżeli w tym roku na drogach zdarzeń w Warszawie no i w ogóle w Polsce na świecie to może zrezygnować też tak no tak to właśnie poruszające się jako g wie jak ostatnio czytaliśmy, że część tych bardzo szybkich samochodów, które policja dostała walki właśnie z piratami drogowymi tak to nazwijmy obiegową, czyli z tymi, którzy bardzo przekraczają prędkości w ogóle jest niebezpiecznie zostały rozbite, więc może patrole samochody w te są niebezpieczne dla policjantów no prześmiewczy, ale tak jest nie policja nie powinna się bać wypełniać swoich ustawowych obowiązków, jeżeli coś możemy dać tym policjantom i sprawić, że też poznają pewien sposób sposób przemieszczania się na rowerze nauczą się tego zobaczą, jakie są problemy dla rowerzystów zobaczą, że faktycznie np. wyprzedzanie na tzw. Gazeta, czyli bardzo blisko rowerzysta nie zachowaniem w sejmie metrowego odstępu to jest dość powszechne zjawisko bardzo niebezpieczne zobaczą co się odbywa też na drogach rowerowych przecież, pełniąc patrole na rowerach policjanci mogą też za przeproszeniem, że tak znowu je ścigać rowerzystów, którzy jeżdżą też niebezpiecznie się też zdarzają bardzo dużym problemem na drogach im miejsca, gdzie się 2 drogi dla rowerów przecinają jest problem ustępowanie pierwszeństwa, kto to pierwszeństwo ma tutaj też wiele niebezpiecznych zachowań ma też na drogach dla rowerów nic ja nie rozumiem tego tłumaczenia, dlaczego szanująca się bać jeździć na rowerze pójdzie dalej, bo nie mam, że do policji przyjmowani są ludzie o ponad ponad normatywny sprawności fizycznej pasażerami powinno być to są ludzie, którzy w ogóle mieszkańców powinny być najsprawniejsze, a odważniejsi posiadający cechy stróża prawa mówiąc wprost notorycznie nie oni to co dopiero powiedzieć o niebezpieczeństwie, jakie na, jakie narażeni są inni robią właśnie tam tam w tym powoda było, że ze względu na miesiące pełnienia tej służby prawda to był marzec październik listopad, więc wtedy, kiedy ta aura nie sprzyja przynajmniej tak twierdzi policja oraz biuro miejskie 1 z instytucji miejskich w warszawskim wzrosło, ale to chodzi nie MO oraz rodak deszcz o to, że się ściemnia o to, że już w listopadzie ta pogody warunki pogodowe się zmieniają i toteż wpływa na nie chodzi o ryzyko nie wiem zakażenia górnych dróg oddechowych nie jak z niego nie nie wtedy wtedy moje zwiększa ryzyko teoretycznie wypadku drogowego, chociaż z drugiej strony patrząc na statystyki drogowe najwięcej wypadków w tym śmiertelnym jest podczas dobrych warunków atmosferycznych wtedy, kiedy słońce świeci, kiedy wtedy, kiedy nam się wydaje właśnie ta pogoda jest bezpieczna i sobie pozwalamy na więcej, ale tak jak mówię, jeżeli bierzemy pod uwagę i to i to rzecz jest niebezpiecznie w ogóle to patrole piesze też są niebezpieczne, zwłaszcza te w okresie listopad-grudzień wtedy, kiedy się ściemnia szybko z tego punktu widzenia ponadnormatywne patrole policji, a czemu przede wszystkim służą zabezpieczeniu zwiększeniu bezpieczeństwa czy np. też zwiększeniu dochodów do budżetu Miejskiego żonaty tak, choć Andante najprostsze przykłady z innych krajów stolic innych europejskich zachodnich krajów pokazują, że ponadnormatywne patrole wystawiają mnóstwo mandatów no tak, jeżeli w pewnym momencie tych patroli jest mniej to też ludzie się ci, którzy chcą przekraczać te przepisy jeździć niezgodnie z przepisami jakoś szybciej i mniej bezpiecznie nie ustępować pierwszeństwa i t d. tak dalej wiedząc, że tych patroli jest mniej czy też nie ma ich wcale to chętniej będą to robić no bo nie spotka ich kara prawda niestety jesteśmy jako ludzie w ogóle takim gatunkiem rzezi nie czujemy pewnego zagrożenia to będziemy pozwalać sobie na więcej w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego są takie 3 podstawowe filary to jest infrastruktura bardzo szeroko rozumiana edukacja niezwykle istotna też szeroko rozumiana także tak można tak na wydziale prewencji jest też prawo dobre prawo ruchu drogowego jego egzekwowania, a więc i właśnie system monitorowania i sankcjonowania wykroczeń i do tego jest powołana policja m. in . jeżeli teraz słyszymy, że policja nie chce winny sposób niż tylko do tej pory znany pilnować bezpieczeństwa na drogach, bo się boi, bo instytucja, jaką jest policja boi się i słusznie dobrze się boi powinna zapewnić bezpieczeństwo swoim funkcjonariuszom swoim pracownikom na to kto ma to robić czy i nie słyszę, że faktycznie policjanci boją się wyjechać na rowery w na rowerach w tych miesiącach to dla mnie też dociera przekaz, że ja jako rowerzysta normalny nie powinien w tych miesiącach jeździć na rowerze no bo jest bardzo niebezpiecznie, a to chyba nie o to chodzi chodzi o to, żeby korzystać z tego czym jest rower w nowoczesnych miastach sposobem na lepsze przemieszczanie się Nisko emisyjne i t d . tak dalej ale, żeby robić to też bezpiecznie, żeby móc bezpiecznie to robić nie, sprowadzając tego problemu do satyrycznego ujęcia, a może warto byłoby tak jak i w innych segmentach działalności policji wysłać tych, którzy mieliby takie patrole sprawować do do innych krajów Europejski może też w Polsce, że te patrole rowerowe działają i być może nawet działają w warunkach jeszcze trudniejsze, bo weźmy Holandię, gdzie tych rowerzystów mamy mnóstwo ostatnio byłem w Holandii powiem ci było to bardzo szokujące dla mnie, kiedy wysiadł na stacji kolejowej w Utrechcie okazał się tam rower ma pierwszeństwo nie, a nie pierwszy, bo przynajmniej tak mitu tubylec tak się wyrażę to dużo zależy, gdzie na chodniku raczej nie ma pierwszeństwa oraz, przechodząc przez te wszystkie ciągi komunikacyjne, które krzyżują musiałem tam szczególnie uważać wydawało się, że mogę zachować także w Polsce czy, jeżeli chodzi o Polskę to, przechodząc przez drogę dla rowerów gdzieś, gdzie nie ma przejścia dla pieszych to też musi ustąpić rowerzyście miejsca jest ale, żeby sumienie mówi o przepisie mówi obyczaj, a rano oka znaczy patrole rowerowe są naprawdę wielu wielu miejscach nie tylko na świecie, ale też są w Polsce w Krakowie w Zielonej Górze z tego co słyszałem w Gdańsku co prawda chyba straż miejska jeździ na rowerach, ale też jest to znana, więc to nie jest także, że tego nie ma też na naszym polskim polu jak nie jestem w stanie pojąć tego, dlaczego akurat warszawska drogówka, która robi naprawdę dużo rzeczy fajnych, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo bardzo angażuje się w poprawę bezpieczeństwa pieszych są te ponadnormatywne patrole właśnie na moście Poniatowskiego uznaliśmy, że tamto miejsce jest niebezpiecznie udało się akurat taki argument pada on jest naprawdę nietrafiony w wielu miejscach można brać przykład, że to poprawia sytuację rowerzystów bezpieczeństwa rowerzystów też skłania samych rowerzystów do bezpiecznej jazdy, więc tutaj moglibyśmy grać naprawdę wiele moglibyśmy lepiej np. zabezpieczać także chodniki BOR jadące na rowerze policjant lepiej jest w stanie dogonić rowerzysty jadącego na chodniku niż nawet niż patrol pieszy czy też patrol samochodowy jest w stanie za nim jechać przez cały, czas więc naprawdę no zachęcam naszą warszawską drogówkę do tego, żeby może sama wyszła z inicjatywą też przykład budżetu partycypacyjnego, chociaż uważam, że to jest akurat najlepsze narzędzia lokaj daje taką możliwość, żeby zrobić spróbować Ross policjanci nie bójcie się jeździć na rowerach bunt tysiące ludzi jeździ na tych rower coraz więcej w Warszawie na tych rowerach przypomnę, że pewnie za niedługo poznamy nowe badanie ruchu w Warszawie i zobaczymy ile ja jak to wygląda w rzeczywistości teraz to jest ona na poziomie 3 nawet 7 w tych, a sezon tzw. procent udziału w przemieszczaniu się, więc nie ma czego się tak obawiać nie policja drodzy policjanci jesteście od tego, żeby chronić, żeby zapewnić bezpieczeństwo m. in. oczywiście mówię nie tylko policjanci m. in . sta instytucjami wg nie wiem czy policjant też się boją jeździć samochodami jeśli tak to może z tego zrezygnuje może to nie jest obawa samych policjantów tylko instytucji dla Tytusa organu decyzyjnego, który po prostu wymyślił sobie powód, dla którego dane są też policjanci pracują w tej instytucji oczywiście rozumiem że, że boimy się skutków należną no to dlatego mówię to instytucja, jaką jest warszawska Komenda stołeczna policja już szerzej cała policja i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracyjną nie mam na to, jeżeli jest dużo ile wypadków drogowych z policjantami, którzy jadą w samochodach też się zdarzają tak jak mówię część tych specjalnych samochodów została rozbita przez policjantów w wypadkach drogowych, więc tutaj jest niebezpiecznie tutaj nie nie mówimy o tym, żeby zakazać, bo ze względu na bezpieczeństwo funkcjonariuszy no tak jak znowu kolejny raz bardzo zagrożeni w Warszawie są piesi no są patrole policyjne pierwsze jak naprawdę szeroki obraz niebezpiecznie w ciemnych zaułkach czytam policjanci nie powinni wchodzić ze względu na bezpieczeństwo funkcjonariuszy no dziwne to jest tłumaczenia ja rozumiem obawy instytucji po ma dbać też bezpieczeństwo swoich funkcjonariuszy swoich pracowników, ale jednak policja powtarzam jest powołana ustawą do tego, żeby zapewniać bezpieczeństwo też na drogach i pilnować tego jazdy zgodnej z przepisami jest bezpieczny rower jest 1 z narzędzi tak samo jak samochód czy też patrole piesze są 1 z narzędzi, które mogą w tym pomóc to zostawia mnie czy np. kierowca Formuły 1 jego teamu odmówi wystawienia swojego kierowcę do bolidu z uwagi na niebezpieczeństwo czyha na torze no nie tylko wyścigi motocyklowe wszędzie no, gdyby kierowca autobusu nagle, a czy zdarzają się wypadki w piłce nożnej no piłkarz obraził się boi się, że dostanie kontuzji oznaczony nie skręci kostkę i teraz szef klubu mówi no to jest podniesione ryzyko, bo Maciek ma tam tam zawołał no no nie wystawiam zakazuje no to można przekładać na wiele aspektów życia cieszmy w domu niech taka płyta nie do końca, bo dużo wypadków też w domu się przecież zdarza, ale w murowanym drewnianym kościele mu cegła może spaść na głowę taki przekaz ostatni jest niebezpiecznie na polskich drogach ale, toteż naszych rękach i w rękach policji leży, żeby to bezpieczeństwo się po poprawiła ja tylko powiem, że już wakacje ponad 500 ofiar śmiertelnych jest same wakacje w wyniku wypadków drogowych Krzysztof swoje zaproszenie na Skołowanych na moje zaproszenie skołowany dzisiaj kolejna część cyklu przepisy drogowe deski do deski właśnie edukujemy będzie m. in. urządzenia transportu osobistego, czyli elektrycznych hulajnogach projekt przypomnę jest już można jest dostępny na stronach rządowego centrum legislacyjnego trwają konsultacje publiczne, więc można swoje uwagi Czyż to również był moim państwa gość kłania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA