REKLAMA

Edukacja ekonomiczna najmłodszych

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-08-25 12:40
Audycja:
Jak z dzieckiem
Prowadzący:
Czas trwania:
16:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 jak z dzieckiem pani dr Aleksandra Piotrowska z nami dzień dobry dzień dobry psycholożka dziecięca dziś porozmawiamy o edukacji ekonomicznej dzieci przy rozpocząć od takiego wniosku, który dopadł mnie niegdyś, że ilekroć próbuje przekazać swoim dzieciom narzędzia do tego jak zachowywać się w myśl kultury ekonomiczne jeśli w ogóle takowe jest tylekroć, ponieważ żyjemy w odległych od siebie pokoleniowo kulturowo czasach usiłuje też dać to, czego nie miałem, a Rozwiń » wychował się w czasach olbrzymiego deficytu wszystkiego absolutnie, więc to cała edukacja to kre w piach pani doktor ma pan jako ojciec wyrzuty sumienia związane z nad obdarowywanie dzieci przedmiotami rozumiem tak nie to również nad brutalnie ROW obdarowywanie to jest chęć zabezpieczenia swojemu dziecku wszystkich potrzeb, czyli krótko mówiąc nie zważając na konsekwencje oczywiście w granicach rozsądku, czego potrzebuje Toma ja potrzebowałem czasu przede wszystkim, żeby sobie wymarzyć, żeby zabrać pieniądze, a kiedyś były pieniądze to trzeba było jeszcze znaleźć towar, którego na półkach nie było, ale nic się nie zmieniło, gdy potrzeby dzieci są takie same jak były 50 czy 500 lat temu dzieci chcą dostawać od dorosłych czas uwagę i uważność takie uważne bycie z nimi to nieprawda, że najlepszym sposobem uszczęśliwiania dzieci jest zakładanie im rozlicznych lokat na wiek dojrzewania średni późną starość i obdarowywanie wszystkimi możliwymi gadżetami dzieci po prostu chcą mieć świadomość, że są dla nas ważne, że poświęcamy im nasze myśli i staramy się przygotować je do życia na różnych aspektach 1 z płaszczyzn życia jest człowiek jako przedsiębiorca jako jednostka podejmująca decyzje związane z finansami i wyraźnie widać to oczywiście wtedy, kiedy jest większy finansowy luz, bo na mówią wyraźnie z punktu widzenia dziecka, bo wtedy dziecko częściej jest dopuszczony do decyzji finansowych, ale tak naprawdę ogólne prawidłowości w od lat są te same myślę, że 500 lat temu także można było wskutek nieprzygotowania do zarządzania pieniędzmi podejmować decyzje skutkujące narastającymi kłopotami dzisiaj jest to sam to jest pani doktor zadam pytanie życzeniowe myślenie czy też tak w istocie zbudujemy czasach właściwie galopującej konsumpcji w bardzo mało w tym wszystkim refleksji raczej żądzy posiadania wszystkiego tak tylko myślę sobie że, ulegając żądzy konsumpcji można jednocześnie wprowadzać dziecko w świat ekonomii w świat finansów można tego absolutnie nie robić i wtedy, kiedy widzę dorosłych jakiś rodzinie mam wśród znajomych przecież możliwości obserwowania na co dzień jak to wygląda, kiedy widzę dorosłych zarzucających swoje dzieci, które tak na marginesie wieku przedszkolnego już już wyrosły najrozmaitszymi ułatwieniami życia, które mają przyczynić do ich większej szczęśliwości to się tak zastanawiam czy potrzeby są zaspakajane tych dzieci czy tych dorosłych czy to dorośli lepiej się czują mając świadomość obdarowywania dzieci ułatwianie życia na różne drogi wyjdziemy za chwilkę w kwestii pomagania i okaże się, że pomagamy nawet nie najbliższym tylko tym, którzy potrzebują z potrzeby zaspokojenia własnego egoizmu, bo poprawia nasze samopoczucie nie tych, którzy na osobę ileż to mądrych ludzi toczyło dysput co nami tak naprawdę kieruje egoizm czy altruizm istnieje czysty żywy altruizm, ale może faktycznie zmienił troszeczkę tak rząd wracając jeszcze do tego, bo potrzeba wzór obdarowywania to nie tylko coś rzeczowego oczywiście mówiąc o tym, zaspokajaniu potrzeb swojego dziecka miał namyśli choćby zabezpieczenie mu prywatnych lekcji języka obcego, gdzie z moim doświadczeniem wiem jak bardzo się w życiu przydaje ja tego nie dostałem albo rodziców nie było na to stać, bo nikt o tym w ogóle nie pomyślał tutaj chyba trudno mówić o takim nieroztropne obdarowywanie to jest raczej forma inwestycji do do do tego aspektu obdarowywania dzieci faktycznie można podchodzić dzisiaj bardzo różne sposoby można myśleć, że dajemy dzieciom większe szanse rozwojowe, których my czy nasi przodkowie kiedyś nie mieli możemy też traktować rzecz szalenie instrumentalnie w tym przypadku to nawet nie, wierząc tylko wiedząc, że znajomość języków ułatwia funkcjonowanie zawodowym, bo taki się nam dzisiaj świat dla robiła już pana zawodzie nie w moim zawodzie bez znajomości języków dużo byśmy nie zdołali osiągnąć prawda, przechodząc do tej edukacji myślę, że nie ma uniwersalnych narzędzi, by było uczyć dzieci ekonomii, która później będzie w konsekwencji skutkować na wygodę życia, dlatego że o proszę znów na własnym przykładzie mam 2 synów, który dzieli 9 lat i 1, choć wydaje się być osobą bardzo rozsądną nigdy nie będzie miał pieniędzy schowany gdzieś w skarpecie, a drugi, choć jest 9 lat młodszy będziemy wszystko oprócz tego jeszcze zachowane oszczędności i trudno wytłumaczyć to predyspozycji osobniczych na szczęście jesteśmy bardzo różni ja też z dzieciństwa pamiętam list, który pokazywała zachwycona ciotka ukochana nasza ciotka to nie tylko moja, ale wszystkich dzieci w rodzinie list od od 1 z moich braci Miami 2, w którym pisze jak oszczędzają na na piłkę ja zaoszczędziłem pisze autor listu 29 zł, a Andrzej 350 o i tu tak po prostu był wżyciu wżyciu bywa, ale są pewne niezmienne elementy wszy w tej edukacji ekonomicznej mianowicie ona ma sens największy i najlepsze skutki daje wtedy, kiedy prowadzona jest od najwcześniejszego okresu życia człowieka najpier w przez rodziców no bo dziecko nie ma jeszcze kontaktów z innymi wychowawcami potem powinny dołączać placówki edukacyjne przedszkole szkoła, czyli dźwigamy przepraszam pani doktor do momentu, kiedy dziecko się samodzielnie będzie świat i zobaczymy czy sobie poradzić z warunkowym naturalnym pomysłem jest liczenie na to, że wprowadzaniu w ósmej klasie w wymiarze 2 godzin tygodniowo przedmiotu typu przedsiębiorczość to naprawdę podaj zupełnie wyimaginowane inny przykład sprawi, że my szkoły będą opuszczały pokolenia świetnie przygotowane do radzenia sobie na na rynku finansów nie tę ten rodzaj wychowania, bo to właściwie pewien aspekt wychowania powinien być realizowany w naturalny sposób w rodzinie tak jak uczymy grzeczności na co dzień uczymy stosowania form grzecznościowych w języku chociażby uczymy przejmą uprzejmości wobec innych uczymy tego, żeby sprzątać swoje otoczenie tak samo powinniśmy uczyć dziecko w naturalnych warunkach naturalnych sytuacjach tego, że istnieje świat finansowy i nawet jeśli jeszcze to dziecko nie umie liczyć to powinno już zdobywać informacje o tym, że pieniędzy nie bierze się ze ściany, że jest związek między pracą pieniędzmi, że pieniądze mają to do siebie, że się samo istnienie odradzają, że jak się wyda to one znikają już nawet małe dziecko taką wiedzę powinno to sposób powiedzieć Night elementem edukacji ekonomicznej jest suma doświadczeń rodzinnych żyjemy w wielkich rodzinach i są tam jej członkowie, którzy radzą sobie mniej lub bardziej ekonomią są ludzie, którzy popadają nie wiem spiralę zadłużenia kredyt, jaki zaciągają nie mogą ich spłacać implikują na ich życie rodzą niejasności, żeby nie powiedzieć na pozbawienie jakiegokolwiek komfortu dzieci są na tyle świadome, żeby wyciągać samemu wnioski z takich lekcji to zależy po pierwsze od tego w jakim wieku są te dzieci i młodsze tym mniejsza szansa, że same dokonają właściwych obserwacji ogólnie, ale to też bardzo zależy od tego jakie zwyczaje panują w tej rodzinie, o czym się mówi, o czym się nie mówi w wielu rodzinach także dzisiaj wciąż bardzo dobrze się ma przeświadczenie, że są pewne rzeczy, o których w towarzystwie przy stole to kulturalni ludzie nie nie rozmawiała są rzeczy, które dziecko wie, że nie powinno no tak no, gdyby w nich 2 rzeczy wymieni większość z nas to jest seks proszę pana to są pieniądze jedno drugie nie dla dzieci proszę zobaczyć ten przypadek największe żądze naszego gatunku oczywiście, że takich z największym stopniu motywujące nas różnego rodzaju działań zresztą zawsze jest tak, że ten, kto może rządzić naszą sferą seksualną i lub z naszymi finansami może rządzić naszym życiem to też nie nie przypadek, ale czas chyba zmienić to to podejście zosta w my możemy kwestie seksu to fascynujący temat, ale może na inną rozmowę natomiast no rodzina, w której przekazywane jest pomiędzy dorosłymi przeświadczenie, że pieniądze to w ogóle nie jest temat do rozmowy kulturalni ludzie załatwiają takie rzeczy gdzieś tam z najbliższym gronie są w zacisznym pokoju ta rodzina nie stwarza takich normalnych zdrowych warunków do takiej naturalnej edukacji finansowej, a ona w odniesieniu do najmłodszych no powinna mieć taki właśnie naturalny charakter żyjemy w czasach, kiedy słowo biznes właściwie nocy spowiły całe nasze nasze jest łatwo się tak wyrażę czy dobrym jest przekazywanie dziecku tej nauki ekonomii poprzez takie i maggi nowa przedsiębiorstwo, którym dziecko zarządza, czyli jesteś biznesmenem właścicielem firmy ile masz tyle może wydać większe wydatki poza kapitał, który posiada oznaczają kłopoty przy okazji oprócz zachowań, które mogą mieć znaczenie w przyszłości uczymy też dziecko szeroko pojętej gospodarki jak najbardziej przecież charakterystyką dzieciństwa jest to, że taką główną najbardziej naturalną aktywnością jest właśnie zabawa to nie znaczy, że dziecko się przecież nie uczy ona zdobywa bardzo wiele informacji o ochronę trudno wskazać okres życia, w którym proces uczenia się zachodził, by intensywniej niż w dzieciństwie tylko, że to jest uczenie się przez zabawę, a zatem, gdy nawet nie wie wobec tak wielu wielu rodzinach monopoli prawda granie w tego typu gry lub też pokazuje dziecku no to co jest najważniejsze że, żeby wydać trzeba mieć w zależności od tego jakie podejmuję ja rozumiem, że w dzisiejszym czasie kredytów dobrze nie pani tak będziemy Niewiem czy dobrą stronę g na woli usiłuję sobie przypomnieć poczucie satysfakcji mojego dziecka jak głupi mnie z tej kasy, kiedy stanąłem na jego polu doprowadza mnie do bankructwa wzbogacają się kosztem, bo miał przepraszam bardzo chciał pan stanąć w określonym miejscu no to płać bracie czy już za za te były budynki w mieście, którego właścicielem było dziecko i t d. ale doprawdy podstawy można także w taki sposób, ale nic nie zastąpi jeśli chodzi o szkoły myślenia ekonomicznego nic nie zastąpi w odniesieniu do dziecka mądrego kierowania kieszonkowym to jest od jedno jedno z podstawowych narzędzi, które rodzic niemałego przedszkolaka, bo NATO NATO za wcześnie, ale przełom przedszkola szkoły to jest taki właśnie momentem w życiu dziecka, kiedy ono zaczyna już trochę liczyć jest już w stanie zrozumieć, że 5 malutkich monet to nie musi być więcej niż 1 moneta, ale większej wartości i warto wtedy, posługując się kieszonkowym doprowadzić do tego, żeby dziecko poczuło się no małym przedsiębiorcą małym biznesmenem zachowując, zachowując oczywiście określone reguły podstawową jeśli chodzi o kieszonkowe wypłaca kieszonkowe, a potem ręce precz od portfel nie dodajesz budżecie owi jeśli wydał wszystko w pierwsze 2 godziny patrzymy za wydanie ani do rozwoju celem jest inny problem nie wyleje tak, ale moje potrzeby załatwia z własnych pieniędzy z a bo nie ustaliliście reguł oprócz tego, że ustala się wysokość kieszonkowego i to jak często jest ono wypłacane koniecznie trzeba ustalić co z tego kieszonkowego ma być finansowane jest bardziej tego nie ustali się bardzo wyraźnie lub jeśli ma się zbyt miały ciut kie serce rodzicielskie i omija się do ustalenia no to kicha niewiele wyjdzie z tej pani dr Scott jest bardzo płynna granica, bo dziecko jeśli już porusza się w miarę świadomie sprytnie po tym, świecie powie, ale to jest swój rodzicielski obowiązek, żeby kupić te buty w myśl życiorys zdecydowaniem wykraczamy poza problemy edukacji finansowej wchodzimy w tematykę wychowania w ogóle, ale to gratuluje Sęk w 2 bestia pani dr Aleksandra Piotrowska psycholog dziecięcy moim państwa gościem dziękuję bardzo dziękuję bardzo państwa zachęcamy do edukacji ekonomicznej jak najbardziej po godzinie trzynastej po informacjach kolejny bardzo ważny temat Islandczycy żegnają pierwszy lodowy w sposób symboliczny, ale jakże znaczący do 12 czasu dla naszej planet Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!