Gdzie zacząć kopać? Dobre miejsce może wskazać peruwiański pasterz. Archeolodzy z Polski odkryli inkaski kompleks ceremonialny

2019-08-25 11:00

O badaniach w Peru mówi dr Maciej Sobczyk, pracownik Ośrodka Badań Prekolumbijskich Wydziału Historycznego UW.

jest niedziela 2005. dzień sierpnia Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo zaproszono nas kilkugodzinne magazyn 1105 na zegarek wydawcą tego programu jest Bartłomiej Pograniczny realizatorka Lidia Prądzyńska co dziś w programie stałych naszych cyklach w podróżach dziś Artur Owczarski, który opowie nam o Teksasie ruszy na zdrowie zawodnik sumo przyjdzie do naszego studia to przyznam tak to wizyta dużego kalibru jeszcze tak silnych ludzi nie mieliśmy w naszym w naszym studiu Rozwiń » niedzielny obiad to dziś Ratatouille znany nie tylko z bardzo mocno oglądanej bajki ale, ale także to symbol kuchni francuskiej jak z dzieckiem dziś mówić będziemy edukacji ekonomicznej naszych dzieci powiemy także śmierci lodowca na Islandii ponad 700 lat i symboliczne pogrzeby, ale także ostrzeżenie dla was przed zmianami klimatycznymi zajmiemy się także niestety tutaj też będzie klimacie płonącymi lasami w Amazonii cudowne lata to z kolei Romuald Lipko lider założyciel symbol budki Suflera ciekawy człowiek dziś powiemy o tym jak gry mogą wpłynąć na nasze życie gamifikacji, czyli przygotowanie do bardzo trudnych zadań poprzez rozrywkę, ale być może nie do końca, ale teraz pierwszy mój gość chciałbym przedstawić pana dr. Macieja Sobczyka dzień dobry dzień w panu do państwa pracownik ośrodka badań badań prekolumbijskich wydział historyczny Uniwersytetu Warszawskiego archeolodzy odkrywają olbrzymi kaski kompleksem ceremonialne w Peru, że niektórzy teraz będę celowo pana prowokował uznają, że dzieciach, że jeśli jest to kompleks ceremonialne to być może chodzi, jakie znaczenia, w których serwowano wszystko co dobre dla gości, ale chciałbym, żeby pan przede wszystkim powiedziało skali to weszło 20 budowli to to 9 placów trudno sobie to 5 prace ruszą trudno sobie to wszystko wyobrazić oczywiście raczej skala prawda tutaj dobrze dać panu skali wielkość tego kompleksu to w papie określonego gigantyczną ona jest duża z uwagi na położenie po prostu jest to bardzo wysoko w górach powyżej 4800 m nad poziomem morza z ustawą wulkanu Korona Korona jest 1 z 5 wulkanów też świętych gór w Andach, które dla Inków miały specjalną rolę 15 najważniejszych lepszymi czytamy w kronikach i my od wielu lat prowadzimy badania u stóp wulkanu właśnie ku opona, szukając stanowisk archeologicznych, które byłyby powiązane właśnie z tymi remontami, które miałyby kultowi tego, że towarzyszyć przez wiele lat ja prowadzę badania na stanowisku Marka jak ta, która jest przeszło kilometr niżej, czyli 3700 m nad poziomem morza i to stanowisko, które w całości ma około 65 ha, czyli jest to dość duże miejsce, gdzie przybywało bardzo wielu pielgrzymów i ci pielgrzymi po realizacji różnych ceremonii w ich brać udział niektórzy z nich się wyżej w kierunku szczytu w celu złożenia takiej wyjątkowej ofiary to, o której głównym składnikiem bardzo często były dzieci także na mapach, chociaż królewska ofiara, który składa oferty składały się na szczytach gór i oczywiście, żeby dotrzeć ten szczytny mieliśmy coś rodzaju drogi takiej pielgrzymi i pomocniczej z przystankami przy wszystkim, dlatego że jest to w dalszym ciągu duży dystans i stanowiska, które wydaliśmy w tym roku są właśnie takim ostatnim etapem przed wejściem w obręb lodowca przed podejściem w kierunku szczytu to odkrycie nasza tegoroczna człowieka stanowisko tam, bo skoro opona jest największym tego typu stanowiskiem po prostu o w tym rejonie zazwyczaj są dwu trzykrotnie mniejsze także też to pokazuje jak wielu ludzi musiało tam docierać skoro otrzymywana z 5 place nie mówimy o placówkach, które mają wymiary 23 m tylko są to prace, które mają wymiary kilkadziesiąt na kilkadziesiąt metrów budynków jest przynajmniej 20 jest ich być może więcej stanowiska tak naprawdę zaczęliśmy dopiero badać będziemy je w dalszym ciągu oczywiście badać m. in . w listopadzie, kiedy wracamy z powrotem pod korą ponad proszę być jak wygląda to odkrycie sam ten moment kiedy, kiedy się dokonuje tego czy słowo odkrycie też może nie jest najlepszym tutaj zwrotem, bo tam troszeczkę poniżej mieszkają pasterze, którzy rzeczywiście to miejsce znają i częściowo poprzez nich ta informacja, że coś jest jeszcze czego nie znamy do nas dociera jak wspomniałem tam pracujemy przeszło 20 lat długo, więc mamy dość dobrą orientację jeśli chodzi o to co dziś znajduje, jeżeli no docierają jeszcze jakieś informacje to wtedy szukamy dodatkowo problem to weryfikować przy pomocy czy zdjęć satelitarnych zdjęć lotniczych, jeżeli są one dostępne i później sprawdzamy to w terenie na żywo to także logistycznie jest bardzo często dość skomplikowane jest to dość wysoko w górach, więc trzeba się po prostu wybrać jak na taki troszkę bardziej skomplikowany trekking praca powyżej 4 , 51000 m no to już jest niska temperatura po południu zimy jak w prawdziwych wysokich górach ma to swoje plusy swoje uroki wysokich gór, ale też pewne drobne niebezpieczeństwa prawda, ale to wymaga specjalnego przygotowania, bo też trudność tego miejsca z pewnością determinuje to w jaki sposób prowadzić badania, lecz to nie są trudności techniczne jeśli chodzi o taką technikę wspinaczkową czy inne aspekty tracę wysokich górach zazwyczaj są miejsca jednak dostępne dla ludzi prowadzą tam jakieś szlaki ścieżki na choćby taki bose nogi pasterz ubrany sandałki zrobiony ze starej oponę tam spokojnie się porusza poszukają zwierząt np. jak mu zaginął natomiast oczywiście dla nas ludzi, którzy nie żyją na tych wysokościach w przeworskim wysokość robi różnicę prawda jednak trzeba iść wysoko w góry co wymaga pełnej aklimatyzacji takiego przygotowania z góry po prostu zwyczajnie jak my się wybieramy wszyscy sprawdzana na wycieczkę w taką bardziej techniczną byśmy powiedzieli jak wygląda harmonogram takich badań na ile lat one są obliczone i w tym momencie odkrywcy mówią mają wszystko na to jest także nam się kilka lat temu wydawało, że mamy prawie wszystko sam lodowiec jest bardzo dużym lodowca akurat to jest największy lodowiec Wanda w dalszym ciągu ma ponad 6000 m nad poziomem morza wysokości z 20 km na długości, choć sam zasięg lodowca lodowiec się cofa, więc to w jaki sposób zmotywowało nas do poszerzenia prac w te strefy, które były przykryte śniegiem i można teraz sprawdzić czy w tych okresach, kiedy lodowiec wcześniej się również cofa rynek nie dochodziło do jakiś aktywności no taka linia, na której poziomicę, na której budowali inkowie swoje centra ceremonialne wysoko w górach jest dziś między 4700, a 5200 m nad poziomem morza to jest taki zasięg lodowca, który był kilkaset lat temu też jak ten Narodowy posadził dużo niżej niż w tej chwili prawda dzisiaj ten lodowiec jest przez 500 m wyżej, więc mamy nową nową strefę, którą możemy sprawdzić czy gdzieś nie są nie zachowały się właśnie ślady sprzed tego okresu, kiedy ten dobry, bo tak obszerny jak wygląda od strony technicznej wymaga od nas to oczywiście przygotowania logistycznego po prostu, bo to trzeba się zorganizować, jeżeli chodzi o osoby, które wiadomo, że będą w stanie tam przejść przygotować odpowiedni sprzęt, bo sprzęt w górach jest zawodny przy niskich temperaturach elektronika działa znacznie słabiej w tym roku mieliśmy problem z dronem, który po prostu po południu jakież było było chłodniej zaczyna zamarzać nie chodziło nawet baterię opadały po prostu nie było łączności w długość czas trwania takich badań no one są tak naprawdę dożywotnie w pewnym sensie prawda, jeżeli widać jeszcze jakieś perspektywy to się kontynuuje wspomniane przeze mnie stanowisko Małka jak ta na pierwsze prace zaczęliśmy na nim w roku 90 tym siódmym tak naprawdę mamy przeszło 20 lat pracy w dalszym ciągu na tym stanowisku kopiemy równolegle właśnie, prowadząc prace dookoła, prowadząc prace wyżej w obrębie tej góry w obrębie szczytu w sąsiednich to jest programowo taki wielki projekt nazywa się kontestuje Skry zaciął się w latach dziewięćdziesiątych, którym kieruje profesor łukowskich kierownik ośrodka badań prekolumbijskich ja mam w nim to swoją działkę właśnie związaną z wysokimi górami, którą częściowo realizowaliśmy wspólnie w tej chwili taka część związana z Małka jak to z tymi stanowiskami, które są bezpośrednio pod Koroną z spada, a nad coraz bardziej wyspecjalizowany zespół ludzi włączyły się to zespół Arki Pańskiej, które warto powiedzieć, które ma bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o poszukiwanie takich właśnie sanktuariów wysokogórskich moim partnerem kolegom przyjacielem i rodzi reakcję dyrektorem muzeum sektorów andyjskich to jest wyjątkowe muzeum, ponieważ w nim znajduje się jedyna na świecie mumia, która ma w środku zamrożoną kre w wszystkie płyny ustrojowe, czyli słynna otchłani to za tato odkryta przez Johana Richarda już jakiś czas temu, na które jest takim magnesem przyciągającym turystów daje ekipie, ale jednocześnie też takim magnesem naukowym prawda, żeby szukać czegoś więcej czegoś nowego wyraża się znów tam w listopadzie, kiedy wracacie w też w listopadzie to są w tej chwili takie dość krótkie prace, które sam punktowo realizowane też chór akademicki, więc trzeba wracać na uczelnie zapraszam wobec tego pana po powrocie ze szczegółami tej opowieści tych wszystkich odkryć dziękuję panu bardzo dziękuję bardzo dr Maciej Sobczyk pracownik ośrodka badań prekolumbijskich widział też czy przepraszam za historyczną inwestor Warszawskiego szef badań ekolodzy przypomną odkrył wielki kompleks ceremonialne steru informacji po informacjach pan Artur Czerski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!